آشنایی با رایج ترین مشکلات سئو تکنیکال

آموزش سئو تکنیکال,خطاهای سئو تکنیکال,سئو تکنیکال

احتمالاً برای همه ما در زمینه سئو سایت این مورد پیش آمده است که با وجود فعالیت مداوم روی سئو یک سایت، تولید محتوا باکیفیت، لینک سازی داخلی اصولی و ساخت بک لینک در بازه های زمانی مختلف و به صورت کاملا حرفه ای، در نتایج جستجوی گوگل به رتبه های دلخواه و مناسب نمی رسیم. دلیل این جریان چیست؟ در چنین مواردی باید چه کاری انجام داد؟ احتمالاً سایت با مشکلات سئو تکنیکال دست و پنجه نرم می کنید و بهترین کار بررسی موارد مربوط به این حوزه و رفع خطاهایی است که ممکن است وجود داشته باشند.

در این مقاله ما رایج ترین خطاهای سئو تکنیکال را بیان خواهیم کرد تا مثل یک چک لیست همیشه در دسترس خود داشته باشید و این موارد را در سایتتان بررسی کنید، تا اگر هر کدام دارای خطا بود، به سرعت آن را برطرف نمایید.

چرا رفع مشکلات سئو تکنیکال اینقدر مهم است؟

در حقیقت پاسخ این سوال به این موضوع برمی گردد که چه مواردی در رتبه بندی های وب سایت ها مهم و تاثیرگذار هستند؟ در حالت کلی می توان سه مورد زیر را بیان کرد که باید همیشه آنها را مورد توجه قرار داد:

  • محتوای سایت
  • لینک سازی داخلی و خارجی سایت
  • سئو تکنیکال

بنابراین مشکلات سئو تکنیکال حتی بهترین سایت ها را در رتبه بندی، با مشکل مواجه می کند. در حقیقت اگر این مسائل سئو تکنیکال را حل نشده باقی بگذارید و یا حتی در مورد آنها چیزی ندانید، مطمئن باشید وب سایت و رتبه های وب سایت شما با مشکل مواجه خواهند شد. پس بهترین کاری که در این زمینه می توانید انجام دهید این است که در سریع ترین زمان آنها را شناسایی کرده و موارد را برطرف نمایید.

همچنین رفع خطاهای سئو تکنیکال هم نوعی مراقبت از سایتتان به شمار می رود و هم سایتتان را با استانداردهای روز گوگل مطابقت می دهد. در چنین شرایطی خزنده های گوگل راحت تر می توانند وب سایتتان را آنالیز کنند و این به رتبه بندی وب سایت شما کمک زیادی می کند.

لیست مشکلات سئو تکنیکال

در ادامه ما رایج ترین مشکلات و مسائل سئو تکنیکال را به شما معرفی خواهیم کرد تا با بررسی آنها بدانید سایتتان در وضعیت مناسبی از نظر سئو تکنیکال یا فنی قرار دارد یا خیر؟

چک لیست مشکلات سئو تکنیکال عبارت اند از:

  1. نبود استراتژی برای بهبود ایندکس صفحات
  2. اشتباهات در آماده سازی فایل Robot.txt
  3. عدم بهینه سازی کدهای http
  4. ریدایرکت های نادرست و ایجاد زنجیره
  5. داشتن لینک های داخلی خراب
  6. صفحه بندی ضعیف
  7. انتشار صفحات یتیم
  8. عدم بروز رسانی سایت مپ
  9. نادیده گرفتن سیگنال های بهبود تجربه کاربری
  10. عدم تمرکز بر موبایل فرندلی صفحات
  11. عدم پیاده سازی تگ های کنونیکال
  12. داشتن محتواهای تکراری بسیار
  13. عدم استفاده از هدینگ های مناسب
  14. ساختار نامناسب آدرس صفحات
  15. اجرای اشتباه تگ hreflang
  16. عدم توجه به تگ های آلت

در ادامه هر کدام از این موارد را به طورکامل برای شما عزیزان، بررسی می کنیم. پیشنهاد می شود که این لیست را یادداشت کرده و در زمان بهینه سازی سئو تکنیکال جلو چشمان خود گذاشته تا وب سایتتان، دچار چنین مشکلاتی نشود.

1. نبود استراتژی برای بهبود ایندکس صفحات

در حقیقت ایندکس شدن صفحات سایت یعنی اینکه محتوای وب سایت شما در دیتابیس گوگل برای قرار گرفتن در نتایج SERP قرار گیرد.

ایندکس شدن صفحات در سئو تکنیکال اهمیت زیادی دارد و خیلی از اوقات کارشناسان سئو بررسی وضعیت ایندکس شدن صفحات سایت ها را فراموش می کنند. یکی از دلایل آن نداشتن اطلاعات کافی برای تشخیص صفحات ایندکس نشده و یا راه های رفع مشکل ایندکس نشدن صفحات می باشد.

قطعا می دانید که اگر می خواهید صفحات وب سایتتان در گوگل رتبه پیدا کنند و ترافیک را به سمت سایت هدایت کنند باید اول در گوگل ایندکس شوند.

بطور مثال فرض کنید یک وب سایت فروشگاهی دارید که لپ تاپ استوک می فروشید. در چنین شرایطی برخی از صفحات محصولات شما در گوگل ایندکس نشده باشند، هیچ مشتری نمی تواند آنها را در نتایج SERP گوگل مشاهده کند و این موضوع برای شما ایده آل نخواهد بود.

بهتر است این را هم بدانید ایندکس کردن صفحات وب سایت های جدید همیشه آخرین کاری است که گوگل انجام می هد تا به مطالب و محتواهای جدید دسترسی پیدا کند. بنابراین در ابتدا ممکن است همه چیز آنطور که باید پیش نرود و اگر مشکلاتی مانند مسدود شدن صفحه توسط ربات متاتگ و غیره در سایت شما وجود داشته باشند و آنها را برطرف نکرده باشید، تلاش های شما بیهوده خواهند بود.

آموزش سئو تکنیکال,خطاهای سئو تکنیکال,سئو تکنیکال

2. اشتباهات در آماده سازی فایل Robot.txt

از اصلی ترین مشکلات سئو تکنیکال این مورد را می توان نام برد. در حقیقت فایل Robot.txt یک فایل کوچکی بوده که نقشی حیاتی در سئو تکنیکال برعهده دارد. این فایل به خزنده های گوگل می گوید که چه صفحاتی باید ایندکس شوند و چه صفحاتی نیاز به ایندکس شدن ندارند. با این حالت بلاک کردن یک صفحه یا noindex کردن آن در فایل Robot.txt فرق دارد.

بنابراین وقتی صفحه ای را در فایل Robots.txt به جای نوایندکس، بلاک می کنید، تضمینی برای ایندکس نشدن آن وجود ندارد. همچنین اگر در فایل Robot.txt مشکلاتی مانند دستورالعمل های نادرست یا مسدودکردن صفحاتی بطور ناخواسته وجود داشته باشد، می تواند مشکلات قابل توجهی را برای خزنده های گوگل بوجود آورد و ایندکس شدن صفحات شما را با مشکل مواجه کند.

3. عدم بهینه سازی کدهای http

این مورد هم یکی از خطاهای سئو تکنیکال می تواند باشد. در اصل کدهای http نشان دهنده پاسخ یک وب سرور به درخواستی است که توسط کاربرها  و یا خزنده های گوگل انجام می شود. این کدها از 100 تا 599 متغیر هستند و هر کدام نشان دهنده یک پیام خاص در مورد وضعیت صفحه درخواستی است. بنابراین کدهای http یک سیگنال مهم برای گوگل و سایر موتورهای جستجو به شمار می رود که با استفاده از آنها کیفیت کلی صفحه سایت شما را بررسی می کنند.

بطور مثال اگر صفحات زیادی از سایت شما به دلیل لینک های نادرست و یا محتوای حذف شده دارای خطای 404 باشند. موتورهای جستجو این مورد را یک وضعیت بد برای سایت شما در نظر می گیرند و هیچوقت رتبه بالایی را به سایت شما نخواهند داد.

