اصول سئو برای مبتدیان | 15 اصل مهم و کاربردی

آموزش اصول سئو,اصول سئو چیست,اصول سئو در تولید محتوا

سئو سایت پایه و اساس یک کسب و کار موفق می باشد. درک اصول سئو لازمه شروع کار در این زمینه است. با توجه به اینکه حدود 51 درصد از ترافیک سایت به صورت طبیعی جذب می شود، مشخصا بالا بودن رتبه وب سایت در نتایج جستجو گوگل، تاثیر زیادی در موفقیت و افزایش ترافیک آن می گذارد. اگر یک تازه کار در زمینه بهینه سازی هستید، بهتر است قبل از هرگونه اقدامی، یک سری مفهوم پایه و اصلی سئو را بیاموزید تا بتوانید عملکرد مناسبی از خود نشان دهید.

درک هرچه بهتر این اصول اولیه سئو یک روش بسیار مناسب برای شروع موفقیت در این زمینه است. با این حال استراتژی های سئو، توسط برخی از کسب و کارها مورد استفاده قرار نمی گیرد؛ چراکه آن ها اهمیت سئو سایت را به خوبی درک نکرده اند و مطمئن باشید که اگر یک سری اصول اولیه بهینه سازی سایت را بدانند، سریعا شروع به استفاده از این عامل موفقیت خواهند کرد.

البته باید به این نکته دقت داشته باشید که سئو در برخی موارد می تواند فریب دهنده باشد. یعنی که ممکن است یک صاحب وب سایت، صفحه مورد نظر خود را به خوبی بهینه کرده اما ترافیک مناسبی از سمت موتورهای جستجو دریافت نکرده است. در این مدل موقعیت ها، بیشتر صاحبان وب سایت ها دست از سئو وب سایت خود و استفاده از اصول سئو برداشته و دیگر از استراتژی های آن استفاده نمی کنند. باید بگوییم که بهینه سازی وب سایت ممکن است چند ماه حتی تا یک سال طول بکشد تا به نتیجه برسد و عملکرد صفحات سایت شما را بهبود بخشد.

ما در این مقاله به این سوالات شما در رابطه با یادگیری اولیه سئو پاسخ داده ایم:

  1. چگونه سئو را یاد بگیرم؟
  2. چه نکاتی در ابتدای یادگیری و اصول اولیه سئو را باید یاد بگیریم؟
  3. روش های بهینه سازی در سئو چیست؟
  4. آیا آشنایی و یادگیری سئو در شروع سخت است؟
  5. برای شروع سئو، باید چه اصولی را رعایت کرد؟

در ادامه پاسخ هر کدام از سوالات بالا را بررسی می کنیم:

چگونه سئو را یاد بگیریم؟

برای یادگیری اصول سئو راهکارها و روش های مختلفی وجود دارد که شما می توانید بسته به شرایط و موقعیت زندگی خود، آن را برگزینید.

شما می توانید در یک دوره حضوری سئو شرکت کرده و از تجربیات اساتید سئو به صورت حضوری بهره مند شوید.

همچنین می توانید یک دوره غیرحضوری مانند دوره آموزش سئو نیوسئو را انتخاب کرده و یک دوره بروز و همیشگی را در اختیار داشته باشید، یا اینکه به عنوان یک کارآموز وارد یک شرکت سئو شده و به صورت پروژه محور، سئو را آموزش ببینید.

در کل بستگی به شرایط کاری و موقعیت زندگی شما دارد. اما در نظر داشته باشید که بهترین انتخاب رسیدن به هدف را برای شما در راحت ترین شرایط، ممکن می کند.

پیش نیاز یادگیری سئو

به عنوان پیش نیاز سئو شما باید پاسخ سوالات زیر را بدانید:

  1. چرا سئو اینقدر مهم است؟
  2. موتور جستجوگر گوگل چطور کار می کند؟
  3. چرا مدیران کسب و کارهای جدید باید علم سئو را بدانند؟
  4. تفاوت سئو کلاه سفید و کلاه سیاه چیست؟
  5. چرا و چگونه گوگل وب سایت ما را در نتایج گوگل، نشان می دهد؟

این ها سوالاتی است که باید قبل از یادگیری سئو، پاسخی برای آن ها یافته و پیش نیازی برای یادگیری این علم داشته باشید. در ادامه سعی داریم به این سوالات پاسخ دهیم:

چرا سئو اینقدر مهم است؟

سئو (بهینه سازی برای موتور جستجوگر) یکسری قواعد، اصولی است که وب سایت شما را برای حضور موفق در نتایج گوگل، جذب ورودی ارگانیک، جلب توجه کاربران هدف و در نهایت افزایش چندبرابری فروش باید برای بر روی وب سایت، پیاده سازی شود. همان طور که ما برای فروشگاه خود در یک منطقه تجاری تلاش می کنیم که مخاطب جذب کرده و فروش خود را بیشتر کنید، در فضای وب نیز جریان به همین صورت است.

ما باید پیش نیازها را رعایت کنیم تا کاربران با ورود به وبسایت، نیاز خود را برطرف، محصول خود را انتخاب و در نهایت، از وب سایت ما خرید خود را انجام دهند.

دلیل اینکه بیشتر کاربران از دیجی کالا خرید می کنند، این است که این وب سایت با اصول سئو بهینه سازی شده و به نتایج اول گوگل رسیده است. به همین خاطر کاربر با ورود به سایت دیجی کالا به راحتی کالا خود را انتخاب می کند، پاسخ سوالات و دغدغه های خود از خرید محصول را دریافت کرده و در نتیجه، از همان دیجی کالا نیز خرید می کنند.

حال اگر وب سایت خود را با اصول اولیه سئو بهینه سازی نکنید، قطعا نمی توانید از پتانسیل فروش های چند 100 میلیونی بهره مند شوید.

اصول سئو داخلی

هر فرآیندی که مربوط به بخش های داخلی سایت است را بهینه سازی سایت یا همان سئو داخلی در نظر می گیریم. اصول سئو داخلی مواردی است که در ادامه با هم بررسی می کنیم:

اصل 1: معیارهای موجود در پشت کلمات کلیدی را شناسایی کنید

بیشتر افراد هنگام انجام تحقیقات کلمات کلیدی کاملاً روی دو معیار زیر تمرکز می کنند:

حجم جستجو:  (تعداد جستجوهای ماهانه، به طور متوسط)
سختی کلمات کلیدی:  تخمینی از اینکه در صفحه اول نتایج جستجو برای آن اصطلاح آسان یا سخت خواهد بود.

اینها اصول مهم سئو هستند زیرا بینش مفیدی در مورد پتانسیل کلمه کلیدی و رتبه بندی برای آن ارائه می دهند. اما، به جای اینکه فقط به حجم جستجو نگاه کنید، باید سعی کنید پتانسیل ترافیک جستجوی واقعی برای هر کلمه کلیدی را دریابید. به این ترتیب، می توانید تلاشهای خود را برای رتبه بندی برای افرادی که احتمالاً بیشترین هدف را به مقصد خود ارسال می کنند، متمرکز کنید.

در نهایت شما می توانید با مطالعه این مقاله اصول سئو، تغییرات بسیار مفیدی در ذهن خود و افرادی که تصوری اشتباه از سئو سایت دارند، ایجاد کنید.

اصل 2: ایجاد یک تجربه کاربری فوق العاده

طبیعتا وقتی افراد در وب سایت شما قرار می گیرند شما تمایل دارید که یک تجربه کاربری بسیار خوشایند برای آنها رقم بزنید. این مورد شامل موارد مختلفی مثل سرعت بارگزاری تصاویر می باشد.

با توجه به آمارهای به دست آمده هنگامی که یک وب سایت برای بارگزاری صفحه خود زمان زیادی را مصرف می کند، کاربران سریعاً خسته و اذیت شده تمایل پیدا می‌کنند که از صفحه سایت موردنظر خارج شوند.

بر اساس یک مطالعه انجام شده در این زمینه متوجه شدیم که تنها با افزایش یک ثانیه در زمان بارگذاری صفحه، در سال میزان بازدید کاربران حدود ۷ درصد کاهش پیدا می کند. شما می توانید میزان سرعت سایت خود را با استفاده از موارد زیر بهبود بخشید:

  1. استفاده از افزونه های ضروری
  2. فعال سازی کش مرورگر
  3. بهینه سازی تصاویر حجیم

آموزش اصول سئو,اصول سئو چیست,اصول سئو در تولید محتوا

در حالی که استفاده از تصاویر با اندازه مناسب بسیار مهم است و برای سئو سایت اهمیت ویژه ای دارد، خود تصاویر نیز می توانند به بهبود تجربه کاربری کمک زیادی بکنند. تصاویری که منحصر به فرد می باشند، به ویژه عکس هایی که مستقیماً از کسب و کار شما به دست آمده است، برای به کار بردن در صفحه سایت بسیار عالی هستند.

به طور طبیعی انسان چیزهای بصری را بیشتر می پسندد تا مقاله های متنی. در نتیجه شما می توانید از همین مورد برای افزایش جذابیت مقاله های وب سایت خود استفاده کنید.

اصل 3: بهبود وضعیت navigate در صفحه سایت

هنگامی که کاربر به سایت شما وارد می‌شود، اگر یادگیری اصول سئو را به خوبی آموخته باشید، شما می‌ خواهید به او کمک کنید تا به خوبی در صفحه سایت حرکت کرده و مطالب را به بهترین شکل مطالعه کند. کاربران باید به خوبی درک کنند که دقیقا در چه موقعیتی از وب سایت شما و مقاله هایتان حضور دارند. به عنوان مثال اگر آن ها بخواهند بیشتر در مورد اصل کسب و کار شما اطلاعات به دست آورند، باید شما لینکی به صفحه اصلی وب سایت خود در مطلب مورد نظر داشته باشید.

‏URL های وب سایت شما باید به شکل مشخصی ساختار یافته باشند و به خوبی نشان دهند که در مورد چه موضوعی، قصد ارائه مطلب دارند.

اصل 4: ایجاد صفحات بهینه شده برای جستجو

تحقیقات کلمات کلیدی، اولین قدم برای جذب ترافیک جستجوی ارگانیک بیشتر است. باید اطمینان حاصل کنید که صفحات شما به خوبی تولید شده اند و شخصی را که در پشت جستجو قرار دارد و مقاله شما را میخواند، راضی باشد. صفحات سایت شما بر اساس رضایت کاربر، رتبه بندی خواهد شد.

در هنگام ورود کاربر به سایت شما، باید سایت به گونه ای باشد که کاربر احساس خشنودی کند و برای وی خسته کننده نباشد. پس باید به کاربر خود یک تجربه خوب را از سایتتان هدیه دهید. از گزینه های اضافی و یا تبلیغات بیش از حد بپرهیزید. این کارها باعث میشود که خوانندگان حس خوبی در وب سایتتان نداشته باشند.

اصل 5: تحلیل عملکرد خود در زمینه جذب کاربر

مشخصا اگر شما می خواهید روند سئو سایت را به خوبی انجام دهید، باید برخی از معیارها را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. هنگامی که شما در این زمینه تازه شروع به کار کرده اید، چند بخش اصلی وجود دارد که باید تمرکز خود را بر روی آن ها بگذارید.

  • نرخ ترافیک سایت
  • نرخ پرش
  • نرخ تبدیل کاربر به مشتری
  • میزان هزینه برای نرخ تبدیل

این نرخ ها به شما کمک می‌ کنند تا متوجه شوید که چقدر تلاش های شما در زمینه بهینه سازی سایت موفقیت‌ آمیز بوده است و تا چه میزان این مطالب سایت شما برای کاربران جذاب بوده است. هنگامی که شما در زمینه یادگیری اصول سئو عملکرد خوبی داشته باشید و روند کاری شما به صورت حرفه ای شده باشد، می توانید فاکتورهای مهمتر و عمیق تری را مورد تجزیه و تحلیل قرار دهید. مثل اینکه شما بررسی کنید که عملکرد وب سایتتان در این ماه نسبت به ماه گذشته چه تغییراتی داشته است.

خوشبختانه ابزارهای رایگان بسیار زیادی در گوگل وجود دارد که می تواند به شما در این زمینه کمک کند.

برخی از مهم ترین ابزاری که در زمینه تحلیل و بررسی عملکرد سایت در بازه های زمان مختلف، اکنون در حال فعالیت هستند عبارت اند از:

  • ابزار سرچ کنسول گوگل
  • ابزار گوگل آنالیتیکس
  • ابزار تحلیلی سایت ماز و Ahrefs
  • و…

اصل 6: لینک سازی داخلی اصولی با استراتژی مشخص

لینک داخلی یکی از اصول سئو است که بر زمان حضور مخاطبان شما در صفحه سایت تأثیر می گذارد. این موضوع به قدری اهمیت دارد که ما همیشه در مقالات بلاگ آموزش سئو نیوسئو مسائلی از این موضوع را تحت عنوان یک مقاله توضیح می دهیم. هنگامی که از لینک سازی داخلی استفاده می کنید، مخاطبان خود را به صفحات اضافی در موضوعات مرتبط با صفحه خود راهنمایی می کنید. لینک های داخلی مخاطبان شما را در صفحه شما درگیر می کند.

آنها به هدایت مخاطبان شما به صفحات آموزنده ای کمک می کنند که دانش آنها را در مورد موضوعی که قبلاً علاقه مند به یادگیری آن هستند، گسترش می دهد. لینک داخلی حتی می تواند آنها را به یادگیری چیزهای جدید سوق دهد! آنها می توانند به یادگیری در مورد موضوعات مختلف و مرتبط ادامه دهند و در عین حال با برند شما بیشتر آشنا شوند.

حال که متوجه اهمیت لینک سازی داخلی شدید، بهتر است این اصل را در سئو داخلی فراموش نکنید که برای لینک سازی داخلی حتما از یک برنامه مشخص و اصولی استفاده کنید. استراتژی لینک سازی داخلی می تواند به هدفمندسازی حضور کاربر در وب سایت کمک ویژه ای کند.

اصل 7: بهینه سازی سایت برای تلفن همراه

بهینه سازی سایت برای تلفن های همراه یکی از اصلی ترین مواردی است که در شروع یادگیری سئو باید به عنوان یکی از اصول سئو فرا بگیرید. این فعالیت را به این صورت شروع کنید که در ابتدا Performance و سرعت بارگذاری سایت شما برای همه دستگاه های تلفن همراه مناسب باشد.

هر تاخیری که در بارگذاری سایت شما رخ می دهد، باعث از دست دادن حداقل یک بازدید کننده می شود. با توجه به آمارهای به دست آمده، هر روزه بر تعداد کسانی که از تلفن های همراه برای جستجو در اینترنت استفاده می‌کنند، در حال افزایش است. این یعنی که یک استراتژی سئو جدید در سال 2022 باید حتما شامل نکات مهمی درباره بهینه سازی سایت برای تلفن همراه باشد.

بهترین راه برای موفقیت در این زمینه قرار دادن خود به جای کاربرانی است که از دستگاه های تلفن همراه استفاده می کنند. بهتر است این موضوع را از دیدگاه آن ها بررسی کرده و استراتژی های سئو خود را با استفاده از این نکات در سایتتان پیاده سازی کنید. یکی از دلایل مهمی که افراد از مرورگر تلفن همراه خود برای جستجو در گوگل استفاده می کنند، صرفه جویی در مصرف زمان است به این صورت که اکثر این افراد با جستجوی عبارات کلیدی خاصی، تمایل دارند هر چه سریعتر به پاسخ پرسش خود دست پیدا کنند. همچنین باید بررسی کنید و متوجه شوید که این افراد چه نوع عنوان هایی را جذاب‌ تر دانسته و بر روی آن کلیک خواهند کرد.

اصل 8: درک چگونگی جستجوی کاربران در موتورهای جستجو

تمامی صاحبان وب سایت ها تمایل دارند که بدانند چه کلمات کلیدی عملکرد بهتری برای وب سایت آن ها خواهد داشت. بنابراین باید برای این موضوع تحقیقاتی را انجام دهید و به عنوان یکی اصول سئو این موضوع را عمیقا مورد بررسی قرار دهید. اما سئو سایت امروزه تمرکز بیشتری بر روی این دارد که صاحبان وب سایت ها درک کنند و بفهمند کاربران گوگل دقیقا به دنبال چه هستند و چه نتایجی را می خواهد. امروزه دیگر مثل قدیم، پیدا کردن یک کلمه کلیدی و قرار دادن آن در متن محتوای سایت خود روش مناسبی برای افزایش رنک سایت نیست.

یک استراتژی سئو قدرتمند و بلند مدت بیشتر به دنبال این است تا بفهمد هدف و استدلال کاربران از اینکه درباره یک موضوعی شروع به جستجو می کنند چیست. به محض اینکه شما بتوانید بفهمید مخاطبین هدف شما در موتورهای جستجو به دنبال چه چیزی هستند، سپس به راحتی می توانید در بهینه سازی سایت خود موفقیت‌آمیز عمل کنید.

البته دقت داشته باشید که هر چه زمان می گذرد نتایج جستجو گوگل نیز پویاتر و مفهومی‌تر می شوند. این موتور جستجو تمایل دارد نتایج را در رتبه های برتر خود به نمایش در بیاورد که به صورت مفهومی بر روی محتوای سایت خود کار کرده باشند. بنابراین تنها استفاده از فرضیه ها کار درستی در این زمینه نیست. بهتر است شروع به اجرای این استراتژی ها در بهبود سایت خود کرده بررسی کنید که ترافیک سایت شما چه تغییراتی پیدا می کند.

اصول سئو در طراحی سایت,اصول سئو در مقاله نویسی,اصول سئو در نویسندگی

اصول سئو در تولید محتوا و نویسندگی

موضوع تولید محتوا به قدری در بهینه سازی سایت برای کاربران و موتور جستجو مهم است که نباید از نکات و اصول آن فراموش کنیم. در ادامه قصد داریم اصول سئو در تولید محتوا و نویسندگی را به شما شرح دهیم:

چرا سئو محتوا اینقدر مهم است؟

بدون سئو، احتمال کمتری دارد که محتوای شما در موتورهای جستجو به رتبه های برتر نتایج برسد. داشتن رتبه پایین پروسه جذب و تعامل با مخاطبان هدفتان را مختل می کند و عملا هزینه ای که برای تولید محتوا کردید را بی اثر کرده و انگیزه شما برای ارائه محتوا به کاربران را کم و کمتر می کند.

در بررسی های آماری متوجه شدیم صفحاتی که در نتایج اول گوگل هستند، فروش بیش از 10 برابر بیشتر از دیگر صفحات، را تجربه کرده اند.

این بدان معنی است که اگر وب سایت شما در صفحه اول نباشد، احتمال کمی وجود دارد که کاربران دنیای وب، وب سایت شما پیدا نکنند. سئو، وب سایت شما را به رایگان، به نتایج اول گوگل می رساند، ترافیک سایت شما را افزایش داده و به مرور زمان، درآمد شما را نیز چندین برابر می کند.

اما به عنوان یکی از اصول سئو در تولید محتوا و نویسندگی توجه به رفتار و علایق کاربران است. یعنی شما اگر محتوایی با اصول سئو تولید کنید، محتوایی ایجاد می شود که با علایق کاربران هدف شما، کاملا سازگاری دارد.

اصل 9: بدانید مشتریان شما واقعاً به دنبال چه چیزی هستند

شما نمی توانید وب سایت خود را بهینه سازی کنید بدون اینکه بدانید مشتری های شما به دنبال چه چیزهایی هستند.

این نکته را چگونه بفهمیم؟

بهترین نقطه شروع، استفاده از عقل سلیم است.

فکر کنید فردی از تهران به شیراز میخواهد برود و به دنبال محل اقامت در شهر شیراز است. اولین چیزهایی که جست و جو میکند چه خواهد بود؟

  • هتل های شیراز
  • اقامتگاه در شیراز

و یا در صورت شناختن هتلی نام آن هتل را تایپ خواهد کرد، همانند: هتل چمران شیراز

شما با دانستن این نکته میتوانید مقاله ای را با نوع و نیازی که کاربر جست‌وجو کرده است، تولید کنید و با استفاده از اصول سئو در تولید محتوا، محتوای خود را به رتبه های برتر نتایج گوگل، برسانید.

اصل 10: پیداکردن اساسی‌ترین روشی که افراد شما را جستجو می کنند

این احتمال وجود دارد که برخی از مشتریان شما با استفاده از کلمات و عباراتی که به آن اشاره کرده اید در جستجوی شغل شما باشند. اینکه اکثریت مردم هستند داستان دیگری است. بنابراین اولین قدم این است که متداول ترین روشی را که مردم جستجو می کنند، را بفهمید.

برای انجام این کار می توانید از ایده هایی که قبلاً مشخص کرده اید استفاده کنید. با انجام جستجوی Google برای یکی از کلمات یا عبارات موجود در لیست خود شروع کنید. مهم نیست که این عبارت چقدر مسخره یا بادآورده است.

اصل 11: مباحث محبوب و جذاب را در زمینه خود پیدا کنید

بازاریابی محتوا هنر ایجاد محتوای مفید و ارزشمند برای جذب مشتری هدف شما است. بلکه فقط یک وبلاگ را راه اندازی نکنید و به بهترین ها امیدوار شوید و بدانید که چه موضوعاتی محبوب هستند و در زمینه شما جذاب هستند.

در شبکه های اجتماعی عضو شوید و ببینید که مردم در مورد چه چیزی صحبت می کنند و کدام موضوعات محبوب ترین هستند. شما حتی می توانید بر اساس موضوعات برتر همه زمانها، محتوایی که تولید می کنید را مرتب و فیلتر کنید.

اصل 12: باید بدانید که برای چه کسی محتوا تولید میکنید!

قبل اینکه از بقیه نکات آموزش اصول سئو استفاده کنید، باید به خوبی بدانید که برای چه افرادی مطلب می نویسید. این یکی از اصول سئو در نویسندگی است. این یعنی که مشتریان هدف خود را به بهترین شکل باید شخصی سازی کنید. این دسته بندی کردن ها به شما کمک می کند تا مشکلات اساسی و نیاز مخاطبین خود را متوجه شوید و به دنبال همین موضوع می توانید مطالب کاملا مرتبط با کاربران تولید کنید.

شما می توانید با بررسی های بیشتر، مشتریان هدف خود را شناسایی کنید. در واقع چیزی که باید آن را به دست بیاورید این است که کاربران شما چه نکته ای را از محتوای سایت شما می خواهند کسب کنند و به دنبال چه موضوعی در کسب و کار شما می باشند.

اصل 13: فهمیدن اینکه کاربران سایت چه چیزی را می خواهند بدانند!

بعد از اینکه فهمیدید برای چه کسانی تولید محتوا می کنید، قسمت بعدی کار شما به عنوان یکی از اصول سئو در تولید محتوا این است که متوجه شوید کاربران سایت شما چه مطلبی را می خواهند مطالعه کنند. به عنوان یکی از مهم ترین اصول سئو ما باید بدانیم که کاربران ما با چه هدفی گوگل را باز کرده و عبارتی را جستجو می کنند.

برای انجام این کار باید تحقیق کلمات کلیدی را انجام دهید. تحقیق کلمات کلیدی یکی از مهمترین سرفصل های آموزش تولید محتوا محسوب می شود. با انجام تحقیق کلمه کلیدی (Keyword Reserach) شما در واقع می توانید اطلاعات مناسبی درباره سختی کلمه کلیدی مورد نظر و چگونگی رنک مناسب گرفتن برای آن را بدست آورید.

این مورد در واقع به شما کمک می کند تا متوجه شوید کاربران هدف شما به دنبال چه موضوعاتی هستند که می خواهند چه مطالبی را مطالعه کرده و از آن ها اطلاعات به دست بیاورند. در گوگل ابزارهای متفاوت زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها برای عملکرد بهتر در این زمینه استفاده کنید. به طور کلی شما باید کاربرد صحیح کلمات کلیدی در استراتژی تولید محتوا را بیاموزید.

اصل 14: تولید محتوای ارزشمند و قابل درک

حال که اصول سئو گفته شده در بالا را به خوبی آموخته اید، وقت آن است که روند تولید محتوای خود را شروع کرده و محتوایی جدید، منحصر به فرد، با ارزش و قابل درک بسازید. همانطور که شما در حال انجام تولید محتوا برای سایت خود هستید، اول از همه باید کاربر را هدف اصلی خود قرار دهید و پس از آن باید مطالبی تولید کنید که برای این کاربر مورد نظر مناسب و جذاب باشد.

برای انجام این کار باید از مهارت های تخصصی خود استفاده کنید. این روند نه تنها ارتباط بین شما و مخاطبینتان را افزایش می دهد، بلکه تصویری بسیار عالی به عنوان یک فرد متخصص از شما در ذهن کاربران می سازد. کاربران شما نیز که اعتماد لازم به شما و کسب و کارتان پیدا کرده است، در زمان های بعدی که به مشکلی برخوردند، طبیعتا به وب سایت شما مراجعه خواهند کرد. به یاد داشته باشید که در بازاریابی آنلاین این موقعیت یکی از بهترین وضعیت هایی است که شما می توانید ارتباطات خود را افزایش دهید.

هنگامی که قصد تولید محتوا دارید بهتر است که علاوه بر متن مقاله خود، به قالب نیز توجه کافی را داشته باشید. بر اساس آمارهای به دست آمده متوجه شده ایم که افراد تقریبا بعد از حدود 8 ثانیه تصمیم می گیرند که در یک صفحه سایت بمانند یا از آن خارج شوند. در نتیجه شما باید عواملی مثل عنوان، طول پراگراف، مطالب به شکل لیست و … استفاده کنید تا محتوا و محیط سایت را برای کاربر کاملا جذاب و قابل درک کنید.

اصل 15: خوانایی محتوا

به عنوان یکی از مهم ترین موارد در آموزش اصول سئو خوانایی محتواست. نوشتن محتوا، فقط به اینکه درباره چه می نویسید نیست، بلکه به نحوه نوشتن شما نیز بستگی دارد. برخی فکر می کنند که عدم رعایت نکات ویراستاری و خوانایی کمتر روی سئو محتوا اثرگذار است. منظور کلی سئو برای محتواها یعنی بهینه سازی محتوا برای کاربران. کاربران محتوایی که خوانایی ضعیفی داشته باشد را نمی پسندند و بلافاصله صفحه را ترک می کند. در نتیجه با نادیده گرفتن خوانایی و ویراستاری در تولید محتوا، عمل ضربه سنگینی به سئو سایت و صفحه، وارد کردید.

در نتیجه به عنوان اصول سئو در نویسندگی فراموش نکنید که محتوای شما باید به اندازه کافی خوانا تا بتواند مفهوم را به کاربران منتقل کند.

اصول سئو در یافتن کلمات کلیدی

نقش کلمات کلیدی در سئوی سایت و دیده شدن آن توسط کاربران بسیار زیاد است، در واقع مهم ترین و در عین حال ساده ترین کاری که شما می توانید برای بالاتر بردن رتبه خود در گوگل و پیشی گرفتن از رقبا انجام دهید، استفاده درست و به جا از کلمات کلیدی است. یکی از اصول سئو در تولید محتوا نحوه پیدا کردن کلمات کلیدی هدف است که در ادامه، نکاتی که باید بدانید را شرح می دهیم:

اصل 16: کلمه کلیدی چیست و چگونه باعث بهبود سئو می شود؟

همه ما زمانی که می خواهیم موضوعی را جستجو کنیم، از یک سری کلمات خاص استفاده می کنیم تا گوگل مرتبط ترین نتایج را به ما نشان دهد. کلیدواژه یا کلمه کلیدی در واقع همین کلمات و یا بعضا جمله هایی هستند که بیشترین جستجو را میان کاربران دارند.

تمام سئوکارها و مدیران تولید محتوای سایت ها، در مطالب خود از این کلمات کلیدی استفاده می کنند تا میزان دیده شدن سایت در نتایج گوگل بیشتر شود و ترافیک ورودی آن افزایش پیدا کند. زمانی که ارجاع ها به سایت شما زیاد باشد، گوگل برای شما امتیاز در نظر می گیرد و به عنوان پاداش، سایت را در صفحه اول نتایج قرار می دهد.

بنابراین اصلی ترین کاربرد کلمات کلیدی، معرفی سایت به جستجوگر ها است. حال سوالی که پیش می آید این است که استفاده از این واژه ها چگونه باعث افزایش رتبه و سئوی سایت می شود؟ زمانی که مخاطب، یک کلمه کلیدی را سرچ کند، گوگل به دنبال صفحاتی می گردد که مرتبط با آن کلمه باشند.

بدین صورت وقتی که شما در محتوای خود از آن کلمه استفاده کرده باشید، گوگل صفحه شما را مرتبط در نظر گرفته و آن را به کاربر نشان می دهد. همانطور که کمی قبل تر اشاره کردیم، بخش اصلی پیشرفت و رشد سئو سایت به استفاده از کلمات کلیدی وابسته است، بنابراین باید به آن توجه زیادی کنید.

به عنوان یکی از اصول سئو در نویسندگی آشنایی کامل با کلمات کلیدی است. در نتیجه اگر نویسنده هستید، حتما اصول سئو را بیاموزید و محتوای هدفمند تولید کنید.

اصل 17: چگالی کلمات کلیدی

یکی از اصول سئو در تولید محتوا توجه به چگالی کلمات کلیدی است. هنگام به کار بردن این کلمات، تعداد استفاده از آن ها در متن اهمیت زیادی دارد. چگالی کلمات کلیدی یعنی درصد استفاده از یک کلید واژه نسبت به کل کلمات متن. برخی از افراد تصور می کنند هر چه به تعداد بیشتر از کلمات کلیدی استفاده کنند، نتیجه بهتری را دریافت خواهند کرد. اما واقعیت این است که اگر بیش از حد از آن ها استفاده کنید و این چگالی را بالا ببرید، نه تنها پیشرفت نخواهید کرد بلکه توسط گوگل جریمه هم خواهید شد. بهترین چگالی برای کلمات کلیدی بین 1 تا 3 درصد در هر صفحه می باشد.

اصل 18: سازمان دهی کلمات کلیدی

سعی کنید کلمات کلیدی را دسته بندی کنید تا هنگام استفاده از آن ها، بتوانید بهتر تصمیم بگیرید. بهترین مکان ها برای استفاده از کلمات کلیدی در پاراگراف اول متن، عنوان صفحه، به عنوان انکر تست و بسیاری موارد دیگر است. به یاد داشته باشید که حتما از کلمات کلیدی مرتبط با محتوای خود استفاده کنید.

اصل 19: نحوه یافتن کلمات کلیدی موثر در سئو

در ادامه می خواهیم نحوه یافتن کلمات کلیدی موثر و کاربردی در سئو را به عنوان یکی از اصول سئو به صورت خلاصه به شما شرح دهیم:

کشف حجم جستجو: هرچه حجم جستجو برای یک کلمه یا عبارت کلیدی بیشتر باشد، اینگونه به نظر می رسد که رقابت بر سر آن کلمه بیشتر بوده و قاعدتاً اقدامات بیشتری نیز برای دستیابی به رتبه های بالاتر باید انجام داد. مارک های بزرگ اغلب 10 نتیجه برتر را برای کلمات کلیدی با حجم بالا به دست می آورند، بنابراین اگر تازه در وب شروع به کار کرده اید و از کلمات کلیدی مشابه استفاده می کنید، نبرد سرسخت برای رتبه بندی می تواند سال ها به طول انجامد.

در نتیجه هر اندازه که حجم جستجو بیشتر باشد، رسیدن به موفقیت و رتبه بندی ارگانیک نیز دشوارتر خواهد شد. اگر در زمینه سئو مبتدی هستید، هدف قرار دادن کلمات کلیدی با رقابت کمتر بسیار سودمندتر است.

استفاده از کلمات کلیدی بلند: برخورد با کلمات کلیدی که 50 هزار جستجو در ماه دارند یا حتی 5000 جستجو در ماه انجام می دهند فوق العاده است؛ اما در حقیقت این عباراتِ جستجوی محبوب، فقط بخشی از کل جستجوهای انجام شده در وب را تشکیل می دهند.

در واقع، کلمات کلیدی با حجم جستجوی بسیار بالا حتی ممکن است نشان دهنده هدف مبهم باشد، که حتی با محتوای صفحه شما مطابقت ندارند. برای درک بهتر مثالی می زنیم: کاربر عبارت “موبایل” را سرچ می کند، آیا شما می دانید هدف از این جستجو چیست؟ احتمال دارد هدف او یکی از موارد زیر باشد:

  • تعمیر موبایل!
  • خرید موبایل مدل …!
  • قیمت موبایل مدل …!

با این اوضاع نمی توان تشخیص داد که هدف کاربر چه بوده است. حال فکر کنید کاربر عبارت “قیمت موبایل مدل …” را جستجو کند، به راحتی هدف او قابل تشخیص است. در نتیجه کاربرد کلمات کلیدی طولانی بهتر از تک واژه ها خواهد بود.

اصل 20: کاربردی ترین ابزارهای یافتن کلمات کلیدی

حال که با کاربرد کلمات کلیدی به خوبی آشنا شدیم، نوبت معرفی ابزارهای خوب برای یافتن این کلمات است. به عنوان یکی از اصول سئو باید بدانید که چه ابزارهایی برای پیدا کردن کلمات کلیدی مفید و کاربردی است:

ابزار Kwfinder: یکی از بهترین ابزارهای یافتن کلمات کلیدی، kwfinder است. این ابزار کلید واژه های ترند و محبوب را مشخص می کند و به شما کمک می کند تا بتوانید سئوی سایت خود را بهبود ببخشید و رتبه خوبی میان رقبای خود، کسب کنید. از دیگر مزایای این ابزار می توان به تنوع بسیار زیاد کلمات و همچنین آمار معتبر و دقیق آن اشاره کرد.

ابزار SEMRUSH: این ابزار پادشاه ابزارهای SEO بوده و گاهی با عنوان موتور وسیله نقلیه SEO نیز شناخته می شود. از تحقیقات رقبا گرفته تا پرس و جوهای مرتبط، تجزیه و تحلیل فاصله کلمات کلیدی، حجم جستجو، تجزیه و تحلیل SERP و موارد دیگر همگی در این ابزار امکان پذیر هستند. گفته می شود، نسخه رایگان این ابزار محدود به نظر می رسد و قیمت نسخه پولی آن بسته به موارد استفاده شما متغیر خواهد بود. سمراش همچنین دارای یک افزونه Chrome به نام SEOQuake است که از آن برای بررسی سریع ابرداده و ارزیابی SERP ها استفاده می شود.

ابزار UBERSUGGEST: این ابزار یکی دیگر از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی گسترده، مشابه SEMRush می باشد. Ubersuggest قبلاً یک ابزار تحقیقاتی برای کلمات کلیدی محدودتر بود؛ اما اکنون یک پلتفرم کامل از ابزارها است. اگر می خواهید به پتانسیل کل ابزار و داده ها دسترسی پیدا کنید، به نسخه پولی آن نیاز دارید. در صورتی که احساس می کنید باید دامنه یا کاربرد کلمات کلیدی را از دیدگاه دیگری تجزیه و تحلیل کنید، به سراغ این ابزار بروید.

ابزار GOOGLE SEARCH CONSOLE: کنسول جستجوی Google یکی از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی بوده که کمتر مورد توجه قرار گرفته است. تجزیه و تحلیل داده های محتوای شخصی شما و شناسایی فرصت ها و خطاها، بخش مهمی از تحقیقات کلمات کلیدی و تولید محتوا خواهد بود.

اصول سئو سایت

اصول سئو تکنیکال

بعد از توجه به اصول سئو در تولید محتوا باید به اصول سئو تکنیکال بپردازیم. اگر نمی دانید که سئو فنی یا همان سئو تکنیکال چیست، در پاسخ باید بگوییم که سئو تکنیکال عبارت است از اطمینان از اینکه وب سایت نیازهای فنی موتورهای جستجوی مدرن را با هدف بهبود رتبه بندی ارگانیک برآورده می کند.

عناصر مهم سئو تکنیکال شامل خزیدن، نمایه سازی، معماری وب سایت و الزامات موتورهای جستجو است. سئو فنی به همه فعالیت های SEO بجز بهینه سازی محتوا و ایجاد لینک مربوط می شود و می توانیم بگوییم که در وضعیت پالایش مداوم است. پس از آشنایی با سئو تکنیکال، به سراغ آموزش آن می رویم.

در ادامه قصد داریم مهم ترین اصول سئو تکنیکال را برای شما بررسی کنیم:

اصل 21: برطرف کردن لینک شکسته و خطای 404

همه ما با خطای 404 روبه رو شده ایم. این یک اتفاق ناخوشایند برای کاربران، مدیران سایت و موتورهای جستجو است که باید در اولین فرصت برطرف شود. زمانی با لینک‌های شکسته مواجه می شویم که آدرس سایت به درستی وارد نشده باشد یا یک مدیر، محتوای آن صفحه را بردارد.

یکی از اقداماتی که در سئو تکنیکال صورت می گیرد، به حداقل رساندن چنین ایراداتی است. شما می توانید با کمک ردایرکت 301 این مشکل را حل کرده و کاربران و ربات ها را به صفحه سالم سایت ارجاع دهید.

اصل 22: معماری صفحات برای ربات ‌ها

یکی از اصول سئو تکنیکال که باید بدانید، معماری صفحات سایت است. برخی از ربات های گوگل هنوز به تکامل نرسیده اند و ایراداتی دارند. یعنی برای عملکرد بهتر نیازمند همکاری شما هستند، اما چگونه؟ از ربات ها نمی توان انتظار داشت که محتوا را پیدا و برای نمایش به کاربران در دسترس قرار دهند.

گوگل برای ایندکس کردن صفحات به ربات ها نیاز دارد و ربات ها نیز متقابلا منتظر کمک شما خواهند بود. شما باید با استفاده از سئو تکنیکال محتوای خود را برای شناسایی توسط ربات ها آماده کنید.

اصل 23: بالا بردن سرعت سایت با سئو فنی

یکی از مهمترین عواملی که موجب رتبه بندی سایت توسط موتورهای جستجو می شود، بالا بودن سرعت سایت است. بیایید صادق باشیم، خود شما هم در مواجه با یک ساعت کُند، سریع آن را ترک و به سراغ گزینه های دیگر می روید.

در نتیجه پیشنهاد می کنیم هرآنچه که باعث پایین آمدن سرعت سایت می شود را دور بیندازید تا به نتیجه دلخواه برسید. اگر می خواهید بدانید که مناسب ترین سرعت برای یک سایت چقدر است باید بگوییم بین 2 تا 7 ثانیه می باشد.

دستیابی به چنین میزانی نیازمند رعایت سئو تکنیکال خواهد بود.

اصل 24: ایمنی وب سایت

یکی از مهمترین نکات آموزشی سئو تکنیکال، بالا بردن امنیت سایت است. در صورتی که بنا به هر دلیل امنیت سایت شما به خطر بیافتد و یا هک شود، گوگل امتیاز منفی برای آن در نظر می گیرد و از همه مهمتر اعتبار آن نزد کاربران از بین می رود.

اصل 25: فایل robot.txt

Robots.txt یک فایل متنی است که وبمستران آن را ایجاد می کنند تا به ربات های خودکار در مورد نحوه خزیدن و یا فهرست بندی وب سایت اعلام کنند که کدام صفحات سایت را ایندکس کنند و کدام موارد را خیر. در اصول سئو هیچ گاه ساخت این فایل بسیار مهم را نباید فراموش کنید.

تیم های وب از آنها برای ارائه اطلاعاتی در مورد اینکه چه دایرکتوری هایی در سایت باید یا نباید خزیده شوند، چگونه باید به محتوا به سرعت دسترسی پیدا کرد و کدام ربات ها در سایت استقبال می شوند، استفاده می کنند.

اکثر وب سایت ها نیازی به فایل robots.txt ندارند به این دلیل که گوگل معمولاً می تواند همه صفحات مهم سایت را پیدا و فهرست بندی کند. با این حال 3 دلیل اصلی وجود دارد که می توان از فایل robots.txt استفاده کنید:

  • مسدود کردن صفحات غیر عمومی
  • حداکثر کردن بودجه خزیدن
  • جلوگیری از ایندکس شدن صفحات

اصل 26: جلوگیری از وجود صفحات تکراری

گوگل از تکرار خیلی بدش می آید و اگر در یک سایت صفحات تکراری زیادی ببیند، خیلی زود اعتبار آن را کاهش می دهد. اما گاهی اوقات ممکن است ما مجبور باشیم صفحات تکراری را در سایتمان داشته باشیم، در این زمان ها برای اینکه مورد غضب گوگل قرار نگیریم باید از تگ کنونیکال استفاده کنیم.

اصل 27: ساختار بهینه شده برای Crawler ها

ربات های گوگل برخلاف تصور ما خیلی هم باهوش و توانمند نیستند و برای اینکه بتوانند کار ایندکس کردن صفحات سایت مان را به خوبی انجام دهند، باید به آن ها کمک کنیم. این ربات ها از طریق لینک های موجود در سایت می توانند محتوای آن را ایندکس کنند، بنابراین باید در تمام صفحات خود از لینک داخلی استفاده کنید. اصول سئو در لینک سازی داخلی شامل نکات و موارد مهمی است که در یک بخش، به صورت کاملا جامع، به شما آموزش می دهیم.

 

این مقاله ادامه دارد…

4 نظر در مورد مقاله “ اصول سئو برای مبتدیان | 15 اصل مهم و کاربردی ” ثبت شده است
  1. آموزش آنلاین

    کلمات کلیدی مهم‌ترین فاکتور در سئوست
    مطلب بسیار مفیدی بود
    ممنون


  2. فروش سیم کارت

    ممنون از توضیحات خوبی که دادین. خسته نباشید


  3. mahdi

    خیلی ممنون از سایت مفیدتون عالی هستین شما


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود