آموزش سئو متخصص سئو فنی شوید – قسمت اول

آموزش سئو تکنیکال,آموزش سئو فنی,بهینه سازی فنی سایت

بهینه سازی فنی بخش اصلی سئو سایت می باشد. سایت هایی که از نظر فنی بهینه سازی شده اند هم از نظر کراول و ایندکس مطابق با موتورهای جستجو هستند٬ و هم می توانند تجربه کاربری بسیار خوبی را در اختیار کاربران قرار دهند.

به سختی می توان تمام ابعاد فنی سایت شما را در یک مقاله بررسی کنیم. زیرا صد ها موضوع در این زمینه باید بررسی شوند اما حوزه هایی وجود دارند که اهمیت بسیار زیادی دارند.

اما در جلسات آموزش سئو دوره آسمان خراش٬ به صورت کامل سئو فنی و بهینه سازی سورس سایت شما را داریم و می توانید از این دوره بهره ببرید.

در این مقاله، من مهم ترین موضوعات را همراه با نکته های عملی برای پیشرفت در آن ها، ارائه می کنم.

  1. ایندکس کردن و قابلیت کراول

اولین چیزی که باید نسبت به آن مطمئن شوید این است که موتورهای جستجو می توانند به صورت درست سایت شما را کراول و ایندکس کنند. شما می توانید چند صفحه از سایت خودتان که توسط موتورهای جستجو ایندکس شده اند را با استفاده از سرچ کنسول گوگل بررسی کنید و به این منظور می توانید site:domain.com را در گوگل جستجو کنید و یا می توانید با استفاده از یک خزنده سئو مانند  WebSite Auditor این کار را انجام دهید.

آموزش سئو تکنیکال,آموزش سئو فنی,بهینه سازی فنی سایت

در نمونه ای که در تصویر بالا نشان داده شده است، یک شکاف بسیار مهم از نظر ایندکس وجود دارد و تعداد صفحاتی که توسط گوگل ایندکس شده است تا حد زیادی نسبت به کل صفحات سایت کمتر می باشد. برای این که این شکاف های ایندکس ایجاد نشود و شما بتوانید قابلیت کراول سایت خودتان را افزایش دهید، باید به موضوعات زیر توجه ویژه داشته باشید:

منابعی که از نظر ایندکس، محدود شده اند

به یاد داشته باشید که گوگل حالا می تواند تمام منابع را رندر کند (HTML, CSS, و JavaScript). در نتیجه در صورتی که این منابع از دسترس ایندکس گوگل منع شده باشند، گوگل دیگر صفحات شما را آن طور که باید، نمی بیند و در نهایت به صورت مناسب نمی تواند آن ها را رندر کند.

صفحه های یتیم و تنها!

این صفحات، صفحاتی در سایت شما هستند که به هیچ صفحه دیگری لینک نشده اند. بدین معنی که این صفحه ها برای موتورهای جستجو نامرئی هستند. شما باید مطمئن شوید که صفحات مهم در وبسایت شما به صورت صفحه های یتیم رها نشده باشند.

محتوای صفحه بندی شده

گوگل اخیرا اعلام کرده است که دیگر از rel=next , rel-prev پشتیبانی نمی کند و پیشنهاد کرده است که افراد از محتوای یک صفحه ای در سایت خودشان استفاده کنند. با وجود این که اگر شما محتوای صفحه بندی شده در سایت خودتان دارید و این محتواها مناسب سایت شما هستند٬ اصلا اجباری نیست که تغیری ایجاد کنید اما بهتر است مطمئن شوید که محتوای صفحه بندی شده می توانند صفحه هایی مستقل باشند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش مهم خارج کردن صفحات از گوگلپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

باید چه کنیم؟

  • فایل robots.txt را بررسی کنید. این فایل نباید مانع دسترسی موتور جستجو به صفحات مهم سایت شما شده باشد.
  • با کراول کردن سایت با استفاده از ابزاری که بتواند تمام منابع و صفحات را کراول و رندر کند، شرایط سایت خودتان را دوباره بررسی کنید.
  1. بودجه کراول

بودجه کراول را می توان به عنوان تعداد بازدید های بات موتور جستجو در یک سایت در طول یک دوره زمانی خاص، تعریف کرد. مثلا در صورتی که گوگل بات سایت شما را 2.5 هزار بار در هر ماه بررسی کند. در نتیجه 2.5 هزار بودجه کراول ماهانه شما برای گوگل می باشد. با وجود این که هنوز مشخص نیست که گوگل این بودجه های کراول را دقیقا به چه صورت برای هر سایت مشخص می کند، دو نظریه اصلی وجود دارد که عوامل اصلی را مشخص می کند:

  • تعداد لینک های داخلی برای یک صفحه
  • تعداد بک لینک ها

در سال 2016، آزمایشی انجام شده تا همبستگی بین لینک های داخلی و خارجی و وضعیت کراول٬ شناسایی شود. پروژه هایی برای 11 سایت در WebSite Auditor ایجاد شد تا تعداد لینک های داخلی بررسی شود. سپس، پروژه هایی را برای همین 11 سایت در SEO SpyGlass ایجاد کردند تا تعداد لینک های خارجی برای هر صفحه را بررسی کنند.

سپس آمار مرتبط با کراول را در گزارش های سرور بررسی کردند تا متوجه شوند که ربات گوگل هر چند وقت یک بار صفحه ای را بررسی می کند. با استفاده از این داده ها، ما متوجه شدیم که بین لینک های داخلی و بودجه کراول همبستگی بسیار ضعیف وجود دارد (0.154) اما این همبستگی بین لینک های خارجی و بودجه کراول، بسیار قوی بود (0.978).

اما این نتایج به نظر دیگر معتبر نیستند. ما همین آزمایش را هفته پیش انجام دادیم که مشخص شد هیچ همبستگی بین لینک های داخلی و بک لینک ها و بودجه کراول وجود ندارد. به بیان دیگر، بک لینک ها قبلا در افزایش بودجه کراول شما نقش مهمی داشتند که به نظر دیگر این طور نیست. این بدین معنی است که برای تقویت بودجه کراول، شما باید از تکنیک های قدیمی خوب استفاده کنید که باعث می شود خزنده های موتور جستجو تا حد امکان صفحات بیشتری را در سایت شما بررسی کنند و محتوای جدید شما را سریع تر شناسایی کنند.

دقیقا یکی از مسائل مهمی که در کلاس های آموزش سئو خودم به آن تایید میکنم استفاده مناسب از لینک داخلی است. شما با درک سئو سایت می توانید با تمامی آپدیت های گوگل به صورت منطقی برخورد کنید.

حالا از خود سوال می پرسید که چگونه سرعت ایندکس گوگل و موتور های جستجو را افزایش دهیم؟

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: ده نکته افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگلپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

چه باید بکنیم؟

  • مطمئن شوید که صفحه های مهم شما کراول پذیر هستند. فایل robots.txt را بررسی کنید. این فایل نباید باعث عدم دسترسی موتور جستجو به منابع مهم باشد (شامل CSS و Javascript).
  • سعی کنید از زنجیره های طولانی ریدایرکت استفاده نکنید. بهترین روش این است که از دو ریدایرکت پشت سر هم بیشتر استفاده نکنید.
  • صفحاتی که خراب هستند را درست کنید. در صورتی که یک بات جستجو بر روی صفحاتی که کد وضعیت 4xx/5xx دارند گیر کند (4040، ارور «not found» ، 500 «internet server»، و یا هر خطای مشابه)، یک قسمت از بودجه کراول شما هدر می رود.
  • نقشه ی سایت خودتان را تمیز کنید. برای این که مطمئن شوید محتوای شما راحت تر در اختیار خزنده ها و کاربران قرار می گیرد، صفحه های 4xx، ریدایرکت های غیر ضروری، صفحه های مسدود شده و یا غیر کنونیکال را حذف کنید.
  • صفحاتی که هیچ ارزش سئو ندارند را حذف کنید. یک قانون حذف برای سیاست های حریم شخصی، تبلیغات قدیمی، شرایط سایت و صفحاتی بی فایده دیگر را در فایل robots.txt مشخص کنید.
  • کارایی لینک سازی داخلی خودتان را حفظ کنید. سعی کنید ساختار سایت شما مانند یک درخت و کم عمق باشد تا خزنده ها بتوانند به راحتی به تمام صفحات مهم سایت شما دسترسی داشته باشند.
  • پارامتر های URL خودتان را تهیه کنید. در صورتی که شما URL های پویایی دارید که به یک صفحه می روند، این پارامتر ها را در Google Search Console > Crawl > Search Parameters مشخص کنید.
  1. ساختار سایت

سایت هایی که درک آن ها ساده باشد، مانند یک کار هنری به نظر می رسند اما فراتر از این احساس، ساختار های خوب سایت و ناوبری های مناسب باعث می شود که کاربران بتوانند به راحتی محتوایی که می خواهند را پیدا کنند. مهم تر از آن، ایجاد کردن یک معماری مناسب برای سایت باعث میشود که بات های مختلف به تمام صفحات مهم سایت شما دسترسی داشته باشند. برای این که ساختار سایت مناسبی داشته باشید، باید بر روی دو عامل بسیار مهم متمرکز شوید:

  1. نقشه سایت

با کمک نقشه سایت، موتورهای جستجو سایت شما را پیدا می کنند، ساختار آن را می خوانند و محتوای جدید را کشف می کنند.

چه باید بکنیم؟

در صورتی که به دلیل خاصی شما هنوز نقشه سایت خودتان را ارائه نکرده اید، حتما باید این نقشه سایت را ایجاد کرده و آن را در سرچ کنسول گوگل آپلود کنید. شما می توانید با کمک W3C validator بررسی کنید که آیا نقشه سایت شما به صورت مناسب کدنویسی شده است یا خیر.

نقشه سایت شما باید:

به روز باشد – وقتی که چیزی را به سایت اضافه کرده و یا از آن حذف می کنید، حتما نقشه ی سایت خودتان را هم تغییر دهید.

خلاصه باشد – یعنی زیر 50.000 URL در آن وجود داشته باشد.

تمیز باشد – خطا، ریدایرکت و منابع مسدود شده در آن وجود نداشته باشد.

 

  1. ساختار لینک های داخلی

همه مزایای لینک های خارجی را می دانند اما بیشتر افراد توجه زیادی به لینک های داخلی ندارند. ولیکن لینک سازی حرفه ای به صورت داخلی باعث می شود که ارزش لینک در میان تمام صفحات به صورت موثر توزیع شده و ترافیک صفحاتی که اعتبار کمتری دارند نیز افزایش پیدا کند.

موضوع مهم این است که شما باید دسته بندی های موضوعی را با استفاده از محتوایی که به صورت داخلی به یکدیگر لینک شده اند ایجاد کنید تا به موتورهای جستجو نشان دهید که محتوای سایت شما در یک زمینه ی خاص، اعتبار دارد.

چه باید بکنیم؟

استراتژی ها ممکن است مبتنی بر اهداف شما متغیر باشد اما المان های زیر برای تمام اهداف ضروری هستند:

عمق کلیک کم: جان مولر تایید کرده است که هر چه تعداد کلیک هایی که از صفحه اصلی سایت تا رسیدن به یک صفحه کمتر باشد، بهتر است. بر اساس همین توصیه، شما باید سعی کنید که تمام صفحات نهایت سه کلیک تا صفحه اصلی فاصله داشته باشند. در صورتی که شما یک سایت بزرگ دارید، می توانید از جستجوی داخلی برای سایت و یا بردکرامب استفاده کنید.

استفاده از لینک های مطالب مرتبط: زمانی که شما برای سایت خودتان محتوایی را ایجاد می کنید، همیشه لینک صفحات با محتوای مرتبط را در این محتوا قراردهید (مقاله ها، صفحه محصولات و غیره). این لینک ها معمولا وزن بیشتری نسبت به لینک های ناوبری دارند (لینک هایی که در قسمت هدر یا فوتر صفحه قرار دارند).

انکر تکست های اطلاعاتی: کلمات کلیدی را در انکر تکست های لینک های داخلی استفاده کنید زیرا این انکر تکست ها به خواننده ها اطلاع می دهد که قرار است در محتوای لینک شده، چه چیزی را مشاهده کنند. هیچ وقت یادتان نرود که همین کار را برای لینک های تصویری نیز انجام دهید.

ادامه مطلب در آموزش سئو متخصص سئو فنی شوید – قسمت دوم مطالعه کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود