استراتژی محتوا چیست و چطور ساخته می شود؟

آموزش استراتژی محتوا,استراتژی محتوا,استراتژی محتوا چیست

استراتژی محتوا بر اساس آخرین آمار به دست آمده، در رتبه اول شغل های پردرآمد در حوزه دیجیتال مارکتینگ می باشد. فرض کنید که شما یک شرکت خدمات تولید محتوا دارید؛ شما با پیاده سازی اصولی سئو سایت، توانسته اید برای عبارت کلیدی خدمات تولید محتوا در گوگل صاحب رنک یک بشوید. خب، طبیعتا وب سایتی که در رتبه یک قرار گرفته باشد، بیشتر کلیک ها را از آن خود می کند؛ یعنی شما کار تولید محتوا انجام می دهید و رنک یک شما سبب شده است تا روزانه مشتریان زیادی برای سفارش خدمات تولید محتوا با شما ارتباط بگیرند. تلاش شما نتیجه داده است؛ تعداد زیادی سفارش تولید محتوا دارید که باید به صورت ماهانه پست های باکیفیتی برای آن ها تولید کنید.

در چنین شرایطی، افراد یا مجموعه های مبتدی، سختی زیادی می کشند و حتی ممکن است دیگر سفارش تولید محتوا نگیرند! آیا می دانید چه چیزی سبب بروز چنین مشکلی می شود؟

افراد مبتدی دقیقا در زمانی که می خواهند ساعاتی بعد، پست را تحویل مشتری بدهند، شروع به کار می کنند؛ این دسته از آدم ها حتی نمی دانند که برای روز بعد، باید چه مطالبی بنویسند و یا اینکه برای چه عبارات کلیدی ای تولید محتوا کنند. این روند کاری دو مشکل اساسی به وجود می آورد:

  1. کاهش شدید کیفیت محتواها
  2. عدم ارتباط موضوعی محتوا با اهداف مشتریان

همین دو مسئله به تنهایی می توانند کسب و کار اینترنتی شما را به زمین بزنند! نکته مهمی که باید بدانید این است که این مشکلات، محدود به مثالی که زدیم نمی شود و در هر کسب و کاری که نیاز به تولید محتوا در آن وجود داشته باشد، این مسائل می توانند شکل بگیرند.

حتم دارم سوال زیر در ذهن بیشتر شما عزیزان شکل گرفته است:

چگونه کسب و کارهای بزرگ می توانند روند تولید محتوای خود را مدیریت کنند؟

پاسخ ساده است؛ یک فاکتور موثر سبب شده است تا برخی از وب سایت ها، برای مدت زمان طولانی در رنک های برتر باقی مانده و تعداد بی شماری پروژه را مدیریت کنند.

آن فاکتور استراتژی محتوا است که امروزه دوره های آموزش سئو توجه بسیار ویژه ای بر آن دارند.

استراتژی محتوا چیست؟

آموزش استراتژی محتوا,استراتژی محتوا,استراتژی محتوا چیست

استراتژی محتوا سازوکاری است که وظیفه آن، برآورده کردن نیازهای مجموعه شما در زمینه توزیع و تولید محتوا است. درست است که در یک مجموعه، ممکن است افراد زیادی از ابتدای پروسه تولید محتوا تا انتشار آن دخیل باشند؛ اما هیچکدام از آن ها کار یک استراتژیست محتوا را انجام نمی دهند. یک استراتژیست محتوا مشخص می کند که چه محتوایی برای چه هدفی باید تولید و منتشر شود.

حالا وقتشه!   اینو بخون: آموزش تولید محتواپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

استراتژیست محتوا چه کارهایی انجام می دهد؟

استراتژیست محتوا هدف های اصلی کسب و کار را شناسایی می کند که از بین تمامی هدف های مشخص شده، آن دسته ای که با تولید محتوا برآورده می شوند را جداسازی می کند؛ بعد از این مرحله، این فرد برای طراحی ها و برنامه ریزی های لازم را برای تبیین چنین محتوایی انجام می دهد. کم و کیف وظایف یک استراتژیست محتوا بسته به منافع تجاری و سازوکارهای کسب و کار مدنظر دارد.

البته برخی از فعالیت هایی که در این زمینه باید انجام شود، به اندازه کافی تکرار می شوند که به آن ها اشاره خواهیم کرد. دقت داشته باشید که ممکن است شما در روند پیاده سازی استراتژی محتوا برای کسب و کار خود، نیازی به استفاده از تمامی این موارد نداشته باشید.

هوش تجاری

بدون اینکه دیدگاهی از آینده کسب و کارتان در نظر داشته باشید، هیچ زمان نمی توان یک استراتژی محتوا ساخت و آن را پیاده سازی کرد. در نتیجه، افرادی که در این زمینه کار می کنند باید بتوانند به خوبی نیازهای هر کسب و کاری را بعد از مقداری تحقیق، متوجه شوند. در واقع، این افراد باید بتوانند با ساخت پلی ارتباطی، مشکلات کسب و کار را از طریق محتوا مرتفع کنند.

پردازش، مدیریت و حسابرسی

شما لازم است بدانید که این استراتژی محتوایی که در حال استفاده از آن هستید، آیا مشکلی را برطرف کرده است؟ اگر مشکلی را مرتفع کرده، آیا این مشکل همان چیزی بوده است که شما برای آن برنامه ریزی کرده بودید؟

برای این کار شما باید یک تیم داشته باشید تا داده های آماری مرتبط با روند بهبود و اثرگذاری محتواها را با استفاده از ابزارهای متعدد، استخراج کنند و آن ها را در اختیار شما قرار بدهند. دقت داشته باشید که معمولا این کار به صورت ماهانه انجام می شود؛ حتی در برخی از کسب و کارها که نوپا هستند، ممکن است این عدد به 3 ماه نیز افزایش پیدا کند.

استراتژیست محتوا این داده ها را پردازش می کند و با استفاده از تجربه خود در سیستم های مدیریت محتوای مختلف، تصمیم می گیرد که آیا استراتژی محتوای به کار رفته شده، اثربخش بوده است یا خیر.

استراتژی محتوای سایت,استراتژیست محتوا,انواع استراتژی تولید محتوا

تحقیق درمورد کاربران کسب و کار

هدف اصلی از اینکه وب سایت ها محتوا منتشر می کنند، این است که مردم این محتواها را ببینند. فرض کنید که شما محتوایی در زمینه تعمیر کولر گازی منتشر کرده اید و در متن آن راهکاری را ارائه کرده اید که حاصل یک عمر تجربه شما در زمینه تعمیر کولر گازی است. اما اگر هیچکس این محتوا را نبیند، چه فایده ای دارد؟؟؟ اگر افرادی که محتوا را می بینند، اهمیتی برایشان نداشته باشد چه؟؟؟

برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی، یکی از بخش های اصلی استراتژی محتوای خود را باید به شناسایی کاربرانتان اختصاص دهید. شما باید بدانید مخاطبین هدفتان چه کسانی هستند و این افراد در چه بستری به دنبال پاسخی برای رفع مشکلات خود می گردند. پس تحقیق در مورد کاربران از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است؛ علی الخصوص در زمینه تحقیق کلمات کلیدی که بخش بسیار مهمی از سئو سایت است. در تحقیق کلمات کلیدی شما متوجه می شوید که کاربراتان بیشتر با استفاده از چه عباراتی در گوگل جستجو می کنند. در نهایت شما باید با استفاده از همین عبارات به دست آمده، سئو محتواهای خود را انجام دهید.

چشم انداز استراتژیک

هر استراتژی باید یک چشم انداز داشته باشد؛ چشم انداز حتی می تواند یک جمله باشد که در آن هدف شما از پیاده سازی استراتژی محتوا مشخص است و تیم شما با گفتن آن جمله، تمامی اهداف تولید و نشر محتوا برایشان تداعی می شود.

افزایش شهرت برند

در طول پروسه چیدن استراتژی محتوای سایت، شما باید به فکر افزایش شهر برند مورد نظر باشید. این کار به شما کمک می کند تا به فعالیت های خود ساختار بدهید. بدون تعارف، هدف اصلی از انجام تمامی این فعالیت ها مثل سئو، بازاریابی محتوا، استراتژی محتوا و … این است که برند مورد نظر، محبوبیت و شهرت بیشتری نسبت به قبل پیدا کند.

ایده پردازی

ایده پردازی فرآیندی است که به وسیله آن شما می توانید برای هر مشکلی که به وجود می آید، راه حلی تعیین کنید؛ راه حل های خلاقانه. طوفان مغزی و تفکر طراحی دو رویکرد بسیار محبوب در این زمینه هستند.

کانتنت استراتژی

اصول طراحی استراتژی محتوا چیست؟

حتما تا الان متوجه شده اید که استراتژی محتوا چیست و یک استراتژیست محتوا چه وظایفی را باید انجام بدهد. نکته بعدی که باید بدانید این است که استراتژی محتوا برای هر کسب و کاری متفاوت است؛ اما ما سعی کرده ایم تا در ادامه یک شمای کلی از روند کلی طراحی استراتژی تولید محتوا را برای شما بیان کنیم تا با شخصی سازی آن، بهترین سازوکارهای ممکن را برای برندتان بسازید.

  1. درک اهداف تجاری خود؛ بدون مشخص بودن هدف، نمی توان استراتژی طراحی کرد.
  2. درک مخاطبین؛ سعی کنید خود را به عنوان فردی نشان دهید که حلال تمام مشکلات کاربران است.
  3. تعریف اهداف و معیارها؛ شما باید یک حد برای خود در نظر بگیرید تا با رسیدن به آن، بفهمید که عملکردتان موفقیت آمیز بوده است یا خیر.
  4. تصویرسازی از حالت ایده آل کسب و کارتان؛ سعی کنید همواره تصویرسازی کنید که استراتژی محتوا چگونه می تواند شما را به موفقیت برساند.
  5. نمونه اولیه محتوای خود را در اختیار کاربران قرار دهید؛ این کاربران می توانند اعضای تیم شما باشند. سعی کنید نقدهای آن ها را بپذیرید.
  6. تکرار مرحله قبل؛ با مخاطبین متفاوت، مرحله قبل را تکرار کنید تا در نهایت به یک اجماع کلی برسید.
  7. انتشار؛ شما باید در استراتژی محتوا مشخص کنید که کدام محتوا بهتر است در چه تاریخی منتشر شود. پیشنهاد می شود در این مرحله، حداقل خود را یک ماه جلو بیندازید.

جمع بندی نهایی

در این مقاله فهمیدید که استراتژی محتوا چیست و چه ماهیتی دارد؛ اما بدون تعارف باید بدانید که این مسئله به تنهایی به رشد کسب و کار شما کمکی نخواهد کرد. از همین الان باید شروع به کار کنید و برای ماه و حتی سال آینده محتواهای خود برنامه ریزی کنید. مطمئن باشید که با پیاده سازی اصولی که در این مقاله گفتیم و ادغام آن ها با تخصصی که دارید، می توانید بهترین محتواها را ارائه کرده و آن ها را به بهترین شکل ممکن در اختیار کاربران هدفتان قرار بدهید. اگر مشکل و یا سوالی در این زمینه داشتید، می توانید آن را در اپلیکیشن نیوسئو و یا در پایین همین پست بپرسید تا کارشناسان ما به شما پاسخ بدهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود