ضروری

آموزش تولید محتوا

آموزش تولید محتوا

آموزش تولید محتوا جذاب ترین بخش موضوعات سئو می باشد. محتوا ابزاری برای پیام و انتقال پیام است. تصور کنید بدون داشتن مخاطب چگونه می توانیم جذاب باشیم؟! اگر شما بهترین آثار هنری را خلق کنید ولی کسی آثار شما را نبیند چه ارزشی دارد؟

گاهی اوقات تا صحبت از تولید محتوای آموزشی دیجیتال می شود به راحتی، محتوا را به چند نوع محتوای دیداری و شنیداری تقسیم و شروع به تولید محتوا می کنیم و انتظار داریم بهترین نتیجه را بگیریم. با مثالی می خواهم آموزش تولید محتوا را برای شما توضیح دهم. تصور کنید تولید محتوا یک رشته دانشگاهی باشد و باید برایش کنکور بدهیم. چه دیدگاه هایی در مورد تولید محتوا به وجود می آید. فراموش نکنید برچسب کارشناس تولید محتوا برای افرادی بسیار بزرگ و برای برخی دیگر بسیار کوچک است.

فردی تمام خوشبختی و آینده خود را در رشته آموزش تولید محتوا دیجیتال می داند و فرد دیگری فقط برای فرار از خدمت سربازی و یا داشتن تحصیلات وارد این رشته می شود. شاید عنوان رشته تحصیلی و شغلی یکسانی داشته باشند، اما آرزوها و اهدافشان زمین تا آسمان باهم متفاوت است. پس ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید.

همانطور که احتمالا می دانید، امروزه علاوه بر اینکه تولید محتوا و سئو آن در بهبود رتبه وب سایت ها در گوگل به شدت تاثیرگذار است، بازاریابی محتوا نیز نقشی غیر قابل انکار دارد. همواره امیر قمصری در مباحث مرتبط با آموزش سئو حرفه ای به درصد تاثیرگذاری محتوا در سئو سایت اشاره کرده است که حدود 30% می باشد. پس لطفا دقت خود را در این قسمت افزایش دهید.

مسئله تولید محتوا آنقدر مهم است که Illyes (یکی از مدیران ارشد گوگل) در اواخر سال 2017 درباره بهترین روش های سئو سایت که وب مسترها باید بدانند چنین گفت:

“به طور کلی، بهترین روش سئو، تولید محتوای باکیفیتی است که در اینترنت پخش شود. ”

🔸 تولید محتوا چیست و چه کاربردی دارد؟

قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنید باید درک کلی از محتوا داشته باشید. لازم است بدانید محتوا چه کاربردی دارد یا اصلا به چه محتوایی اثر بخش می گویند. شاید با خودتان بگویید که چه فایده برای من که می خواهم تولید محتوا کنم دارد! دوست من باور کن وقتی مفاهیم را دقیق بدانی می توانی بهترین محتواها را برای مخاطب خودت تولید کنی.

حال که تا حدودی متوجه شدید تولید محتوا چیست در ادامه به بررسی اهمیت این موضوع می پردازیم.

آموزش تولید محتوا,استراتژی تولید محتوا,استراتژی محتوا

🔸 چرا تولید محتوا اینقدر مهم است؟

در دنیای دیجیتال امروز، محتوا نویسی مهارت بسیار مهمی به شمار می آید؛ به همین دلیل شما باید تمامی تکنیک ها و موارد لازم را برای تولید محتوا بدانید، اما فراگیری این نکات یک بار برای همیشه نیست. نه فقط در این شغل، بلکه در تمامی مشاغل بروز نگاه داشتن اطلاعات امری ضروری است. پس می توان نتیجه گرفت حتی اگر در شغلی به یک متخصص تبدیل شوید، باز هم نباید فعالیت های خود را جهت آموزش بیشتر متوقف کنید.

برای درک بهتر مسئله ذکر شده، یک کلید و یک قفل را در نظر بگیرید. یک دندانه‌ی کلید، بخش بسیار جزئی و کوچکی از آن را تشکیل می دهد، اما در صورت عدم وجود همان دندانه ناچیز، کلید به کلی کارایی خود را از دست داده و قفل را باز نخواهد کرد. آموزش در هر کاری بسیار مهم است، زیرا ممکن است شما دانش و مهارت تقریبا کاملی را در زمینه تخصص مورد نظر داشته باشید، اما یک آموزش جدید و کاربردی بتواند دقیقا همان قسمت کوچک و جزئی را که برای باز کردن قفل کار خود به آن نیاز دارید، در اختیار شما قرار دهد.

حالا برای قانع شدن شما می خواهیم 6 دلیل برای نشان دادن اهمیت آموزش تولید محتوا برای کاربران را شرح دهیم:

1- نگه داشتن کاربران در وب سایت: همان طور که می دانید یکی از تلاش های صاحبان وب سایت ها، وبمستران و سئوکاران این است که بتوانند با هر راهکار و تکنیکی، کاربران را در سایت خود، نگه دارند. یکی از دلایلی که کاربران تصمیم می گیرند که در یک سایت بمانند و از صفحات مختلف آن، بازدید کنند، محتوای جذب آن است. در نتیجه اگر بدانید تولید محتوا چیست، بهترین نوع محتوا را برای کاربران تولید می کنید تا کاربران را در سایت خود، نگه دارید.

2- جذب مخاطب در شبکه های اجتماعی: کاربران شبکه های اجتماعی مانند اینستاگرام، یوتیوب، تلگرام و… با محتوای جذاب، جذب صفحات می شوند. در اینستاگرام کاربران در صورت مشاهده محتوای جذاب وارد صفحه اصلی پیج شده، دو یا سه محتوای دیگر را نگاه کرده و در صورت داشتن جذابیت نسبی، آن پیج را فالو می کنند.

در یوتیوب نیز در صورت مشاهده ویدیو جذاب، وارد صفحه اصلی کانال یوتیوب محتوا، شده و اگر با محتواهای جذاب بیشتری، روبرو شدند، صفحه را سابسکرایب می کنند. در دیگر شبکه های اجتماعی نیز بدین صورت است. پس اینجاست که اهمیت آموزش تولید محتوا برای شبکه های اجتماعی نیز مشخص می شود.

3- بهبود جریان اعتمادسازی: کاربران زمانی که متوجه شوند، مدیران سایت برای ارائه محتوای جذاب به کاربران، هزینه های بسیاری را پرداخت کرده و محتوای مفیدی را به آن ها، ارائه می کنند، راحت تر به آن سایت، اعتماد می کنند. در مقابل این جریان یک سایت بدون محتوا هم نه تنها هیچ جذابیتی برای کاربران ندارد، بلکه اصلا سایت قابل اعتمادی نیست.

4- جذب لید: هدف اصلی ارائه محتوای جذاب در وب سایت ها، جذب کاربر و تبدیل آن ها به مشتری است. یک وب سایت به آموزش تولید محتوا سعی بر این دارد، به مخاطبان هدف خود، خدمات تولید و استراتژی محتوا، ارائه دهد. یک وب سایت در حوزه فروش موبایل، با ارائه محتوایی با عنوان “راهنمای خرید گوشی موبایل (بازه قیمتی 10 تا 15 میلیون)” سعی بر این دارد که با ارائه محتوا، محصولات خود را به کاربران معرفی کرده و مخاطب خود را به مشتری هدفمند، تبدیل کند.

5- افزایش ترافیک سایت با تولید و سئو محتوا: با یک برنامه ریزی ساده و یک تقویم محتوایی بهینه شده، می توانید محتواهایی براساس کلمات کلیدی هدفمند تولید کنید و با هر محتوای خود، تعداد زیادی کاربر را وارد سایت خود کنید. شاید کمی پیچیده به نظر برسد، اما اگر بتوانید با یک استراتژی سئو و تولید محتوا مشخص، بهترین کلمات کلیدی جستجو شده در گوگل (مرتبط با حوزه کاری خودتان) را پیدا کنید. به راحتی کاربران با جستجو کلمات کلیدی هدف، با محتوای شما روبرو شده و از وب سایت شما، دیدن می کنند.

6- برندسازی با تولید محتوا: شما می توانید از این فرصت استفاده کنید و با یادگیری ترفندهای گفته شده در آموزش تولید محتوا رشته محتواهای یونیک و جذاب تولید کرده و برند خود را به دنیای وب، معرفی کنید. تصور کنید، کاربرانی که در حوزه وکالت، با سوال و چالش هایی روبرو می شوند، با جستجو در گوگل، ابتدا با وب سایت شما روبرو شوند. پس از مدتی کاربران با محتوای جذاب شما را می شناسند و برند شما در ذهنشان ماندگار می شود و قطعا در آینده، از خدمات حوزه وکالت شما، بهره مند می شوند.

🔸 پیش نیازهای آموزش تولید محتوا چیست؟

مهارت های لازم برای تولید محتوا مواردی هستند که شما باید قبل یا حین آموزش تولید محتوا خود، آن ها را فرا بگیرید. برخی از این مهارت ها برای افرادی که می خواهند تولید محتوا کنند ضروری و برخی از آن ها مزیت محسوب می شوند. در ادامه این مهارت های مورد نیاز برای تولید محتوای آموزشی دیجیتال را بیان خواهیم کرد. مهارت هایی که در زیر ذکر شده اند، بخصوص برای افرادی که قصد تولید محتوا در وبلاگ و وب سایت را دارند بسیار مفید می باشند.

1. مهارت نگارش

یک تولید کننده محتوا، باید بتواند متون را به شیوه‌ای جذاب و صحیح بنویسد. برای رسیدن به این مهارت، باید بدانید هر یک از علائم نگارشی در چه قسمتی از متن استفاده می شوند، همچنین باید دامنه لغات خود را افزایش داده و منظور از هر لغت را به خوبی درک کنید.

مواردی مانند خواندن کتب و مقالات معتبر می توانند کمک شایانی به شما در راستای به دست آوردن مهارت مذکور کنند. هنگام مطالعه موارد ذکر شده باید به لغات مختلف، ساختار جمله ها، کلمات مترادف، موارد استفاده از ضمیر ها و… دقت کرده تا بتوانید به مرور زمان آن ها را در محتوای خود پیاده سازی کنید.

2. توانایی درک و شناخت مخاطبان

بدیهی است که هر محتوا برای گروه خاصی از مخاطبان نوشته می شود. یک تولید کننده محتوا باید بتواند سلیقه و نیاز مخاطب هدف خود را شناسایی کرده و متن خود را مطابق با آن ها بنویسد. همچنین باید بتواند نحوه سوال پرسیدن و جستجو مخاطبان خود را به خوبی درک کند تا عناوین و کلمات کلیدی موجود در محتوای خود را بر اساس این موارد نگارش کند، در این صورت محتوا از طریق موتور های جستجو نظیر گوگل، بازدید های زیادی را کسب خواهد کرد و این امری مهم در موفقیت یک وب سایت است.

3. آشنایی با سیستم های مدیریت محتوا

یکی از اصلی ترین شاخه های تولید محتوای آموزشی دیجیتال، تولید محتوا برای وب سایت ها است. برای این که بتوانید این کار را به نحو احسن انجام دهید، باید با سیستم مدیریت محتوای وب سایت مدنظر آشنایی کافی داشته باشید، در این صورت خودتان به راحتی می توانید محتوایی که تولید کرده‌اید را بارگذاری کرده و موارد مدنظر را روی آن اعمال کنید. طبق آمار منتشر شده، وردپرس پرطرفدار ترین سیستم مدیریت محتوای موجود است و اکثر وب سایت ها توسط این سیستم ایجاد و مدیریت می شوند.

4. درک نحوه عملکرد موتورهای جستجو

حتی اگر هدف شما از دیدن آموزش تولید محتوا، نوشتن مقالات در وب سایت نباشد، درک نحوه عملکرد موتور های جستجو می تواند برای شما بسیار مناسب باشد. این که بدانید الگوریتم چیست و موتور های جستجو چگونه در متون و صفحات وب می خزند(کراول می کنند)، می تواند به شما ایده های خوبی برای نوشتن عناوین و جای گذاری کلمات کلیدی در دل متن بدهد. نه تنها گوگل، بلکه بسیاری از شبکه های اجتماعی نیز موتور جستجو دارند، بنابراین درک نحوه عملکرد آن ها می تواند در موفقیت شما بسیار موثر باشد.

5. توانایی تولید محتوای تصویری

یکی از موارد مهم در مقالات وب سایت ها، تصاویر موجود در آن ها است. همچنین یکی از مباحث مهم در حوزه آموزش تولید محتوای آموزشی دیجیتال، تولید محتوای تصویری محسوب می شود. شخصی که قصد تولید محتوا برای سایت یا وبلاگ را دارد، باید مهارت های لازم برای تولید محتوا را داشته باشد و بتواند تصاویر یونیک (غیر کپی) تولید کند؛ زیرا موتورهای جستجو از جمله گوگل، توانایی اسکن و تشخیص تصاویر را دارند و به راحتی می توانند متوجه شوند که آیا تصویر مدنظر قبلا در سایتی دیگر بارگذاری شده است یا خیر.

اگر آشنایی اولیه با نحوه کار نرم افزار فتوشاپ داشته باشید، می توانید به راحتی نیاز های مربوط به تولید محتوای تصویری خود را برطرف ساخته و روی تصاویر تغییراتی ایجاد کنید که از دید موتورهای جستجو، کپی تلقی نشوند.

🔸 30 نکته بسیار مهم برای تولید یک محتوا ارزشمند

در این بخش از محتوای آموزش تولید محتوای آموزشی دیجیتال، قصد داریم مهم ترین نکاتی که رعایت آن، منجر به تولید یک محتوای ارزشمند می شود را به شما آموزش دهیم:

1- دانستن جایگاه محتوا در دنیای دیجیتال مارکتینگ

در دنیای دیجیتال، محتوا مهم تر و حیاتی تر از همیشه شده است و حالا باید از محتوا برای بازاریابی استفاده کنیم. بازاریابی محتوا، پروسه ای است که در سه مرحله می توان آن را خلاصه کرد.

تحقیق قبل تولید محتوا: قبل از اینکه شروع به نوشتن و تولید محتوای آموزشی دیجیتال کنید باید موضوع و عبارت کلیدی اصلی و محتواهای رقبای خود را بررسی کنید.

تولید و سئو محتوا: حالا شروع به تولید محتوا کنید و محتوایی را برای کاربر و هم گوگل تولید کنید که هر دو مخاطب محتوای شما هستند.

توزیع و ترویج محتوا (بازاریابی محتوا): خب حالا وقت آن رسیده که محتوای خودتان را در اختیار بقیه بگذارید تا از آن استفاده کنند.

تولید محتوا,کارشناس تولید محتوا,کارشناس تولید محتوای وب سایت

2- داشتن اطلاعات لازم از موضوع کسب‌وکار مدنظر برای تولید محتوا

برای آن که یک نویسنده محتوا سایت بتواند تاثیرگذاری موثری بر روی مخاطب داشته باشد، قبل از هر چیز، باید با تمام توانایی های خود و مهارت های لازم برای تولید محتوا آشنا شود. همچنین باید مخاطب خود را بشناسد. اما مهم ترین نکته آن است که بداند کدام ساختار نگارشی می تواند بزرگ ترین کمک را به او در عرصه تولید محتوا داشته باشد.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که نباید بلافاصله از یک نویسنده جدید و تازه کار برای تولید محتوای آموزشی دیجیتال استفاده کنید. زیرا لازم است که او ابتدا به درک خوبی از انتظارات و جایگاه شرکت و کسب و کار شما برسد. هم چنین باید درک کند که تمرکز شما بیشتر بر روی چه موضوعی است تا بتواند برای آن مطلب بنویسد.

یکی از بهترین راه ها برای این کار آن است که از یک نفر (به عنوان مثال محقق و جست و جوگر تیم خود) که اطلاعات کافی در رابطه با شرکت و کسب و کار شما و نیز حوزه فعالیت آن را دارد، بخواهید تا به نویسنده جدید اطلاعات کافی را بدهد و به سوالات او پاسخ دهد تا بطور کامل با خواسته ها و استراتژی تولید محتوای شما آشنا و با آن سازگار شود.

نمونه سوالاتی که باید در اختیار نویسنده محتوا بگذارید:

  • در حال حاضر چه فردی فضای کسب و کار را رهبری می کند و در مورد آن استدلال می کند؟ چرا؟
  • چگونه این فضا سبب کسب درآمد می شود؟
  • طرح چه نوع ایده هایی از نظر شرکت ممنوع است و نمی توان در مورد آن ها بحث کرد و چرا؟
  • طرح چه نوع ایده هایی معمولا مورد پذیرش قرار می گیرد و چرا؟
  • چه قوانین، محدودیت هایی برای فضای کسب و کار وجود دارد؟
  • چه گروهی از کاربران و مخاطبان جذب این فضا می شوند؟ آن ها در مورد چه چیزی به جست و جو می پردازند؟
  • چگونه میزان موفقیت شرکت در این فضای کسب و کار اندازه گیری می شود؟

3- شناخت رقبا و داشتن مطالعه لازم درباره آن ها

تعداد بسیار کمی از نویسندگان محتوا دست به تولید و انتشار محتوایی می زنند که از درستی آن با خبر نیستند و یا این که در مورد میزان اعتبار و کیفیت منبع آن اطلاعی ندارد.

امیر قمصری در کلاس آموزش سئو خود بیان کرد که به جای آن که نویسندگان و تولید کنندگان محتوا بیشتر وقت خود را صرف انتشار محتوای بی کیفیت و نادرست کنند، باید به مطالعه و تحقیق در رابطه با دیگر رقبا و مطالبی که منتشر می کنند بپردازند. بهترین بخش این کار این است که می توانید لیست رقبا به همراه نقاط قوت و ضعف آن ها را در اختیار افراد تازه کار در تولید محتوا قرار دهید تا آگاهی آن ها را افزایش دهید.

برای مثال فردی را برای تهیه لیستی از ده رقیب و نویسنده برتر در زمینه کسب و کار خود منصوب کنید. از او بخواهید که نویسندگانی که مطالب آن ها بیشتر مورد توجه است را شناسایی کرده و دلایل آن را مشخص کند. این نویسندگان می توانند افرادی باشند که مطالبی در سایت های رقیب منتشر می کنند و یا خود به صورت مستقل در شبکه های اجتماعی و پادکست ها دست به انتشار مطلب می زنند. همچنین از نویسندگان خود بخواهید که مطالب رقبای شما را مورد مطالعه قرار دهند و آن ها را دنبال کنند تا متوجه شوند که برای تولید یک محتوای با ارزش در زمینه کسب و کار خود دقیقا باید به چه نکاتی توجه کنند.

در نهایت، نویسندگان محتوا باید به ارزش ها و ویژگی ها توجه کنند تا بتوانند با انتشار مطالب باکیفیت و معتبر، شما را در عرصه رقابت نگه دارند و در نهایت پیروز کنند. همچنین باید یک تولیدکننده محتوا به نکات ارزشمندی که از سوی رقبا نادیده گرفته شده است، توجه کند و برای برتری بر آن ها در تولید محتوای آموزشی دیجیتال به کار بگیرد.

یکی از مواردی که کمک فراوانی به نویسنده محتوا می کند، آگاهی دادن نسبت به نکات زیر است:

  • چگونه می توانیم یک موضوع مشابه را از نظر خودمان منتشر کنیم و حتی بهتر آموزش دهیم؟
  • چگونه می توانیم عمیق تر وارد یک دیدگاه متفاوت شویم و آن را ارائه دهیم؟
  • چگونه می توانیم مراحل را ساده تر آموزش دهیم؟
  • چگونه می توانیم محتوای ارزشمند تر و بهتری را نسبت به رقبا ارائه دهیم؟

نویسنده محتوا

 

4- توانایی آنالیز محتوا

یک کارشناس آموزش تولید محتوا برای سایت با هر سطحی از مهارت، باید یک آنالیزور باشد. در دراز مدت، نکته ای که باعث می شود تا عملکرد یک نویسنده محتوا و مهارت های لازم برای تولید محتوای او بهبود پیدا کند و موثرتر به تولید محتوا بپردازد سنجش میزان موفقیت خود است. برای بهبود هنر نویسندگی، نیاز است که به ارزش ها و اطلاعات با اهمیت توجه کنید تا به هدف برسید.

تجزیه و تحلیل ترافیک می تواند در مواردی که داری ابهام بالا هستند مانند محتوا و تغییرات عملی ناگهانی آن، موثر باشد. این اطلاعات به نویسنده می گوید که آیا کاربران مطلب را می خوانند یا نه و چقدر با مطلب درگیر هستند. همچنین این اطلاعات این امکان را می دهد تا نویسنده محتوا متوجه شود که آیا مخاطب هدف را درست تشخیص داده است یا نه. علاوه بر آن چقدر مطلب برای مخاطب هدف مفید بوده است.

در واقع این اطلاعات کمک می کند تا نویسنده نسبت به مطلبی که نوشته است آگاهی پیدا کند و خود را در تولید محتوای آموزشی دیجیتال بهبود دهد. برای بدست آوردن این اطلاعات می توانید از ابزار بسیار توانمند Google Analytics استفاده کنید.

5- تحقیق و مطالعه قبل از تولید محتوا

فرقی نمی کند که تولید محتوا شما قرار است به صورت تصویری، ویدئویی، صوتی یا متنی باشد، مهم این است که در مورد موضوعی که مدنظر دارید، همواره تحقیق و مطالعه کنید. حتی اگر قصد دارید که بر اساس تجربه و اطلاعات شخصی خود تولید محتوا کنید، باز هم نیاز تا جستجو و تحقیق دارید.

اگر زندگی نامه نویسندگان بزرگ را مطالعه کنید، متوجه خواهید شد که همه آن ها قبل از اینکه بخواهند یک کتاب بنویسند، کتاب های نویسندگان دیگر را که در همان زمینه ها صاحب کتاب بودند، مطالعه می کنند.

با توجه به نکات آموزش تولید محتوا، این قضیه در مورد دنیای آنلاین و مقاله های وب سایت ها نیز صادق است. در نتیجه، باید برای اینکه بهترین مقاله ها را در وب سایت خود داشته باشید، در مورد موضوعات خود تحقیقات کامل و جامعی کنید.

آموزش تولید محتوا,استراتژی تولید محتوا,استراتژی محتوا

6- داشتن دیدگاه منحصر به فرد خود در تولید محتوا

تولید محتوا به همان سبک و روشی که دیگران در حال انجام همان روند هستند، طبیعی است که به نتیجه نخواهد رسید. نگران نباشید؛ شما همیشه می توانید از دور به این قصیه نگاه کرده و یک نتیجه گیری کلی از فعالیت های دیگران داشته باشید.

به عنوان مثال، فرض کنید که می خواهید برای محتوای خود، عنوان بنویسید، جدا از پیاده سازی تکنیک های سئو که در آموزش تولید محتوا آموخته اید، شما باید عبارت کلیدی اصلی آن صفحه را در گوگل جستجو کنید.

سپس باید حداقل عناوینی که در دو صفحه ابتدایی گوگل به کار برده شده اند را تجزیه و تحلیل کنید. در انتها، می توانید با ادغام ایده های منحصر به فرد خود و ایده های دیگر وب سایت های رقیب، بهترین عنوان را برای آن محتوا، تولید کنید.

شما از این روش برای هر بخش از سیستم تولید محتوای آموزشی دیجیتال خود می توانید استفاده کنید. همانطوری که در این بخش به شما پیشنهاد دادیم از فعالیت های دیگران الگو بگیرید، ما به شما در آینده، آموزش می دهیم که چگونه به راحتی به منبعی برای دیگر وب سایت ها تبدیل شوید. خوشبختانه تولید محتوای سایت، پروسه ای گسترده است و زمینه را فراهم می کند تا شما بتوانید خلاقیت خود را در آن پیاده سازی کنید.

7- استفاده از داده ها و تجربیات در تولید محتوا

آیا شما شخصا اطلاعاتی در مورد موضوع اصلی محتوایتان دارید؟ یا اینکه تجربه خاصی در زمینه مورد نظر کسب کرده اید؟ در ادامه این مسئله را به خوبی شرح خواهیم داد.

اگر جواب شما مثبت باشد، شک نکنید که استفاده کردن از این اطلاعات، می تواند پروسه تولید محتوا را به مرحله بالاتری ارتقا دهد. به عنوان مثال فرض کنید که شما در مقاله مورد نظر خود می خواهید وب سایت های معتبر برای پست مهمان را معرفی کنید؛ اگر خودتان نیز از پست مهمان در استراتژی هایتان استفاده کرده اید، قطعا می دانید که یک فلان وب سایت، برای پست مهمان کارساز نیست؛ شک نکنید که ارائه این اطلاعات به مخاطب، موجب جلب اعتماد او خواهد شد.

برخی تصور می کنند که اگر تجربیات خود را به دیگران ارائه دهند، در واقع به ضرر کسب و کارشان عمل کرده اند؛ حقیقتا به هیچ وجه اینطور نیست. مطمئن باشید به میزان کافی مهارت و تکنیک در کسب و کار شما وجود دارد که محدود به همین چند نکته ای که شما تجربه کرده اید نیست. در حقیقت همینکه تجربه خود را به اشتراک بگذارید، یک تجربه است که ما آن را به شما در این مقاله آموزش تولید محتوا آموختیم!

8- تولید محتوا در مورد Subtopic ها

Sobtopic ها در واقع همان موضوعاتی هستند که کمتر کسی به آن ها پرداخته است؛ البته به یاد داشته باشید که اهمیت بالایی نیز باید داشته باشند. مثلا فرض کنید که موضوع اصلی کسب و کار شما سئو سایت است؛ حال بهتر است به جای اینکه مدام در مورد ماهیت سئو تولید محتوای آموزشی دیجیتال داشته باشید، مطالبی هم برای موضوعاتی تولید کنید که کمتر رقیبی در مورد آن ها، مقاله منتشر کرده است.

در نتیجه، با تمرکز بر روی این قبیل موضوعات، شما می توانید مخاطبینی را جذب خود کنید که برای منحصر به فرد بودن شما اهمیت ویژه ای قائل هستند.

9- انتخاب ایده های جذاب برای تولید محتوا

ایده های تولید محتوا تعیین کننده این هستند که محتوای شما در آینده به یک متن خارق العاده تبدیل خواهد شد یا خیر. هنگامی که ایده مناسبی را انتخاب کنید، مخاطبین شما به معنای واقعی کلمه به محتوایتان اهمیت می دهند و با رغبت هرچه تمام، آن را به اشتراک می گذارند.

اولین قدمی که برای پیدا کردن بهترین ایده ها می توانید انجام دهید، چک کردن وب سایت های رقیبتان است؛ شما از فعالیت های آنان می توانید برای تهیه لیست تولید محتوای آموزشی دیجیتال استفاده کنید.

اهمیت ایده های اولیه را شاید در ابتدای کار متوجه نشوید؛ اما بعد از گذشت چند ماه یا چند سال، متوجه خواهید شد که یک ایده خوب، تا چه حدی می تواند بر کیفیت پروسه تولید محتوا شما تاثیر بگذارد.

(در یک سرفصل جداگانه، مهم ترین و متداول ترین ایده های تولید محتوا را در این صفحه به شما شرح می دهیم)

10- بررسی مجدد فایل تولید محتوا

اگر بخواهیم یک محتوای با کیفیت تولید کنیم، یک مشکل اساسی داریم؛ آن هم زمان بر بودن این پروسه است. وقتی شما تحت فشار باشید که فایل تولید محتوا شما باید در یک تاریخ خاص، منتشر بشود، ممکن است که در برخی از روزها، شما مجبور شوید از کیفیت کار خود بکاهید.

دقیقا به دلیل بروز این دسته از مشکلات، شما همیشه باید چندین محتوا از قبل تولید کرده باشید تا از تقویم انتشار خود، جلو بیفتید. با این کار می توانید به راحتی کیفیت محتواها را بعد از تولید، برای چندین بار بررسی کنید.

اگر شما خودتان تولید کننده محتوا هستید و بلافاصله بعد از اینکه نوشته خود را تمام کردید، آن را منتشر می کنید، بدون شک اشتباه بزرگی کرده اید!

همه نویسندگان بزرگ و همچنین بزرگان آموزش تولید محتوا، درباره این موضوع اتفاق نظر دارند که اولین متنی که یک فرد می نویسد، مشکلات زیادی دارد که در بار اول خود او متوجه این قضیه نمی شود. به همین دلیل شما باید چندین مرتبه بعد از تولید محتوای آموزشی دیجیتال خود، آن را با صدای بلند برای خود بخوانید.

11- ارزیابی عملکرد محتوای تولید شده

بعد از تولید محتوا و احتساب آن به عنوان یک محتوای عالی توسط خودتان، نمی توانید به صورت صد درصد تصمیم بگیرید که این محتوا یکی از بهترین مطالب است و تمام استانداردهای آموزش تولید محتوا در آن رعایت شده است. بنابراین، فقط در حالتی می توان گفت که شما یک محتوای فوق العاده تولید کرده اید که اعداد و ارقام نیز همین مسئله را نشان دهند.

شما باید ببینید که هدف اصلی شما از تولید محتوا چه چیزی بوده است؟ آیا مقاله شما، مطابق با همه این اهداف است؟

به عنوان مثال، اهداف بازاریابی از تولید محتوای آموزشی دیجیتال می تواند موارد زیر باشد (اما محدود به این موارد نمی شود):

  • رنک گرفتن در گوگل
  • افزایش تعامل با مشتری
  • بهبود محبوبیت و شهرت برند
  • افزایش نرخ تبدیل کاربر به مشتری

حال از بین هدف هایی که در بالا بیان کردیم، فرض کنید که هدف شما از تولید محتوای آموزشی دیجیتال، افزایش تعامل با مشتری بوده باشد؛ در نتیجه، شما باید مواردی مثل مدت زمان ماندگاری کاربر در صفحه، به اشتراک گذاری ها، وضعیت اسکرول کردن صفحه تا انتها توسط افراد و … که از مهارت های لازم برای تولید محتوا است را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید.

البته این مسئله کمی پیچیده تر از این حرف ها است؛ این را وقتی که کار خود را شروع کردید، بهتر متوجه می شوید!

آموزش تولید محتوا,استراتژی تولید محتوا,استراتژی محتوا

12- شروع تولید محتوا با یک عبارت کلیدی سئو شده

قبل از اینکه بخواهید تولید محتوای آموزشی دیجیتال خود را شروع کنید، باید دقیقا بدانید که قرار است درباره چه چیزی بنویسید و اگر بتوانید سئو محتوا را هم در همان هنگام نوشتن خود پیاده سازی کنید، در واقع با یک تیر، دو نشان زده اید!

در اینجاست که تحقیق کلمات کلیدی به میان می آید؛ بیشتر متخصصین سئو و بازاریابان آنلاین در کلاس های آموزش تولید محتوا اعلام کرده اند که تحقیق کلمات کلیدی را مهم ترین بخش دیجیتال مارکتینگ می دانند. تحقیق کلمات کلیدی سئو شده به شما بیان می کند که گوگل کدام موضوعات را مرتبط تر با نتایج جستجوی خود می داند. تحقیق عبارات کلیدی همچنین به شما کمک می کند تا بفهمید که رقبایتان از استراتژی برای تولید محتوا استفاده می کنند؛ در نهایت شما متوجه می شوید که چه ضعف هایی در روند کاری خود داشته اید. به این صورت می توانید ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

حال اگر تا کنون از هیچ دوره آموزش تولید محتوا استفاده نکرده اید و نمی دانید که چطور باید شخصا تحقیق عبارات کلیدی را انجام دهید، باید از ابزارهایی استفاده کنید که در گوگل توسط متخصصین سئو و سایت های برتر آموزش بهینه سازی سایت ارائه شده اند. تقریبا همه این ابزارها می توانند مفید باشند؛ در نتیجه قصد معرفی مورد خاصی را نداریم. شما می توانید با توجه به چگونگی فعالیت خود، ابزار مورد علاقه تان را در گوگل با یک جستجوی ساده پیدا کنید.

13- استفاده بیش از حد کلمات کلیدی ممنوع!

کلمات کلیدی در واقع ابزارهایی هستند که به محتوای شما ارزش می بخشند و به دنبال آن سبب می شوند که محتوای شما سئو دوستانه شود. اما وقتی که شما بیش از اندازه از یک عبارت کلیدی در متن محتوای خود استفاده می کنید، تمامی این مزیت ها از بین می روند. یک صفحه سایتی که با عبارات کلیدی بمباران شده است، نمی تواند اعتماد ایجاد کند؛ چه برای گوگل و چه برای کاربران شما. با استفاده بیش از حد کلمات کلیدی، نرخ پرش زیاد شده و رنک شما در SERPs به شدت افت می کند.

امروزه کاربران به شدت هوشمندانه عمل می کنند و اگر آن ها وارد صفحه ای بشوند و متوجه این مسئله شوند که هدف شما از تولید محتوا، تنها به کار بردن عبارات کلیدی بوده است، سریعا کمبود کیفیت محتوا را تشخیص می دهند و از سایت شما خارج می شوند.

بنابراین، سعی کنید از کلمات کلیدی به نحوی بهینه استفاده کنید تا به این صورت هم ربات گوگل به شما اعتبار دهند و هم کاربران از اطلاعاتی که در اختیار آن ها قرار می دهید، لذت ببرند.

14- استفاده از CTA های قدرتمند

CTA یا همان Call to Action در واقع بخشی از محتوای شما است که شما هدف اصلی از مطالبی که ارائه داده اید را به کاربر می گویید؛ CTA همان فرخوان عمل است که کاربر را به واسطه آن، قانع و ترغیب می کنید که فلان کار را انجام دهند؛ مثلا وب سایت های فروشگاهی معمولا در انتهای مقالات خود، کاربر را به بازدید و خرید از محصولاتشان متمایل می کنند.

اگر کمی فکر کنید، می بینید که خود شما هم با این دسته از CTA ها روبرو شده اید و در آن زمان، حتی متوجه نشده بودید که نویسنده شما را به چه سمتی سوق می دهد. همچنین ممکن است فراخوان های عمل ضعیفی را هم دیده باشید که سبب شده اند سریعا از آن محتوا، خارج شوید.

حال، پیشنهاد ما در این مطلب آموزش تولید محتوا این است که در ابتدا، هدف خود از تولید کردن آن محتوا را مشخص کنید؛ حتی در برخی موارد ارسال نظر توسط کاربر می تواند یک هدف باشد. سپس باید به بهترین شکل ممکن، مثل یک بازاریاب که می خواهد محصول یا خدماتی را بفروشد، کاربر را متراغب به سمت هدف خود کنید. بهتر است لحن دستوری CTA شما به صورت پنهان باشد؛ چراکه بیشتر افراد از پیروی کردن از دستورات یک فرد، دوری می کنند.

15- هماهنگ سازی خود با تغییرات زبان نوشتاری

همانطور که تا اینجای کار فهمیده اید، هدف از تولید محتوا برای همه ما باید این باشد که کاربر را به مطلبی که جستجو کرده است، برسانیم. در گذر زمان، برخی از واژه ها و نحوه نوشتار برخی از کلمات به درست یا به غلط، تغییر کرده است. در نتیجه، ممکن است کاربران نیز به نوشتار متفاوتی در گوگل جستجو کنند؛ این نشان می دهد که عبارت های کلیدی هم تغییر خواهند کرد.

بنابراین، در نوشتار خود سعی کنید از اصطلاحات و عبارت هایی استفاده کنید که مردم تصمیم گرفته اند آن ها را در روند فعالیت های خود به کار ببرند و واژه های قدیمی را دور بریزند.

16- هدفگیری احساسات مخاطب در تولید محتوا

بدون تعارف، مطمئنا همه مخاطبین شما محتواها را بر اساس منطق مطالعه نمی کنند و نکات آن را به صورت منطقی تحلیل نمی کنند. در نتیجه، بخشی از لحن نوشتار و منطق نویسندگی شما باید به گونه ای باشد که احساسات مخاطب را هدف قرار دهد. به عنوان مثال اگر شما قصد فروش خدماتی را دارید، با توجه به تکنیک های بسیار پرکاربرد آموزش تولید محتوا، باید سعی کنید محصول یا خدمات مورد نظر را به گونه ای در نظر مخاطب جلوه بدهید که او تصور کند این محصول دوای درد تمام مشکلات اوست.

به بیانی دیگر، سعی کنید او را به آینده ببرید و موفقیت آینده را در ذهن او تصویر سازی کنید. این یکی از جنبه های هدف قرار دادن احساسات مخاطب است که شما می توانید از آن استفاده کنید. در هر حال، شما می توانید بر اساس تخصصی که دارید، در زمینه فعالیت کسب و کار خود، از روش های مختلف، مخاطب را ترغیب به کاری کنید که می خواهید او انجام دهد.

در آموزش تولید محتوا برای سایت نکات مهمی وجود دارد اما وجه اشتراک این نکات هدف قرار دادن احساسات مخاطبان است.

17- استفاده از لحن نوشتاری قاطع و آمرانه

تولید محتوای آموزشی دیجیتال در دنیای وب باید قوی، مستقیم و دستوری باشد. برای انجام این کار، ساختار جملات، انتخاب کلمه ها و به کار بردن همه این ها، باید در قالب دستوری باشد؛ مثل جمله زیر:

“بیایید برای درک بهتر این موضوع، ابتدا معایب آن را بررسی کنیم” یا “به هیچ عنوان از مطالب کپی در سایت خود استفاده نکنید”.

دو جمله بالا، مخاطب را درگیر می کنند و مهلتی به او نمی دهند تا درباره آموزشی که داده اید، فکر کند و تصمیم بگیرد که در اکثر مواقع این تصمیم، منجر به اشتباه می شود. پس سعی کنید با حفظ لحن یک متخصص، در بخش های مختلف محتوایتان، به کاربر امر کنید که فلان کار را انجام دهد. در این صورت او به CTA های شما نیز عمل خواهد کرد که این مسئله می تواند ارزش محتوایی که تولید کرده اید را چندین برابر کند.

در نتیجه، لحن نوشتاری شما نباید منفعل باشد؛ لحن نوشتاری منفعل زمانی رخ می دهد که از ساده ترین و بی حس ترین نوع جملات استفاده کنید:

  • شیر به روستا حمله کرد.
  • یک روستا توسط شیر مورد حمله قرار گرفت.

هر دو جمله بالا یک مفهوم را می رسانند؛ اما واضح است که جمله اول بسیار اثربخشی بیشتری در ذهن مخاطب خواهد گذاشت. علت این است که در جمله ابتدایی، تمرکز اصلی بر روی واژه شیر است و در دومی، به کلمه روستا، توجه بیشتری شده است.

به عنوان یک تولید کننده محتوای دیجیتال، شما باید از جملات هیجان انگیز استفاده کنید تا ذهن افراد را تحت تاثیر قرار دهید. در نهایت هم باید سعی کنید که نوشته خود را مجددا مطالعه کنید و جملاتی که نیاز به تغییر دارند را ویرایش کنید.

متاسفانه در بیشتر مقالاتی که در وب هستند؛ جملات بسیار طولانی می باشند. اولین کاری که انجام می دهید باید این باشد که تمامی جملات طولانی و نامفهوم محتواهایتان را حذف کنید.

نکته مهم آموزش تولید محتوا؛ برای ارتقا فوق العاده جذابیت نوشتارتان، با یک نسبت خاص، هم از جملات هیجان انگیز و هم از جملات منفعل استفاده کنید تا ذهن مخاطب دچار نوسانات شود و متن برای او حالت یکپارچه پیدا نکند.

آموزش تولید محتوا,استراتژی تولید محتوا,استراتژی محتوا

18- بیان مطالب به صورت جزء به جزء

در دنیای وب، قرار نیست مثل یک رمان طولانی، مخاطب بنشیند و مطالب شما را مطالعه کند؛ در واقع وقتی یک کاربر در حال مطالعه یک رمان می باشد، از نویسنده آن رمان انتظاری ندارد که مفاهیم و جملات را سریعا به شما انتقال دهد. شما با حوصله می نشینید و مدت زمان زیادی را برای خواندن داستان آن کتاب، صرف می کنید.

اما در دنیای وب امروزی اینگونه نیست؛ افرادی که می خواهند از طریق گوگل به پاسخ پرسش های خود برسند، در حقیقت می خواهند که این پروسه به سریع ترین شکل ممکن، انجام شود.

بنابراین، سعی کنید طول جملات و پاراگراف های خود را کوتاه کنید تا مخاطبین تحلیل ذهنی سریع تری از آنچه می خواهید بیان کنید، داشته باشند. جمله هایی که از نظر ویراستاری بهینه نبوده و بسیار طولانی باشند، ناخودآگاه، ذهن کاربر را از موضوع اصلی، منحرف می کنند.

19- اهمیت مقدمه در تولید محتوا

اگر بدانید که تولید محتوا چیست قطعا به اهمیت مقدمه در محتوا، پی می برید. همه می دانیم که مقدمه یک متن یا حتی شروع یک صحبت یکی از بخش های سخت آن محسوب می شود. شما نمی توانید به یکباره به سراغ موضوع اصلی بروید؛ باید آرام آرام و بر اساس اصولی خاص، مقدمه چینی کنید و مخاطب را آماده کنید تا در نهایت وارد بحث اصلی آن محتوای وب سایت شما بشود. حال مشخص است که اگر سریعا تمام آن چیزی که می خواهید در محتوا بگنجانید را در ابتدای سخن ارائه کنید، کاربر گیج شده و شاید در همان ابتدای ورود به سایت، تصمیم به خروج از آن بگیرد.

وب سایت شما یک کتاب تاریخ نیست که کاربر بنشیند و تک به تک خط هایی که بدون هیچ اصولی تولید کرده اید را مطالعه کند. به همین دلیل باید زمان زیادی بگذارید تا کاربر را در همان خط ابتدایی مطلبتان، شگفت زده کنید و با او جوری ارتباط بگیرید که به صورت ناخودآگاه تصور کند که قرار است مهم ترین موضوع زندگی اش را در این محتوا مطالعه کند.

20- تصویرسازی کردن در تولید محتوا

حتما با محتواهایی روبرو شده اید که با شروعی هیجان انگیز، شما را میخکوب کرده اند. بر اساس تجربه ای که در یک وب سایت آموزشی مثل نیوسئو به دست آورده ایم، آن دسته از محتواهایی که با ارائه داستانی مختصر، شروع به پرداختن به موضوع اصلی می کنند، بازخورد بسیار بهتری نسبت به دیگر محتواها داشته اند.

در نتیجه، اگر هنر نویسندگی و داستان نویسی دارید، باید نهایت استفاده را از آن بکنید؛ چراکه کمتر کسی پیدا می شود که بتواند این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهد. سعی کنید تا جایی که به متن محتوای شما آسیبی وارد نمی شود، از آرایه های ادبی نیز استفاده کنید. البته دقت داشته باشید که هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد! شما نمی توانید در مقاله ای که در مورد تعمیر تخصصی کندانسور کولر گازی است، مجازا سخن بگویید و یا اینکه از آرایه استعاره استفاده کنید.

گرچه اگر بتوانید حد و مرز خود را در چنین محتواهای تخصصی رعایت کنید، می توانید آموزشی پویا و پرانرژی به مخاطبین خود ارائه کنید که این مسئله سبب افزایش تعامل افراد با کسب و کار شما در آینده خواهد شد.

21- اهمیت نگارش، ویراستاری و خوانایی در محتوا

هیچ چیزی بدتر از این نیست که شمایی که قرار است در محتوای سایت خود، پاسخی برای مشکل کاربرانتان ارائه کنید، مشکلی در نوشتار خود از نظر قواعد دستور زبان فارسی داشته باشید. بسیاری از افراد تنها به دلیل اینکه چنین مشکلاتی را در متن یک محتوا می بینند، سریعا از صفحه موردنظر خارج می شوند.

متاسفانه یکی از رایج ترین مشکلاتی که در متون ما دیده می شود، عدم تطابق نهاد و فعل از نظر تعداد است.

“محتواهای سایت اهمیت زیادی دارد” این یک نمونه از این مشکل است که همانطور که مشاهده می کنید، نهاد جمع و فعل جمله مفرد است. چنین مسائلی را اگر نمی دانید یا فراموش کردید، بهترین راه این است که سریعا آن ها را در گوگل جستجو کنید تا نمونه صحیحش برای شما نمایش داده شود.

یکی از مسائلی که خیلی از ماها با آن درگیر هستیم، این است که نمی دانیم کدام حروف را باید به هم بچسبانیم و کدام را جدا بنویسیم. بگذارید خیالتان را راحت کنم؛ این مسئله از نظر سئو محتوا هیچ اهمیتی ندارد؛ تنها جایی که باید به جدانویسی یا چسبیده نویسی دقت کنید، عبارت های کلیدی هستند. روند کار به این صورت است که شما باید ببینید که کاربران هدف شما، بیشتر از کدام کلمه برای جستجو استفاده می کنند؛ اگر وبسایت را به وب سایت ترجیح می دهند، شما باید همین کار را بکنید. اما بر اساس نکات آموزش تولید محتوا و قواعد زبان فارسی، بهتر است که جدانویسی اولویت داشته باشد (غیر از عبارت های کلیدی که بسته به کاربر است).

22- روان بنویسید!

به طور کلی، هرچه خوانایی مقاله شما آسان تر باشد، بهتر است. همانطور که همه ما می دانیم، در کشور ما افرادی که اهل مطالعه باشند، کم پیدا می شوند. اگر تا اینجای مقاله را مطالعه کرده اید، به خودتان افتخار کنید!

همین به ما نشان داده است که هرچه متن نوشتاری محتواهایمان ساده تر و روان تر باشد و از به کارگیری جمله بندی های دشوار، پرهیز کنیم، برای مخاطبین بهتر است و کاربران بیشتر در صفحه سایت باقی می مانند.

مگر اینکه مطلبی که باید در موردش تولید محتوا کنید، بسیار خاص و تخصصی باشد که در این صورت، ساده نویسی نه تنها ایرادی ندارد، بلکه یک مزیت به شمار می رود.

ابزارهای آنلاین متعددی وجود دارند که با استفاده از آن ها می شود فهمید که کدام بخش از محتوای مورد نظر، ساده و روان نیست؛ اما مسئله ای که وجود دارد این است که این ابزارها از زبان فارسی پشتیبانی نمی کنند! امیدواریم روزی برسد که چنین ابزاری توسط دلسوزان صنعت تولید محتوای آنلاین، ارائه گردد.

23- عدم نشر مطالب اضافی و بدون ساختار مشخص

شما به هیچ عنوان نباید مطالبی را در وب سایت خود منتشر کنید که از صحت آن ها اطلاعاتی ندارید. به طور کلی هم اگر به بخشی از محتوای خود رسیدید که نمی دانستید مثلا چطور باید از دستور زبان استفاده کنید، نباید بی اطلاع، به روند تولید محتوای آموزشی دیجیتال خود ادامه دهید. اولین کاری که در این مواقع باید کرد، جستجو در گوگل است.

چه مرجعی از گوگل بهتر؟؟؟

هر سوالی که در هر زمینه ای داشته باشید را می توانید در موتور جستجوگر گوگل مشاهده کرده و بهترین پاسخ ها را برای آن پیدا کنید. امروزه دیگر گوگل مثل سال های ابتدایی فعالیت خود نیست. بروز رسانی هایی که این موتور جستجو در الگوریتم رتبه بندی اش به وجود آورده است، سبب شده اند تا بهترین و باکیفیت ترین صفحات سایت ها، در رتبه های برتر قرار بگیرند. در نتیجه، نگران این نباشید که پاسخی که برای مشکلتان پیدا می کنید، صحیح نباشد.

آموزش تولید محتوا,استراتژی تولید محتوا,استراتژی محتوا

24- استفاده از فرهنگ لغت

چرا تصور می کنید باید با همان ساختاری که بلد هستید، روند تولید محتوای وب سایتتان را ادامه دهید؟ خوشبختانه زبان فارسی پر است از واژه های زیبا و فوق العاده. در نتیجه، حتما در برنامه ریزی های آینده خود این کار را قرار دهید؛ یعنی استفاده از فرهنگ لغت. بسیاری از ما تصور می کنیم که همه کلمات را می دانیم؛ در صورتی که اگر نگاهی به فرهنگ لغت فارسی بیندازید، متوجه می شوید که کلماتی وجود دارند که می توانید با استفاده از آن ها در محتواهای خود، مقالات و نوشته هایی تولید کنید که کاملا شما را از رقبایتان متمایز می سازد.

به هیچ عنوان نباید در این زمینه زیاده روی کنید؛ مخاطبین نباید از مطالعه محتوای شما، معذب شوند.

25- طولانی کردن جملات ممنوع!

هیچ زمان نباید به جای واژه موز بگویید میوه زرد دراز! همواره یادتان باشد که قرار نیست برگه امتحانی پر کنید یا اینکه شعر و استعاره به کار ببرید. کاربران جملات کوتاه را دوست دارند؛ پس بیخودی متن محتوای خود را طولانی نکنید.

متاسفانه بسیاری از تولیدکنندگان محتوا به دلیل اینکه به صورت کلمه ای پول می گیرند، مقالات شما را بیخودی طولانی می کنند که این مسئله عملا یک نوع کلاه برداری است؛ پس اگر سفارش تولید محتوا داده اید، حواستان را جمع کنید.

بهتر است یک مثال در این زمینه بزنیم؛

  1. سئو سایت اهمیت زیادی برای وبمسترها دارد.
  2. سئو و بهینه سازی وب سایت از اهمیت بسیار بالایی برای مدیران وب سایت های متعدد ایرانی و خارجی برخوردار می باشد.

ببینید یک تولیدکننده محتوا می تواند به جای اینکه از جمله 1 در متن محتوایش استفاده کند که بسیار هم ساده، روان و قابل فهم است، از جمله دوم استفاده می کند تا تعداد کلمات محتوایش بیشتر و بیشتر شوند. اگر از این صفحه آموزش تولید محتوا استفاده کردید و به یک نویسنده وب ماهر تبدیل شدید، هیچ زمان این کار را با مشتری های خود نکنید.

26- خودتان محتوایتان را ویرایش نکنید

یکی از اقداماتی که متخصصین تولید محتوا انجام می دهند، این است که بعد از نوشتن متن محتوایشان، شخصا محتوای مدنظر را از نظر رعایت قواعد املایی و نگارشی بررسی نمی کنند. آن ها این کار را بر عهده فرد دیگری می گذارند. طبق تجربه، وقتی فردی متنی را می نویسد، مشکلات آن را متوجه نمی شود؛ به همین دلیل پیشنهاد نیوسئو به شما این است که حتما متن محتوایتان را شخصا ویرایش نکنید یا اگر هم این کار را انجام می دهید، فاصله زمانی بین تولید و بررسی را رعایت کنید. بهترین فاصله، حدود یک تا دو ساعت می باشد. در این فاصله، مغز شما استراحت کرده و از موضوع محتوای موردنظر، فاصله گرفته است. به همین دلیل، به راحتی اشتباهاتی که شما در نگاه اول متوجه آن ها نمی شدید را شناسایی می کند.

27- دانش خود را با مطالعه افزایش دهید

خوشبختانه امروزه، کسی نمی تواند ادعا کند که بستر مناسب برای مطالعه و کسب دانش در اختیارش نیست. چراکه با یک جستجوی ساده در گوگل شما هزاران مطلب را می توانید مورد تحلیل و بررسی قرار دهید. این مسئله در مورد آموزش تولید محتوا دیجیتال هم صادق است. مخصوصا اگر می خواهید همیشه محتوایی سئو شده تولید و منتشر کنید.

یک کارشناس تولید محتوا باید از همه نظر بروز باشد. او باید از تمامی بروز رسانی هایی که در الگوریتم موتور جستجو پیاده سازی می شود اطلاعات جمع آوری کند و در نهایت اصول محتوا نویسی اش را بروز رسانی کند. با این سازوکار، مطمئن باشید همیشه بهترین و باکیفیت ترین محتواها را تولید و منتشر خواهید کرد.

28- تقویم محتوایی داشته باشید

هدف از ایجاد تقویم محتوایی برنامه ریزی برای تولید محتوا است. اگر می خواهید تولید محتوای خود را سازماندهی کرده و به صورت حرفه ای کار کنید، باید تقویم محتوایی مکتوب یا دیجیتال داشته باشید. مشخص بودن برنامه تولید محتوای آموزشی دیجیتال، برای فعالیت در هر پلتفرمی می تواند بسیار مفید باشد. چه برای وب سایت، چه اینستاگرام و موارد دیگر.

در تقویم محتوایی باید مواردی مانند تاریخ انتشار محتوا، دسته بندی محتوا، موضوع محتوا، کلمات کلیدی، نوع محتوا و … وجود داشته باشند. انتشار محتوا به صورت منظم و طبق برنامه، می تواند موجب جلب اعتماد کاربران شود، به علاوه موتور های جستجو نیز انتشار منظم محتوا را به دلایل مختلفی مانند کاهش حجم کار خزنده هایشان، می پسندند. همچنین داشتن تقویم محتوایی می تواند تا حد زیادی صرف زمان برای تولید محتوا را کاهش دهد.

29- بروز رسانی لینک ها در محتوا

اگر می خواهید که به یک کارشناس تولید محتوا تبدیل شوید، باید بدانید که لینک های داخلی محتوا، به شدت برای بهبود پروسه سئو سایت، مفید هستند. لینک سازی داخلی سبب می شود تا مدت زمانی که یک کاربر در وب سایت شما قرار دارد، بیشتر ار حالت عادی شود که این مسئله به مرور زمان می تواند به شما کمک کند تا ورودی بیشتری از گوگل دریافت کنید.

پیشنهاد می کنیم که به مقالات قدیمی خود برگردید و لینک هایی که قرار داده شده اند را بررسی کنید؛ به احتمال زیاد بیشتر آن ها مطابق با اصول لینک سازی داخلی، ایجاد نشده اند. مثلا ممکن است انکر تکست های اشتباهی در روند به کارگیری آن ها استفاده شده باشد که باید سریعا این مسئله را مرتفع کنید.

🔸 آموزش بروزرسانی محتوا

شاید خیلی ها ندانند؛ اما آن چیزی که گوگل به آن رنک می دهد، در واقع “ارزش” است. گوگل بررسی می کند که یک محتوای تولید شده، چه مقدار اشتراک گذاری داشته و چقدر وب سایت های دیگر به این محتوا اشاره کرده اند. در اینجاست که خزنده گوگل اصطلاحا با خود می گوید که حتما این محتوای تولید شده، ارزش خوبی به کاربران ارائه می کند و ورودی خوبی هم دارد؛ پس بهتر است آن را در بین رنک های برتر خود قرار دهم. خلاصه بهتان بگویم؛ میزان ورودی سایت شما، مهم ترین چیزی است که سبب می شود در بین رنک های برتر گوگل قرار بگیرید.

پس تا جایی که می توانید برای محتواهایی که تولید کرده اید، وقت بگذارید، مطالب آن ها را بروز کنید، در شبکه های اجتماعی به اشتراکشان بگذارید و از همه مهمتر، برای آن ها بک لینک بسازید. در این صورت است که ارزش محتوای تولید شده شما صدها برابر خواهد شد. به سادگی از این مسئله نگذرید خواهشا؛ این یکی از مهم ترین نکات آموزش تولید محتوا بود که خدمتتان ارائه شد.

✔️ نحوه بروز رسانی مقالات قدیمی

در ادامه آموزش تولید محتوا، به طور کامل نحوه بروز رسانی مقالات قدیمی را توضیح می دهیم:

1- یافتن داده های مورد نیاز برای بروز رسانی

برای این کار ما دو راهکار را پیشنهاد می دهیم:

  1. شما باید بدانید که وب سایت شما با چه کلمات کلیدی ورودی دارد یا اینکه وب سایت شما برای چه کلماتی نیاز به بهینه سازی و سئو دارد. برای اینکار کافیست از بخش های مختلف سرچ کنسول گوگل و یا ابزارهایی مانند گوگل آنالیتیکس، این داده ها را بیابید
  2. کلمات کلیدی پولساز را بیابید. این کلمات مواردی هستند که کاربران جستجو کرده و در پی خرید آن محصول می باشند. به عنوان مثال در زمان کرونا “خرید ماسک 3 لایه” جستجو زیادی داشت. هدف اصلی کاربران خرید ماسک 3 لایه بود و به هیچ عنوان دنبال اطلاعات نبوند. این خود یک کلمه کلیدی پولساز است.

2- صفحات مناسب برای بروز رسانی را پیدا کنید

هنگامی که همه این داده ها را در یک شیت جمع آوری کردید، زمان تجزیه و تحلیل آن است. در اینجا چند نوع صفحه وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • صفحاتی با ترافیک زیاد اما تبدیل کم
  • صفحاتی با ترافیک کم اما تبدیل زیاد
  • صفحاتی با محتوای پرطرفدار سابق

3- تحقیقات کلمه کلیدی را بروز کنید

تحقیقات کلمات کلیدی ستون اصلی هر استراتژی سئو است. در اینجا نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی جدید برای محتوای شما آورده شده است:

  • به گزارش عملکرد در کنسول جستجوی Google بروید.
  • بر روی نماد سطرهای فیلتر کلیک کنید، موقعیت آن را انتخاب کرده و عدد 21 را قرار دهید.
  • روی عبارت های جستجوی ظاهر شده کلیک و سپس Pages را برگزینید تا ببینید کدام صفحات در جستجوی آنها نمایش داده می شوند.

4- قصد و هدف جستجو را تجزیه و تحلیل کنید

علاوه بر شناسایی کلمات کلیدی ایده آل، باید به منظور جستجو نیز پی ببرید. این یک عامل مهم در نحوه رتبه بندی محتوا توسط Google است. کاربران بنا بر اهداف مختلفی عبارتی را در گوگل جستجو می کنند. هر حوزه کاری کاربران آن با هدف مشخصی کلمات کلیدی خود را در گوگل جستجو می کند.

5- عناوین خود را بهبود بخشید

بهبود سرفصل مقالات قدیمی در سئو و جذب خوانندگان تاثیر بسزایی دارد. اولین بخشی کاربران در نتایج جستجو گوگل با آن روبرو می شوند، عنوان محتوا یا صفحه است. در صورتی که این عنوان جذاب و مخاطب پسند نباشد، قطعا کلیک کمتری نسبت به یک عنوان جذاب، دریافت می کند.

6- محتوا را به روز کنید

  • داده های دقیق: بررسی کنید از آخرین باری که آن را پست کرده اید، بروز شده است و آیا تحقیقات یا اطلاعات جدیدی به دست آمده یا خیر.
  • لینک های خراب: اطمینان حاصل کنید که پیوندهای خروجی شما به صفحات اخیر موجود است یا خیر. این کار پیوندهای شکسته را که فاکتور بدی برای سئو هستند، حذف می کند.
  • دستور زبان، املا، نوشتن: بررسی گرامر، املا و قالب بندی مقالات قدیمی در سئو تاثیر بسیاری دارد.
  • پیوندهای داخلی: اکنون زمان آن است که در صورت لزوم از محتوای قدیمی خود به محتواهای معتبر لینک دهید.

7- بهبود سئو داخلی محتوا قدیمی

اطمینان حاصل کنید که محتوای قدیمی شما با تمامی اصول سئو محتوا بهینه سازی شده است یا خیر. بهینه سازی یک صفحه قدیمی براساس اصول سئو، خود یکی از مهم ترین اقداماتی است که در راستای بروز رسانی محتوا، باید انجام بگیرید.

8- بهبود کال تو اکشن صفحه

اگر محتوای شما قدیمی است، احتمال می رود که فراخوان های عملیاتی که شما در آن گنجانده اید نیز بروز نباشند. دعوت به عمل شما باید با انگیزه جستجوگران شما سازگار باشد. یکی از بهترین راه ها این است که کلمات کلیدی صفحات خود را بررسی کنید.

9- تاریخ پست را بروز کنید

سرانجام، قبل از بیرون آمدن از محتوای بروز شده، یک لحظه وقت بگذارید و تاریخ آن را بروز کنید. در وردپرس، می توانید این کار را در داخل ویرایشگر انجام دهید.

تمامی این اقداماتی که در این بخش از آموزش تولید محتوا گفته شد، مواردی است که ما در بروز رسانی محتواهای قدیمی نیوسئو انجام داده و نتایج شگفت انگیزی را دریافت کردیم.

آموزش تولید محتوا,استراتژی تولید محتوا,استراتژی محتوا

🔸 روش های تشخیص محتوای کپی

یکی از موارد آموزش تولید محتوا، توانایی تشخیص محتوای کپی است. یک کارشناس تولید محتوا ممکن است مدیر یک تیم تولید محتوا باشد، به همین دلیل باید بتواند محتوای کپی شده را از محتوای یونیک تشخیص دهد؛ زیرا ممکن است بسیاری از محتوا های ارائه شده توسط تیم، به روش بازنویسی نوشته شده باشند که در این حالت امکان کپی بودن محتوا وجود دارد. بهترین روش های تشخیص محتوای کپی، به شرح زیر می باشند:

  • استفاده از گوگل: شما می توانید به راحتی بخشی از محتوایی که قصد دارید کپی بودن آن را بررسی کنید، در سرچ باکس گوگل قرار داده و آن را جستجو کنید، حال وارد نتایج شده و محتوای آن را با محتوای اصلی خود مقایسه کنید و بررسی کنید که آیا محتوا کپی شده است یا خیر.
  • استفاده از ابزار ها: وب سایت هایی با ابزار آنلاین وجود دارند که می توانند محتوای کپی را از محتوای یونیک تشخیص دهند، البته شایان ذکر است که برخی از آن ها دارای درصد خطای بالایی می باشند. این ابزار ها در وب سایت هایی مانند SearchEngineReports و DupliChecker ارائه می شوند.

🔸 بهترین منابع تولید محتوا ایرانی و خارجی

پیش از معرفی سایت های برتر برای تولید محتوا، باید این نکته را گوشزد کنیم که تمامی این سایت ها برای الهام گرفتن شما هستند، نه کپی کردن مطالب، پس سعی کنید با کمک آن ها، متن یونیک خود را بنویسید:

سایت Science direct

یکی از بهترین منابع تولید محتوا برای افرادی که می خواهند در زمینه های علمی فعالیت کنند، سایت انگلیسی science direct است. اگر سطح زبان انگلیسی مناسبی دارید و می توانید مقالات علمی به زبان انگلیسی را به خوبی متوجه شوید، حتما از این سایت دیدن کنید.

شما در این سایت می توانید براساس نام نویسنده یا کلمه کلیدی مربوط به موضوع مدنظر خود یا یک عنوان خاص، محتوا یا مقاله مدنظر خود را بیابید. البته این منبع بیشتر مناسب دانشجویان و اساتید دانشگاه است.

سایت Bored Panda

این سایت، همانند نمناک فارسی است که در زمینه های مختلفی مانند آشپزی، فرهنگ و هنر، ورزش، سرگرمی و … مطالب جالب و جذاب زیادی تولید می کند. با وجود انگلیسی بودن سایت، نحوه نگارش آن بسیار راحت و قابل فهم است و حتی افراد با سطح زبان متوسط نیز می توانند از آن استفاده کنند.

یکی از جذاب ترین بخش های این منبع تولید محتوا صفحه Trending است. شما با مراجعه به این بخش می توانید موضوعات و مقالا ترند روز دنیا را ببینید و به وسیله آن ها برای بخش بلاگ سایت خود، ایده پردازی کنید.

BuzzSumo

بهترین و قوی ترین منبعی که برای آموزش تولید محتوا و سئو وجود دارد، سایت انگلیسی BuzzSumo است. بسیاری از کارشناسان تولید محتوا اکثر اوقات به دنبال ابزارهایی برای یافتن کلمات کلیدی و سایر نکات مربوط به سئو هستند، BuzzSumo منبع بسیار خوبی برای یافتن کلیدواژه های مناسب می باشد.

BuzzSumo یک ابزار است که خدماتی در حوزه تولید محتوا مانند پیدا کردن عناوین جذاب و ترند، تحقیق راحت‌تر از میان منابع مختلف تولید محتوا و… است. متاسفانه این ابزار برای سایت های ایرانی و کلمات کلیدی فارسی، کاربرد خاصی ندارد اما شما می توانید از دسته بندی های بخش بلاگ این وب سایت، استفاده کرده و ایده پردازی کنید.

رایتینا (writena)

اگر تازه در حرفه سئو و تولید محتوا شروع به کار کرده اید و به دنبال منبعی هستید که مطالب را به زبان ساده و در عین حال جامع و کامل بیان کرده باشد، به سایت رایتینا سر بزنید. مطالب آموزشی بسیار زیادی در زمینه تولید محتوا و بازاریابی اینترنتی و شبکه های اجتماعی در این سایت وجود دارد.

خدماتی که رایتینا به شما ارائه می دهد عبارت اند از:

  • دوره آموزش تولید محتوا
  • کارآموزی تولید محتوا
  • سفارش تولید محتوا و رپورتاژآگهی
  • محتوای بخش بلاگ

اگر به دنبال موضوعات جذاب و کاربردی هستید، می توانید از بخش بلاگ این منبع استفاده کرده و ایده پردازی کنید. یکی از جذاب ترین کارهایی که این مجموعه انجام داده است، در قالب یک محتوا با موضوع ” 20 ایده تولید محتوا برای حوزه دکوراسیون داخلی” ایده هایی را به کاربران معرفی کرده است.

نوین (novin)

یکی دیگر از سایت های فعال در زمینه تولید محتوا که مطالب آموزشی با کیفیت و بسیار خوبی را به صورت روزانه منتشر می کند، نوین است. با این سایت می توانید به حجم زیادی از اطلاعات درباره سئو، تولید محتوا و مارکتینگ، دسترسی داشته باشید.

خدمات اصلی نوین عبارت اند از:

  • دوره آموزش تولید محتوا
  • آموزش سئو
  • آموزش بازاریابی محتوا
  • آموزش راه اندازی کسب و کار
  • آموزش تبلیغات دیجیتال
  • آموزش تحلیل دیجیتال
  • و…

البته برای کاربران بخش بلاگ این سایت جذابیت بیشتری داشته و برای کارشناسان تولید محتوا ایده های جذابی برای تولید محتوا دارد.

سایت HubSpot

یکی دیگر از سایت های خوب در زمینه تولید محتوا Hubspot است که کار سئو را برای کاربران راحت تر می کند. با استفاده از این سایت می توانید مطالب خود را از نظر سئو بررسی کنید و مشکلات آن را رفع کنید. این وب سایت آموزش هایی در زمینه سئو، فعالیت در شبکه های اجتماعی مختلف مانند اینستاگرام، یوتیوب و… به صورت رایگان ارائه داده است.

البته هدف اصلی این وب سایت از ارائه محتواهای رایگان، معرفی ابزارهای کاربردی خود به کاربران است. ابزارهایی که برای افزایش فروش، بهینه سازی سایت و ارائه سرویس های بهتر به کاربران است.

شما می توانید از این وب سایت ایده هایی در زمینه های زیر کسب کنید:

  • آموزش فروش اینترنتی و حضوری
  • آموزش های دیجیتال مارکتینگ
  • آموزش تولید محتوا دیجیتال
  • طراحی و بهینه سازی سایت (سئو)
  • آموزش شبکه های اجتماعی

سایت Moz

بهترین سایت خارجی در زمینه آموزش تولید محتوا و سئو به همراه ایده های جذاب برای تولید محتوا در حوزه دیجیتال مارکتینگ وبسایت بزرگ moz است. عنوان این سایت SEO Software for Smarter Marketing است. اگر اندکی از سئو و ابزارهای مختلف بهینه سازی سایت، بشناسید، می دانید که ماز یک ابزار سئو است که در این زمینه بهینه سازی سئو کاربردهای فوق العاده ای دارد.

شما دو راه برای ایده پردازی از سایت ماز پیش رو دارید:

هم می توانید اشتراک این ابزار را تهیه کرده و کلمات کلیدی حوزه کاری خود را از سایت های رقیب استخراج و به انبوهی از ایده های تولید محتوا برای سایت خود، برسید.

همچنین می توانید از بخش بلاگ سایت ماز استفاده کنید. بخش بلاگ این سایت، مقالات بروزی در زمینه سئو و تولید محتوا دارد و خود یک منبع فوق العاده برای آموزش تولید محتوا است.

نمناک

جامع ترین سایت به زبان فارسی که در زمینه های مختلف و بسیار زیادی فعالیت می کند، نمناک است. با رفتن به این سایت می توانید اطلاعات بسیار خوبی در انواع زمینه ها، پیدا کنید.

شما می توانید درباره موضوعات زیر، دنیایی از ایده ها را از سایت نمناک دریافت کنید:

  1. فرهنگ و هنر
  2. سرگرمی
  3. خانواده
  4. تناسب اندام
  5. دنیای مد
  6. سلامت
  7. آشپزخانه
  8. دین و مذهب
  9. فناوری

در کنار مقالات مختلفی که برای موضوعات بالا است، جدیدترین و بروز ترین اخبار روز دنیا در موضوعات مختلف نیز در این وب سایت وجود دارد.

بهتر است بدانید که نمناک یکی از منابع انتشار رپورتاژآگهی است و شما می توانید با پرداخت هزینه، رپورتاژآگهی وب سایت خود را در این سایت، منتشر کنید.

نیوسئو (newseo)

بخش بلاگ سایت نیوسئو سال هاست که در حوزه های مختلفی مانند آموزش سئو، آموزش تولید محتوا، آموزش تولید محتوا دیجیتال، آموزش شبکه های اجتماعی، بازاریابی اینترنتی و… فعالیت گسترده ای دارد و با کلمات کلیدی این آموزش ها نیز جز لینک های برتر گوگل است.

شما می توانید با مراجعه به بخش بلاگ این سایت، ایده های جذاب را برای موضوعات بالا دریافت کنید.

بیشتر مقالات نیوسئو در بازه های زمانی مختلف، بروز رسانی می شوند. این یعنی تمامی مطالبی که در این سایت ارائه می شود بروز و جدید هستند.

آموزش تولید محتوا,استراتژی تولید محتوا,استراتژی محتوا

ویکی پدیا (Wiki pedia)

یکی از سایت هایی که اغلب برای هر موضوعی به آن مراجعه می شود، سایت معروف ویکی پدیا است. این سایت در مورد هر آنچه که فکرش را کنید، منبع در اختیار شما قرار می دهد و کمتر موضوعی وجود دارد که ویکی پدیا به آن نپرداخته باشد. لینک سایت هایی که ویکی پدیا از آنها استفاده کرده در انتهای هر صفحه آمده است.

نوع نوشتار مقالات ویکی پدیا کاملا ساده و روان است. شما می توانید درباره تاریخچه موضوعات و موارد مختلف را بیابید و از آن برای تولید محتوا بخش بلاگ سایت خود ایده پردازی کنید.

فراموش نکنید که اگر می خواهید به مطالب بیشتر و البته بهتری از این سایت، برسید، حتما از نسخه انگلیسی این سایت استفاده کنید.

ویکی هو (Wikihow)

ویکی هو یکی از رفرنس های معتبری است که برای محتوا نویسی سایر سایت ها می توان به آن تکیه کرد. این سایت خارجی عملکردی شبیه به ویکی پدیا دارد اما با این تفاوت که بیشتر مقالات این سایت به گونه ای است که تکنیک و مهارت انجام یک کار را به شما آموزش می دهد.

به عنوان مثال شما می توانید برای موضوعات زیر مطالب کاربردی و مرحله ای جذابی را بیابید:

  • چگونه موبایل خود را تعمیر کنم؟
  • چگونه یخچال را جابجا کنم؟
  • چگونه اینستاگرام را نصب کنم؟
  • چگونه فلان نرم افزار را نصب کنم؟
  • چگونه فیلتر کولر گازی را تعویض کنم؟
  • و…

در توضیحات عنوان این وب سایت How-to instructions you can trust (سایت How-to دستورالعمل هایی که می توان به آن اعتماد کرد) نوشته شده است. این یعنی تمامی مقالات و دستورالعمل هایی که در این سایت آمده است، کاملا معتبر و کاربردی است.

🔸 پیاده سازی بهترین تمرین های سئو

با توجه به نکات آموزش تولید محتوا دیجیتال، فراموش نکنید که باید از کلمات کلیدی هدفتان و موارد مرتبط تا جایی که امگان پذیر است و به تجربه کاربری آسیب وارد نمی‌کند، استفاده کنید.به عنوان مثال علاوه بر متن محتوا، شما باید بر جاهایی مثل URL، تگ های H، توضیحات متا و… هم عبارت کلیدی مدنظر را به کار ببرید (البته به زبان انگلیسی).

اگر وب سایت شما وردپرسی است، افزونه Yoast می تواند به خوبی به پیاده سازی این طرح کمک کند. به عنوان مثال شما با پر کردن فیلد عبارت کلیدی کانونی در این افزونه،می توانید از بروز مشکلاتی مثل تکراری بودن عبارت کلیدی هدف آن صفحه با صفحات دیگر یا به کار نرفتن عبارت کلیدی در توضیحات متای آن صفحه و … جلوگیری کنید. بدون شک این موارد یکی از مهم ترین نکاتی هستند که باید در تمامی دوره ها و کلاس های آموزش تولید محتوا به آن ها اشاره کرد.

آموزش تولید محتوا,استراتژی تولید محتوا,استراتژی محتوا

🔸 بازار کار سئو محتوا و تولید محتوا

تولید محتوا و سئو به یکی از مشاغل پرطرفدار امروزی تبدیل شده اند و بسیاری از افراد در حال کسب درآمد از آن ها هستند. اگر به تازگی با این حرفه آشنا شده اید و می خواهید از طریق آموزش تولید محتوا دیجیتال، اطلاعات جامع تری درباره بازار کار سئو محتوا و تولید محتوا داشته باشید، در این بخش از آموزش تولید محتوا با ما همراه باشید.

با وجود نوپا بودن این شغل در ایران، این روزها افراد بسیاری را می بینیم که از آن درآمد کسب می کنند و حتی نسبت به شغل های سخت دیگر، بعضا درآمدهای بسیار خوبی دارند. به صورت کلی درآمد یک سئوکار به کارهایی که باید انجام دهد و همچنین میزان مهارت او بستگی دارد.

علاوه بر آن، بازار کار تولید محتوا به شاخه های متعددی تقسیم بندی می شود که هر کدام شرایط خاص خود را دارند و مسلما حقوق های دریافتی شان نیز با یکدیگر متفاوت خواهد بود. به صورت کلی افرادی که در حال فعالیت در این زمینه هستند را می توانیم به 3 دسته تقسیم بندی کنیم:

  1. سئوکار فریلنسر
  2. سئوکار دارای شرکت خصوصی یا تیم
  3. سئوکار استخدامی در شرکت

دسته اول یعنی سئوکار فریلنسر، فردی است که پروژه های کوتاه مدت قبول می کند و بعد از اتمام پروژه، حقوق و حق الزحمه خود را دریافت می کند. درآمد این گروه بستگی به مبلغ توافق شده روی پروژه دارد که از 5 میلیون تا 50 میلیون است.

به صورت کلی به عنوان یک فریلنسر، میزان درآمد ماهانه شما به زرنگ بودن و به علاوه مهارت و پشتکارتان بستگی دارد. یکی از مزیت های تولید محتوا سئو به صورت فریلنسری، این است که اگر سطح زبان انگلیسی بسیار خوبی داشته باشید، می توانید با سایت های خارجی نیز همکاری کنید.

این پروژه ها را می توانید در سایت هایی مانند جابینجا، پونیشا و… مشاهده کنید. حال می رسیم به دسته دوم یعنی متخصصان سئوکار که برای خود یک تیم سئو از افراد با توانایی های مختلف تشکیل داده اند و پروژه دریافت می کنند.

درآمد صاحبان شرکت های تولید محتوا و فریلنسری، کمتر از ماهی 10 میلیون تومان نخواهد بود، حتی شرکت هایی وجود دارند که بیش از ماهی 500 میلیون تومان درآمد کسب می کنند. اما باید توجه داشته باشید که رسیدن به درآمد های این چنینی، نیازمند دانش و تجربه خیلی خوبی می باشد.

و در آخر هم می رسیم به درآمد سئوکار های استخدامی در شرکت ها. درآمد این دسته نیز بین 8 تا بیش از 20 میلیون تومان در ماه است که به شهر، شرکت و همچنین فرد سئوکار بستگی دارد. البته اگر در سایت هایی مثل دیوار جستجو کنید ممکن است حقوق های پیشنهادی 2 یا 3 میلیون هم ببینید.

این موضوع به دلیل دانش کم کارفرما از شغل و اینکه سئو چیست، است. برای پیدا کردن پروژه و کار سعی کنید به سایت های معتبر و تخصصی مثل جابینجا مراجعه کنید تا پروژه های معقول و واقعی را پیدا کنید.

🔸 کارشناس تولید محتوا کیست و چه مهارت هایی دارد؟

شاید این سوال برای بسیاری از افراد ایجاد شده باشد که متخصص تولید محتوا کیست، یا چه وظایفی را بر عهده دارد؟ در این جا باید بگوییم فردی که برای نوشتن و خلق یک محتوا استخدام می شود، متخصص تولید محتوا است. از این رو یک کارشناس تولید محتوا باید قدرت نوشتن، ویرایش، تبلیغات و … را داشته باشد. فردی که به عنوان متخصص تولید محتوا برگزیده می شود باید نکات سئو را به خوبی فرا گرفته باشد تا بتواند فعالیت های شما را به خوبی گسترش دهد.

مهارت های کارشناس تولید محتوا

شغل تولید محتوا به عنوان یکی از شغل هایی به شمار می رود که نیاز به دانش و خلاقیت در نوشتن دارد یعنی قدرت خلق محتواهای با کیفیت و یونیک که باعث می شود مخاطبان به مطالب وب سایت جذب شوند. در ادامه آموزش تولید محتوا دیجیتال، مهارت های کارشناس تولید محتوا را برای شما بیان خواهیم کرد.

توانایی نویسندگی: یکی از مهم ترین ویژگی هایی که یک تولید محتوا کار باید از آن برخوردار باشد، داشتن قدرت نویسندگی است. یعنی هر فردی که به کار تولید محتوا می پردازد باید بتواند به راحتی متن هایی را تا چهار هزار کلمه بنویسد. این محتوا ها باید به نوعی نوشته شوند که کاربران را سردرگم نکند و از طرفی هم به خواندن آن ها علاقه مند شوند. یک کارشناس تولید محتوا باید در طول روز مقاله های مختلفی را بنویسد. برای نوشتن مقاله های یونیک و جذاب تنها تمرینی که می توانید داشته باشید نوشتن و تکرار است. با نوشتن مقالات متعدد و ویرایش آن ها می توانید اشکالاتی را که دارید رفع نمایید.

آشنایی با قواعد زبان فارسی: از دیگر ویژگی هایی که یک نویسنده یا کارشناس تولید محتوا باید داشته باشد این است که با قوانین و ساختار زبان فارسی آشنایی داشته باشد. رعایت ساختار زبان فارسی در متن تولید محتوا باعث می شود که شما یک محتوای با کیفیت را در اختیار کاربران قرار دهید. رعایت کردن قواعد زبان از یک طرف برای تولید محتوا مهم تلقی می شود، اصلاح غلط های املایی رایج در نوشته ها از طرفی دیگر مورد اهمیت قرار می گیرد، به این معنی که شما باید از به کار بردن کملاتی که املای ان ها صحیح نیست خودداری نمایید.

قدرت تایپ سریع: کارشناس تولید محتوا باید از مهارت های زیای برخوردار باشد که در میان آن ها تایپ سریع و ده انگشتی از اهمیت زیادی برخوردار است. البته لازم به ذکر است که بگوییم عده ای از افراد با وجود اینکه تایپ 10 انگشتی را فرا نگرفته اند، اما به راحتی می توانند در مدت زمان بسیار کمی محتواهای زیادی را تولید نمایند. قدرت تایپ سریع برای نیروهای تولید محتوا به عنوان یک امر ضروری و واجب شناخته می شود، البته دقت داشته باشید که هنگام تایپ از متن های کپی استفاده نکنید و قوانین کپی رایت را نقض ننمایید.

آشنایی با نرم افزارهای طراحی: همان طور که گفته شد محتوا تنها به نوشته و متن ها گفته نمی شود، بلکه تصاویر و ویدیوها هم جز محتوا به شمار می روند. گوگل محتواهای بدون عکس را محتوایی بی کیفیت تلقی می کند و کاربران هم مطعنن از خواندن محتواهای بدون عکس پرهیز خواهند کرد، چرا که هیچ گونه جذابیتی برای آن ها ندارد.

آشنایی با سئو و بهینه سازی محتوا: همان طور که در مطالب بالاتر هم ذکر شد کارشناس تولید محتوا باید سعی داشته باشد که رتبه وب سایت شما را افزایش دهد، بنابراین یک نیروی تولید محتوا باید با مسائل سئو به خوبی آشنایی داشته باشد و محتواهایی را تولید نماید که گوگل به آن ها توجه ویژه ای دارد، همچنین در رتبه بندی وب سایت از محتوا های ایجاد شده استفاده کند. مسائل مربوط به سئو بسیار پیچیده هستند، اما اگر با یک دید کلی به آن نگاه کنید می توانید به راحتی محتواهای خود را بهینه سازی نمایید و هنگام تولید محتوا باید تمرکز خود را بر روی محتواهای متنی و عکس ها قرار دهید، اما با بهره بردن از محتواهیای ویدیویی و صوتی می توانید کیفیت محتواهای خود را افزایش دهید.

توانایی نوشتن تبلیغات: از مهم ترین توانایی هایی که یک کارشناس تولید محتوا باید از آن برخوردار باشد قدرت نوشتن محتواهای تبلیغ محور است. افرادی که به ایجاد سایت برای کسب و کار خود می پردازند قصد دارند که محصولات خود را به مردم معرفی نمایند و مخاطبان زیادی را به عنوان مشتری به دست آورند.

🔸 انواع تولید محتوا در دنیای دیجیتال مارکتینگ

در این بخش قصد داریم انواع تولید محتوا در دنیای وب را بررسی و هر کدام را با مثال هایی برای شما شرح دهیم:

  1. پست های وبلاگی
  2. اینفوگرافیک
  3. ویدیو
  4. پادکست
  5. محتوای شبکه های اجتماعی
  6. کتاب های الکترونیکی
  7. محتواهای ugc
  8. اخبار
  9. ابزارهای رایگان
  10. دوره ها

هر کدام از این موارد را در ادامه برای شما شرح می دهیم:

1- پست های وبلاگی

زمانی که متوجه شوید تولید محتوا چیست اولین چیزی که به عنوان محتوا در نظر می گیرید، محتوای متنی است. تقریبا تمام سایت ها در دنیای وب به عنوان یک قدم در راستای تولید محتوا، بخش وبلاگ سایت را راه اندازی می کنند.

پست های وبلاگی هنوز هم یکی از متداول ترین و موثرترین راهکارها برای ارتباط با مخاطبان هدف شما است. این نوع محتوا می تواند اطلاعات ارزشمندی را ارائه دهند، برند شما را به کاربران معرفی کند و کمک ویژه به بهبود رتبه شما در نتایج گوگل کند.

پست های وبلاگی همچنین می توانند به آموزش و حل مشکلات برای مخاطبان هدف شما کمک کنند. تصور کنید یک سایت فروشگاهی لوازم خانگی دارید، کافیست کاربرد برخی از کالاهای جدید خود را در قالب پست وبلاگی به کاربران نشان دهید. در روزهای بعد، متوجه بازخورد خوب آن و تبدیل شدن کاربران به مشتری را می شوید.

محتوای متنی همانند دیگر محتواها جریان اعتمادسازی در کاربران را تقویت می کند. در واقع، طبق گزارش کارشناسان بازاریابی یکی از شرکت های برتر حوزه سئو در آمریکا، در سال 2023، مقالات کوتاه یا پست‌های وبلاگ طولانی بازخورد بسیار خوبی را دریافت کردند. به همین دلیل در آموزش تولید محتوا معمولا نکات بیشتری برای تولید محتواهای متنی گفته می شود.

به عنوان یک نکته مهم در آموزش تولید محتوا برای سایت پست های وبلاگی زمانی بیشترین تاثیر را دارند که شامل نکات آموزشی و پاسخی به سوالات و چالش های کاربران باشند.

کسانی که می دانند تولید محتوا چیست قطعا می دانند که برای پیدا کردن موضوعات آموزشی و کاربردی باید به دنبال هدف جستجو کاربران (search intent) باشند.

به جای اینکه در وبلاگ ها فقط محصولات جدید و بهترین ها را معرفی کنید، به دنبال ارائه انواع تولید محتوای آموزشی برای کاربران باشید.

2- اینفوگرافیک

قطعا در یکی از مواردی که به عنوان انواع تولید محتوا در مقاله رایگان آموزش تولید محتوا باید به آن بپردازیم، اینفوگرافیک ها هستند.

همه شما اینفوگرافیک ها را می شناسید اما اینکه چرا اینقدر به عنوان تولید محتوا کاربردی و مفید است، را در ادامه بررسی می کنیم.

بر اساس فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد، یک اینفوگرافیک (یا گرافیک اطلاعاتی) “نمایش تصویری اطلاعات یا داده ها” است.

اما معنای اینفوگرافیک چیزی بسیار خاص تر از این مفهوم می باشد.

اینفوگرافیک مجموعه‌ای از تصاویر، تجسم داده‌ها مانند نمودارهای دایره‌ای و نمودارهای میله‌ای و با متن حداقلی است که یک نمای کلی آسان و قابل درک از یک موضوع را ارائه می‌دهد.

اینفوگرافیک ابزار ارزشمندی برای ارتباطات بصری است. از نظر بصری منحصر به فردترین و خلاقانه ترین اینفوگرافیک ها اغلب مؤثرترین نیز هستند، زیرا توجه ما را جلب می کنند و کال تو اکشن اینفوگرافیک ها از دیگر محتواها، اثرگذارتر است.

اگر بدانید تولید محتوا چیست، قطعا می دانید که برای درگیر کردن ذهن مخاطبان، باید موضوعات جنجالی را در اولویت قرار دهید. در تولید محتوا نیز، داستان به همین صورت است.

3- ویدیو

یکی دیگر از انواع تولید محتوا، تولید ویدیو است. ارائه این نوع محتوا، به مراتب سخت‌تر از دیگر محتواها است اما اثرگذاری بیشتری نیز دارد و بهتر و کامل‌تر می تواند ذهن مخاطبان را درگیر کند. در آموزش تولید محتوا تمامی نکاتی که برای جذب مخاطب و افزایش اثرگذاری محتوا گفته شده، در ویدیوها به مراتب بیشتر است، چون کاربران تمایل به تماشای ویدیو دارند، تا خواندن یک متن.

4- پادکست

یکی از انواع محتوا که در صفحه آموزش تولید محتوا باید با آن آشنا شوید، پادکست ها هستند. امروزه پادکست ها با استقبال قابل توجهی روبرو شده و بیشتر کسب و کارهای پویا در دنیای دیجیتال مارکتینگ، تلاش می کنند که به عنوان یکی از انواع تولید محتوا پادکست نیز تولید کنند تا بیشتر مورد توجه قرار گرفته و بیشتر، نظر کاربران را جلب کنند.

پادکست ها فایل های صوتی هستند که بیشتر در فرمت های mp3 ذخیره سازی شده و مورد استفاده قرار می گیرند. بهترین مزیت پادکست این است که در هر شرایطی می توان از مطالب آن بهره مند شد. برای کسب و کارهایی که نیاز به ارائه محتوای بصری ندارند، این بهترین گزینه است.

بهترین نمونه پادکست ها که امروزه بیشتر بین کاربران مورد توجه قرار گرفته، کتاب های صوتی هستند. کاربران کتاب های صوتی را در گوشی تلفن همراه خود، ذخیره کرده و در هر زمان و مکان، از آن استفاده می کنند. همچنین کاربرانی که تایم های زیادی را در خودرو خود، می گذرانند، با ضبط خودرو، کناب صوتی گوش می دهند.

شما نیز اگر فکر می کنید، کاربران شما این نوع محتوا را می پسندند، حتما از ارائه آن، دریق نکنید.

5- محتوای شبکه های اجتماعی

محتواهایی که در شبکه های اجتماعی ارائه می شود، خود نیز دارای انواع مختلفی است. اما معمولا از این محتواها، نمی توانید برای پلتفرم هایی مانند وب سایت استفاده کنید. تنها دلیل این مورد، عدم تطابق سایز ویدیو یا تصاویر محتواها با سایز آن در صفحات سایت است. به همین دلیل محتواهای شبکه های اجتماعی را در یک دسته بندی جداگانه، قرار دادیم.

فراموش نکنید هدف ما از ارائه این توضیحات این است که دقیقا بدانید تولید محتوا چیست و بهترین نوع محتوا برای وضعیت کنونی وب سایت شما چیست و کدام مدل، برای توسعه کسب و کارتان، مفید و کاربردی است.

آموزش تولید محتوا,استراتژی تولید محتوا,استراتژی محتوا

نوشتن محتوای آموزشی مثل تمامی مقاله ها و محتواهای موجود، نیاز به پیروی از یکسری اصول خاص را دارد. نوشتن محتوای وب سایت یا هر محتوای دیگری که قرار است به صورت آموزشی باشد، نسبت به دیگر محتواها، نیاز به دقت و مهارت بیشتری در روند تولید شدن دارد. اگر دقت کنید، همین بی توجهی به نوع آموزش دادن است که سبب شده بیشتر دانش آموزان از مدرسه فراری باشند!

اگر وب سایتی دارید که کل ماهیت و هدف آن، نوشتن نمونه محتوای آموزشی است، اینکه شما چگونه می خواهید این کار را به بهترین شکل ممکن انجام دهید، از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است؛ چراکه عدم رضایت کاربران از مقاله های آموزشی شما، تمام فعالیت هایتان را بی ثمر خواهد کرد.

به طور کلی آن چیزی که در هر نوع آموزشی، خستگی را از تن مدرس خارج می کند، بازخورد مثبت یادگیرندگان است. کسی که محتوای خوبی را برای آموزش ارائه نمی کند، طبیعتا نباید انتظار داشته باشد که کاربران بازخورد خوبی از خود نشان دهند.

به همین دلیل، در این مقاله سعی کرده ایم مهم ترین ترفندهایی که با استفاده از آن ها می شود روند نوشتن محتوای آموزشی خود را به شکل قابل توجهی جذاب و مفید کنید را برای شما بیان کنیم.

در این مقاله به این سوالات شما در رابطه با نوشتن یک محتوای خوب پاسخ داده ایم:

  • هدف از تولید محتوای آموزشی چیست و چگونه یک محتوای خوب بنویسم؟
  • نوشتن محتوا چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟
  • چرا ما احتیاج به تولید محتوا داریم؟
  • محتوای باارزش و خوب چه تاثیراتی بر وب سایت من دارد؟

آموزش تولید محتوا,استراتژی تولید محتوا,استراتژی محتوا

🔸 پیش نیازهای لازم برای نوشتن محتوای آموزشی

پیش از یادگیری نکات آموزش تولید محتوا برای سایت خود، لازم است به سوال هایی که به افزایش درک شما از مخاطبانتان کمک می کند، پاسخ دهید. در ادامه سه تا از مهم ترین این سوال ها را بررسی می کنیم:

مخاطبان چه نوع محتوایی را میپسندند؟

مطمئنا اولین سوالی که از خودتان می پرسید این است که هدف از تولید محتوای آموزشی شما چه هست و چرا باید یک محتوا را تولید کنید؟

من برای تولید این محتوا، در نظر دارم که چه نوع مخاطبانی به مقاله من سر بزنند؟

آیا مخاطبی که من می خواهم به محتوایم سر بزند و آن را بخواند، نیازش را برطرف خواهم کرد یا نه؟

پس بدانید که تولید محتوای بی کیفیت جز اینکه کاربران را به سایت شما برنگرداند، کار دیگری نمی کند. پس همواره این سوال را از خودتان بپرسید.

اول مخاطبانتان را بشناسید و سپس بر اساس نیازهای آنها، به تولید محتوا بپردازید.

محتوایی که من تولید کرده ام هدفمند است؟

همان طور که اشاره کردیم باید هدفمان را مشخص کنیم. اگر کسی از ما پرسید که هدف شما از تولید محتوا چیست ما باید بتوانیم واضح و به طور صریح جواب دهیم.

این مورد خیلی مهم است که ما بیهوده به تولید محتوا نپردازیم. همواره هدفتان را قبل از شروع کردن یک مقاله مشخص کنید.

کاربران چه نوع محتوایی را دوست دارند؟

بله! محتوای دست اول و تازه.

محتوای کپی و تکراری و قدیمی ممنوع!!!

تولید محتوای آموزشی جدید و خلاق، خوراک کاربران است. شما باید نمونه محتوای آموزشی تولید کنید که خلاقیت داشته باشد و کاربر را به ادامه خواندن، ترغیب کند.

از عکس های خلاق و واقعی می توانید استفاده کنید و به کاربر فرصت استراحت بین متون را هم بدهید. همواره از روش هایی استفاده کنید که باعث رضایت کاربر شود.

تجزیه و تحلیل موضوع آموزش

برای داشتن یک عملکرد فوق العاده در این بخش، باید محتواهای آموزشی که رقبای شما ارائه کرده اند را مورد تحلیل قرار دهید. باید بررسی کنید که از چه تکنیک هایی برای جذب بهتر مخاطب استفاده کرده اند؛ یا اینکه از چه روش هایی برای کاهش خسته کننده بودن مقاله هایشان استفاده کرده اند. موفقیت رقبایتان را بر اساس بازخوردی که کاربران به محتوای آنان نشان داده اند، متوجه شوید.

بعد از این کار، باید روند نوشتن محتوای سایت خود را بررسی کنید؛ آیا محتواهای آموزشی قبلی شما در حد وب سایت های رقیب هستند؟ اگر خود شما قصد یادگیری داشتید، وب سایت خودتان را ترجیح می دادید یا وب سایت رقیبتان را؟

بعد از انجام این کارها، شرایط یادگیری موضوع مورد نظرتان را بررسی کنید؛ یعنی مشخص کنید که مخاطبین شما برای یادگیری موضوعی که مدنظر دارید، به چه چیزهایی نیازمندند؛ به همین منظور باید به لیست سوالات زیر با دقت فراوان، پاسخ دهید:

  • فراگیران برای رسیدن به هدف آموزشی شما، چه نکاتی را باید از قبل بدانند؟
  • فراگیران برای یادگیری موفق، به چه مهارت هایی نیاز دارند؟
  • چه نکاتی می تواند به کاربران برای درک بهتر مطلب و هدف از تولید محتوای آموزشی شما کمک کند؟
  • رایج ترین اشتباهاتی که مردم در مورد موضوع مورد نظر انجام می دهند، چیست؟
  • ارزیابی شما از مخاطبین سایتتان به چه صورت است؟

این موارد با سرعت بسیار زیادی نوشتن محتوای آموزشی شما را به مراحل بالاتری سوق می دهند.

🔸 8 ترفند ساده برای بهبود محتوای آموزشی

بعد از اینکه مراحل بالا را به بهترین شکل ممکن انجام دادید، باید شروع به تولید محتوای آموزشی کنید. چند ترفند در این زمینه به معرفی می کنم که شاید ساده به نظر برسند، اما برای مخاطب به صورت ناخواسته، اهمیت زیادی دارند.

1- متن شما باید آسان، واضح و سازگار باشد

یکی از مهم ترین مواردی که در نوشتن محتوای آموزشی باید نگاهتان به مخاطبانی باشد که هیچ آشناییتی با اصطلاحات دشوار حوزه کاری شما ندارند. با این دیدگاه شما باید محتوای آموزشی تولید کنید که به صورت کاملا ساده و روان، نکات و موارد آموزشی را به کاربران آموزش دهد. در نتیجه نباید نگاه پیچیده ای به موضوع آموزش داشته باشید و قدم به قدم، نکات آموزشی را به کاربران شرح داده و به مرور زمان نگاه تخصصی خود را به سرفصل ها بیافزایید.

حواستان به این موضوع نیز باشد که نباید از اصطلاحاتی استفاده نکنید که درک آن برای کاربران ساده نباشد. برخی از اصطلاحات تخصصی حوزه های کاری مختلف، به گونه ای است که کاربران از آموزش زده می کند. سعی کنید شکل ساده اصطلاحات را در آموزش شرح دهید و یا زمانی از این اصطلاحات استفاده کنید که کاربران، آمادگی هضم آن را داشته باشند.

2- بهینه بودن محتوا را فراموش نکنید

هر محتوایی چه از نوع آموزشی یا داستانی، یک قالب مشخص باید داشته باشد تا کاربر از مطالعه و خواندن آن خسته نشود. یک قالب محتوایی مناسب یعنی محتوایی که باعث بهبود تجربه کاربری می شود و کاربر از مطالعه و خواندن آن، لذت می برد. یکی دیگر از مواردی که در بهینه بودن محتوا باید نظر بگیرید، فونت مناسب است. با کمی بررسی در سایت های رقیب متوجه می شوید که کاربران به چه نوع فونت هایی علاقه مند هستند.

اندازه فونت متن محتوا نیز نباید خیلی بزرگ باشد و نه خیلی کوچک. سعی کنید نکات مهم یا سرفصل های حیاتی را با اندازه فونت کمی بزرگتر از متن عادی، بنویسید تا کاربران متوجه شوند که این بخش متن، اهمیت بیشتری نسبت به دیگر بخش ها دارد.

طول پاراگراف ها بهتر است که در بخش های مختلف محتوا، متفاوت باشد. یعنی یک محتوای آموزشی باید دارای پاراگراف های با طول های مختلفی باشد.

به عنوان یک نکته کلیدی برای نوشتن محتوای آموزشی، فراموش نکنید که برای نوشتن نکات مهم، از رنگ متن متفاوت استفاده کنید.

3- استفاده از فضای سفید به اندازه کافی بین پاراگراف ها

یکی از موارد مهمی که روی تجربه کاربری صفحه محتوا، اثرگذار است، قالب بندی پاراگراف هاست. اگر تمام صفحه از پاراگراف های پر شده باشد و بین این پاراگراف ها فاصله ایجاد نکنید، چشم کاربر پس از مدتی مطالعه مطالب صفحه، خسته می شود و حتی ممکن است از صفحه خارج شود. برای پیشگیری از این مشکل، هم باید بین پاراگراف ها، فاصله مشخصی ایجاد کنید و هم از پاراگراف ها با طول های متنوع استفاده کنید.

4- استفاده از انواع محتواها در صفحه محتوای آموزشی

متن صفحه آموزشی باید محدود باشد؛ هرچقدر هم که نوشتار شما جذاب باشد، افراد حوصله مطالعه متن های طولانی را ندارد. ما پیشنهاد می کنیم که پس از بخش از محتوای نوشتاری، حتما یک ویدیو یا پادکست قرار دهید تا برای تنوع، کاربر برای یادگیری سرفصل مشخص شده، ویدیویی تماشا کند.

همچنین استفاده از تصاویر و اینفوگرافیک ها، نیز کمک می کند که صفحه محتوای آموزشی برای کاربران جذاب تر شود.

5- سئو محتوا برای افزایش بازدید محتوای آموزشی

از سئو محتوا برای افزایش رتبه سایت خود در نتایج گوگل استفاده کنید. هر محتوا برای اینکه به اندازه کافی مخاطبان را به سمت خود، جذب کند، باید با یکسری از اصول سئو محتوا، بهینه سازی شود. این بهینه سازی هم به جذاب تر شدن محتوا کمک می کند و هم ترافیک ارگانیک از موتورهای جستجو وب، جذب می کند.

6- محتوای آموزشی مرتبط تولید کنید

کمتر کسی را می توان پیدا کرد که مطالبی را برای تولید محتوای آموزشی خود تهیه کند که برای مخاطب هدفش کاربردی نداشته باشد یا با حوزه فعالیت او ارتباطی نداشته باشد.
سازمان هایی که می خواهند مخاطبان خود را افزایش دهند و چشم انداز خود را به ویژه از طریق نتایج جستجوی ارگانیک بیشتر کنند، باید اطمینان حاصل کنند که موضوعات و محتوای آنها برای هدف قرار دادن مخاطبان، نیازها یا واقعاً هر آنچه را که جستجو می کنند، مرتبط باشند.

7- متناسب با هدف مخاطبان مورد نظر، محتواهای خود را تنظیم کنید

در بازاریابی ورودی، مهم است که روی نمونه محتوای آموزشی و نوشتن مطالب خود تمرکز کنید که مفهوم آن به درستی به مخاطبان هدف شما برسد. برای این کار ابتدا باید بدانید که مخاطبان شما چه کسانی هستند و چه می خواهند، چه چیزی را دنبال می کنند و با چه چالش هایی روبرو هستند.
بخشی از این فرآیند نیز به نوع خدمات یا محصولاتی که استفاده می کنند یا ممکن است به دنبال خرید آن باشند، مربوط می شود. بنابراین، محتوایی را ایجاد کنید که با افراد و نیازهای آنها صحبت کند و موفقیت شما را تضمین نماید.

8- خاص باشید و در نوشتن محتوا، از مثال های واقعی استفاده کنید

یک روش معمول که اغلب در وبلاگها مشاهده می کنیم این است که آنها معمولا به روشی بسیار عمومی شروع به نوشتن محتوای سایت و وبلاگ خود می کنند. اگرچه این مورد تا حدودی برای جستجوگران برتر قیف (TOFU) که تنها نیاز به اطلاعات کلی از موضوع مورد جستجوی خود دارند خوب است اما ذکر مثال های دقیق تر یا خاص تر نیز مهم است، به ویژه برای کسانی که مشتریان واقعی شما هستند و تمایل به این نوع از تولید محتوای آموزشی با جزئیات دقیق تر دارند.
هنگامی که نوشتن محتوای آموزشی خود را با جزئیات کامل تری انجام دادید، می توانید اطلاعات بیشتری به مخاطبان خود دهید تا به درک آنها برای چگونگی استفاده از این دانش کمک کند.
این مورد همچنین، برای شما فرصتی فراهم می کند تا تخصص و تجربه صنعت خود را در آن منطقه خاص به نمایش بگذارید و چگونگی رسیدگی به چالش ها در فرآیندهای خود یا حل مسائل برای مشتری های خود را نشان دهید.

مطمئنا پیاده سازی تمامی این موارد در اولین تولید محتوای آموزشی شما مقدور نیست. سعی کنید تا جایی که امکان دارد، هدف از تولید محتوای آموزشی خود را مشخص و سپس نوشتن محتوای آموزشی را تمرین کنید؛ متن های متفاوت و لحن های نوشتاری مختلف را مورد بررسی قرار دهید. قطعا در آن ها نکات مفیدی پیدا می کنید.

این مقاله ادامه دارد…


❓ پاسخ کامل به سوالات متداول شما عزیزان


در دوره آموزش تولید محتوا چه مباحثی بیان می شوند؟

ما در این دوره آموزش تولید محتوا تمام تکنیک ها و اصولی که می توانید با استفاده از آن ها در هر بستری، تولید محتوا انجام دهید را به شما ارائه خواهیم کرد؛ در واقع ما اساس و پایه را در ابتدا بیان می کنیم و سپس با تکنیک های عملی، چگونگی به نتیجه رساندن این دو را آموزش می دهیم. علاوه بر این ها، ما در این صفحه نکات متعدد و کاربردی که حاصل تجربه تیم نیوسئو بوده است را با شما به اشتراک گذاشته ایم.

آیا می توان بدون شرکت در دوره آموزشی، تولید محتوا را فرا گرفت؟

قطعا چنین چیزی امکان پذیر است؛ اما یادگیری بدون استاد می تواند چالش برانگیز بوده و مشکلاتی را برای شما ایجاد کند. بدون شک بازده یادگیری شما در صورت حضور استاد و دوره آموزشی، چندین برابر خواهد شد.

آیا کسب درآمد از طریق تولید محتوا امکان پذیر است؟

خوشبختانه بازار تولید محتوا در کشور ما در حال رونق گرفتن می باشد؛ شما می توانید با یادگیری تخصصی آن، از روش های مختلف که آن ها را در این مقاله بیان کرده ایم، به درآمدهای سرشار برسید.

نقش تولید محتوا در سئو سایت چیست؟

گوگل اهمیت بسیار زیادی به کیفیت تولید و نحوه بهینه سازی محتواها می دهد؛ در نتیجه، با پیاده سازی تکنیک های تولید و سئو محتوا، می توانید رتبه خود در نتایج جستجوی گوگل را به خوبی ارتقا دهید.

به صورت ساده چگونه می توانم تولید محتوا را یاد بگیرم؟

این چند نکته را بر روی دیوار اتاقتان بنویس:

  1. یک موضوع خاص انتخاب کن
  2. هر روز در مورد موضوع مدنظرت مطالعه کن
  3. یک مقدمه جذاب براش بنویس
  4. در مورد مخاطبینت مطالعه کن
  5. پادکست های مرتبط با موضوعت رو پیدا کن
  6. با دوستان نزدیکت در مورد موضوع انتخابیت صحبت کن
  7. کلمات کلیدی مهمت رو پیدا کن
  8. از تجریبات صاحب نظرات حوضه انتخابیت مطلع شو
آیا تولید محتوا سخت است؟

باید واقع بینانه با ماجرا نگاه کنم و پاسخ ارزشمندی بهت بدم. بله! تولید محتوا سخته و برای همین هم هست که جزو پردرآمدترین مشاغل اینترنتی دنیاست. باید به بهترین شکل یاد بگیری، و خستگی ناپذیر ادامه بدی. اما واااای از روزی که به نتیجه برسی …

آیا برای یادگیری تولید محتوا نیاز به سایت دارم؟

الزامی نیست. اما بهتر است سایتی داشته باشید و بر روی آن تمرین کنید. این سایت هم رزومه آینده شما خواهد شد و هم شاید در نتایج گوگل بالا بیاید و سبب درآمد برای شما شود.

59 نظر در مورد مقاله “ آموزش تولید محتوا ” ثبت شده است
  1. حسن قادری

    بسیار آموزنده و کامل
    یکی از مهم ترین موضوعاتی که در سئو وجود داره، آنالیز رقبا هستش، که در این باره مطالب کمی آورده ‌شده بود.
    با تشکر از زحمات شما


  2. فرشید

    سلام وقتتان بخیر، ممنون از وتی که برای این محتوای ارزنده گذاشتید، فقط این بند ۳۰ رو ننوشتید ،


  3. فرشید

    سلام ممنون از مطالب ارزنده شما من تمامی مطالب را خوندم و نت برداری کردم ولی متاسفانه از ۳۰ مورد ۲۹ تا بند اشاره شده بود،


  4. هادی عظیمی

    سلام خسته نباشید مطالبتون بسیار مفید بود مچکرم


    • سیدمجتبی پورموسوی

      درود
      ممنون از همراهی شما


  5. وفایی

    سلام عالی بود باتشکر فراوان


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سپاس از همراهی شما دوست عزیز


  6. ابولفضل

    سلام خیلی ممنون مطالب خیلی کامل بود


    • سیدمجتبی پورموسوی

      ممنون از همراهی شما بزرگوار


  7. بنرساز

    محتوای عالی و مفیدی بود ممنون از شما.


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سپاس از همراه شما


  8. علی

    سلام متشکرم بسیار مفید بود


    • ناظر سایت

      درود
      سپاس از حسن توجه شما


  9. محسن شکوهی

    اگر بین تولید محتوا و بهینه سازی محتوا قدیمی یکی رو باید انتخاب کنیم کدوم گزینه پیشنهاد میشه؟ این یکی از سوالاتی است که خیلی فکرم رو مشغول کرده رویکرد بسیاری از شرکت ها از جمله خود زومیت ، دیجیاتو و … به این شکله که مدام در حال تولید محتوا هستند و محتواهای قدیمیشون در حوزه سئو عمل منسوخ شده و هیچ اپدیتی براشون انجام نشده. می خوام پروسه تولید محتوا رو متوقف کنم و از سرویس بهینه سازی محتوا استفاده کنم بخاطر هزینه ها نمی تونم به موازات از هر دو استفاده کنم
    تا الان بالای ۱۰۰ مقاله منتشر شده و در بسیاری کلمات جایگاه گرفتم ولی می خوام رو لندینگ هایی که پوزیشن شون بین ۱۰ تا ۱۵ هست محتواهاشون رو اپدیت کنم مقالات قدیمی تر رو خودم تولید کرده بودم بخاطر همین احساس می کنم از نظر ساختار اصلا اصولی نیستند
    ممنون میشم پاسخ بدید


    • ناظر سایت

      با عرض سلام خدمت شما
      تولید، سئو و بروزرسانی محتوا همه باهم ارزشمند هستند و انجام صرفا یکی از آن ها نتیجه نخواهد داشت.
      برای دریافت پاسخ دقیق سوال مطابق با شرایطی که دارید، پیشنهاد می کنیم یا از بخش منوی سایت گزینه مشاوره را انتخاب کنید و وقت مشاوره دریافت کنید، یا از طریق اپلیکیشن نیوسئو سوال را مطرح کنید.


  10. احسان

    ممنون از پاسخگوییتون
    و ببخشید اگر بخوایم از صفر شروع کنیم چه مدت طول میکشه تا بتونیم وارد بازار کار بشیم؟


  11. احسان

    سلام و خسته نباشید.

    درباره شغل تولید محتوا، پس از ورود به بازار کار، روزانه میانگین و حداقل و حداکثر چندساعت از وقتمون رو میگیره؟


    • ناظر سایت

      درود بر شما
      بستگی به خود شما داره که فقط 8 ساعت کاری در یک شرکت مشغول تولید محتوا باشید، یا 2 / 3 تا پروژه تولید محتوا قبول کنید و برای آن وقت بگذارید. این کار زمان مشخصی نداره


  12. لیلا

    عرض سلام و وقت بخیر

    بابت انتشار این مقاله بسیار متشکرم.
    من مقاله‌های زیادی در مورد تولید محتوا خوندم و می‌خونم، بدون اغراق این مقاله یکی از بهترین، کاربردی‌ترین و صادقانه‌ترینِ اون‌هاست.

    موفق باشید


    • ناظر سایت

      درود بر شما
      ممنون از بازخورد مثبتتون


  13. حسام کیانی خواه (وبفاپلاس)

    سلام جناب قمصری
    خسته نباشید
    بیشتر دوس داریم شما رو سمت سئو ببینیم تا محتوا، البته که این دو حوزه مکمل هم هستن
    منتظر محتوای تخصصی شما در سئو هم هستیم
    تشکر


    • ناظر سایت

      ممنون دوست عزیز
      حتما


  14. روفا

    سلام وقتتون بخیر
    من برای پیج اینستا نیاز دارم به کسی که برام تولید متحوا کنه شما میتونید کمکم کنید؟


    • ناظر سایت

      در چه زمینه ای نیاز به کمک دارید؟


  15. حسین

    سلام خسته نباشید شماره واتساپتون رو می فرمایید یه سوالی داشتم درباره تولید محتوا با تصویر باید بگم


    • ناظر سایت

      به این شماره پیام بدین
      09126194196 پیام بدین


  16. مهشید

    سلام قدم اول چیه ؟


    • ناظر سایت

      دقیقا برای چه نوع تولید محتوایی؟
      تولید محتوا متنی یا ویدیویی یا صوتی؟
      برای سایت یا اینستاگرام یا تلگرام و یا …؟


  17. امين اسکندری

    عالی بود ممنون


    • ناظر سایت

      سپاس


  18. ارسلان جوادی

    سلام
    ممنون از مقاله خوبتون، ساده نویسی یکی از بهترین نکات برای ایجاد تجربه خوب برای کاربر هست.


    • ناظر سایت

      سلام دوست عزیز
      بله صد در صد
      کاربر باید بتونه مطالب شما رو درک کنه


  19. parya

    سلامممممممم .

    واقعا تولید محتوا یکی از بهترین راه های ایجاد ترافیک و در نهایت کسب درامد است به نظر من اموزش تولید محتوا به شیوه اصولی میتواند بسیار کار امد باشد در ضمینه کسب وکار ها نوپا


  20. پریسا

    سلام. وقت بخیر
    ممنون برای مقاله ی خوبتون
    قصد دارم کار تولید محتوا رو شروع کنم اما هیچ تصور و اطلاعات خاصی از این کار ندارم. پیشنهاد شما چیه و چه راهی رو معرفی میکنید

    با تشکر


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما سرکار خانم علیزاده.
      خوشحالم که به این مسیر علاقه مند هستید؛ دو مسیر پیش روی شما وجود داره که می تونید اون ها رو طی کنید:
      اول اینکه مقالات مختلفی که به صورت فارسی و انگلیسی وجود داره رو مطالعه بفرمایید.
      دوم اینکه همه نکات و تجربه های این مسیر رو در یک دوره آموزش ببینید.
      پیشنهاد می کنم لندینگ زیر رو حتما بخونید:
      دوره آموزش تولید محتوا


  21. naghavi

    سلام و عرض ادب
    لطفا در مورد اینکه گفتید:
    1-“نکته مهم آموزش تولید محتوا؛ برای ارتقا فوق العاده جذابیت نوشتارتان، با یک نسبت خاص، هم از جملات هیجان انگیز و هم از جملات منفعل استفاده کنید تا ذهن مخاطب دچار نوسانات بشود و متن برای او حالت یکپارچه پیدا نکند.”
    2-لحن جملات آمرانه و دستوری باشد
    3-داستان نویسی
    بیشتر توضیح دهید البته در صورت امکان با ذکر مثال به خصوص مورد اول
    با تشکر


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما دوست عزیز. بله حتما در بروز رسانی آینده این مقاله، توضیحات بیشتری ارائه خواهیم کرد.


  22. امینی

    خیلی ممنون عالی بود


  23. مبینا قدرتی

    سلام خیلی ممنون از تیم بسیار خوب و حرفه‌ای شما مقاله بسیار عالی و مفید بود👍🏻💚


  24. بهاره

    🙏👌


  25. nevisandegiha

    کاملا عالی در زمینه‌ نویسندگی و تولید محتوا توضیح دادید.


    • مهدی گنجعلی

      ممنون از شما دوست عزیز


  26. هادی

    سلام دمتون گرم که رایگان آموزش میدید. خواهشا همین شکل ادامه بدید عاااالی


  27. محمدجواد احترامی

    دست شما درد نکنه که واقعا دارید آموزش می دید. من واقعا دنبال می کنم این مقاله آموزش تولید محتوا رو. حقیقتا بیشتر سایت ها شدن مثل بازار و فقط دوره هاشونو می خوان بفروشن به آدم!!!!!
    یک سوالی هم که داریم از خدمتتون اینکه که در مورد بروز رسانی محتواهای دیجیتال چیزی آموزش نمی دید؟؟؟ خواستم ببینم روند خاصی داره بروز رسانی محتوا یا اینکه همینجوری میشه تو هر ساعتی محتواهامونه بروز کنیم؟؟؟؟؟؟؟؟ ممنون میشم سریع پاسخ بدید


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما و ممنون از انرژی مثبتی که به ما منتقل می کنید دوست عزیز. این صفحه آموزش تولید محتواست و اگر مطالب اون رو دنبال کنید، در آینده نزدیک، تمام تکنیک های بروز رسانی محتوا رو برای شما ارائه می کنیم


  28. میثم

    سلام اقای قمصری ، میخواستم بدونم شما واقعا در اپلیکیشن نیو سعو تمام علم و تجربیات خودتون رو کامل در اختیار ما میذارید ؟ چون قصد تهیه تمام دوره هاتون رو دارم


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما دوست عزیزم.
      اگر دیدید کسی در دوره های آموزش سئو خودش، تمام نکته هارو به شما نگفت باید تعجب کنید (البته متاسفانه این کار انجام میشه توسط برخی برندها)؛ نکته اینه که صنعت سئو سایت، به قدری در حال گسترش و بروزرسانیه، که اگر همه چیزی که تجربه کردیم رو آموزش بدیم، باز هم در آینده نکات و تکنیک های جدید خواهند آمد تا به موارد قبلی کمک کنند. در نتیجه نگران قصور ما در آموزش نباشید؛ هدف اصلی ما در نیوسئو بهبود جایگاه سئو در کشورمون و سایت های ایرانیه.


  29. Bastami

    سلام بزرگوار، وقت بخیر، خوب هستید؟ خدا قوت، سال نوتون. مبارک، اقای قمصری یه مختوای اموزشی در زمینه حقوق خانواده دارم اماده میکنم که تقریبا نوشتن مطالب تموم شده دارم چکش میکنم ببینم چطور شده، اما نمیدونم چطور باید طبق اصول تولید محتوی تنظیم بشه، خواهشا کمکم کنید ببینید این نوشته هام از غنای کافی برخوردار هست یا نه؟، چون همینو باید اموزشم بدم، اینه که خیلی یاید عالی باشه، ممنونم


    • مهدی گنجعلی

      درود وقت شماهم بخیر دوست عزیز
      اینکه تولید محتوا تا این اندازه برای شما اهمیت داره، بسیار ارزشمنده


  30. سام

    در ابتدای کار محتوا اصولا باید پژوهش دقیقی در خصوص محتوا انجام شود. در این صورت تمامی کلمات کلیدی بازار هدف کسب و کار شما پیدا می‌شود تا در مواقع مختلف انجام پروژه استفاده شود. این پژوهش از موارد سرچ شده در گوگل و رقبای شما باید جمع آوری گردد. بهترین نویسنده ها که سابقه تولید محتوا در حوزه کاری مرتبط به شما دارند را برای پروژه خود انتخاب کنید تا بهترین متون را در اختیار شما قرار دهند. این محتوا قطعا بر اساس نیاز شما بوده و به هیچ عنوان کپی و حتی بازنویسی از دیگر سایت‌ها نباید باشد و در انتها محتوایی کاملا یونیک، خلاق و ساخته ذهن نویسنده تحویل داده شود. در این صورت است که صفر تا صد محتوا را طی کرده‌ایم.


  31. تولید محتوا

    ممنون بابت این مقاله بسیار عالی. تیم نیوسئو از بهترین‌ها هستند.


  32. زهرا

    سلام لطفا چند کتاب در زمینه تولید محتوا معرفی بفرمائید


    • محمد نصیری

      درود بر شما
      می توانید برای شروع کتاب Epic content marketing و Content code را مطالعه بفرمایید.
      برای نحوه نگارش و سئو محتوا نیز از قسمت تولید و سئو محتوا اپلیکیشن نیوسئو میتوانید استفاده کنید.


  33. Moham1madhoseinhegdari

    سلام عالی بود
    و ممنونم


  34. سارا

    سلام می خوام محتواهای پرباری برای سایت و اینستا گرام تولید کنم ولی ازکلمات کلیدی گوگل اطلاعی ندارم


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      مهم است که بدانیم منظور شما از محتواهای پربار چیست؟!!


  35. محمد

    با سلام و عرض ادب احترام
    مطلبتون بسیار مفید و خوب بود
    اگر امکان دارد یک نمونه از عنوان و طریقه نوشتن محتوا هم بگذارید .


  36. محمد جراحی

    سلام و خسته نباشید واقعا مطلبتون عالی بود


  37. مهرداد حیدری

    متشکرم از مطلب خوبت


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود