Dwell Time چیست و چه تاثیری در سئو سایت دارد؟

Dwell Time چیست,Dwell Time در سئو,Dwell Time و سئو

یکی از سوالات چالشی کاربران سئو این است که Dwell Time چیست؟ Dwell Time امروزه اصطلاحی آشنا برای متخصصان سایت و افرادی که درگیر سئو سایت هستند، می باشد. در حقیقت امروزه در کنار موارد فنی سایت، گوگل و سایر موتورهای جستجو رفتار کاربر را گزینه ای مهم برای رتبه بندی وب سایت ها می دانند. به این صورت که وب سایتی که کاربران در آن مدت زمان زیادی را صرف کنند، رتبه بهتری در نتایج serp گوگل بدست می آورند.

حال اصطلاح Dwell Time به این مفهوم اشاره دارد که کاربر یک عبارتی را در گوگل جستجو کرده و در بین ده سایت صفحه اول بر روی یکی کلیک می کند. بعد از مدتی کوتاه یا طولانی از آن خارج شده و به نتایج گوگل باز می گردد و مجدد بر روی سایت دیگری کلیک می کند تا بتواند محتوای بهتر و یا کامل تری بدست آورد. به این کار Dwell Time یا زمان ماندگاری گفته می شود.

در این مقاله قصد داریم به شما توضیح دهیم که Dwell Time چیست؟ اهمیت Dwell Time در سئو سایت چیست؟ و چطور می تواند آن را بهبود بخشید.

Dwell Time چیست؟

اصطلاح Dwell Time امروزه دارای اهمیت خاصی برای افراد مشغول در حوزه سئو است. با ذکر یک مثال بهتر می توان آن را برای شما توضیح داد. فرض کنید شما عبارت “آموزش ارز دیجیتال” را در گوگل جستجو می کنید. در بین 10 رتبه اول بر روی اولین سایت کلیک کرده و با دیدن ظاهر سایت و اطلاعات اولیه از آن خوشتان نمی آید.

بعد از 10 ثانیه گزینه بازگشت را می زنید و بر روی دومین سایت در گوگل کلیک می کنید و اطلاعات کاربردی تری در آن پیدا می کنید و 4 دقیقه وقت خود را صرف مطالعه اطلاعات موجود در آن سایت می نمایید.

در چنین شرایطی Dwell Time شما برای سایت اولی 10 ثانیه و برای دومین سایت 4 دقیقه بوده است. این به گوگل این مفهوم را می رساند که محتوای وب سایت دوم برای شما با ارزش تر بوده است و اگر چنین کاری توسط کاربرهای دیگری هم انجام شود، وب سایت دوم جایگاه سایتی که در رتبه اول قرار دارد را خواهد گرفت. با این مثال باید درک کرده باشید که Dwell Time چیست؟

Dwell Time چیست,Dwell Time در سئو,Dwell Time و سئو

تفاوت Dwell Time و Bounce Rate

احتمالاً با خودتان بگویید که Dwell Time همان بانس ریت یا نرخ پرش نیست؟ این دو شبیه هم هستند، ولی یکی نیستند. نرخ پرش در اصل به مدت زمانی اشاره دارد که کاربر وارد سایت شما شده است و بدون انجام کار خاصی مانند گذاشتن دیدگاه یا بازکردن صفحه جدیدی در سایت و یا ثبت نام و غیره از سایت شما خارج می شود.

ممکن است این زمان 10 ثانیه یا چند دقیقه باشد. اما در مقابل Dwell Time به این موضوع اشاره دارد که کاربر با جستجوی یک کلمه در گوگل وارد سایتی شده و از آن راضی نبوده و دوباره به نتایج گوگل برگشته و بر روی سایت دیگری کلیک کرده و وقت بیشتری را در آن سایت سپری کرده است. می توان گفت که هر دو اصطلاح بر روی رتبه های گوگل تاثیر گذار هستند و باید به هر دو مورد توجه داشت.

آموزش سئو تکنیکال,اثرگذاری Dwell Time در سئو,اهمیت Dwell Time

چرا Dwell Time اهمیت زیادی برای سئو دارد؟

اما یک سوال اصلی در رابطه با این موضوع این است که Dwell Time چه اهمیتی برای سئو دارد؟

در این باره هیچ کدام از مدیران موتورهای جستجو به طور دقیق اشاره ای نکرده اند. اما موتورهای جستجویی مانند بینگ از Dwell Time در الگوریتم های خود استفاده می کنند. همچنین الگوریتم رنک برین RankBrain گوگل هم مدت زمان حضور هر کاربر در یک سایت را بررسی می کند، که این دو مورد به Dwell Time برمیگردند.

بنابراین بهترین حالت این است که محتوا و طراحی سایت شما به گونه ای باشد که کاربرها بعد از ورود به سایت بلافاصله از آن خارج نشوند. چرا که در هر صورت یک امتیاز منفی برای سایت شما و نمره ای مثبت برای رقبایی که دارید، تلقی خواهد شد.

نکات مهم در رابطه با Dwell Time

بعد از دانستن این موضوع که Dwell Time چیست باید بدانید که چطور می توانید Dwell Time سایتتان را افزایش دهید. ما در این بخش به بررسی مهم ترین مواردی خواهیم پرداخت که کمک زیادی به شما خواهند کرد. همچنین این موارد به ترتیب اهمیت ذکر نشده اند.

استفاده از ویدیوهای Embed

ویدیوهای Embed به ویدئوهایی گفته می شود که با قرار دادن کد مربوط به آنها، بدون نیاز به آپلود بر روی سرور می توانید از آپارات یا یوتیوب در سایت خود به نمایش در آورید. در اصل ویدیویی که مرتبط با نوشته و محتوای صفحه سایتتان باشد، می تواند Dwell Time سایت را بالا ببرد. دلیل آن هم به این خاطر است که کاربرها علاقه بیشتری به تماشای ویدیو دارند تا خواندن محتوا. بنابراین یک ویدیوی سه دقیقه ای که محتوای مفیدی داشته باشد به راحتی می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

استفاده از فرمول PPT

مورد بعدی برای افزایش میزان Dwell Time این است که از فرمول PPT استفاده نمایید. این اصطلاح مخفف سه کلمه بوده که به سبک نوشتن محتوای شما در سایت اشاره دارد. این فرمول به راحتی مدت زمان ماندگاری کاربرها در سایت شما را بالا می برد. در ادامه شما را بیشتر با این فرمول آشنا خواهیم کرد.

فاکتورهای اندازه گیری Dwell Time

  • P مخفف عبارت Preview: یا پیش نمایش: در حقیقت اولین بخش محتوای سایت شما را شامل می شود که باید به گونه ای نوشته شود که نشان دهد که این صفحه شما قرار است چه چیزی را توضیح دهد. این مورد طبق تصویر بالا می تواند 1 یا 2 خط اول نوشته باشد.
  • P مخفف عبارت Proof: اثبات: در حقیقت خط دوم و سوم یا در نهایت پاراگراف اول نوشته صفحه شما را شامل می شود که ثابت می کند که محتوای شما می تواند به کاربرها کمک کند و نیازهای آنها را برطرف نماید. این بخش در اصل یک نوع اعتماد را در کاربر نسبت به سایت شما به وجود می آورد.
  • T مخفف عبارت Transition: انتقال: در نهایت با معرفی مهم ترین بخش های محتوای وب سایت خود، خواننده را به بخش های بعدی محتوای خود هدایت کنید.

اهمیت دادن به این سه بخش هم برای کاربر و هم برای سئو سایت شما می تواند بسیار مفید باشد.

افزودن انجمن و بخش نظرات در سایت

مورد بعدی در رابطه با موضوع Dwell Time چیست؟ این است که یکی از کارمندان گوگل در جایی به این موضوع اشاره کرده بود که بخش دیدگاه ها در یک صفحه می تواند بر رتبه بندی آن تاثیر بگذارد. این مورد می تواند به چند دلیل باشد:

  • اولاً بسیاری از کاربرها دوست دارند نظرات بقیه افراد را در مورد آن مطلب مطالعه کنند و ببینند آنها در این مورد چه نظری دارند. این می توانند به بالارفتن ماندگاری و Dwell Time کاربر در سایت کمک کند.
  • همچنین در بخش نظرات از کلمات کلیدی اصلی صفحه استفاده می شود که خود کمکی به سئو سایت به حساب می آید.
  • در کنار بخش نظرات، داشتن انجمن در سایت هم کاربرهای بیشتری را به سایت شما روانه می کند.

بسیاری از افراد دوست دارند در انجمن ها فعال باشند و یا در مورد موضوع های خاصی نظر دهند. یا حتی مطلب بگذارند و با افراد دیگر به گفت و گو بپردازند. بنابراین این به نوبه خود کمک بزرگی خواهد کرد تا هر کاربر وقت زیادی را در سایت شما سپری کند.

تولید محتواهای آسمان خراش

با یک بررسی ساده هر کسی متوجه این موضوع می شود که خواندن یک مطلب 4000 کلمه ای بیشتر از یک مطلب 700 کلمه ای به زمان نیاز دارد. بنابراین در صفحات اصلی سایت خود سعی کنید از محتوای آسمان خراش استفاده کنید.

البته ما نمی گوییم که این صفحات را با مطالب بی مورد و بی کیفیت پر کنید. بلکه تمرکز شما باید بر محتوایی باشد که یونیک و منحصر به فرد بوده و به شدت برای کاربر، کاربردی باشد. بنابراین وقتی بتوانید محتوایی طولانی و با کیفیت در سایت خود منتشر کنید به راحتی Dwell Time در سایت شما بالا خواهد رفت.

Dwell Time چیست,Dwell Time در سئو,Dwell Time و سئو

قسمت بندی کردن محتوا

در کار تولید محتوای آسمان خراش قسمت بندی کردن محتوا هم در بررسی موضوع Dwell Time موثر خواهد بود. اما چطور باید این کار را انجام دهید؛ خیلی ساده است. بخش ها و عنوان های اصلی سایت خود را با تگ H2 مشخص کنید که در صفحه به راحتی دیده شوند. سپس مباحث مهم را در در هر بخش خلاصه بندی کنید تا کاربر به راحتی بتواند با مطالعه آن کل موضوع را متوجه شود.

در نهایت تصاویر مرتبط و باکیفیت تاثیر بسیار زیادی در انتقال مفاهیم ایفا می کنند. بنابراین سعی کنید در بخش های مختلفی از متن محتوا از تصاویر با کیفیت و متناسب با نوشته استفاده نمایید. با این کار مطالب شما به بخش های مختلفی تقسیم می شوند و کاربر از خواندن آنها خسته نمی شود.

موبایل فرندلی بودن محتوا

همانطور که می دانید امروزه تعداد کاربرانی که با موبایل از مطالب و وب سایت های اینترنتی بازدید می کنند، بسیار بیشتر از کاربران PC و دسکتاپ می باشد. بنابراین بهینه سازی وب سایت برای موبایل باید قبل از دسکتاپ صورت گیرد.

برای بررسی این مورد در سایت خود در سرچ کنسول وارد بخش Mobile usability شوید و ببینید کدام یک از صفحات سایت شما برای کاربران موبایل بهینه نشده اند. با برطرف کردن موارد موجود به راحتی می توانید بهینه سازی سایت برای موبایل را انجام دهید.

افزایش سرعت لود صفحات سایت

سرعت بارگذاری صفحات سایت یک شاخص مهم در نزد گوگل برای رتبه بندی سایت ها به حساب می آید. همچنین هیچ کاربری از سایتی که سرعت پایینی دارد، خوشش نمی آید. بنابراین اگر می خواهید وب سایت شما در رابطه با این موضوع که Dwell Time چیست، نتیجه خوبی بدست آورد، حتماً سرعت بارگذاری صفحات سایتتان را بهبود دهید.

نتیجه گیری

Dwell Time یک مفهوم اساسی و کاربردی در زمینه سئو سایت است که نشان می دهد کاربر با جستجوی یک عبارت در گوگل و کلیک بر روی یک سایت چه مدت در آن باقی می ماند. اگر این مدت زمان کم باشد و مطلب موردنظر را در سایت دیگری پیدا کند، یک امتیاز منفی برای شما خواهد بود.

بنابراین باید محتوا و طراحی صفحات سایت خود را به گونه ای آماده کنید که برای کاربران بهترین حالت ممکن باشد. با این کار کار مطمئن خواهید شد که Dwell Time سایت شما بالا خواهد بود. ما در این مقاله سعی کردیم بهترین راهکارهای بالابردن Dwell Time را توضیح دهیم.

امیدواریم مطالب این بخش بتوانند در این زمینه به شما کمک کنند. اگر گزینه دیگری در زمینه Dwell Time چیست؟ هست که ذکر نشده است، می توانید در بخش نظرات با ما و سایر خواننده های این مطلب در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود