
متا تگ های سئو کدامند؟ این سوال برای بسیاری از افرادی که می خواهند از طریق موتورهای جستجو در سایت خود وروردی داشته باشند و کاربران را جذب کنند، پیش می آید، ما در این مقاله آموزشی قصد داریم یه این سوال پاسخ دهیم، اما ابتدا باید به بیان مفهوم خود متا تگ بپردازیم، سپس به سراغ توضیح تاثیر آن ها در سئو برویم.
متا تگ چیست؟
متا تگ ها اطلاعات مربوط به صفحه وب را در سند HTML یا همان سورس صفحه ارائه می دهند. این اطلاعات “فراداده” یا “متادیتا” نامیده می شوند و در حالی که در خود صفحه نمایش داده نمی شود، می تواند توسط موتورهای جستجو و خزنده های وب خوانده شوند. برای مشاهده سورس یک صفحه وب می توانید آن را در مرورگر خود باز کرده و با استفاده از کلید های ترکیبی ctrl + u سورس آن را مشاهده کنید، پیشنهاد می شود اگر مفهوم سورس صفحه را نمی دانید حتما این کار را انجام دهید.
موتورهای جستجو مانند گوگل، از این فراداده های موجود در متا تگ ها برای درک اطلاعات بیشتر در مورد صفحه وب استفاده می کنند. آن ها می توانند از این اطلاعات برای اهداف رتبه بندی و نمایش صفحات در نتایج جستجو استفاده کنند و همچنین گاهی اوقات برخی از متا تگ ها را نادیده می گیرند.
از متا تگ های مهم می توان به Description (متا توضیحات) و Title (متا تگ عنوان) اشاره کرد. حال که مفهوم متا تگ ها را درک کردید به توضیح متا تگ های سئو می پردازیم:
مفهوم متا تگ های سئو
متا تگ های سئو برچسب های HTML در صفحه هستند که برای موتور های جستجو حائز اهمیت می باشند، وجود یا عدم وجود این متا تگ ها، همچنین اطلاعاتی که داخل آن ها قرار می گیرند، در سئو وبسایت ها و رتبه آن ها در نتایج جستجو تاثیر گذار است.
خزنده های موتور های جستجو، قادر به خواندن تمامی متا تگ های موجود در سورس یک صفحه هستند اما فقط برخی از این برچسب ها در سئو تاثیر گذارند، همچنین برخی از آن ها فقط برای بعضی از موتور های جستجو مهم هستند و ممکن است برای برخی دیگر اهمیتی نداشته باشند، به عنوان مثال، متا تگ keywords برای موتور جستجو گوگل اهمیتی ندارد اما برای برخی از موتور های جستجوی دیگر حائز اهمیت است.
به عنوان برخی از مهمترین متا تگ ها در سئو می توان به موارد زیر اشاره کرد:
• title
• description
• robots
• refresh redirect
• charset
• viewport
متا تگ عنوان (Title)
یکی از مهمترین متا تگ های سئو، عنوان است، گوگل همیشه این متا تگ را در صفحه نتایج جستجوی خود نمایش می دهد، گاهی اوقات ممکن است محتوایی که داخل آن نوشته اید را هم تغییر دهد و بجای آن از محتوای یکی از تگ های هدینگ داخل صفحه استفاده کند.
چرا متا تگ Title در سئو مهم است؟
طبق گفته گوگل عناوین برای درک سریع کاربران در مورد محتوای یک نتیجه و دلیل مرتبط بودن آن با درخواست آن ها بسیار مهم است. عنوان معمولا اطلاعات اولیه ای است که برای تصمیم گیری در مورد کلیک روی کدام نتیجه مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین مهم است که از عناوین با کیفیت بالا در صفحات وب خود استفاده کنید.
نکات نوشتن متا تگ عنوان (Title)
• هر صفحه باید عنوان منحصر به فرد خود را داشته باشد، یعنی نباید دو یا چند صفحه دارای تگ تایتل کاملا یکسان باشند.
• مختصر اما جذاب و توصیفی باشد.
• از عنوان های مبهم اجتناب کنید، عنوان باید مرتبط با محتوای اصلی باشد طوری که کاربر پس از خواندن، متوجه موضوع محتوا بشود.
• مطابق با عباراتی باشد که کاربران جستجو می کنند.
• کلمه کلیدی اصلی محتوا را در جایی مناسب از عنوان قرار دهید، بهتر است عنوان با این کلید واژه شروع شود ولی خوانایی و جذاب بودن در اولویت است.
• از 60 کارکتر بیشتر نباشد.
اشتباهات رایج در نوشتن تگ Title
برای نوشتن این تگ 4 اشتباه رایج وجود دارد که ممکن است افراد مرتکب آن ها شوند:
1. عناوین خیلی طولانی: همانطور که گفته شد عنوان صفحه نباید بیشتر از 60 کارکتر باشد، اما استفاده کامل از همان 60 کارکتر هم در صورت لزوم مجاز است، فراموش نکنید که عناوین باید مختصر و توصیفی باشند.
2. عدم وجود تگ تایتل در صفحه: این تگ باید در صفحه وجود داشته باشد و نمی توان از قرار دادن آن صرف نظر کرد، در صورت عدم وجود، صفحه توسط موتور های جستجو جریمه می شود.
3. بیش از یک تگ عنوان در صفحه: هر صفحه فقط و باید یک عنوان داشته باشد، اگر در صفحه بیش از یک تگ عنوان وجود داشته باشد، موتور های جستجو عناوین نا مطلوبی را از آن صفحه در نتایج جستجو خود نمایش می دهند.
4. عنواین تکراری: این اشتباه تحت عنوان Duplicate Titles شناخته می شود، همانطور که قبلا اشاره شد، هر صفحه باید عنوان متمایز منحصر به فردی برای خود داشته باشد.
متا تگ description (توضیحات)
یکی دیگر از موارد مهم متا تگ های سئو، متا تگ دیسکریپشن است، این متا تگ خلاصه ای از محتوای صفحه است در قسمت پایین عنوان، در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود، موتورهای جستجو اغلب از آن برای درک موضوع و کلمات کلیدی محتوا استفاده می کنند. برای این تگ هم ممکن است این مشکل پیش بیاید که متن و محتوای تعیین شده توسط شما نمایش داده نشود و گوگل قسمتی از محتوای اصلی شما را بجای آن در نتایج جستجو نمایش دهد.
چرا متا تگ Description در سئو مهم است؟
توضیحات متا باید به طور کلی کاربران را با خلاصه ای کوتاه و مرتبط با محتوای اصلی صفحه آگاه و آن ها را علاقه مند به کلیک و مشاهده صفحه کند. توضیحات می تواند کاربر را متقاعد کند که این صفحه دقیقاً همان چیزی است که بدنبال آن هستند.
با این حال توضیحات متا یک معیار تاثر گذار مستقیم در رتبه بندی سایت ها نیست، طبق گفته گوگل: از متا تگ توضیحات برای قطعاتی که (در نتایج جستجو) نشان می دهیم استفاده می کنیم، (اما) در رتبه بندی استفاده نمی کنیم.
نکات نوشتن متا تگ description
• برای هر صفحه یک تگ توضیحات منحصر به فرد بنویسید.
• سعی کنید مطالب را به طور دقیق خلاصه کنید.
• از توصیفات کلی اجتناب کنید.
• از کلمات کلیدی محتوا در آن استفاده کنید.
• جذاب و مفید بنویسید.
• از عباراتی که کاربران جستجو می کنند استفاده کنید.
• کلمه کلیدی اصلی محتوا را در ابتدای متن توضیحات قرار دهید.
• از 160 کارکتر بیشتر نباشد.
اشتباهات رایج در نوشتن تگ Description
4 اشتباه متداول مشابه با مواردی که برای تگ عنوان گفته شد وجود دارد که هنگام نوشتن متا توضیحات باید به آن ها دقت کنید.
1. توضیحات متا خیلی طولانی: محدودیت خاصی برای طول توضیحات وجود ندارد اما باید دقت کنید که ممکن است در صورت طولانی بودن، به صورت کامل در نتایج جستجو نمایش داده نشود، همچنین نتایج گوگل مطابق با عرض مرورگر و صفحه نمایش دستگاه ها تنظیم می شود پس برای نمایش کامل توضیحات نباید از متنی طولانی استفاده کرد.
2. عدم وجود تگ description در صفحه: همانند تگ عنوان، تگ توضیحات متا هم باید در صفحه وجود داشته باشد در غیر این صورت صفحه جریمه می شود.
3. وجود بیش از یک تگ توضیحات در صفحه: وجود دو یا چند توضیحات متا ممکن است ربات های موتور های جستجو را گیج کند.
4. Description تکراری در چندین صفحه: همانند تگ تایتل، توضیحات هر صفحه هم باید متمایز و منحصر به فرد باشد.
متا تگ robots (ربات ها)
در متا تگ robots دستور العمل هایی در ارتباط با نحوه خزیدن خزنده ها در سورس صفحه، وجود دارد. این مورد از متا تگ های سئو هم بسیار مهم حائز اهمیت است همچنین نیاز به دانش کد نویسی ابتدایی دارد.
چرا متا تگ robots در سئو مهم است؟
قرار دادن ویژگی های اشتباه در تگ robots می تواند تأثیر فاجعه باری بر حضور سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد. تلاش های سئو شما متکی بر درک این برچسب و استفاده موثر از آن است، ویژگی هایی که در این تگ می توانید قرار دهید به شرح زیر می باشند:
• index: از ربات های می خواهد که صفحه را ایندکس کنند و در نتایج جستجو قرار دهند.
• noindex: دقیقا برعکس مورد بالا، به خزنده ها می گوید صفحه مربوطه را ایندکس نکنند و در نتایج جستجو قرار ندهند.
• follow: به ربات ها می گوید لینک های موجود در صفحه و سایت های مبدا آن ها مورد تایید هستند و آن لینک ها را دنبال کنند. در این حالت امر انتقال ارزش و رنک از صفحه مبدا به صفحات مقصد صورت می گیرد.
• nofollow: به خزنده ها می گوید مقصد لینک های موجود در صفحه مورد تایید نیست و رنکی به آن انتقال پیدا نکند.
شما می توانید به شیوه زیر موارد بالا را به صورت ترکیبی در متا تگ ربات استفاده کنید:
نکته: عدم وجود این تگ در سورس صفحه معادل index، follow بودن آن است.
گوگل ویژگی های “nofollow” را به عنوان راهنما در نظر میگیرد نه دستورالعمل. همچنین ویژگی های دیگری مانند noarchive ،noimageindex ، nosnippet و … وجود دارند.
دو نکته مهم متا تگ ربات
• از تگ ربات ها فقط زمانی استفاده کنید که می خواهید نحوه خزیدن صفحه توسط گوگل را محدود کنید.
• صفحات دارای تگ روبات های متا را در robots.txt مسدود نکنید. (در قسمت اشتباهات رایج بیشتر توضیح داده خواهد شد)
اشتباهات رایج در متا تگ ربات
1. صفحات مسدود شده: اگر صفحه ای را با متا تگ ربات مسدود کرده اید، آن را در فایل robots.txt مسدود نکنید، زیرا در این حالت ممکن است خزنده ها متوجه ویژگی noindex موجود در متا تگ robots نشوند و آن صفحه را ایندکس کنند.
2. noindex اشتباه: هنگامی باید این ویژگی را قرار دهید که مطمئن هستید نمی خواهید صفحه ایندکس شود، با قرار گرفتن این ویژگی، صفحه مورد نظر در نتایج جستجو قرار نمی گیرد و ترافیک ارگانیک خود را از دست می دهد.
3. nofollow اشتباه: این ویژگی از خزیده شدن لینک های موجود در صفحه توسط گوگل جلوگیری می کند که ممکن است از کشف شدن و ایندکس شدن محتوای موجود در مقصد لینک ها نیز جلوگیری کند. همچنین مانع از ورود ارزش و رنک به صفحات مقصد می شود که ممکن است شما چنین قصدی نداشته باشد، پس قبل از قرار دادن این ویژگی نسبت به موارد گفته شده اطمینان حاصل کنید.
متا تگ viewport
گزینه دیگر از متاتگ های سئو تگ viewport است که سطح و ناحیه قابل رویت یک صفحه وب را مشخص می کند و مرورگر را راهنمایی می کند که چگونه صفحه ای را در اندازه های مختلف صفحه، نمایش دهد. به عنوان مثال اندازه های مربوط به دسکتاپ، تبلت، تلفن همراه و… .
چرا متا تگ viewport در سئو مهم است؟
وجود متا تگ viewport به موتور های جستجو نشان می دهد که صفحه سازگار با تلفن همراه می باشد، این امر اهمیت دارد زیرا گوگل از سال 2015 صفحات وب بهینه سازی شده برای موبایل را در نتایج جستجوی رتبه بندی می کند.
هنگامی که نسخه دسکتاپ کوچک شده از یک صفحه وب، در تلفن همراه بارگذاری شود آزاردهنده است و خواندن مطالب را سخت می کند. این ممکن است سیگنال های منفی را به گوگل ارسال کند.
البته دقت کنید برای سازگاری صفحه وب با تلفن همراه، تگ viewport کافی نیست، علاوه بر آن باید صفحه دارای طراحی واکنشگرا (Responsive) باشد.
متا تگ charset
متا تگ charset کدگذاری کاراکتر های صفحه وب را تنظیم می کند. به عبارت دیگر، به مرورگر می گوید که چگونه متن روی صفحه وب شما باید نمایش داده شود.
صدها نوع مختلف برای این متا تگ وجود دارد، اما دو مورد رایج در وب عبارتند از:
• UTF‑8: برای کدگذاری کارکتر های غیر لاتین، مثل کارکتر های فارسی استفاده می شود.
• ISO-8859–1: برای کدگذاری کارکتر های لاتین استفاده می شود.
چرا متا تگ charset در سئو مهم است؟
استفاده از رمزگذاری نادرست متون می تواند باعث نمایش نادرست برخی از کاراکترها در مرورگر شود، مسائل مربوط به قالب بندی کاراکتر ها برای تجربه کاربری اهمیت دارد و می تواند باعث شود صفحات شما خراب و شکسته به نظر برسند که در نتیجه منجر به اثرات منفی در سئو می شود. این تاثیرات منفی عبارت اند از:
• کاهش شانس شما برای گرفتن بک لینک به صورت طبیعی. زیرا افراد مایل نیستند به صفحات نا مرتبی که خراب به نظر می رسند لینک بدهند.
• افزایش نرخ پرش (bounce rate)
• عدم درک صحیح محتوای شما توسط خزنده های موتور های جستجو.
نکات مهم متا تگ charset
• از تگ meta charset در همه صفحات وب استفاده کنید.
• در صورت امکان از UTF‑8 استفاده کنید.
• از این تگ مطابق با نسخه HTML خود استفاده کنید.
متا تگ refresh redirect (تغییر مسیر)
یک برچسب تغییر مسیر مجدد به مرورگر وب می گوید که کاربر را پس از مدت زمان معینی به آدرس دیگری هدایت کند.
چرا متا تگ refresh redirect در سئو مهم است؟
برچسب های تغییر مسیر متا برای سئو مهم هستند به این معنا که شما نباید از آن ها استفاده کنید، دلایل این موضوع عبارت اند از:
• توسط همه مرورگرها پشتیبانی نمی شود.
• می تواند برای کاربر گیج کننده باشد و نگرانی های امنیتی را افزایش دهد.
• صفحات قبل از مشاهده URL مقصد نیاز به تجزیه دارند، که ممکن است مدتی طول بکشد.
برای تغییر مسیر ها بهتر است از انواع ریدایرکت 301 یا 302 بسته نوع نیازتان استفاده کنید.
آیا متا تگ keywords برای گوگل اهمیت دارد یا خیر؟
در برخی از مقالات آمده است که تگ کلمات کلیدی متا را با لیستی از کلمات کلیدی مورد نظر پر کنید. این توصیه بیهوده است حتی می تواند منجر به جریمه شود. گوگل از سال 2009 از متا تگ keywords برای رتبه بندی استفاده نکرده است زیرا:
این متا تگ به سرعت تبدیل به قسمتی شد که افراد در آن کلمات کلیدی غالباً بی ربط را بدون اینکه بازدیدکنندگان معمولی آن کلمات کلیدی را ببینند، قرار می دادند. از آنجا که متا تگ کلمات کلیدی اغلب مورد سوء استفاده قرار می گرفت، سال ها پیش گوگل بی توجهی به این متا تگ را آغاز کرد.
ادامه…
آموزش سئو سایت با استفاده از متا تگ ها برای تمامی سئو کاران و صاحبان وب سایت ها ضروری است. این مطلب مقدمه ای جامع با موضوع آموزش استفاده از متا تگ می باشد که وبمستران در زمان ایجاد یا بهینه سازی وب سایت احتمالا نیازمند آنها خواهند بود.
در این مطلب همه چیز را پوشش خواهیم داد از جمله: تگ Title، تگ Description، تگ Alt Text یا متن جایگزین برای تصاویر، تگ Canonical، تگ Noindex، تگ Nofollow، تگ های H1 تا H6، تگ Robots و تگ های مختلفی که در سرویس Google News مورد استفاده قرار می گیرند.
اما در ابتدا باید به این سوال پاسخ دهیم که:
متا تگ چیست ؟
متا تگ ها المان های HTML هستند که اطلاعاتی درباره یک صفحه وب در اختیار موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان وب سایت قرار می دهند.
این عناصر باید در قالب تگ در قسمت
یک سند HTML قرار داده شوند و بعد از این باید در سیستم مدیریت محتوای مورد نظرتان کد نویسی شوند.پیاده سازی بعضی از آنها ساده و برخی دیگر دشوارتر است، خصوصا اگر کاربر وردپرس یا سایر CSM های آماده باشید، چرا که در این سیستم های مدیریت محتوا کارهایی مثل نوشتن ساده یک عنوان (headline) سبب ایجاد تگ H1 شده و بخش های خاصی برای اضافه کردن لینک های Canonical یا تگ Description هم در نظر گرفته شده است.
آرامش خود را حفظ کنید چرا که ویرایش و کار با تگ ها آن چنان که در نگاه اول به نظر می رسد، سخت و پیچیده نیست. در ادامه این تگ ها را به ترتیب حروف الفبا شرح خواهیم داد.
تگ Alt-Text یا متن جایگزین برای تصاویر
همان گونه که قبلا در راهنمای بهینه سازی و سئو تصاویر ذکر کردیم، گوگل قادر به مشاهده تصاویر شما نیست اما می تواند آنها را بخواند؛ آن چه که گوگل می خواند همان عبارت های نوشته نوشته شده در بخش تگ Alt-Text است.
تگ Alt-Text باید شفاف، توصیفی و مختصر بوده و نباید تعداد زیادی عبارت کلیدی در آن استفاده کرد. ضمنا نرم افزارهای مطالعه محتویات صفحه نمایش (Screen readers) هم از تگ Alt-Text برای توصیف عکس ها برای افرادی که مشکل بینایی دارند، استفاده می کنند.
این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در زمان قرار گرفتن نشانگر ماوس روی تصویر، Alt-Text نوشته شده در یک جعبه متنی نمایش داده می شود.
تگ Author (نویسنده)
تا چند سال پیش نشانه گذاری Authorship گوگل (rel=author) اهمیت زیادی داشت چرا که با استفاده از آن می توانستید نام نویسنده مقاله را به مقاله تگ کرده و ریچ اسنیپت (rich snippet) مخصوص به آن را با تصویر پروفایل نویسنده بسازید.
متاسفانه گوگل در سال 2014 نتایج بر اساس نام نویسنده (Authorship Results) را از لیست نتایج جستجو حذف نمود و دیگر با استفاده از این نشانه گذاری محتواهای ایجاد شده توسط نویسندگان را دنبال نمی کند.
هر چند همچنان می توان از این تگ برای محتواها استفاده نموده و با این کار نوعی سیگنال اعتماد یا خوراک اطلاعاتی به گراف دانش گوگل ارائه کرد.
تگ Canonical
اگر دو محتوای مشابه در سطح وب وجود داشته باشد (برای مثال هر نوع محتوای یک وب سایت دیگر را شما هم منتشر کنید)، باید یک تگ Canonical که شامل آدرس URL مقاله اصلی منتشر شده است را هم لحاظ کنید.
با این کار رتبه صفحه (PageRank) و سایر سیگنال های رتبه بندی گوگل به صفحه وب اصلی که منتشر کننده محتواست تعلق گرفته و در اصل به موتور جستجو گفته خواهد شد که صفحه اصلی که محتوا در آن قرار گرفته باید در نتایج جستجو ظاهر شود.
تگ Canonicalدر لینک HTML به شکل زیر نشان داده می شود:
یا در اغلب موارد بخشی در سیستم مدیریت محتوای مقالات وجود دارد که می توان URL اصلی را در آن کپی و جایگذاری کرد. مثل تصویر زیر:
متا تگ news_keywords سرویس خبر گوگل
متا تگ news_keywords به شما اجازه می دهد 10 اصطلاح اصلی مرتبط را در مقالات خبری خود ذکر کنید.
برای روشن شدن مطلب از مثال خود گوگل استفاده می کنیم. در مقاله ای درباره جام جهانی می توانید از کد زیر استفاده نمایید تا سرویس خبر گوگل درک بهتری از ماهیت محتوای شما داشته باشد:
<meta name="news_keywords" content="World Cup, Brazil 2014, Spain vs Netherlands">
متا تگ news_keywords صرفا برای وب سایت هایی مفید است که در سرویس خبری گوگل حضور دارند؛ در صورتی که از این سرویس استفاده نمی کنید طبیعتا به کارگیری این متا تگ هم معنایی نخواهد داشت.
تگ Standout در سرویس خبر گوگل
می توان مطلب بسیار مهم یا یک خبر داغ موجود در وب سایت را با پیاده سازی کد زیر در سرویس خبر گوگل متمایز و برجسته کنید:
<head>
…
<link rel="standout" href="http://www.example.com/breaking_exclusive_story_2314"/>
</head>
یا می توان از یک متا تگ استفاده کرد:
<head>
…
<meta name="standout" content="http://www.example.com/breaking_exclusive_story_2314"/>
</head>
دقت داشته باشید که بهتر است از متا تگ فوق صرفا برای مطالب واقعا ارزشمند و اصیل یا اخبار بسیار داغ رسانه ای استفاده نمایید. اگر گوگل متوجه سو استفاده شما از این تگ شود یکی از این دو کار را انجام خواهد داد: یا همه تگ های سایت شما را نادیده خواهد گرفت یا به طور کلی شما را از سرویس خبری خود کنار خواهد گذاشت.
تگ Local Source در سرویس خبر گوگل
اخیرا گوگل بخشی را تحت عنوان اخبار محلی به سرویس خبر خود اضافه کرده است که محتوای روزنامه ها و مجلات منطقه ای و همچنین وبلاگ های محلی که در سطح کشوری خبری از آنها نیست را جمع آوری و منتشر می کند.
متاسفانه این تگ ها را به صورت دستی نمی توان اضافه کرد و این کار به صورت خودکار توسط خود گوگل انجام می شود. این کار با بررسی محتوای تولید شده توسط منتشرکننده در گذشته (سابقه منتشرکننده) و مقایسه آن با محلی که اتفاق در آن رخ داده انجام می شود.
تگ های H1 تا H6
تگ H1 آن چیزی است که بازدیدکنندگان در قسمت بالایی وب سایت شما می بینند. عنوان (headline) یا نام صفحه وب از تگ H1 گرفته می شود (البته در بیشتر موارد به این شکل است).
تگ های H2 تا H6 کار ساخت عنوان های فرعی در مقاله یا مطلب شما را بر عهده دارند. بهتر است تا جایی که امکان دارد محتوای خود را با تگ های H2 و H3 تقسیم بندی نموده و البته این کار را با رعایت نظم و ترتیب منطقی انجام دهید.
معمولا هر صفحه شامل یک تگ H1 است. البته اگر استاندارد HTML5 را برای طراحی صفحات به کار گرفته اید این حرف لزوما صحیح نیست چرا که در هر بخش می توان از یک تگ H1 استفاده کرد.
متا تگ Description
متا تگ description یک پاراگراف متنی کوتاه است که در نتایج جستجو در زیر آدرس URL ظاهر شده و باید کنترل کامل آن را در سیستم مدیریت محتوا در دست داشته باشید.
مختصر، مفید و شفاف بنویسید (170 کاراکتر کافی است) و اطمینان حاصل کنید این توضیح با عنوان و محتوای مطلب مرتبط باشد.
تگ Nofollow
اگر نمی خواهید خزنده های موتورهای جستجو لینک های خاصی را دنبال کنند تگ “rel=”nofollow را به آنها اضافه نمایید:
برای مثال:
<a href="https://www.example.com" rel="nofollow">EXAMPLE</a>
با این کار گوگل PageRank یا سایر سیگنال های رتبه بندی را در این لینک ها اعمال نخواهد کرد.
پیشنهاد می شود از تگ nofollow برای لینک هایی که در قبال آنها وجهی دریافت کرده اید (مثل محتواهای اسپانسر شده یا آگهی ها)، لینک های محصولاتی که مورد نقد و بررسی قرار می دهید یا محتواهای تبلیغاتی و غیرقابل اعتماد و سایر موارد مشابه استفاده کنید.
اطمینان حاصل کنید در تمام اظهار نظرهای (کامنت) درج شده در وب سایت هم به طور خودکار تگ nofollow به کار گرفته شود چرا که این بخش از وب سایت ها بهشت هرزنامه نویس هاست و ممکن است به اعتبار وب سایت شما صدمه بزند.
تگ Noindex
اضافه کردن تگ noindex برای خارج کردن صفحات از گوگل استفاده می شود و به این صورت خزنده های موتور جستجو ایندکس آن صفحه را متوقف خواهند کرد. اگر ترجیح می دهید بعضی از صفحات خصوصی باقی مانده و در معرض دید عموم نباشند می توانید از این تگ استفاده نمایید.
برای جلوگیری از ایندکس یک صفحه توسط خزنده های گوگل، این متا تگ را در بخش
قرار دهید:<meta name="googlebot" content="noindex">
به منظور جلوگیری از ایندکس یک صفحه توسط سایر موتورهای جستجو هم از کد زیر استفاده کنید:
<meta name="robots" content="noindex">
هر چند گوگل هشدار می دهد که حتی با انجام این کار ممکن است صفحه مورد نظر در نتایج نشان داده شده توسط سایر موتورهای جستجو ظاهر شود.
متا تگ های Open Graph برای رسانه های اجتماعی
در سال 2010 فیس بوک قابلیت Open Graph را معرفی کرد که در زمان به اشتراک گذاری یک صفحه، لایک شدن آن و … امکان کنترل چگونی انتقال اطلاعات از یک وب سایت واسطه به فیسبوک را برای کاربران فراهم می کند.
سایر سایت های شبکه های اجتماعی مثل توئیتر، لینکدین، گوگل پلاس و … هم از این متا تگ های اجتماعی استفاده می کنند.
og:description
توصیفی از محتوای شما، چیزی شبیه متا تگ Description که قبلا به آن پرداختیم. اگر از این تگ برای نوشتن شرح مطالب به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی استفاده نکنید، متا تگ Description که از قبل برای صفحه اصلی تدارک دیده اید، استفاده خواهند شد.
og:image
شما می توانید حتی زمانی که تصویر Header ندارید هم، برای پست خود تصویر اصلی انتخاب کنید.
og:title
این تگ هم که شباهت بسیاری با تگ Title دارد، چگونگی نمایش نام صفحه وب در زمان به اشتراک گذاری آن را مشخص می کند. اگر این متا تگ را تعریف نکرده باشید، تگ Title که برای صفحه اصلی در نظر گرفته شده استفاده خواهد شد.
og:type
نوع محتوایی که به اشتراک می گذارید مثل وب سایت، پست وبلاگی، ویدئو، تصویر و … را مشخص می کند.
og:url
مکانی که کاربران با کلیک به آن جا هدایت خواهند شد را مشخص می کند. البته اصل آدرس URL مخفی مانده و صرفا نام دامین نمایش داده خواهد شد.
متا تگ Robots
متا تگ robots به شما اجازه می دهد مشخص کنید که آیا یک صفحه به خصوص توسط یک موتور جستجو باید ایندکس شود یا نه؛ یا این که تمام لینک های موجود در آن باید دنبال شوند یا خیر.
متا تگ robots را در بخش
صفحه وب وارد کنید:<!DOCTYPE html>
<html><head>
<meta name="robots" content="noindex" />
(…)
</head>
<body>(…)</body>
</html>
در ادامه پیاده سازی های متعددی از متا تگ Robots و معنا و مفهوم آنها را ملاحظه می کنید:
<meta name="robots" content="noindex, nofollow" />
این صفحه را ایندکس نکنید. لینک های موجود در صفحه را دنبال نکنید.
<meta name="robots" content="index, nofollow" />
این صفحه را ایندکس کنید. لینک های موجود در صفحه را دنبال نکنید.
<meta name="robots" content="noindex, follow" />
این صفحه راایندکس نکنید. لینک های موجود در صفحه را دنبال کنید.
<meta name="robots" content="noimageindex" />
تصاویر موجود در این صفحه را ایندکس نکنید.
<meta name="robots" content="noarchive" />
یک لینک ”کش شده“ را در نتایج جستجو نشان ندهید.
<meta name="robots" content="nosnippet" />
از نمایش یک اسنیپت در نتایج جستجوی برای این صفحه خودداری کنید.
<meta name="robots" content="notranslate" />
در نتایج جستجو پیشنهاد ترجمه این صفحه را ندهید.
تگ Title
از تگ title برای آگاه کردن موتورهای جستجو و بازدیدکنندگان از محتوای وب سایت به ساده ترین و دقیق ترین شکل ممکن استفاده می شود.
عبارت کلیدی تگ Title به صورت برجسته (هایلایت شده) در نتایج موتور جستجو نمایش داده می شوند (البته مشروط بر آن که کاربر در عبارت مورد جستجوی خود از آن عبارت کلیدی استفاده کند)؛ ضمنا در سربرگ های مرورگر و حتی در زمان به اشتراک گذاشته شدن سایت در سایر مکان ها هم شاهد برجسته شدن عبارت کلیدی تعبیه شده در تگ Title هستیم.
می توانید تگ Title خودتان را در بخش
کد HTML وب سایت وارد کنید:<head>
<title>Example Title</title>
</head>
باید از چند عبارت کلیدی دقیق برای شرح صفحه و همچنین نام برندتان استفاده کنید. اکیدا توصیه می کنیم که عبارات کلیدی مرتبط را به کار بگیرید و از همه مهم تر این که بدانید: اگر چه در حال ارائه و قالب بندی محتوا برای موتورهای جستجو هستید اما محتواها برای انسان ها نوشته می شود. حتما تفاوت این دو را مد نظر داشته باشید.
ببشخید من تگ رفرش ریدایرکت رو درست متوجه نشدم. یعنی مثلا بعد از یک دقیقه کاربر رو از این صفحه ای که هست میفرستیم صفحه دیگه به صورت خودکار؟ خب این بد نیست؟ کاربر داره مطلبی رو میخونه تو یک صفحه و ما بفرستیمش تو یه صفحه دیگه؟ نمیدونم حتما درست متوجه نشدم چون اینطوری باشه که نمیشه:/
درود
اگر دقت کنید، نوشتیم که نباید استفاده بشه
متاتگ های مهم فقط همینا بودن؟ اگر بخوام راجب متاتگ های دیگه بخونم مقاله ای دارید در موردش؟
درود
وقت بخیر
تک تک جستجو کنید
برای هر کدوم مقالاتی رو آماده کردیم