50 نکته مهم سئو on-page سایت

On-page seo,آموزش سئو on page,سئو on page

سئو on-page سایت دارای نکات و اهمیت زیادی است که در این مقاله بسیار ارزشمند سعی کردم تعداد زیادی از این نکات را به صورت ساده و صریح بیان کنم. ضمنا سعی کردم شبیه به چک لیست باشد که شما با یادداشت کردن موارد (یا بوکمارک کردن این صفحه از سایت نیوسئو) برای همیشه به این اطلاعات سئو دسترسی داشته باشید.

پادکست آموزشی بالا حاوی نکات بسیار مهمی در مورد این مقاله است. حتما گوش کنید.

آموزش سئو on-page صفحات سایت با 50 نکته بسیار مهم

  • وجود کلمه کلیدی در تگ عنوان: تگ عنوان یکی از بخش های بسیار مهم محتوای صفحه می باشد (در کنار مطالب صفحه) و بنابراین سیگنال قوی در ارتباط با سئوی داخلی صفحه به گوگل ارسال می کند.
  • شروع تگ عنوان با کلمه ی کلیدی: بر اساس داده های نیوسئو، تگ های عنوانی که با کلمه کلیدی شروع می شوند، تاثیر بهتری نسبت به تگ های عنوان با کلمه کلیدی در انتهای تگ دارند

مثال از سایت نیوسئو:

<title>سئو کلاه سیاه چیست؟ | نکات ارزشمند و حیاتی 2024</title>

همانطور که می بینید در سئو داخلی در تگ عنوان بالا، کلمه کلیدی اصلی آن مقاله که “سئو کلاه سیاه” باشد، وجود دارد و در ادامه عنوان جذاب سازی شده است.

می دانم که در زبان فارسی قرار دادن کلمه کلیدی اصلی در عنوان آن هم به صورت معنا دار بسیار سخت است اما حداقل تمام تلاش خود را انجام دهید تا نهایتا در کلمات دوم و سوم از آن استفاده کنید نه اینکه بگذارید برای آخرین کلمه!

  • کلمه کلیدی در تگ توضیحات متا (یا همان Description): در مورد این مسئله هیچ سند و مدرک قطعی وجود ندارد اما من اثر سئو description با کلمه کلیدی اصلی پست را در هزاران صفحه تجربه کرده ام. (پس شما یا به 20 سال تجربه من اطمینان می کنید یا …)
  • کلمه کلیدی در تگ H1: تگ های H1 “تگ عنوان ثانویه” هستند که بر اساس نتایج بدست آمده، سیگنال ارتباطی دیگری به گوگل می فرستند. درضمن بهتر است نکات مربوط به سئو تگ های H را به صورت کامل یاد بگیرید چون در بسیاری از اوقات تاثیرات بسیار زیادی ایجاد کرده و برگه برنده شما هستند. برای یادگیری می توانید به صفحه دوره آموزش سئو مراجعه کنید.

تگ H1 صفحه آموزش سئو نیوسئو:

On-page seo,آموزش سئو on page,سئو on page

  • چگالی کلمه کلیدی: عبارت یا کلمه کلیدی که بیشترین تعداد تکرار در محتوا را دارند، به گوگل سیگنالی ارسال می کند که این محتوا درمورد آن کلمه کلیدی است.
  • طول محتوا: بر اساس تحلیل و نتایج دقیق به دست آمده توسط بزرگترین وب سایت های سئو دنیا، اندازه کلمات استفاده شده در محتوا فاکتور مهمی در نتایج SERP گوگل است. البته این به آن معنا نیست که هر محتوای طولانی تری رتبه بهتری به محتوای کوتاه تر دارد، بلکه یکی از صدها فاکتور سئو سایت است.
  • کلمات کلیدی Latent Semantic Indexing در محتوا (LSI): کلمات کلیدی LSI به موتورهای جستجو کمک می کنند تا معنی و مفهوم کلمات را به صورت کامل اکسترکت کنند (مثال: Apple به معنی کمپانی کامپیوتر است یا میوه سیب؟). بود یا نبود LSI قطعا به عنوان سیگنالی برای کیفیت محتوا است که گوگل بسیاری از اطلاعاتش در مورد محتوا را از آنها پیدا کرده و سپس رتبه بندی می کند.

سئو on-page صفحات,سئو داخلی,سئو داخلی چیست

  • کلمات کلیدی LSI در تگ های عنوان و Description: همانند محتوای صفحات، وجود کلمات کلیدی LSI در تگ های متای صفحه احتمالاً به گوگل کمک می کند که بین کلمات مترادف تفاوت قائل شود. همچنین ممکن است به صورت سیگنال ارتباطی نقش بازی کند.

با دقت به چند مورد گذشته قطعا پی به تاثیر بسیار مهم استفاده از کلمات کلیدی در سئو سایتتان برده اید !

  • سرعت لود صفحه با HTML: هم گوگل و هم بینگ از سرعت لود صفحه به عنوان فاکتور رنکینگ استفاده می کنند. خزنده های موتورهای جستجو می توانند سرعت سایت شما را به آسانی با استفاده از کدهای صفحه و اندازه فایل ها برآورد کنند.
  • مطالب تکراری: مطالب یکسان در یک سایت (حتی با اندکی ویرایش) می تواند اثری منفی روی کلی سایت شما بگذارد.
  • Rel=Canonical: اگر این تگ به درستی استفاده شود، ممکن است باعث شود گوگل مطالب تکراری سایت شما را در نظر نگیرد  و در نتیجه از جریمه آن در امان باشید!
  • سرعت لود صفحه با مرورگر کروم: گوگل ممکن است از داده های مرورگر کروم کاربر استفاده کند تا به درک بهتری از زمان لود صفحه برسد.(این امر به سرعت سرور سایت، کابرد CDN و دیگر سیگنال های سرعت سایت (بدون ارتباط با HTML) بستگی دارد)
  • سئو تصاویر: تصاویر درون صفحه، سیگنال های ارتباطی مهمی از طریق نام فایل، alt text، عنوان و توصیف به موتورهای جستجو می فرستند.
  • آپدیت سریع مطالب: الگوریتم کافئین گوگل فواید مطالب اخیراً آپدیت شده را (خصوصاً برای عباراتی که به زمان حساس هستند) بررسی می کند. این فاکتور مهم است آن را فراموش نکنید! گوگل برای صفحات خاصی تاریخ آخرین آپدیت را نشان می دهد:

نکته سئو on-page

  • طولانی بودن محتوای آپدیت شده: اهمیت ویرایش ها و تغییرات نیز فاکتور ارزشمندی است. اضافه یا حذف کردن تمامی بخش ها، آپدیت مهمتری نسبت به چرخیدن حول چند کلمه است.(من به شخصه پیشنهاد میکنم هر چند وقت یک بار حتی مطالب قبلی سایت را هم ویرایش کنید چه برسد به اینکه هر روز باید مطالب کاملا جدید به سایت اضافه کنید)
  • آپدیت های صفحاتی که قبلا آپدیت شده اند: هر صفحه چندبار در گذر زمان آپدیت می شود؟ روزانه، هفتگی، هر 5 سال؟ آپدیت مکرر صفحه در تازگی آن نقش دارد.
  • برجسته بودن کلمه کلیدی: داشتن کلمه کلیدی در 100 کلمه ی ابتدایی یک صفحه ، سیگنال ارتباطی با اهمیتی به نظر می رسد.
  • کلمه کلیدی در تگ های H2 و H3 (تگ های هدینگ): داشتن کلمه کلیدی خودتان، مانند زیرعنوانی در فرمت H2 و H3، ممکن است سیگنال ارتباطی ضعیف دیگری باشد. اعضای Moz نیز موافق هستند:

h tags seo

  • کلمه کلیدی ترتیبی: تطابق کامل کلمه کلیدی مورد جستجو در مطلب یک صفحه، اصولاً رنک بهتری از عبارت کلیدی مشابه در شرایط دیگر بدست می آورد. برای مثال: فرض کنید جستجویی برای “تکنیک های اصلاح کودک” انجام شده است. صفحه ای بهینه شده برای عبارت “تکنیک های اصلاح کودک” رنک بهتری نسبت به صفحه ای بهینه شده برای عبارت “تکنیک هایی برای اصلاح نوجوان” بدست می آورد. این توضیح خوبی است برای اینکه چرا بررسی کلمه کلیدی در سئو سایت خیلی خیلی مهم است.
  • کیفیت لینک خروجی: بسیاری از کارشناسان سئو فکر می کنند که لینک دادن به سایت های معتبر به ارسال سیگنال های اعتمادسازی گوگل کمک می کند.
  • الگوریتم لینک خروجی: بر پایه نظر نیوسئو، موتورهای جستجو ممکن است از محتوای صفحاتی که شما به آنها لینک داده اید به عنوان سیگنال ارتباطی استفاده کنند. برای مثال، اگر شما صفحه ای در مورد ماشین ها داشته باشید و به صفحات ویدئویی مرتبط لینک بدهید، ممکن است با اینکار به گوگل بگویید که صفحه شما در مورد ویدئو ماشین هاست نه خرید و فروش ماشین ها!
  • گرامر و املاء: املاء و گرامر مناسب سیگنال کیفیت خوبی بشمار می رود. البته پیشنهاد می کنم بیش از حد روی ویراستاری محتوای فارسی زمان نگذارید!
  • محتوای تکمیلی مفید: بر اساس راهنمایی عمومی برای رتبه بندی گوگل، مطالب تکمیلی مفید شاخصی از کیفیت صفحه (و در نتیجه ، رنک گوگل) بشمار می رود.
  • تعداد لینک های خروجی: تعداد زیادی OBL ممکن است رنک صفحه را ضعیف کند که نهایتا باعث آسیب به بازدید های ناشی از جستجو می شود.

در واقع باید یادآور شوم که هرگونه Over-Optimizing در سئو سایت شما می تواند صدمات جبران ناپذیزی به سایت بزند. پس شما باید با آموزش سئو رایگان (از همین نیوسئو) نکات صحیح سئو را یاد بگیرید و به اندازه به کار ببرید.

  • رسانه تصویری: تصاویر، ویدئوها و دیگر موارد مولتی مدیا ممکن است به عنوان سیگنال کیفی محتوا نقش بازی کنند.
  • تعداد لینک های داخلی اشاره شده در صفحه: تعداد لینک های داخلی در یک صفحه نشان دهنده ی اهمیت ارتباط با دیگر صفحات سایت است و به صورت مستقیم بر رنک سایت شما در گوگل و ورودی های سئو شما اثر می گذارد.
  • کیفیت لینک های داخلی اشاره شده در صفحه: به عنوان یک نکته از آموزش لینک سازی داخلی از صفحات معتبر و قوی دامنه، اثر بیشتری نسبت به لینک دهی از صفحات با رنک ضعیف دارد.
  • لینک های شکسته یا 404: داشتن تعداد زیادی لینک شکسته در یک صفحه، ممکن است نشانه ای از سهل انگاری یا غیرفعال بودن سایت باشد.گوگل لینک های شکسته را همانطور ارزیابی می کند که کیفیت صفحه اول سایت را مورد بررسی قرار می دهد.
  • لینک های وابسته: لینک های وابسته خود به رنک شما آسیب نمی رسانند. اما اگر تعداد زیادی لینک وابسته داشته باشید، الگوریتم گوگل ممکن است توجه بیشتری به دیگر سیگنال های کیفی نماید تا مطمئن شود که شما یک “سایت وابسته با سطح پایین” نیستید.
  • ارورهای HTML/ اعتبار W3C: بسیاری از ارورهای HTML یا کدهای بهم ریخته ممکن است نشانه ای از کیفیت پایین سایت باشد. در بین بحث و جدل ها، بسیاری در سئو معتقدند که اعتبار WC3 سیگنالی ضعیف برای کیفیت بشمار می رود.
  • دامنه معتبر: اگر همه چیز برابر باشد صفحه ای با دامنه ی قدرتمند رنک بهتری نسبت به صفحه با دامنه ای با قدرت کمتر پیدا می کند.
  • طول آدرس : من بر اساس تجربه ای که طی سال ها و در هزاران وب سایت دیده ام؛ مطمئن هستم آدرس های کوتاه در سئو بسیار بسیار بهتر از آدرس های بلند هستند.
  • مسیر آدرس: صفحه ای نزدیک به صفحه اول سایت ممکن است شانس بیشتری برای دریافت رنک پیدا کند.
  • ویراستارهای انسانی: با اینکه ثابت نشده است، گوگل حقی برای سیستمی که به ویراستارهای انسانی اجازه می دهد روی SERPها اثرگذار باشند، قائل می شود.
  • دسته بندی صفحه: دسته بندی که صفحه در آن ظاهر می شود به عنوان سیگنال ارتباطی به حساب می آید. به بیان دیگر صفحه ای که متعلق به دسته بندی مرتبط با آن است امتیاز ارتباطی مثبتی نسبت به صفحه ای در دسته بندی غیرمرتبط بدست می آورد.
  • تگ های وردپرس : تگ ها، سیگنال های ارتباطی وردپرس هستند. بر اساس Yoast.com :
        تنها راهی که سئو شما را ارتقا می دهد، ارتباط دادن بخشی از مطالب با بخشی دیگر و در گامی فراتر ، ارتباط دادن گروهی از پست ها با گروهی دیگر است.
  • کلمه کلیدی در آدرس: این نیز سیگنال ارتباطی مهم دیگری است.
  • نوار آدرس: دسته بندی ها در نوار آدرس توسط گوگل خوانده می شوند و ممکن است سیگنال موضوعی درباره اینکه صفحه در مورد چه چیزی است ارسال کند.
  • منابع و رفرنس: ذکر کردن منابع و مراجع، مانند کاری که مقالات پژوهشی انجام می دهند، ممکن است نشانه ای از کیفیت باشد. راهنمای کیفیت گوگل ثابت می کند که خوانندگان بایستی هنگام مطالعه متن صفحه نیم نگاهی به منابع داشته باشند.
  • لیست های عددی و گلوله ای: لیست های عددی و گلوله ای کمک می کند تا مطالبتان را برای خواننده تفکیک و  در نهایت جذابتر نمایید. گوگل نیز از این کار خوشش می آید و ممکن است محتوای با عدد و گلوله را ترجیح دهد (عددی و گلوله ای را که فهمیدید ؟!!!!؛ مثلا این محتوای آموزشی من گلوله ای ست).
  • رتبه صفحه در نقشه سایت: رتبه ای که صفحه در نقشه سایت دارد ممکن است فاکتوری تاثیرگذار در رنکینگ باشد.
  • لینک های خارجی بیش از حد: مستقیما می تواند اثر منفی داشته باشد.
  • تعداد دیگر کلمات کلیدی که برایشان رنک گرفته اید: اگر صفحه برای کلمات کلیدی دیگر رنک بیابد ممکن است گوگل آن را نشانه ای درونی از کیفیت درنظر بگیرد.
  • قدمت صفحه: با اینکه گوگل مطالب جدید را ترجیح می دهد اما صفحه ای قدیمی که بطور منظم آپدیت می شود ممکن است به صفحه ای جدید ترجیح داده شود.

البته در این مورد هم باید بگویم که ممکن است را میگویم که بعدا بارخواست نشوم! وگرنه من نتیجه قطعی این نکته را بارها دیده ام و تقریبا به آن اطمینان دارم

  • چدیمان کاربرپسند: با استناد به سند راهنمای کیفیت گوگل همچنان:
        “چیدمان صفحه در صفحات با بهترین کیفیت، مطالب اصلی را سریعا قابل بازدید می سازد و تاثیر غیرمستقیم اما مهمی بر سئو سایت شما دارد.”
  • دامنه های غیرفعال: آپدیتی که در دسامبر  توسط گوگل ارائه شد بازدید از دامنه های غیرفعال را محدود ساخت.
  • مطالب مفید: گوگل ممکن است “کیفیت” و “مفید” بودن مطلب را تشخیص دهد اما این فقط یک تصور است و در الگوریتم های مختلف ، خود گوگل به تاثیر کیفیت اشاره می کند.

لطفا درمورد هر کدام از موارد بالا که سوالی برایتان پیش می آید در بخش نظرات سایت سوالتان را بپرسید تا محتوای این مقاله که واقعا زمان زیادی از بنده گرفت را به بالاترین حد ممکن برسانیم.

16 نظر در مورد مقاله “ 50 نکته مهم سئو on-page سایت ” ثبت شده است
  1. سعید

    برای بهینه سازی تصاویر از چه پلاگینی استفاده کنیم؟
    متشکرم


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      افزونه های زیادی هست. لطفا کمی صبر کنید تا در این باره مقاله ای در سایت قرار دهم


  2. بهرام صالحی

    سلام
    واقعا مقالاتتون بسیار عالی هست. خسته نباشید


  3. محمود امینی

    سلام جناب مهندس از نظر شما در حال حاضر استاندارد w3c چقدر تو سئو تاثیر داره ؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما
      تاثیر بسیار کمی دارد دوست عزیزم. لطفا به استانداردهای خود گوگل دقت بیشتری داشته باشید


  4. رزیتا

    کلمات کلیدی LSI رو اصلا متوجه نشدم چقدر سخت توضیح دادین


  5. ژوبین خبازی

    سلام اقای قمصری خسته نباشید.
    کاش در مورد منابع توضیحات بیشتری میدادین که منظورتون لینکه و یا منبع داخلی.سپاس


  6. سایبان خودرو

    ممنون از اطلاعاتتون


  7. mohamad

    سلام آقای قمصری.
    من وقتی با افزونه yoast متن قسمت SEO title رو تغییر میدم، تغییری در نام صفحه ( نام صفحه که در تب مرورگر وجود داره) ایجاد نمیشه.
    با یک سایت دیگه که قالبش متفاوت هست امتحان کردن تعییر انجام شد.میخواستم بدونم باید تنظیمات yoast عوض بشه یا کد نویسی قالب؟


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      وقتی در یک سایت درست است و در دیگری نه ، قطعا به سورس سایت بر می گردد (البته به شرطی که تنظیمات این پلاگین در هر دو حالت دقیقا یکی باشید)


  8. مریم

    با سلام
    خیلی مطلب خوبی بود واقعا به درد بخوره
    دستتون درد نکنه


  9. Mj

    آقای قمصری مثل اینکه نصف مطلب حذف شده
    لطفا نگاهی به شماره 11 و 11 به بعد بکنید


    • امیر قمصری

      با سلام.ممنونم از تذرکت.استایل صفحه باعث شده بود دیده نشده وگرنه محتوا بود.درست شد


  10. irinserverbuyvps

    عالی بود


  11. Mj

    خیلی تشکر میکنم از اینکه وقتون رو برامون گذاشتین و این مطالب مفید رو در اختیارمون قرار دادیم
    یک سوالی خیلی وقته برام پیش اومده و معذت میخوام که مربوط به این مطلب نیست
    آدرس مطالب و دسته بندی ها انگلیسی باشه بهتره یا فارسی ؟ مثلا خود شما آدرس مطالبتون همه انگلیسی هست چه مزیت هایی این 2 تا دارن ؟ به نظر من آدرس های ثابت و پر کاربرد مثل تماس با ما یا درخواست و صفحه بندی ها انگلیسی و مطالب فارسی باشه بهتره لطفا خودتون توضیح بدین


    • امیر قمصری

      به این سوالتون در مقاله ای دیگر پاسخ کامل داده شده است.به همین سبب بنده همواره پیشنهاد میکنم تمام مقالات سایت را بخوانید (پشت سر هم) و سپس سوالات خود را مطرح سازید اما باید کلی بگویم آدرس انگلیسی بهتر است


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود