چک لیست سئو تکنیکال 2024

آموزش سئو تکنیکال,چک لیست سئو تکنیکال,چک لیست سئو فنی

چک لیست سئو تکنیکال می تواند یک کلید بی نظیر برای حل مشکلات سایت شما باشد. تجربه ثابت کرده است که رعایت موارد سئو تکنیکال می تواند موجب شود تا گوگل درک بهتری از محتوای سایت مدنظر داشته باشد و همچنین لینک های موجود در سایت را بهتر شناسایی کند.

از آنجا که موارد سئو تکنیکال در نگاه اول کمی تخصصی و دشوار به نظر می رسند، ممکن است بسیاری از افراد از این بخش مهم سئو صرف نظر کرده و ترجیح دهند انرژی و منابع خود را صرف سایر اقسام سئو کنند؛ اما واقعیت این است که بدون داشتن یک سورس بهینه در سایت، سایر قسمت های سئو مانند بک لینک ها و محتوا نیز تحت تاثیر قرار گرفته و نمی توانند آن طور که باید عملکرد مناسبی از خود را ارائه دهند.

به همین دلیل ما چک لیست سئو تکنیکال را در اختیار شما قرار خواهیم داد تا با استفاده از آن بتوانید موارد مربوطه را در ساده ترین شکل ممکن روی وب سایت خود پیاده سازی نمایید.

رعایت سئو فنی یا همان تکنیکال می تواند برگ برنده وب سایت شما باشد و عدم رعایت آن می تواند موجب شکست بسیاری از فعالیت های سئو سایت شود. همان طور که گفته شد موارد سئو تکنیکال در نگاه اول کمی دشوار و تخصصی به نظر می رسند اما با استفاده از چک لیست سئو تکنیکال که در ادامه در اختیار شما قرار می دهیم، رعایت این موارد به سادگی هرچه تمام تر قابل اجرا خواهند بود.

1. شناسایی خطاهای خزش یا Crawl

اولین مورد و یکی از مهمترین موارد در چک لیست سئو تکنیکال، یافتن خطاهای crawl می باشد. این ارور یا خطا به معنای این است که گوگل برای مشاهده یکی از صفحات سایت شما، با مشکل مواجه است.

برای یافتن خطاهای خزش یا crawl، می توانید به بخش Pages موجود در سرچ کنسول سایت خود مراجعه کنید. اگر در این بخش متوجه شدید که گوگل برای مشاهده یکی از صفحات سایت شما مشکل دارد (برای مثال یکی از صفحات مهم توسط فایل Robots.txt مسدود شده است) باید سریعا این مشکل را برطرف سازید.

2. مشاهده صحیح صفحات توسط گوگل

گاهی اوقات ممکن است کاربران برای مشاهده یک صفحه از سایت هیچ مشکلی نداشته باشند و به طور کامل تمامی نوشته ها و المان های موجود در آن صفحه را مشاهده نمایند، اما ربات های گوگل نتوانند به درستی همان صفحه را بررسی نمایند. در این صورت صفحه مدنظر ایندکس نشده یا به عبارت دیگر جهت قرار گرفتن در نتایج جستجو رتبه بندی نخواهد شد.

جهت یافتن این نوع صفحات، پیشنهاد می شود از ویژگی Inspect URL سرچ کنسول استفاده نمایید. با وارد کردن URL یک صفحه در قسمت Inspect URL، می توانید صفحه مدنظر را از دید گوگل مشاهده کنید.

پس از اتمام عملیات inspect، می توانید در صورت وجود مشکل، آن را مشاهده کرده و جهت رفع آن اقدام نمایید. اگر در بخش Inspect URL گزارشی مشابه تصویر زیر را مشاهده کردید، صفحه شما به درستی توسط گوگل خوانده شده است.

آموزش سئو تکنیکال,چک لیست سئو تکنیکال,چک لیست سئو فنی

3. طراحی مناسب سایت برای موبایل

یکی دیگر از مواردی که باید در چک لیست سئو فنی درج شود، نکات مربوط به موبایل فرندلی بودن یا سازگاری سایت با ابعاد صفحه نمایش موبایل ها است. تمامی آمارها نشان دهنده این است که تعداد بازدیدکنندگان وب سایت ها که با موبایل اقدام به ورود به سایت می کنند، بسیار بیشتر از کاربران سایر دستگاه ها می باشد (بجز در مواردی خاص).

سازگاری سایت با موبایل نیز یکی از مواردی می باشد که گوگل بسیار به آن اهمیت می دهد. اگر وب سایت شما برای صفحات موبایلی بهینه سازی نشده باشد، در نتایج جستجو موبایل رتبه مناسبی را کسب نخواهند کرد و این امر سبب می شود که ترافیک بسیاری را از دست بدهید.

برای مطمئن شدن از این که سایت شما برای موبایل بهینه است یا خیر، تنها کافی است از بخش Mobile-Friendly Test موجود در سرچ کنسول، یک تست بهینه بودن برای موبایل، از صفحات وب سایت خود بگیرید.

سئو تکنیکال,سئو فنی,موارد سئو تکنیکال

4. عدم وجود لینک شکسته

از دیگر موارد مهم چک لیست سئو تکنیکال که توجه نکردن به آن می تواند به سئو سایت آسیب جدی وارد کند، وجود لینک های شکسته است. بنابراین باید به طور دوره‌ای سایت را بررسی کنید و در صورت مشاهده لینک ها شکسته و خراب، سریعا نسبت به اصلاح آن ها اقدام نمایید.

یکی از بهترین روش ها جهت یافتن لینک های شکسته موجود در یک سایت، استفاده از ابزار آنلاین drlinkcheck.com است. این ابزار به صورت رایگان، لینک های شکسته وب سایت ها را اسکن می کند.  توجه داشته باشید که براساس تعداد لینک های موجود در سایت (total links) مدت زمان لازم برای اسکن شدن سایت توسط این ابزار متغیر است.

موارد سئو فنی

پس از اتمام عملیات اسکن توسط این ابزار، جهت مشاهده لینک های شکسته، ابتدا روی گزینه Links With Issues موجود در گزارش ارائه شده کلیک کرده و سپس در صفحه جدیدی که باز می شود، از منو سمت راست گزینه Broken را انتخاب نمایید تا لینک های شکسته موجود در وب سایت اسکن شده را مشاهده نمایید.

 

آموزش سئو تکنیکال,چک لیست سئو تکنیکال,چک لیست سئو فنی

آموزش سئو تکنیکال,چک لیست سئو تکنیکال,چک لیست سئو فنی

5. استفاده از پروتکل امن (HTTPS) در وب سایت

HTTPS یک پروتکل امن جهت انتقال داده از کاربر به سرور است و به طور خلاصه از سرقت اطلاعات کاربر جلوگیری می کند. وجود این پروتکل یکی از معیارهای امنیتی گوگل برای سئو می باشد و عدم وجود آن می تواند سبب شود آن طور که باید صفحات وب سایت مدنظر رتبه بندی نشوند.

بنابراین اگر وب سایت شما هنوز با پروتکل HTTP بارگذاری می شود، حتما نسبت به تهیه SSL و استفاده از پروتکل HTTPS اقدام نمایید.

6. اطمینان از سرعت بارگذاری مناسب

از دیگر نکاتی که در چک لیست سئو فنی باید به آن توجه شود، سرعت لود وب سایت است. سرعت بارگذاری وب سایت هم برای سئو و هم برای ایجاد یک تجربه کاربری مناسب، امری ضروری می باشد. برای اطمینان از این که وب سایت شما با سرعت مناسب بارگذاری می شود استفاده از ابزار PageSpeed Insights گوگل بهترین روش می باشد.

این ابزار رایگان به شما امکان می دهد بدانید سایت شما با چه سرعتی برای کاربران دسکتاپ و موبایل بارگیری می شود. حتی در این ابزار پیشنهاداتی جهت بهبود موارد سئو تکنیکال که مربوط به سرعت بارگذاری می باشند، ارائه می شود.

آموزش سئو تکنیکال,چک لیست سئو تکنیکال,چک لیست سئو فنی

7. بررسی سایت مپ

نقشه های XML سایت یا همان سایت مپ ها، در بخش sitemaps موجود در سرچ کنسول نمایش داده می شوند. نبودن مشکل در سایت مپ های سایت یکی از موارد سئو فنی است و باید در چک لیست سئو تکنیکال درج شود.

در بخش sitemaps سرچ کنسول، تمامی اطلاعات مربوط به نقشه های سایت قابل مشاهده هستند. سعی کنید به صورت دوره‌ای این بخش را بررسی کرده و در صورت مشاهده ارور در آن، نسبت به رفع آن اقدام نمایید. وجود عبارت Success برای سایت مپ ها به معنی نبودن مشکل در آن ها است.

آموزش سئو تکنیکال,چک لیست سئو تکنیکال,چک لیست سئو فنی

8. بررسی فایل robots.txt

یکی از مهمترین راه های ارتباط با خزندگان موتورها جستجو، فایل robots.txt است. توسط این فایل می توانید از ربات ها بخواهید کدام صفحات را بررسی کنند و کدام صفحات را نادیده بگیرند. کدهای موجود در این فایل فقط در مورد بررسی شدن صفحات یا خزیده شدن (Crawl شدن) آن ها می باشد و دستوراتی در ارتباط با بحث ایندکسینگ یا همان فهرست بندی توسط گوگل را ندارند.

در فایل robots.txt سایت های کوچک ممکن است تنها یک یا دو خط کد وجود داشته باشد. در سایت های بزرگ نیز امکان دارد دستورات پیچیده و کدهای زیادی وجود داشته باشند و همچنین سایت های متوسط می توانند چند خط کد در فایل ربات های خود داشته باشند. به ندرت پیش می آید که در کدهای این فایل، تغییراتی به وجود بیاید.

اما در هرصورت، بررسی کدهای موجود در فایل robots.txt یکی از موارد مهم چک لیست سئو تکنیکال است و باید به صورت دوره‌ای مورد بررسی قرار بگیرند تا تغییرات اشتباه در کدها درج نشده باشد.

به طور کلی تقریبا تمامی موارد سئو تکنیکال موجود در چک لیست سئو فنی، توسط ابزار سرچ کنسول قابل بررسی هستند و شما به ندرت نیاز به ابزارهای دیگر جهت بررسی موارد سئو فنی خود پیدا خواهید کرد.

به طور خلاصه موارد سئو فنی که باید در چک لیست وجود داشته باشند، به شرح زیر می باشد:

  • بررسی خطاهای مربوط به خزش یا crawl سایت
  • اطمینان از نمایش صحیح صفحات به گوگل (از طریقInspect URL سرچ کنسول)
  • بهینه بودن صفحات برای تمامی دستگاه ها از جمله موبایل
  • عدم وجود لینک شکسته در سایت
  • استفاده از HTTPS
  • بهینه بودن سرعت بارگذاری سایت
  • بررسی سایت مپ ها
  • بررسی فایل txt

با استفاده از چک لیست سئو فنی یا تکنیکال ارائه شده در این صفحه، می توانید تمامی ایراداتی که احتمال دارد در وب سایت شما پدید آیند را بررسی کرده و در کمترین زمان نسبت به رفع آن ها اقدام کنید.

پیشنهاد می شود نکات موجود در چک لیستی را که در اختیار شما قرار داده‌ایم، به صورت دوره‌ای (ترجیحا هفته‌ای یک بار) بررسی کنید و مطمئن شوید که هیچ مشکلی در وب سایتتان وجود ندارد.

2 نظر در مورد مقاله “ چک لیست سئو تکنیکال 2024 ” ثبت شده است
  1. م.ح احمدی

    ممنون بابت محتوای مختصر اما مفید و ارزشمندتون…


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سپاس از همراهی شما


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود