انواع کلمه کلیدی و نکات مهم آن ها

انتخاب کلمه کلیدی,انواع کلمات کلیدی در سئو,جستجوی کلمه کلیدی

تاثیر انواع کلمات کلیدی در سئو سایت یکی از مطالبی است که برایان دین، متخصص سئو و ابداع کننده تکنیک آسمان خراش به آن تاکید زیادی دارد. موتور جستجوی گوگل هر چند وقت یکبار الگوریتم های خود را بروزرسانی می کند، اما کلمات کلیدی جزو فاکتورهایی هستند که همواره جزو عوامل مهم بهبود رتبه سایت ها محسوب می شوند.

به کار بردن کلمات کلیدی مناسب در محتوای سایت باعث می شود خزنده های گوگل راحت تر آن صفحه را پیدا کرده و بررسی کنند. همچنین کلمات کلیدی موجب می شوند سایت شما به عنوان نتایج مرتبط با جستجوی کاربران نمایش داده شود.

کلمات کلیدی انواع مختلفی دارند و برای اینکه استفاده از آن ها تاثیر درستی بر سئو سایت بگذارد لازم است برخی نکات را رعایت کنید. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا انواع کلمات کلیدی در سئو را بشناسیم.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش تحقیق کلمات کلیدیپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

1- کلمات کلیدی شروع کننده (Seed)

به عنوان اصلی ترین نوع از انواع کلمات کلیدی در سئو باید به کلمات کلیدی شروع کننده یا بذر اشاره کنیم. کلمات کلیدی شروع کننده مرحله آغاز تحقیق کلمات کلیدی هستند که شما را به کلمات کلیدی نهایی می رسانند. به کمک کلمات کلیدی شروع کننده به کلمات کلیدی سودآور که باید در متن خود به کار ببرید، خواهید رسید.

این کلمات کلیدی را می توانید در ابزار Keywords Explorer قرار دهید تا ایده هایی از کلمات کلیدی را به شما ارائه کند. به عنوان مثال اگر کلمه کلیدی شروع کننده شما «خرید کفش» است، با قراردادن آن در Keywords Explorer ابزار Ahrefs یا نوارد جستجو گوگل، ایده های زیادی به شما پیشنهاد می دهد.

چگونگی پیدا کردن کلمات کلیدی شروع کننده

یک راه ساده برای این کار استفاده از تکنیک طوفان فکری است. یک برگه کاغذ بردارید و به صفحه جدیدی که قرار است در سایتتان ایجاد شود فکر کنید. تمام کلمات کلیدی مرتبط با آن را روی کاغذ بنویسید تا در نهایت بتوانید بهترین مورد را انتخاب کنید. در روش طوفان فکری نیازی نیست قبل از نوشتن هر کلمه آن را ارزیابی کنید؛ صرفا هرچه به ذهنتان می رسد روی کاغذ پیاده کنید و نتیجه را خواهید دید.

همچنین یک راه دیگر برای یافتن کلمه کلیدی شروع کننده، تحلیل محتواهای رقبا است. در ضمن بررسی کلماتی که کاربران اینترنت برای جستجو کردن استفاده می کنند نیز به شما در انتخاب کلمه کلیدی شروع کننده کمک زیادی می کند.

2- کلمات کلیدی براساس هدف جستجو (search intent)

اهمیت کلیدواژه ها در سئو از آن جهت است که مخاطب را به سایت ما وصل می کند. به عبارت دیگر هنگامی که فردی یک عبارت را در نوار جستجو وارد می کند، قصد دارد به مطالب خاصی درباره آن برسد. کشف هدف کاربران از جستجوی هر کلمه به مدیر سایت کمک می کند تا کلمات کلیدی درستی را برای محتوای صفحات سایت خود انتخاب کند. در نتیجه کاربران آن صفحه را به عنوان یک مطلب مفید تایید می کنند و مدت زمان بیشتری را در سایت می مانند.

در نتیجه نرخ بازدید سایت بالا رفته و میزان خروج کاهش می یابد. استفاده از کلمات کلیدی که به کسب وکار شما مرتبط نیست، نه تنها نرخ پرش سایت را افزایش می دهد، بلکه موجب سلب اعتماد کاربران نیز خواهد شد.

به طور کلی هدف افراد از جستجوی در اینترنت یکی از سه مورد زیر است:

  • اطلاعاتی (Informational): کاربر به دنبال کسب اطلاعات در خصوص یک موضوع می گردد. به عنوان مثال «انواع کلمات کلیدی در سئو چیست؟»
  • تحقیقاتی (Navigational): کاربر قصد دارد محصولی را خریداری کند، اما قبل از آن می خواهد درباره کالا اطلاعاتی کسب کند. به عنوان مثال «مزایا و معایب تلویزیون سامسونگ».
  • تراکنشی (Commercial investigation): در این حالت مشتری قصد خرید یک محصول از سایت شما را دارد و جستجوی او منتهی به تراکنش مالی می شود. به عنوان مثال «خرید تلویزیون سامسونگ».
  • ناوبری (Transactional): ممکن است کاربر قصد ورود به سایتی را داشته باشد، اما لینک آن را نداند؛ بنابراین با جستجوی نام سایت آن را پیدا می کند. به عنوان مثال «سایت دیجی کالا» یا «ورود به اینستاگرام».

انتخاب کلمه کلیدی,انواع کلمات کلیدی در سئو,جستجوی کلمه کلیدی

3- کلمات کلیدی طولانی (Long-tail keywords)

کلمات کلیدی طولانی چند سالی است که با راه اندازی قابلیت جستجوی صوتی رایج شده اند و در متن های بسیاری کلمات کلیدی طولانی را مشاهده می کنیم.

کلمات کلیدی طولانی نسبت به کلمات کلیدی کوتاه خاص تر هستند و حجم جستجوی کمتری دارند. به این معنا که ممکن است جستجوکنندگان چنین عباراتی، افرادی از یک صنف خاص باشند. با اینحال به این خاطر که کلمات کلیدی طولانی کمتر جستجو می شوند، رقابت در آن ها کاهش یافته و بهبود رتبه از این طریق آسان می شود.

برای پیدا کردن کلمات کلیدی طولانی در ابزار Keywords Explorer کافی است یک کلمه کلیدی موضوعی را وارد کرده، سپس به Matching terms بروید و حجم ترافیک را حداکثر روی ۳۰۰ تنظیم کنید. درصورتی که با اینکار نتایج مطلوبی نگرفتید، می توانید حجم ترافیک را بیشتر کنید. به طور کلی تعداد استانداردی برای کلمات کلیدی دطولانی وجود ندارد و این مسئله بسته به حرفه ها وصنایع مختلف متغیر است.

اگر دسترسی به این ابزار ندارید، می توانید از نوار جستجو کلمه کلیدی در گوگل نیز استفاده کنید. ابزارهایی مانند keywordtools.io یا keywordplanner نیز می تواند برای این جریان کاربردی باشد.

4- کلمات کلیدی کم رقابت

برخی از انواع کلمات کلیدی در سئو سایت تاثیر فوری و سریعی می گذارند، به این دلیل که رقابت در آن ها بسیار کم است و به راحتی توسط گوگل رتبه بندی می شوند.

اگر به تازگی سایت خود را ایجاد کرده اید و هنوز به اندازه کافی ترافیک ارگانیک ندارید، می توانید با به کارگیری کلمات کلیدی کم رقابت، در زمان کوتاهی ترافیک سایت خود را افزایش دهید.

برای یافتن این نوع کلمات کلیدی باید در ابزار Ahrefs وارد بخش Matching terms شده و سختی کلمه کلیدی را در کمترین حالت، تنظیم کنید. با قرار دادن فیلتر سختی کلمه کلیدی روی حداکثر ۲۰، می توانید کلمات کلیدی کم رقابت را بیابید و در صفحه خود به کار ببرید.

5- کلمات کلیدی تخصصی (نیچ)

کلمات کلیدی تخصصی به نوعی زیرمجموعه کلمات کلیدی طولانی محسوب می شوند؛ زیرا از چند کلمه تشکیل شده اند. این کلمات بر منطقه یا صنعت خاصی تاکید دارند و مخاطبان محدودی را در بر می گیرند.

اگرچه به دلیل تخصصی بودن این کلیدواژه ها حجم جستجوی آن ها کمتر است، اما می توانید مطمئن باشید کسانی که با جستجوی کلمات کلیدی نیچ، وارد سایت شما می شوند، به احتمال زیاد از شما خرید کرده و تبدیل به مشتری دائمی خواهند شد. بنابراین کلمات کلیدی نیچ جزو مهم ترین کلیدواژه ها در سئو کسب وکار آنلاین به شمار می روند.

از آنجا که کلمات کلیدی تخصصی بیشتر جنبه تجاری دارند، باید در انتخاب آن ها دقت زیادی به خرج داد. زمانی که یک کاربر نام محصول خاصی را جستجو می کند، دایره نتایجی که می خواهد مشاهده کند را محدود کرده است؛ بنابراین اگر شما هم از این کلمه کلیدی در سایت خود استفاده کرده باشید شانس بیشتری برای دیده شدن دارید.

برای پیدا کردن مناسب ترین کلمات کلیدی نیچ راهکارهای متعددی وجود دارد:

یکی از این راه ها تحلیل و بررسی سایت های رقیب است؛ همچنین می توانید از ابزار Keywords Explorer کمک بگیرید تا متوجه شوید که مخاطبان شما برای جستجوی آن محصول یا خدمت خاص از چه عباراتی استفاده می کنند.

در هنگام بررسی لیست کلمات کلیدی لازم است به حجم جستجوی آن ها توجه کنید و کلمه کلیدی را انتخاب کنید که تخصصی تر هستند.

به عنوان مثال اگر در سایت خود شوینده های سازگار با محیط زیست می فروشید، به کار بردن کلمه شوینده به تنهایی باعث جذب مشتری نخواهد شد؛ زیرا یک کلیدواژه بسیار عام است و زمانی که مخاطب این کلمه را جستجو می کند و وارد سایت شما می شود، احتمالا به سرعت خارج خواهد شد. در نتیجه بهتر است که این عبارت را با کلمات دیگر مانند خرید شوینده بهداشتی یا بهترین شوینده بهداشتی، ترکیب و کلمه کلیدی مناسب را بسازید.

چگالی کلمات کلیدی در سئو,کلمات کلیدی,کلمات کلیدی در سئو

6- کلمات کلیدی برند

هنگامی که کاربر نام محصول خاصی را در کنار برند یا نام سایت به کار می برد، به چنین عبارتی کلمه کلیدی برند گفته می شود.

کلمات کلیدی برند کمک می کنند تا نام کسب و کار شما بیشتر در معرض دید مشتریان قرار بگیرد و منجر به برندسازی شود.

کلمات کلیدی برند می تواند ترکیبی از نام تجاری و نام محصول، نام تجاری و ویژگی محصول یا نام تجاری در کنار درخواست خرید باشد.

به عنوان مثال اگر ساعت هوشمند یکی از محصولات فروشگاه آنلاین شما است، می توانید از کلمه کلیدی «خرید آنلاین ساعت هوشمند باراد» استفاده کنید؛ در نتیجه افرادی که به دنبال خرید محصولات برند خاصی هستند، به احتمال زیادی روی سایت شما کلیک می کنند.

در مقابل، به کار بردن نام برند در حالی که چنین محصولی در سایت خود ندارید، باعث می شود کاربر بلافاصله بعد از ورود به سایت از آن خارج شود و این مسئله به سئو سایت شما لطمه می زند.

7- کلمات کلیدی رقبا

یک راه ساده برای پیدا کردن انواع کلمات کلیدی در سئو، این است که رقبای خود را تجزیه و تحلیل کنید و به کلماتی که آن ها برای بهبود رتبه سایت خود استفاده کرده اند، توجه نمایید. با انجام این کار درمی یابید که در صنعت شما چه کلمات کلیدی قدرت بیشتری برای جذب مخاطبان و دریافت ترافیک ارگانیک دارند.

از طریق بررسی رقبا نه تنها کلمات کلیدی مناسب را به دست می آورید، بلکه می توانید از آن کلمات به عنوان کلیدواژه های شروع کننده برای یافتن کلمات کلیدی طولانی تر و البته بهتر، استفاده کنید.

برای اینکه بدانید وب سایت های رقیب با کدام کلمات کلیدی رتبه بهتری دارند، از ابزار Site Explorer ابزار Ahrefs کمک بگیرید. با وارد کردن URL رقیب و کلیک کردن روی گزارش کلمات کلیدی، قادر خواهید بود لیستی از کلیدواژه های به کار رفته توسط سایت رقیب را مشاهده کنید. با اعمال فیلترها نتایج لیست را اصلاح کنید و هر یک از انواع کلمات کلیدی که به دنبال آن هستید را پیدا کنید. به عنوان مثال می توانید به دنبال کلمات کلیدی کم رقابت که رتبه گیری در آن ها ساده تر است، بگردید.

هدف اکثر مدیران سایت ها رسیدن به جایگاه بالاتری در نتایج جستجوی گوگل و دستیابی به میزان فروش و ترافیک بیشتر است. برای رسیدن به این هدف ناچار هستید با وب سایت های متعددی که در صنعت شما فعالیت می کنند، رقابت کرده و از آن ها سبقت بگیرید. با این توضیح روشن می شود که تحلیل رقبا در یافتن کلمات کلیدی سایت تا چه اندازه اهمیت دارد.

با تجزیه و تحلیل کلمات کلیدی رقبای خود می توانید کلماتی که بیشتر بازدید را دارند، پیدا کنید و کلمات مرتبط با کسب و کار خود را بهتر شناسایی کنید؛ همچنین ممکن است متوجه شوید که یک کلمه کلیدی علیرغم محبوبیت زیاد در بین کاربران، کاربرد چندانی در سایت های رقیب ندارد. پس می توانید با اضافه کردن چنین کلماتی که کمتر رقابتی هستند رتبه سایت خود را به سرعت بالا ببرید.

8- کلمات کلیدی اولیه و ثانویه

کلمات کلیدی نمایانگر هدف اصلی و ماهیت صفحه سایت شما است و مهم ترین کلمات یک صفحه را نشان می دهند. به عبارت دیگر کلمات کلیدی اولیه واژگانی هستند که اولویت بیشتری برای بهبود رتبه سایت شما دارند و به نوعی عنوان کلی محتوایتان شناخته می شوند. در مقابل آن کلمات کلیدی ثانویه قرار می گیرد که جایگاه پایین تری داشته و در فهرست کلمات کلیدی مرتبط با صنعت شما اولویت پایین تری دارند.

وجود هر دوی این کلمات کلیدی برای بهینه سازی محتوای سایت لازم است و پیشنهاد می کنیم فرصت جذب مشتری از طریق کلمات کلیدی مختلف را از دست ندهید. اگرچه در استفاده کلمات کلیدی اولیه و ثانویه نیز باید ترتیب را رعایت کرده و میزان تکرار کلمات را بر اساس اولویت بندی آن ها رعایت کنید.

برای درک بهتر این موضوع به یک مثال ساده اشاره می کنیم. فرض کنید شما صاحب یک کارگاه نجاری هستید و قصد دارید برای جذب مشتریان بیشتر و گرفتن سفارش از آن ها، مطالبی را در سایت خود منتشر کنید.

برای اینکه رتبه سایت خود را در رقابت با سایر وب سایت های مربوط به چوب و نجاری بالا ببرید، باید از کلمات کلیدی اولیه و ثانویه در جای درست استفاده کنید. در این مثال کلمه کلیدی اولیه «کارگاه نجاری» است که کاملا با هدف و فعالیت اصلی کسب و کار شما ارتباط دارد. پس از آن به سراغ کلمات کم اهمیت تر مثل میخ کوب بادی، دریل، اره برقی و… بروید. این کلمات به طور مستقیم باعث افزایش ترافیک سایت نمی شوند اما کلمات کمکی هستند که کمک می کنند موتور جستجو صنعت شما را بهتر درک و رتبه بندی کند.

نتیجه گیری

اهمیت انواع مختلف کلمات کلیدی در سئو بر هیچکس پوشیده نیست و همه ما می دانیم که موتور جستجوی گوگل در ارزیابی و اولویت بندی سایت ها توجه زیادی به کلمات کلیدی آن ها می کند. کلیدواژه ها در سئو به اشکال گوناگونی به کار برده می شوند و هر یک از آن ها توانایی جذب گروهی از مخاطبان را دارند.

به طور مثال کلمات کلیدی تخصصی مشتریان بالقوه را به سوی سایت شما هدایت می کنند و کلمات کلیدی طولانی معمولا توسط کاربران تلفن همراه جستجو می شوند؛ به همین دلیل کارشناسان سئو توصیه می کنند در هنگام تولید محتوا برای سایت اصول استفاده از کلمات کلیدی را به درستی رعایت کنید. اگرچه تکرار کلمات کلیدی در بخش های مختلف متن سبب بهینه سازی محتوا می شود اما به کار بردن بیش از حد آن ها و پر کردن متن با کلمات کلیدی می تواند به سئو سایت شما ضربه بزند؛ بنابراین باید میزان مناسبی از کلیدواژه ها را به کار ببرید و ترکیبی از انواع کلمات کلیدی مختلف را با هم در محتوای خود بگنجانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود