تاثیر ساب دامین در سئو

اهمیت ساب دامین,تاثیر ساب دامین در سئو,زیر دامنه

تاثیر ساب دامین در سئو چگونه است؟ آیا این تاثیر قابل توجه است یا خیر؟ آیا گوگل استفاده از ساب دامنه ها را تایید می کند؟ در این مقاله قصد داریم به سوالات مطرح شده پاسخ دهیم، اما قبل از آن باید چند مورد از اصطلاحاتی را که به شما در درک هرچه بهتر این موضوع کمک می کنند، بیان کنیم. پس تا انتهای این آموزش همراه ما باشید.

ساب دامین چیست؟

به عبارت ساده، یک ساب دامین بخشی دیگر از وب سایت شما است. اگر احساس می کنید لازم است جهت ارتقاء برند و گسترش وب سایت بخش دیگری را به آن اضافه کنید، ایجاد ساب دامین می تواند گزینه مناسبی جهت تحقق این هدف باشد.

زیر دامنه یا همان ساب دامین به شما این امکان را می دهد که اطلاعات بیشتری را در اختیار کاربران قرار دهید و حتی می توانید مشتریان بالقوه خود را از طریق این ساب دامین ها به فروشگاه آنلاین خود و سایت اصلی هدایت کنید.

برای مثال گوگل را در نظر بگیرید. موتور جستجوی اصلی در آدرس “google.com” قرار دارد و “maps.google.com” و “earth.google.com” هر دو بخشی از دامنه اصلی گوگل هستند، اما هر کدام هدف خاص و جداگانه خود را دنبال می کنند.

برخی از مهمترین اهداف ایجاد ساب دامین

  • بهبود سازماندهی محتوای سایت
  • ارائه اطلاعات تخصصی تر در مورد یک موضوع خاص
  • بهبود سئو و افزایش اعتبار دامنه
  • صفحات با زبان های ثانویه
  • ایجاد یک فروشگاه اینترنتی جداگانه

توجه به این نکته مهم است که هر سایتی به ساب دامنه نیاز ندارد و فقط در صورتی باید از آن ها استفاده کرد که موضوع آن مربوط به موضوع وب سایت اصلی و آنچه ارائه می دهد، باشد. همچنین ساب دامین ها را نباید با ساب فولدر ها اشتباه گرفت. ساب فولدر بخشی از وب سایت اصلی شما است. مانند expample.com/blog که با ساب دامین ها تفاوت دارند.

حال که به درک نسبی از تعریف ساب دامین رسیدید، در ادامه به تاثیر ساب دامین در سئو خواهیم پرداخت.

چه زمانی از ساب دامین استفاده کنیم؟

ایجاد جبنه های مختلف برای سایت در مثالی که در قسمت های بالاتر ارائه شد گفتیم که ممکن است یک سایتی که تا به امروز در حال تولید محتوا بوده و تنها بر اساس تولید محتواها، سایت خود را اداره کرده، قصد داشته باشد برای مدت زمان محدودی فروش آنلاین را در وب سایت خود راه اندازی نماید. با استفاده از ساب دامین می توانید ماهیت اصلی وب سایت را تغییر دهید و از طرفی هم هدف خود را بر روی سایت پیاده نمایید.

گاهی اوقات ممکن است برعکس این موضوع صدق کند، به عنوان مثال سایتی که به فروش اینترنتی پرداخته است، ممکن است دست به ایجاد یک وبلاگ بزند، با ایجاد ساب دامین به راحتی می تواند مطالب مربوط به محصولات خود را در وب سایت قرار دهد  و از طریق محتواهایی که قرار می دهد در مورد ماهیت فروشگاه خود اطلاعاتی را در اختیار کاربران قرار دهد.

کاربرانی که قصد خرید محصولات یک سایت محتوا محور را داشته باشند می توانند به ساب دامین ها مراجعه نمایند و سریعا به بخش فروش آنلاین وب سایت مراجعه کنند. از طرفی با خرید یک هاست می توان سرعت بارگذاری مطالب وب سایت را افزایش داد. سرعت بارگذاری وب سایت تاثیر زیادی بر روی سئو و بهینه سازی وب سایت دارد، بنابراین استفاده از یک هاست جداگانه بسیار مفید است.

در ادامه دو مورد از زمان های استفاده از ساب دامین را بررسی می کنیم:

1- ایجاد نسخه های جدید

با توجه به اینکه وب سایت ها بر روی موتورهای جستجوگر قرار دارند، بنابراین اگر از رتبه بالایی برخوردار باشند، تمامی مردم در سراسر دنیا می توانند مطالب وب سایت را مشاهده نمایند، در نتیجه مدیران وب سایت در صدد ایجاد سایت ها چند زبانه هستند.

در مبحث ساب دامین لازم به ذکر است که بگوییم برای ایجاد یک سایت چند زبانه می توانید زبان اصلی را بر روی دامنه اصلی سایت قرار دهید و برای استفاده از زبان ها از ساب دامین ها بهره ببرید. از طرفی با توجه به این که امروزه بیشتر مردم جستجوهای خود را از طریق گوشی های موبایل انجام می دهند، وب سایت های موبایل محور را ایجاد می کنند، به جای این کار می توانید یک سایت مناسب را برای موبایل بر روی ساب دامین طراحی نمایید.

2- استفاده از ساب دامین به جای فولدر

هر صفحه ای که به عنوان زیر مجموعه یک آدرس قرار می گیرد دارای یک پوشه می باشد. استفاده از ساب دامین و فولدر هر کدام با توجه به موضوعی که وب سایت دارد می تواند تاثیر گذار باشد، بنابراین نمی توان به طور قطعی گفت که ساب دامین از فولدر بهتر عمل می کند. برای نتیجه گیری در مورد اینکه که استفاده از ساب دامین بهتر است یا فولدر باید فاکتورهای زیادی را مد نظر قرار دهید، یکی از این فاکتورها ترافیک وب ساتیت می بادشد.

با توجه به مطالبی که در این مقاله گفته شد، ممکن است قسمت هایی از وب سایت دارای ترافیک زیادی باشند که در این شرایط استفاده از ساب دامین مفید تر می باشد. اما در آینده ممکن است تغییراتی در سایت ایجاد شود که باید بر اساس این تغییرات تصمیم بگیرید که فولدر را انتخاب نمایید یا از ساب دامین استفاده کنید.

تاثیر ساب دامین در سئو چگونه است؟

یکی از دلایل اصلی که وب سایت ها ممکن است جهت ایجاد یک ساب دامین اقدام کنند، تلاش برای تأثیر مثبت بر عملکرد سئو می باشد. روش های زیادی برای تاثیر ساب دامین در سئو وجود دارند که به شرح زیر می باشند:

1. ارائه تجربه بهتر به کاربران

اهمیت ساب دامین,تاثیر ساب دامین در سئو,زیر دامنه

استفاده از یک زیر دامنه به این معنی است که می توانید تجربه کاربری متفاوتی را برای وب سایت اصلی خود ارائه دهید. ساب دامنه شما با هدف گسترش وب سایت اصلی و سازماندهی و مرتب سازی موضوعات مختلف آن است که منجر به بهبود تجربه کاربری خواهد شد.

زمانی که می خواهید موضوع خاصی را بیشتر تحلیل کنید اما نمی خواهید این اطلاعات در وب سایت اصلی شما باشد، استفاده از زیر دامنه گزینه مناسبی است. ساب دامین سئو شده سازماندهی محتوای وب سایت شما را برای کاربران آسان تر می کند و کمک می کند آن ها اطلاعات مورد نظر خود را پیدا کنند.

این بهبود تجربه کاربری سبب می شود در صفحه نتایج موتور های جستجو ارتقاء رتبه پیدا کنید. به عبارت دیگر این یک روش تاثیر ساب دامین در سئو سایت به صورت مثبت است.

با توجه به اینکه 90 درصد از کاربران از نمایش نادرست سایت یا ناوبری سخت آن شکایت دارند، استفاده از ساب دامین پیمایش سایت را آسان‌ تر می‌کند. مشکل در پیمایش سایت یکی از رایج ترین شکایاتی می باشد که از سوی کاربران بیان شده است. همچنین ایجاد یک ساب دامین تخصصی می تواند به شما کمک کند راحت تر در رتبه بندی کلمات کلیدی خاص مورد نظر خود قرار بگیرید.

یکی دیگر از موارد ارتباط ساب دامین و سئو بهبود Time On Site است. مدت زمانی که کاربران در سایت شما حضور دارند، تحت عنوان Time On Site شناخته می شود. هنگامی که کاربران از طریق نتایج جستجو گوگل وارد یکی از صفحات وب سایت شما شوند، مدت حضور آن ها توسط گوگل ثبت خواهد شد و هرچه این زمان طولانی تر باشد، از منظر گوگل محتوای وب سایت شما ارزشمند تر بوده و در نتیجه بهبود سئو و افزایش رتبه حاصل خواهد شد.

ساب دامین ها می توانند مدت زمان حضور کاربران را در سایت افزایش دهند و درنتیجه از این طریق بر سئو سایت شما تاثیر مثبت بگذارند.

2. هدف قرار دادن بازار های بین المللی

سئو ساب دامین,ساب دامین چیست,ساب دامین سئو

همانطور که بیان کردیم، این امکان وجود دارد که از یک ساب دامین برای ایجاد محتوای تخصصی استفاده کرد. بنابراین، می توان محتوا آن را برای یک هدف جمعیتی و کشوری خاص ایجاد کرد، یعنی شما می توانید محتوای زیر دامنه خود را به سمت کشورها و قاره های خاصی هدایت کنید.

اگر یک تجارت جهانی دارید و بازارهای بین المللی را هدف قرار می دهید، می توانید زیر دامنه خاص برای آن منطقه ایجاد کنید، این کار رتبه سئوی شما را در آن کشورها افزایش خواهد داد.

3. افزایش رشد در بازارهای خاص

ساب دامنه شما می تواند به اندازه دلخواه گسترده یا خاص باشد. به همین دلیل، در اکثر مواقع زیر دامنه ها به گونه‌ای ایجاد می‌شوند که کلمات کلیدی خاص تر و بیشتری را پوشش دهند تا بتوانند بازارهای هدفی را که ممکن است وب‌ سایت اصلی آن ها را از دست بدهد، مورد هدف قرار دهند.

این امر می‌تواند یک تاکتیک عالی سئو برای کسب‌ و کارهایی باشد که می‌خواهند قدرت خود را در بازارهای خاص‌تر افزایش دهند و از طریق آن ها ترافیک کسب کنند.

به عنوان مثال، اگر یک سایت آموزش طراحی سایت بخواهد شروع به ارائه دوره های آموزشی گرافیک کند، با ایجاد یک ساب دامین مربوط به آن، از هدف اصلی سایت که آموزش طراحی سایت است، منحرف نمی شود و از طریق آموزش طراحی گرافیکی نیز ترافیک کسب خواهد کرد.

4. افزایش اعتبار دامنه سایت

ساب دامین سئو شده,ساب دامین و سئو

اعتبار دامنه یک امتیاز رتبه بندی در موتور های جستجو می باشد که توسط شرکت Moz ایجاد شده است. این امتیاز از 1 تا 100 در نظر گرفته می شود و به طور کلی، هرچه (Domain Authority) بالاتر باشد، سایت مورد اعتمادتر است و معمولاً در موتورهای جستجو رتبه بالاتری دارد.

اگرچه ساب دامین ها اغلب به عنوان موردی جداگانه از وب سایت اصلی در نظر گرفته می شوند، اما می توانند بر رتبه بندی دامنه اصلی نیز تأثیر مثبت بگذارند. علاوه بر این، زیر دامنه ها به دلیل داشتن کلمات کلیدی اضافی، ممکن است برای عبارات مختلفی رتبه های بالا کسب کنند که دامنه اصلی رتبه مناسبی با آن عبارات ندارد.

5. ایجاد ساب دامین های سازگار با موبایل

یکی دیگر از موارد تاثیر ساب دامین در سئو، ایجاد ساب دامین های موبایل فرندلی است. گوگل سایت‌های سازگار با موبایل را در اولویت نمایش نتایج جستجو موبایلی قرار می‌دهد، بنابراین بسیاری از وب‌ سایت‌ هایی که معمولاً برای استفاده دسکتاپ ساخته شده‌اند، زیر دامنه‌ های سازگار با موبایل ایجاد می کنند تا امتیاز رتبه بندی در نتایج موبایلی را از دست ندهند.

2 نظر در مورد مقاله “ تاثیر ساب دامین در سئو ” ثبت شده است
  1. الهام

    سلام . وقت بخیر. در نظر بگیرید یک ساب دومین اکادمی داریم که توی این ساب دومین دسته بندی هوشمند سازی داریم. که در این دسته تمامی دوره ها لیست شده اند.حال یک ساب دومین فروشگاهیی داریم که در این قسمت نیز دسته بندی تحت عنوان هوشمند سازی داریم، ایا این دو تا مشکل کنابالیزیشن دارند یا خیر؟


    • سیدمجتبی پورموسوی

      خیر. مشکلی پیش نمیاد
      چون آدرس ها کاملا متفاوت است
      البته باید محتواهای این دو صفحه کاملا متفاوت باشه که کنیبالیزیشن نشه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود