ریدایرکت چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟

انواع ریدایرکت,تغییر مسیر meta refresh,ریدایرکت

یکی از مهم ترین چالش کاربران سئو این است که ریدایرکت چیست؟ ریدایرکت یکی از و مفاهیم بسیار مهم سئو سایت به شمار می رود. اگر در وب سایت شما تغییری به وجود بیاید و شما به یک URL جدید نیاز داشته باشید، دقیقا چه کاری باید انجام دهید؟ یا اینکه برخی از لینک های وب سایت شما تغییر پیدا کرده باشند و شما می خواهید اطمینان حاصل کنید که کاربران، به همان محتوایی که در لینک قبلی وجود داشته، دسترسی پیدا خواهند کرد؟

ریدایرکت URL، برای هدف های زیادی می تواند مورد استفاده قرار بگیرد. در ادامه ما بررسی می کنیم که ماهیت ریدایرکت چیست و برای چه مواردی کاربرد دارد. همچنین بررسی می کنیم که انواع ریدایرکت چه چیزهایی هستند و در چه مراحلی از کسب و کار، می توانند به شما کمک کنند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: سئو کلاه سیاه و تکنیک های خطرناک آنپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

ریدایرکت چیست؟

ریدایرکت سایت روشی است که از طریق آن می توانید کاربران را از یک آدرس اینترنتی خاص، به آدرس اینترنتی دیگری منتقل کنید. به عبارت دیگر یک نشانی اینترنتی را می توان به نشانی دیگر ریدایرکت کرد که در این حالت اگر کاربری به نشانی اولیه مراجعه کند، به نشانی دوم که شما تعیین می کنید منتقل خواهد شد.

این امر به دلایل مختلفی نظیر حذف محتوای قدیمی و جایگزینی محتوای جدیدی برای آن، ریدایریک به https از http هنگام تغییر پروتکل، انتقال موقتی یک صفحه به صفحه ای دیگر و… می تواند انجام شود.

بنابراین شما یک هدایت را به سرور وب خود اضافه می کنید تا آدرس جدید را جایگزین آدرس قبلی نمایید. در ادامه موتورهای جستجو صفحه جدیدتر را به جای صفحه قدیمی در مرورگر بازدیدکنندگان نمایش می دهند. در اصل، به طور خودکار بازدیدکنندگان را به صفحه دیگری هدایت می کند بدون اینکه آنها حتی متوجه شوند.

چرا شناخت کامل ریدایرکت ها اینقدر مهم است؟

ریدایرکت ها در سئو سایت بسیار مهم هستند و به عنوان یکی از تسک های بخش سئو تکنیکال محسوب می شود.

  • وقتی یک صفحه قدیمی دارید که محتوای نداشته و ارزشی برای شما نیز ندارد، با یک ریدایرکت اصولی، کاربر را به صفحه ای مناسب تر، منتقل می کنید.
  • یکی مهم ترین مزیت های ریدایرکت ها، انتقال اعتبار است. شما می توانید اعتبار بک لینک را به صفحه ای دیگر، منتقل کنید.
  • با انجام اصولی ریدایرکت ها، بازدید کنندگان سایت، دیگر با لینک های شکسته مواجه نمی شوند. در نتیجه با ریدایرکت ها می توانید تجربه کاربری را بهبود بخشید.
  • اگر استفاده از ریدایرکت ها را فراموش کنید، ممکن است رتبه بندی موتورهای جستجو را از دست بدهید و روز به روز ترافیک وب سایت شما کم و کمتر می شود.

به مثال زیر توجه کنید:

به عنوان مثال شما یک صفحه را حذف می کنید. اگر از ریدایرکت استفاده نکنید، کاربران قدیمی سایت یا کاربرانی که لینک این صفحه حذف شده را داشته باشند، با خطای 404 و صفحه پیدا نشد، مواجه می شوند. این مورد اصلا تجربه کاربری خوبی نیست و ضربه بدی به وب سایت شما وارد می کند. این مهم ترین کاربرد ریدایرکت هاست که از ایجاد صفحات 404 جلوگیری می کند و باعث می شود که کاربران بیشتر در وب سایت شما وقت بگذارند.

دسته بندی انواع ریدایرکت

قبل از اینکه با انواع ریدایرکت ها آشنا شوید، بهتر است بدانید کلا ریدایرکت ها را می توان به دو دسته بسیار مهم، دسته بندی کرد. کاربران در حالت عادی نمی توانند این دسته بندی ریدایرکت ها را تشخیص دهند ولی این موضوع برای موتور جستجوگر گوگل بسیار مهم است:

ریدایرکت دائمی آدرس (permanent)

همان طور که از نام این نوع ریدایرکت معلوم است، زمانی استفاده می شود که نمی خواهید صفحه مدنظر خود را بازگردانی کنید. مثلا زمانی که بخواهید یک صفحه را حذف کنید، بعد از حذف صفحه، از این ریدایرکت استفاده می شود و صفحه با یک ریدایرکت دائمی به صفحه ای دیگر، کاربر را منتقل خواهد کرد.

همچنین زمانی که بخواهید محتوای دو صفحه را با هم یکی کنید، نیز باید از ریدایرکت دائمی استفاده کنید. در دستور این نوع ریدایرکت نوشته شده که موتور جستجو می تواند صفحه ای که ریدایرکت می شود را از نتایج گوگل، حذف کند و آدرس جدید را جایگزین کند.

از مهم ترین ریدایرکت های دائمی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریدایرکت 301
  • ریدایرکت 308

ریدایرکت موقت آدرس (temporary)

ریدایرکت موقت آدرس برای زمانی است که بخواهید به طور موقت یک آدرس را روی یک آدرس دیگر، ریدایرکت یا تغییر مسیر دهید. معمولا زمانی این ریدایرکت در سئو انجام می شود که بخواهید برای انجام تغییرات در ساختار کدنویسی یک صفحه، کاربرانی که قصد ورود به این صفحه را دارند، به صفحه دیگر منتقل کنید.

به عنوان مثال، دیجی کالا برای برخی از صفحات لندینگ مناسبتی، از ریدایرکت موقت استفاده می کند.

از مهم ترین ریدایرکت های موقتی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ریدایرکت 302
  • ریدایرکت 303
  • ریدایرکت 307

مهم ترین و پرکاربردترین ریدایرکت چیست؟ (معرفی انواع ریدایرکت)

نکته مهمی که باید بدانید این است که کاربرد ریدایرکت ها انواع مختلفی دارند. در ادامه موارد پرکاربرد از انواع ریدایرکت را به شما معرفی می کنیم:

ریدایرکت 301 (ریدایرکت دائمی)

یکی از مهم ترین مسائلی که یک سئوکار یا فعال در این زمینه باید بدانید، این است که ریدایرکت 301 چیست و دقیقا چه معنا و مفهومی دارد. ریدایرکت 301 در واقع تغییر مسیرهای دائمی هستند.

ریدایرکت های 301 از مرسوم ترین مواردی هستند که برای وب سایت ها به کار برده می شوند. این سبک از ریدایرکت در حقیقت برای رسیدن به اهداف سئو سایت نیز می تواند نقش مفیدی داشته باشد. طوری که حدود 90 درصد از رنک و ارزشی که صفحه اول در نتایج جستجو داشته است را به صفحه دومی که مقصد ریدایرکت می باشد، منتقل خواهد کرد.

مثال:

شما یک صفحه دارید به نام راهنمای خرید لباسشویی و این محتوا مربوط است به سال 2010 و اکنون در سال 2023 محتوایی جدید تولید کردید با این عنوان. بهتر است که صفحه راهنمای خرید لباسشویی 2010 را ریدایرکت 301 کنید به صفحه راهنمای خرید لباسشویی 2023. این یکی از کاربردهای ساده ریدایرکت 301 است. البته ترجیحا بهتر است که محتوای قدیمی را بروز رسانی کنید و ترجیحا از این ریدایرکت استفاده نکنید، اما گاهی اوقات امکان بروز رسانی وجود ندارد و بهتر است که یک صفحه جدید ایجاد کرده و از صفحات قدیمی به صفحه جدید با عنوان مشابه، ریدایرکت کنید.

انواع ریدایرکت,تغییر مسیر meta refresh,ریدایرکت

ریدایرکت 302 (ریدایرکت موقت)

ریدایرکت 302 بیشتر به شکل موقتی بوده و کمتر مورد استفاده قرار می گیرد. ریدایرکت 302 در مواقعی به کار برده می شود که بنا بر دلایلی، شما می خواهید برای مدت زمان محدودی از یک تغییر مسیر استفاده کنید و بعد از مدتی، مجددا به آدرس اولیه بازگردید.

از این دسته از ریدایرکت ها، بیشتر در مواقعی استفاده می شود که فردی بخواهد مشکلات بارگذاری وب سایت خود را مرتفع کند. به هر حال، استفاده از این تغییر مسیرها، ممکن است به کار شما بیاید.

به عنوان مثال شما قصد دارید که قالب صفحه لندینگ سایت خود را تغییر دهید. کاربر در صورت ورود به این صفحه، ممکن است با مشکلاتی روبرو شود. در نتیجه بهتر است که این آدرس به طور موقت با ریدایرکت 302 کاربران را به آدرس دیگری منتقل کند.

جالب است بدانید که در ابزارهای تحلیل سئو مانند Semrush صفحات با ریدایرکت 302 را به عنوان اخطار به شما نشان می دهد. چون گاهی اوقات برخی افراد می دانند ریدایرکت چیست و همچنین می دانند که باید ریدایرکت 302 را پس از مدتی، غیرفعال کنند اما این موضوع را فراموش می کنند. به همین خاطر ابزارهای تحلیل سئو، معمولا این نوع ریدایرکت را به عنوان اخطار به کارفرما نشان می دهد.

به تصویر زیر دقت کنید:

ریدایرکت 301,ریدایرکت 301 چیست,ریدایرکت 302

ریدایرکت 307 (ریدایرکت موقت)

ریدایرکت 307 جانشین ریدایرکت 302 در نسخه HTTP 1.1  است. در حالی که خزنده های اصلی در برخی موارد با آن مانند 302 رفتار می کنند، بهتر است تقریباً برای همه موارد از 301 استفاده کنید. ولی استثنا در این مورد زمانی است که محتوا واقعاً فقط به طور موقت منتقل می شود (مانند هنگام تعمیر یک صفحه) و سرور سایت شما قبلاً توسط موتورهای جستجو به عنوان یک سایت سازگار با نسخه HTTP 1.1 شناسایی شده باشد.

از آنجایی که اساساً تعیین اینکه آیا موتورهای جستجو یک صفحه را سازگار تشخیص داده اند یا خیر غیرممکن است، به طور کلی بهتر است از تغییر مسیر 302 برای محتوایی که نیاز است به طور موقت منتقل شود، استفاده کنید.

Meta Refresh

تغییر مسیر Meta refresh به طور کلی در هنگام بارگذاری یک صفحه به کار برده می شود. این نوع از ریدایرکت ها در سطح صفحه اتفاق می افتند؛ نه در سطح سرور. درست مثل دو نوع قبلی. این یکی از انواع ریدایرکت ها است که سرعت آهسته ای داشته و چند ثانیه را برای کاربر به صورت عدد برای صبر کردن نشان می دهد. در نتیجه، می تواند بر روی تجربه کاربری تاثیر مهمی بگذارد.

Meta Refresh نیز ارزش و رنک صفحه اولیه را به صفحه مقصد خود انتقال می دهد؛ در نتیجه اگر در مورد سئو سایت خود با استفاده از این دسته از تغییر مسیرها، نگرانی دارید، باید بگوییم که مشکلی برای شما به وجود نخواهد آمد. اما مسئله ای که وجود دارد این است که این دسته از تغییر مسیرها به خوبی ریدایرکت 301 نمی توانند اثرگذار باشند و رنک را انتقال دهند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

ریدایرکت جاوا اسکریپت

یکی دیگر از انواع ریدایرکت هایی که در دنیای وب ممکن است انجام شود، ریدایرکت های جاوا اسکریپت است. این نوع ریدایرکت بیشتر در سمت سرور کلاینت انجام می شود تا سمت دیگر سرور.

ریدایرکت جاوا اسکریپت همانند ریدایرکت های متا رفرش، برای سئو توصیه نمی شوند. این عدم استفاده، به این خاطر هست که ممکن است گوگل صفحات شما را در هنگام تغییر مسیر با استفاده از جاوا اسکریپت به درستی ایندکس نکند. عدم ایندکس درست صفحات، روی رتبه بندی صفحات سایت شما در نتایج گوگل، اثرگذار است و رتبه را کاهش می دهد.

توضیحات ما درباره این نوع ریدایرکت از این جهت بود که به طور کامل انواع ریدایرکت های را به خوبی بشناسید و به عنوان یک متخصص سئو، دانش کاملی در این حوزه داشته باشید.

در ادامه نمونه ای از این نوع ریدایرکت را برای شما آورده ایم:

window.location.replace("https://example.com");

سایر ریدایرکت ها

تا اینجا سعی کردیم مهم ترین و کاربردی ترین ریدایرکت ها را برای شما شرح دهیم. در ادامه ریدایرکت هایی را بررسی می کنیم که کمتر مورد استفاده قرار می گیرد اما به عنوان یک متخصص سئو باید این موارد را نیز بشناسید:

  • ریدایرکت 303 (ریدایرکت موقت): این ریدایرکت کارایی همانند ریدایرکت 302 دارد اما بیشتر برای صفحات دارای فرم، مورد استفاده قرار می گیرد. ممکن است کاربران شما لینک صفحه فرم را داشته باشند و قبلا نیز فرم را پر کرده اند، اما پس مدتی که به سایت مراجعه می کنند، شما با ریدایرکت 303 می توانید این کاربران را به صفحه جدید منتقل کنید.
  • ریدایرکت 308 (ریدایرکت دائمی): این ریدایرکت رفتاری همانند ریدایرکت 301 دارد و معمولا برای نسخه های از http از این نوع ریدایرکت استفاده می شود.

بهترین زمان برای استفاده از ریدایرکت چیست؟

مهم ترین زمانی که از یک ریدایرکت باید استفاده کرد، در واقع زمانی است که شما قصد ایجاد تغییر در وب سایت خود را دارید و نمی خواهید که کاربران با خطای 404 روبرو شوند؛ یا اینکه نمی خواهید ارزش یک لینک را از دست بدهید و قصد دارید که این ارزش را به یک صفحه دیگر منتقل کنید.

حال که تا اینجا متوجه شدید ریدایرکت چیست، تصمیم داریم تا اصلی ترین دلایلی که سبب می شوند یک وبمستر از ریدایرکت ها استفاده کند را در ادامه بیان کرده ایم:

وجود محتوای تکراری در سایت

محتوای تکراری یا duplicate content در حقیقت به محتوایی گفته می شود که بیشتر از یک بار در وب سایت شما به کار برده شده باشد.

بهتر است بدانید که وقتی چند نسخه از یک محتوا در سایت وجود داشته باشد، در حقیقت شما کار را برای گوگل سخت کرده اید و مانعی در روند کراول شدن وب سایت خود توسط گوگل به وجود آورده اید. هنگامی که گوگل با این نوع از محتواها در یک وب سایت روبرو می شود، برایش سخت است که بفهمد، کدام محتوا، همان محتوای اصلی است که شما می خواهید گوگل آن را در صفحات نتایج جستجوی خود نشان دهد.

برای جلوگیری از بروز چنین مشکلی، پیشنهاد می شود که از کنونیکال یا ریدایرکت 301 استفاده کنید تا محتوای تکراری را به محتوای اصلی، تغییر مسیر دهید. این به شما کمک می کند تا در رتبه بندی آن صفحه عملکرد بهتری داشته باشید و یک تجربه کاربری مناسب را برای مخاطبینتان رقم بزنید.

ریدایرکت چیست

ریدایرکت دامنه

هنگامی که می خواهید دامنه وب سایت خود را تغییر دهید، یکی از مهم ترین کارهایی که باید انجام دهید، استفاده از ریدایرکت است. ریدایرکت ها به کاربران شما کمک می کنند تا دوباره بتوانند به وب سایت و برند شما دسترسی داشته باشند.

البته اگر می خواهید تغییر دامنه داده و روند فعالیت ها و کسب و کار خود را به طور کلی تغییر دهید، استفاده از تغییر مسیر برای آدرس دامنه خود، ممکن است کمی نا مناسب به نظر برسد.

استفاده از دامنه های متعدد

برخی از افراد از دامنه های متعددی استفاده می کنند تا برند خود را همیشه بروز و پویا نگه دارند. در این حالت، معمولا از دامنه های دیگر، به دامنه اصلی خود تغییر مسیر می دهند تا کاربران با دامنه اصلی برندشان در ارتباط باشند.

به طور کلی دلایل استفاده از ریدایرکت را ادامه برایتان لیست کرده ایم:

  • تغییر نام شرکت
  • ادغام دو وب سایت
  • ادغام محتوای تکراری
  • انتقال وب سایت به دامنه جدید،
  • ارسال موقت ترافیک در حین نگهداری سرور
  • هدایت ترافیک به سمت محتوای اخیراً به روز شده
  • آزمایش تقسیم صفحه فرود برای تست های بازاریابی
  • هدایت محتوا به نام دامنه ای که اخیراً به روز شده است
  • انتقال بازدیدکنندگان وب سایت از قطعات قدیمی به صفحات جدید

نحوه ایجاد ریدایرکت

ایجاد ریدایرکت 301 از طریق htaccess

ریدایرکت htaccess بهترین و مطمئن ترین روش برای ایجاد ریدایرکت ها است که روی سرورهای آپاچی اجرا می شود. در ادامه برخی از دستورالعمل‌های رایج htaccess را برای تغییر مسیر ذکر خواهیم کرد.

  • برای تغییر مسیر کل یک دامنه به یک سایت جدید: /Redirect 301 / http://www.example.com در این کد باید دامنه جدید سایت را در جایگزین عبارت www.example.com کنید.
  • برای تغییر مسیر یک صفحه: /Redirect 301 /oldpage/ http://www.example.com/newpage می توانید از این تغییر مسیر در دامنه های مختلف یا در سایت خود استفاده کنید.
  • ریدایرکت با استفاده از Apache mod_rewrite: می توانید از Apache mod_rewrite در فایل htaccess. خود برای تغییر مسیر های انعطاف پذیرتر استفاده کنید. برای مثال، از کد زیر می توانید برای تغییر مسیر از یک ساب دامین بدون www به نسخه با www استفاده کنید.

RewriteEngine on
 RewriteBase
rewritecond %{http_host} ^domain.com [nc]
rewriterule ^(.*)$ http://www.domain.com/$1 [r=301,nc]

به طور کلی به سه روش زیر می توانید انواع ریدایرکت را برای صفحه مدنظر خود، پیاده سازی کنید:

به وسیله پلاگین ها: اگر از وردپرس استفاده می کنید، می توانید از افزونه های مختلف برای پیاده سازی ریدایرکت ها استفاده کنید. یکی از کاربردی ترین افزونه ها برای انجام تسک های مختلف سئو، افزونه Yoast است. به وسیله این افزونه ریدایرکت ها را به صورت کاملا رایگان می توانید پیاده سازی کنید.

به وسیله cms اختصاصی خود: شما می توانید با دسترسی به بخش فایل های سرور، ریدایرکت را به صورت کد نوشته، برای صفحات مدنظر خود، پیاده سازی کنید.

به وسیله فایل htaccess: نحوه پیاده سازی آن را تا حدودی در بخش قبل توضیح دادیم. شما می توانید با روش هایی که شرح دادیم، به صورت کاملا تخصصی انواع ریدایرکت را به وسیله این فابل پیاده سازی کنید.

آیا ریدایرکت برای SEO مضر است؟

 تغییر مسیرها بهترین کد پاسخی نیستند که می توانید هنگام کاوش در سایت به Google نشان دهید، اما در بسیاری از موارد ضروری هستند. بنابراین، ریدایرکت ها برای SEO بد نیستند مگر اینکه آنها را به درستی انجام ندهید.

یک ریدایرکت 301 زمان بارگذاری صفحه را افزایش می دهد. این معمولاً مورد توجه کاربران قرار نمی گیرد، اما توسط گوگل در نظر گرفته می شود، زیرا یک مرحله اضافی برای خزیدن عنکبوت در صفحه جدیدتر طول می کشد و این می تواند چند میلی ثانیه به سرعت بارگذاری اضافه کند.

این مقاله ادامه دارد…

6 نظر در مورد مقاله “ ریدایرکت چیست و چه تاثیری در سئو دارد؟ ” ثبت شده است
  1. علیرضا ابراهیمی

    سلام استاد وقتتون بخیر
    یه سری لینک ها رو حدود 2 سال پیش ریدایرکت کردیم تو افزونه سئو هستن

    اینا تا آخر عمر سایت باید بمونن تو افزونه؟ یا میتونیم حذف شون کنیم؟
    تو سرچ کنسول هم باید اقدامی انجام بدیم؟


  2. صبا

    سلام. سپاس بابت آموزش هاتون. امروز متوجه شدم که هر مقاله ای که در یکی از کتگوری ها وجود داره، خود به خود به هوم پیج ریدایرکت میشه. در صورتی که هیچ عملیاتی برای ریدایرکت شدن روی آن ها صورت نگرفته. یوآرال ها همگی در پنل وردپرس نشان داده میشه، اما وقتی نمایش را میزنم، میره صفحه اول. ممنون میشم راهنمایی کنید. اغلب این صفحات در گوگل رتبه دارند اما وقتی روش کلیک میشه این اتفاق میفته. چه باید کنم؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما. احتمالا مشکلی در فایل htaccess شما وجود داره. با اینحال بهتره سئو و وضعیت وبسایتتون توسط متخصصین سئو تحلیل و آنالیز بشه.


  3. مهدی

    سلام

    من یک دامنه داشتم که تقریبا 4 سال قدمت داشت و سئوی نسبتا خوبی داشت وبعد چون دامنه بهتر و رندتری پیدا کردم الان 4 ماهه که دامنه قدیمی رو روی دامنه جدید فوروارد کردم و دامنه جدید دقیقا همون رنک دامنه قبلی رو گرفته، حالا اگه بخوام از دامنه قدیمی هم استفاده کنم و از فوروارد بردارم روی سئوی دامنه جدیدم تاثیر منفی داره یا نه؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما دوست عزیز. بله تاثیر منفی داره.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود