راهنمای جامع متا تگ های سئو

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ توضیحات

متا تگ های سئو کدامند؟ این سوال برای بسیاری از افرادی که می خواهند از طریق موتورهای جستجو در سایت خود وروردی داشته باشند و کاربران را جذب کنند، پیش می آید، ما در این مقاله آموزشی قصد داریم یه این سوال پاسخ دهیم، اما ابتدا باید به بیان مفهوم خود متا تگ بپردازیم، سپس به سراغ توضیح تاثیر آن ها در سئو برویم.

متا تگ چیست؟

متا تگ ها اطلاعات مربوط به صفحه وب را در سند HTML یا همان سورس صفحه ارائه می دهند. این اطلاعات “فراداده” یا “متا دیتا” نامیده می شوند و در حالی که در خود صفحه نمایش داده نمی شود، می تواند توسط موتورهای جستجو و خزنده های وب خوانده شوند. برای مشاهده سورس یک صفحه وب می توانید آن را در مرورگر خود باز کرده و با استفاده از کلید های ترکیبی ctrl + u سورس آن را مشاهده کنید، پیشنهاد می شود اگر مفهوم سورس صفحه را نمی دانید حتما این کار را انجام دهید.

موتورهای جستجو مانند گوگل، از این فراداده های موجود در متا تگ ها برای درک اطلاعات بیشتر در مورد صفحه وب استفاده می کنند. آن ها می توانند از این اطلاعات برای اهداف رتبه بندی و نمایش صفحات در نتایج جستجو استفاده کنند و همچنین گاهی اوقات برخی از متا تگ ها را نادیده می گیرند.

از متا تگ های مهم می توان به Description (متا توضیحات) و Title (متا تگ عنوان) اشاره کرد. حال که مفهوم متا تگ ها را درک کردید به توضیح متا تگ های سئو سایت می پردازیم:

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ توضیحات

مفهوم متا تگ های سئو

متا تگ های سئو برچسب های HTML در صفحه هستند که برای موتور های جستجو حائز اهمیت می باشند، وجود یا عدم وجود این متا تگ ها، همچنین اطلاعاتی که داخل آن ها قرار می گیرند، در سئو وبسایت ها و رتبه آن ها در نتایج جستجو تاثیر گذار است.

خزنده های موتور های جستجو، قادر به خواندن تمامی متا تگ های موجود در سورس یک صفحه هستند اما فقط برخی از این برچسب ها در سئو تاثیر گذارند، همچنین برخی از آن ها فقط برای بعضی از موتور های جستجو مهم هستند و ممکن است برای برخی دیگر اهمیتی نداشته باشند، به عنوان مثال، متا تگ keywords برای موتور جستجو گوگل اهمیتی ندارد اما برای برخی از موتور های جستجوی دیگر حائز اهمیت است.

به عنوان برخی از مهمترین متا تگ ها در سئو و همچنین تگ های مهم در سئو که در دوره های آموزش سئو نیز به آن ها، پرداخته می شود، موارد زیر هستند:

  1. title
  2. description
  3. robots
  4. refresh redirect
  5. charset
  6. viewport
  7. تگ Alt-Text یا متن جایگزین برای تصاویر
  8. تگ Author (نویسنده)
  9. تگ Canonical
  10. تگ های H1 تا H6
  11. تگ Nofollow
  12. تگ Noindex
  13. متا تگ های Open Graph

متا تگ دیسکریپشن,متا تگ عنوان,متا تگ های سئو

متا تگ عنوان (Title)

یکی از مهمترین متا تگ های سئو، عنوان است، گوگل همیشه این متا تگ را در صفحه نتایج جستجوی خود نمایش می دهد، گاهی اوقات ممکن است محتوایی که داخل آن نوشته اید را هم تغییر دهد و بجای آن از محتوای یکی از تگ های هدینگ داخل صفحه استفاده کند.

چرا متا تگ Title در سئو مهم است؟

طبق گفته گوگل عناوین برای درک سریع کاربران در مورد محتوای یک نتیجه و دلیل مرتبط بودن آن با درخواست آن ها بسیار مهم است. عنوان معمولا اطلاعات اولیه ای است که برای تصمیم گیری در مورد کلیک روی کدام نتیجه مورد استفاده قرار می گیرد، بنابراین مهم است که از عناوین با کیفیت بالا در صفحات وب خود استفاده کنید.

نکات نوشتن متا تگ عنوان (Title)

  • هر صفحه باید عنوان منحصر به فرد خود را داشته باشد، یعنی نباید دو یا چند صفحه دارای تگ تایتل کاملا یکسان باشند.
  • مختصر اما جذاب و توصیفی باشد.
  • از عنوان های مبهم اجتناب کنید، عنوان باید مرتبط با محتوای اصلی باشد طوری که کاربر پس از خواندن، متوجه موضوع محتوا بشود.
  • مطابق با عباراتی باشد که کاربران جستجو می کنند.
  • کلمه کلیدی اصلی محتوا را در جایی مناسب از عنوان قرار دهید، بهتر است عنوان با این کلید واژه شروع شود ولی خوانایی و جذاب بودن در اولویت است.
  • از 60 کارکتر بیشتر نباشد.

متاتگ های سئو

اشتباهات رایج در نوشتن تگ Title

برای نوشتن این تگ 4 اشتباه رایج وجود دارد که ممکن است افراد مرتکب آن ها شوند:

  1. عناوین خیلی طولانی: همانطور که گفته شد عنوان صفحه نباید بیشتر از 60 کارکتر باشد، اما استفاده کامل از همان 60 کارکتر هم در صورت لزوم مجاز است، فراموش نکنید که عناوین باید مختصر و توصیفی باشند.
  2. عدم وجود تگ تایتل در صفحه: این تگ باید در صفحه وجود داشته باشد و نمی توان از قرار دادن آن صرف نظر کرد، در صورت عدم وجود، صفحه توسط موتور های جستجو جریمه می شود.
  3. بیش از یک تگ عنوان در صفحه: هر صفحه فقط و باید یک عنوان داشته باشد، اگر در صفحه بیش از یک تگ عنوان وجود داشته باشد، موتور های جستجو عناوین نا مطلوبی را از آن صفحه در نتایج جستجو خود نمایش می دهند.
  4. عنواین تکراری: این اشتباه تحت عنوان Duplicate Titles شناخته می شود، همانطور که قبلا اشاره شد، هر صفحه باید عنوان متمایز منحصر به فردی برای خود داشته باشد.

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ توضیحات

متا تگ description (توضیحات)

یکی دیگر از موارد مهم متا تگ های سئو، متا تگ دیسکریپشن است، این متا تگ خلاصه ای از محتوای صفحه است در قسمت پایین عنوان، در صفحه نتایج جستجو نمایش داده می شود، موتورهای جستجو اغلب از آن برای درک موضوع و کلمات کلیدی محتوا استفاده می کنند. برای این تگ هم ممکن است این مشکل پیش بیاید که متن و محتوای تعیین شده توسط شما نمایش داده نشود و گوگل قسمتی از محتوای اصلی شما را بجای آن در نتایج جستجو نمایش دهد.

چرا متا تگ Description در سئو مهم است؟

توضیحات متا باید به طور کلی کاربران را با خلاصه ای کوتاه و مرتبط با محتوای اصلی صفحه آگاه و آن ها را علاقه مند به کلیک و مشاهده صفحه کند. توضیحات می تواند کاربر را متقاعد کند که این صفحه دقیقاً همان چیزی است که بدنبال آن هستند.

با این حال توضیحات متا یک معیار تاثر گذار مستقیم در رتبه بندی سایت ها نیست، طبق گفته گوگل: از متا تگ توضیحات برای قطعاتی که (در نتایج جستجو) نشان می دهیم استفاده می کنیم، (اما) در رتبه بندی استفاده نمی کنیم.

نکات بسیار مهم در نوشتن متا تگ description

  • برای هر صفحه یک تگ توضیحات منحصر به فرد بنویسید.
  • سعی کنید مطالب را به طور دقیق خلاصه کنید.
  • از توصیفات کلی اجتناب کنید.
  • از کلمات کلیدی محتوا در آن استفاده کنید.
  • جذاب و مفید بنویسید.
  • از عباراتی که کاربران جستجو می کنند استفاده کنید.
  • کلمه کلیدی اصلی محتوا را در ابتدای متن توضیحات قرار دهید.
  • از 160 کارکتر بیشتر نباشد.

اشتباهات رایج در نوشتن تگ Description

4 اشتباه متداول مشابه با مواردی که برای تگ عنوان گفته شد وجود دارد که هنگام نوشتن متا توضیحات باید به آن ها دقت کنید.

  1. توضیحات متا خیلی طولانی: محدودیت خاصی برای طول توضیحات وجود ندارد اما باید دقت کنید که ممکن است در صورت طولانی بودن، به صورت کامل در نتایج جستجو نمایش داده نشود، همچنین نتایج گوگل مطابق با عرض مرورگر و صفحه نمایش دستگاه ها تنظیم می شود پس برای نمایش کامل توضیحات نباید از متنی طولانی استفاده کرد.
  2. عدم وجود تگ description در صفحه: همانند تگ عنوان، تگ توضیحات متا هم باید در صفحه وجود داشته باشد در غیر این صورت صفحه جریمه می شود.
  3. وجود بیش از یک تگ توضیحات در صفحه: وجود دو یا چند توضیحات متا ممکن است ربات های موتور های جستجو را گیج کند.
  4. Description تکراری در چندین صفحه: همانند تگ تایتل، توضیحات هر صفحه هم باید متمایز و منحصر به فرد باشد.

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ توضیحات

متا تگ robots (ربات ها)

در متا تگ robots دستور العمل هایی در ارتباط با نحوه خزیدن خزنده ها در سورس صفحه، وجود دارد. این مورد از متا تگ های سئو هم بسیار مهم حائز اهمیت است همچنین نیاز به دانش کد نویسی ابتدایی دارد.

چرا متا تگ robots در سئو مهم است؟

قرار دادن ویژگی های اشتباه در تگ robots می تواند تأثیر فاجعه باری بر حضور سایت شما در نتایج جستجو داشته باشد. تلاش های سئو شما متکی بر درک این برچسب و استفاده موثر از آن است، ویژگی هایی که در این تگ می توانید قرار دهید به شرح زیر می باشند:

  • index: از ربات های می خواهد که صفحه را ایندکس کنند و در نتایج جستجو قرار دهند.
  • noindex: دقیقا برعکس مورد بالا، به خزنده ها می گوید صفحه مربوطه را ایندکس نکنند و در نتایج جستجو قرار ندهند.
  • follow: به ربات ها می گوید لینک های موجود در صفحه و سایت های مبدا آن ها مورد تایید هستند و آن لینک ها را دنبال کنند. در این حالت امر انتقال ارزش و رنک از صفحه مبدا به صفحات مقصد صورت می گیرد.
  • nofollow: به خزنده ها می گوید مقصد لینک های موجود در صفحه مورد تایید نیست و رنکی به آن انتقال پیدا نکند.

شما می توانید به شیوه زیر موارد بالا را به صورت ترکیبی در متا تگ ربات استفاده کنید:

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ توضیحات

نکته: عدم وجود این تگ در سورس صفحه معادل index، follow بودن آن است.

گوگل ویژگی های “nofollow” را به عنوان راهنما در نظر میگیرد، نه دستورالعمل. همچنین ویژگی های دیگری مانند noarchive ،noimageindex ، nosnippet و … وجود دارند.

دو نکته مهم متا تگ ربات

  • از تگ ربات ها فقط زمانی استفاده کنید که می خواهید نحوه خزیدن صفحه توسط گوگل را محدود کنید.
  • صفحات دارای تگ روبات های متا را در robots.txt مسدود نکنید. (در قسمت اشتباهات رایج بیشتر توضیح داده خواهد شد)

اشتباهات رایج در متا تگ ربات

  1. صفحات مسدود شده: اگر صفحه ای را با متا تگ ربات مسدود کرده اید، آن را در فایل robots.txt مسدود نکنید، زیرا در این حالت ممکن است خزنده ها متوجه ویژگی noindex موجود در متا تگ robots نشوند و آن صفحه را ایندکس کنند.
  2. noindex اشتباه: هنگامی باید این ویژگی را قرار دهید که مطمئن هستید نمی خواهید صفحه ایندکس شود، با قرار گرفتن این ویژگی، صفحه مورد نظر در نتایج جستجو قرار نمی گیرد و ترافیک ارگانیک خود را از دست می دهد.
  3. nofollow اشتباه: این ویژگی از خزیده شدن لینک های موجود در صفحه توسط گوگل جلوگیری می کند که ممکن است از کشف شدن و ایندکس شدن محتوای موجود در مقصد لینک ها نیز جلوگیری کند. همچنین مانع از ورود ارزش و رنک به صفحات مقصد می شود که ممکن است شما چنین قصدی نداشته باشد، پس قبل از قرار دادن این ویژگی نسبت به موارد گفته شده اطمینان حاصل کنید.

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ توضیحات

متا تگ viewport

گزینه دیگر از متاتگ های سئو تگ viewport است که سطح و ناحیه قابل رویت یک صفحه وب را مشخص می کند و مرورگر را راهنمایی می کند که چگونه صفحه ای را در اندازه های مختلف صفحه، نمایش دهد. به عنوان مثال اندازه های مربوط به دسکتاپ، تبلت، تلفن همراه و… .

چرا متا تگ viewport در سئو مهم است؟

وجود متا تگ viewport به موتور های جستجو نشان می دهد که صفحه سازگار با تلفن همراه می باشد، این امر اهمیت دارد زیرا گوگل از سال 2015 صفحات وب بهینه سازی شده برای موبایل را در نتایج جستجوی رتبه بندی می کند.

هنگامی که نسخه دسکتاپ کوچک شده از یک صفحه وب، در تلفن همراه بارگذاری شود آزاردهنده است و خواندن مطالب را سخت می کند. این ممکن است سیگنال های منفی را به گوگل ارسال کند.

البته دقت کنید برای سازگاری صفحه وب با تلفن همراه، تگ viewport کافی نیست، علاوه بر آن باید صفحه دارای طراحی واکنشگرا (Responsive) باشد.

متا تگ charset

متا تگ charset کدگذاری کاراکتر های صفحه وب را تنظیم می کند. به عبارت دیگر، به مرورگر می گوید که چگونه متن روی صفحه وب شما باید نمایش داده شود.

صدها نوع مختلف برای این متا تگ وجود دارد، اما دو مورد رایج در وب عبارتند از:

  • UTF‑8: برای کدگذاری کارکتر های غیر لاتین، مثل کارکتر های فارسی استفاده می شود.
  • ISO-8859–1: برای کدگذاری کارکتر های لاتین استفاده می شود.

چرا متا تگ charset در سئو مهم است؟

استفاده از رمزگذاری نادرست متون می تواند باعث نمایش نادرست برخی از کاراکترها در مرورگر شود، مسائل مربوط به قالب بندی کاراکتر ها برای تجربه کاربری اهمیت دارد و می تواند باعث شود صفحات شما خراب و شکسته به نظر برسند که در نتیجه منجر به اثرات منفی در سئو می شود. این تاثیرات منفی عبارت اند از:

  • کاهش شانس شما برای گرفتن بک لینک به صورت طبیعی. زیرا افراد مایل نیستند به صفحات نا مرتبی که خراب به نظر می رسند لینک بدهند.
  • افزایش نرخ پرش (bounce rate)
  • عدم درک صحیح محتوای شما توسط خزنده های موتور های جستجو.

نکات مهم متا تگ charset

  • از تگ meta charset در همه صفحات وب استفاده کنید.
  • در صورت امکان از UTF‑8 استفاده کنید.
  • از این تگ مطابق با نسخه HTML خود استفاده کنید.

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ توضیحات

متا تگ refresh redirect (تغییر مسیر)

یک برچسب تغییر مسیر مجدد به مرورگر وب می گوید که کاربر را پس از مدت زمان معینی به آدرس دیگری هدایت کند.

چرا متا تگ refresh redirect در سئو مهم است؟

برچسب های تغییر مسیر متا برای سئو مهم هستند به این معنا که شما نباید از آن ها استفاده کنید، دلایل این موضوع عبارت اند از:

  • توسط همه مرورگرها پشتیبانی نمی شود.
  • می تواند برای کاربر گیج کننده باشد و نگرانی های امنیتی را افزایش دهد.
  • صفحات قبل از مشاهده URL مقصد نیاز به تجزیه دارند، که ممکن است مدتی طول بکشد.
    برای تغییر مسیر ها بهتر است از انواع ریدایرکت 301 یا 302 بسته نوع نیازتان استفاده کنید.

آیا متا تگ keywords برای گوگل اهمیت دارد یا خیر؟

در برخی از مقالات آمده است که تگ کلمات کلیدی متا را با لیستی از کلمات کلیدی مورد نظر پر کنید. این توصیه بیهوده است حتی می تواند منجر به جریمه شود. گوگل از سال 2009 از متا تگ keywords برای رتبه بندی استفاده نکرده است زیرا:

این متا تگ به سرعت تبدیل به قسمتی شد که افراد در آن کلمات کلیدی غالباً بی ربط را بدون اینکه بازدیدکنندگان معمولی آن کلمات کلیدی را ببینند، قرار می دادند. از آنجا که متا تگ کلمات کلیدی اغلب مورد سوء استفاده قرار می گرفت، سال ها پیش گوگل بی توجهی به این متا تگ را آغاز کرد.

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ توضیحات

تگ Alt-Text یا متن جایگزین برای تصاویر

همان گونه که قبلا در راهنمای بهینه سازی و سئو تصاویر ذکر کردیم، گوگل قادر به مشاهده تصاویر شما نیستT اما می تواند آنها را بخواند؛ آن چه که گوگل می خواند همان عبارت های نوشته نوشته شده در بخش تگ Alt-Text است.

تگ Alt-Text باید شفاف، توصیفی و مختصر بوده و نباید تعداد زیادی عبارت کلیدی در آن استفاده کرد. ضمنا نرم افزارهای مطالعه محتویات صفحه نمایش (Screen readers) هم از تگ Alt-Text برای توصیف عکس ها برای افرادی که مشکل بینایی دارند، استفاده می کنند.

این نکته را هم مد نظر داشته باشید که در زمان قرار گرفتن نشانگر ماوس روی تصویر، Alt-Text نوشته شده در یک جعبه متنی نمایش داده می شود.

چرا تگ آلت تصاویر اینقدر مهم است؟

  • متن جایگزین تصویر یا تگ آلت تصاویر یک اصل مهم در دسترس بودن آیتم های یک صفحه، در طراحی سایت است. هدف اصلی آن توصیف تصویر برای بازدیدکنندگانی که قادر به دیدن آن، نیستند. چون برخی از مرورگرها و صفحه خوان ها، تصاویر یک محتوا را نشان نمی دهند.
  • تگ آلت یک تصویر به سئو تصویر کمک می کند. به عنوان مثال یک کاربر به دنبال مدل مبل سلطنتی 2023 است. اگر شما از این کلمه کلیدی در محصول خود، استفاده کنید و کل محتوا نیز با این کلمه، بهینه سازی شده باشد، درصد نمایش آن به عنوان تصاویر ابتدایی سرچ تصویری گوگل (google image) بسیار بیشتر از حالتی است که تگ آلت را بهینه سازی نکرده باشید.

نکات مهم در بهینه سازی و ساختن تگ آلت تصاویر

  • به عنوان مهم ترین نکته در مقاله راهنمای تگ های مهم در سئو در نظر داشته باشید که متن تگ آلت هم باید توصیفی از تصویر باشد و هم شامل کلمه یا کلمات کلیدی اصلی محتوا.
  • هر چه توصیف شما از تصویر خاص تر باشد، احتمال جذب کاربرانی که تصاویر محتوا را به هر دلیلی نمی توانند مشاهده کنند، بسیار بیشتر است.
  • توصیف شما از تصویر در تگ آلت بهتر است که خیلی کوتاه و البته موثر باشد. حجم استاندارد برای نوشتن تگ آلت، 125 کارکتر است.
  • بهتر است از کلمه کلیدی استفاده کنید که بیشترین ارتباط را با تصویر داشته باشد.
  • ما پیشنهاد می کنیم که کلمات کلیدی اصلی و مرتبط محتوا را در کنار هم قرار داده و با یک یا دو عبارت توصیفی تصویر، یک جلمه بنویسید. اگر امکان جمله بندی وجود نداشت، بهتر است که با عبارات مختلف، آن را بهینه سازی کنید.
  • نیازی نیست در متن تگ آلت از عبارت “عکس” یا “تصویر” استفاده کنید. مثلا نیازی نیست بنویسید “عکس مبل دونفره”

تگ Author (نویسنده)

تا چند سال پیش نشانه گذاری Authorship گوگل (rel=author) اهمیت زیادی داشت چرا که با استفاده از آن می توانستید نام نویسنده مقاله را به مقاله تگ کرده و ریچ اسنیپت (rich snippet) مخصوص به آن را با تصویر پروفایل نویسنده بسازید.

متاسفانه گوگل در سال 2014 نتایج بر اساس نام نویسنده (Authorship Results) را از لیست نتایج جستجو حذف نمود و دیگر با استفاده از این نشانه گذاری محتواهای ایجاد شده توسط نویسندگان را دنبال نمی کند.

هر چند همچنان می توان از این تگ برای محتواها استفاده نموده و با این کار نوعی سیگنال اعتماد یا خوراک اطلاعاتی به گراف دانش گوگل ارائه کرد.

امروزه نام نویسنده به عنوان یک اسنیپت در نتایج جستجو گوگل نمایش داده می شود. این اسنیپت reviews نام دارد و شما می توانید برای تمامی محتواهای خود، این اسنیپت را فعال کنید.

تگ Canonical

اگر دو محتوای مشابه در سطح وب وجود داشته باشد (برای مثال هر نوع محتوای یک وب سایت دیگر را شما هم منتشر کنید)، باید یک تگ Canonical که شامل آدرس URL مقاله اصلی منتشر شده است را هم لحاظ کنید.

با این کار رتبه صفحه (PageRank) و سایر سیگنال های رتبه بندی گوگل به صفحه وب اصلی که منتشر کننده محتواست تعلق گرفته و در اصل به موتور جستجو گفته خواهد شد که صفحه اصلی که محتوا در آن قرار گرفته باید در نتایج جستجو ظاهر شود.

تگ Canonical در لینک HTML به شکل زیر نشان داده می شود:

<link rel="canonical" href="http://example.com" />

یا در اغلب موارد بخشی در سیستم مدیریت محتوای مقالات وجود دارد که می توان URL اصلی را در آن کپی و جایگذاری کرد. مثل تصویر زیر:

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ توضیحات

چرا تگ کنونیکال برای سئو مهم است؟

هدف اصلی تگ کنونیکال این است که به موتورهای جستجو بگوید کدام صفحه نسخه اصلی و اورجینال است و کدام یک نسخه مشابه یا تکراری این محتوا است.

به طور کلی، وب سایت ها معمولاً حاوی صفحاتی هستند که محتوایی مشابه به هم دارند. این مورد مخصوصا در سایت های فروشگاهی بیشتر دیده شده است که برخی محصولات شباهت های بسیاری با هم دارند و فقط در یکسری جزییات، با هم متفاوت هستند.

در این موارد، گوگل باید تصمیم بگیرد که کدام صفحه را برای اهداف کراول و ایندکس و از همه مهم تر، رتبه بندی انتخاب کند. چون گوگل هیچ تمایلی ندارد که از همه صفحات به عنوان نتایج جستجو استفاده کند، زیرا همه آنها یکسان یا بسیار شبیه به هم، به نظر می رسند.

البته برای موضوع صفحات مشابه، راهکارهای مختلفی را سئوکاران در نظر میگیرند اما رایج ترین و استانداردترین کاری می توانید انجام دهید، استفاده از تگ های کنونیکال است.

مورد دیگری که به اهمیت استفاده از تگ های کنونیکال اشاره دارد، این است که تگ های Canonical می توانند به موتور جستجو بفهمانند که کدام وب سایت حاوی نسخه اصلی محتوا است و کدام وب سایت آن را مجدداً منتشر کرده است (محتوای سندیکای).

بسیاری از صاحبان وب سایت ها از وب سایت های دیگر برای انتشار محتوای خود (چه برای اهداف تبلیغاتی یا دیگر) استفاده می کنند. در این حالت، گوگل باید تصمیم بگیرد که کدام وب سایت منبع اصلی این محتوا است و باید به عنوان نتیجه جستجو نمایش داده شود و کدام وب سایت ها فقط آن را تبلیغ می کنند. راه اندازی و استفاده از تگ های کنونیکال به عنوان یکی از تگ های مهم در سئو در این وب سایت های خارجی به حل این مشکل و تبلیغ نسخه اصلی و اورجینال صفحه در جستجوی گوگل کمک می کند.

تگ های H1 تا H6

تگ H1 آن چیزی است که بازدیدکنندگان در قسمت بالایی وب سایت شما می بینند. عنوان (headline) یا نام صفحه وب از تگ H1 گرفته می شود (البته در بیشتر موارد به این شکل است).

تگ های H2 تا H6 کار ساخت عنوان های فرعی در مقاله یا مطلب شما را بر عهده دارند. بهتر است تا جایی که امکان دارد محتوای خود را با تگ های H2 و H3 تقسیم بندی نموده و البته این کار را با رعایت نظم و ترتیب منطقی انجام دهید.

متا تگ charset,متا تگ description,متا تگ توضیحات

معمولا هر صفحه شامل یک تگ H1 است. البته اگر استاندارد HTML5 را برای طراحی صفحات به کار گرفته اید این حرف لزوما صحیح نیست چرا که در هر بخش می توان از یک تگ H1 استفاده کرد.

تگ Nofollow

اگر نمی خواهید خزنده های موتورهای جستجو لینک های خاصی را دنبال کنند تگ “rel=”nofollow را به آنها اضافه نمایید:

برای مثال:

<a href="https://www.example.com" rel="nofollow">EXAMPLE</a>

با این کار گوگل PageRank یا سایر سیگنال های رتبه بندی را در این لینک ها اعمال نخواهد کرد.

پیشنهاد می شود از تگ nofollow برای لینک هایی که در قبال آنها وجهی دریافت کرده اید (مثل محتواهای اسپانسر شده یا آگهی ها)، لینک های محصولاتی که مورد نقد و بررسی قرار می دهید یا محتواهای تبلیغاتی و غیرقابل اعتماد و سایر موارد مشابه استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید در تمام اظهار نظرهای (کامنت) درج شده در وب سایت هم به طور خودکار تگ nofollow به کار گرفته شود چرا که این بخش از وب سایت ها بهشت هرزنامه نویس هاست و ممکن است به اعتبار وب سایت شما صدمه بزند.

تگ Noindex

اضافه کردن تگ noindex برای خارج کردن صفحات از گوگل استفاده می شود و به این صورت خزنده های موتور جستجو ایندکس آن صفحه را متوقف خواهند کرد. اگر ترجیح می دهید بعضی از صفحات خصوصی باقی مانده و در معرض دید عموم نباشند می توانید از این تگ استفاده نمایید.

برای جلوگیری از ایندکس یک صفحه توسط خزنده های گوگل، این متا تگ را در بخش <head> قرار دهید:

<meta name="googlebot" content="noindex">

به منظور جلوگیری از ایندکس یک صفحه توسط سایر موتورهای جستجو هم از کد زیر استفاده کنید:

<meta name="robots" content="noindex">

هر چند گوگل هشدار می دهد که حتی با انجام این کار ممکن است صفحه مورد نظر در نتایج نشان داده شده توسط سایر موتورهای جستجو ظاهر شود.

متا تگ های Open Graph برای رسانه های اجتماعی

در سال 2010 فیس بوک قابلیت Open Graph را معرفی کرد که در زمان به اشتراک گذاری یک صفحه، لایک شدن آن و … امکان کنترل چگونی انتقال اطلاعات از یک وب سایت واسطه به فیسبوک را برای کاربران فراهم می کند.

سایر سایت های شبکه های اجتماعی مثل توئیتر، لینکدین، گوگل پلاس و … هم از این متا تگ های اجتماعی استفاده می کنند.

  • og:description : توصیفی از محتوای شما، چیزی شبیه متا تگ Description که قبلا به آن پرداختیم. اگر از این تگ برای نوشتن شرح مطالب به اشتراک گذاشته شده در رسانه های اجتماعی استفاده نکنید، متا تگ Description که از قبل برای صفحه اصلی تدارک دیده اید، استفاده خواهند شد.
  • og:image : شما می توانید حتی زمانی که تصویر Header ندارید هم، برای پست خود تصویر اصلی انتخاب کنید.
  • og:title : این تگ هم که شباهت بسیاری با تگ Title دارد، چگونگی نمایش نام صفحه وب در زمان به اشتراک گذاری آن را مشخص می کند. اگر این متا تگ را تعریف نکرده باشید، تگ Title که برای صفحه اصلی در نظر گرفته شده استفاده خواهد شد.
  • og:type : نوع محتوایی که به اشتراک می گذارید مثل وب سایت، پست وبلاگی، ویدئو، تصویر و … را مشخص می کند.
  • og:url : مکانی که کاربران با کلیک به آن جا هدایت خواهند شد را مشخص می کند. البته اصل آدرس URL مخفی مانده و صرفا نام دامین نمایش داده خواهد شد.

 

این مقاله ادامه دارد…

4 نظر در مورد مقاله “ راهنمای جامع متا تگ های سئو ” ثبت شده است
  1. نگین

    متاتگ های مهم فقط همینا بودن؟ اگر بخوام راجب متاتگ های دیگه بخونم مقاله ای دارید در موردش؟


    • سیدمجتبی پورموسوی

      درود
      وقت بخیر
      تک تک جستجو کنید
      برای هر کدوم مقالاتی رو آماده کردیم


  2. نگین

    ببشخید من تگ رفرش ریدایرکت رو درست متوجه نشدم. یعنی مثلا بعد از یک دقیقه کاربر رو از این صفحه ای که هست میفرستیم صفحه دیگه به صورت خودکار؟ خب این بد نیست؟ کاربر داره مطلبی رو میخونه تو یک صفحه و ما بفرستیمش تو یه صفحه دیگه؟ نمیدونم حتما درست متوجه نشدم چون اینطوری باشه که نمیشه:/


    • سیدمجتبی پورموسوی

      درود
      اگر دقت کنید، نوشتیم که نباید استفاده بشه


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود