ضروری

سئو کلاه سیاه چیست؟

black hat seo چیست,آموزش سئو کلاه سیاه,تکنیک های سئو کلاه سیاه

سئو کلاه سیاه یا همان Black Hat SEO در واقع نیاز دارد تا به خوبی شناخته شده و اثرات آن بر روی سیستم رنکینگ صفحات سایت به خوبی مورد بررسی قرار بگیرد. همچنین شما باید به خوبی بدانید که این روش، چه جایگاهی در زمینه سئو سایت داشته و بر اساس چه فاکتورهایی شناخته می شود. ما در این مقاله قصد داریم به طور کامل به این سوال پاسخ دهیم که سئو کلاه سیاه چیست و شما را با این مدل سئو بیشتر آشنا کنیم.

🔵 سئو کلاه سیاه چیست؟

Black Hat SEO در واقع به مجموعه فعالیت هایی گفته می شود که بر خلاف قوانین و قواعد گوگل بوده و درست مانند دیگر دسته های سئو سایت، هدف اصلی Black Hat SEO هم بهبود رتبه صفحات مختلف سایت می باشد.

حال که مفهوم اینکه سئو کلاه سیاه چیست را متوجه شدید، باید بدانید که این نوع تکنیک ها معمولا به نتیجه نرسیده و در نهایت به جریمه شدن سایت مورد نظر ختم می شود. این تکنیک های Black Hat SEO معمولا در دسته های کلی زیر جای می گیرند:

  • Keyword Stuffing یا همان تکرار غیرمتعارف کلمات کلیدی
  • پنهان کاری
  • استفاده از شبکه های لینک خصوصی

همانطور که می دانید، بالا بودن رتبه سایت در صفحات نتایج جستجو اهمیت زیادی دارد. سئو سایت عاملی است که می تواند برای صفحات مورد نظر شما در گوگل رنک خوبی به دست بیاورد. حال نکته ای که باید بدانید این است که سئو سایت به دو دسته کلی سئو کلاه سفید و کلاه سیاه تقسیم بندی می شود که هر کدام از آن ها اصول و استراتژی های مخصوص به خودشان را دارند.

مجموعه فعالیت هایی که با عنوان Black Hat SEO شناخته می شوند، راه مناسبی از نظر موتورهای جستجو نیستند؛ چراکه روش ها و تکنیک های کلاه سیاه در نهایت موجب دور زدن الگوریتم رتبه بندی گوگل شده و در واقع آن را به بازی می گیرند.

سئو کلاه سیاه به جای استفاده از روش های صحیح و قانونی برای بالا آوردن سایت در SERP ها، از تکنیک های مشکل دار برای پیاده سازی این امر استفاده می کند. استفاده مکرر از تکنیک های بهینه سازی سایت در نوع کلاه سیاه ممکن است آسیب های جدی و اساسی به وضعیت رتبه بندی صفحات سایت شما وارد کند.

اگر تازه وارد فضای جستجو شده باشید، باید بدانید که هدف موتورهای جستجو مانند گوگل، ارائه بهترین نتایج در هنگام انجام یک جستجوی شخصی است. آن ها می خواهند که افراد تجربه جستجوی خوبی داشته باشند و همچنین مطمئن شوند که صفحات اسپم برای کاربران نشان داده نمی شود. آن ها این کار را بطور خودکار از طریق الگوریتم ها یا اقدامات دستی انجام می دهند که هدف اصلی این کار شناسایی و مجازات افرادی است که در از استراتژی ها و روش های سئو کلاه سیاه استفاده می کنند.

الگوریتم های موتور جستجو به مرور زمان بروز رسانی های زیاد و مفیدی داشته اند؛ به همین دلیل باید از تکنیک های Black Hat SEO تا جایی که می توانید، خودداری کنید. سئو کلاه سفید روشی بسیار بهتر برای بهبود عملکرد سایت است. در واقع این رویکرد اخلاقی تری است که مطابق با شرایط و دستورالعمل های تعیین شده توسط موتورهای جستجو عمل می کند. سئو کلاه سفید با ایجاد محتوای با کیفیت و به وجود آوردن یک تجربه کاربری فوق العاده عملکرد سایت شما را بهبود می دهد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: سئو کلاه سفید و تکنیک های برتر آنپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

🔵 تفاوت سئو کلاه سفید و سئو کلاه سیاه چیست؟

Black Hat SEO مخالف دستورالعمل های تعیین شده توسط موتورهای جستجو است و آن ها را برای دستیابی به رتبه های بالاتر دستکاری می کند. این می تواند منجر به پاک شدن کامل از نتایج جستجو یا به دست آوردن موقعیت پایین تر صفحات سایت شود. سئو کلاه سفید یک روش اخلاقی تر برای انجام سئو با ایجاد محتوای با کیفیت و یک تجربه کاربری خوب است.

تکنیک های سئو کلاه سیاه

🔵 تکنیک های سئو کلاه سیاه (Black Hat SEO)

در ادامه این مقاله آموزش سئو کلاه سیاه، به بررسی تکنیک هایی که در این زمینه وجود دارد، پرداخته می شود تا شما بتوانید با شناسایی صحیح، تا جایی که می توانید از پیاده سازی آن ها در روند سئو سایت خود خودداری کنید.

1- Keyword Stuffing یا استفاده نامتعارف و زیاد از کلمات کلیدی

زمانی که بدانید سئو کلاه سیاه چیست، قطعا متوجه می شوید که یکی از بدترین اشتباهات در سئو که نوعی سئو کلاه سیاه، محسوب می شود، Keyword Stuffing است.

Keyword Stuffing به عمل پر کردن محتواهای سایت با کلمات کلیدی غیر مرتبط گفته می شود که هدف آن فریب دادن گوگل و کسب رتبه های برتر در SERP ها است. بنابراین باید در نظر داشته باشید که به کار بردن عبارات کلیدی به صورت غیر متعارف و مکرر در متن محتوای سایت، می تواند یک تجربه کاربری بسیار بد را به وجود آورده و همچنین ممکن است باعث شود که صفحه سایت شما در بین نتایح نامرتبط نشان داده شود.

برای درک بهتر این موضوع باید بدانید که گوگل این دسته از عبارات کلیدی را با عناوین زیر می شناسد:

  • کلمات را مثل یک لیست طولانی از شماره های تلفن می داند که ارزشی برای رتبه بندی ندارند.
  • عبارت کلیدی پرتکرار را به عنوان نام یک شهر یا کشور در نظر می گیرد که دلیلی نمی بیند که رنک بالایی به آن بدهد.
  • اگر تکرار کلمات کلیدی در متن محتوا به طور غیر طبیعی باشد، گوگل این مورد را به عنوان یک تکنیک Black Hat SEO در نظر گرفته و سایت شما را ممکن است که جزیمه کند.

2- پنهان کاری یا Cloaking برای موتورهای جستجو

پنهان کاری در واقع به عملی گفته می شود که در طی آن یک وب سایت، یک نوع محتوا را به کاربران و نوع دیگری را به موتورهای جستجو نشان می دهد. این روش، معمولا در آموزش Black Hat SEO دیده می شود؛ به این صورت که صاحبان این دسته از وب سایت ها تصمیم می گیرند با ارائه محتواهای مختلف، به صورت غیر مرتبطی در صفحات نتایج جستجو رنک خوبی دریافت کرده و در نهایت الگوریتم گوگل را فریب می دهند.

3- ریدایرکت های مخفیانه

ریدایرکت در واقع موجب می شود تا فردی که به بر روی یک لینک کلیک کرده است، به یک URL متفاوت منتقل می شود. بر اساس آنچه که از آموزش سئو کلاه سیاه به دست می آید، متوجه می شویم که این نوع از بهینه سازی سایت، هدف متفاوتی با آنچه که گفته شد دارد. ریدایرکت های مخفیانه در واقع کمک کننده های اصلی به مفهوم Cloaking می باشند؛ به این صورت که خزنده های گوگل را به یک  URL متفاوت و کاربران را به یک صفحه سایت دیگری منتقل می کنند.

4- محتوای بی کیفیت

برای اینکه بدانید سئو کلاه سیاه چیست باید بدانید که محتوای بی کیفیت به عنوان یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه، چه بلایی بر سر وب سایت شما می آورد.

ارائه محتوای بی کیفیت نیز یکی دیگر از روش های سئو کلاه سیاه می باشد. صاحبان وب سایت هایی که از این روش استفاده می کنند، در واقع محتواهایی که دیگر سایت ها تولید کرده اند را کپی می کنند و یا اینکه توجهی به اهمیت محتوا نداشته و آن را تنها محلی برای قرار دادن عبارات کلیدی می دانند.

گوگل در زمینه بررسی و شناسایی محتواهای کپی شده و یا بی کیفیت عملکرد قدرتمندی از خود ارائه نمی کرد تا زمانی که بروز رسانی پاندای گوگل در الگوریتم رتبه بندی این موتور جستجو اتفاق افتاد. پس از آن دیگر تکنیک های سئو کلاه سیاه که در این زمینه به کار برده می شدند، به شدت محبوبیت خود را از دست دادند؛ مثلا به کارگیری کلمات کلیدی نامرئی و به صورتی که مشخص نباشند، یکی از این موارد بود.

5- لینک های پولی

موتورهای جستجوگر مانند گوگل خرید و فروش لینک ها را به شدت ممنوع اعلام کرده اند. آن ها در وب سایت خود اعلام می کنند که “هر لینکی که قصد دستکاری PageRank یا رتبه سایت در نتایج جستجوی Google را داشته باشد، ممکن است به عنوان نقض دستورالعمل های وب مستر گوگل تلقی شود”. اگر مطمئن نیستید که به چه صورت می توانید مبادله های قابل قبولی در مورد لینک سازی داشته باشید، پیشنهاد می کنیم که از نکات آموزش لینک سازی طبیعی در روند فعالیت های خود استفاده کنید.

6- سوء استفاده از structured data و rich snippets

Structured Data همچنین با عناوینی مثل rich snippets و schema هم شناخته می شود. این مورد به شما این امکان را می دهد که محتوای خود که در SERP ها نشان داده می شود را تغییر دهید. سوء استفاده از structured data شما را از رقابت با دیگران باز می دارد و به شما رتبه های واقعی در صفحات نتایج جستجو می دهد.

شما structured data را می توانید به صفحاتی که دارای پادکست و یا هرگونه خدمات مشابه دیگری هستند، اضافه کنید. نشانه گذاری های schema احتمالا یکی از محبوب ترین مدل های structured data می باشد.

یکی از روش های Black Hat SEO این است که اطلاعات نادرستی در structured data ایجاد کند تا به واسطه آن موتور جستجوی مورد نظر و کاربران را فریب دهد. به عنوان مثال، ممکن است که فردی که از روش های کلاه سیاه در روند کاری خود استفاده می کند، به مقاله های سایت خود 5 ستاره های فیک بدهد.

کسانی که می دانند سئو کلاه سیاه چیست می دانند که این در واقع یک عملیات بسیار ریسک پذیر می باشد؛ چراکه موتورهای جستجو از جمله گوگل، به کاربرانشان اعلام می کنند که مواردی که شامل سوء استفاده از structured data می باشند را در صورت مشاهده حتما گزارش کنند.

سوء استفاده از structured data

البته ترس از این مورد نباید شما را وادار کند که از افزودن اطلاعات ساختار یافته به صفحات خود دست بکشید. دقت داشته باشید که استفاده صحیح از structured data در واقع یکی از تکنیک های سئو کلاه سفید به شما می رود. شما با افزودن یک review markup به صفحات خود، می توانید نرخ کلیک را به راحتی حدود 10 درصد افزایش دهید. اگر اطلاعات صحیحی در این زمینه به گوگل ارائه کنید، جای هیچ نگرانی برای جریمه شدن سایت شما وجود ندارد.

7- کامنت های اسپم سایت

همانطور که از اسم این تکنیک Black Hat SEO مشخص است، این روش شامل یک لینک است که به وب سایت شما در یک وبلاگ جداگانه داده شده است. از آنجایی که گوگل الگوریتم رتبه بندی خود را به صورت منظم بروز رسانی می کند، این دسته از تکنیک های کلاه سیاه کمتر در بین فعالیت های صاحبان وب سایت ها مشاهده می شود. گوگل با بروز رسانی خود، تمامی لینک هایی که در کامنت های یک سایت وجود دارد را بررسی و حذف می کند.

با توجه با نکات آموزش سئو کلاه سیاه، اکثر وب سایت های معتبر امروزه لینک های کامنت های خود را به صورت nofollow به کار می برند. این تگ nofollow به گوگل اعلام می کند که این لینک را فالو نکند و اینکه صاحب وب سایت مورد نظر این لینک نوفالو را برای رتبه بندی صفحات خود به کار نبرده است.

با این حال هنور وب سایت هایی هستند که شما می توانید برای تبلیغ لینک سایت خود از آن ها استفاده کنید؛ البته بهتر است که به طور کلی از استفاده از این تکنیک Black Hat SEO تا جایی که امکان دارد، خودداری کنید.

8- مزرعه لینک ها (Link Farm)

کسانی که می دانند سئو کلاه سیاه چیست می دانند که مزرعه لینک یک وب سایت یا مجموعه ای از وب سایت ها است که صرفاً با هدف لینک خارجی ایجاد شده است. هر وب‌سایت به سایت یا سایت‌هایی که می‌خواهند در موتورهای جستجو رتبه بالاتری داشته باشند لینک می‌دهد. چون موتورهای جستجو وب سایت ها را با مشاهده تعداد لینک هایی که به وب سایت اشاره می کنند و سایر عوامل رتبه بندی می کنند، این موضوع در ظاهر برای برخی وب سایت ها مفید بوده و به عنوان یکی از انواع سئو کلاه سیاه معرفی می شود.

مزارع لینک اغلب دارای محتوای با کیفیت پایین و تعداد زیادی لینک دیده می شوند. لینک ها معمولاً حاوی کلمه کلیدی هستند که می‌خواهند سایت هدف با آن در نتایج دیده شود. اکنون موتورهای جستجو مانند گوگل به راحتی می توانند مزارع لینک را شناسایی کنند. در نتیجه یا باید از استفاده از آنها خودداری شود یا به عنوان یکی از روش های سئو کلاه سیاه با احتیاط کامل، به آن پرداخت. اما پیشنهاد می شود که به این تکنیک ها توجه نکرده و از تاکتیک‌های سئو کلاه سفید مانند ایجاد محتوای شگفت‌انگیز، نمودارها، داده‌ها، مصاحبه‌ها یا هر محتوای دیگری که به شما اجازه می‌دهد به‌طور طبیعی در طول زمان بک لینک‌ بگیرید، استفاده کنید.

سئو کلاه سیاه چیست

9- لینک سازی به روش PBN

یکی از تکنیک های مشهور سئوی کلاه سیاه، شبکه pbn است. شبکه وبلاگ خصوصی (PBN) مجموعه‌ای از وب‌سایت‌های معتبر است که صرفاً برای ایجاد لینک استفاده می‌شوند. آنها شبیه مزارع لینک هستند زیرا هر دو هدفشان اغراق در تعداد لینک هایی است که به یک وب سایت اشاره می کنند. هر سایت PBN به سایتی لینک می دهد که می‌خواهد در نتایج جستجو رتبه بهتری را کسب کند، اما بین خودشان این لینک رد و بدل نمی شود.

سئوکاران کلاه سیاه که مایل به ایجاد یک شبکه خصوصی هستند، معمولاً دامنه های منقضی شده ای را خریداری می کنند که قبلاً دارای اعتبار بوده اند. آنها محتوایی مشابه آنچه قبلاً در دامنه قبل از انقضا وجود داشت، می نویسند و لینک هایی را به سایت خود اضافه می کنند. این افراد امیدوارند که موتورهای جستجو متوجه نشوند که آنها شبکه ای از وب سایت ها را ایجاد و مدیریت می کنند و وب سایت اصلی خود را در نتایج جستجو با این روش به رتبه های برتر می رسانند.

اکنون موتورهای جستجو در شناسایی PBN ها هوشمندانه عمل می کنند و اگر از PBN برای بهبود رتبه خود استفاده می کنید، سایت شما ممکن است با جریمه گوگل برای سئو کلاه سیاه مواجه شود. به‌جای تلاش برای ایجاد وب‌سایت‌های جعلی، بر ایجاد محتوای باکیفیت در دامنه خود تمرکز کنید.

10- مزرعه لینک های سایدبار

قطعا سایت هایی که دارای لینک های سایدبار هستند، را دیده اید. کارشناسانی که می دانند سئو کلاه سیاه چیست می دانند که لینک های سایدبار در حالت کلی، جز لینک سازی کلاه سیاه محسوب نمی شود اما در صورتی که از یک سایت غیرمرتبط، این لینک را دریافت کنید، لینک ساخته شده، یک نوع لینک کلاه سیاه محسوب می شود. البته بسیاری از سایت ها از این روش به عنوان ساخت بک لینک کلاه سفید یاد می کنند، اما گوگل هیچ وقت چنین لینک هایی را کلاه سفید نمی داند.

11- لینک های مخفی در متن

روش های مختلفی برای مخفی کردن یک لینک در یک صفحه، وجود دارد. ما تصورمان این است که کسی متوجه نمی شود و این نوع لینک ها، اثرگذاری منفی روی سئو سایتمان ندارد، اما این روش سئو کلاه سیاه به در صورتی که بارها استفاده شود، قطعا اثرگذاری منفی دارد. ربات های گوگل به راحتی تمامی لینک های موجود در یک صفحه را شناسایی و کراول می کنند.

روش های ساخت بک لینک مخفی عبارت اند از:

  • بارگزاری تصاویر لینک دار
  • لینک سازی و مخفی کردن کدهای CSS آن
  • قرار دادن سایز فونت انکرتکست لینک روی 0

12- استفاده از یک انکرتکست برای لینک سازی به چندین صفحه

برخی تصور می کنند که با یک انکرتکست می توانند برای چندین صفحه، لینک سازی خارجی انجام دهند، در صورتی که این موضوع کاملا اشتباه است. این جریان هم از لحاظ اصول سئو کاملا اشتباه بود و هم از دیدگاه فنی، نوعی بک لینک کلاه سیاه محسوب می شود. فاجعه‌بارتر از این جریان، استفاده از یک انکرتکست تکراری برای لینک سازی به چندین صفحه در یک صفحه یا یک پاراگراف است.

در این حالت به قطعیت می توان گفت که این نوع لینک سازی از جمله روش های سئو کلاه سیاه محسوب می شود.

13- ساختن لینک های مخرب

رقابت همیشه برای هر فرد در هر حوزه ای سخت و چالش برانگیز بوده است. شما نیز اگر بدانید سئو کلاه سیاه چیست وسوسه می شوید که از این تکنیک ها برای بهبود سئو سایت خود، استفاده کنید. برای موفقیت در یک رقابت هم می توان از راه درست، مسیر موفقیت را طی کرد و هم میتوان از تکنیک ها و راهکارهایی برای دور زدن رقبا، استفاده کرد. یکی از تکنیک های سئو کلاه سیاه، تخریب کردن رقبا است. برخی سایت ها اگر نتوانند با ساخت بک لینک درست و مناسب، به جایگاه های اول گوگل برسند، سعی می کنند با تخریب رقبا این جایگاه را از آن خود کنند. یکی از روش های تخریب رقبا، ساخت بک لینک مخرب برای حریف است.

بدین صورت که فرد با همان روش ساخت بک لینک برای خود، بک لینک برای سایت رقیب با انکرتکست ها و یا آدرس های لینک اشتباه که در سایت 404 هستند می سازد. در صورت ربات های گوگل زمان کراول کردن این لینک ها، تصور می کند که سایت مقصد این لینک ها را اشتباها ساخت و به همین دلیل سایت مقصد را جریمه کرده و رتبه آن را در نتایج گوگل، کاهش می دهد.

البته گوگل برای این موضوع راهکاری را نشان داده است. شما می توانید یک لیست Disavow Link بسازید و آن را به گوگل معرفی کنید. در این صورت گوگل اثر این لینک ها را کمتر و یا به کل، از بین می برد.

14- محتوای مخفی

اگر از کارشناسان سئو بپرسید یکی از مهم ترین تکنیک های سئو کلاه سیاه چیست به شما محتوای مخفی را معرفی می کنند. یک تکنیک کاربردی سئو در این راستا استفاده درست و اصولی از کلمات کلیدی هدف و مرتبط آن در یک صفحه است. در صورتی که این کار درست انجام نگیرد، شما از طرف گوگل جریمه می شوید.

در آموزش سئو کلاه سیاه و آشنایی با تکنیک های آن، بهتر است بدانید که این راهکارها کاملا ریسکی و خطرناک است و مسئولیت استفاده از این موارد کاملا به عهده خودتان می باشد.

برخی از سئوکاران برای استفاده از تمام کلمات کلیدی مرتبط با کلمه کلیدی هدف یک صفحه، راهکاری جز استفاده از محتوای پنهان ندارند. محتوای پنهان برای کاربران پنهان و غیرقابل دیدن است اما برای ربات های گوگل، خیر. به همین خاطر برای نشان دادن کلمات کلیدی به گوگل و رتبه گرفتن برای آن، از این روش استفاده می کنند تا هم تکرار کلمه کلیدی جذابیت سایت برای کاربران کاهش ندهد و همین طور گوگل تمامی کلمات کلیدی یک صفحه را شناسایی کرده و رتبه بهتری برای آن صفحه، در نظر بگیرد.

15- بازنویسی محتوا

درصد کلاه سیاه بودن این تکنیک بسیار ضعیف است اما از نگاه گوگل باز هم تکنیک سئو کلاه سیاه محسوب می شود. چون گوگل طرفدار محتوای همیشه سبز و کاملا یونیک است و انتظار دارد که کاربران برای تولید یک محتوا بدون الگوبرداری و ایده پردازی از محتواهای سایت رقیب، خودشان یک محتوای جذاب و یونیک تولید کنند.

تقریبا 90 درصد سایت های ایرانی از این تکنیک استفاده می کنند و تقریبا بیشتر کارشناسان سئو، این تکنیک را نه تنها سئو کلاه سیاه نمی دانند، بلکه یک تکنیک ارزشمند سئو کلاه سفید در نظر می گیرند.

black hat seo چیست,آموزش سئو کلاه سیاه,تکنیک های سئو کلاه سیاه

🔵 چرا باید از تکنیک های سئو کلاه سیاه دوری کنیم؟

قطعا شما که تا اینجای کار به طور کامل متوجه شدید که سئو کلاه سیاه چیست به این نتیجه رسیده اید که باید از این تکنیک ها، دوری کنید و راه درست سئو کلاه سیاه رو پیش بگیرید. درست است که روش های Black Hat SEO، غیر قانونی نیستند؛ اما مطمئنا قوانین موتورهای جستجو را نقض می کنند. به زبان دیگر، استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه، از جهات مختلفی کار صحیحی نیست. یعنی اگر در حال حاضر در حال استفاده از سئو کلاه سیاه در استراتژی بهینه سازی سایت خود هستید، 100 درصد در آینده ای نه چندان دور با جریمه های سنگینی از طرف گوگل مواجه خواهید شد.

اینکه گوگل شما را پنالتی کند، سبب می شود تا افت رتبه شدیدی داشته باشید و رنک وب سایت شما در SERP ها پایین آمده یا به طور کلی حذف شود و بعد از این افت رتبه، مشتری ها یا مخاطبین سایت نیز از دست خواهند رفت. در نتیجه تمامی این موارد ختم به این می شود که سئو کلاه سیاه می تواند به کلی یک کسب و کار را نابود سازد.

موتورهای جستجو با گذشت زمان و ایجاد بروز رسانی های فوق العاده ای در الگوریتم های رتبه بندی خود، عملکرد قوی تری در شناسایی تکنیک های Black Hat SEO پیدا خواهند کرد. امروزه، پیدا کردن راه فرار از این مسئله، یکی از سخت ترین کارهایی است و همه افراد نمی توانند آن را انجام دهند.

Black Hat SEO نه برای موتور جستجو مفید است و نه در راستای تحقق خواسته های جستجوگران عمل خاصی را انجام می دهد. توجه داشته باشید که سودهای کوتاه مدت آن نباید شما را فریب دهد و در نهایت شما در بدترین شرایط هم باید تمامی تلاش را بکنید تا از سئو کلاه سیاه استفاده نکنید.

سئو کلاه خاکستری شامل تکنیک های نامشخص سئو است که در مقابل اصول موتور جستجوی گوگل نمی باشد اما ممکن است که در آینده توسط گوگل به عنوان تکنیک های کلاه سیاه شناخته شود.

البته ناگفته نماند که بیشتر اساتید سئو و بهینه سازی سایت که می دانند سئو کلاه سیاه چیست بر این باورند که کلاه خاکستری در واقع مرز مشترک بیشتری با کلاه سیاه دارد. همانطور که می دانید ترفندهای سئو کلاه خاکستری هیچ زمان در بین بیانیه هایی که گوگل منتشر می کند، دیده نمی شود. اگر از افرادی باشید که سال هاست در زمینه سئو فعالیت دارید، حتما می دانید که در سال های گذشته تکنیک هایی وجود داشتند و امروزه به عنوان بخشی از سئو کلاه سیاه شناخته می شوند.

برخی دیگر از متخصصین و کارشناسان سئو عقیده دارند که این دسته بندی ها هیچ معنایی ندارد؛ یعنی اگر بخواهیم مفهوم سئو را مدنظر بگیریم، فقط و فقط تکنیک های سئو کلاه سفید تطابق با تعریف سئو دارند و هرچیزی که خارج از کلاه سفید باشد، اصلا نباید به عنوان سئو تعریف شود.

البته نمی توان به این راحتی سئو را فقط و فقط در دسته کلاه سفید قرار داد. همه ما می دانیم که در همه جای دنیا، خرید و فروش لینک برای بیشتر وب سایت ها انجام می شود و تقریبا تمام آن ها نیز از این خرید لینک، نتیجه خوبی گرفته اند و اکنون در صدر نتایج جستجو برای عبارت کلیدی صنعت خود قرار دارند و درآمد بسیار بالایی هم به صورت روزانه کسب می کنند.

3 دلیل مهم برای استفاده نکرده از تکنیک های سئو کلاه سیاه چیست؟

1- تاثیر منفی روی رتبه بندی صفحات و دیده شدن در نتایج گوگل: دلیل شماره یک برای عدم استفاده از تاکتیک های سئو کلاه سیاه این است که در نهایت منجر به از دست دادن رتبه جستجو، دیده شدن و ترافیک سایت شما می شود. هنگامی که یک وب سایت ترافیک و حضور در نتایج گوگل را از دست می دهد، این معمولاً به این معنی است که تبدیل ها و درآمدها نیز به مرور زمان کم و کمتر می شود. این به خودی خود می تواند به معنای کاهش درآمد یک کسب و کار باشد و منجر به از دست دادن شغل یا حتی تعطیلی مشاغل شود. در بهترین حالت، کاهش شدید ترافیک ارگانیک به این معنی است که باید با سرمایه گذاری بیشتر در PPC یا سایر رسانه های پولی آن را جبران کنید.

2- نداشتن نتایج بلند مدت: حتی در مواردی که رتبه‌بندی و ترافیک ارگانیک در ابتدا با استفاده از تکنیک‌ های کلاه سیاه افزایش می‌یابد، این موارد به ندرت حفظ می‌شوند. اگرچه ممکن است مدتی طول بکشد تا گوگل تشخیص دهد که یک سایت در از روش های سئو کلاه سیاه استفاده می کند (این ممکن است به این دلیل باشد که یک بررسی دستی انجام شده است یا اینکه یک الگوریتم اصلی به روز شده است)، وقتی این اتفاق بیفتد، ترافیک بسیار زیادی را از دست می دهید.

شاید تنها چیزی که بدتر از تلاش برای رتبه‌ بندی یک سایت باشد، دیدن رتبه‌ بندی و ترافیک مصنوعی است که در آینده نزدیک به طور ناگهانی کاهش می‌یابد. کسب‌ و کارها نیاز دارند که با توجه به نتایج پیش رو، آینده خود را پیش بینی کنند. این پیش بینی ها با اعمال تکنیک های سئو کلاه سیاه، اصلا قابل پیش بینی نیست و نمی توان به این رتبه های کسب شده و ترافیک بدست آمده، بسنده کرد.

3- کاهش تجربه کاربری صفحات: اکنون هر منبعی را که بررسی کنید، متوجه می شوید که گوگل اکنون تجربه کاربری صفحات یک سایت، برایش خیلی بیشتر از فاکتورهای دیگر، اهمیت دارد. سئو کلاه سیاه در هر حالتی، تجربه کاربری صفحات را ضعیف و ضعیف تر می کند. این باعث می شود که گوگل در مقابل این جریان واکنش نشان دهد و رتبه صفحات را به مرور کاهش دهد و حتی سایت خطاکار را نیز جریمه کند.

اگر به طور کامل، متوجه شدید که منظور از سئو کلاه سیاه چیست و در دسته بندی انواع سئو چه جایگاهی دارد، در نظر داشته باشید که این سه دلیل و به راحتی می تواند وضعیت کلی سئو سایت شما را روز به روز بدتر کند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: تدوین استراتژی سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

🔵 چگونه از تکنیک های کلاه سیاه دوری کنیم؟

هیچ شکی در این قضیه نیست که سئوی کلاه سیاه و نزدیک شدن به تکنیک ها و اصول آن، ریسک بسیار بزرگی می باشد. بنابراین، با استفاده از نکاتی که در ادامه برای شما بیان کرده ایم، سعی کنید تا جایی که می توانید از کلاه سیاه بودن تکنیک های سئو سایت خود، دوری کنید.

اگر سعی کنید در تمامی دورانی که بر روی بهینه سازی وب سایت خود کار می کنید، از این اصول پیروی کنید، مطمئنا بدون نیاز به تکنیک های کلاه سیاه و خاکستری، می توانید به رتبه های برتر برسید و در همان جایگاه ها ماندگار باشید.

  • خزنده موتور جستجو و کاربر باید برای شما یکسان باشند. شما باید نهایت تلاشتان را بکنید تا به هر دوی این ها به یک چشم نگاه کنید. از اینکه بخواهید خزنده موتور جستجو را با ریدایرکت کردن به صفحات متعدد گول بزنید، شدیدا بپرهیزید. به زبان دیگر شما باید تمرکز خود را روی این قضیه بگذارید که مسیر کراول و ایندکس کردن را برای خزنده گوگل سهولت بخشید.
  • شما فقط باید محتواهای باکیفیتی تولید کنید که keyword stuffing در آن ها اتفاق نیفتاده باشد. هیچ موقع از محتواهای سایت های دیگر، مخصوصا رقبایتان، مطلبی را کپی نکنید. اگر تولید محتوایی که ارزش بالایی داشته و در عین حال یونیک باشد برایتان سخت است، مقاله جامع آموزش تولید محتوا ما می تواند به شما کمک کند.
  • پایبند بودن به قوانین گوگل هنگامی که می خواهید استراکچر دیتا را بر روی سایت خود پیاده سازی کنید، می تواند شما را از جریمه شدن و قرار گرفتن در دسته سئوکاران کلاه سیاه، محفوظ نگه دارد. اطمینان حاصل کنید که هیچ اسکیمایی را به جهت گمراه کردن کاربران به کار نبرید.
  • هیچ اقدامی در زمینه خرید و فروش لینک انجام ندهید و همیشه به یاد داشته باشید که فقط دریافت یا پرداخت پول در قبال دریافت لینک نیست که شما را در دسته کلاه سیاه ها قرار می دهد؛ دریافت لینکی که در ازای انتشار یک پست یا محصول به صورت رایگان در سایتتان اتفاق بیفتد هم جزو استراتژی های سئو کلاه سیاه محسوب خواهد شد و باید از آن دوری کرد.
  • اگر برای سایتتان یک PBN راه اندازی کرده اید، حتما مطمئن شوید که اصولش را رعایت کرده باشید؛ PBN می تواند وب سایت شما را به رنک گوگل برساند؛ اما وجود کوچکترین اشتباه در راه اندازی آن، می تواند صفحات سایت شما را برای همیشه از نتایج جستجوی گوگل حذف کند.
  • اطلاعاتتان را همیشه بروز کنید؛ یک کارشناس سئو باید منابع معتبر حوزه کاری خود را بشناسد و به صورت مستمر در زمینه سئو، مطالعه کند. به زبان ساده تر شما همیشه باید گوش به زنگ باشید که اگر فلان تکنیک سئو، بر اثر یکی از بروز رسانی های گوگل تبدیل به یک تکنیک کلاه سیاه شد، شما جزو تخطی گران نباشید!

🔵 پیچیده ترین مشکلات سئو کلاه سیاه چیست؟

اکنون که می دانید سئو کلاه سیاه چیست می خواهیم پیچیده ترین مشکلاتی که معمولا با سئو کلاه سیاه ساخته می شود را برای شما شرح دهیم:

شبیه بودن کلمات کلیدی

بازاریاب هایی که در سطح اینترنت مشغول به فعالیت هستند، برای اینکه در مورد موضوعی اطلاعات گسترده ای ارائه دهند، محتواهای مشابهی تولید خواهند کرد و کلمات کلیدی که توسط این بازاریاب ها انتخاب می شوند بسیار شبیه به هم هستند، از این رو موتورهای جستجوگر به دنبال یافتن بهترین محتواها هستند که رتبه بندی وب سایت را انجام دهند.

در بررسی مشکلات سئو کلاه سیاه می توان این مورد را بیان کرد که انتخاب کلمات کلیدی مشابه، ضربه سنگینی به سایت وارد خواهد کرد. این نوع از مشکلات به راحتی ریشه یابی نمی شوند، بلکه باید محتواها را با ابزارهایی مورد بررسی قرار داد و مشکل ایجاد شده را رفع کرد. با استفاده از ابزارهایی که وجود دارند می توانید اطلاعات دقیقی در مورد کلمات کلیدی به دست آورید. در نهایت صفحه هایی در اختیار شما قرار خواهد گرفت که از لحاظ کلمات کلیدی مشابه به هم هستند و با ادغام کردن آن ها صفحه ای جدید ایجاد نمایید. این کار باعث می شود با محتواهایی که خود تولید کرده اید، رقابت نکنید.

لینک سازی غیر یکپارچه داخلی و خارجی

کاربران باید بتواند در هر صفحه ای که قرار می گیرند به صفحه اصلی وب سایت بازگردند و با استفاده از لینک هایی که قرار دارند به صفحه های دلخواه خود هدایت شوند، اما لینک سازی داخلی با پیچیدگی هایی همراه است که خود جز مشکلات سئو محسوب می شود. در لینک سازی خارجی به وسیله تکنیک های سئو کلاه سیاه نیز به همین صورت است.

صفحه هایی در سایت وجود دارند که پول ساز هستند و زمانی که بر روی ساختار سایت کار می شود بیشتر بر روی این صفحه ها تمرکز دارند، اما این به عنوان بهترین روش برای ساخت لینک نیست و باعث مشکلات جدی تری می شود. شما باید در تمامی صفحه های وب سایت لینک هایی را قرار دهید، یعنی باید به نحوی لینک ها را توزیع نمایید که بتوان از هر صفحه ای به صفحه های کوچک یا اصلی رفت.

ایندکس کردن نامناسب

هر کسی که وب سایتی را در اختیار دارد می خواهد که گوگل رتبه بهتری را برای آن در نظر بگیرد، اما گوگل تنها محتواهایی را رتبه بندی خواهد کرد که ربات های خزنده بتوانند آن را مورد بررسی قرار دهند. اگر محتواهای شما در دسترس گوگل قرار نگرفت می توان ایراد را در ایندکس کردن صفحه ها پیدا کرد که معمولا پس از استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه، این مشکل قطعا رخ می دهد.

سرعت پایین

از دیگر مشکلات سئو که ممکن است بسیاری از وبمسترها با آن رو به رو شوند، سرعت پایین صفحه ها می باشد. تقریبا همه به این موضوع واقف هستند که سرعت بالای وب سایت از عناصر مهم در رتبه بندی وب سایت به شمار می رود، اما ممکن است بسیاری از وب سایت ها این موضوع را مد نظر قرار ندهند.

در نتیجه به همین علت ترافیک زیادی را از دست خواهند داد، چرا که کاربران تا چند ثانیه برای لود شدن صفحه ها انتظار می کشند. در غیر این صورت سایت را ترک خواهند کرد و به بازدید از سایت های دیگر می روند. از طرفی هم باید به سرعت وب سایت خود هنگام ریسپاسنیو نمودن آن توجه داشته باشید، زیرا امروزه بیشتر جستجوها از طریق گوشی های موبایل انجام می شود.

کسانی که می دانند سئو کلاه سیاه چیست، می دانند که سوء استفاده در بکارگیری structured data و rich snippets که نوعی سئو کلاه سیاه محسوب می شود، کمک زیادی به کاهش سرعت سایت و لود شدن آن می کند.

🔵 خطرات سئو کلاه سیاه چیست؟

استفاده از تاکتیک‌ های کلاه سیاه برای رتبه‌ بندی وب‌ سایت‌ تان خطرات قابل‌ توجهی دارد و به همین دلیل است که اکثر سئوکاران تصمیم نمی‌گیرند چنین تکنیک هایی را برای افزایش ورودی سایت یا افزایش رتبه گوگل، استفاده کنند. اکثریت اساتید سئو این اقدامات را کاملا غیراخلاقی می دانند.

اما واقعیت این است که درصد کمی از بازاریابان هستند و احتمالا همیشه خواهند بود که در تلاشند گوگل را فریب دهند و سعی کنند موفقیت ارگانیک سایت خود را سریع پیگیری کنند. با این حال، حتی اگر تکنیک های سئو کلاه سیاه برای وب سایت شما کاربردی باشد، نتایج اغلب کوتاه مدت هستند و به زودی به دام می افتید.

وقتی به دستورالعمل‌ های وبمستر گوگل نگاه می‌ کنیم، به وضوح می‌ توانیم راهنمایی‌ های آنها در مورد اصول اولیه سئو را ببینیم:

از ترفندهایی که برای بهبود رتبه صفحات سایت در موتورهای جستجو در نظر گرفته شده است، خودداری کنید. کافیست از خودتان سوال کنید که کاری که می خواهم به عنوان یکی از تسک های سئو انجام دهم، برای موتورهای جستجوگر است یا برای کاربران؟ یا می توانید از خودتان سوال کنید که این اقدامی که قصد انجام آن را دارم، برای بهبود تجربه کاربری است یا افزایش رتبه در نتایج گوگل؟

همان طور که میبینید، وبمستر گوگل در راهنمای خود، نوشته است که هر اقدامی که در جهت افزایش رتبه در نتایج گوگل انجام می شود، نه برای کاربر، نوعی سئو کلاه سیاه محسوب می شود. در نتیجه ممکن است که اکنون یا در آینده، با جریمه روبرو شود.

وقتی صحبت از استفاده از تکنیک های سئو کلاه سیاه به میان می آید، واقعیت این است که این تکنیک ها به کاربران کمکی نمی کند و اگر موتورهای جستجو وجود نداشتند، از آنها استفاده نمی شد.

این مقاله ادامه دارد…

2 نظر در مورد مقاله “ سئو کلاه سیاه چیست؟ ” ثبت شده است
  1. آرا ویژن

    از نظر سایت نیوسئو، سئو کلاه سیاه تا کجا مجاز هست؟


    • سیدمجتبی پورموسوی

      از نظر ما سئو کلاه سیاه در هیچ شرایطی مجاز نیست. تنها تکنیک سئو کلاه سیاه که البته میتوان نوعی سئو کلاه خاکستری دانست، رپورتاژآگهی است.
      البته ما در دوره آموزش ساخت بک لینک روش های متنوعی را آموزش دادیم که هر کدام اثرات فوق العاده‌ای برای سئو خارجی سایت ها داره


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود