آموزش تدوین استراتژی محتوا

آموزش استراتژی محتوا,استراتژی محتوا,استراتژی محتوا چیست

تدوین استراتژی محتوا بر اساس آخرین آمار به دست آمده، در رتبه اول شغل های پردرآمد در حوزه دیجیتال مارکتینگ می‌باشد. فرض کنید که شما یک شرکت خدمات تولید محتوا دارید؛ شما با پیاده‌سازی اصولی سئو سایت، توانسته‌اید برای عبارت کلیدی خدمات تولید محتوا در گوگل صاحب رنک یک شوید.

خب، طبیعتا وب سایتی که در رتبه یک قرار گرفته باشد، بیشتر کلیک‌ها را از‌آن خود می‌کند؛ یعنی شما کار تولید محتوا انجام می دهید و رنک یک شما سبب شده است تا روزانه مشتریان زیادی برای سفارش خدمات تولید محتوا با شما ارتباط بگیرند. تلاش شما نتیجه داده است؛ تعداد زیادی سفارش دارید که باید به صورت ماهانه پست‌های باکیفیتی برای آن‌ها تولید کنید.

در چنین شرایطی، افراد یا مجموعه‌های مبتدی، سختی زیادی می‌کشند و حتی ممکن است دیگر سفارش تولید محتوا نگیرند! آیا می دانید چه چیزی سبب بروز چنین مشکلی می شود؟

افراد مبتدی دقیقا در زمانی که می خواهند ساعاتی بعد، پست را تحویل مشتری بدهند، شروع به کار می کنند؛ این دسته از آدم‌ها حتی نمی دانند که برای روز بعد، باید چه مطالبی بنویسند و یا اینکه برای چه عبارات کلیدی ای تولید محتوا کنند. این روند کاری دو مشکل اساسی به وجود می آورد:

    1. کاهش شدید کیفیت محتواها
    2. عدم ارتباط موضوعی محتوا با اهداف مشتریان

همین دو مسئله به تنهایی می توانند کسب و کار اینترنتی شما را به زمین بزنند! نکته مهمی که باید بدانید این است که این مشکلات، محدود به مثالی که زدیم نمی شود و در هر کسب و کاری که نیاز به تولید محتوا در آن وجود داشته باشد، این مسائل می توانند شکل بگیرند.

حتم دارم سوال زیر در ذهن بیشتر شما عزیزان شکل گرفته است:

چگونه کسب و کارهای بزرگ می توانند روند تولید محتوای خود را مدیریت کنند؟ تدوین استراتژی محتوا برای کسب و کار های مختلف، چه کمکی می کند؟

پاسخ ساده است؛ یک فاکتور موثر سبب شده است تا برخی از وب سایت ها، برای مدت زمان طولانی در رنک های برتر باقی مانده و تعداد بی‌شماری پروژه را مدیریت کنند. آن فاکتور، استراتژی محتوا است که امروزه در دوره های آموزش سئو توجه بسیار ویژه ای بر آن شده است.

استراتژی محتوا چیست

🔵 استراتژی محتوا چیست؟

استراتژی محتوا سازوکاری است که وظیفه آن، برآورده کردن نیازهای مجموعه شما در زمینه توزیع و تولید محتوا است. درست است که در یک مجموعه، ممکن است افراد زیادی از ابتدای پروسه تولید محتوا تا انتشار آن دخیل باشند؛ اما هیچکدام از آن ها کار یک استراتژیست محتوا را انجام نمی دهند. یک استراتژیست محتوا مشخص می کند که چه محتوایی برای چه هدفی باید تولید و منتشر شود. بدون اطلاع از مقصد نمی توانید برای سفر برنامه ریزی کنید. تدوین استراتژی محتوا تضمین می کند که تلاش های بازاریابی محتوا شما را در مسیر درست قرار می دهد. بدون استراتژی مشخص، ممکن است زمان زیادی را صرف نوشتن محتواهایی کنید که نه بر مخاطب تأثیر می گذارد و نه به نتایج تجاری دلخواه شما می رسد.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش تولید محتواپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

🔵 چرا بازاریابان نیاز به تدوین استراتژی محتوا دارند؟

بازاریابی محتوا به کسب و کارها کمک می کند منابع قابل اعتماد و مقرون به صرفه برای جذب و افزایش ترافیک وب سایت پیدا کنند و همچنین سرنخ های جدید را آماده و برای استفاده بهینه از سرنخ ها، برنامه ریزی کنند.

اگر بتوانید فقط یک پست وبلاگ تولید کنید که حجم ثابتی از ترافیک ارگانیک را در ماه دریافت کند، یک لینک داخلی به یک کتاب الکترونیکی یا ابزار رایگان یا یک محصول جذاب، سال های سال می تواند یک درآمد ثابت را برای شما ایجاد کند.

تیم نیوسئو در این زمینه دریافته است که این امر کلیدی به شدت روی افزایش فروش شما اثرگذار است.

زمانی که بدانید مخاطبان شما به دنبال چه محتوایی هستند یا نیاز دارند که به چه سوالات آن ها، پاسخ داده شود، به راحتی می توانید آن ها را جذب کرده و به مرور زمان، فروش خود را نیز افزایش و به درآمدهای بالایی دست پیدا کنید.

تولید محتوای برنامه ریزی شده و جذاب، نه تنها درآمد شما را روز به روز افزایش می دهد، بلکه به مشتریان بالقوه شما، آموزش می دهد و به گونه ای برند شما را در سطح اینترنت روز به روز، قوی و قوی‌تر می کند.

🔵 تفاوت تدوین استراتژی محتوا با بازاریابی محتوا

استراتژی محتوا یک فعالیت تجاری در سطح بالاتری نسبت به بازاریابی محتوا است و محتوا نقشه راهی است که بازاریابی محتوایی شما را هدایت می کند، تدوین استراتژی محتوا تصمیم گیری در مورد این که محتوای شما بر چه کسانی تأثیر می گذارد و چگونه محتوای شما به نتایج مورد نظر برسد ولی از سوی دیگر، بازاریابی محتوا فرایند سازماندهی، زمان بندی، ایجاد، انتشار، توزیع و ترویج قسمت های مختلف محتوا است.

بازاریابی محتوا شامل تاکتیک هایی است که از استراتژی محتوا ناشی می شوند. اگر بدانیم چگونه استراتژی محتوا بنویسیم آنجاست که می توانیم به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند بازار مناسبی برای محتواهای خود بیابیم.

🔵 سوالات مهم قبل از تدوین استراتژی محتوا

زمانی قصد تدوین استراتژی محتوا هدفمند برای کسب و کار خود چه برای وب سایت، چه برای اینستاگرام یا هر حوزه دیگری ایجاد کنید، می بایست به سوالاتی که در ادامه مطرح می شود، پاسخ دهید:

✔️ 1- چه کسی محتوای شما را میبینید (می خواند)؟

قبل از هر چیز باید بدانید که برای چه کسی محتوا تولید می کنید، مخاطبان شما کدام قشر جامعه هستند، چه رفتارهایی دارند و… پاسخ به این سوالات اولین قدم برای ماست که بدانیم چگونه استراتژی محتوا بنویسیم، البته برخی از کسب و کارها با اقشار مختلفی از جامعه روبرو هستند اما همه کسب و کارها اینگونه نیست.

جالب است بدانید برخی افراد که در یک قشر خاص جامعه هستند، تنها محتوای ویدیویی را دوست دارند. برخی نیز عاشق مطالعه و خواندن متن های طولانی هستند.

✔️ 2- محتوای شما کدام نیاز یا مشکل مخاطب را برطرف می کند؟

این شاید مهم ترین سوالی است که باید از خود بپرسید. به طور کلی اکثر کاربران در گوگل واژه ای را جستجو می کنند تا نیاز خود را برطرف کنند یا برای مشکل خود راه حلی پیدا کنند.

 به عنوان مثال افرادی که در حوزه تعمیر لوازم خانگی فعالیت دارند، بهتر است که در محتواهای خود، به مشکلاتی که ممکن است برای لوازم خانگی ایجاد شود، بپردازند. معمولا مخاطبان آن ها بیشتر در گوگل به دنبال پیدا کردن راهکاری برای رفع خرابی یخچال خود هستند.

✔️ 3- چه چیزی شما را منحصر به فرد می کند؟

توجه به این نکته می تواند در ایجاد یک استراتژی محتوایی قوی به شما کمک کند. به واسطه اینکه اکنون رقبا بسیار زیاد شده است، شما می بایست یک وجه تمایز خاصی داشته باشید تا افراد به سمت شما جذب شوند، از شما خرید کنند و به مشتریان دائمی شما تبدیل شوند.

من چند پیشنهاد برای شما دارم:

    • روند فروش خود را متمایز کنید
    • کالا انحصاری برای فروش بگذارید
    • تخفیف های ویژه همیشه شما را متمایز می کند

✔️ 4- روی چه قالب محتواهایی باید تمرکز کنید؟

این موضوع در اینکه چگونه استراتژی محتوا بنویسیم بسیار اهمیت دارد. باید بدانید که کاربران شما چه نوع محتوایی را بیشتر می پسندند. چرا به وب سایت شما مراجعه کرده و در آنجا وقت می گذرانند. در مدل های تدوین استراتژی محتوا درباره اینکه چطور برای محتواهای ویدیویی برنامه ریزی کنیم نکات منحصر به فردی وجود دارد که سعی می کنیم در همین محتوا به طور کامل برای شما بررسی کنیم.

البته برخی از محتواها به عنوان یک استاندارد باید برای وب سایت در نظر گرفته شود. مانند محتواهای متنی و همین طور برخی از محتواها نیز برای جذب بهتر کاربران، نیز باید در برنامه استراتژی تولید محتوا قرار بگیرید، مانند محتواهای ویدیویی.

در نتیجه بهتر است دو یا چند مدل کاربردی محتوا را با اولویت بندی برای وب سایت خود در نظر بگیرید تا کاربران با سلایق مختلف را به محصولات، خدمات و… خود جذب کنید.

✔️ 5- در چه کانالی قصد انتشار محتوا را دارید؟

این موضوع نیز اهمیت بسیاری دارد. ما در استراتژی محتوایی که برای مشتریان خود ایجاد می کنیم، معمولا برای بخش بلاگ برنامه ریزی جداگانه داریم، برای بخش دسته بندی های سایت نیز به همین صورت و در مقابل برای شبکه های اجتماعی نیز باید با یک استراتژی خاص و متفاوت نسبت به سایت، رو به جلو حرکت کنیم.

سعی کنید برای هر کانال محتوایی یک استراتژی یکتا در نظر بگیرید. اما فراموش نکنید که تمامی این استراتژی ها باید یک هدف را دنبال کنند مثلا افزایش فروش یک محصول خاص یا هدفی کلی‌تر مانند افزایش فروش برند.

✔️ 6- چگونه تولید و انتشار محتوا را مدیریت کنیم؟

تصور کنید تا اینجای کار برای بخش های مختلف وب سایت و شبکه های اجتماعی خود، استراتژی تولید محتوا با برنامه های مختلف را در نظر گرفتید. حال چگونه باید تولید و انتشار آن را مدیریت کنیم. برای این موضوع چند نکته مهم را باید در نظر بگیرید:

    • هر بخش باید یک فرد جداگانه محتوای آن را تولید کنند مانند در نظر گرفتن یک نیروی اختصاصی برای تولید محتوای وب سایت
    • تقویم محتوایی بسازید تا بدانید که کی و چه ساعتی محتوا منتشر شود
    • بهترین زمان برای انتشار محتوا در کانال خود را بیابید(مانند بهترین زمان انتشار پست در اینستاگرام)
    • یک پنل مدیریت محتوایی مناسب انتخاب کنید.(پنل ترلو به عنوان یک پنل مدیریت محتوایی کاربردی شناخته می شود)

🔵 6 اقدام بسیار مهم یک استراتژیست محتوا

استراتژیست محتوا هدف های اصلی کسب و کار را شناسایی می کند که از بین تمامی هدف های مشخص شده، آن دسته ای که با تولید محتوا برآورده می شوند را جداسازی می کند؛ بعد از این مرحله، این فرد برای طراحی ها و برنامه ریزی های لازم را برای تبیین چنین محتوایی انجام می دهد. کم و کیف وظایف یک استراتژیست محتوا بسته به منافع تجاری و سازوکارهای کسب و کار مدنظر دارد.

البته برخی از فعالیت هایی که در این زمینه باید انجام شود، به اندازه کافی تکرار می شوند که به آن ها اشاره خواهیم کرد. دقت داشته باشید که ممکن است شما در روند پیاده سازی تدوین استراتژی محتوا برای کسب و کار خود، نیازی به استفاده از تمامی این موارد نداشته باشید.

✔️ 1- هوش تجاری

بدون اینکه دیدگاهی از آینده کسب و کارتان در نظر داشته باشید، هیچ زمان نمی توان یک استراتژی تولید محتوا ساخت و آن را پیاده سازی کرد. در نتیجه، افرادی که در این زمینه کار می کنند باید بتوانند به خوبی نیازهای هر کسب و کاری را بعد از مقداری تحقیق، متوجه شوند. در واقع، این افراد باید بتوانند با ساخت پلی ارتباطی، مشکلات کسب و کار را از طریق محتوا مرتفع کنند.

✔️ 2- پردازش، مدیریت و حسابرسی

شما لازم است بدانید که این استراتژی محتوایی که در حال استفاده از آن هستید، آیا مشکلی را برطرف کرده است؟ اگر مشکلی را مرتفع کرده، آیا این مشکل همان چیزی بوده است که شما برای آن برنامه ریزی کرده بودید؟

برای این کار شما باید یک تیم داشته باشید تا داده های آماری مرتبط با روند بهبود و اثرگذاری محتواها را با استفاده از ابزارهای متعدد، استخراج کنند و آن ها را در اختیار شما قرار بدهند. دقت داشته باشید که معمولا این کار به صورت ماهانه انجام می شود؛ حتی در برخی از کسب و کارها که نوپا هستند، ممکن است این عدد به 3 ماه نیز افزایش پیدا کند.

فردی که توانایی ایجاد انواع استراتژی تولید محتوا را دارد این داده ها را پردازش می کند و با استفاده از تجربه خود در سیستم های مدیریت محتوای مختلف، تصمیم می گیرد که آیا استراتژی تولید محتوا به کار رفته شده، اثربخش بوده است یا خیر.

استراتژی محتوای سایت,استراتژیست محتوا,انواع استراتژی تولید محتوا

✔️ 3- تحقیق در مورد کاربران کسب و کار

هدف اصلی از اینکه وب سایت ها محتوا منتشر می کنند، این است که مردم این محتواها را ببینند. فرض کنید که شما محتوایی در زمینه تعمیر کولر گازی منتشر کرده اید و در متن آن راهکاری را ارائه کرده اید که حاصل یک عمر تجربه شما در زمینه تعمیر کولر گازی است. اما اگر هیچکس این محتوا را نبیند، چه فایده ای دارد؟؟؟ اگر افرادی که محتوا را می بینند، اهمیتی برایشان نداشته باشد چه؟؟؟

برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقاتی، یکی از بخش های اصلی استراتژی تولید محتوا خود را باید به شناسایی کاربرانتان اختصاص دهید. شما باید بدانید مخاطبین هدفتان چه کسانی هستند و این افراد در چه بستری به دنبال پاسخی برای رفع مشکلات خود می گردند. پس تحقیق در مورد کاربران از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است؛ علی الخصوص در زمینه تحقیق کلمات کلیدی که بخش بسیار مهمی از سئو سایت است. در تحقیق کلمات کلیدی شما متوجه می شوید که کاربراتان بیشتر با استفاده از چه عباراتی در گوگل جستجو می کنند. در نهایت شما باید با استفاده از همین عبارات به دست آمده، سئو محتواهای خود را انجام دهید.

✔️ 4- چشم انداز استراتژیک

هر استراتژی باید یک چشم انداز داشته باشد؛ چشم انداز حتی می تواند یک جمله باشد که در آن هدف شما از پیاده سازی و تدوین استراتژی محتوا مشخص است و تیم شما با گفتن آن جمله، تمامی اهداف تولید و نشر محتوا برایشان تداعی می شود.

✔️ 5- افزایش شهرت برند

در طول پروسه چیدن استراتژی محتوا سایت، شما باید به فکر افزایش شهر برند مورد نظر باشید. این کار به شما کمک می کند تا به فعالیت های خود ساختار بدهید. بدون تعارف، هدف اصلی از انجام تمامی این فعالیت ها مثل سئو، بازاریابی محتوا، برنامه ریزی و استراتژی محتوا و … این است که برند مورد نظر، محبوبیت و شهرت بیشتری نسبت به قبل پیدا کند.

✔️ 6- ایده پردازی

ایده پردازی فرآیندی است که به وسیله آن شما می توانید برای هر مشکلی که به وجود می آید، راه حلی تعیین کنید؛ راه حل های خلاقانه. طوفان مغزی و تفکر طراحی دو رویکرد بسیار محبوب در این زمینه هستند.

برای اینکه بدانیم چگونه استراتژی محتوا بنویسیم باید این اقدامات را به درستی در نظر داشته باشیم و بر روی تدوین استراتژی محتوا پروژه های خود، پیاده سازی کنیم.

استراتژی محتوای سایت

🔵 نکات بسیار مهم برای تدوین استراتژی محتوا

در ادامه سرفصل هایی را بررسی می کنیم که باید در تدوین استراتژی محتوا به آن توجه کامل داشته باشید و با توجه به نکات هر یک از این سرفصل ها برنامه محتوایی خود را آماده سازی کنید:

تعیین هدف تولید محتوا

منظور ما از این موضوع همان هدفتان است. برای چه موضوعی قصد دارید محتوا را به کاربران ارائه کنید. قطعا که برای ارائه محتواها، هدف دارید. برخی برای جذب کاربر محتوا تولید می کنند، برخی نیز برای افزایش فروش محصولات خود را در قالب محتوا، معرفی می کنند. برخی نیز هدفشان برندینگ است و برخی نیز می خواهند وب سایتشان را براساس اصول سئو بهینه سازی کنند تا به همه این اهداف برسند. در نتیجه هدفتان را مشخص کنید تا استراتژی محتوا به بهترین شکل آماده سازی شود.

اولویت بندی اهداف تولید محتوا

در بخش قبل گفتیم که باید برای تولید محتوای وب سایت خود، یا پیج اینستاگرام و یا حتی یوتیوب خود، اهداف را مشخص کنید. پس از تعیین اهداف، این موارد باید اولویت بندی شود. به عنوان مثال یک وب سایت با راه اندازی بخش بلاگ سایت خود، قصد دارد در اولویت اول، به بازدید روزانه 1000 نفر برسد. سپس هدف دومش، تبدیل n کاربر سایت به مشتری است.

زمانی که اهداف خود را روی کاغذ اولویت بندی کنید و ترجیحا اهداف کوتاه مدت داشته باشید. بهتر و راحت‌ تر به هدف خود خواهید رسید.

آشنایی با مخاطبان هدف

شناخت کسانی که به دنبال شما هستند یا اینکه محصول شما را می خرند موضوع بسیار مهمی است که برای برنامه ریزی محتوایی یا حضور موفق در هر حوزه ای برای شما کاربردی است. شما اگر مخاطبان هدف خود را نشناسید، قطعا نمی توانید تقویم محتوایی خود را آماده سازی کنید یا اینکه استراتژی محتوا را نمی توانید به صورت اصولی و اثرگذار، آماده سازی کنید.

برای شناخت مخاطبان هدف باید یکسری سوالات را از خود بپرسید:

  1. محصول شما را چه کسانی استفاده می کنند؟
  2. بازه سنی مخاطبان شما چیست؟
  3. مهم ترین نیاز مخاطبان شما چیست؟
  4. مخاطبان هدف شما، با چه عبارت هایی شما را در گوگل جستجو می کنند؟
  5. و…

این سوالات به شما کمک می کند که به طور کامل مخاطبان خود را شناسایی کنید.

جمع آوری داده ها و تجزیه و تحلیل آنها برای یافتن الگوها

اگر به خوبی نمی توانید شخصیت مخاطبان خود را شناسایی کنید تا براساس آن، به تدوین استراتژی محتوا بپردازید، بهتر است که رفتار مخاطبان و نوع عملکرد آن ها را بررسی و داده های بدست آمده را جمع آوری کنید. سپس داده های بدست آمده را تجزیه و تحلیل کنید تا بفهمید برای چه کسانی می خواهید محتوا تولید کنید و این افراد به چه محتوایی نیاز دارند.

به عنوان مثال شما قصد دارید یک فروشگاه اینترنتی اکسسوری منزل راه اندازی کنید، قطعا بیشتر مخاطبان شما، خانم ها هستند. بخش عظیمی از مخاطبان شما، خانم های خانه دار هستند که قصد دارند با خرید اکسسوری های جذاب، محیط خانه را برای خود و خانواده خود، جذاب کنند. این افراد بیشتر تمایل به دیدن ویدیو دارند تا محتوای متنی.

در نتیجه باید تمرکز شما در تدوین استراتژی محتوا تولید محتوای ویدیویی در اولویت اول و همین طور فعالیت موازی با وب سایت در شبکه های اجتماعی باشد.

اکنون اگر رفتار بانوان خانه دار را بیشتر بررسی کنید، به نکات ارزشمندی می رسید که می تواند به موفقیت این کسب و کار، کمک کند.

تعیین نوع محتوای قابل انتشار

برای آماده سازی و تدوین استراتژی محتوا می بایست نوع محتوایی که قصد ارائه آن به کاربر را دارید، مشخص کنید. مشخص کردن نوع محتوا و قبل از آن، شناسایی نیاز مخاطبان، به شما کمک می کند محتوای بی مورد و بی هدف تولید نکنید. به عنوان مثال مخاطبان برخی از حوزه های کسب و کار، اصلا محتوای متنی را مطالعه نمی کنند و فقط به ویدیو علاقه مند هستند و برعکس برخی مخاطبان فقط محتوای متنی را دوست دارند.

در نتیجه نوع محتوا را مشخص کنید و براساس آن به آماده سازی استراتژی تولید محتوا سایت خود، بپردازید.

پیدا کردن راهکارهایی برای متمایز کردن محتواها

در آماده سازی برنامه محتوایی سایت خود، سعی کنید راهکاری را برای متمایز جلوه دادن برند یا سایت خود نسبت به رقبا، پیدا کنید. در این صورت اثرگذاری بهتری روی مخاطب دارید. به عنوان مثال برخی از سایت ها در حوزه دکوراسیون داخلی هیچ محتوای ویدیویی کاربردی ندارند. شما می توانید از این فرصت استفاده کرده و در معرفی ایده های دکوراسیون داخلی، ویدیوهایی را آماده سازی کنید و به مخاطب در صفحه ها و برگه های مختلف، ارائه کنید. شاید با خود بگویید که این نوع محتوا، هزینه زیادی را شامل می شود، اما قطعا نرخ تبدیل کاربر به مشتری را افزایش می دهد.

انتخاب روش مناسب برای تبلیغ محتوا

حتما در آماده سازی استراتژی تولید محتوا به این نیز فکر کنید که بعد از ارائه محتوا، جهت بازاریابی محتوا، باید چه اقداماتی را انجام دهید. فراموش کردن فرآیند بازاریابی محتوا برای سایت، اثرگذاری محتواها در وب سایت را کم و کمتر می کند. سعی کنید برای این موضوع نیز برنامه ریزی کنید و به عنوان مثال با ارائه رپورتاژآگهی و ساخت بک لینک، صفحات لندینگ محتوایی خود را به بهترین شکل ممکن، تبلیغ کنید.

تعیین معیارهای موفقیت محتوا

یکی دیگر از موارد مهمی که در آماده سازی برنامه محتوایی سایت باید در نظر بگیرید، این است که معیارتان از موفقیت سایت یا محتواهای سایت چیست. به عنوان مثال برخی از مدیران کسب و کارها یک میزان ورودی را برای محتواها در نظر می گیرند که مثلا اگر به n ورودی در ماه رسید، یعنی محتوا اثرگذاری لازم را برای سایت داشته است.

🔵 اصول طراحی و تدوین استراتژی محتوا چیست؟

حتما تا الان متوجه شده اید که استراتژی محتوا چیست و یک استراتژیست محتوا چه وظایفی را باید انجام بدهد. نکته بعدی که باید بدانید این است که استراتژی تولید محتوا برای هر کسب و کاری متفاوت است؛ اما ما سعی کرده ایم تا در ادامه یک شمای کلی از روند کلی طراحی استراتژی تولید محتوا را برای شما بیان کنیم تا با شخصی سازی آن، بهترین سازوکارهای ممکن را برای برندتان بسازید.

    1. درک اهداف تجاری خود؛ بدون مشخص بودن هدف، نمی توان استراتژی طراحی کرد.
    2. درک مخاطبین؛ سعی کنید خود را به عنوان فردی نشان دهید که حلال تمام مشکلات کاربران است.
    3. تعریف اهداف و معیارها؛ شما باید یک حد برای خود در نظر بگیرید تا با رسیدن به آن، بفهمید که عملکردتان موفقیت آمیز بوده است یا خیر.
    4. تصویرسازی از حالت ایده آل کسب و کارتان؛ سعی کنید همواره تصویرسازی کنید که استراتژی محتوا چگونه می تواند شما را به موفقیت برساند.
    5. نمونه اولیه محتوای خود را در اختیار کاربران قرار دهید؛ این کاربران می توانند اعضای تیم شما باشند. سعی کنید نقدهای آن ها را بپذیرید.
    6. تکرار مرحله قبل؛ با مخاطبین متفاوت، مرحله قبل را تکرار کنید تا در نهایت به یک اجماع کلی برسید.
    7. انتشار؛ شما باید در استراتژی تولید محتوا مشخص کنید که کدام محتوا بهتر است در چه تاریخی منتشر شود. پیشنهاد می شود در این مرحله، حداقل خود را یک ماه جلو بیندازید.

🔵 نکاتی برای تدوین استراتژی تولید محتوا (براساس موضوعات خاص)

برای اینکه بهتر متوجه شوید استراتژی محتوا چیست می خواهیم در قالب مثال هایی، استراتژی تولید محتوا حوزه های مختلف کسب و کارهای اینترنتی را بررسی کنیم:

آموزش استراتژی محتوا,استراتژی محتوا,استراتژی محتوا چیست

✔️ استراتژی محتوا سایت فروش بلیط هواپیما-قطار-اتوبوس

مخاطبین سایت: عموم مردم

هدف کاربران از جستجو کلیدواژه های هدف: 

    1. پیدا کردن قیمت بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس
    2. خرید بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس
    3. اطلاع از ساعات پرواز و حرکت قطار و اتوبوس
    4. برنامه ریزی برای سفر در روزهای آینده

بنا به دلایلی ما نمی توانیم استراتژی تولید محتوا سایت های برند که اکثرا با آن ها همکاری داشتیم را در این محتوا بررسی کنیم. به همین خاطر به صورت موضوع این بخش از محتوا را ادامه می دهیم. سایت های فروش بلیط دارای استراتژی کاملا مشخصی برای ارائه محتوا و جذب مشتری دارند. خب مهم ترین فاکتور برای این حوزه قیمت است. بیشتر کاربران کیفیت ارائه دهنده خدمات مسافربری کمتر برایشان اهمیت دارد و اولویت اول آن ها، قیمت است. در نتیجه می بایست در اولویت اول روی ارائه بهترین قیمت مانور دهند.

فاکتور دوم ارائه خدمات با بهترین کیفیت است. در نتیجه نحوه ارائه خدمات نیز اهمیت بسیار برای جذب کاربر دارد.

حال با توجه به این دو فاکتور می خواهیم نکات مهم برای تدوین استراتژی محتوا یک سایت فروش بلیط هواپیما، قطار و اتوبوس را بیان کنیم:

    1. همان طور که قبلا گفتیم، یک استراتژی تولید محتوا موفق بایستی بر پایه سئو تدوین شود. در غیر این صورت نتیجه خوبی به همراه ندارد. در نتیجه ابتدا باید کلیدواژه های پرجستجو در این حوزه را بیابید. به عنوان مثال کلمات پرجستجو در این حوزه قیمت بلیط هواپیما، خرید بلیط هواپیما، قیمت بلیط قطار، خرید بلیط قطار، قیمت بلیط اتوبوس، خرید بلیط اتوبوس.
    2. فراموش نکنید که کاربران برای جستجو از کلمات کلیدی طولانی یا جمله مانند استفاده می کنند. مثلا برای این حوزه بهتر است که روی عباراتی مانند خرید بلیط هواپیما مشهد از تهران یا خرید بلیط قطار تهران از رشت و مواردی مانند اینها، کار کنید
    3. در تعیین صفحات مهم برای تدوین استراتژی محتوا حوزه فروش بلیط در نظر گرفتن صفحات لندینگ با کلمه کلیدی خرید بلیط هواپیما و یا قیمت بلیط هواپیما را فراموش نکنید.
    4. شما می توانید جهت گیری های مختلفی در موضوعات بخش بلاگ سایت فروش بلیط در نظر بگیرید. مناسب ترین ایده، ترغیب کاربران برای سفر است.
    5. فراموش نکنید که بیشتر کسانی که در این حوزه فعالیت دارند، حوزه تور و گردشگری را نیز به حوزه کاری خود اضافه کرده و کاربران و مشتریان ترغیب به ثبت نام در تورهای خود می کنند.
    6. یکی از مهم ترین موردی که به عنوان یک استراتژی محتوا می تواند در نظر گرفت، ارائه پیشنهادات جذاب به کاربران است. برخی از کاربران وارد سایت های گردشگری شده ولی دقیقا نمی دانند که کدام تور را انتخاب کنند. اینجاست که یک پیشنهاد جذاب می تواند برگه برنده شما برای جذب مشتری باشد. یک آفر جذاب با تخفیف مناسب که هم برای شما بهره وری مناسبی داشته باشد و هم برای کاربر هزینه زیادی نداشته باشد.

آموزش استراتژی محتوا,استراتژی محتوا,استراتژی محتوا چیست

✔️ استراتژی محتوا سایت فروش لوازم خانگی

مخاطبین سایت: عموم مردم

هدف کاربران از جستجو کلیدواژه های هدف: 

    1. خرید لوازم خانگی
    2. اطلاع از قیمت لوازم خانگی
    3. مقایسه لوازم خانگی با یکدیگر
    4. شناخت کالاهای جدید

سایت های فروش لوازم خانگی به نظر باید باید مصمم‌تر از دیگر سایت ها روی محتوای خود، کار کنند و در تدوین استراتژی تولید محتوا، قوی‌تر کار کنند. به این دلیل که مخاطبان قصد دارند مبلغ بالایی را برای خرید یک وسیله، هزینه کنند، در نتیجه باید دلایل قانع کننده برای خرید از فروشگاه شما داشته باشند. در تدوین استراتژی تولید محتوا ابتدا باید اهداف کاربران را در نظر بگیرید.

مواردی که در بالا نوشتیم، متداول ترین دلایل کاربران از رجوع به سایت های فروش لوازم خانگی است. بهتر است که ابتدا اهداف را دسته بندی کنید و برای هر کدام یک بخش در سایت در نظر بگیرید:

    1. کسانی که قصد خرید مستقیم یک کالا را دارند، در نتایج گوگل مستقیما با صفحه دسته بندی محصولات، روبرو شوند.
    2. کسانی که قصد اطلاع از قیمت محصولات را دارند، ترجیحا با لیست قیمت روبرو شوند (برخی وب سایت ها صفحاتی تحت عنوان لیست قیمت داشته و کاربران را با لیست قیمتی از محصولات خود روبرو می کنند که ایده بسیار پسندیده و کاربردی است.)
    3. کسانی قصد مقایسه محصولات با یک دیگر را دارند، بهتر است که برای آن ها، یکسری صفحه خاص در نظر گرفته و محصولاتی را در قالب یک صفحه نقد و بررسی کالا، با هم مقایسه کنید.
    4. کسانی که قصد آشنایی با لوازم خانگی را دارند، بهتر است که در نتایج گوگل، با بخش بلاگ سایت شما روبرو شوند.

حال با توجه به دسته بندی بالا، بهتر است که برای هر کدام موضوعات پرجستجو را یافته برای تولید محتوا آن به صورت اصولی و سازمان یافته، در استراتژی محتوا خود، برنامه ریزی کنید.

✔️ استراتژی محتوا سایت فروش دوره آموزشی

مخاطبین سایت: عده خاصی از مردم

هدف کاربران از جستجو کلیدواژه های هدف:

  1. آشنایی با دوره
  2. مقایسه دوره با دوره سایت های رقیب
  3. آموزش رایگان

سایت های که به فروش دوره یا آموزش یک مهارت خاص مانند آموزش سئو، آموزش زبان انگلیسی و… می پردازند، معمولا با این استراتژی محتوا مسیر را طی می کنند که کاربران را مجاب به خرید دوره کنند. نتیجه گیری چندان عجیبی نیست. این هدف تمامی وب سایت ها در حوزه های مختلف است، اما اینکه برای سایت های آموزشی و فروش پکیج، به چه صورت اقدام شود، اهمیت زیادی دارد.

معمولا سایت های آموزشی باید بخشی از دوره خود را به صورت کاملا رایگان به دانشجویان یا کاربران هدف خود، آموزش دهند. به عنوان مثال نیوسئو در قالب کلیپ های آموزشی، محتواهای بخش بلاگ و حضور در شبکه های اجتماعی، محتواهای رایگانی را در اختیار کاربران قرار می دهد.

زمانی که به صورت رایگان آموزش هایی را به کاربران ارائه می دهید، جریان اعتمادسازی را در آن ها بهبود بخشیده اید و آن ها آماده هستند تا با یک پرزنت کوچک، دوره شما را خریداری کنند.

در استراتژی تولید محتوا صفحات لندینگ ارائه و فروش دوره های آموزشی هدینگ ها و موارد زیر باید در نظر بگیرید:

خلاصه اطلاعات دوره: این بخش می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

  • سرفصل‌های دوره: به صورت کلی، سرفصل‌ها را در یک خط لیست کنید
  • زمان برگزاری: در صورتی که پکیج است، زمان برگزاری را “هم اکنون” بگذارید
  • وجه تمایز با سایر دوره‌ها: ویژگی‌های متمایز دوره را در یک خط لیست کنید (در ادامه شرح می‌دهیم)
  • قیمت دوره: اگر دوره دارای تخفیف است قیمت قبل و بعد از تخفیف را نشان دهید.
  • روش برگزاری دوره: یک خط توضیح درباره روش برگزاری دوره
  • مدت زمان فیلم‌های آموزشی: تعداد ساعات فیلم آموزشی دوره را بیاورید

تمامی این بخش‌ها می‌تواند داخل یک باکس مانند زیر باشد:

آموزش استراتژی محتوا,استراتژی محتوا,استراتژی محتوا چیست

یک ویدیو برای معرفی کامل دوره: این ویدیو باید شامل اطلاعات کاملی از دوره باشد. تدوین این ویدیو باید به گونه‌ای باشد که حرفه‌ای بودن شما را به رخ کاربران کشیده تا جریان اعتمادسازی قوی‌تری را ایجاد کند.

بخش “جزییات و سرفصل‌های دوره”: در این بخش می‌بایست تمامی سرفصل‌ها (محصولات) را در یک لیست آورده و درباره هر کدام توضیحاتی را ارائه دهید.

پیش نیازهای شرکت در دوره: در صورتی که برای شرکت در دوره نیازمند گذراندن دوره یا داشتن مهارت خاصی است، در این بخش شرح دهید و کاربران را برای گذراندن دوره پیش نیاز به طور کامل راهنمایی کنید.

بخش “چرا دوره آموزش ما را خریداری کنید؟” : این بخش باید مشخص کند که چرا باید این دوره آموزشی را بگذارنند و آیا می‌توان برای رسیدن به رتبه‌های برتر گوگل به شما اعتماد کنند و از دوره‌های شما استفاده کنند یا خیر.

بخش ” چرا باید در این دوره شرکت کنیم” :کاربر باید بداند که چه تفاوتی بین دوره شما و دیگر دوره‌ها وجود دارد و در کل چرا باید در دوره شما شرکت کند. این ویژگی متمایز کننده می‌تواند هر چیزی باشد. من چند مورد را به شما پیشنهاد می‌کنم:

  • استاد دوره فردی شناخته شده و مشهور باشد
  • روش ارائه دوره با دیگر دوره‌های متفاوت باشد
  • نوع ضمانت بازگشت وجه دوره متفاوت باشد
  • قیمتی کاملاً رقابتی و مناسب نسبت به دیگر دوره‌ها داشته باشد

بخش “این دوره مناسب چه کسانی است؟” : زمانی آماده سازی استراتژی محتوا صفحات لندینگ باید تا حدودی مخاطبان خود را دسته بندی کنید. کافیست مزایا شرکت در دوره را براساس دسته بندی افراد بررسی کنید. تارگت زدن به افراد می‌تواند روی جذب آن‌ها برای شرکت در دوره، بسیار مؤثر باشد.

بخش”معرفی مدرس دوره” : خب کاربران باید بدانند که چه کسی قرار است دوره را به آن‌ها آموزش دهد. ترجیحاً باید برای این بخش یک ویدیو تبلیغاتی و ویژه تهیه کنید تا بتوانید بازخورد خوبی را از این بخش دریافت و جریان اعتمادسازی در این صفحه را بهبود ببخشیم.

مهم‌ترین بخش یعنی “ضمانت خرید دوره” : بخش ضمانت بازگشت وجه سیاست سیستم فروش قدیمی است که از گذشته رواج داشته و اکنون چند سالی است که در دوره‌های آموزشی آنلاین نیز باب شده است. شما با این بخش به کاربران این اجازه را می‌دهید که اگر دوره برایشان مفید و کاربردی واقع نشد، از شما درخواست کرده و شما نیز تمام وجه دریافتی از سمت آن‌ها برگردانید. این بخش به گونه‌ای قرار است ضربه آخر را برای مجاب کرده کاربر بزند.

بخش “نظرات دانشجویان” : معمولاً سایت‌های قوی که در حوزه ارائه دوره آموزشی تجربه دارند، از افرادی که در دوره شرکت می‌کنند، می‌خواهند که یک ویدیو از میزان رضایت خود برایشان ارسال کنند. این ویدیو که پس از ارسال از سمت دانشجو، توسط شما تدوین می‌شود، در جریان اعتمادسازی کاربران بسیار مؤثر است.

بخش مشاوره رایگان: در این بخش معمولاً با یک بنر جذاب، شماره تماسی را به وی ارائه می‌دهیم تا اگر تمایلی به نوشتن سؤال خود نداشت، مستقیماً با مشاور تماس بگیرد. اینجا باید تاکید کنیم که تماس آن‌ها مستقیماً با مشاور است.

البته می‌توانید یک فیلد برای قراردادن شماره تماس نیز برای این صفحه از سایت ایجاد کنید که کاربر شماره تماسش را وارد کرده و شما در اسرع با وی تماس گرفته و در قالب مشاوره رایگان کاربر را مجاب به شرکت در دوره کنید.

بخش سؤالات متداول: در این بخش سؤالات متداولی که کاربران در زمینه یادگیری آموزش شما با آن روبرو هستند را در قالبی جذاب ایجاد می‌کنیم.

بخش نظرات: این بخش به کاربر اجازه می‌دهد که سؤال و دغدغه خودش را با شما درمیان گذاشته و شما برای خرید دوره وی را راهنمایی می‌کنید.

در نتیجه این صفحه به قدری مهم است که ما 11 بخش اختصاصی را برایش در نظر گرفته‌ایم. تمامی این موارد هم می‌تواند به صورت محتوای ویدیویی باشد و هم به صورت محتوای متنی و حتی پادکست.

این مقاله ادامه دارد…

2 نظر در مورد مقاله “ آموزش تدوین استراتژی محتوا ” ثبت شده است
  1. هادی عظیمی

    سلام مطالبتون بسیار آموزنده بود مچکرممم


    • سیدمجتبی پورموسوی

      ممنون از لطف و همراهی شما


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود