افراد موفق در حوزه های مختلف برای هر فرآیندی که انجام می دهند، چک لیستی از قبل تهیه کرده و براساس آن، تسک ها را به انجام می رسانند. در سئو سایت نیز کارشناسان و اساتید سئو، با به همراه داشتن یک چک لیست کامل، فرآیند را به صورت مرحله به مرحله پیاده سازی می کنند. ما در این مقاله قصد داریم جامع ترین چک لیست سئو داخلی را به شما شرح دهیم.
بهتر است که اکنون قلم و کاغذ خود را برداشته و نکات این چک لیست جامع آموزش سئو داخلی را نت برداری کنید.
1- پیدا کردن و بکارگیری کلمات کلیدی هدف و مرتبط (keyword research)
همان طور که می دانید، هر صفحه یک سایت برای بهینه سازی هرچه بهتر، باید با یک یا چند کلمه کلیدی به صورت اولویت بندی شده، بهینه سازی شود. اما اینکه چه کلماتی مناسب چه صفحاتی هستند و کدام کلمه را باید کلمه کلیدی اصلی یک صفحه، در نظر بگیریم، چالش بسیار مهمی است که معمولا کاربران مقدماتی سئو، با آن روبرو هستند.
ما فرض را بر این می گیریم که شما به وسیله یکی از ابزارهای تحقیق کلمات کلیدی زیر، کل کلمات حوزه کاری خود را یافته اید و آن ها را براساس موضوعات مختلف، دسته بندی کردید:
- موتور جستجو گوگل (ابزار پیش فرض تحقیق کلمات کلیدی گوگل)
- ابزار google keyword planner
- ابزار تحقیق کلمات کلیدی KwFinder
بعد از پیدا کردن و دسته بندی کلمات کلیدی هدف خود، می بایست هر کدام از کلمات کلیدی یا بهتر است بگوییم هر دسته از کلمات کلیدی را برای یک صفحه سایت خود در نظر بگیرید.
به عنوان مثال ما برای فروشگاه اینترنتی خرید گوشی موبایل انبوهی از کلمات کلیدی را پیدا کردیم. براساس دسته بندی کلمات کلیدی، برای صفحه دسته بندی “گوشی موبایل آیفون” کلمات کلیدی زیر را در نظر می گیریم:
- خرید گوشی موبایل آیفون
- قیمت گوشی موبایل آیفون
- قیمت گوشی اپل
- بهترین گوشی آیفون
- قیمت گوشی آیفون
- خرید اقساطی گوشی موبایل آیفون
با توجه به نکات بالا، پس قبل از انجام فرآیند سئو داخلی، باید کلمات کلیدی حوزه کاری خود را پیدا کنید، آن ها را دسته بندی کنید و کلماتی که برای هر صفحه در نظر دارید را در یک جدول، مشخص کنید.
در انتخاب کلمات کلیدی برای صفحات مختلف در صورتی که ابزار تحقیق کلمات کلیدی، مواردی مانند حجم جستجو کلمات (search volumes) و سختی آن ها (keyword difficulty) را نشان می دهد، حتما به این فاکتورها دقت کنید و کلماتی را برای شروع کار انتخاب کنید که سختی و حجم جستجو کمتری داشته باشد.
با انتخاب کلمات کلیدی با حجم جستجو و سختی کم، سریع تر به رتبه های اول نتایج گوگل می رسید که نتیجه آن، کسب اعتبار نزد گوگل است.
2- تولید محتوای باکیفیت
مهم نیست که چقدر برای بهینه سازی صفحات خود تلاش می کنید، تا زمانی که محتوای باکیفیت و کاربردی برای کاربران تولید نکنید، این بهینه سازی به اندازه کافی برای شما مفید نخواهد بود.
به عنوان یکی از موارد مهم چک لیست سئو داخلی فراموش نکنید که حداقل 90 درصد صفحات سایت شما، باید محتوای ارزشمند و کاربردی داشته باشد. کار دشواری نیست، ما چند ایده جذاب برای شما داریم:
- سوالات متداول کسب و کار خود را بیابید و برای هر کدام از سوالات، یک محتوای جذاب بسازید.
- در تحقیق کلمات کلیدی قطعا کلمات کلیدی پیدا می کنید که می توان با آن ها، یک محتوای آسمان خراش ارزشمند تولید کرد.
- بررسی رقبا و پیدا کردن صفحات پربازدید آن ها، می تواند ایده های جذاب برای تولید محتوا به شما بدهد.
- اگر سایت فروشگاهی دارید، راهنمای خرید یا استفاده از محصولات، همیشه برای کاربران جذاب بوده و هست.
ما تصور می کنیم که شما تقویم محتوایی خود را براساس کلمات کلیدی یافته شده در بخش قبل، آماده سازی کردید. در ادامه نکاتی را برای جذاب تر کردن محتوا به شما شرح می دهیم:
- اجتناب از پاراگراف های طولانی: برای بهبود خوانایی محتوا، باید از پاراگراف های کوتاه و در کل از پاراگراف ها با حجم های مختلف، استفاده کنید.
- استفاده از bullet points یا لیست بندی ها: استفاده از bullet points به زیبایی و خوانایی محتوای شما کمک می کند.
- ارائه اطلاعات و داده های ارزشمند: به عنوان مثال برخی از سایت های فروشگاهی به عنوان محتوا، اطلاعات دفترچه راهنمای محصول را به کاربران ارائه می دهند که تقریبا هیچ ارزشی برای کاربر ندارد، چون همان چیزی است که در دفترچه راهنما، می بینید. داده های ارزشمند یعنی ارائه ترفندها و راهکارهایی برای استفاده بهینه از محصول یا هر چیز دیگری که در کمتر سایتی می توان آنرا یافت.
- تصاویر باکیفیت و یونیک: متاسفانه برخی از سایت ها، از تصاویر کپی برای محتواهای خود استفاده می کنند. زمانی که شما تصاویر باکیفیت و یونیک برای محتواهای خود، تولید کنید، کاربر متوجه می شود که شما براش ارزش قائل شدید؛ در نتیجه راحت تر به شما اعتماد می کند.
- استفاده از ویدیو یا اینفوگرافیک: این نوع از محتوا در صفحات با محتوای متنی، برای هر کاربری جذاب و مفید است. بسیار از کاربران شاید حوصله خواندن محتوای متنی را نداشته باشند. در نتیجه وقتی ببینند که صفحه دارای محتوای ویدیویی و اینفوگرافیک است، صفحه را ترک نمی کنند.
3- استفاده صحیح از تگ های هدینگ
تگ های هدینگ به کاربر و موتور جستجوگر کمک می کند که ساختار محتوای شما را بهتر درک کنند. برای استفاده صحیح از تگ های هدینگ به تصویر زیر دقت کنید.
این تصویر گویا این است که از تگ های هدینگ به چه شکلی بهره مند شوید و به عنوان یکی از موارد مهم در چک لیست سئو داخلی آن را برای صفحات خود، بهینه سازی کنید.
برای استفاده از تگ های هدینگ به نکات زیر توجه کنید:
- هر صفحه از سایت باید یک تگ H1 داشته باشد.
- اگر از تگ های H2 استفاده می کنید، محتوای پاراگراف آن باید حداقل بیش از 50 کلمه باشد. این مورد روی رتبه صفحات و سئو اثر مستقیم نمی گذارد، اما رعایت آن، به بهبود خوانایی و ساختار کلی محتوا، کمک می کند.
- تگ های H3 زیرمجموعه تگ H2 است. پیشنهاد می شود که زمانی از این تگ استفاده کنید که قصد دارید بیش از 2 سرفصل برای تگ H2 توضیح دهید.
4- لینک سازی داخلی
طبق مراحل چک لیست سئو داخلی بعد از تحقیق کلمات کلیدی، تولید محتوا و بهینه سازی آن با تگ های هدینگ، اکنون میرسیم به لینک سازی داخلی. قبل از هر چیز بهتر است که برای لینک سازی داخلی صفحات خود، یک استراتژی لینک سازی اصولی داشته باشید.
داشتن استراتژی لینک سازی داخلی به شما کمک می کند که با برنامه و به صورت کاملا اصولی، برای هر صفحه لینک سازی انجام دهید. در نتیجه قبل از هر چیز باید برای اجرای پروسه لینک سازی داخلی، برنامه ریزی کنید.
برای تدوین استراتژی لینک سازی داخلی و انجام این پروسه بهتر است که نکات زیر را فراموش نکنید:
- در قالب یک جدول، صفحات هدف خود را تعیین کنید و در یک ستون جداگانه، کلمات کلیدی هر کدام را مشخص کنید. این کلمات کلیدی در لینک سازی داخلی به عنوان انکرتکست مورد استفاده قرار می گیرد.
- صفحات هدف خود را اولویت بندی کنید. چون این مورد در میزان لینک سازی داخلی برای صفحات، بسیار مهم است.
- بهتر است که انکرتکست لینک داخلی، کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد باشد.
- اگر قصد لینک دهی به صفحه اصلی سایت یا تماس با ما را دارید، حتما با یک انکرتکست هدفمند این کار را انجام دهید. معمولا برای لینک دهی به این صفحات مهم، از ترکیب “کلمه کلیدی هدف + نام برند” استفاده می کنند (مثلا ما برای صفحه اصلی سایت خود در برخی صفحات، از انکر “آموزش سئو نیوسئو” برای لینک دادن به صفحه اصلی، استفاده کردیم)
- برای هر 1000 کلمه محتوا، حداکثر 2 لینک داخلی باید بسازید. تعداد بیش از این، روی سئو داخلی سایت، اثر منفی خواهد گذاشت.
- پروسه لینک سازی داخلی، هر ماه باید انجام شود.
5- بهینه سازی تصاویر
مرحله بعدی در چک لیست سئو داخلی بهینه سازی تصاویر است. فراموش نکنید که اگر تصاویر سایت شما بهینه نباشد، سرعت لود صفحات برای کاربران کاهش پیدا می کند. کاهش سرعت بارگزاری صفحه اثر منفی روی سئو سایت گذاشته و رتبه سایت در نتایج گوگل به مرور زمان کم می شود و یا اصلا در نتایج گوگل، پیشرفتی برای سایت، نمی بینید.
موارد مهمی که باید برای بهینه سازی تصاویر در نظر بگیرید:
- ایجاد تگ آلت تصاویر برای هر تصویر
- کاهش حجم تصاویر به طوری که حداکثر 100 کیلوبایت باشد.
- نام تصاویر باید انگلیسی و ترجیحا کلمه کلیدی اصلی صفحه باشد
- در کاهش حجم تصاویر حواستان به کاهش کیفیت تصاویر نیز باشد.
6- لینک سازی خارجی
لینک دادن به سایت های دیگر شاید در نگاه اول این طور به نظر بیاید که اعتبار سایت شما کم می شود، اما اینگونه نیست. فارق از اینکه شما می توانید لینک های نوفالو به سایت های دیگر دهید، لینک سازی خارجی باعث بهبود تجربه کاربری می شود.
به عنوان مثال شما قصد دارید یک ابزار تحلیلی آنلاین را معرفی کنید. بهتر است که لینک خارجی نیز برای دسترسی به این ابزار ایجاد کنید. این مورد اثرگذاری بالایی روی تجربه کاربری صفحات، می گذارد.
این مقاله ادامه دارد…