آموزش دستورات ریدایرکت در فایل htaccess

انواع ریدایرکت,تسک ریدایرکت,دستورات در htaccess

ریدایرکت بیشتر از طریق کدهای PHP یا دستورات ریدایرکت htaccess انجام می‌شود. ریدایرکت در فایل htaccess سریع ثبت می‌شود و برای انواع تغیر مسیرها ازجمله ریدایرکت کردن دامنه کاربرد دارد. اگر سایت شما از طریق www.example.com و example.com در دسترس است این آموزش کمک می‌کند از جریمه‌های گوگل در امان بمانید.

فایل htaccess چیست و چه کاربردی دارد؟

htaccess مخفف عبارت Hypertext Access است. یک فایل پیکربندی شده وب سرور آپاچی که دسترسی به سورس سایت را برای شما راحت می کند. شما توسط این فایل می توانید تنظیمات پیش فرض سرور آپاچی را بسته به نیاز خود، تغییر دهید. این فایل با ویرایشگرهای مختلفی قابل دسترسی و ویرایش است.

معمولا افراد تازه کار از ویرایشگر text / HTML استفاده می کنند و تغییرات را در کدها، ایجاد می کنند. جالب است بدانید که وجود “.” در ابتدای این فایل، به گونه ای امنیت این فایل را تامین و آن را به یک فایل مخفی تبدیل می کند. در نتیجه زمانی که وارد بخش فهرست برنامه FTP شوید، این فایل نمایش داده نمی شود (مگر اینکه “نمایش فایل های پنهان” در FTP را فعال کرده باشید.)

این فایل کاربردهای فراوانی دارد که در ادامه برخی از مهم ترین کاربردهای این فایل را برای شما لیست می کنیم:

  1. جایگزین مناسب برای فایل Index
  2. صفحات خطای 404
  3. Deny / Allow کردن برخی از آدرس های IP
  4. ایجاد دستورات ریدایرکت
  5. ایجاد رمز عبور امنیتی
  6. فایل htpasswds

بکارگیری هر کدام از موارد بالا، راهکارهایی دارد که در آینده در بلاگ آموزشی نیوسئو به صورت مقالات جداگانه، برای شما بررسی خواهیم کرد.

چرا ریدایرکت در سئو اهمیت زیادی دارد؟

ریدایرکت یا تغییر مسیر یکی از تکنیک‌ های مورد استفاده در بهینه‌ سازی موتورهای جستجو است که به کمک آن می‌ توان مسیریابی صفحات وب را تغییر داد. این فرآیند به کاربر و موتورهای جستجو اطلاع می‌ دهد که محتوای صفحه به مکان دیگری منتقل شده است. عموماً ریدایرکت در دو صورت 301 و 302 انجام می‌شود.

ریدایرکت 301 برای انتقال دائمی صفحه استفاده می‌شود. این نوع ریدایرکت به موتورهای جستجو اعلام می‌ کند که محتوای صفحه به آدرس جدیدی منتقل شده است و بهتر است موتورهای جستجو نتایج جستجو را بر اساس صفحه جدید نمایش دهند. این روش برای حفظ رتبه صفحه در نتایج جستجو بسیار مهم است.

ریدایرکت 302 به عنوان یک انتقال موقت صفحه استفاده می‌شود. در این حالت، محتوای صفحه به آدرس دیگری موقتاً منتقل می‌ شود و موتورهای جستجو باید نتایج جستجو را بر اساس صفحه اصلی نمایش دهند. این نوع ریدایرکت بیشتر برای مواقعی استفاده می‌ شود که صفحه‌ ای برای مدت زمان معینی غیر قابل دسترس است و در آینده ممکن است به آدرس اصلی خود بازگردد.

انواع دستورات ریدایرکت در فایل htaccess

فایل htaccess از دستورات وب‌سرور آپاچی (Apache) استفاده می‌کند. آپاچی یک نرم‌افزار قدرتمند قابل‌اعتماد است، که روی سرور Linux نصب می‌شود. شرکت‌های ارائه‌دهنده میزبانی وردپرس و جوملا از نرم‌افزار آپاچی (Apache) برای سرورهای خود استفاده می‌کنند.

1- حذف www از آدرس اینترنتی

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^www.example.com
RewriteRule (.*) https://example.com/$1 [R=301,L]

با این دستور آدرس سایت از نسخه www.example.com به نسخه example.com ریدایرکت می‌شود. ازنظر بهینه‌سازی سایت (SEO)، تفاوتی در بین نسخه‌ها وجود ندارد. اما، برای جستجوگرها این مهم است، که کاربران درنهایت به یک آدرس هدایت شوند. هنگامی‌که 2 آدرس متفاوت برای سایت انتخاب می‌شود موتورهای جستجوگر سایت شمارا جریمه خواهند کرد.

2- ریدایرکت کردن پسوند دامنه ها

RewriteEngine On
RewriteCond %{HTTP_HOST} ^example.ir
RewriteRule (.*) https://example.com/$1 [R=301,L]

برخی از مدیران با دامنه و پسوندهای مختلف، سایت خود را ایندکس (Index) می‌کنند؛ بعد از مدتی، جستجوگرها برای سایت جریمه در نظر می‌گیرند. بهترین راهکار برای حل این مشکل، انتخاب یکی از پسوندها، به‌عنوان آدرس سایت است. از دستور بالا می‌توانید برای انتقال تمامی دامنه‌های مختلف، به آدرس اصلی سایت استفاده کنید.

3- ریدایرکت صفحات سایت

Redirect 301 /Old-Link /New-Link

اگر صفحات سایت شما دارای خطای ۴۰۴ است، یا نیاز است به یک آدرس دیگر انتقال داده شود؛ می‌توانید از دستور تک‌خطی Redirect استفاده کنید.

دستور Redirect به ترتیب، از چهار بخش تشکیل‌شده است و مابین هرکدام از بخش‌ها باید یک‌فاصله (Space) گذاشته شود.

  1. کلمه کلیدی Redirect
  2. نوع ریدایرکت
  3. لینکی قدیمی – مبدأ ریدایرکت
  4. لینک جدید – مقصد ریدایرکت

Redirect 302 /Learning-seo/wordpres-learning
Redirect 301 /top-link /top10-link
Redirect 410 /Old-Link

در ریدایرکت‌های 410 یک لینک قرار می‌گیرد؛ به این دلیل که ریدایرکت 410 صفحه موردنظر را حذف می‌کند و انتقالی صورت نمی‌گیرد.

خطا 404 و 410 بیانگر عدم وجود صفحه موردنظر است. با این تفاوت که خطا 410 بیانگر حذف دائمی صفحه بوده و خطا 404 بیانگر در دسترس نبودن صفحه، به‌صورت موقت یا حذف غیرعمدی است.

4- مشخص کردن مسیر کاربر در مواجه با خطاها

ErrorDocument 404 https://example.com

هنگامی‌که کاربر با خطا 404 یا 410 مواجه می‌شود، برای اینکه از خطای خود، آگاه شود صفحه‌ای که برای خطا در نظر گرفته‌شده است به او نمایش داده می‌شود.

بنابراین برای تنظیم صفحات مرتبط با هرکدام از خطا‌ها، از دستور ErrorDocument باید استفاده کرد. کاربر با دریافت هرکدام از خطاها به صفحه‌ای که انتخاب‌شده است، انتقال داده می‌شود.

صفحه‌ای که برای خطاها در نظر گرفته‌اید، می‌تواند یک فایل آماده HTML یا یک صفحه از سایت (به‌طور مثال: صفحه اصلی سایت) باشد.

اگر علاقه‌مند به دریافت بیشتر دستورات ریدایرکت htaccess هستید می‌توانید از سایت httpd.apache.org دیدن فرمایید.

آموزش استفاده از دستورات در htaccess

فایل اچ تی اکسس (htaccess) یکی از فایل‌های مهم داخل سایت است و قطعا برای ویرایش فایل، مهارت کدنویسی نیاز دارید. اگر مبتدی هستید و یا مهارت کدنویسی ندارید، لطفا قبل از ویرایش، از فایل htaccess پشتیبان (Backup) بگیرید.

استفاده از افزونه‌های سئو

افزونه‌های سئو Yoast SEO یا Rank Math، دسترسی ویرایش فایل htaccess را فراهم کرده‌اند. به تصویر زیر دقت کنید.

دستورات ریدایرکت در افزونه Yoast SEO, تغیر مسیر در افزونه وردپرسی

افزونه یوست سئو سایت در بخش ابزارها => ویرایشگر فایل، دسترسی ویرایش فایل htaccess را داده است. در تصویر بالا از CMS وردپرس استفاده‌شده است. بنابراین دستورات ریدایرکت htaccess، قبل از دستورات پیش‌فرض وردپرس درج می‌شود.

نکات مهم ریدایرکت صفحات سایت

نکات مهم ریدایرکت در فایل htaccess, سوالات متداول کدهای فایل htaccess

1- آیا ریدایرکت به سایت آسیب می‌رساند؟

مفید یا مضر بودن ریدایرکت‌ها کاملا در شرایط مختلف، متفاوت است. لذا بهتر است قبل از هر اقدامی از کارشناسان نیوسئو، مشاوره دریافت کنید تا بهترین راه‌حل‌ها را به شما پیشنهاد دهند.

به‌طور مثال: انجام ریدایرکت تعداد زیادی از صفحات 404 به صفحات مشابه آسیب‌زا نیست. اما، ریدایرکت تمامی صفحات 404 به یک صفحه خاص (مانند صفحه اصلی) می‌تواند آسیب‌زا باشد.

2- ریدایرکت در کدام روش بهینه‌تر است؟

برای افراد مبتدی، استفاده از افزونه پیشنهاد می‌شود. اما، اگر حرفه‌ای هستید از دستورات ریدایرکت در فایل htaccess استفاده نمایید. ممکن است برخی از افزونه‌ها (Plugin)، کدهای سایت را نامرتب کنند؛ زیرا بهتر است از افزونه‌های غیرضروری پرهیز کنید.

3- چطور صحت ریدایرکت‌ها را مشاهده کنیم؟

برای برسی ریدایرکت‌ها، از ابزار بسیار قدرتمند redirect-checker می‌توانید استفاده نمایید. این ابزار رایگان کمک می‌کند اطلاعات ریدایرکت انجام‌شده را دریافت کنید. هنگامی‌که کد 200 را دریافت می‌کنید به ین منظور است که ریدایرکت به‌درستی انجام‌شده است.

4- فایل htaccess قابل رویت نیست چکار باید کرد؟

فایل htaccess یکی از فایل‌های مخفی است که باید بر اساس کنترل پنل میزبانی سایت خود، نحوه باز کردن فایل‌های مخفی را دریافت کنید و بتوانید فایل موردنظر را مشاهده کنید.

اگر در لیست فایل‌های مخفی، فایل اچ تی اکسس (htaccess) را مشاهده نکردید، می‌توانید در مسیر Root سایت (public_html) یک فایل جدید ایجاد کنید و نام آن را “htaccess” قرار دهید. حالا می‌توانید داخل فایل جدید، از دستورات ریدایرکت استفاده نمایید.

کلام آخر

پیشنهاد ما استفاده از دستورات ریدایرکت اچ تی اکسس (htaccess) است. بنابراین هیچ‌گاه به افزونه یا CMS خاصی محدود نخواهید شد و همچنین در حوزه فعالیت خود رفتار حرفه‌ای‌تری خواهید داشت. پیشنهاد می‌شود ‌زمانی را برای یادگیری دستورات ریدایرکت بگذارید و مهارت کافی را کسب کنید.

کد‌نویسی در فایل htaccess تا زمانی دشوار است که دستورات را درک نکرده باشید. اما در ابتدای راه بهتر است روی سایت اصلی خود ریسک نکنید. در نظر داشته باشید که تمامی مواردی که در این مقاله بررسی کردیم برگرفته از تجربیات ما در آموزش سئو و به ثمر رساندن پروژه های مختلف است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود