اصول سئو برای مبتدیان | 15 اصل مهم و کاربردی

آشنایی با اصول سئو,آموزش اصول سئو,آموزش سئو 100ها نکته آموزشی رایگان در اینستاگرام نیوسئو

سئو سایت پایه و اساس یک کسب و کار موفق می باشد. درک اصول سئو لازمه شروع کار در این زمینه است. با توجه به اینکه حدود 51 درصد از ترافیک سایت به صورت طبیعی جذب می شود، مشخصا بالا بودن رتبه وب سایت در نتایج جستجو گوگل، تاثیر زیادی در موفقیت و افزایش ترافیک آن می گذارد. اگر یک تازه کار در زمینه بهینه سازی هستید، بهتر است قبل از هرگونه اقدامی، یک سری مفهوم پایه و اصلی سئو را بیاموزید تا بتوانید عملکرد مناسبی از خود نشان دهید.

درک هرچه بهتر این اصول کلی سئو یک روش بسیار مناسب برای شروع موفقیت در این زمینه است. با این حال استراتژی های سئو، توسط برخی از کسب و کارها مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ چراکه آن ها اهمیت سئو سایت را به خوبی درک نکرده اند و مطمئن باشید که اگر یک سری اصول اولیه بهینه سازی سایت را بدانند، سریعا شروع به استفاده از این عامل موفقیت خواهند کرد.

البته باید به این نکته دقت داشته باشید که سئو در برخی موارد می تواند فریب دهنده باشد. یعنی که ممکن است یک صاحب وب سایت، صفحه مورد نظر خود را به خوبی بهینه کرده اما ترافیک مناسبی از سمت موتورهای جستجو دریافت نکرده است. در این مدل موقعیت ها، بیشتر صاحبان وب سایت ها دست از سئو وب سایت خود و استفاده از اصول سئو برداشته و دیگر از استراتژی های آن استفاده نمی کنند. باید بگوییم که بهینه سازی وب سایت ممکن است چند ماه حتی تا یک سال طول بکشد تا به نتیجه برسد و عملکرد صفحات سایت شما را بهبود بخشد.

ما در این مقاله به این سوالات شما در رابطه با یادگیری اولیه سئو پاسخ داده ایم:

  1. چگونه سئو را یاد بگیرم؟
  2. چه نکاتی در ابتدای یادگیری و اصول اولیه سئو را باید یاد بگیریم؟
  3. روش های بهینه سازی در سئو چیست؟
  4. آیا آشنایی و یادگیری سئو در شروع سخت است؟
  5. برای شروع سئو، باید چه اصولی را رعایت کرد؟

در ادامه پاسخ هر کدام از سوالات بالا را بررسی می کنیم:

چگونه سئو را یاد بگیریم؟

برای یادگیری سئو راهکارها و روش های مختلفی وجود دارد که شما می توانید بسته به شرایط و موقعیت زندگی خود، آن را برگزینید.

شما می توانید در یک دوره حضوری سئو شرکت کرده و از تجربیات اساتید سئو به صورت حضوری بهره مند شوید.

همچنین می توانید یک دوره غیرحضوری مانند آموزش غیرحضوری سئو نیوسئو را انتخاب کرده و یک دوره بروز و همیشگی را در اختیار داشته باشید، یا اینکه به عنوان یک کارآموز وارد یک شرکت سئو شده و به صورت پروژه محور، سئو را آموزش ببینید.

در کل بستگی به شرایط کاری و موقعیت زندگی شما دارد. اما در نظر داشته باشید که بهترین انتخاب رسیدن به هدف را برای شما در راحت ترین شرایط، ممکن می کند.

پیش نیاز یادگیری سئو

به عنوان پیش نیاز سئو شما باید پاسخ سوالات زیر را بدانید:

  1. چرا سئو اینقدر مهم است؟
  2. موتور جستجوگر گوگل چطور کار می کند؟
  3. چرا مدیران کسب و کارهای جدید باید علم سئو را بدانند؟
  4. تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟
  5. چرا و چگونه گوگل وب سایت ما را در نتایج گوگل، نشان می دهد؟

این ها سوالاتی است که باید قبل از یادگیری سئو، پاسخی برای آن ها یافته و پیش نیازی برای یادگیری این علم داشته باشید. در ادامه سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم:

چرا سئو اینقدر مهم است؟

سئو (بهینه سازی برای موتور جستجوگر) یکسری قواعد، اصولی است که وب سایت شما را برای حضور موفق در نتایج گوگل، جذب ورودی ارگانیک، جلب توجه کاربران هدف و در نهایت افزایش چندبرابری فروش باید برای بر روی وب سایت، پیاده سازی شود. همان طور که ما برای فروشگاه خود در یک منطقه تجاری تلاش می کنیم که مخاطب جذب کرده و فروش خود را بیشتر کنید، در فضای وب نیز جریان به همین صورت است.

ما باید پیش نیازها را رعایت کنیم تا کاربران با ورود به وبسایت، نیاز خود را برطرف، محصول خود را انتخاب و در نهایت، از وب سایت ما خرید خود را انجام دهند.

دلیل اینکه بیشتر کاربران از دیجی کالا خرید می کنند، این است که این وب سایت با اصول سئو بهینه سازی شده و به نتایج اول گوگل رسیده است. به همین خاطر کاربر با ورود به سایت دیجی کالا به راحتی کالا خود را انتخاب می کند، پاسخ سوالات و دغدغه های خود از خرید محصول را دریافت کرده و در نتیجه، از همان دیجی کالا نیز خرید می کنند.

حال اگر وب سایت خود را با اصول کلی سئو بهینه سازی نکنید، قطعا نمی توانید از پتانسیل فروش های چند 100 میلیونی بهره مند شوید.

این مقاله اصول سئو را برای شما دسته بندی کرده است:

  1. اصول سئو داخلی
  2. اصول سئو در نویسندگی و تولید محتوا
  3. اصول سئو خارجی

هر کدام دارای اصول خاصی است که در ادامه به طور کامل بررسی می کنیم:

اصول سئو داخلی

هر فرآیندی که مربوط به بخش های داخلی سایت است را بهینه سازی سایت یا همان سئو داخلی در نظر می گیریم. اصول سئو داخلی مواردی است که در ادامه با هم بررسی می کنیم:

اصل 1: معیارهای موجود در پشت کلمات کلیدی را شناسایی کنید

بیشتر افراد هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی کاملاً روی دو معیار زیر تمرکز می کنند:

حجم جستجو:  (تعداد جستجوهای ماهانه، به طور متوسط)
سختی کلمات کلیدی:  تخمینی از اینکه در صفحه اول نتایج جستجو برای آن اصطلاح آسان یا سخت خواهد بود.

اینها اصول مهم سئو هستند زیرا بینش مفیدی در مورد پتانسیل کلمه کلیدی و رتبه بندی برای آن ارائه می دهند. اما، به جای اینکه فقط به حجم جستجو نگاه کنید، باید سعی کنید پتانسیل ترافیک جستجوی واقعی برای هر کلمه کلیدی را دریابید. به این ترتیب، می توانید تلاشهای خود را برای رتبه بندی برای افرادی که احتمالاً بیشترین هدف را به مقصد خود ارسال می کنند، متمرکز کنید.

در نهایت شما می توانید با مطالعه این مقاله اصول سئو، تغییرات بسیار مفیدی در ذهن خود و افرادی که تصوری اشتباه از سئو سایت دارند، ایجاد کنید.

اصل 2: ایجاد یک تجربه کاربری فوق العاده

طبیعتا وقتی افراد در وب سایت شما قرار می گیرند شما تمایل دارید که یک تجربه کاربری بسیار خوشایند برای آنها رقم بزنید. این مورد شامل موارد مختلفی مثل سرعت بارگزاری تصاویر می باشد.

با توجه به آمارهای به دست آمده هنگامی که یک وب سایت برای بارگزاری صفحه خود زمان زیادی را مصرف می کند، کاربران سریعاً خسته و اذیت شده تمایل پیدا می‌کنند که از صفحه سایت موردنظر خارج شوند.

بر اساس یک مطالعه انجام شده در این زمینه متوجه شدیم که تنها با افزایش یک ثانیه در زمان بارگذاری صفحه، در سال میزان بازدید کاربران حدود ۷ درصد کاهش پیدا می کند. شما می توانید میزان سرعت سایت خود را با استفاده از موارد زیر بهبود بخشید:

  1. استفاده از افزونه های ضروری
  2. فعال سازی کش مرورگر
  3. بهینه سازی تصاویر حجیم

آشنایی با اصول سئو,آموزش اصول سئو,آموزش سئو

در حالی که استفاده از تصاویر با اندازه مناسب بسیار مهم است و برای سئو سایت اهمیت ویژه ای دارد، خود تصاویر نیز می توانند به بهبود تجربه کاربری کمک زیادی بکنند. تصاویری که منحصر به فرد می باشند، به ویژه عکس هایی که مستقیماً از کسب و کار شما به دست آمده است، برای به کار بردن در صفحه سایت بسیار عالی هستند.

به طور طبیعی انسان چیزهای بصری را بیشتر می پسندد تا مقاله های متنی. در نتیجه شما می توانید از همین مورد برای افزایش جذابیت مقاله های وب سایت خود استفاده کنید.

اصل 3: بهبود وضعیت navigate در صفحه سایت

هنگامی که کاربر به سایت شما وارد می‌شود، اگر یادگیری اصول سئو را به خوبی آموخته باشید، شما می‌ خواهید به او کمک کنید تا به خوبی در صفحه سایت حرکت کرده و مطالب را به بهترین شکل مطالعه کند. کاربران باید به خوبی درک کنند که دقیقا در چه موقعیتی از وب سایت شما و مقاله هایتان حضور دارند. به عنوان مثال اگر آن ها بخواهند بیشتر در مورد اصل کسب و کار شما اطلاعات به دست آورند، باید شما لینکی به صفحه اصلی وب سایت خود در مطلب مورد نظر داشته باشید.

‏URL های وب سایت شما باید به شکل مشخصی ساختار یافته باشند و به خوبی نشان دهند که در مورد چه موضوعی، قصد ارائه مطلب دارند.

اصل 4: ایجاد صفحات بهینه شده برای جستجو

تحقیقات کلمات کلیدی، اولین قدم برای جذب ترافیک جستجوی ارگانیک بیشتر است. باید اطمینان حاصل کنید که صفحات شما به خوبی تولید شده اند و شخصی را که در پشت جستجو قرار دارد و مقاله شما را میخواند، راضی باشد. صفحات سایت شما بر اساس رضایت کاربر، رتبه بندی خواهد شد.

در هنگام ورود کاربر به سایت شما، باید سایت به گونه ای باشد که کاربر احساس خشنودی کند و برای وی خسته کننده نباشد. پس باید به کاربر خود یک تجربه خوب را از سایتتان هدیه دهید. از گزینه های اضافی و یا تبلیغات بیش از حد بپرهیزید. این کارها باعث میشود که خوانندگان حس خوبی در وب سایتتان نداشته باشند.

اصل 5: تحلیل عملکرد خود در زمینه جذب کاربر

مشخصا اگر شما می خواهید روند سئو سایت را به خوبی انجام دهید، باید برخی از معیارها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. هنگامی که شما در این زمینه تازه شروع به کار کرده اید، چند بخش اصلی وجود دارد که باید تمرکز خود را بر روی آن ها بگذارید.

  • نرخ ترافیک سایت
  • نرخ پرش
  • نرخ تبدیل کاربر به مشتری
  • میزان هزینه برای نرخ تبدیل

این نرخ ها به شما کمک می‌ کنند تا متوجه شوید که چقدر تلاش های شما در زمینه بهینه سازی سایت موفقیت‌ آمیز بوده است و تا چه میزان این مطالب سایت شما برای کاربران جذاب بوده است. هنگامی که شما در زمینه یادگیری اصول سئو عملکرد خوبی داشته باشید و روند کاری شما به صورت حرفه ای شده باشد، می توانید فاکتورهای مهمتر و عمیق تری را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. مثل اینکه شما بررسی کنید که عملکرد وب سایتتان در این ماه نسبت به ماه گذشته چه تغییراتی داشته است.

خوشبختانه ابزارهای رایگان بسیار زیادی در گوگل وجود دارد که می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

برخی از مهم ترین ابزاری که در زمینه تحلیل و بررسی عملکرد سایت در بازه های زمان مختلف، اکنون در حال فعالیت هستند عبارت اند از:

  • ابزار سرچ کنسول گوگل
  • ابزار گوگل آنالیتیکس
  • ابزار تحلیلی سایت ماز و Ahrefs
  • و…

اصل 6: لینک سازی داخلی اصولی با استراتژی مشخص

لینک داخلی یکی از اصول سئو است که بر زمان حضور مخاطبان شما در صفحه سایت تأثیر می گذارد. هنگامی که از لینک سازی داخلی استفاده می کنید، مخاطبان خود را به صفحات اضافی در موضوعات مرتبط با صفحه خود راهنمایی می کنید. لینک های داخلی مخاطبان شما را در صفحه شما درگیر می کند.

آنها به هدایت مخاطبان شما به صفحات آموزنده ای کمک می کنند که دانش آنها را در مورد موضوعی که قبلاً علاقه مند به یادگیری آن هستند، گسترش می دهد. لینک داخلی حتی می تواند آنها را به یادگیری چیزهای جدید سوق دهد! آنها می توانند به یادگیری در مورد موضوعات مختلف و مرتبط ادامه دهند و در عین حال با برند شما بیشتر آشنا شوند.

حال که متوجه اهمیت لینک سازی داخلی شدید، بهتر است این اصل را در سئو داخلی فراموش نکنید که برای لینک سازی داخلی حتما از یک برنامه مشخص و اصولی استفاده کنید. استراتژی لینک سازی داخلی می تواند به هدفمندسازی حضور کاربر در وب سایت کمک ویژه ای کند.

اصول اولیه سئو,اصول سئو,اصول سئو چیست

اصول سئو در نویسندگی و تولید محتوا

موضوع تولید محتوا به قدری در بهینه سازی سایت برای کاربران و موتور جستجو مهم است که نباید از نکات و اصول آن فراموش کنیم:

اصل 1: بدانید مشتریان شما واقعاً به دنبال چه چیزی هستند

شما نمی توانید وب سایت خود را بهینه سازی کنید بدون اینکه بدانید مشتری های شما به دنبال چه چیزهایی هستند.

این نکته را چگونه بفهمیم؟

بهترین نقطه شروع، استفاده از عقل سلیم است.

فکر کنید فردی از تهران به شیراز میخواهد برود و به دنبال محل اقامت در شهر شیراز است. اولین چیزهایی که جست و جو میکند چه خواهد بود؟

  • هتل های شیراز
  • اقامتگاه در شیراز

و یا در صورت شناختن هتلی نام آن هتل را تایپ خواهد کرد، همانند: هتل چمران شیراز

شما با دانستن این نکته میتوانید مقاله ای را با نوع و نیازی که کاربر جست‌وجو کرده است، تولید کنید.

اصل 2: پیداکردن اساسی‌ترین روشی که افراد شما را جستجو می کنند

این احتمال وجود دارد که برخی از مشتریان شما با استفاده از کلمات و عباراتی که به آن اشاره کرده اید در جستجوی شغل شما باشند. اینکه اکثریت مردم هستند داستان دیگری است. بنابراین اولین قدم این است که متداول ترین روشی را که مردم جستجو می کنند، را بفهمید.

برای انجام این کار می توانید از ایده هایی که قبلاً مشخص کرده اید استفاده کنید. با انجام جستجوی Google برای یکی از کلمات یا عبارات موجود در لیست خود شروع کنید. مهم نیست که این عبارت چقدر مسخره یا بادآورده است.

اصل 3: مباحث محبوب و جذاب را در زمینه خود پیدا کنید

بازاریابی محتوا هنر ایجاد محتوای مفید و ارزشمند برای جذب مشتری هدف شما است. بلکه فقط یک وبلاگ را راه اندازی نکنید و به بهترین ها امیدوار شوید و بدانید که چه موضوعاتی محبوب هستند و در زمینه شما جذاب هستند.

در شبکه های اجتماعی عضو شوید و ببینید که مردم در مورد چه چیزی صحبت می کنند و کدام موضوعات محبوب ترین هستند. شما حتی می توانید بر اساس موضوعات برتر همه زمانها، محتوایی که تولید می کنید را مرتب و فیلتر کنید.

اصل 4: باید بدانید که برای چه کسی محتوا تولید میکنید!

قبل اینکه از بقیه نکات آموزش اصول سئو استفاده کنید، باید به خوبی بدانید که برای چه افرادی مطلب می نویسید. این یکی از اصول سئو در نویسندگی است. این یعنی که مشتریان هدف خود را به بهترین شکل باید شخصی سازی کنید. این دسته بندی کردن ها به شما کمک می کند تا مشکلات اساسی و نیاز مخاطبین خود را متوجه شوید و به دنبال همین موضوع می توانید مطالب کاملا مرتبط با کاربران تولید کنید.

شما می توانید با بررسی های بیشتر، مشتریان هدف خود را شناسایی کنید. در واقع چیزی که باید آن را به دست بیاورید این است که کاربران شما چه نکته ای را از محتوای سایت شما می خواهند کسب کنند و به دنبال چه موضوعی در کسب و کار شما می باشند.

اصل 5: فهمیدن اینکه کاربران سایت چه چیزی را می خواهند بدانند!

بعد از اینکه فهمیدید برای چه کسانی تولید محتوا می کنید، قسمت بعدی کار شما این است که متوجه شوید کاربران سایت شما چه مطلبی را می خواهند مطالعه کنند.

برای انجام این کار باید تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید. تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهمترین سرفصل های آموزش تولید محتوا محسوب می شود. با انجام تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Reserach) شما در واقع می توانید اطلاعات مناسبی درباره سختی کلمه کلیدی مورد نظر و چگونگی رنک مناسب گرفتن برای آن را بدست آورید.

این مورد در واقع به شما کمک می کند تا متوجه شوید کاربران هدف شما به دنبال چه موضوعاتی هستند که می خواهند چه مطالبی را مطالعه کرده و از آن ها اطلاعات به دست بیاورند. در گوگل ابزارهای متفاوت زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها برای عملکرد بهتر در این زمینه استفاده کنید. به طور کلی شما باید کاربرد صحیح کلمات کلیدی در استراتژی تولید محتوا را بیاموزید.

اصل 6: تولید محتوای ارزشمند و قابل درک

حال که اصول سئو گفته شده در بالا را به خوبی آموخته اید، وقت آن است که روند تولید محتوای خود را شروع کرده و محتوایی جدید، منحصر به فرد، با ارزش و قابل درک بسازید. همانطور که شما در حال انجام تولید محتوا برای سایت خود هستید، اول از همه باید کاربر را هدف اصلی خود قرار دهید و پس از آن باید مطالبی تولید کنید که برای این کاربر مورد نظر مناسب و جذاب باشد.

برای انجام این کار باید از مهارت های تخصصی خود استفاده کنید. این روند نه تنها ارتباط بین شما و مخاطبینتان را افزایش می دهد، بلکه تصویری بسیار عالی به عنوان یک فرد متخصص از شما در ذهن کاربران می سازد. کاربران شما نیز که اعتماد لازم به شما و کسب و کارتان پیدا کرده است، در زمان های بعدی که به مشکلی برخوردند، طبیعتا به وب سایت شما مراجعه خواهند کرد. به یاد داشته باشید که در بازاریابی آنلاین این موقعیت یکی از بهترین وضعیت هایی است که شما می توانید ارتباطات خود را افزایش دهید.

هنگامی که قصد تولید محتوا دارید بهتر است که علاوه بر متن مقاله خود، به قالب نیز توجه کافی را داشته باشید. بر اساس آمارهای به دست آمده متوجه شده ایم که افراد تقریبا بعد از حدود 8 ثانیه تصمیم می گیرند که در یک صفحه سایت بمانند یا از آن خارج شوند. در نتیجه شما باید عواملی مثل عنوان، طول پراگراف، مطالب به شکل لیست و … استفاده کنید تا محتوا و محیط سایت را برای کاربر کاملا جذاب و قابل درک کنید.

این مقاله ادامه دارد…

7 نظر در مورد مقاله “ اصول سئو برای مبتدیان | 15 اصل مهم و کاربردی ” ثبت شده است
  1. مسعودابراهیمی

    باسلام
    دوست عزیز من فردمسن یا پیرمرد۵٧ساله هستم بنام مسعودابراهیمی که بسیار علاقمندهستم وبسایت فیلم راه اندازی نمایم ولی هیچگونه اطلاعاتی ندارم ، آیا فرد مبتدی با خرید وراه اندازی یک وبسایت میتواند خودش سایت را مدیریت کند البته همراه با آن کمکم آموزشات لازم را هم پله پله یادبگیرد.خصوصا ابنکه ازسئونیز بی بهره ام. واگر پاسخ
    شما روشن کننده مسیرم باشد ، آیا اجاره میدهید سوالات واشکالهای خودم رو ازشما بپرسم تا راهنمایی وکمکم کنید؟
    بسیار ازشماممنون وسپاسگزارم. فقط اگر ممکنه بزبان ساده بیان کنید چون من به این عصر تعلق ندارم😓😄


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما جناب ابراهیمی عزیز
      هیچ زمان برای راه اندازی یک وب سایت دیر نیست. پیشنهاد می کنم قبل از اینکه کار خودتونو در این زمینه شروع کنید با دوستان خودتون در نیوسئو مشاوره داشته باشید. هرگونه سوال داشته باشید، در اپ نیوسئو یا در همینجا، به شما پاسخ خواهیم داد و می تونید از مقاله هایی که به صورت کاملا رایگان در اختیار شما میذاریم، نهایت استفاده رو بکنید.
      به آموزش سئو مقدماتی مراجعه کنید و از همین الان اطلاعاتتون رو گسترش بدید:
      آموزش سئو مقدماتی
      همچنین با شماره زیر تماس بگیرید ما در حد توان به شما کمک خواهیم کرد:
      09126194196 قائمی


  2. mahdi

    خیلی ممنون از سایت مفیدتون عالی هستین شما


  3. فروش سیم کارت

    ممنون از توضیحات خوبی که دادین. خسته نباشید


  4. آموزش آنلاین

    کلمات کلیدی مهم‌ترین فاکتور در سئوست
    مطلب بسیار مفیدی بود
    ممنون


  5. دانیال

    سلام وقت بخیر
    آیا برای دیده شدن در سایت یوتوب هم باید از سئو استفاده کنیم یا یوتوب بصورت خودکار انجام میدهد ؟
    در مقاله دیگر شما خواندم برای سایت فرمودین که باید در صفحه اصلی سایت همه مطلب سایت را قرار بدیم و در صفحه مطلب جدید 10 مطلب آخر سایت را لینک کنیم … حال سوال من اینه :
    برای هر پست در یوتوب کلمه کلیدی و هشتگ وجود دارد که مرتبط با ویدیو پر میکنیم … اما ایا در قسمت توضیحات یک ویدیو جدید باید از لینک و تایتل ویدیو های قبلی هم استفاده کنیم مثل روش مطلب جدید در یک سایت ؟؟؟


    • ناظر سایت

      نه چارچوب خاصی مانند سئو محتوا سایت وجود نداره اما چیزی که هست یوتیوب داره مثل اینستاگرام، کلیدواژه محور میره جلو
      پس سعی روی کلیدواژه های موضوعی محتواتون کار کنید


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود