بسیاری از وب سایت ها برای جذب مخاطبان بیشتر و افزایش دامنه کاربران خود اقدام به انتشار محتوای صفحات سایت خود به زبان های مختلف می کنند. چند زبانه بودن یک سایت تاثیر مثبتی بر سئو و بهینه سازی وب سایت دارد اما سختی هایی را نیز به همراه خواهد داشت.
Hreflang یکی از ویژگی های ساده HTML است که در جهت سازماندهی سایت های چند زبانه به کار می رود. نحوه عملکرد این تگ جزو مفاهیم اساسی است که در دوره آموزش سئو به دانشجویان آموزش داده می شود؛ چرا که تگ Hreflang در عین سادگی می تواند بسیار پیچیده و مبهم باشد.
به همین دلیل کسانی که قصد دارند به طور جدی اقدام به بهینه سازی سایت خود کنند، پیش از هر چیز باید به خوبی درک کنند که تگ Hreflang چیست. پس از آن با تمرین و تکرار مداوم می توان به سادگی بر این مفهوم کاربردی سئو مسلط شد. در ادامه به توضیح کامل تگ Hreflang، نقش آن در سئو و نحوه به کار بردن آن در بخش های مختلف سایت می پردازیم.
تگ Hreflang چیست؟
در صورتی که سایت شما متشکل از چند صفحه به زبان های مختلف باشد، می توانید از تگ Hreflang استفاده کنید تا این تغییرات را به موتورهای جستجو اطلاع دهید. ایجاد وب سایت چند زبانه از جمله راهکارهای مفید سئو است که به شما در افزایش بازدید سایت کمک می کند، اما درصورتی که تگ Hreflang را به کار نبرید، ممکن است مشمول مجازات های گوگل شوید؛ بنابراین برای هر سئوکار ضرورت دارد که اطلاعات کاملی راجع به اینکه تگ Hreflang چیست و چطور باید به کار برود، داشته باشد.
تگ Hreflang یکی از ویژگی های HTML است که زبان و موقعیت جغرافیایی کاربران را مشخص می کند. با کمک این تگ موتور جستجو می تواند نسخه صحیح هر سایت را متناسب با زبان کاربر نمایش دهد.
برای مثال اگر صفحه رسمی اپل را در ایتالیا سرچ کنیم با چنین عبارتی در نوار جستجو مواجه خواهیم شد:
https://www.apple.com/it
اما اگر همین عبارت را در اسپانیا جستجو کنیم، نوار جستجوی ما چنین لینکی را نشان خواهد داد:
https://www.apple.com/es
کاربرد تگ Hreflang در سئو چیست؟
برای صاحبان کسب و کار و مدیران سایت ها اهمیت دارد که با استفاده از استراتژی های مختلف سئو به هدف افزایش رتبه جستجو دست پیدا کنند و در صدر نتایج جستجوی گوگل قرار بگیرند.
یکی از ابزارهایی که HTML برای رسیدن به این هدف در دسترس سئوکاران قرار می دهد، تگ Hreflang است که به کار بردن آن تاثیر زیادی بر سئو و بهینه سازی سایت دارد اما نحوه صحیح استفاده از تگ Hreflang معمولا برای افراد چالش برانگیز بوده است.
بازاریاب های دیجیتال مارکتینگ پس از اینکه به خوبی درک کردند تگ Hreflang چیست، به سراغ شیوه های عملی بهره گیری از این تگ در سایت می روند.
هنگامی که شما زمان خود را صرف ایجاد صفحاتی با زبان های مختلف کرده اید، در گام بعدی باید به موتور جستجو فرمان دهید که مطابق با موقعیت جغرافیایی و زبان کاربران، نسخه درستی از صفحات سایت را به آن ها نمایش دهد.
موتور جستجوی گوگل توجه زیادی به تگ های Hreflang دارد، اما بینگ بیشتر به پیوندها، ویژگی HTML زبان محتوا و کاربران سایت شما توجه می کند و بر این اساس زبان آن ها را تشخیص می دهد. با اینحال هنوز هم استفاده از تگHreflang تاثیر بسزایی در بهبود سئو سایت شما خواهد داشت؛ چرا که افراد تمایل بیشتری به مطالعه متن ها به زبان مادری خود دارند و اگر وب سایت شما زبان محاوره آن ها را پوشش دهد نرخ پرش سایت کم شده و به رتبه گیری صفحه شما کمک می کند.
ظاهر تگ Hreflang در کدهای سایت
تگ ها به دلیل سازگاری و ساده بودن، به راحتی نوشته می شوند. این شکل کلی یک تگ Hreflang است:
<link rel="alternate" hreflang="x" href="https://example.com/alternate-page" />
- در این کد استفاده از هر عبارت فرکانس خاصی را به گوگل ارائه می کند:
- “link rel=”alternate بیان می کند که لینک موجود در این تگ نسخه جایگزین صفحه مشخصی از سایت است.
- “hreflang=”x مفهوم متناوب بودن را به گوگل اعلام می کند.
- x اشاره به زبان دیگری دارد.
- لینک قرار گرفته شده در بخش href به این معناست که صفحه جایگزین را می توانید در این URL پیدا کنید.
برای نوشتن کد تگ Hreflang می توانید از قالب استاندارد بالا استفاده کرده و کد دو حرفی زبان موردنظر خود را نیز در جای مشخص آن قرار دهید.
نوشتن دو نسخه از یک صفحه با زبان های مختلف ظرافت های خاص خود را لازم دارد. به ویژه اگر دو زبان نزدیک به هم باشند ممکن است گوگل آن ها را یک نسخه در نظر گرفته و تنها یکی از صفحات را به کاربران پیشنهاد کند.
برای جلوگیری از چنین اشتباهاتی باید از تگ Hreflang استفاده کنید و از طریقی بومی سازی مواردی مثل واحد پول و قیمت ها، به موتور جستجو برای تشخیص صحیح زبان کمک کنید.
با این کار نیازی نیست نگران نادیده گرفته شدن صفحات خود باشید، زیرا گوگل صفحات ترجمه شده را تکراری تلقی نمی کند.
چگونگی ساخت تگ Hreflang
فرض کنید شما یک فروشگاه آنلاین دارید که محصولاتی را به سراسر دنیا عرضه می کنید. اگر بخواهید وب سایت خود را برای مخاطبان انگلیسی زبان ترجمه کنید، با این مسئله مواجه خواهید شد که کشورهای آمریکا و انگلستان هر دو به زبان انگلیسی صحبت می کنند اما واحد پول آن ها با همدیگر تفاوت دارد؛ بنابراین برای حل این مشکل لازم است دو صفحه مجزا برای هر کدام از کشورها ایجاد کنید. در این حالت علاوه بر استفاده از کد زبان، کدهای منطقه یا کشور را نیز به کار ببرید تا محتوای نمایش داده شده توسط گوگل دقیق تر باشد.
پس از این که متوجه شدید تگ Hreflang چیست می توانید از کدهای آماده استفاده کنید تا نسخه دیگری از یک صفحه سایت را به زبان دیگری ایجاد کنیم.
به عنوان مثال اگر می خواهید یکی از صفحات سایت خود که به زبان انگلیسی نوشته اید، برای کاربران آلمانی نمایش داده شود می توانید کد زیر را به کار ببرید:
<link rel="alternate" hreflang="de" href="https://example.com/blog/de/seo/" />
برای این کار کافیست کد زبان آلمانی یعنی de را در مکان مشخص آن قرار دهید و URL را پر کنید.
علاوه بر این ممکن است در شرایطی نیاز باشد که از hreflang معکوس استفاده کنید. به عنوان مثال در کشور کانادا مردم به دو زبان رسمی انگلیسی و فرانسوی صحبت می کنند. پس چنانچه مطلبی در مورد کانادا نوشته اید، می توانید از hreflang معکوس استفاده کنید تا متن شما چندین زبان رایج در یک کشور را در بر بگیرد. در چنین حالتی تمرکز شما بر مردم یک کشور است نه زبان و گویش آن ها.
نحوه پیاده سازی تگ hreflang
تگ های hreflang بر اساس بهترین مطابقت کار می کنند. به این معنا که موتور جستجوی گوگل کدهای زبان را با منطقه جغرافیایی کاربر مطابقت داده و بهترین نتیجه را برای او نمایش می دهد. به همین دلیل بازاریابان حرفه ای به خوبی می دانند تگ hreflang چیست و چطور با استفاده از آن می توان رتبه سایت را ارتقا داد.
به طور کلی پیاده سازی تگ های hreflang در محتوا به سه روش اساسی انجام پذیر است که در ادامه به توضیح مفصل هرکدام می پردازیم:
1- پیاده سازی تگ hreflang با استفاده از HTML
اگر به تازگی در حال یادگیری hreflang هستید به عنوان یک فرد مبتدی استفاده از تگ های اولیه HTML به شما پیشنهاد می شود. به کمک این تگ ها می توانید به سرعت و سادگی تگ hreflang را در محتوای خود پیاده سازی کنید. تنها لازم است با ایجاد تگ <head>
در صفحه خود، تگ hreflang زیر را در بخش تنظیمات آن اضافه کنید:
<link rel="alternate" hreflang="en" href="https://example.com/blog/en/seo/" />
<link rel="alternate" hreflang="de" href="https://example.com/blog/de/seo/" />
<link rel="alternate" hreflang="zh" href="https://example.com/blog/zh/seo/" />
<link rel="alternate" hreflang="x-default" href="https://example.com/blog/de/seo>
یکی از معایب این روش وقت گیر بودن آن است. علاوه بر آن درصورتی که بخواهید صفحه وب سایت خود را برای زبان جدیدی ترجمه کنید باید مجددا به عقب برگشته و در تنظیمات آن صفحه یک تگ hreflang دیگر نیز اضافه نمایید.
2- پیاده سازی تگ hreflang در هدرها
در صورتی که یک سایت با چند زبان مختلف داشته باشید که محتوای آن ها ترجمه شده است، می توانید با قرار دادن تگ hreflang در هدر سایت، به موتور جستجوی گوگل اطلاع دهید که این محتواها از یکدیگر مجزا هستند.
با این کار گوگل آن مطلب را برای زبان مورد نظر رتبه بندی می کند. برای اضافه کردن تگ hreflang در هدر مراحل زیر را دنبال کنید:
- وارد هاست شده و در قسمت public html روی فولدر wp-content کلیک کنید.
- فایل php را انتخاب کنید و روی گزینه edit کلیک کنید.
- این کد را در هدر سایت قرار دهید:
<link rel = “alternate” href = “https://example.com” hreflang = “en-us” />
- به خاطر داشته باشید که حتما زبان مورد نظر را تغییر دهید.
3- پیاده سازی تگ hreflang در نقشه سایت
افرادی که به خوبی می دانند تگ hreflang چیست احتمالا با پیاده سازی تگ hreflang در نقشه سایت آشنا هستند. این روش ممکن است ظاهرا کم کاربرد و ضعیف به نظر برسد اما معمولا برعکس این قضیه صادق است. به عنوان یکی از مزیت های روش پیاده سازی hreflang در نقشه سایت می توان به این مورد اشاره کرد که برای هربار تغییر دادن صفحه لازم نیست چندین سند را ویرایش کنید. علاوه بر این با کمک این شیوه، کدهای اضافی از هدرها حذف شده و بر افزایش سرعت سایت شما تاثیر می گذارد. بنابراین پیاده سازی تگ hreflang در نقشه سایت یکی از عوامل سرعت سایت و بهبود تجربه کاربری محسوب می گردد و در رتبه گیری موثر خواهد بود.
نکات مهم استفاده از تگ hreflang
حالا که با تعریف Hreflang آشنا شدیم و فهمیدیم که تگ Hreflang چیست خوب است به مرور برخی نکات مهم در مورد این ابزار کاربردی HTML بپردازیم. اولین اصلی که باید به آن توجه داشته باشید این است که تگ Hreflang به صورت دوطرفه به کار می رود؛ یعنی اگر در صفحه انگلیسی یک تگ فارسی اضافه کنید، در صفحه فارسی نیز باید تگ Hreflang انگلیسی را قرار دهید. این کار باعث می شود موتور جستجو در اسکن صفحات سایت شما سردرگم نشود و بداند که بر هر دو صفحه کنترل دارید. اگر Hreflang را به صورت یکطرفه استفاده کنید موجب شکسته شدن ساختار می شود و موتور جستجو این تگ را به رسمیت نمی شناسد.
علاوه بر این توصیه می شود زمانی که قصد دارید یک صفحه ترجمه شده را از وب سایت خود حذف کنید یا صفحه جدیدی را ایجاد کنید، این تغییرات را در برگه Google ثبت کنید و در صورت حذف صفحه، URL را نیز پاک کنید.
سخن پایانی
در عصر امروز که رقابت تنگاتنگی در عرصه دیجیتال مارکتینگ وجود دارد، بازاریابان سعی می کنند تا با کمک محتواهای آموزش سئو سایت و مطالعه مطالبی در این خصوص احتمال موفقیت خود را در این حرفه افزایش دهند. رتبه گیری و بهبود ترافیک سایت یکی از اهدافی است که همه صاحبان کسب و کارهای اینترنتی برای دستیابی به آن تلاش می کنند.
در این محتوا به معرفی تگ Hreflang پرداختیم و روش های به کارگیری آن در سایت را بیان کردیم. شما می توانید از تگ Hreflang استفاده کنید و با ایجاد صفحات چند زبانه، ورودی سایت خود را افزایش دهید.
قرار دادن تگ Hreflang در وب سایت تضمین می کند که موتور جستجوی گوگل موقعیت مکانی و جغرافیایی کاربران را به درستی شناسایی کرده و صفحه مناسبی از سایت شما را به آن ها نمایش خواهد داد. به این ترتیب می توانید دامنه مخاطبان خود را گسترش دهید و شانس بیشتری برای دیده شدن پیدا کنید. کارایی تگ Hreflang به این دلیل است که افراد اغلب تمایل دارند متن هایی با زبان مادری خود را مطالعه کنند بنابراین صفحاتی که به زبان های خارجی نوشته شده باشد را زودتر ترک می کنند.