4. ریدایرکت های نادرست و ایجاد زنجیره

در اصل ریدایرکت زمانی استفاده می شود که کاربران را از یک صفحه ای که دارای ترافیک است و الان کاربرد ندارد، به صفحه هدف دیگر و مطابق با نیازهای آنها هدایت کنید. این مورد در همه سایت ها طبیعی و کاری خوب به نظر می رسد و حتی در برخی موارد در زمینه سئو امری اجباری در نظر گرفته می شود.

در حقیقت ریدایرکت عموماً کاربرها را به مقصد اصلی موردنظر آنها بدون انجام هیچ کاری، هدایت می کند. اما اگر چنانچه به درستی این کار صورت نگیرد، زنجیره ریدایرکت ایجاد خواهد شد که جزو مشکلات سئو تکنیکال به شمار می رود.

در این زمینه می توانند مواردی مانند زنجیره ریدایرکت بی نهایت و یا طولانی ایجاد شود که با شناسایی آنها می توانید به راحتی آنها را رفع نمایید. اگر اصول سئو را به درستی در سایت خود پیاده کرده باشید، این مورد به وجود نمی آید. اما بهتر است بدانید که زنجیره ریدایرکت می تواند کار خزنده های گوگل در سایت را با مشکل مواجه کند و حتی کاربرها را به دلیل مشکلاتی که در این زمینه به آن برخورد می کنند، از وب شما ناامید کنند.

مسائل سئو تکنیکال,مشکلات سئو تکنیکال,موارد سئو تکنیکال

5. داشتن لینک های داخلی خراب

در حالی که تمرکز بسیاری از افراد بر لینک سازی خارجی است، لینک سازی داخلی که به درستی انجام شود تاثیر زیادی بر بهبود رتبه سایت شما خواهند داشت. در اصل لینک سازی داخلی برای مرتبط سازی صفحات و محتواهای مختلف در سایت انجام می شود و به کاربران امکان دسترسی راحت به بخش های موردنیاز در سایت را می دهند و همچنین به موتورهای جستجو کمک می کنند تا ساختار کلی سایتتان را به راحتی درک کنند.

اما یکی از مشکلات و خطاهای سئو تکنیکال می تواند لینک های داخلی خراب در سایتتان باشد. این لینک ها هم برای کاربرها و هم برای خزنده های موتورهای جستجو می توانند دردسر درست کنند.

در حالت کلی بهتر است بدانید که اگر تعداد لینک های خراب در سایتتان بنا به دلایلی مانند حذف شدن محتواهای قدیمی و یا حتی تغییر url آنها و غیره داشته باشید، رتبه های خوبی در گوگل بدست نخواهید آورد. حل این مشکل در سایت می تواند به بهبود رتبه های شما در گوگل هم کمک زیادی نماید.

6. صفحه بندی ضعیف

صفحه بندی در سایت به فرآیند تقسیم بخش های مختلف سایت مانند بخش وبلاگ، صفحه محصولات و سایر بخش های سایت اشاره دارد. این صفحه بندی مناسب می تواند به بهبود تجربه کاربری سایت شما کمک کند تا به بتوانید به راحتی به بخش های مدنظر خود در سایت دست پیدا کنید. اما صفحه بندی ضعیف می تواند موتورهای جستجو را با مشکل مواجه نماید.

یادگیری سئو تکنیکال

در اصل یکی از رایج ترین مشکلات در صفحه بندی سایت، صفحه بندی نکردن است. اگر به طور معمول برای هر بخش در سایت خود صفحه مجزایی درست نکنید و سعی شما بر این باشد که بخش های زیادی از محتواها یا بخش های سایت را در یک صفحه قرار دهید، ربات های گوگل احتمالاً به این صفحات کامل دسترسی پیدا نکنند.

همچنین اگر چنانچه در این صفحات محتوای تکراری وجود داشته باشد یا توضیحات متا برای همه آنها یکی باشد و یا عناوین مورد استفاده برای هر بخش تکراری یا مشابه هم باشند، رتبه بندی خوبی در گوگل به دست نخواهید آورد و یا اصلاً هیچ رتبه ای با این نوع صفحات در گوگل بدست نمی آورید. بنابراین در زمینه رفع مشکلات سئو تکنیکال این مورد را حتماً در نظر داشته باشید.

7. انتشار صفحات یتیم

صفحات یتیم در اصل صفحاتی هستند که در هیچ کجای سایت به آنها لینک داده نشده است و این می تواند دسترسی به آن بخش ها را توسط کاربرها و موتورهای جستجو با مشکل مواجه کند.

در اصل داشتن صفحات یتیم بیش از حد، باعث کاهش ترافیک صفحات شما از موتورهای جستجو خواهد شد و اگر می خواهید مشکلات سئو تکنیکال سایت خود را به حداقل برسانید، این صفحات را در سایت خود شناسایی و از دیگر بخش ها یا محتواها به آنها لینک سازی نمایید.

در نتیجه اگر یک صفحه جدید در سایت خود ایجاد نمایید، اما از بخش های دیگر سایت به آن لینک سازی نکنید، به یک صفحه یتیم تبدیل می شود و ممکن است مدت های طولانی توسط گوگل ایندکس نشود.

8. عدم بروز رسانی سایت مپ

یکی دیگر از مسائل سئو تکنیکال این مورد می باشد. سایت مپ یک فایل (عموماً XML) بوده که همه صفحات ایندکس شده سایت شما را لیست می کند. هر چند سایت مپ برای وب سایت های کوچک صد در صد ضروری به نظر نمی رسد، اما عنصری ضروری برای خزش بهتر کراولرهای گوگل به شمار می رود که متاسفانه توسط بسیاری از افراد نادیده گرفته می شود.

بهتر است بدانید که اگر صفحه یا بخش جدیدی در سایت خود ایجاد کنید، اما در سایت مپ آن را تعریف نکنید، ممکن است توسط موتورهای جستجو نادیده گرفته شود و به دنبال آن ورودی نیز دریافت نمی کنید.

همچنین اگر بروزرسانی نقشه سایت شما انجام نشود، ممکن است دارای لینک های خراب باشد که باز بر رفتار خزنده های گوگل می تواند تاثیر منفی داشته و رتبه های شما را در گوگل به هم بریزد.

آموزش سئو تکنیکال,خطاهای سئو تکنیکال,سئو تکنیکال

9. نادیده گرفتن سیگنال های بهبود تجربه کاربری

یکی دیگر از مشکلات سئو تکنیکال به این مورد مربوط می شود. بهبود تجربه کاربری در سال های اخیر به یک موضوع مهم در سئو تکنیکال تبدیل شده است. با تاکید گوگل بر ارائه بهترین تجربه کاربری ممکن به کاربران، عواملی مانند سرعت سایت و در دسترس بودن آن به عوامل کلیدی در رتبه بندی سایت ها در این موتور جستجو تبدیل شده اند.

اگر سرعت بارگذاری صفحات سایت شما کم باشد، بر رتبه های شما در گوگل تاثیر منفی خواهند داشت و در نهایت ترافیک وب سایت شما را کاهش خواهند داد. بنابراین اگر نمی خواهید با مشکلات تجربه کاربری در سایت دست و پنجه نرم کنید، بر روی عواملی مانند بالابردن سرعت بارگزاری صفحات، طراحی مناسب منوهای ناوبری سایت و طراحی واکنشگرا که در همه دستگاه ها سایت به خوبی به کاربر نمایش داده شود، تمرکز کنید.

10. عدم تمرکز بر موبایل فرندلی صفحات

یکی دیگر از خطاهای سئو تکنیکال که امروزه بسیار با اهمیت به شمار می رود، همین مورد است. امروزه بخشی از سئو این است که وب سایت شما برای موبایل بطور کامل بهینه شده باشد.

موبایل فرندلی بودن صفحات سایت از نگاه گوگل به این معنی است که صفحات سایت شما در همه دستگاه ها و به ویژه موبایل به درستی به کاربر اطلاعات و داده ها را نمایش می دهند. این امر به این دلیل اهمیت دارد که بسیاری از کاربران امروزه با موبایل اطلاعات و داده های موردنیاز خود را از گوگل بدست می آورند.

بنابراین اگر وب سایت شما برای موبایل بهینه نشده باشد، محتوا در صفحه های کوچک موبایل برای کاربران به درستی نمایش داده نخواهند شد و این کار باعث خواهد شد که نرخ پرش در سایت شما بالا بوده و تعامل کاربرها با سایت شما در سطح پایینی باشد. همچنین گوگل امروزه سایت های موبایل فرندلی را برای رتبه بندی در اولویت قرار می دهد.

آموزش سئو تکنیکال,خطاهای سئو تکنیکال,سئو تکنیکال

11. عدم پیاده سازی تگ های کنونیکال

تگ های کنونیکال به این منظور استفاده می شوند که وقتی چند صفحه دارید که دارای محتوای مشابه و با تفاوت بسیار کمی وجود دارند، کدام صفحه به عنوان صفحه مرجع در نظر گرفته شود. بدون استفاده از این تگ موتورهای جستجو ممکن است محتواهای صفحات مشابه یا دارای تفاوت های جزئی را مشابه و کپی در نظر بگیرند و این خود می تواند رتبه های وب سایت شما را کاهش دهد.

هر چند تگ های کنونیکال امروزه زیاد مورد توجه گوگل نیستند، اما بهتر است آنها را در سایت خود استفاده نمایید. در حقیقت یک استراتژی مناسب برای سایت های فروشگاهی که دارای محصولات مشابه و تفاوت در رنگ بندی یا موارد این چنینی هستند، استفاده از تگ کنونیکال باعث می شود بازدید هر صفحه به نسبت صفحه دیگر در گوگل تغییری نکند و محتوای هر دو با وجود شباهت به هم کپی در نظر گرفته نشود.

12. داشتن محتواهای تکراری بسیار

در زمانی که چند صفحه در سایت داشته باشید که دارای محتواهای تکراری باشند، در چنین شرایطی برای موتورهای جستجو سخت می شود که کدام صفحه را در اولویت بالاتری قرار دهند. این موضوع می تواند بازدید صفحات اصلی شما را کاهش دهد و جایگاه آنها را در صفحات گوگل تغییر دهد.

بطور مثال اگر در یک وب سایت فروشگاهی چند صفحه برای محصولات داشته باشید که توضیحات مشابه اما آیدی و URL متفاوتی داشته باشند، این صفحات ممکن است برای رتبه گرفتن در گوگل با هم رقابت کنند. در چنین شرایطی ادغام صفحات مشابه و یا استفاده از تگ های کنونیکال می تواند راهکار مناسبی باشد. بنابراین عدم اهمیت به این مورد هم می تواند منجر به بروز مشکلات سئو تکنیکال شود.

13. عدم استفاده از هدینگ های مناسب

هدینگ ها به ساختار کلی محتوا کمک زیادی می کنند و درک کلی محتوای یک صفحه را برای کاربرها و موتورهای جستجو راحت می کنند. در چنین شرایطی مشکلات سئو تکنیکال در این زمینه زمانی ایجاد می شوند که از هدینگ ها بطور نامناسبی استفاده شود و یک صفحه دارای چند تگ H1 باشند که این مورد می تواند موجب سردرگمی موتورهای جستجو شود و بر رتبه های شما تاثیر منفی بگذارد. حل این مشکل ساده است، در هر صفحه فقط یک تگ H1 داشته باشید و برای زیر عنوان ها از تگ H2 و برای عنوان های زیرمجموعه تگ های H2 از تگ H3 استفاده نمایید.

14. ساختار نامناسب آدرس صفحات

ساختار مناسب آدرس صفحات می تواند به کاربرها و موتورهای جستجو در درک محتوای صفحه و رابطه آن با دیگر صفحات سایت کمک کند. همچنین این مورد به شما کمک می کند تا وب سایتتان را منظم و سازماندهی شده نگه دارید.

بطور مثال وقتی URL یک محتوا یا صفحه شما خیلی طولانی و دارای اطلاعات نامربوط به صفحه باشد یا کلمه کلیدی در آن، استفاده نشود، می تواند موتورهای جستجو را برای رتبه دادن به آن، با چالش مواجه کند.

بطور مثال اگر سعی کنید آدرس URL  صفحات سایت خود را با اطلاعات نامربوط مانند تاریخ، یا شناسه های مربوط به یک جلسه ایجاد کنید، ممکن است اولاً دو محتوا یا موضوع با URL یکسان در سایت شما ایجاد شوند و چون آدرس URL ها با محتوای هر صفحه ارتباطی ندارد، موتورهای جستجو را برای درک مطالب مربوط به آن صفحات با مشکل مواجه سازد. برای اجتناب از این موارد سعی کنید از کلمات توصیفی مرتبط با محتوا استفاده کنید و به جای فاصله یا آندرلاین از خط تیره بین کلمات استفاده نمایید و اندازه آن را کوتاه نگه دارید تا موتورهای جستجو و کاربران به راحتی آن را در کنند.

15. اجرای اشتباه تگ hreflang

احتمالاً از خودتان بپرسید که تگ hreflang چیست و چه کاربردی دارد؟

در این بخش از بررسی مشکلات سئو تکنیکال شما را با این تگ اشنا خواهیم کرد. در اصل تگ hreflang به موتورهای جستجو کمک می کند تا بفهمند کدام نسخه از صفحه موردنظر را بر اساس زبان و موقعیت جغرافیایی کاربر، که برای کسب و کارهای بین المللی حیاتی است، نمایش دهند. این برای صفحاتی که از زبان های بیشتری پشتیبانی می کنند، پیچیده تر می شود. در این زمینه اگر چنانچه یک صفحه دارای نسخه های چند زبانه باشد، اما آنها را در تگ های hreflang منعکس نکند، موتورهای جستجو ممکن است برای تعیین اینکه کدام نسخه از صفحه باید برای کاربران مختلف نمایش داده شود، دچار مشکل می شوند.

پس اگر چنانچه وب سایت شما صفحه اصلی یا صفحات خاصی را به دو یا چند زبان ترجمه کرده است، حتماً تگ hreflang را در نظر داشته باشید.

16. عدم توجه به تگ های آلت

احتمالاً همگی با تگ های آلت آشنایی داریم. در اصل تگ های آلت به موتورهای جستجو کمک می کنند تا محتوای تصویری یک وب سایت را به درستی درک کنند. از این تگ ها برای توصیف تصاویر در قالب متن برای موتورهای جستجو و کاربرانی که ممکن است نتوانند تصاویر را ببینند استفاده می شود.

شاید در ظاهر اضافه کردن توضیحات آلت به تصاویر کار کوچکی به نظر برسد، اما تاثیر زیادی بر سئو سایت خواهد داشت. سعی کنید از کلمات توصیفی و یا کلمات کلیدی صفحه سایت موردنظر در توضیحات آلت استفاده نمایید و هیچ تصویری را در سایت بدون توضیحات آلت باقی نگذارید.

کلام پایانی

رتبه گرفتن بر اساس کلمات کلیدی در گوگل به عوامل زیادی بستگی دارد و در مواردی که سختی یک کلمه کلیدی بالا باشد، باید به کوچک ترین جزئیات هم اهمیت داد. یعنی اصلاح یک ایراد جزئی در سایت هم می تواند بر روی رتبه فعلی وب سایت شما تاثیرگذار باشد. در این زمینه بررسی و اصلاح ایرادهای سئو تکنیکال از اهمیت به سزایی برخوردار هستند که باید در سریع ترین زمان بررسی و برطرف شوند. چرا که تاثیر مستقیم بر رتبه های وب سایت شما در گوگل خواهند داشت.

ما در این بخش اصلی ترین مشکلات سئو تکنیکال را مطرح کردیم که با بررسی و اصلاح آنها در سایتتان رتبه های بهتری به نسبت شرایط فعلی به دست خواهید آورد. اگر احساس می کنید موارد دیگری هم هستند که مهم هستند و ما در این بخش ذکر نکرده ایم، در بخش نظرات با ما و دیگر خوانندگان این مقاله در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود