ضروری

10 ها نکته سئوی داخلی سایت که باید بدانید!

آموزش سئو داخلی سایت,آموزش سئوی داخلی,سئو داخلی چیست

سئوی داخلی راه حل اصلی تمام مشکلات وب سایت ها است؛ البته اگر به درستی انجام شود! وبمستران زیادی برای حل مشکلاتشان به متخصصین ما در نیوسئو مراجعه کردند؛ دو مشکل شاخص در بین آن ها دیده می شد:

  • عدم افزایش ترافیک
  • بالا نیامدن رنک سایت

نکته جالب این بود که بیشتر این افراد، دقیقا نمی دانستند که چگونه باید از سئوی داخلی استفاده کنند. اگر شما هم جزو این افراد هستید، مطالعه ادامه این مقاله، خالی از لطف نخواهد بود.

همین که وارد نیوسئو شده و تصمیم گرفته اید در مورد سئوی داخلی سایت اطلاعات بیشتری کسب کنید، نشان می دهد که پیشرفت شما شروع شده است. احتمالا مشکلات و سوالاتی مثل موارد زیر باعث شده اند که به فکر بهبود عملکرد خود بیافتید:

  • چرا مقاله های سایت من بازدید خوبی ندارند؟
  • چرا رتبه سایت من افزایش پیدا نکرده است؟
  • چرا هرچه محتواهای با کیفیت تولید می کنم اما باز هم سایتم ارتقا پیدا نمی کند؟
  • و …

پاسخ ساده است؛ تنها دلیلی که این مشکلات رخ می دهند، عملکرد ضعیف شما در بهینه سازی داخلی سایتتان است! بدون این بخش بسیار مهم از SEO، به هیچ وجه امکان ندارد که به موفقیت های چشمگیری برسید. اگر بگویم که کسب و کار اینترنتی شما بدون آن نابود می شود، اغراق نکرده ام.

البته جای هیچ نگرانی نیست؛ به خاطر درخواست های زیادی که در این زمینه وجود دارد، تصمیم گرفته ام که در ابتدا ماهیت سئوی داخلی سایت را توضیح دهم و بهترین تکنیک های آن را تک به تک برای شما بیان کنم. با این حال شما باید همیشه این مطلب را در ذهن خود داشته باشید که در یک دوره آموزش سئو مشهد، تهران، شیراز و … ممکن است نکاتی گفته شود که شما آن ها را در هیچ مقاله ای نتوانید پیدا کنید.

حالا وقتشه!   اینو بخون: سئو کلاه سفید و تکنیک های برتر آنپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

سئو داخلی چیست؟

تنها راه درک تکنیک های سئوی داخلی، این است که اول از همه مفهوم سئو داخلی چیست را به خوبی آموخته باشید. سئو داخلی یا همان on-page seo پروسه بهینه سازی ساختار و محتوای وب سایت شما است. هدف این نوع بهینه سازی، این است که ما بتوانیم سایت را با زبان موتور جستجوگر، وفق دهیم یا اینکه کراول شدن صفحه سایتمان را که توسط خزنده موتور جستجو انجام می شود، به مراتب راحت تر کنیم.

برای درک بهتر این مفهوم، بگذارید یک ساختار کلی در ذهنتان ایجاد کنم؛ بهینه سازی داخلی موارد بسیار مهم زیر را در بر می گیرد:

  • تگ عنوان صفحه
  • متا توضیحات
  • متن محتوا
  • وضعیت لینک های داخلی
  • تگ های H
  • عبارات کلیدی
  • تجربه کاربری یا همان user experience
  • URL

درست است که سئوی داخلی سایت مفاهیم بسیار زیادی دارد اما به نظرم همین 8 موردی که به آن ها اشاره کردم، اگر به درستی بهینه سازی بشوند، سایتتان را با سرعت شگفت انگیزی ارتقا می دهند.

آموزش سئو داخلی سایت,آموزش سئوی داخلی,سئو داخلی چیست

معرفی بهترین تکنیک های بهینه سازی داخلی سایت

اکنون وقت آن است که مهم ترین تکنیک هایی که برای بهینه سازی داخلی سایت وجود دارند را برای شما معرفی کنم. در این مقاله سعی کرده ام از تکنیک هایی استفاده کنم که بر اساس تجربه نیوسئو، بیشترین تاثیر را در بهبود سئوی داخلی سایت داشته اند.

1. انتشار محتوای با کیفیت

مطمئنا این نکته را در دوره های آموزش سئو مختلف، به کرات شنیده اید:

یک محتوای با کیفیت، بدون سئو هم می تواند مفید باشد و طبیعتا اگر با سئو همراه باشد، تاثیر بیشتری خواهد داشت.

طبیعتا اولین سوالی که در ذهن شما به وجود می آید، این است که به چه مقاله ای، یک محتوای با کیفیت گفته می شود؛ مهم ترین ویژگی های یک مقاله موثر در سئو سایت را برای شما در ادامه بیان کرده ام:

  • محتوا تولید شده باشد (یعنی نویسنده متنی را ترجمه، کپی و … نکرده و بر اساس دانسته های خودش یک متن نوشته باشد)
  • محتوا مخصوص وب سایتتان باشد
  • محتوا عناصر جذاب کننده داشته باشد (متنی که هیچ چیزی ندارد، طبیعتا کاربر را جذب نخواهد کرد)
  • محتوا باید مفید باشد
  • حجم جستجوی موضوع محتوا، بالا باشد
  • کوتاه نبودن طول متن محتوا
  • محتوا باید عاری از هرگونه تعصب و جهت گیری باشد

2. بهینه سازی عنوان صفحه و توضیحات متا

برای درک اهمیت این قسمت، به رفتارهای خودتان زمانی که در حال جستجو در گوگل هستید، دقت کنید. چه مسائلی باعث می شوند که شما روی یک لینک کلیک کنید؟ آیا جذابیت عنوان یک صفحه برایتان بیشتر اهمیت دارد یا مفهومی بودن آن؟ آیا اصلا توضیحات متا یک صفحه را می خوانید یا اینکه به همان عنوان بسنده می کنید؟

خب، اگر یک وبگرد حرفه ای باشید، قطعا به این موارد دقت می کنید. اما همه افرادی که در گوگل جستجو می کنند، تجربه شما را ندارند. آن ها ناخواسته بر روی عنوانی کلیک می کنند که جذابیت بیشتری داشته باشد.

به عنوان مثال به عنوانی که در تصویر زیر آمده است، دقت کنید؛ کاربر از مشاهده عنوان دومی، به وجد آمده و ترغیب می شود که بر آن کلیک کند. اگر بتوانید عنوان بسیار جذابی تولید کنید، بدون بهینه سازی توضیحات متا هم کاربران زیادی وارد وب سایتتان می شوند.

سئوی داخلی,سئوی داخلی سایت,سئوی داخلی و خارجی

آموزش سئو داخلی سایت,آموزش سئوی داخلی,سئو داخلی چیست

بعد از عنوان، می رسیم به توضیحات متا یا همان متا دیسکریپشن. توضیحات متا صفحه سایتتان باید مختصر، مفید و همراه با عبارات کلیدی باشد. اگر بخواهم عنوان و متا دیسکریپشن را از نظر اهمیت با هم مقایسه کنم، باید بگویم که زور عنوان به متا دیسکریپشن می چربد! هر دوی آن ها برای ربات گوگل مهم هستند اما عنوان سهم بیشتری را به خود اختصاص داده است. به همین دلیل است که در دوره های آموزش سئوی داخلی، تاکید بسیااااار زیادی بر بهینه سازی عنوان می شود. عنوان جذاب تر، CTR بیشتری را هم به دنبال دارد.

پس، خلاصه کارهایی که باید انجام دهید به شکل زیر است:

  • عبارت کلیدی اصلی خود را شناسایی کنید
  • آن را در عنوان صفحه به کار ببرید
  • لحن عنوان باید جذاب باشد (عنوان نباید به سمت تبلیغاتی شدن برود)
  • عبارت های جذاب کننده به عنوان اضافه کنید (مثل فوق العاده، شگفت انگیز، کاربردی، طلایی، بی نظیر و …)
  • عبارت های کلیدی را در توضیحات متا هم به کار ببرید.

یک نکته بسیار مهم در اینجا وجود دارد که به نظرم همه شما بهتر است آن را بدانید؛ متن توضیحات متا صفحه سایت، لزومی ندارد که به طور کامل معنادار باشد تا نتیجه بدهد! همین که کاربر و موتور جستجوگر متوجه بشوند که موضوع صفحه درباره چیست، کفایت می کند.

یک تکنیک ساده؛

عنوان، توضیحات متا و متن محتوای خود را با عبارت کلیدی اصلی شروع کنید. این تکنیک در افزایش رتبه تاثیر بسیار سریعی دارد.

3. بهینه سازی محتوای سایت

دو موردی که در بالا آن ها را توضیح دادم، بدون بهینه سازی محتوای سایت، تاثیری در روند ارتقا وب سایتتان، نخواهند داشت. مهم ترین بخش در بهینه سازی متن محتوا، جایگذاری عبارت های کلیدی است.

شما یک عبارت کلیدی اصلی و چند عبارت کلیدی فرعی خواهید داشت. همانطور که گفتیم، متن باید با عبارت کلیدی اصلی شروع شده و با توجه به طول متن، در هر پاراگراف نهایتا یکبار به کار برده شود.

عبارت های کلیدی فرعی هم تقریبا به همین صورت اند. فقط تعداد دفعاتی که باید در متن به کار برده شوند، کمتر است. علت این کار چیست؟ خب طبیعتا گوگل با توجه به تعداد دفعاتی که یک عبارت تکرار می شود، متوجه اصلی یا فرعی بودن آن عبارت کلیدی می شود. به همین خاطر، بعد از نوشتن مقاله سایتتان، باید تعداد تکرارها را به خوبی بررسی کنید.

چند نکته پایه جهت یادآوری؛

  • تعداد عبارات کلیدی LSI نباید زیاد از حد باشند
  • هر کدام از آن ها فقط یک بار باید strong شوند
  • به صورت طبیعی آن ها را به کار ببرید
  • عبارات باید با هم مرتبط باشند
  • تنها قسمت هایی که باید strong شوند، عبارات کلیدی هستند نه چیز دیگر

بهترین کار برای غیرطبیعی نشدن متن یک محتوای بهینه شده، این است که خود را به جای مخاطبتان بگذارید. ابتدا متن را تولید کنید؛ آن را بهینه کنید و در انتها شروع به خواندن متن با صدای بلند کنید. مشکلات زیادی را با استفاده از این روش، متوجه خواهید شد.

احتمالا این سوال برایتان به وجود آمده که چرا در مورد تگ های heading نکته ای نگفتم. شاید باورش کمی ساخت باشد؛ اما تگ های H هیچ تاثیری در روند افزایش رنک و ترافیک سایت شما ندارند!

جان مولر به تازگی اعلام کرده است که گنجاندن عبارت های کلیدی و به کارگیری عبارت های جذاب کننده در تگ های H، عملا کاری بیهوده است. چراکه گوگل از این تگ ها برای درک پاراگراف های موجود استفاده می کند و اهمیتی ندارد که این تگ ها، مثل تگ عنوان، سئو بشوند.

البته اشتباه متوجه نشوید؛ بهینه نکردن تگ های H، دلیلی بر این نمی شود که آن ها را به کلی در متن خود استفاده نکنید. همانطور که جان مولر گفته، ربات گوگل از این تگ ها برای درک متن محتوا استفاده می کند. پس، به کارگیری آن ها در محتوا، کار گوگل را آسان تر می کند که طبیعتا این موضوع برای وب سایت شما مفید خواهد بود.

4. تگ های heading و ساختار محتوا

یک صفحه نیاز دارد تا چیدمان مناسبی داشته باشد. فرض کنید که می خواهید یک خبر را در سایت خود منتشر کنید؛ طبیعی است که این محتوا باید شامل یک تگ H1 و چند ساب هدینگ دیگر باشد. این مسئله در سئوی داخلی از اهمیت زیادی برخوردار است.

یک کار ساده و تا حدودی مفید که شما نیز می توانید مانند دیگر وبمسترها انجام دهید، این است که تگ h1 و عنوان اصلی صفحه (title tag) را یک عبارت واحد قرار دهید.

بد نیست یادآوری کرده باشم که موتورهای جستجو، تنها از تگ های عنوان یا همان title tags استفاده می کنند و بر اساس عبارت آن تگ، لینک سایت شما را در SERP های خود نمایش می دهند. به همین دلیل در برخی موارد که شاید شما دلتان بخواهد از متن های متفاوت در تگ h1 و عنوان صفحه خود استفاده کنید، بهتر است بدانید که گوگل H1 را به کاربرانی که در SERP ها قرار دارند، نشان نخواهد داد.

یک نکته بسیار مهم؛ تگ H1 صفحه و tag title به طور کلی باید با یکدیگر ارتباط معنایی داشته باشند. در صورتی که گوگل متوجه شود شما کاربر را به هر طریقی، فریب داده اید، مطمئنا شما را جریمه خواهد کرد.

5. تصاویر و دیگر عناصر رسانه ای

تصاویر در زمینه سئوی داخلی از اهمیت زیادی برخوردار هستند. در واقع تصاویر اهداف شما را به شکل بهتری به کاربران ارائه می دهند؛ اگر از تصاویر مناسب و بهینه شده ای در محتوای داخلی وب سایت خود استفاده کنید، مخاطبین هدف شما به شکل ملموس شده ای درک می کنند که هدف شما از ارائه مطالب آن صفحه چیست.

و اما یک نکته بسیار مهم؛

از اصلی ترین مشکلاتی که تصاویر دارند، این است که موتورهای جستجو آن ها را به شکلی که ما انسان ها درک می کنیم، متوجه نمی شوند. دومین مسئله ای که تصاویر و موتورهای جستجو را درگیر می کند، اضافه شدن زمان، به سرعت بارگذاری صفحه سایت می باشد.

البته جای هیچ نگرانی نیست؛ اگر به خوبی از تصاویر در روند فعالیت های خود استفاده کنید، هیچ مشکلی باری سئو داخلی وب سایت به وجود نخواهد آمد.

بهترین تکنیک ها برای بهینه سازی تصاویر بر اساس سئو

  • از تصاویر اصلی استفاده کنید؛ اگر نیاز داشته باشید که از تصاویری استفاده کنید که در اینترنت وجود داشته باشند، قطع به یقین باید منبع تصویر مورد نظر را بیان کنید
  • بهینه کردن حجم تصویر؛ هرچه حجم یک تصویر کمتر باشد، این مسئله برای سئوی داخلی وب سایت شما مفیدتر است
  • از تگ ALT برای شرح دادن تصویر استفاده کنید؛ تگ های ALT به موتورهای جستجو کمک می کنند تا درک کنند که تصویر مورد نظر به چه چیزی پرداخته است
  • نام های تصاویر نیز باید ماهیت توضیح دهنده داشته باشند؛ بسیار از وبمسترها برای تصاویر وب سایت خود از اعداد استفاده می کنند. از نظر قوانین آموزش سئوی داخلی، بهتر است که نام فایل تصویر نیز با موضوع آن تطابق داشته باشد
  • از CDN استفاده کنید

آموزش سئو داخلی سایت,آموزش سئوی داخلی,سئو داخلی چیست

البته دقت داشته باشید که لامز نیست که حتما تصاویر را شخصا به وجود آورده باشید؛ شما می توانید از تصاویر دیگر استفاده کنید و آن ها را به خوبی تغییر دهید. در این صورت گوگل نیز آن را به عنوان یک تصویر کپی شده در نظر نمی گیرد. مطمئنا اگر از این تکنیک ها به درستی استفاده کنید، سئو داخلی به سرعت با موفقیت روبرو خواهد شد.

6. لینک های داخلی

لینک دادن به صفحاتی که داخل وب سایتتان هستند، خیلی مهم است؛ به این دلیل که شما انگار دارید یک فضایی وب گسترده برای خود به وجود می آورید.

قطعا شما نیز نکته زیر را می دانید؛ اما اشاره مجدد به آن هیچ چیزی از ارزشش کم نمی کند:

اولین اقدامی که خزنده گوگل هنگامی که یک صفحه را پیدا می کند، انجام می دهد، دنبال کردن لینک هایی است که در آن صفحه وجود دارند.

در نتیجه، اگر لینکی در صفحه خود نداشته باشید، خزنده گوگل به سرعت صفحه شما را کراول می کند و از آن خارج می شود؛ شما باید هر کاری که می توانید را انجام دهید تا خزنده در وب سایت شما باقی بماند.

در این صورت است که شما به گوگل می فهمانید صفحات با ارزش دیگری برای رنک گرفتن دارید.

البته دقت داشته باشید که این تکنیک سئوی داخلی، بیشتر برای این توسط متخصصین سئو مورد استفاده قرار می گیرد که آن ها می خواهند به موتور جستجوگر بفهمانند که کدام صفحات آن ها از اهمیت بیشتری نسبت به بقیه برخوردار است.

برخی از مهم ترین تکنیک های سئو داخلی سایت که باید رعایت کنید:

  • تنها از عبارات کلیدی برای لینک دادن استفاده نکنید
  • زمانی از لینک ها در متن استفاده کنید که نقش مفیدی داشته باشند
  • سعی کنید از لینک ها در فوتر و سایدبار استفاده نکنید
  • در هر صفحه بیشتر از 15 لینک به کار نبرید (البته در شرایط مختلف این عدد تغییر می کند)

7. لینک های خارجی

بعد از پیاده سازی بروز رسانی های پاندا و پنگوئن در الگوریتم رتبه بندی گوگل، بسیاری از وبمسترها از اینکه به وب سایت های دیگر لینک بدهند، هراس دارند. آن ها تصور می کنند که این کار سئوی داخلی آن ها را به خطر انداخته و احتمال جریمه شدن توسط گوگل افزایش پیدا خواهد کرد.

باید بدانید که این مسئله به کلی اشتباه است؛ بر اساس تکنیک های سئو داخلی سایت، اگر شما به وب سایت های معتبر و با کیفیت مرتبط، لینک خارجی بدهید، این کار بر اعتبار و اعتماد برند شما تاثیر مثبتی خواهد گذاشت. بنابراین، یک استراتژی لینک سازی خارجی مناسب، می تواند سئو سایت شما را به مرحله بالاتری سوق بدهد. البته بر اساس آموزه های کلاس های سئوی داخلی سایت، این نکته را متوجه شدیم که در ایجاد لینک های خارجی، سعی شما باید این باشد که لینک ها را به صورت نوفالو به کار ببرید؛ مگر در مواردی که وب سایت هدف، از اعتبار و ارزش بسیار بالاتری نسبت به سایت شما برخوردار باشد.

گوگل اعلام کرده است که با استفاده از لینک های خارجی، به شکل بهتری می تواند متوجه شود که موضوع محتوای تولید شده توسط شما، درباره چه چیزی است.

این مقاله ادامه دارد…

6 نظر در مورد مقاله “ 10 ها نکته سئوی داخلی سایت که باید بدانید! ” ثبت شده است
  1. Amir

    مطلب خوبی بود.لطف کنید ادامشو زودتر بذارین و در مورد متا دیسکریپشن هم بیشتر توضیح بدین.ممنون


    • مهدی گنجعلی

      ممنون از شما دوست عزیز. این مقاله رو به صورت منظم بروز رسانی می کنم. برای توضیحات متا پیشنهاد می کنم از محتوای اختصاصی ما استفاده کنید.


  2. حمیدرضا دری فر

    این مقاله تمام نکاتش تکراری بود. بعدشم داخل مقایسه کردن عنوان سرپ ها دو تا عنوان مجزا مقایسه کردید که جالب نبود باید عنوان دوم در راستای عنوان اول میومد مثلا برای جذاب کردن عنوان الگوریتم پاندا میشد بگید راز های نهفته در الگوریتم پاندا که باید بدانید یه همچین چیزی.
    بازم از زحمتی که برای تهیه این مقاله کشیده شده سپاس گذارم


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما دوست عزیز. ممنون از اینکه نظرتون رو با ما به اشتراک میذارین. در قسمت عناوین، صرفا هدف ما مقایسه جذابیت اون ها بود. این مقاله بروز رسانی میشه و مطالب جدید رو قراره همواره بهش اضافه کنیم. خوشحال میشیم که پست مارو دنبال کنید.


  3. سعید

    سلام و قت بخیر . بنده در حال حاضر کار بازاریابی اینترنتی انجام میدم ، خیلی روی سایتم زحمت کشیدم ولی نمیدونم چرا روزبه روز بجای اینکه بهتر شه ، سایتم داره بدتر میشه از لحاظ فروش و بازدید ، مخصوصا بازدید .. نکات سئو رو رعایت می کنم کاملا ولی نمیدونم مشکل از کجاست !! اگه وقت کردید یه بررسی کنید سایت رو و خوشحال میشم نقاط قوت و ضعف رو به بنده اعلام کنید …ممنون


    • مهدی گنجعلی

      درود بر شما دوست عزیزم. مطمئنا اگر تکنیک های سئو سایت به درستی پیاده سازی بشن، شما به بهترین شکل به نتیجه می رسید؛ با این حال پیشنهاد می کنم که سفارش تحلیل بدین تا وضعیت وب سایتتون توسط متخصصین نیوسئو بررسی بشه. می تونید از این لینک اقدام کنید:
      https://www.newseo.ir/website-seo-analysis


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود