افزایش ترافیک سایت,افزایش ترافیک وب سایت,بالابردن ترافیک سایت

7 تکنیک قطعی افزایش ترافیک سایت

سوال تمام صاحبان وب سایت ها و کسب و کارهای اینترنتی این است که "برای افزایش ترافیک سایت باید چه کارهایی انجام دهیم؟امروزه کاربران برای بیشتر تحقیقات خود به سراغ وب سایت ها می روند.

صاحبان کسب و کار اینترنتی برای افزایش ترافیک سایت باید بر روی سئو سایت خود کار کنند تا بتوانند در نتایج جستجو رقابت کنند و با تمرکز بر تولید ترافیک، درآمد قابل قبولی کسب نمایند.

Canonical چیست,اعلام محتوای تکراری در تگ کنونیکال,تکنیک استفاده از تگ کنونیکال

کنونیکال سئو چیست و چه کاربردی دارد؟

کنونیکال سئو یک مقدار برای ویژگی rel تگ link در زبان HTML است که جهت اعلام محتوای تکراری به گوگل استفاده می شود.

اگر در سایت خود صفحه ای دارید که توسط چندین URL قابل دسترسی است، یا چند صفحه در سایت محتوای بسیار مشابهی دارند، از دید گوگل این صفحات کپی و تکراری می باشند. با استفاده از canonical می توانید صفحه اصلی و مرجع این صفحات تکراری را برای گوگل مشخص کنید.

ضروری
آموزش استفاده از گوگل ترندز,آموزش کار با گوگل ترندز,آموزش گوگل ترندز

گوگل ترندز چیست؟ و آموزش استفاده از گوگل ترندز

گوگل ترندز یکی از بهترین ابزارهایی است که شما می توانید از آن در روند سئو سایت خود استفاده کنید. ماهیت اصلی وب سایت گوگل ترندز این است که شما بهترین عملکرد را در زمینه تحقیق عبارات کلیدی داشته باشید.

نیوسئو در این مقاله قصد دارد آموزش نحوه کار با گوگل ترندز و دلایل اهمیت استفاده از آن در جهت بهبود فعالبت های کلی سایت را برای شما شرح دهد.

اشتباه در سئو فروشگاهی,اشتباه رایج سئو فروشگاهی,اشتباه سئو فروشگاهی

3 اشتباه خانمان سوز در سئو فروشگاه اینترنتی

سئو کردن سایت های فروشگاهی نقش بزرگی در جذب افراد بیشتر به وب سایت فروشگاهی شما ایفا می کند. اما به عنوان یک مبتدی، ممکن است در راه اندازی یک سایت فروشگاهی به آسانی دچار اشتباهات سئو فروشگاه اینترنتی شوید.

اشتباهات رایج در سئو فروشگاهی می تواند به دلیل استفاده نادرست از کلمات کلیدی، عدم بهینه ‌سازی موجودی، عدم بهینه سازی صفحات محصول و عدم ارائه محتوای ارزشمند و جذاب برای مشتریان باشد.

استراتژی بهبود سئو,بهبود سئو سایت,بهبود سئو وب سایت

سئو سایتت رو با این 10 نکته شروع کن

آیا شما به دنبال راه های بهبود سئو برای سایت خود هستید؟ آیا احساس می کنید که نیاز به یک تغییر اساسی و رویکردی جدید در استراتژی بهبود سئو سایت خود دارید؟

اگر این دو سوال ذهن شما را درگیر کرده، باید بگوییم شما تنها نیستید. خیلی از صاحبان کسب و کارهای آنلاین و وب سایت ها به دنبال راه های موثر و کارآمد برای بهبود رتبه خود در موتورهای جستجو هستند.

ضروری
UPDATED
آوردن سایت به صفحه اول گوگل,بالا آمدن سایت در صفحه اول گوگل,بالا آوردن سایت در صفحه اول گوگل

آموزش قرار گرفتن در صفحه اول گوگل 2024

قرار گرفتن در صفحه اول گوگل برای بسیاری از افراد، یک عمل چالش برانگیز می باشد. وجود رقابت های شدید در صفحات نتایج جستجو گوگل، اصلی ترین دلیلی است که مانع افزایش رتبه سایت شما می شود.

ما در این مقاله آموزش سئو سایت، تکنیک هایی را برای شما شرح داده ایم تا با استفاده از آن ها در استراتژی های بهینه سازی وب سایت خود، به مرور زمان افزایش رتبه خوبی داشته باشید.

آموزش تغییر دامین سایت,تعویض دامنه سایت,تغییر دامنه ir

تغییر دامنه سایت و تاثیر آن بر سئو

دامنه سایت به دلایل مختلفی از اهمیت و جایگاه ویزه ای برخوردار است که ما در این بخش از بلاگ آموزش سئو قصد داریم در ابتدا این موارد را برای شما بررسی کنیم. سپس به مسائل مربوط به تغییر نام دامنه سایت می پردازیم و به شما آموزش می دهیم که چگونه این امر می تواند موجب بهبود کسب و کار اینترنتی شما شود بدون آنکه تاثیر منفی روی سایت شما داشته باشد.

استراتژی برندینگ,افزایش آمار بازدید سایت,افزایش ترافیک سایت

تاثیر نظرات مشتریان چیست

سئو سایت به کمک استراتژی نظرات مشتریان را در این مقاله آموزش سئو بررسی می کنیم. استراتژی نظرات مشتریان چطور می تواند بر روی سئو سایت تاثیرگذار باشد؟

گفته می شود که سیگنال نظرات سایت حدودا 9.8% از کل فاکتورهای رنک دهی را تشکیل می دهند. این بدین معناست که نباید در زمان سئو سایت، نظرات را نادیده گرفت.

آموزش سئو فنی,سئو سایت,سئو فنی

7 نکته سئو فنی برای افزایش رتبه سایت

اگر سئو فنی ضعیفی داشته باشید، وب سایت شما احتمالا غیر قابل بررسی، غیر قابل ایندکس و غیرقابل دسترس خواهد بود. در نتیجه، صرف نظر از اینکه چقدر محتوای شما عالی و خوب است، موتورهای جستجو نمی توانند به آن دسترسی داشته یا آن را ایندکس کنند.

با توجه به این مسئله می توانیم متوجه شویم سئو فنی مهم تر از تمامی فاکتورهای رنک دهی دیگر است.

آموزش حذف صفحات اضافی سایت,پاک کردن صفحات اضافی سایت,حذف صفحات اضافه سایت

پاک کردن صفحات اضافی ایندکس شده در گوگل

اگر شما یک وب سایت تجارت الکترونیک با هزاران محصول دارای تنوع در اندازه و رنگ دارید. قطعا در بخش ایندکس گوگل سرچ کنسول تعداد صفحات ایندکس شده اضافی در نتایج جستجوی گوگل، برای وب سایت خود مشاهده کرده اید.

این مشکل برای وب سایت های تجارت الکترونیکی امری رایج است. صفحات اضافی زیادی ممکن است در ایندکس گوگل شما ظاهر شوند و نیاز به حذف صفحات اضافی سایت باشد.

آموزش سئو و درک محتوای همیشه سبز برای تولیدکنندگان محتوا و سئوکاران حرفه ای قطعا در اولویت اول است. متخصصان سئو باید در نظر داشته باشند که ساخت محتوای منحصر به فرد با رعایت کردن تمام موارد سئو محتوا اهمیت بالایی دارد.

یعنی اگر محتوای خوبی تولید کنید اما آن را سئو نکنید یا محتوایی را کپی کنید و آن را سئو کنید؛ هیچ ارزش خاصی نخواهد داشت.

حتی مدیران و متخصصان سایر کسب و کارهای اینترنتی نیز باید در نظر داشته باشند که اگر به دنبال محتوایی یونیک هستند؛ خودشان باید دست به کار شوند چراکه قطعا هیچ کس بهتر از صاحبان کسب و کار توانایی تولید محتوا در زمینه فعالیت آنها را ندارد.

یک نکته مهم برای متخصصان و تولیدکنندگان محتوا:

براساس تجربه سالها فعالیت امیر قمصری در عرصه سئو، شما باید همواره به دنبال مطالعه مقالات به روز در عرصه سئو سایت باشید. نکات کلیدی آموزش سئو که در سایت های برتر دنیا پشت سرهم اعلام می شوند، می تواند وجه تمایز شما با رقبایتان باشد. البته پیشنهاد دیگر هم شرکت در دوره های آموزش سئو سایت در ایران است به شرطی که پس از دوره نکات جدید بازهم برای شما ارسال شود و اطلاعات سئو شما همیشه به روز باشد (درست مثل دوره جامع آموزش سئو نیوسئو که بزرگترین دوره سئو ایران است)

سئو می تواند دلهره آور باشد! مخصوصا برای صاحبان مشاغل کوچک و متخصصین جوانی که تازه کار هستند، اما:

یک خبر خوب: در سایت نیوسئو تعداد زیادی مقالات آموزش سئو به صورت رایگان وجود دارد که یک تازه وارد در عرصه سئو را کاملا هوشیار کرده و نسبت به سئو آگاه می کند.

مبانی سئو سایت

قبل از اینکه به تکنیک های خاص و شگفت انگیز سئو سایت بپردازیم، اجازه بدید با مطالب بنیادی سئو در ابتدا آشنا بشیم.

Are you ready?

به کامل ترین راهنمای سئو سایت خوش آمدید!

آیا شما تو سئو تازه کار هستین؟ آیا براتون عجیبه که گوگل چجوری کار میکنه و اساس نکاتش در سال 2023 چیه؟ اگر اینطوره، شما الآن در بهترین شرایط قراردارید (با تمرکز شروع کن به مطالعه این قسمت)

 

سرفصل های بخش آموزش سئو

 

سئو چیست؟

بهینه سازی موتورهای جستجو (SEO) فرآیندی برای بهبود رتبه سایت ها در نتایج جستجوی ارگانیک (یعنی پولی نباشد) موتورهای جستجوگری همچون گوگل است. سئو یعنی رتبه گرفتن در صفحات گوگل که به SERP مشهور است.

تاریخچه جستجوگرها به دهه 90 میلادی برمی گردد که موتورهای جستجو برای اولین بار ظاهر شدند. امروزه، این یک استراتژی اساسی برای بازاریابی و یک صنعت روبه رشد است و البته گوگل با اختلاف زیاد به سایر موتورهای جستجو در صدر بهترین و پرطرفدارترین موتورهای جستجو جهان قرار دارد.

سئو چیست

در تصویر بالا نتیجه اول با پرداخت هزینه به گوگل در این جایگاه قرار گرفته است و نتیجه دوم ارگانیک یا نتیجه اول اصلی نتایج گوگل است که ارزش آن هزاران برابر جایگاه بالاتر که با هزینه خریداری شده است می باشد.

اگر شما می خواهید شروع به استفاده از نکات آموزش سئو کنید، باید آماده کارهای خلاقانه، فنی و تحلیلی باشید. من که عاشق سئو هستم. در بازار کسب و کار اینترنتی تکنیک هایی با اهداف مختلف وجود دارد، با این حال نکته اصلی و سودآور هنوز هم و برای همیشه؛ بالا بودن در نتایج جستجوی گوگل است.

به زبان ساده، سئو مربوط به وب سایت های هدفمند و برای افراد هدفمند است.

این آموزش فقط درباره تغییراتی در ساختار و سورس وب سایت نیست. وب سایت شما باید با محتوای باکیفیت و بهینه سازی شده که برای مخاطبانتان ساخته شده، پر شده باشد. البته که باید به اندازه کافی از سایت های مناسب لینک هم دریافت کنید (بعضی وقت ها ارزش لینک سازی در حد تولید محتواست و بعضی وقت ها کمتر؛ اما هرگز تا به حال ارزش تولید محتوا از لینک سازی کمتر نشده است).

تعریف ساده سئو و مزایای سئو

موتورهای جستجو مانند Yahoo ،Bing و Google سایت های مختلف در سطح دنیا را براساس الگوریتم های رنکینگ خودشان رتبه بندی می کنند. حال سوال اینجاست که آیا می توانیم اصول این الگوریتم ها را درک و تحلیل کنیم؟ بله و خیر!

گوگل از بیش از 200 عامل و فاکتور برای رتبه بنده سایت ها استفاده می کند. گرچه ما بسیاری از آن ها را می شناسیم، مانند محتوای با کیفیت، بک لینک های ارزشمند یا موارد فنی مانند سرعت سایت اما بسیاری از آنها را گوگل به عنوان یک راز نگه داشته است و کارشناسانی مثل امیر قمصری سالهاست در حال برملا کردن این رازها برای صاحبان سایت ها هستند که البته تعداد این رازها همواره در حال افزایش است و سئو تا حد توان پیچیدگی خود برای همیشه حفظ می کند تا هر کسی نتواند وارد این حرفه بی نظیر شود.

البته که لازم نیست شما همه عوامل و فاکتورهای رنکینگ سایت را بدانید. برای درک بهتر ماهیت بهینه سازی سایت و آموزش سیو، یک کاسه آش رشته را تصور کنید! سه جنبه مهم دارد:

  1. کاسه نمایانگر موارد فنی پشت صحنه سایت است. بدون یک کاسه مناسب ممکن است آش در تمام میز یا سفره شما پاشیده شود.
  2. آش رشته خوشمزه داخل کاسه محتوای وب سایت شماست. همانطور که آش رشته مهمترین قسمت ماجراست، محتوا هم مهمترین قسمت سئو است. محتوای بی کیفیت = رنک نگرفتن برای همیشه!
  3. برای یک آش رشته خوشمزه چاشنی خیلی مهم است. سیرداغ و نعناداغ! چاشنی سئو بک لینک هایی است که باعث افزایش قدرت وب سایت شما می شود و این آخرین ماده ای است که آش رشته شما را کامل می کند!

بک لینک های با کیفیت، محتواهای ارزشمند و موارد فنی

موتورهای جستجو زمانی که کاربران اینترنتی به دنبال چیزی می گردند، استفاده می شود و شما می خواهید در بین نتایج جستجوی آن ها باشید. این مهم نیست که شما برای فروش، چه چیزهایی دارید (چه محصول، چه خدمت و چه محتوا) در هر صورت پیاده سازی تکنیک های آموزش سئو و بهینه سازی برای موتورهای جستجو امری ضروری است.

سایت شما باااااید توسط موتورهای جستجو ایندکس شده و پس از یادگیری سئو در صفحه اول نتایج گوگل قرار بگیرد؛ وگرنه در نتایج گم می شوید و وقتی گم شوید هرگزززز دیده نمی شوید و در نتیجه ورشکست می شوید!

فعالیت های خردمندانه و برنامه ریزی شده، رتبه بندی صفحات سایت شما را در صفحه نتایج جستجو گوگل (SERP) بهبود می بخشد که خیلی سریع سبب افزایش ترافیک سایت شما می شود. اگر مخاطبان این افزایش ترافیک را تبدیل به مشتری کنید، افزایش درآمد چشمگیری خواهید داشت.

خلاصش کنم براتون: اگر می خواید وب سایتتون موفق بشه و از طریقش پولدار بشید، باااااااااااید سئو رو یاد بگیرید و انجامش بدید.

آموزش سئو چیست؟

چگونه می توانم سئو را یاد بگیرم؟ آیا نیاز به دوره آموزشی و کمک دیگران دارم؟

در وب سایت نیوسئو سعی شده است در مقالات به صورت سلسله وار نکات زیادی آموزش داده شود تا شما بتوانید به تنهایی برای انجام سئو آماده شوید. اما تغییرات اساسی که در الگوریتم های گوگل پیش میاید گاهی نیاز به بررسی و استفاده از تجربه دارد که اینجا نیاز است به یک مشاور مراجعه کنید و یا در دوره های حرفه ای و تخصصی آموزش سئو شرکت کنید تا از تجربیات اساتید برتر بهره ببرید.

اگر سردرگم هستید و نمی دانید چگونه می توانید SEO را یاد بگیرید، ما یک جواب ساده و صریح برای شما داریم:

شما نیاز به مطالعه و تمرین بسیار دارید. نکته جذاب این است که شما می توانید مقالات رایگان زیادی در اینترنت در زمینه بهینه سازی سایت در گوگل پیدا کنید (از جمله در همین سایت نیوسئو)، اما باید عاقلانه انتخاب و رفتار کنید. از این گذشته پیشنهاد می کنم در دوره ها، کلاس ها و وبینارهای مختلف شرکت کنید.

لازمه یادآوری کنم که دوره آموزش سئو نیوسئو؛ پرشرکت کننده ترین و بزرگترین دوره سئو ایران با حدود 13.000 دانشجو تا پایان سال 2022ست …

اگر نمی خواهید زیاد زحمت بکشید! یا وقت ندارید، می توانید از مشاوران، متخصصان و آژانس های سئو در سراسر ایران کمک بخواهید. البته به خاطر داشته باشید که این روش رایگان نیست. البته خیلی وقت ها بهتر است از روش های پولی استفاده کنیم تا سریعتر به نتیجه برسیم (منظورم فقط در سئو نیست، در کل زندگی هم این نکته جاری است)

اصطلاحات سئو

  • سئو داخلی و سئو خارجی (On-page vs. off-page SEO)
  • کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری

سئو داخلی و سئو خارجی

عملیات سئو داخلی بر روی صفحات سایت شما به معنای بهینه سازی وب سایت برای تاثیرگذاری بر نتایج جستجوی ارگانیک است. در واقع بهتر است این طور بگویم: بر اساس آموزه های آموزش سئو ما، سئو داخلی کلیه فعالیت هایی است که شما به سادگی به آن در سایتتان دسترسی دارید و البته تاثیر زیادی هم در بهبود رتبه سایت شما دارد. مثلا:

  • برچسب های متا
  • تگ های heading
  • ساختار urlها
  • بهینه سازی تصاویر
  • محتوا
  • structured data
  • سرعت لود سایت
  • و خیلی موارد دیگر که در ادامه به آن خواهیم رسید …

عملیات سئو خارجی به کلیه فعالیت های گفته می شود که  جزو سئو داخلی نیست؛ مثلا گرفتن لینک از سایت های دیگر. روش های زیادی برای به دست آوردن بک لینک وجود دارد:

  • ارسال ایمیل
  • وبلاگ نویسی
  • رپورتاژ آگهی
  • فعالیت در شبکه های اجتماعی
  • ارتباط با افراد و برندهای مشهور و تاثیرگذار
  • نوشتن مطالب ارزشمند
  • و بسیاری دیگر که در ادامه به آن خواهیم رسید.

کلاه سفید، کلاه سیاه و کلاه خاکستری

وقتی نام کلاه سفید و کلاه سیاه می آید، ذهن ما به اولین چیزی که فکر میکند فیلم های وسترن غربی است. در آن فیلم ها منظور آدم های بد و آدم های خوب بود که در مقابل هم قرار می گرفتند. از این که بگذریم:

سئو کلاه سیاه:

  • ریدایرکت های مخفیانه و موذیانه!
  • محتوای مخفی
  • استفاده نادرست از کلمات کلیدی
  • دستکاری موذیانه لینک ها
  • بک لینک های نامرتبط
  • مزرعه لینک
  • ارسال نظرات اسپم

سئو کلاه سفید:

  • محتوای با کیفیت
  • لینک های طبیعی
  • برندسازی صحیح
  • استراتژی ساخت محتوا
  • بهینه سازی داخلی
  • انتخاب عبارات کلیدی مناسب
  • تمرکز بر کیفیت

سئو کلاه سیاه مجموعه ای از اقدامات غیراخلاقی برای بهبود رتبه بندی صفحات یک وب سایت در گوگل است. این عوامل به گونه ای برنامه ریزی شده اند که موتورهای جستجو را فریب دهند و رنک بگیرند! (غافل از اینکه این سوال را پاسخ نداده اند؟: شما گوگل را چه فرض کرده اید؟!!!!!)

تکنیک های سئو کلاه سیاه می تواند شما را در مدت زمان کوتاه به صدر نتایج SERP برساند، اما موتورهای جستجو دیر یا زود این وب سایت ها را شناسایی و به شدت جریمه خواهد کرد؛ متاسفانه ارائه چگونگی انجام این تکنیک ها را در برخی کلاس های آموزش سئو در کشور مشاهده می کنیم که نتیجه این کلاس ها از بین رفتن سرمایه اولیه بسیاری از دانشجویان است.

سئو کلاه سفید مجموعه ای از تکنیک های اخلاقی است که براساس قوانین صحیح خزنده ها طراحی شده است. بخش های اصلی سئو کلاه سفید عبارتند از:

  • محتوای با کیفیت و مرتبط
  • بهینه سازی کلی وب سایت
  • ساخت بک لینک های با کیفیت

سئو کلاه سفید یک استراتژی بلند مدت است که با هدف بهبود تجربه کاربری صورت می گیرد. به طور کلی پسر یا دختر! خوب بودن در دنیای سئو بهترین کاری است که می توانید انجام دهید.

اصطلاحی هم به نام سئو کلاه خاکستری وجود دارد، عملی که در مقایسه با تکنیک های کلاه سیاه ممکن است خطر کمتری داشته باشد. تکنیک های کلاه خاکستری به صورت واضح توسط گوگل مشخص نشده اند، بنابراین می توانید هزاران کاربر را به سایتتان بیاورید در حالیکه نمی دانید ممکن است یک روز بعد بابت آن جریمه شوید و همه رتبه های خود را از دست بدهید.

خلاصه مطلب، قطعا شما نمی خواهید با گوگل دشمن شوید!

تمام نکات آموزشی دوره جامع آموزش سئو نیوسئو براساس سئو کلاه سفید پایه گذاری شده است و معدود نکاتی هم که از سئو کلاه خاکستری مطرح شده به صورت اخطار ثبت شده تا تلاش همه دانشجویان فقط بر سئو کلاه سفیدی باشد که خود سایت نیوسئو سالهاست از آن استفاده می کند و همین مهم باعث شده در صنعت سئو ایران بی رقیب باشد.

موتورهای جستجو

در این قسمت از راهنمای سئو سایت، شما یاد میگیرید که موتورهای جستجو چگونه کار می کنند، چگونه مردم از آنها استفاده می کنند و به دنبال چه چیزهایی هستند. نیم نگاهی هم به پیشینه فنی گوگل خواهیم انداخت.

بیایید باهم نگاهی دقیق تر به موتورهای جستجو و پرکاربردترین فاکتورهای رتبه بندی که باید بر روی آن ها تمرکز کنیم، بیاندازیم تا در کوتاه ترین زمان ممکن به بهترین نتیجه برسیم.

موتورهای جستجو چگونه کار می کند

موتورهای جستجو شامل سه بخش اصلی هستند:

  • خزیدن
  • ایندکس کردن
  • انتخاب نتایج

درست مثل تصویر پایین:

موتورهای جستجو چگونه کار می کند

خزیدن یا Crawling

خزیدن یا کراول کردن به معنای اسکن کردن وب سایت، بخش های مختلف آن، محتوا، عبارات کلیدی، تگ های h، لینک ها، تصاویر و هزاران المان دیگر است. هر اطلاعاتی که از وب سایت ها در موتورهای جستجو نمایش داده می شود حاصل خزیدن آن موتور جستجو در سایت است.

خزنده ها تمام لینک های که سایت ها به همدیگر می دهند را تشخیص می دهند. آنها بارها و بارها وارد سایت ها شده و اطلاعات آن ها را تجزیه و تحلیل می کنند. در واقع این ربات ها به طور مرتب در حال خزیدن در صفحات مختلف وب هستند و براساس نکات آموزش سئو رایگانی که نیوسئو به شما ارائه می کند متوجه خواهید شد گوگل با اختلاف قوی ترین خزنده دنیاست.

ایندکس کردن

پس از مرحله خزیدن سایت، ایندکس کردن صفحات آغاز می شود. این فهرست را به عنوان یک کاتالوگ غول پیکر و تمام نشدی که پر از وب سایت های سراسر جهان است، تصور کنید. ایندکس شدن وب سایت ها معمولا کمی طول می کشد. براساس تجربه ما به صورت معمول از 1 تا 10 روز طول خواهد کشید.

می توانید با استفاده از الگوریتم زیر، صفحاتی از وب سایتتان که قبلا ایندکس شده اند را ببینید:

site:domain.com

علاوه بر این هربار که تغییر کند، دوست خوب خزنده ما دوباره آن را اسکن می کند. به خاطر داشته باشید تا زمانی که صفحات سایت شما در گوگل ایندکس نشده باشند، در نتایج قابل مشاهده نیستند. اگر زمانی خواستید صفحه ای در وب سایت شما به هیچ عنوان ایندکس نشود تنها راه ممکن گذاشتن رمز عبور بر روی آن صفحه است.

انتخاب نتایج

تمامی مقاله های آموزش سئو بر این قضیه اتفاق نظر دارند که نتایج برای صاحبان سایت ها و کاربران بسیار مهم است. هنگامی که کاربر اینترنتی یک پرس و جو ارسال می کند (یک کلمه کلیدی را جستجو می کند) موتور جستجو فهرست عظیم خود را بررسی می کند و نتایج منطبق را بیرون می آورد. این یک روند بررسی انتخاب ها از بین میلیون ها انتخاب موجود در سایت ها براساس الگوریتم های مختلف است. 

شرکت هایی که موتورهای جستجو (Yahoo, Microsoft, Google) را اداره می کنند، سعی می کنند محاسبات دقیق الگوریتم های خود را مخفی نگه دارند. با این وجود بسیاری از عوامل و فاکتورها کاملا شناخته شده هستند؛ چرا؟ چون همواره کارشناسانی در تمام دنیا تلاش می کنند تا این فاکتورها را شناسایی کرده و سپس با ارائه در دوره های آموزش سئو آن ها را به دیگران آموزش می دهند. البته که خیلی زود فاکتورها تغییر می کنند و دردسر همیشه برای مدرسین سئو ادامه دارد.

یکی از مهم ترین ویژگی های دوره جامع آموزش سئو نیوسئو که بزرگترین دوره سئو ایران است؛ بروزرسانی دائمی یا مادام العمر دوره هاست یعنی هرچه قدر هم که فاکتور ها در هر زمانی تغییر کنند مهم نیست. همه موارد جدید به دوره اضافه می شود (رایگان)

فاکتورهای رتبه بندی

بسیاری از این فاکتورها اثبات شده است، اما برخی دیگر فقط حاصل گمانه زنی هاست. علاوه بر این برخی از برخی دیگر مهم تر هستند.

ما لیستی فوق العاده را برای فاکتورهای رتبه بندی گوگل آماده کرده ایم که پیشنهاد می کنم حتما آن را تهیه و مطالعه کنید.

10 فاکتور موفقیت قطعی در سئو سایت

یکی از مهمترین فاکتورها، تعداد بک لینک های با کیفیتی است که براساس تعداد به یک سایت دیگر لینک می شود. هر بک لینک اساسا قیاس اعتماد و استناد علمی است و از نظر گوگل قطعا بسیار مهم است. در واقع بک لینک به گوگل می گوید این سایت در این موضوع خاص دارای اعتبار و شهرت است و گوگل براساس این معرفی ارزش بیشتری به وب سایت مذکور می دهد.

برخی دیگر از عوامل مهم رتبه بندی (نسبت به هم اولویت ندارند):

  • استفاده از کلمات و عبارات کلیدی مرتبط 
  • استفاده از HTTPS
  • ارتباط بک لینک ها
  • میزان خوانایی محتوا
  • قدرت موضوعی
  • اشتراک در شبکه های اجتماعی
  • عمر دامنه
  • AMP
  • طرح صفحات سایت

با توجه به جمع بندی نهایی تمامی مطالب آموزش سئو؛ فاکتورهای رنکینگ گوگل را می توان به دو دسته فاکتورهای سئو داخلی و فاکتورهای سئو خارجی تقسیم بندی کرد.

سئو چگونه کار میکند؟

جهت یادآوری: مهم ترین نکته در سئو سایت، بهینه بودن آن اول برای کاربر و دوم برای موتورهای جستجو است.

اگر تمام زمان و هزینه خود را صرف سئو فنی کنید، خوب است اما اگر تعامل ظعیفی با کاربرانتان داشته باشید، جایگاه شما به نخی بند است و اینگونه شروع به هدر دادن پول و زمان خود کرده اید. یادتان باشد: نظر کاربران سایت در اولویت است.

تصویر پایین یکی از روندهای متداول جستجوی کاربران در گوگل را نمایش می دهد:

نحوه استفاده از گوگل توسط مردم

روند تعامل با موتورهای جستجو در طی سالهای گذشته تحولات زیادی داشته است. با این حال، هنوز اصولی ثابت وجود دارد:

  • نیاز به یک راه حل، اطلاعات یا پاسخ سوال
  • تایپ کردن عبارت مورد نیاز در فیلد جستجو گوگل 
  • بررسی اولین نتایج موجود
  • کلیک بر روی یک یا چند نتیجه از سایت های مختلف
  • بررسی کامل سایت مقصد برای رسیدن به هدف جستجو
  • بررسی نتایج مشابه بیشتر در صورت رسیدن به هدف نهایی و یا تغییر کلمات کلیدی جستجو شده در صورت نرسیدن به هدف جستجو

سهم بازار موتورهای جستجو

در نمودارهای زیر، می توانید ببینید مردم از کدام موتورهای جستجو بیشترین استفاده را می کنند: (این اطلاعات برگرفته از گزارشات سایت Netmarketshare است)

سهم بازار موتورهای جستجو در تمام جستحوهای کاربران

کلمات کلیدی در سئو

3 نوع کلمات یا عبارات جستجو شده توسط کاربران وجود دارد:

  1. Navigational یا ناوبری !
  2. Informational یا اطلاعاتی !
  3. Transactional یا معاملاتی !

Navigational search queries

آنها نمایانگر هدف جستجو برای نام تجاری یا وب سایت خاصی هستند. برخی از مردم تمایل دارند به جای تایپ نام دامنه ها در مرورگرشان نام برند یا دامنه را در گوگل جستجو کنند. مثلا تایپ کنند newseo یا digikala و حتی google !!!

براساس مطالعات یکی از سایت های تحلیلگر معتبر که در آن 16 میلیارد کلمه کلیدی مورد مطالعه قرار گرفته است، برندهایی مانند Facebook، Youtube و Google بیشتر از موارد مشابه جستجو شده اند. جالب اینجاست که مردم ایران یکی از پر جستجوترین کلمات کلیدی که در گوگل سرچ می کنند، خود کلمه گوگل است!!

Informational search queries

این موارد زمانی رخ می دهد که کاربران به دنبال اطلاعاتی هستند. آنها به دنبال یک وب سایت خاص نیستند بلکه به دنبال پاسخ یا راهنمایی در مورد چگونگی یک کار هستند. به عنوان مثال: نحوه پخت آبگوشت یا بهترین دوره آموزش سئو رایگان

Transactional search queries

این نوع مربوط می شود به جستجوهای خاصی که ما انجام می دهیم. معمولا با یک نام محصول (نایک) یا خدمت (سئو) همراه است.

از 3 نوع بالا جستجوهایی که براساس اطلاعات از پیش بررسی شده صورت می گیرد، یعنی در صورت نیاز جستجو می شود (Informational search queries) بهترین نوع جستجو هستند که به دقیق ترین نتیجه هم ختم می شوند. کاربران بسیاری در ایران و سایر نقاط جهان هستند که روش های درست جستجو کردن را نمی دانند (یعنی نمی توانند در اسرع وقت به هدف خود برسند) به همین دلیل هم سر کشورهای پیشرفته کلاس هایی حتی در دانشگاه ها برای روش درست جستجو وجود دارد.

به روزرسانی های SERP

قرارگرفتن در صفحه اول نتایج جستجوی ارگانیک خوب است، قرار گرفتن در بین 3 نتیجه اول عالی است اما تنها یک برنده وجود دارد، درست است؟! این یک چشم انداز فوق العاده است چرا که لینک اول حدود 35 درصد از تمام ورودی ها را به خود اختصاص می دهد و این یعنی کسی که براساس نکات آموزش سئو سایتی را سئو کرده می تواند درآمد بسیار زیادی از آن به دست آورد.

وب سایت ها در سراسر جهان به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه به روز می شوند، خب ممکن است بعضی سایت ها هم به روز نشوند!!! به هر حال مسئله این است که اینترنت هر روز رشد می کند. زمانی که سایت ها به روزرسانی می شوند ممکن است جایگاهشان در نتایج رتبه بندی گوگل تغییر کند. این اتفاق بارها برای صفحات مختلف سایت نیوسئو رخ داده است و رخ خواهد داد. در واقع یکی از مهمترین فاکتورهای بهترین بودن نیوسئو در ایران همین بروزرسانی های مکرر و دقیق محتوای آن است.

نکته بسیار مهم دیگر این است که الگوریتم های گوگل هم همواره در حال تغییر هستند. تغییرات جزئی در الگوریتم های گوگل ممکن است هیچ مشکلی ایجاد نکند، اما یک بروزرسانی کلی می تواند مثل زلزله همه چیز را از بین ببرد!

نکته ای که سعی دارم به شما گوشزد کنم این است که حتی اگر شما در رتبه 1 هم قرار گرفتید باز هم ممکن است فردا جایگاهتان تغییر کند و رقبا جایگزین شما شوند. پس رتبه 1 شدن سخت است اما رتبه 1 ماندن خیلی سخت است.

ویژگی های SERP

البته که رنکینگ در درجه اول اهمیت قرار دارد، اما این روزها باید حواستان به موقعیت صفر هم باشد.

بیایید نگاهی به نتایج جستجوی “How to bake potatoes” بیاندازیم. نتیجه اول یکی از موارد Google featured snippet است که شامل مهمترین اطلاعات است؛ بنابراین اصلا نیاز به بررسی سایر نتایج نیست (در اینجا مجبور شدم از جستجوی یک عبارت کلیدی انگلیسی استفاده کنم چراکه هرچه گشتم در سایت های فارسی وجود نداشت که البته طبیعی هم هست!)

ویژگی های SERP

چرا Rich snippetها این اندازه مهم هستند؟ Rich snippetها در زمان مشاهده توسط کاربران، به صورت مستقیم و بر رفتار و انتخاب آنها تاثیر می گذارند. به عبارتی دیگر؛ نتیجه اول گوگل به صورت ارگانیک و عاری از Rich snippet ها نسبت به نتیجه 3 همراه با Rich snippet کلیک کمتری دارد!!!

در واقع به دلیل اینکه این نوع نتایج دارای جلوه های بصری بیشتری نسبت به سایرین هستند بیشتر مورد توجه قرار می گیرند و اصلا دلیلی وجود ندارد که کاربران بر روی نتایج دیگر کلیک کنند.

موارد زیر برخی از رایج ترین Rich snippetها در نتایح SERP هستند:

Featured snippet
Answer box
Carousel (images, videos, products)
Image pack
Map pack
Sponsored features (Google Ads, flights, shop on Google)
Knowledge graph
Top stories
Events
Sitelinks

پرکاربردترین نوع Rich snippetها در ایران حالت نمایش ستاره ها، برترین اخبار و سوالات متداول هستند.

سئو داخلی

سئو داخلی شامل لیست کاملی از اقدامات مهم است که باید حتما انجام دهید. تا همین چند سال پیش این لیست بسیار کوتاه و مربوط به عبارات کلیدی، عناوین و محتوای بیش از حد بهینه شده بود؛ اما برای اینکه امروز جزو بهترین سایت ها در نتایج گوگل باشیم باید نکات زیادی را رعایت کنیم پس بیاید شروع کنیم.

الگوریتم های گوگل (Google Algorithm Update History) نسبت به گذشته که فقط بر روی پرکردن عنوان، توضیحات سئو و محتوای پر از عبارات کلیدی مختلف تمرکز داشته، فاصله زیادی گرفته و امروزه برای دستیابی به رتبه های اول در نتایج جستجو باید اقدامات پیچیده تری انجام دهیم که بعضا ساعت ها در روز زمان مارا می گیرد اما خب نتیجه جذاب آن ارزش این همه زمان گذاشتن را دارد.

اگر می خواهید سئو یاد بگیرید: به هیچ عنوان نباید در گذشته و حتی حال به سر ببرید! باید همواره به روز باشید. یکی از بزرگترین پیشرفت های گوگل، بررسی دقیق رفتار کاربران و روند درگیر شدن آن ها با سایت هاست.

فراموش نکنید که همواره تمام موتورهای جستجو از جمله Google اعلام کرده اند که برای کاربران محتوا بسازید نه برای آنها

از اینجا به بعد میخوایم کمی وارد آموزش سئو (با مضمون سئو داخلی) بشیم. نگران نباش. سعی کردیم به ساده ترین و روان ترین حالت ممکن آموزش بدیم. نفس عمیشق بکش و شروع کن

متا تگ ها – Meta Tags

متا تگ ها بخشی از کدهای HTML سورس صفحه هستند که در حالت عادی توسط کاربران قابل مشاهده نمی باشند. این داده ها اطلاعاتی در مورد وب سایت به موتورهای جستجو ارائه می کنند. و اما مهمترین آنها؛ متا تگ عنوان (meta titles) و متا تگ توضیحات سئو (meta descriptions) هستند.

meta tags یا متا تگ های عنوان و توضیحات سایت نیوسئو

برای آشنا شدن با جزئیات این دو متا تگ و  تاثیرات آن ها بر سئو سایت ها دو مقاله نکات عنوان و نکات متا توضیحات را با دقت مطالعه کنید.

البته به خاطر داشته باشید که آن ها در نظر سئو فنی اهمیت چندانی ندارند و همه اهمیتشان در سئو داخلی ست.

براساس گفته یکی از کارشناسان ارشد گوگل:

متا عنوان و توضیحات همراه با کلمات کلیدی، به صورت مستقیم در رتبه بندی سایت شما اثری ندارند اما آنها همچنان یک عامل روانی قدرتمند بر CTR و درگیری کاربر هستند. بنابراین، آنها هنوز هم برای سئو بسیاااااااار مهم هستند.

به مدرسینی که می گویند برچسب های عنوان و توضیحات متا برای سئو مهم نیستند توجه نکنید. از طرفی دیگر به خاطر داشته باشید که الگوریتم های گوگل تاثیرات این دو را در رتبه بندی ها تغییر می دهد و به ارتباط آن ها با محتوای صفحه به شدت دقت می کند!

ابزارها و پلاگین های زیادی وجود دارند که محتوای شما را آنالیز می کنند و شما را به سمت ساخت محتوای سئو شده راهنمایی می کنند. مثل افزونه یوآست. البته به یاد داشته باشید که هیچ کدام از این ابزارها به صورت 100% برای سئو محتوای فارسی دقت ندارند و نمی توانید به صورت کامل روی آن ها حساب باز کنید.

زمانی که برچسب های متا را می سازید، اطمینان حاصل کنید که هم از نظر فنی و هم از نظر کاربران بهینه سازی شده باشند. ما در دوره آموزش سئو دو سرفصل جدا برای سئو عنوان و سئو description داریم و این نشان از اهمیت بسیار زیاد این دو بخش دارد.

آموزش سئو داخلی با کمی جزئیات

جهت آموزش سئو داخلی سعی می کنیم لیست تمام موارد موثر در سئو داخلی را برای شما با توضیحات شرح دهیم. بیایید با کارهایی که می توانیم در وردپرس انجام دهیم، شروع کنیم.

1- قبل از اقدام به تولید محتوا، بررسی کنید که مردم برای موضوع سایت شما چه کلمات کلیدی را در گوگل جستجو می کنند.

آیا قصد دارید در مورد موضوعی که بیشتر مورد جستجو مردم است، مقاله تولید کنید؟ آیا مطمئن هستید به اندازه کافی در مورد موضوع انتخابی خود تحقیق کرده اید؟ آیا می تونید ایده های جدیدی به موضوع مد نظر خودتون اضافه کنید؟ آیا در زمان مناسبی قصد تولید و سئو محتوا را دارید؟

خواهشاااااا پاسخ این سوالات را همین الان به خودتان بدهید!

این ها سوالات اصلی قبل از شروع تولید محتوا است و مهم نیست که این ها برای سایت باشد یا وبلاگ و یا حتی ریزتر(یک صفحه فرود محصول). بخش تحقیق کلمات کلیدی مناسب مهم ترین قسمت این ساخت محتوا برای وب است. البته که ما در مورد انجام تحقیقات کلمات کلیدی در ادامه این مقاله و در دوره های حضوری و غیرحضوری سئو به صورت دقیق و کامل توضیح داده ایم.

2- تگ های Title، Description و Headlines

ساخت یک متا تگ عنوان و توضیحات جذاب! قبلا هم بارها و بارها به تاثیر عنوان در بهبود رتبه در سئو سایت اشاره کرده ام. همواره شما برای ساخت محتوای ارزشمند و سئو شده نیاز دارید یک کلیدواژه مرکزی داشته باشید تا محتوایتان را حول آن بسازید. البته کاربران شما هم از همین طریق محتوای شما را پیدا می کنند.

از طرفی لطفا از توضیحات سئو یا همان meta description به عنوان یک فرصت عالی برای جذب کاربران و البته افزایش رتبه در گوگل استفاده کنید.

کاربران و و موتورهای جستجو را متقاعد کنید که سایت شما بهترین انتخاب است!

یک بار دیگر، به تعامل کاربردی با کاربر بیاندیشید و کلمات بی ارزش و کم جستجو را انتخاب نکنید. به رقبای خود دقت کنید، تحلیل کنید که چه چیزی برای آن ها مفید بوده است و استراتژی خود را بسازید. (البته منظورم این نیست که هر کاری آنها کرده اند را شما هم انجام دهید؛ شما قرار است بهتر از رقبایتان باشید پس باید کارهای اشتباه آن ها را تشخیص داده و انجام ندهید)

نکات ساده و بسیار مهم title tags and headlines:

  • گوگل حداکثر 60 کاراکتر برای عنوان و 155 کاراکتر برای description در صفحه نتایج خود نشان می دهد.
  • برای افزایش خوانایی و تاثیر بیشتر محتوا در سئو، حتما از تگ های h1 تا h6 درست و به اندازه استفاده کنید.
  • پیش نمایش نتایج جستجو را با استفاده از ابزارهایی مثل SEOSiteCheckup و افزونه های وردپرس بررسی کنید.