پنالتی شدن در سئو توسط گوگل

Cloaking,پنالتی شدن گوگل,تشخیص پنالتی شدن سایت

پنالتی شدن در سئو توسط گوگل هنگامی رخ می دهد که شما اشتباهی در فرآیند سئو وبسایت خود انجام دهید که منجر به جریمه شدن توسط گوگل یا همان پنالتی گوگل می شود، برخی تکنیک های سئو کلاه سیاه مانند گرفتن بک لینک های مشکوک یا استفاده بیش ازحد از کلمات کلیدی می توانند دلایل پنالتی شدن سایت باشند.

پنالتی شدن گوگل می تواند حذف شدن از صفحه نتایج جستجو را در پی داشته باشد پس باید آن را جدی بگیریم و بدانیم پنالتی شدن سایت چیست و همچنین عوامل آن را بشناسیم و سپس راه های تشخیص پنالتی شدن سایت را فرابگیریم.

تاثیرات پنالتی شدن در گوگل

تاثیر کلی پنالتی شدن گوگل این است که وب سایت شما یا دیگر در نتایج جستجو نمایش داده نمی شود یا رتبه شما برای کلمات کلیدی مورد نظرتان به طور چشمگیری کاهش می یابد. وقتی سایت شما توسط گوگل پنالتی می شود، مخاطبان مورد نظر، شما را در نتایج جستجو گوگل پیدا نمی کنند و وقتی برای مخاطب نامرئی باشید، ترافیک و در نتیجه درآمد شما کاهش می یابد.

پنالتی شدن در سئو به سادگی رخ نمی دهد، زیرا عوامل زیادی باید دست به دست هم بدهند تا گوگل به این نتیجه برسد که یک وبسایت مستحق جریمه شدن است، ولی به محض پنالتی شدن گوگل، بازگرداندن رتبه سابق و برطرف کردن آن پنالتی کار بسیار سختی و زمانبری است.

چرا گوگل برخی از سایت هارا پنالتی می کند؟

Cloaking,پنالتی شدن گوگل,تشخیص پنالتی شدن سایت

وظیفه گوگل ارائه مناسب ترین نتایج جستجو است، از دیدگاه گوگل، هر وب سایتی که بخواهد از روش های غیر طبیعی نتایج جستجو را دستکاری کند و در آن بالا بیاید، به نتایج گوگل آسیب برساند، نتایج غیر مفید را به کاربران گوگل برگرداند یا به کاربران تجربه منفی بدهد، مستحق جریمه شدن است.

مجازات گوگل نتیجه الگوریتم های بسیار توسعه یافته ای است که گوگل برای خزیدن و بررسی وب سایت ها از آن ها استفاده می کند. همچنین برخی اقدامات خاص وجود دارد که می توانند منجر به جریمه های دستی فوری توسط کارمندان گوگل شود، برخی اقدامات هم می توانند موجب کاهش رتبه بندی شوند که به مرور زمان اتفاق می افتد.

دلایل پنالتی شدن سایت ها

باید بدانیم دلایل پنالتی شدن سایت چیست تا بتوانیم از بروز آن جلوگیری کنیم، پنالتی شدن در گوگل می تواند به دلایل مختلفی اتفاق بیفتد که اکثر آن ها یک نقطه مشترک دارند و آن هم فریب دادن ربات ها گوگل است، برخی از اعمالی که موجب جریمه شدن سایت در گوگل می شوند:

• هک شدن وبسایت، وجود نرم افزارهای جاسوسی، تبلیغات مزاحم یا ویروس ها
• لینک یا متن مخفی شده در صفحه.
• نمایش نسخه ای متفاوت از یک صفحه وب به روبات های موتور جستجو (cloaking).
• تغییر مسیر (Redirect) فریب کارانه: وقتی کاربران به طور خودکار بدون کلیک روی چیزی به صفحه دیگری منتقل می شود.
• محتوای صفحه با کلمات کلیدی نا مربوط
• استفاده بیش ازحد از کلمات کلیدی
• وجود مقدار زیادی محتوای کپی شده در وبسایت.

مهمترین دلایل پنالتی شدن در گوگل را ذکر کردیم، ولی مواردی بیشتری هم وجود دارند، اما درکل هر اقدامی که جهت فریب دادن ربات های گوگل باشد یا باعث کاهش تجربه کاربری و رضایت کاربر شود، ممکن است سبب جریمه شدن سایت در گوگل شود.

روش های رفع پنالتی سایت

جریمه در سئو,جریمه شدن سایت,جریمه شدن سایت در گوگل

همانطور که پیش تر گفته شد، رفع پنالتی سایت در گوگل آسان نیست. باید بدانید که دو نوع مجازات وجود دارد: دستی و الگوریتمی.

مجازات های دستی توسط یکی از کارکنان گوگل اعمال می شود، اغلب زمانی اعمال می شود که مشخص شود وب سایتی بر خلاف شرایط خدمات گوگل کاری انجام داده است. این ممکن است شامل موارد هک شدن یا وجود ویروس، مخفی کاری و فریب دادن ربات ها، تغییر مسیرهای فریبکارانه یا لینک های خریداری شده باشد، هنگامی که مجازات دستی دریافت می کنید، باید از گوگل درخواست کنید تا مجددا وب سایت شمارا دوباره ایندکس کند، یعنی دوباره آن را در نتایج موتور جستجو خود قرار دهد، اما این که این درخواست با موافقت مواجه شود یا خیر، معلوم نیست.

از سوی دیگر، مجازات الگوریتمی به طور خودکار و بدون دخالت دستی کارکنان گوگل انجام می شود. این مجازات ها اغلب ناشی از تغییر الگوریتم هایی هستند که برای رتبه بندی وب سایت های با ارزش بالاتر از وب سایت های دارای محتوای ضعیف تر یا مرتبط تر طراحی شده اند. مجازات الگوریتم های گوگل مانند پاندا، پنگوئن و مرغ مگس خوار ممکن است بر وب سایت هایی که دارای محتوای بی کیفیت، خیلی کوتاه، نا تمام، تکراری، کپی یا پر از کلمات کلیدی و… هستند اعمال شوند، در این حالت وبسایت های جریمه شده ممکن است همچنان در رتبه بندی جستجو باشند، اما احتمالاً کاهش رتبه بسیار زیادی شامل حالشان می شود.

برای رفع پنالتی شدن در سئو توسط مواردی که از طریق الگوریتم ها اعمال شده اند، باید مواردی را که سبب جریمه شده اند برطرف کنید و دیگر آن هارا تکرار نکنید، سپس امیدوار باشید تا گوگل با بررسی های مجدد جریمه هارا رفع کند. ما در اینجا برخی از نکاتی را که می توانند شما را در رفع پنالتی سایت کمک کنند ذکر می کنیم، اما قبل از این که اقدامی انجام دهید، ابتدا باید دلیل پنالتی شدن سایت را پیدا کنید.

رفع پنالتی در اثر Cloaking و ریدایرکت های فریب کارانه

دلایل پنالتی شدن سایت,رفع پنالتی سایت

Cloaking عبارت است از نمایش صفحات متفاوت به کاربران نسبت به آنچه در گوگل نشان داده می شود و ریدایرکت های فریب کارانه کاربران را به صفحه ای متفاوت از آنچه در گوگل است می فرستد. این دو مورد ممکن است ناخواسته و بدون اطلاع شما رخ دهند که هر دو در دسته دستور العمل های ممنوعه گوگل قرار دارند و می توانند موجب پنالتی شدن در سئو شوند.

مراحل رفع پنالتی در اثر دو مورد ذکر شده به شرح زیر است:

مرحله اول: به سرچ کنسول مراجعه کنید و از قسمت setting گزینه carwl را انتخاب کنید، سپس از قسمت fetchgoogle بخش های آسیب دیده را از صفحات خود حذف کنید.

مرحله دوم: محتوای صفحه وب خود را با محتوایی که گوگل نمایش می دهد مقایسه کنید.

مرحله سوم: اگر بین این دو مغایرتی وجود داشت آن را حذف کنید تا کاملا یکسان باشند.

مرحله چهارم: همه تغییر مسیر هایی که: یا کاربران را به مقصدی غیر منتظره بفرستید و یا تغییر مسیر مشروط دارند (به عنوان مثال: فقط هدایت کاربرانی که از منبع خاصی آمده اند) را حذف کنید.

مرحله پنجم: پس از رفع موارد ذکر شده، اقدام به request indexing کنید.

نکته: این نوع تغییر مسیرها اغلب توسط افزونه های CMS ایجاد می شوند، ممکن است در فایل .htaccess شما قرار داشته باشند یا در جاوا اسکریپت نوشته شوند.

رفع پنالتی در اثر تصاویر مخفی

Cloaking,پنالتی شدن گوگل,تشخیص پنالتی شدن سایت

همانطور که قبلاً ذکر شد، cloaking عبارت است از نمایش محتوای متفاوت به کاربران نسبت به آنچه در گوگل نشان داده می شود، به عنوان مثال می تواند موارد زیر را شامل شود.

  • تصاویری که با تصویر دیگری مبهم و پوشانده شده اند.
  • تصویر در گوگل با تصویر ارائه شده به کاربر متفاوت باشد.
  • تصاویری که باعث تغییر مسیر کاربران می شوند.

مراحل رفع پنالتی در اثر تصاویر مخفی:

مرحله اول: در صفحات دقیقاً همان تصویری را که گوگل به کاربران سایت شما نشان می دهند قرار دهید.

مرحله دوم: پس از رفع مشکل، اقدام به request indexing کنید.

کاهش رتبه همیشه پنالتی نیست

اینکه سایت شما در نتایج موتورهای جستجو رتبه خود را از دست می دهد صرفا معنی پنالتی شدن در سئو نیست. رقابت شما هر روز در حال افزایش است و نحوه رتبه بندی وب سایت ها توسط گوگل دائما در حال تغییر است. هنگامی که فکر می کنید ممکن سایت شما پنالتی شده باشد، جهت رفع پنالتی سایت سعی کنید نکات و معیار های سئو را، بخصوص در بحث سئو تکنیکال، بیشتر و بهتر رعایت کنید.

6 نظر در مورد مقاله “ پنالتی شدن در سئو توسط گوگل ” ثبت شده است
  1. علی

    الان شما میتونید من رو راهنمایی کنید که این سایت پنالتی شده یا نه آخه با سرچ زندگی سالم اصلا توی هیچ صفحه ای از گوگل نمیادش: zendegisalem .com


    • سیدمجتبی پورموسوی

      سلام روزتون بخیر
      پنالتی شدن رو باید از روش های مختلفی بررسی کردن
      به مواردی که داخل محتوا گفته شده، دقت کنید، قطعا متوجه میشید که آیا سایتتون پنالتی شده یا خیر


  2. سعید اسحاق زاده

    عالی بود


    • سیدمجتبی پورموسوی

      ممنون از همراهی شما بزرگوار


  3. علی

    سلام, از آموزش مفیدتون ممنونم
    یه سوال:
    طبق گفته گوگل در الگوریتم «دزد دریایی» عدم رعایت حقوق کپی رایت؛ درحال حاضر من وبسایت ارائه کتاب دارم و داخل سایتم یکسری موزیک های بیکلام قراردادم که ازبرترین موسیقیدان های دنیاست…چندین سال هست که رتبه مناسبی ندارم. علت این رتبه نامناسب میتونه این موزیک های داخل سایت باشه یا نه؟؟
    ممنون


    • ناظر سایت

      درود بر شما
      نمیشه گفت این موضوع روی سایتتون تاثیرگذار نیست اما اینی که شما چند ساله دارید کار می کنید و سایتتون هیچ رتبه ای نگرفته، میتونه مشکل از جای دیگه ای باشد.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود