
همانطور که می دانید امروز محتوای تکراری در بحث بهود سئو سایت و البته تاثیر محتوا بر رضایت کاربران بسیار موثر است. البته پاره ای از مشکلات به صورت شگرفی روی سایت تاثیر میگذارند و صاحبان و مدیران سایت ها اغلب به دنبال نکاتی هستند که به آنها کمک کند از پس مشکلات برآیند. با اینحال، یکی از نکاتی که به ندرت مورد توجه قرار میگیرد، انتشار محتوای یونیک و غیر تکراری در سایت است.
محتوای تکراری چیست؟
محتوای تکراری، محتوایی است که در یک صفحه و یا چند صفحه از سایت شما تکرار شده باشد! چه مثلا 500 کلمه در محتوای 4000 کلمه ای یک صفحه تکرار شده باشد و چه همان 500 کلمه در چند صفحه تکرار شده باشد، محتوای تکراری است و برای سئو سایت شما اصلا خوب نیست.
حتی محتواها با تغییرات جزئی، باز هم از نظر گوگل تکراری محسوب شده و قابلیت دریافت رنک برتر در نتایج جستجو گوگل (SERP) را ندارند. (این یعنی گوگل در حدی هوشمند است که حتی محتواهای نسبتا تکراری را هم شناسایی می کند)
کارشناسان سئو و افراد شاغل در بازار خدمات اینترنتی همیشه درگیر این موضوع هستند که آیا محتوای تکراری باعث جریمه شدن توسط گوگل می شود یا خیر. پاسخ دقیق به این نکته نمی توان داد چون بعضا پیش امده برای مدتی کوتاهی سایت های با محتوای تکراری در نتایج گوگل رتبه گرفته اند. اما با این وجود، نمیتوانیم به سادگی از کنار این موضوع بگذریم و دست روی دست بگذاریم. در واقع موضوعی مهمتر از محتوای تکراری یا خیلی کوچک وجود دارد که خطرش همیشه بیخ گوش سایت شما است.
می دانیم که گوگل علاقه ندارد به تمام صفحات یک دامنه رنک بدهد بنابراین تعدادی از آنها نهایتا انتخاب می شوند: یک روز گوگل صفحه ای را انتخاب میکند و روز دیگر صفحه دیگری را، بنابراین، ترافیک بالقوه خودتان را از دست می دهید.
وقتی شما صفحات مختلفی دارید که شامل محتوای بسیار کوتاه و تکراری هستند، اساساً ربات گوگل را گیج میکنید که کدام صفحات را بایستی برای کلمات کلیدی موردنظر رنک دهی کند.
حالا وقتشه! اینو بخون: روش تشخیص محتوای تکراریپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
7 روش کاهش تاثیر محتوای تکراری بر سئو
-
لینک دهی داخلی
عامل: هرگز نباید بی دلیلی به صفحه ای نامرتبط لینک داخلی بدهید.
برای شفاف سازی این نکته اجازه بدهید مثالی بزنم. شما سایتی دارید که در زمینه فروش کفش بصورت آنلاین فعال است و بلاگی هم در این خصوص دارید. مطمئنا میخواهید صفحه اصلی سایتتان تا جایی که امکان دارد در نتایج موتورهای جستجو محبوب باشد؛ در نتیجه از طریق بلاگتان ترافیک بیشتری بدست نمی آورید.
زمانیکه لینکهای داخلی را بررسی می کنید ممکن است لینک های زیادی بیابید که به بلاگ تان متصل اند و رنک بالاتری دارند. چرا اینگونه است؟ چون متمرکز کردن بیشتر لینک به یک صفحه توسط شما، توجه بیشتر گوگل به آن صفحه را در پی دارد!
به زبان ساده تر باید بگویم که؛ حواستان باشد که صفحاتی از سایتتان که می خواهید در نتایج گوگل بالا باشند را انتخاب کنید و از سایر صفحات مشابه به آن ها لینک داخلی دهید تا گوگل صفحه مهم تر را تشخیص داده و در نتایج خود بالا بیاورد. (سئو سایتتان را به خود گوگل نسپارید)
راه حل: اول ساختار لینک داخلی تان را بررسی کنید، و دوم جاهای مهمتر در سلسله مراتب سایتتان را پیدا کنید.
-
Anchor text غیر مرتبط
عامل: زیاده روی در کلمات کلیدی در قالب Anchor که به صفحه ای نامرتبط ارجاع داده می شود، باعث تولید اسپم از طریق لینک خودتان میشود.
اجازه دهید مجددا از مثال فروشگاه کفش آنلاین استفاده کنیم. Anchor های شما بایستی همواره مختصر و مفید باشند! اگر Anchor شما بعد از کلیک روی عنوان “کفش بخرید” بگوید “کفش بخرید”، بازدید کننده باید توانایی انجام اینکار را به راحتی و از مسیر درست داشته باشد (کاربر را دنبال نخود سیاه نفرستید).
به عنوان مثال، صفحه انتقالی بر اساس “سایز کفش” نسازید یا مواردی مشابه. دقت لازم و شفافیت باعث دستیابی به رنک بالاتر در موتورهای جستجو می شود.
راه حل: مطمئن شوید کلمات کلیدی شما طبیعی، مفید و در جای درستی از سایت هستند. با اینکار شما علائم درستی از سایت و آدرس های آن به گوگل می فرستید و گوگل را با محتوای اصلی و غیرتکراری سایت خود آشنا می کنید.
-
استانداردسازی نادرست URLها
عامل: زمانی که از کلمات کلیدی محتوای تکراری خیلی مختصر در آدرستان استفاده میکنید، اطمینان کسب کنید که آن را استانداردسازی کرده اید. با اینحال اگر بیش از حد متعارف و استاندارد کنید، کار جالبی نیست (گوگل ممکن است آن را به عنوان محتوای بیش از حد دستکاری شده و نامتعارف درنظر گرفته و کلا صفحه را نادیده بگیرد).
راه حل: به راه های استانداردسازی url توجه کنید:
- استانداردسازی با یا بدون اسلش (/) متفاوت است.
- فراموش نکنید که هنگام انتقال محتوا به HTTPS موارد استانداردسازی خود را تغییر دهید.
- اگر محتوایتان حذف شود، استانداردسازی رفرنس دادن به نسخه اصلی، می تواند به شما کمک کند.
- اگر محتوا بیش از حد متفاوت است از استانداردسازی لینکها خودداری کنید
- از یک “rel=canonical element” استفاده کنید.
در هر صورت به شدت حواستان به آدرس صفحات دارای محتوای تکراری با نسبتا تکراری باشد. خودتان دستی دستی، سئو سایتتان را از بین نبرید. اگر محتوای تکراری از سایتتان را حذف کردید حتما آدرس حذف شده را به آدرس محتوای اصلی ریدایرکت 301 کنید.
-
عنوان صفحه و دیگر تفاوت های متا
عامل: برای هر صفحه ای باید یک عبارت کلیدی منحصربه فرد و مهم جهت بالا رفتن رتبه در گوگل وجود داشته باشد.
برای نمونه، در مثال قبلی، موضوع اصلی ما “کفش” است. بنابراین ما صفحه اصلی سایتمان را بهینه سازی میکنیم تا برای کلمه کلیدی “کفش” دارای رنک بالایی باشد. با اینحال، در تابستان شما تصمیم میگیرید که توجه بازدیدکنندگان را به عنوان “کفشهای تابستانی” جلب کنید، لذا صفحه جداگانه ای با این نام ایجاد میکنید.
نهایتا، شما دو صفحه دارید که بطور مشابه “کفش” را نشان میدهند، و صفحه “کفش های تابستانی” قابلیت هدف اصلی شما یعنی صفحه اولیه را از بین می برد.
راه حل: از بهینه سازی بیش از حد صفحه اصلی برای کلمات کلیدی صفحات دیگر خودداری کنید و همچنین از بهینه سازی صفحات هدف با اولویت ثانویه نیز امتناع کنید (هدف بزرگتر را فدای اهداف کوچکتر نکنید).
-
ادغام کردن محتوا برای تمرکز گرایی
عامل: کم توجهی به هدف اصلیتان با استفاده از کلمات کلیدی طولانی متنوع، مترادف و مرتبط
به عنوان مثال، چهار صفحه دارید که به “مراقبت از کفش” در فصول مختلف (بهار، تابستان، پاییز و زمستان) پرداخته اند. بنابراین شما چهار صفحه جداگانه ساخته اید که درواقع در یک دسته اصلی میتوان خلاصه کرد، “چگونه مراقب کفش باشیم”.
راه حل: ابتدا بر روی موضوعاتی که می خواهید بسازید به خوبی فکر و تمرکز کنید. آینده آن مطلب خود را پیشبینی کنید و در صورتی که قرار است مطلب شامل چند بخش شود حتی الامکان همه را در یک صفحه قرار دهید.
در واقع اگر شما همینجوری بدون استراتژی و برنامه ریزی درست شروع کنید به تولید محتوا، زمانی می رسد که متوجه می شود صفحاتی ساخته اید که محتوای بسیار مشابه دارند و صفحه ای رتبه گرفته که صفحه اولویت اصلی شما نبوده است و این یعنی ضرر مطلق!
-
توجه به نوع نمایش محتوا
عامل: فقدان منطق و اصول در ساختار سایت !!! (چقدر من در مقالات این سایت به اصول دسته بندی مطالب در سایت تاکید کرده ام …)
برای مثال، در سایتتان بلاگ دارید، با اینحال، اگر دلیل منطقی و اصولی برای ارتباط بین هدف سایت و محتوای بلاگ شما وجود نداشته باشد گوگل آن را به عنوان منبعی برای یکسان سازی محتوا درنظر میگیرد.
برای هدف اصلی سایتتان رقیب نتراشید (نکته 5 را مطالعه کنید).
راه حل: محتوایتان را با محیطی طبقه بندی شده و هدفمند از محتوای متنی احاطه کنید.
-
اگر نمیتوانید ارتقا یابید (در حال حاضر)، ایندکس نکنید (موقتی) و سپس ایندکس کنید !
لطفا فراموش نکنید که بعداً ایندکس کنید!
اگر مطلب خود را منتشر کرده اید و هنوز مشکوکید که این موضوع باید در گوگل ایندکس شود یا نه، لطفا از ایندکس شدن آن جلوگیری کنید و در زمان مناسبی که از همه چیز مطمئن شدید اقدام به ثبت آن در گوگل و حتی ارتقاء رتبه آن کنید.
29 نظر در مورد مقاله “ 7 روش کاهش تاثیر محتوای تکراری بر سئو ” ثبت شده است