
بررسی رتبه کلمات کلیدی در سئو سایت بسیار حائز اهمیت است. زیرا که سئو سایت بر پایه عبارات کلیدی بنا شده است. بررسی عبارات کلیدی در مهم ترین اقدامات سئو سایت قرار می گیرد و با دقت بیشتری به این موضوع باید نگاه کرد. با توجه به اهمیت این موضوع ابزارهای بسیار زیادی برای تحلیل عبارات کلیدی ساخته شده است تا به کارشناسان سئو در راستای دریافت عبارات کلیدی مهم کمک کنند.
تحلیل عبارات کلیدی چیست؟
قبل از هر کاری باید اطلاعاتی در مورد حوزه فعالیت کاری سایت ها به دست آورد. بخشی از این اطلاعات عبارات کلیدی است. هنگامی که کاربر به یک خدمت نیاز دارد عبارتی را جستجو می کند نیاز است که این عبارات را دریافت کرد. در بررسی رتبه عبارات کلیدی باید یک لیست از کلماتی که کاربران هدف جستجو می کنند را دریافت کرد و بر اساس این عبارات، صفحات را برای موتورهای جستجوگر بهینه کرد.
به طور مثال هنگامی که خرید موبایل سامسونگ را جستجو می کنید، باید برای شما خرید زعفران در نتایج جستجو نمایش داده شود؟ خیر. بنابراین کاربران بر اساس نیاز خود عبارات را جستجو می کنند و همان طور که گفته شد باید طبق جستجوهای کاربران عبارات مناسب را دریافت کرد.
قطعاً بدون کمک ابزارها نمی توان در سریع ترین زمان ممکن به عبارات کلیدی دست یافت. ابزارها، مدت زمان تحقیق کلمات کلیدی را کاهش می دهند و همچنین فرایند تحقیق را آسان تر می کنند.
ابزارهای بررسی عبارات کلیدی در گوگل
ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی سرور و یا پشتیبانی در داخل ایران ندارند و یا نمی توانند از موقعیت مکانی ایران پشتیبانی کنند. برخی از ابزارها این قابلیت را دارند و بیشتر می توان به نتایج آن ها اعتماد کرد. با کمک ابزارها می توان عبارات کلیدی را با یکدیگر مقایسه کرد و بهترین عبارت کلیدی را استفاده کرد. کاربرد دیگر ابزارها، مشاهده رشد کلمات کلیدی است. بنابراین می توان رتبه کلمات کلیدی را با روزهای قبل مقایسه کرد و از نتایج عبارات کلیدی باخبر شد.
در ادامه ابزارهایی که قابل اعتماد هستند را معرفی خواهیم کرد. هیچ کدام از ابزارها دقت صددرصدی ندارند و باید هوش خود را در روند تحقیق دخیل کنید تا بتوانید بهترین نتیجه را دریافت کنید.
اعداد و ارقامی که ابزارها برای یک کلمه کلیدی محاسبه می کنند، نمی تواند دقیق باشد.
1- ابزار بررسی کلمات کلیدی Nightwatch
ابزار Nightwatch یک افزونه (Extensions) برای مرورگر گوگل کروم است که با نصب افزونه بر روی Browser Chrome می توان سایت ها را بررسی کرد. کار با ابزار به این شکل است که اطلاعاتی که از شما خواسته است را وارد می کنید، به طور مثال باید عبارت کلیدی، موقعیت مکانی، و آدرس سایت را وارد کنید تا رتبه کلمه کلیدی را به شما نمایش دهد.
دقت کنید که در زمان و موقعیت های مکانی مختلف، نتیجه می تواند متفاوت باشد و این یک امر طبیعی است.
هنگامی که افزونه Nightwatch را باز می کنید، یک صفحه جدید در مرورگر ایجاد می شود. در صفحه جدید ابزاری را مشاهده می کنید که باید اطلاعات را وارد کنید. سپس روی گزینه Perform Search کلیک کنید تا نتیجه را به شما نمایش دهد.
Search Query: عبارت کلیدی یا کلمه کلیدی که باید جستجو شود.
Country: عبارت کلیدی در کدام کشور بررسی شود؟ نام کشور را وارد کنید.
Language: زبان موردنظر را وارد کنید. عبارت کلیدی فارسی است و سایت موردنظر فارسی زبان است. بهتر است از Persian استفاده شود.
Find URL: بهترین ویژگی این افزونه بخش URL ها است. در این بخش آدرس سایتی که می خواهید بسنجید را وارد کنید.
به طور مثال عبارت آموزش سئو را در کشور ایران در سایت Newseo.ir بررسی کردیم. سایت نیوسئو با عبارت آموزش سئو رنک 1 را دریافت کرده است. در کنار آدرس سایت، رنک عبارت کلیدی مشخص شده است.
2- ابزار بررسی کلمات کلیدی Search Console
سرچ کنسول یکی از بهترین ابزارهای مهم توسعه سایت است. بیشتر کاربران برای دریافت رتبه های عالی، تلاش می کنند در نتایج Google دیده شوند؛ بنابراین بهتر است از ابزار خود موتور جستجوگر Google استفاده شود. سرچ کنسول به صورت خیلی دقیق تر می تواند عبارات کلیدی را نمایش دهد. برای استفاده از این داده ها باید تحلیل سرچ کنسول را یاد گرفت و بتوان آینده کسب وکار را با توجه به تحلیل عبارات کلیدی برنامه ریزی کرد.
ابزارهای مشابه به صورت همیشه به سایت شما متصل نیست. اما، سرچ کنسول همیشه سایت شما را آنالیز می کند و دائم در حال به روزرسانی است. ابزار گوگل تنها برای سایت شما کاربرد دارد و نمی توان رقبا را آنالیز کرد. همچنین برای اوایل راه اندازی سایت مناسب نیست. زیرا، اطلاعاتی از سایت شما دریافت نکرده است تا به شما نمایش دهد.
حالا وقتشه! اینو بخون: معرفی بهترین ابزارهای سئو 2023پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
سرچ کنسول بخش های مختلفی دارد که می توانید از آن استفاده کنید. در این آموزش قصد داریم بیشتر به این بپردازیم که چطور باید عبارات کلیدی را تحلیل کنیم. هنگامی که به بخش Performance مراجعه می کنید، می توانید اطلاعاتی از جمله تعداد کلیک، تعداد بازدید، نرخ کلیک و جایگاه عبارات کلیدی را دریافت کنید. تحلیل عبارات کلیدی با استفاده از این اطلاعات بسیار راحت است. برای بررسی عبارات کلیدی باید از دو روش تحلیل جایگاه کلمات کلیدی یا تحلیل بازدید و تعداد کلیک استفاده کرد.
تحلیل جایگاه کلمات کلیدی با استفاده از سرچ کنسول
تحلیل جایگاه کلمات کلیدی به این صورت است که باید بازه زمانی نمایش اطلاعات را روی روز اخیر بگذارید و تنها بخش Average Position را فعال کنید. در این بخش می توانید خروجی اکسل بگیرید. خروجی اکسل را با استفاده از Google Sheet می توانید ویرایش کنید و به ترتیب از رتبه 1 به رتبه های پایین تر تنظیم کنید. این فایل را می توانید نگهدارید و در روزهای بعد خروجی جدید بگیرید و خروجی ها را با یکدیگر مقایسه کنید.
بررسی رتبه کلمات کلیدی از طریق تحلیل بازدید و تعداد کلیک به این صورت است که باید سه بخش Average Positon، Total Click، Total Imperssions را فعال کنید و در بخش پایین برای عبارات کلیدی زیر رتبه 3 فیلتر اعمال کنید. از این طریق عباراتی که بازدید کم و کلیک زیادی دارند را انتخاب کنید و در سایت خود بیشتر استفاده کنید تا بتواند برای شما سودمندتر باشد.
با استفاده از روش های گفته شده می توانید تحلیل عبارات کلیدی خود را آغاز کنید. ابزارهای مشابه، به این صورت تحلیل عبارات کلیدی را انجام نمی دهند. اما، از طریق سرچ کنسول بسیار با دقت بیشتری می توانید برای آینده سایت خود برنامه ریزی کنید.
3- نرم افزار رنک ترکر (Rank Tracker)
نرم افزار رنک ترکر (Rank Tracker) یکی از قدرتمندترین نرم افزارهای موجود برای بررسی کلمات کلیدی است. با استفاده از این ابزار می توانید به صورت رایگان، سایت و عبارات کلیدی مختلفی را بررسی کنید. به صورت رایگان می توانید ابزار را دانلود کنید و روی کامپیوتر خود نصب کنید. هنگام نصب نرم افزار Rank Tracker، نرم افزارهای موردنیاز دیگر، که سایت www.ranktracker.com مانند: WebSite Auditor، Link Assistant، Backlink Checker ارائه داده است، به صورت خودکار نصب می شوند.
تصویری از نرم افزار بررسی رتبه کلمات کلیدی Rank Tracker مشاهده می کنید که به صورت آزمایشی روی سایت newseo.ir انجام شده است. با استفاده از این نرم افزار می توانید نرخ کلیک، تعداد بازدیدهای روزانه، بهترین عبارت و 10 تا پارامتر دیگر را بررسی کنید.
ابزار رایگان رنک ترکر برای شروع بسیار مناسب است. می توانید از این طریق، سایت خود و رقبا را تحلیل کنید و عباراتی که آن ها استفاده کرده اند و ورودی بسیار خوبی از گوگل دارند را شما در سایت خود استفاده کنید.
ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی دقت زیادی ندارند. اعداد و آمار دریافتی از ابزارها را الگو قرار ندهید. زیرا که باعث می شود در تحلیل سایت ها، با مشکل مواجه شوید. برای عبارات کلیدی اعدادی اختصاص داده می شود که هر عبارت چه تعداد ورودی یا بازدید دارد. با استفاده از این اعداد می توانید عبارات یک سایت را با همان سایت مقایسه کنید.
به طور مثال عبارت خرید موبایل شیائومی را با خرید گوشی شیائومی در همان سایت مقایسه کنید. این اعداد کمک می کنند عباراتی که کاربران بیشتر جستجو می کنند را دریافت کنید.
4- SerpRobot، مانیتورینگ ساده و مقرون به صرفه بررسی رتبه کلمات کلیدی
SerpRobot یک ابزار ساده و در عین حال دقیق برای بررسی رتبه کلمات کلیدی در گوگل است. برخی از ویژگی های مهم و قابل بررسی این ابزار شامل موارد زیر است:
- ردیابی روزانه رتبه ها: ابزار SerpRobot به طور خودکار، رتبه کلمات کلیدی شما را هر روز بررسی و تغییرات آن را نمایش می دهد.
- پشتیبانی از چندین کشور و زبان: به کمک SerpRobot می توانید رتبه بندی کلمات کلیدی خود را برای مناطق مختلف بررسی کنید.
- قیمت مقرون به صرفه: نسبت به سایر ابزارهای سئو، هزینه استفاده از SerpRobot پایین تر است. پایین تر بودن قیمت، این ابزار را برای کسب وکارهای کوچک و متوسط جذاب می کند.
- گزارش های ساده و کاربرپسند: در ابزار SerpRobot اطلاعات رتبه بندی به صورت شفاف نمایش داده می شود و نیاز به دانش فنی بالایی ندارد.
- امکان بررسی رتبه در دستگاه های مختلف: توسط SerpRobot می توانید رتبه کلمات کلیدی را، در جستجوی دسکتاپ و موبایل به طور جداگانه مشاهده کنید.
این ابزار بیشتر برای افرادی مناسب است که به یک راهکار ساده و ارزان برای ردیابی روزانه کلمات کلیدی نیاز دارند. با این حال، امکانات پیشرفته ای مانند تحلیل رقبا یا پیشنهاد کلمات کلیدی در آن محدودتر است.
5- AccuRanker، ابزار حرفه ای برای آنالیز رتبه لحظه ای
AccuRanker یکی از دقیق ترین و سریع ترین ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی محسوب می شود که بیشتر برای تیم های حرفه ای و آژانس های دیجیتال مارکتینگ طراحی شده است. ویژگی های کلیدی آن شامل موارد زیر است:
- بررسی رتبه لحظه ای (On-Demand Tracking): برخلاف بسیاری از ابزارها که فقط بصورت روزانه رتبه ها را به روزرسانی می کنند، با AccuRanker می توانید هر زمان که بخواهید رتبه ها را بررسی کنید.
- دقت بالا و رابط کاربری پیشرفته: AccuRanker اطلاعات بسیار دقیقی ارائه می دهد و امکان فیلتر کردن داده ها را بر اساس موقعیت جغرافیایی، نوع دستگاه و موتور جستجو فراهم می کند.
- ادغام با ابزارهای تحلیلی: ابزار AccuRanker قابلیت اتصال به Google Search Console، Google Analytics و Google Data Studio را دارد که این امکان را می دهد، داده های رتبه بندی را با سایر اطلاعات تحلیلی ترکیب کنید.
- نمایش SERP Features: ابزارAccuRanker مشخص می کند که آیا سایت شما در بخش هایی مانند Featured Snippet، Local Pack یا People Also Ask نمایش داده شده است.
- گزارش دهی حرفه ای: تهیه گزارش های دقیق از تغییرات رتبه بندی و عملکرد کلی کلمات کلیدی، توسط AccuRanker امکان پذیر است.
کلام آخر
هیچ کدام از ابزارها حتی Search Console نمی توانند آمار کامل دقیق را برای شما به نمایش بگذارد. به همین دلیل سعی کنید از نرم افزار و سایت ها تنها به عنوان یک ابزار کمک کننده استفاده کنید. در میان سایت ها و نرم افزارها سرچ کنسول بیشتر می تواند به شما کمک کند چون در میان ابزارهای دیگر می تواند آمار دقیق تری را به شما بدهد.
10 نظر در مورد مقاله “ ابزارهای بررسی رتبه کلمات کلیدی برتر 2025 ” ثبت شده است