سئوی تکنیکال چیست و چه تکنیک هایی دارد

آموزش تخصصی سئو,آموزش سئو تکنیکال,سئو تکنیکال

یکی از اولین و مهمترین سوال هایی که بیشتر افراد تازه وارد به سئو آن را می پرسند، این است که سئوی تکنیکال چیست و چه تکنیک های را به خود اختصاص داده است. خیلی از افراد تصور می کنند که سئو سایت به طور کلی به دو دسته تقسیم می شود؛ سئو داخلی و سئو خارجی. این افراد معمولا اطلاعاتی ندارند که سئوی تکنیکال چیست و دقیقا چه مفهومی دارد. به همین علت، در این مطلب از نیوسئو قصد داریم تا در مورد سئوی تکنیکال نکات مهمی را ارائه کنیم.

مفهوم سئوی تکنیکال چیست؟

اکنون باید به خوبی متوجه شویم که سئوی تکنیکال چیست و منظور از استفاده آن دقیقا چه چیزی می باشد. آیا سئوی تکنیکال تلفیقی از سئو داخلی و خارجی وب سایت می باشد؟ برای دریافت پاسخ این سوال، ادامه متن را با دقت بیشتری مطالعه کنید.

در ارتباط با اینکه سئوی تکنیکال چیست، باید بگوییم که سئو تکنیکال یا همان سئو فنی، به کلیه فعالیت های سئو به غیر از بهینه سازی محتوا و لینک سازی اطلاق می شود. به زبان ساده تر، سئو فنی تمامی نیازهای خزنده گوگل برای کراول کردن صفحات سایت را پوشش می دهد. این نیازها و مقررات موتورهای جستجوگر، به طور مداوم تغییر کرده و پیچیده تر می شوند؛ علت بروز بودن موتور جستجوی مورد نظر در جهت رفع نیازهای کاربران می باشد. بنابراین، سئوی تکنیکال و تکنیک های آن نیز همواره پیچیده تر شده و بر اهمیت کاربردشان افزوده می شود. در نتیجه می توان گفت که سئو فنی همیشه در حال بروز شدن می باشد.

سئو فنی نیاز دارد تا بهینه شود تا پایه و اساس لازم  جهت تولید محتوا و لینک سازی وب سایت شما را فراهم کند. با بهینه و بروز بودن سئو تکنیکال، شما می توانید بهترین موقعیت های بازاریابی برای به دست آوردن لینک های مختلف را کسب کنید. در نهایت شما می توانید در صفحات نتایج جستجوی گوگل به خوبی بدرخشید.

در مورد تعریف اینکه سئوی تکنیکال چیست، بهتر فرض کنید که شما قصد ساخت یک ساختمان را دارید؛ سئوی تکنیکال حکم اسکلت ساختمان را داشته و پایه و اساس ساخت، در دیگر مراحل ساختمان می باشد.

عناصر سئو تکنیکال

همانطور که اطلاعاتی درباره عناصر مرتبط با دیگر بخش ها سئو می تواند بسیار مفید باشد، شما باید بدانید که عناصر سئوی تکنیکال چیست و دقیقا چه نقشی را در روند بهینه سازی وب سایت شما ایفا می کنند.

1. سرعت سایت

حتی وب سایت های فروشگاهی نیز متوجه شده اند که تاخیر کمتر از یک ثانیه در بارگذاری یک صفحه، یک درصد از فروش محصول مورد نظر کاهش می دهد. در نتیجه سرعت سایت یک فاکتور بسیار مهم در روند بهینه سازی است و شما باید از تکنیک های بهینه سازی سرعت سایت استفاده کنید تا در سریع ترین زمان ممکن، اطلاعات صفحه شما برای مخطبتان بارگذاری شود. شما می توانید این تکنیک ها را از مقاله آموزش بهینه سازی سرعت سایت که در نیوسئو آن را منتشر کرده ایم، مشاهده کنید.

با این حال چند مورد اساسی که برای بهینه سازی سرعت سایت از اهمیت زیادی برخودار هستند را در ادامه برای شما بیان کرده ایم:

·         استفاده از قالب های ساده

اجزای وب سایت خود را محدود کنید و قالب ها را به حداقل برسانید. یک اصل مهم درباره قالب ها وجود دارد که باید به یاد داشته باشید؛ هرچه کمتر از قالب ها در روند طراحی سایت خود استفاده کنید، بهتر است.

هرچه عنصر بیشتری در سایت برای بارگذاری وجود داشته باشد، طبیعی است که صفحه مورد نظر دیرتر برای کاربران به نمایش در خواهد آمد. البته دقت داشته باشید که به طور کلی باید تعادلی مناسب بین عناصر ضروری و یک طراحی سایت بی نقص برای خود در نظر داشته باشید.

·         بهینه سازی بصری سایت

تصاویر یکی از اصلی ترین بخش های هر محتوایی می باشند. شما باید حجم تصاویر خود را کاهش دهید و در حال سعی کنید از کیفیت آن ها چیزی کم نشود. در این زمینه هم باید تعادل را رعایت کنید. ابزارهای زیادی برای بهینه سازی تصاویر وجود دارند که شما می توانید از آن ها در روند بهینه سازی سئو تکنیکال خود استفاده کنید.

به طور کلی حجم تصاویر صفحات سایت نباید هر کدام بیشتر از 150 کیلو بایت باشند. البته این عدد در برخی موارد، استثنا هم دارد. طبیعتا افزایش حجم تصاویر یکی از عوامل تاثیرگذار اصلی در افت سرعت سایت است.

·         محدود کردن ریدایرکت ها

ریدارکت های چندگانه نیز می توانند اثرات مخربی بر روند سرعت بارگذاری سایت شما داشته باشند. هرچه ریدایرکت های بیشتری برای یک صفحه در نظر گرفته شده باشند، کاربر مجبور می شود زمان بیشتری را منتظر بماند. به همین دلیل شما همیشه باید تعداد ریدارکت های خود را محدود کنید تا مشکلی برای بهینه سازی سرعت سایت شما به وجود نیاید.

·         کش مرورگر

کش یا همان حافظه پنهان مرورگر، اولین باری که از یک صفحه وب بازدید می کنید، منابع وب سایت را به صورت خودکار ذخیره می کند. علت این است که مرورگر شما در زمانی که دوباره می خواهد وارد صفحه سایت مورد نظر شود، نیازی به بارگذاری مجدد برخی موارد نداشته باشد. این به طور قابل توجهی باعث افزایش سرعت بارگذاری صفحه برای بازدید کنندگان می شود.

2. Mobile friendly

Mobile friendly دومین عنصر مرتبط با سئوی تکنیکال است و اهمیت ان به اندازه بهینه سازی سرعت سایت می باشد. در سال 2015 گوگل بروز رسانی در الگوریتم رتبه بندی خود ایجاد کرد که بسیاری از متخصصین سئو آن را با عنوان Mobilegeddon می شناختند. علت نام گذاری این بروز رسانی الگوریتم رتبه بندی، تاثیر بیش از حد آن بر تمامی جستجوها بود. به معنای واقعی کلمه، این بروز رسانی نوع جستجوها را از دسکتاپ خارج کرده و جستجوها را به سمت تلفن های همراه کشاند.

آموزش تخصصی سئو,آموزش سئو تکنیکال,سئو تکنیکال

از آن زمان بعد، موبایل فرندلی بودن یکی از شاخصه های اصلی تمامی وب سایت ها شد و سئوکاران سعی می کنند تا بیشترین تطابق را با تلفن های همراه داشته و بهترین تکنیک ها را برای بهینه سازی سایت برای تلفن های همراه به کار ببرند.

3. ساختار سایت

یک مسئله مهم دیگر که باید بدانید این است که جایگاه ساختار سایت در سئوی تکنیکال چیست و شما چه اقداماتی باید در زمینه بهبود آن انجام دهید. در این زمینه، نیوسئو پیشنهاد استفاده از یک ساختار سئو دوستانه را می کند. فایل robot.txt، نقشه سایت و URL های سازمان یافته و بهینه شده از اصلی ترین مواری هستند که در زمینه بهینه سازی ساختار کلی سایت در سئوی تکنیکال اهمیت زیادی دارند. بهتر است به جای استفاده از HTTP از HTPPS استفاده کنید؛ چراکه امنیت سایت نیز در این زمینه برای شما می تواند مفید واقع شود.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: سئوی کلاه خاکستری و تکنیک های آنپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

4. نشانه گذاری structured data

مسئله دیگری که در آموزش سئو تکنیکال اهمیت ویژه ای دارد، درباره structured data است. بدیهی است که گوگل با بررسی محتوا و نحوه بهینه سازی یک صفحه سایت، نوع منبع شما را تشخیص می دهد. اما rich snippet ها می توانند وب سایت شما را به مرحله بالاتری ببرند و کمک زیادی به روند کراول کردن و ایندکس کردن صفحات سایت ها توسط موتور جستجو گوگل کنند.

اکنون وقت آن است که متوجه شوید که rich snippet ها دقیقا چه ماهیتی دارند. شما rich snippet ها را می توانید در نتایج جستجوی گوگل مشاهده کنید؛ هنگامی که شما یک پرسش خاص را جستجو می کنید. کافی همین الان یک پرسش را در گوگل جستجو کنید. بعد از جستجو، شما یک لیست از rich snippet ها را می توانید مشاهده کنید. Rich snippet ها داده هایی در ارتباط با star rating و آمار مرورها و بازدیدها در اختیار شما قرار می دهند.

تمامی این اطلاعات که برای برخی نتایج آن ها را می توانید مشاهده کنید، نشانه گذاری های structured data می باشند. نکته مهم اینکه شما نیز می توانید از rich snippet ها را برای وب سایت خود به وجود بیاورید. افرادی که از سایت های وردپرسی استفاده می کنند، در این زمینه می توانند عملکرد راحت تری داشته باشند. اگر شما نیز از یک وب سایت وردپرسی استفاده می کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که از افزونه schema.org را به CMS خود اضافه کنید و آن را فعال کنید. بعد از آن، این افزونه به راحتی آماده به کار می شود.

اما اگر از وردپرس استفاده نمی کنید، پیشنهاد می کنیم که از راهنمای نشانه گذاری گوگل استفاده کنید. تا از مزایای نشانه گذاری های structured data بی بهره نمانید.

5. محتوای تکراری

سئو تکنیکال چیست؟,سئو فنی,سئو فنی چیست

بر اساس اطلاعات به دست آمده از مقاله های آموزش سئو تکنیکال، متوجه می شویم که این دسته از سئو، به خطاهای وب سایت ها نیز مرتبط هستند. محتوای تکراری یکی از اصلی ترین مشکلاتی است که روند سئو فنی شما را تحت تاثیر قرار می دهد. پس باید با دقت ویژه ای با آن برخورد داشته باشید.

برای اینکه اطلاعات بیشتری در این زمینه داشته باشید، بهتر است که به الگوریتم پاندا گوگل که در سال 2011 اتفاق افتاد، مراجعه کنید. این بروز رسانی که در الگوریتم رتبه بندی گوگل اتفاق افتاد، محتواهای بی کیفیت و بدون ارزش را مورد هدف خود قرار داد. بعد از این بروز رسانی، به طور کلی روند تولید محتوای سایت ها عوض شد. محتوای تکراری یا duplicate content نیز یکی از همین موارد بود.

با استفاده از حساب کاربری سرچ کنسول خود می توانید مشکلات مربوط به محتواهای تکراری به مشاهده کنید. وارد حساب کاربری سرچ کنسول/search appearance/HTML improvements شده و بررسی کنید که آیا وب سایت شما مشکلی در رابطه با محتوای تکراری دارد یا خیر.

اگر محتواهای تکراری در سایت شما وجود داشته باشد، می توانید آن ها را حذف کنید. اگر قصد حذف کردن این دسته از محتواها را ندارید، پیشنهاد می کنیم که از تگ canonical برای هر کدام از آن ها استفاده کنید.

سخن پایانی

اکنون که مفهوم سئوی تکنیکال چیست را به خوبی درک کرده اید، باید متوجه شده باشید که این یک موضوعی است که هیچ زمان تمام نخواهد شد. مسائل و فاکتورهای بسیار زیادی در رابطه با سئوی تکنیکال وجود دارند که ما در این مقاله سعی کردیم مهمترین آن ها را برای شما جمع آوری کنیم. مطمئنا با پیاده سازی تمامی نکات گفته شده در این مطلب آموزش سئو تکنیکال، می توانید در مدت زمان کوتاهی، سئو سایت خود را به شدت ارتقا دهید.

4 نظر در مورد مقاله “ سئوی تکنیکال چیست و چه تکنیک هایی دارد ” ثبت شده است
  1. م-ح

    آیا گوگل متن داخل فایل های پی دی اف را می تواند بخواند؟


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما. گوگل نمی خونه متن داخل فایل هارو.


  2. م-ح

    سلام
    یه سوالی دارم از خدمتتون
    آیا قراردادن لینک دانلود فایل پی دی اف در سایت بهتر است یا لینک دانلود فایل به صورت فشرده rar؟
    کدام از نظر سئو تاثیر بهتری دارد؟
    ممنون از راهنماییتون


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما این مسئله نقش مهمی در تقویت یا تضعیف سئو وب سایت شما نداره


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود