نکات بسیار مهم برای بهبود معماری سایت در سئو

بهبود ساختار سایت,بهبود معماری سایت,بهینه سازی ساختار سایت

طراحی یک سایت خوب به اصول زیادی مربوط خواهد شد که باید آنها را در نظر داشت. بهبود معماری سایت هم یکی از این موارد به شمار می رود. در اصل معماری وب سایت، یعنی طراحی صفحات سایت، لینک دهی داخلی و url های آن و برخی از موارد دیگر که در این مقاله به آنها اشاره خواهد شد، به چه صورتی انجام شده است.

بهتر است این را هم بدانید اهمیت دادن به معماری سایت و ساخت یک سایت با طراحی عالی، فقط به زیبایی سایت کمک نمی کند، بلکه باعث بهبود تجربه کاربری سایت و در کنار آن کمک به ربات های خزنده موتورهای جستجو برای ایندکس کردن بهتر مطالب و صفحات سایت می شود. این خود کمک بزرگی به سئو و ترافیک سایت شما خواهد کرد.

بنابراین بهینه سازی معماری وب سایت، باید جزو موارد ضروری برای بهبود وضعیت کلی سایت در نظر گرفته شود. در این مقاله ما به معرفی 10 نکته برای بهبود معماری سایت خواهیم پرداخت تا به وسیله آنها بتوانید وضعیت کلی و ساختار سایت خود را بهبود بخشید.

منظور از معماری سایت چیست؟

معماری سایت، در ساده ترین حالت، نحوه سازماندهی و پیمایش صفحات وب سایت شما است. در اصل معماری سایت از طریق پیمایش و لینک دهی در صفحات ساخته می شود، اما به عناصر دیگری مانند URL ها، صفحات دسته بندی، نقشه های سایت و موارد دیگر نیز مربوط می شود. یک معماری خوب سایت به کاربران و موتورهای جستجو کمک می کند آنچه را که به دنبال آن هستند، راحت تر و در کمترین زمان ممکن پیدا کنند.

معماری سایت همچنین به دو فاکتور ارتباط و اهمیت محتوای شما کمک می کند. بهبود معماری سایت می تواند کاربران و ربات های خزنده را به مهم ترین صفحات شما هدایت کند و سبب شود آن ها راحت تر درک کنند که هر صفحه دقیقا چه موضوعی دارد.

به طور خلاصه، هدف معماری سایت این است که استفاده کاربران از وب سایت را آسان نموده و مطالب آن را بیش از پیش قابل درک کند. همچنین معماری سایت، زمانی که به درستی انجام شود، مزایای زیادی در زمینه سئو سایت خواهد داشت. مانند موارد زیر:

  • ایندکس شدن بهتر صفحات (مخصوصاً برای سایت های بزرگ)
  • کسب رتبه و ترافیک بالاتر
  • بهبود تجربه کاربری

وقتی بهبود معماری سایت خود بپردازید، از بهبود ترافیک، تعامل بازدیدکنندگان و افزایش تبدیل ها بسیار شگفت زده خواهید شد. بطور مثال یک سایت قدیمی و بزرگ حتی اگر دارای برند معروفی باشد، با انجام تنها چند مورد از موارد مربوط به بهبود ساختار سایت، می تواند نتایج بسیار ارزشمندی را در زمینه های گوناگون از جمله بهینه سازی نرخ تبدیل (CRO) و سئو سایت خود کسب نماید.

در ادامه به معرفی بهترین راه ها برای بهبود بخشیدن به معماری سایت خواهیم پرداخت.

1. طراحی و بهبود ساختار سایت براساس نکات تجربه کاربری (UX)

در زمینه بهبود معماری سایت هنگام لینک دهی و سازماندهی وب سایت خود، باید رضایت کاربر و راحتی او در تعامل با وب سایت را در اولویت قرار دهید. جهت بهبود تجربه کاربری در معماری وب سایت، باید سه سوال زیر را در نظر داشته باشید.

  • مردم به دنبال چه چیزی هستند؟
  • چطور در کمترین زمان ممکن می تواند کاربر را هدفش رساند؟
  • صفحات سایت چگونه با یکدیگر ارتباط دارند؟

توجه داشته باشید که یک معماری سایت خوب به بازدیدکنندگان آنچه را که می خواهند و نیاز دارند به وضوح و در سریع ترین شکل ممکن ارائه می دهد. توجه به نکات زیر شما را در رشیدن به این مهم یاری خواهند داد.

  • انکر تکست لینک ها به طور واضحی بیان کنند که در صفحه مقصد لینک مدنظر چه محتوایی وجود دارد.
  • لینک ها به درستی و در جای مناسب با ارتباط موضوعی قرار بگیرند.
  • نوع صفحه بر اساس سرچ اینتنت (هدف جستجو) عبارت کیلدی خود انتخاب شود. (صفحه کتگوری، تک محصول، مقاله و…)
  • صفحات مهم در بخشی مجزا بصورت برجسته دیده شوند.

به طور کلی در صفحات سایت باید هدف کاربر ارائه شده و نیاز او در کمترین زمان ممکن برطرف شود. همچنین اگر لینک دهی بین صفحات به درستی انجام شود، موتورهای جستجو می توانند هر صفحه را بهتر درک کرده و رتبه بندی نمایند.

با استفاده از تجزیه و تحلیل و داده های جستجو، می توانید به راحتی دریابید که افراد در چه صفحاتی از سایت شما حضور دارند.

  • چه صفحاتی بیشترین بازدید را دارند؟
  • موضوع کدام صفحات بیشتر مورد جستجو قرار می گیرد؟
  • بیشترین تعامل کاربران در چه صفحاتی است؟

صفحات نزدیک به معیارهای بالا باید برجسته باشند و صفحاتی که این معیارها را به طور قابل توجهی ندارند، می توانند کمتر دیده شوند. بطور مثال: آیا صفحه “درباره ما” در هدر سایت شما مهم ترین لینک در مسیریابی شماست؟ در حالی که تقریباً هیچ کس از آن استفاده نمی کند؟ در کل، سریع ترین میانبر برای بهبود معماری سایت برای سئو، انجام کاری است که راه حل های کاربرپسندانه سایت را ارائه می دهد.

بهبود ساختار سایت,بهبود معماری سایت,بهینه سازی ساختار سایت

2. معماری بر اساس طراحی فلت سایت (در حد نرمال)

مورد بعدی در بهبود معماری سایت این است که از طراحی فلت سایت برای این کار استفاده کنید. در طراحی فلت سایت که یک سبک مدرن از رابط کاربری سایت می باشد، از استفاده از طرح ها و رنگ های پیچیده در سایت جلوگیری می شود. معماری وب سایت بر اساس طراحی فلت برای وب سایت هایی است که در آن صفحات مهم خیلی از صفحه اصلی فاصله ندارند، به این معنی که برای رسیدن به آن صفحات کلیک های کمتری لازم است.

در این زمینه بسیاری از سئوکارها به قانون 3 کلیک اشاره می کنند، که به این معنی است که هیچ صفحه مهمی نباید بیش از سه کلیک با صفحه اصلی شما (یا احتمالاً یک صفحه معتبر دیگر) فاصله داشته باشد. تصور کنید در صفحه اصلی سایت 100 لینک به صفحات دیگر وجود دارد که هر یک از آن ها نیز به 100 صفحه دیگر لینک می دهند. این بدان معناست که بازدیدکننده ای که در صفحه اصلی حضور دارد، می تواند از هر یک از صفحات، حداکثر از 1000000 صفحه با 3 کلیک بازدید کند.

اگر هر صفحه بیش از 100 پیوند داشته باشد، تعداد صفحات ممکن در عرض سه کلیک به صورت تصاعدی افزایش می یابد:

  • 200 لینک در هر صفحه 8000000 صفحه را در سایت نشان می دهد.
  • 500 لینک در هر صفحه 125000000 صفحه را در سایت نشان می دهد.
  • 1000 لینک در هر صفحه 1 میلیارد صفحه را در عرض سه کلیک ایجاد می کند

در نهایت باید بدانید که کلیک های کمتر به این معناست که صفحات راحت تر پیدا می شوند و نزدیک بودن به صفحات مهم مانند صفحه اصلی می تواند اهمیت خود صفحه را نشان دهد.

توجه: این بیشتر یک اصل راهنما است تا یک قانون. موقعیت های زیادی وجود دارد که معماری 3 کلیکی معنا ندارد. با این حال، ایده خوبی است که صفحات مهم را نزدیک به صفحات معتبر نگه دارید. ممکن است بپرسید: چرا از یک معماری کاملاً فلت استفاده نکنید و همه چیز را از صفحه اصلی پیوند دهید؟ در نگاه اول، ممکن است ایده خوبی به نظر برسد، اما چندین دلیل بسیار جدی وجود دارد که چرا نباید این کار را انجام دهید.

  • تعداد زیادی لینک در یک صفحه دارای معایب خاص خود هستند
  • یک معماری کاملاً فلت فرصت سازماندهی و تعریف یک سلسله مراتب متنی در محتوا را از شما می گیرد. چیزی که درک آن برای موتورهای جستجو حیاتی است.
  • از نظر سئو سایت لینک دهی اصول خاصی دارد و همیشه نمی توان به تعداد دلخواه از آن استفاده کرد.

ساختار سایت,معماری اطلاعات وب سایت,معماری سایت

3. استفاده از ساختار پیلار و کلاستر

در رابطه با بهبود معماری سایت، صفحه پیلار یک صفحه کلی و مهم است که یک موضوع یا دسته بندی گسترده را پوشش می دهد و به دسته های فرعی و موضوعات خاص تر مربوط به موضوع اصلی خود لینک می دهد. این صفحات فرعی هرکدام تحت عنوان کلاستر شناخته می شوند. استفاده از ساختار پیلار و کلاستر یکی از بهترین استراتژی های معماری سایت برای صفحات با موضوع کلی می باشد.

در اصل صفحات پیلار چندین هدف را دنبال می کنند:

  • آنها یک نمای کلی سریع از موضوع ارائه می دهند
  • به سوالات مهمی که کاربران ممکن است داشته باشند پاسخ می دهند
  • لینک دهی به موضوعات فرعی مهم و محصولات برتر
  • معمولاً کاربرپسندتر از صفحات دسته بندی رایج هستند

برای مثال صفحه ای با موضوع آموزش سئو را تصور نمایید که در آن علاوه بر توضیحات کلی در مورد SEO، لینک هایی به صفحات زیر مجموعه مانند آموزش سئو داخلی، آموزش سئو خارجی، آموزش سرچ کنسول و… وجود دارد. در این حالت صفحه اصلی ما صفحه پیلار و سایر زیرمجموعه های مذکور هریک صفحه کلاستر هستند.

این صفحات با عنوان صفحات هاب نیز شناخته می شوند. در تصویر زیر، می توانید نمونه هایی از ساختار پیلار و کلاستر را در وب سایت های Consumer Reports و Moz مشاهده نمایید.

معماری وب سایت

بهترین صفحات پیلار صفحاتی هستند که دارای لینک های مرتبط زیادی به صفحات کلاستر خود باشند تا بتوانند اعتبار یا پیج رنک (PageRank) را به همه زیرمجموعه هایی که به آنها لینک می دهند، منتقل کنند.

صفحات دسته بندی اغلب صفحات هاب طبیعی می سازند، زیرا اغلب دارای اعتبار لینک سازی طبیعی زیادی هستند. نکته کلیدی این است که صفحات دسته بندی خود را با اطلاعات اضافی مانند پست ها یا محصولات تقویت کنید. هر صفحه مهم مرتبطی که به بازدیدکننده شما کمک کند، همیشه کاندیدهای خوبی برای لینک دادن است.

4. در نظر گرفتن ساختار سیلو محتوا

در حالی که صفحات هاب در ارتباط دادن موضوعات مرتبط بسیار عالی هستند، قدرت واقعی زمانی پدیدار می شود که صفحات هاب را با سیلو محتواهای موجود در سایت، ترکیب کنید. در اصل سیلو محتوا یک سازماندهی سلسله مراتبی از محتوای شما بر اساس موضوع است.

بهبود ساختار سایت,بهبود معماری سایت,بهینه سازی ساختار سایت

مثال بالا را در نظر بگیرید. هر مرحله از سلسله مراتب، به هر دو مرحله بالا و پایین در سایت مرتبط هستند. این به کاربران کمک می کند تا بهتر در سایت به بخش های موردنظر خود دست پیدا کنند و به موتورهای جستجو برای درک بهتر محتوا نیز کمک می شود.

در کل سیلوهای محتوا معمولاً توسط 2-3 مورد گروه بندی می شوند:

  • ناوبری سایت
  • لینک های متنی
  • ساختارهای URL ها

نکته مهم در مورد سیلوهای محتوا این است که شما محتوای خود را بر اساس موضوع، گروه بندی و آن را به بالا و پایین سازماندهی و لینک دهی می کنید.

5. لینک سازی متقابل صفحات نزدیک به هم با یکدیگر

تا به اینجا در زمینه بهبود دادن معماری سایت کاری کرده اید که سایت شما از صفحات هاب و از ساختار سیلو محتوا استفاده می کند. مرحله بعدی در بهبود معماری سایت مرحله ای است که آنها را بسیار قدرتمندتر می کند و آن این است که صفحات مرتبط نزدیک را به یکدیگر پیوند دهید. صفحات نزدیک به هم می توانند به یکدیگر لینک بدهند. این تاکتیک اتفاقاً یکی از مراحل حیاتی است که منجر به افزایش ترافیک برای سایت ذکر شده در ابتدای این پست شد.

سئوکارها به طور متفاوتی به این موضوع برخورد می کنند، اما معمولاً صفحات مرتبط نزدیک را در یک دسته بندی به اشتراک می گذارند و به یکدیگر لینک می دهند. این زمانی بیشترین تاثیر را دارد که محصولات/پست ها/دسته ها ارتباط نزدیکی با یکدیگر داشته باشند.

6. لینک سازی از صفحات با اتوریتی بالا به صفحاتی دیگر

در این بخش از مباحث بهبود معماری سایت به مبحث مهمی می پردازیم که باید مدنظر داشته باشید و آن لینک سازی به صفحات مقصد سایت شما خواهد بود. در اصل صفحه مقصد هر صفحه ای در سایت شما است که بازدید از آن برای بازدیدکنندگان مهم است. موارد زیر می توانند در این دسته قرار بگیرند:

  • یک صفحه فروش که می خواهید در صفحه اصلی خود آن را تبلیغ کنید.
  • صفحه ای با تبدیل بالا در اعماق ساختار سیلو محتوای شما
  • به طور کلی، هر صفحه نیمه مهمی که به خوبی برای آن لینک سازی نشده است

همچنین این را هم بدانید که یک صفحه با اعتبار بالا، هر صفحه ای با ارزش لینک زیاد است که رتبه بندی خوب و ترافیک بالایی در گوگل دارد. ایده این است که اعتبار لینک سازی (و بازدیدکنندگان مستقیم) را از صفحات معتبر خود به صفحات مقصد مهمی که ممکن است لینک کمتری داشته باشند، منتقل کنید.

7. صفحه بندی سایت؛ صفحات اسکرول بی نهایت

برای صفحات دسته بندی با 100 یا 1000 فهرست، سه تکنیک که می توانند به طور همزمان به بهبود معماری و ایجاد روابط موضوعی کمک کنند عبارتند از:

  • صفحه بندی
  • مشاهده تمام صفحات
  • اسکرول بی نهایت

ساده ترین و رایج ترین راه حل، تغییر فهرست های دسته بندی طولانی از طریق صفحه بندی است. صفحه بندی که به درستی پیاده سازی شود، می تواند با ارسال سیگنال به Google مبنی بر اینکه همه ورودی های شما بخشی از یک سری هستند، تقریباً به فلت سازی معماری سایت کمک کند. بیشتر سئوکاران صفحه بندی ساده را به دلیل سهولت استفاده از آن، هم توسط ربات ها و هم توسط کاربران ترجیح می دهند.

از طرف دیگر، صفحات “مشاهده همه” همچنین می توانند معماری سایت را با پیوند دادن به تمام ورودی های یک صفحه فلت کنند. برخی از سئوکارها صفحات «مشاهده همه» را دوست دارند، زیرا معتقدند Google بهتر می تواند تمام ورودی ها را هنگامی که از یک صفحه به آن ها پیوند داده می شوند، بخزد. اگر محصولات یا پست های زیادی در سایت ندارید، این مورد می تواند گزینه خوبی باشد. تنها چالش مشاهده همه صفحات این است که برای دسته هایی با 100 یا 1000 ورودی، می تواند باعث کندی بارگذاری و تجربه کاربری ضعیف شود.

8. ناوبری وجهی هوشمند (Faceted Navigation)

ناوبری وجهی به ناوبری اشاره دارد که به کاربران امکان می دهد نتایج را بر اساس ویژگی ها و معیارهای زیادی مرتب، فیلتر و محدود کنند. برای درک این موضوع در زمینه بهبود معماری سایت، وب سایت دیجی کالا را در نظر بگیرید.

بهبود ساختار سایت,بهبود معماری سایت,بهینه سازی ساختار سایت

ناوبری وجهی برای کاربران بسیار مفید است، اما برای موتورهای جستجو، این پتانسیل را دارد که میلیون ها ترکیب URL ایجاد کند که بسیاری از آنها دارای محتوای تکراری یا تقریباً تکراری هستند. از منظر خزش ربات های گوگل و ایندکس کردن، این می تواند دردسر بزرگی ایجاد کند.

کلید موفقیت با ناوبری وجهی این است: موتورهای جستجو را تشویق کنید تا صفحات منحصر به فرد و پرترافیک شما را بررسی و ایندکس کنند، در حالی که به طور همزمان آنها را از بررسی و ایندکس کردن URL های کم ارزش منع می کنید.

هنگامی که متوجه شدید کدام URL را می خواهید ایندکس کنید و کدام را نه، ابزارهای زیادی برای کنترل ناوبری وجهی وجود دارند، از جمله:

  • متا ربات ها
  • فایل txt
  • تگ کنونیکال
  • ابزارهای سرچ کنسول
  • ویژگی های Nofollow
  • طرح های جاوا اسکریپت

9. اهمیت استفاده از سایت مپ

این روزها تقریباً همه اهمیت سایت مپ را درک می کنند. سایت مپ به صورت لایو در سایت وجود دارد، برای انسان قابل خواندن است و می تواند سرنخ هایی را هم برای انسان ها و هم ربات های جستجوگر در مورد ساختار وب سایت و روابط موضوعی شما ارائه دهد.

سایت مپ اغلب در سایت های بزرگتر که ساختار سایت ممکن است فوراً مشخص نباشد یا مسیرهای خزیدن کاملاً بهینه نشده باشند، مؤثرتر هستند. اما حتی سایت های کوچک تر نیز می توانند از آن سود ببرند.

10. لینک سازی بهتر به محتواهای جدید

گاهی به این مشکل برمیخورید که یک پست یا محصول جدید منتشر می کنید و به جایی نمی رسد. یعنی رتبه بندی و ترافیک مناسبی را دریافت نمی کند. به نظر شما ایراد کار از کجاست؟ بخشی از چالش این است که گوگل هنوز هیچ سیگنالی برای قضاوت در مورد محتوای جدید شما ندارد. حتی اگر آن را در سایت مپ خود قرار دهید، به گوگل پینگ کنید و در رسانه های اجتماعی به اشتراک بگذارید، گوگل به سادگی سیگنال های کافی برای قضاوت در مورد آن را ندارد. یکی از راه حل های آسان این است که به سادگی به محتوای جدید خود به صورت برجسته تر لینک دهید، و این کار را در قسمت های مهم وب سایت از جمله صفحه اصلی انجام دهید.

بنابراین آنچه که بسیاری از سایت ها در این زمینه به کار می برند، نوار کناری است که در آن از عباراتی مانند مقالات جدید یا محصولات جدید یا محصولاتی که در حال فروش هستند یا چیزی شبیه به آن، استفاده می کنند. شما هم برای بهبود معماری سایت می توانید این کار را انجام دهید.

کلام پایانی

امروزه رسیدن به رتبه های برتر در گوگل نیازمند کارهای اصولی و مهمی است که هم ساختار سایت و هم محتوا و سئو سایت را در برمیگیرد. در این بخش سعی کردیم بهترین راه ها برای بهبود معماری سایت را به شما توضیح دهیم تا با انجام آن بتوانید هم وب سایتتان را مرتب تر نمایید و هم با انجام این موارد ترافیک و رنک بهتری را در گوگل بدست آورید.

امیدواریم مطالب ارائه شده در این بخش بتوانید در این زمینه به شما کمک کند. همچنین اگر فکر می کنید راهکار و روش های دیگری هم برای بهتر کردن معماری سایت وجود دارند که در این بخش ذکر نشده اند، می توانید در بخش نظرات با ما و خواننده های این متن در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود