ضروری

آموزش تولید محتوا

آموزش تولید محتوا,استراتژی تولید محتوا,استراتژی محتوا

آموزش تولید محتوا جذاب ترین بخش موضوعات سئو می باشد. محتوا ابزاری برای پیام و انتقال پیام می باشد. تصور کنید بدون داشتن مخاطب چگونه می توانیم جذاب باشیم؟! اگر شما بهترین آثار هنری را خلق کنید ولی کسی آثار شما را نبیند ارزشی دارد.

گاهی اوقات تا صحبت از تولید محتوای دیجیتال می شود براحتی، محتوا را به چند نوع محتوای دیداری و شنیداری تقسیم و شروع به تولید محتوا می کنیم و انتظار داریم بهترین نتیجه را بگیریم. با مثالی می خواهم آموزش تولید محتوا را برای شما توضیح دهم. تصور کنید تولید محتوا یک رشته دانشگاهی باشد و باید برایش کنکور بدهیم. چه دیدگاه هایی در مورد تولید محتوا به وجود می آید. فراموش نکنید برچسب کارشناس تولید محتوا برای افرادی بسیار بزرگ و برای برخی دیگر بسیار کوچک است.

فردی تمام خوشبختی و آینده خود را در رشته آموزش تولید محتوا دیجیتال می داند و فرد دیگری فقط برای فرار از خدمت سربازی و یا داشتن تحصیلات وارد این رشته می شود. شاید عنوان رشته تحصیلی و شغلی یکسانی داشته باشند، اما آرزوها و اهدافشان زمین تا آسمان باهم متفاوت است. پس ابتدا باید هدف خود را مشخص کنید.

همانطور که احتمالا می دانید، امروزه علاوه بر اینکه تولید محتوا و سئو آن در بهبود رتبه وب سایت ها در گوگل به شدت تاثیرگذار است، بازاریابی محتوا نیز نقشی غیر قابل انکار دارد. همواره امیر قمصری در مباحث مرتبط با آموزش سئو حرفه ای به درصد تاثیرگذاری محتوا در سئو سایت اشاره کرده است که حدود 30% می باشد. پس لطفا دقت خود را در این قسمت افزایش دهید.

مسئله تولید محتوا آنقدر مهم است که Illyes (یکی از مدیران ارشد گوگل) در اواخر سال 2017 درباره بهترین روش های سئو سایت که وب مسترها باید بدانند چنین گفت:

“به طور کلی، بهترین روش سئو، تولید محتوای باکیفیتی است که در اینترنت پخش شود. ”

🔸باید بدانیم محتوا چیست و چه کاربردی دارد!

قبل از اینکه شروع به تولید محتوا کنید باید درک کلی از محتوا داشته باشید. لازم است بدانید محتوا چه کاربردی دارد یا اصلا به چه محتوایی اثر بخش می گویند. شاید با خودتان بگویید که چه فایده برای من که می خواهم تولید محتوا کنم دارد! دوست من باور کن وقتی مفاهیم را دقیق بدانی می توانی بهترین محتواها را برای مخاطب خودت تولید کنی.

🔴 نکته ای بسیار مهم که باید بدانید

شاید به دلیل مشغله کاری و دیگر مشکلات، نتوانید به طور مداوم این مقاله ما را دنیال کنید؛ همچنین پیاده سازی تک تک این نکات در روند تولید محتوای سایت شما ممکن است که نیاز به یک راهنما داشته باشد.

همه این مسائل سبب شده اند تا برای راحتی شما، نیوسئو دوره ای را تدارک بدهد تا علاوه بر اینکه شما تولید و سئو محتوا را می آموزید، در کنار آن تمامی تکنیک ها و مفاهیم سئو سایت را نیز خواهید آموخت. مطمئنا با شرکت در دوره جامع آموزش سئو می توانید در زمان خود، صرفه جویی کنید!

🔸محتوا ذره بسیار بسیار کوچکی از دنیای دیجیتال

آموزش تولید محتوا,استراتژی تولید محتوا,استراتژی محتوا

در دنیای دیجیتال، محتوا مهم تر و حیاتی تر از همیشه شده است و حالا باید از محتوا برای بازاریابی استفاده کنیم. بازاریابی محتوا پروسه ای است که در سه مرحله می توان آن را خلاصه کرد.

  • تحقیق قبل تولید محتوا

قبل از اینکه شروع به نوشتن و تولید محتوا کنید باید موضوع و عبارت کلیدی اصلی و محتواهای رقبای خود را بررسی کنید.

  • تولید و سئو محتوا

حالا شروع به تولید محتوا کنید و محتوایی را برای کاربر و هم گوگل تولید کنید که هر دو مخاطب محتوای شما هستند.

  • توزیع و ترویج محتوا

خب حالا وقت آن رسیده که محتوای خودتان را در اختیار بقیه بگذارید تا از آن استفاده کنند.

دوستان عزیزم برای اینکه بتوانید مطالب باکیفیتی را همیشه در اختیار داشته باشید باید نویسنده خود را با مهارت ها و وظایف یک کارشناس تولید کننده محتوا آشنا کنید.

به آن ها بگویید که چه چیزی را نمی دانند 

برای آن که یک نویسنده محتوای سایت بتواند تاثیرگذاری موثری بر روی مخاطب داشته باشد، قبل از هر چیز، باید با تمام توانایی های خود آشنا شود. همچنین باید مخاطب خود را بشناسد. اما مهم ترین نکته آن است که بداند کدام ساختار نگارشی می تواند بزرگ ترین کمک را به او در عرصه تولید محتوا داشته باشد.

به این نکته بسیار مهم توجه داشته باشید که نباید بلافاصله از یک نویسنده جدید و تازه کار برای تولید محتوا استفاده کنید. زیرا لازم است که او ابتدا به درک خوبی از انتظارات و جایگاه شرکت و کسب و کار شما برسد. هم چنین باید درک کند که تمرکز شما بیشتر بر روی چه موضوعی است تا بتواند برای آن مطلب بنویسد.

یکی از بهترین راه ها برای این کار آن است که از یک نفر (به عنوان مثال محقق و جست وجوگر تیم خود) که اطلاعات کافی در رابطه با شرکت و کسب و کار شما و نیز حوزه فعالیت آن را دارد، بخواهید تا به نویسنده جدید اطلاعات کافی را بدهد و به سوالات او پاسخ دهد تا بطور کامل با خواسته ها و استراتژی تولید محتوای شما آشنا و با آن سازگار شود.

نمونه سوالاتی که باید در اختیار نویسنده محتوا بگذارید:

  • در حال حاضر چه فردی فضای کسب و کار را رهبری می کند و در مورد آن استدلال می کند؟ چرا؟
  • چگونه این فضا سبب کسب درآمد می شود؟
  • طرح چه نوع ایده هایی از نظر شرکت ممنوع است و نمی توان در مورد آن ها بحث کرد و چرا؟
  • طرح چه نوع ایده هایی معمولا مورد پذیرش قرار می گیرد و چرا؟
  • چه قوانین، محدودیت هایی برای فضای کسب و کار وجود دارد؟
  • چه گروهی از کاربران و مخاطبان جذب این فضا می شوند؟ آن ها در مورد چه چیزی به جست و جو می پردازند؟
  • چگونه میزان موفقیت شرکت در این فضای کسب و کار اندازه گیری می شود؟

ارائه لیستی از رقبا برای مشاهده و مطالعه آن ها

تعداد بسیار کمی از نویسندگان محتوا دست به تولید و انتشار محتوایی می زنند که از درستی آن با خبر نیستند و یا این که در مورد میزان اعتبار و کیفیت منبع آن اطلاعی ندارد.

امیر قمصری در یک کلاسی در آموزش سئو مشهد خود بیان کرد که به جای آن که نویسندگان و تولید کنندگان محتوا بیشتر وقت خود را صرف انتشار محتوای بی کیفیت و نادرست کنند، باید به مطالعه و تحقیق در رابطه با دیگر رقبا و مطالبی که منتشر می کنند بپردازند. بهترین بخش این کار این است که می توانید لیست رقبا به همراه نقاط قوت و ضعف آن ها را در اختیار افراد تازه کار در تولید محتوا قرار دهید تا آگاهی آن ها را افزایش دهید.

برای مثال فردی را برای تهیه لیستی از ده رقیب و نویسنده برتر در زمینه کسب و کار خود منصوب کنید. از او بخواهید که نویسندگانی که مطالب آن ها بیشتر مورد توجه است را شناسایی کرده و دلایل آن را مشخص کند. این نویسندگان می توانند افرادی باشند که مطالبی در سایت های رقیب منتشر می کنند و یا خود به صورت مستقل در شبکه های اجتماعی و پادکست ها دست به انتشار مطلب می زنند. همچنین از نویسندگان خود بخواهید که مطالب رقبای شما را مورد مطالعه قرار دهند و آن ها را دنبال کنند تا متوجه شوند که برای تولید یک محتوای با ارزش در زمینه کسب و کار خود دقیقا باید به چه نکاتی توجه کنند.

در نهایت، نویسندگان محتوا باید به ارزش ها و ویژگی ها توجه کنند تا بتوانند با انتشار مطالب باکیفیت و معتبر، شما را در عرصه رقابت نگه دارند و در نهایت پیروز کنند. همچنین باید یک تولیدکننده محتوا به نکات ارزشمندی که از سوی رقبا نادیده گرفته شده است، توجه کند و برای برتری بر آن ها در تولید محتوا به کار بگیرد.

یکی از مواردی که کمک فراوانی به نویسنده محتوا می کند، آگاهی دادن نسبت به نکات زیر است:

  • چگونه می توانیم یک موضوع مشابه را از نظر خودمان منتشر کنیم و حتی بهتر آموزش دهیم؟
  • چگونه می توانیم عمیق تر وارد یک دیدگاه متفاوت شویم و آن را ارائه دهیم؟
  • چگونه می توانیم مراحل را ساده تر آموزش دهیم؟
  • چگونه می توانیم محتوای ارزشمند تر و بهتری را نسبت به رقبا ارائه دهیم؟

تولید محتوا,کارشناس تولید محتوا,کارشناس تولید محتوای وب سایت

آموزش سنجش و تطبیق آن با عملکرد

یک کارشناس تولید محتوای وب سایت با هر سطحی از مهارت، باید یک آنالیزور باشد. در دراز مدت، نکته ای که باعث می شود تا عملکرد یک نویسنده محتوا بهبود پیدا کند و موثرتر به تولید محتوا بپردازد سنجش میزان موفقیت خود است. برای بهبود هنر نویسندگی، نیاز است که به ارزش ها و اطلاعات با اهمیت توجه کنید تا به هدف برسید.

تجزیه و تحلیل ترافیک می تواند در مواردی که داری ابهام بالا هستند مانند محتوا و تعییرات عملی ناگهانی آن، موثر باشد. این اطلاعات به نویسنده می گوید که آیا کاربران مطلب را می خوانند یا نه و چقدر با مطلب درگیر هستند. همچنین این اطلاعات این امکان را می دهد تا نویسنده محتوا متوجه شود که آیا مخاطب هدف را درست تشخیص داده است یا نه. علاوه بر آن چقدر مطلب برای مخاطب هدف مفید بوده است.

در واقع این اطلاعات کمک می کند تا نویسنده نسبت به مطلبی که نوشته است آگاهی پیدا کند و خود را در تولید محتوا بهبود دهد. برای بدست آوردن این اطلاعات می توانید از ابزار بسیار توانمند Google Analytics استفاده کنید.

در مورد تولید محتوا با ارزش تحقیق کنید و همیشه لیستی از ایده داشته باشید

ایده های تولید محتوا تعیین کننده این هستند که محتوای شما در آینده به یک متن خارق العاده تبدیل خواهد شد یا خیر. هنگامی که ایده مناسبی را انتخاب کنید، مخاطبین شما به معنای واقعی کلمه به محتوایتان اهمیت می دهند و با رغبت هرچه تمام، آن را به اشتراک می گذارند.

اولین قدمی که برای پیدا کردن بهترین ایده ها می توانید انجام دهید، چک کردن وب سایت های رقیبتان است؛ شما از فعالیت های آنان می توانید برای تهیه لیست تولید محتوا استفاده کنید.

اهمیت ایده های اولیه را شاید در ابتدای کار متوجه نشوید؛ اما بعد از گذشت چند ماه یا چند سال، متوجه خواهید شد که یک ایده خوب، تا چه حدی می تواند بر کیفیت پروسه تولید محتوا شما تاثیر بگذارد.

تحقیق در مورد موضوعاتی که انتخاب کرده اید

فرقی نمی کند که تولید محتوا شما قرار است به صورت تصویری، ویدئویی، صوتی یا متنی باشد، مهم این است که در مورد موضوعی که مدنظر دارید، همواره تحقیق و مطالعه کنید. حتی اگر قصد دارید که بر اساس تجربه و اطلاعات شخصی خود تولید محتوا کنید، باز هم نیاز تا جستجو و تحقیق دارید.

اگر زندگی نامه نویسندگان بزرگ را مورد مطالعه قرار دهید، متوجه خواهید شد که همه آن ها قبل از اینکه بخواهند یک کتاب بنویسند، شروع به مطالعه کتاب های نویسندگان دیگری که در همان زمینه ها صاحب کتاب بودند، کردند.

با توجه به نکات آموزش تولید محتوا، این قضیه در مورد دنیای آنلاین و مقاله های وب سایت ها نیز صادق است. در نتیجه، باید برای اینکه بهترین مقاله ها را در وب سایت خود داشته باشید، باید در مورد موضوعات خود تحقیقات کامل و جامعی بکنید.

دیدگاه منحصر به فرد خودتان را داشته باشید

تولید محتوا به همان سبک و روشی که دیگران در حال انجام همان روند هستند، طبیعی است که به نتیجه نخواهد رسید. نگران نباشید؛ شما همیشه می توانید از دور به این قصیه نگاه کرده و یک نتیجه گیری کلی از فعالیت های دیگران داشته باشید.

به عنوان مثال، فرض کنید که می خواهید برای محتوای خود، عنوان بنویسید، جدا از پیاده سازی تکنیک های سئو که در آموزش تولید محتوا آموخته اید، شما باید عبارت کلیدی اصلی آن صفحه را در گوگل جستجو کنید.

سپس باید حداقل عناوینی که در دو صفحه ابتدایی گوگل به کار برده شده اند را تجزیه و تحلیل کنید. در انتها، می توانید با ادغام ایده های منحصر به فرد خود و ایده های دیگر وب سایت های رقیب، بهترین عنوان را برای آن محتوا، تولید کنید.

شما از این روش برای هر بخش از سیستم تولید محتوا خود می توانید استفاده کنید. همانطوری که در این بخش به شما پیشنهاد دادیم از فعالیت های دیگران الگو بگیرید، ما به شما در آینده، آموزش می دهیم که چگونه به راحتی به منبعی برای دیگر وب سایت ها تبدیل شوید. خوشبختانه تولید محتوای سایت، پروسه ای گسترده است و زمینه را فراهم می کند تا شما بتوانید خلاقیت خود را در آن پیاده سازی کنید.

نکات آموزش تولید محتوا,نویسنده محتوا,نویسنده محتوای سایت

از داده ها و تجربیات خود استفاده کنید

آیا شما شخصا اطلاعاتی در مورد موضوع اصلی محتوایتان دارید؟ یا اینکه تجربه خاصی در زمینه مورد نظر کسب کرده اید؟ در ادامه این آموزش تولید محتوا دیجیتال این مسئله را به خوبی شرح خواهیم داد.

اگر جواب شما مثبت باشد، شک نکنید که استفاده کردن از این اطلاعات، می تواند پروسه تولید محتوا را به مرحله بالاتری ارتقا دهد. به عنوان مثال فرض کنید که شما در مقاله مورد نظر خود می خواهید وب سایت های معتبر برای پست مهمان را معرفی کنید؛ اگر خودتان نیز از پست مهمان در استراتژی هایتان استفاده کرده اید، قطعا می دانید که یک فلان وب سایت، برای پست مهمان کارساز نیست؛ شک نکنید که ارائه این اطلاعات به مخاطب، موجب جلب اعتماد او خواهد شد.

برخی تصور می کنند که اگر تجربیات خود را به دیگران ارائه دهند، در واقع به ضرر کسب و کارشان عمل کرده اند؛ حقیقتا به هیچ وجه اینطور نیست. مطمئن باشید به میزان کافی مهارت و تکنیک در کسب و کار شما وجود دارد که محدود به همین چند نکته ای که شما تجربه کرده اید نیست. در حقیقت همینکه تجربه خود را به اشتراک بگذارید، یک تجربه است که ما آن را به شما در این آموزش تولید محتوا آموختیم!

در مورد Subtopic ها تولید محتوا کنید

بر اساس نکات آموزش تولید محتوا Sobtopic ها در واقع همان موضوعاتی هستند که کمتر کسی به آن ها پرداخته است؛ البته به یاد داشته باشید که اهمیت بالایی نیز باید داشته باشند. مثلا فرض کنید که موضوع اصلی کسب و کار شما سئو سایت است؛ حال بهتر است به جای اینکه مدام در مورد ماهیت سئو  تولید محتوای دیجیتال داشته باشید، مطالبی هم برای موضوعاتی تولید کنید که کمتر رقیبی در مورد آن ها، مقاله منتشر کرده است.

در نتیجه، با تمرکز بر روی این قبیل موضوعات، شما می توانید مخاطبینی را جذب خود کنید که برای منحصر به فرد بودن شما اهمیت ویژه ای قائل هستند.

محتوای خود را در قالب های مختلف ارائه کنید

شما می توانید، همان محتوایی که می خواهید به صورت متن در اختیار کاربران قرار دهید، به شکل های زیر انتشار دهید:

  • تصاویر
  • طراح های کارتونی و گرافیکی
  • اینفوگرافیک ها
  • ویدئو
  • نمودارهای مختلف

دقت داشته باشید که محتوای تصویری هم می تواند متن مدنظر شما را در دل خود جای دهد؛ مثلا شما می توانید در یک ویدئو، از نمودار و اینفوگرافیک های مختلف استفاده کرده و اثر محتوای تصویری خود را چندین برابر کنید. البته منظور ما این نیست که از ارزش و اثرگذاری تولید محتوا متنی غافل شوید؛ بلکه شما باید سعی کنید تا محتوای خود را به صورت های مختلف و با بالاترین کیفیت در اختیار همه قرار دهید.

تنها در این صورت است که تولید محتوای دیجیتال به ارزش و جایگاه واقعی خود می رسد!

فایل نهایی خود را مجددا بررسی کنید

اگر بخواهیم یک محتوای با کیفیت تولید کنیم، یک مشکل اساسی داریم؛ آن هم زمان بر بودن این پروسه است. وقتی شما تحت فشار باشید که فایل تولید محتوا شما باید در یک تاریخ خاص، منتشر بشود، ممکن است که در برخی از روزها، شما مجبور شوید از کیفیت کار خود بکاهید.

دقیقا به دلیل بروز این دسته از مشکلات، شما همیشه باید چندین محتوا از قبل تولید کرده باشید تا از تقویم انتشار خود، جلو بیفتید. با این کار می توانید به راحتی کیفیت محتواها را بعد از تولید، برای چندین بار بررسی کنید.

اگر شما خودتان تولید کننده محتوا هستید و بلافاصله بعد از اینکه نوشته خود را تمام کردید، آن را منتشر می کنید، بدون شک اشتباه بزرگی کرده اید!

همه نویسندگان بزرگ و همچنین بزرگان آموزش تولید محتوا، درباره این موضوع اتفاق نظر دارند که اولین متنی که یک فرد می نویسد، مشکلات زیادی دارد که در بار اول خود او متوجه این قضیه نمی شود. به همین دلیل شما باید چندین مرتبه بعد از تولید محتوای دیجیتال خود، آن را با صدای بلند برای خود بخوانید.

این مقاله ادامه دارد…

12 نظر در مورد مقاله “ آموزش تولید محتوا ” ثبت شده است
  1. مهرداد حیدری

    متشکرم از مطلب خوبت


  2. محمد جراحی

    سلام و خسته نباشید واقعا مطلبتون عالی بود


  3. محمد

    با سلام و عرض ادب احترام
    مطلبتون بسیار مفید و خوب بود
    اگر امکان دارد یک نمونه از عنوان و طریقه نوشتن محتوا هم بگذارید .


  4. سارا

    سلام می خوام محتواهای پرباری برای سایت و اینستا گرام تولید کنم ولی ازکلمات کلیدی گوگل اطلاعی ندارم


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      مهم است که بدانیم منظور شما از محتواهای پربار چیست؟!!


  5. Moham1madhoseinhegdari

    سلام عالی بود
    و ممنونم


  6. زهرا

    سلام لطفا چند کتاب در زمینه تولید محتوا معرفی بفرمائید


    • محمد نصیری

      درود بر شما
      می توانید برای شروع کتاب Epic content marketing و Content code را مطالعه بفرمایید.
      برای نحوه نگارش و سئو محتوا نیز از قسمت تولید و سئو محتوا اپلیکیشن نیوسئو میتوانید استفاده کنید.


  7. تولید محتوا

    ممنون بابت این مقاله بسیار عالی. تیم نیوسئو از بهترین‌ها هستند.


  8. سام

    در ابتدای کار محتوا اصولا باید پژوهش دقیقی در خصوص محتوا انجام شود. در این صورت تمامی کلمات کلیدی بازار هدف کسب و کار شما پیدا می‌شود تا در مواقع مختلف انجام پروژه استفاده شود. این پژوهش از موارد سرچ شده در گوگل و رقبای شما باید جمع آوری گردد. بهترین نویسنده ها که سابقه تولید محتوا در حوزه کاری مرتبط به شما دارند را برای پروژه خود انتخاب کنید تا بهترین متون را در اختیار شما قرار دهند. این محتوا قطعا بر اساس نیاز شما بوده و به هیچ عنوان کپی و حتی بازنویسی از دیگر سایت‌ها نباید باشد و در انتها محتوایی کاملا یونیک، خلاق و ساخته ذهن نویسنده تحویل داده شود. در این صورت است که صفر تا صد محتوا را طی کرده‌ایم.


  9. Bastami

    سلام بزرگوار، وقت بخیر، خوب هستید؟ خدا قوت، سال نوتون. مبارک، اقای قمصری یه مختوای اموزشی در زمینه حقوق خانواده دارم اماده میکنم که تقریبا نوشتن مطالب تموم شده دارم چکش میکنم ببینم چطور شده، اما نمیدونم چطور باید طبق اصول تولید محتوی تنظیم بشه، خواهشا کمکم کنید ببینید این نوشته هام از غنای کافی برخوردار هست یا نه؟، چون همینو باید اموزشم بدم، اینه که خیلی یاید عالی باشه، ممنونم


    • مهدی گنجعلی

      درود وقت شماهم بخیر دوست عزیز
      اینکه تولید محتوا تا این اندازه برای شما اهمیت داره، بسیار ارزشمنده
      دو مطلب زیر می تونه به شما کمک کنه تا محتوایی تولید و منتشر کنید که برای سئو سایت شما فوق العاده است:
      https://www.newseo.ir/internet-marketing/create-content-learning
      https://www.newseo.ir/seo-learning/write-training-content


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود