بازاریابی از طریق پیام کوتاه تبدیل به یکی از روش های متداول بازاریابی برای بیشتر شرکت ها در چند سال اخیر شده است. اگر تا به حال از این روش استفاده نکرده اید، ممکن است به خاطر تفکر اشتباهی باشد که از اس ام اس مارکتینگ در ذهن دارید. استفاده درست از این روش بازاریابی، آن را به ابزاری قدرتمند برای دسترسی به افراد گریزان اما سودآور (نسل جوان) تبدیل می کند.
ویژگی های بازاریابی پیامکی
دوستان عزیزم، به آمارهای زیر دقت کنید تا به تاثیرات مطلوب بازاریابی از طریق پیام کوتاه بیشتر پی ببرید.
- اس ام اس تنها ابزار بازاریابی است که به صورت گسترده استفاده می شود. همچنین می توان از آن به عنوان قدیمی ترین ابزار بازاریابی نام برد. به همین دلیل است که 97 درصد بازاریابان در کشور آمریکا از بازاریابی پیامکی استفاده می کنند.
- مخاطبانی که برای آن ها اس ام اس ارسال می شود 40 درصد بیشتر از کسانی که اس ام اس دریافت نمی کنند، شانس تبدیل شدن به مشتری را دارند.
- اس ام اس ها شانس 98 درصدی برای خوانده شدن توسط مخاطب را دارند. (این شانس برای ایمیل 20 درصد است!)
هرچند، فقط خواندن اس ام اس توسط مخاطب شانس تبدیل شدن او به مشتری را بیشتر نمی کند؛ بلکه موارد دیگری مانند تعیین مخاطب هدف و نیز برنامه ارسال اس ام اس در آن بسیار موثر هستند.
اصول بازاریابی پیامکی
اکنون که با مزایای بازاریابی پیامکی تا حدودی آشنا شده اید و پتانسیل موجود در آن را درک کرده اید، زمان آن فرارسیده است که در مورد نحوه بازاریابی پیامکی نکاتی را با شما عزیزان مطرح کنم.
-
گزینش مخاطب برای ارسال پیامک
اگر مخاطبی را به منظور ارسال پیام در نظر نگرفته باشید، بازاریابی پیامکی با موفقیت همراه نخواهد بود. بهترین کاری که می توانید انجام دهید، دادن حق انتخاب به مخاطبان از طریق پرسیدن سوال به صورت آنلاین و یا درخواست از آن ها برای ارسال یک متن مشخص به شماره ای ویژه است. شما باید متنی را ارسال کنید که دقیقا مخاطبان انتظار دریافت آن را دارند. نکته آخر آن که باید از مخاطبان درخواست کنید که به شما اجازه ارسال پیام را بدهند تا مطمئن شوید که آن ها نسبت به دریافت پیامک از طرف شما علاقه مند هستند.
-
متن کوتاه و واضح باشد
محتوایی را ارسال کنید که به اندازه کافی کوتاه باشد و مستقیما به هدف و نکته ای که در ذهن دارید، اشاره کند. هر محتوایی که بیشتر از 160 کاراکتر باشد باعث به وجود آمدن مسائل مختلفی از قبیل مشکل در ارسال پیامک به مخاطب و عدم دریافت توسط او می شود. همچنین هزینه های اضافی را به مالکان کسب و کار تحمیل می کند.
بنابراین محتوایی را تهیه کنید که با استفاده از پاسخ گویی از طرف مخاطب ادامه پیدا کند. به این ترتیب علاوه بر آن که مخاطب به طور کامل متوجه می شود که در هر مرحله باید چه اقدامی را انجام دهد، شما می توانید تمام محتوای خود را در حداکثر 160 کاراکتر به پایان برسانید و از دریافت آن به وسیله مخاطب مطمئن شوید. همچنین این روش انتشار محتوا باعث می شود تا مخاطب با متن درگیر شود.
استفاده از شماره تلفن و یا url مثال های بسیار خوب و خلاقانه ای از هنر نمایش تبلیغات هستند. دوستان عزیزم، شما تنها افرادی نیستید که برای کسب و کار خود از بازاریابی پیامکی استفاده می کنید. بنابراین باید مطمئن شوید که می توانید در بازاریابی پیام کوتاه در برابر رقبای خود ایستادگی کنید و پیروز شوید.
-
زمان بندی همه چیز است
شما نباید خیلی زود یا خیلی دیر اقدام به ارسال پیام کوتاه به مخاطبان خود کنید. همچین باید فرصت کافی را نیز به آن ها برای واکنش نشان دادن نسبت به پیامک بدهید.
مثلا؛ مسلما هیچ کدام از ما دوست ندارد که کوپن تخفیف را بعد از اینکه اقدام به خرید کرد، دریافت کند!!! این اتفاق سبب تخریب وجه کسب و کار شما خواهد شد.
همچنین باید تعداد دفعات ارسال پیامک به مخاطبان را در نظر بگیرید. شما نباید با ارسال بیش از حد پیامک باعث اذیت و کلافه شدن آن ها شوید. این باعث می شود که مخاطب شروع به حذف و در نظر نگرفتن پیام های شما کند. بیشتر کسب و کارهایی که در بازاریابی پیامکی موفق می شوند، یکی از دلایل آن را ارسال یک پیامک در هفته به مخاطبان بیان می کنند. حتی شرکت هایی وجود دارند که هر دو هفته یکبار اقدام به ارسال پیامک می کنند که همین موضوع سبب جلب اعتماد بیشتر مخاطبان می شود و تاثیر مثبت بیشتری بر آن ها می گذارد.
-
ارائه پیشنهادات متنوع
در بازاریابی پیامکی شما باید همیشه پیشنهادات خود را بروز کنید. همچنین باید توجه کنید که یک پیامک مشابه را برای مخاطبانی که قبلا آن را دریافت کرده اند، ارسال نکنید. بنابراین این اطمینان را حاصل کنید که محتوای شما همیشه تغییر می کند و مطالبی که مخاطب به آن علاقه مند است در متن حفظ می شود.
همچنین نسبت به پیشنهادی که از طریق بازاریابی پیامکی ارائه می دهید باید حساس باشید. به زبان ساده باید پیشنهادی را از طریق پیامک ارائه دهید که آن را از طریق شبکه های اجتماعی و یا ایمیل ارائه نداده اید. اگر پیشنهاد ارائه شده از طریق پیام کوتاه کاملا مشابه با پیشنهاد ارائه شده از طریق شبکه های اجتماعی یا ایمیل باشد، مخاطب به آن واکنشی نشان نخواهد داد.
-
بروزرسانی پایگاه داده
شماره های تلفن مخاطبان همیشه در حال تغییر است. بنابراین باید هر چند وقت یکبار پایگاه داده را بروزرسانی کنید. این کمک می کند که مطمئن شوید همیشه پیامک شما به افراد مناسب ارسال می شود. بنابراین از طریق راه های ارتباطی که با مخاطبان خود در اختیار دارید از صحیح بودن شماره تلفن همراه آن ها اطمینان حاصل کنید.
-
در اختیار گذاشتن امکان انصراف
یکی از راه های کسب اعتماد در اختیار گذاشتن امکان انصراف برای مخاطب جهت جلوگیری از دریافت پیامک تبلیغاتی است. علاوه بر آن شما می توانید این اطمینان را پیدا کنید که مخاطبان شما علاقه مند به دریافت پیامک هستند و با کسب و کار شما مرتبط می باشند. با استفاده از این روش می توانید بهره وری بیشتری از بازاریابی پیامکی داشته باشید.
چگونه یک کمپین بازاریابی پیام کوتاه را ایجاد و پیاده سازی کنیم؟
دلایل بیشماری وجود دارد که به شما نشان می دهد چرا باید اس ام اس مارکتینگ جزئی از استراتژی بازاریابی برای بهبود کسب و کارتان باشد.
- نیاز به بودجه بسیار پایین: هزینه ارسال هر پیامک حدود 5 تا 11 تومان است.
- نرخ بازدید بالا: حدود 97 درصد از پیامک های ارسالی در 4 دقیقه اول توسط مخاطب خوانده می شود.
- نرخ واکنش بالا: حدود 19 درصد از مخاطبان بر روی لینک ارسالی از طریق پیامک کلیک می کنند. در حالی که این آمار برای ایمیل حدود 4.2 درصد است.
- نرخ رسیدن به نتیجه بالا: 30 درصد از کمپین های بازاریابی پیامکی به نتیجه ای حدود 30 درصدی در دریافت واکنش از سوی مخاطب می رسند. این آمار برای ایمیل 4 درصد است.
اما برای رسیدن به موفقیت در کمپین بازاریابی پیامکی قوانینی وجود دارد که باید رعایت شود. در این مقاله من قوانینی را بازگو خواهم کرد که شما می توانید برای تشویق هر چه بیشتر مخاطب برای نشان دادن واکنش در کمپین اس ام اس مارکتینگ خود از آن ها استفاده کنید. همچنین با مثال هایی به شما نشان خواهم داد که در عمل چگونه می توانید از این قوانین استفاده کنید.
قانون شماره یک: برقراری ارتباط با ارائه پیشنهادات ارزشمند
دوستان عزیزم، بخاطر بسپارید که مخاطبان عاشق پیشنهادات ارزشمند هستند. بنابراین همیشه مطمئن شوید که اس ام اس ارسالی شما پشنهادی را مطرح می کند که مقاومت کردن در برابر آن سخت است. همیشه خود را در جای مخاطب قرار بدهید و از دید او به مسئله نگاه کنید و از خودتان بپرسید که:
- آیا آن ها به این پیشنهاد علاقه مند خواهند شد؟
- آیا این پیشنهاد آن ها را تشویق به بازدید و بررسی فروشگاه شما خواهد کرد؟
- آیا این پیشنهاد باعث خواهد شد تا آن ها با شما ارتباط برقرار کنند و برای شما ایمیل ارسال کنند؟
این نکته را فراموش نکنید که هیچ مخاطبی دوست ندارد که یک پیشنهاد بی ارزش و بی معنی از برندی که آن را دوست دارد، دریافت کند. همچنین بخاطر بسپارید که شما از طریق کمپین بازاریابی پیامکی می خواهید کاری بکنید که مخاطبان عاشق برندتان شوند.
مثال:
دو عدد شلوار جین بخرید، یک عدد تی شرت رایگان هدیه بگیرید. پیشنهاد ویژه برای تمامی اعضای باشگاه طلائی فروشگاه باما فقط تا آخر این هفته در محل فروشگاه واقع در بازار بین المللی مشهد. این پیام را برای استفاده از پیشنهاد به مسئول فروش نشان دهید. با سپاس از توجه شما، گروه صنعتی آریان.
قانون شماره دو: شروع متن با پیشنهاد
ویژگی بازاریابی از طریق پیام کوتاه؛ اختصار در متن و اشاره به اصل مطلب به صورت مستقیم است. همانطور که می دانید، افراد جامعه و مخاطبان شما زمان آزاد بسیار کمی دارند و خیلی گرفتار هستند. بنابراین اشاره نکردن به اصل مطلب به صورت مستقیم باعث می شود که آن ها را از دست بدهید. بنابراین حتما متن خود را با پیشنهادتان شروع کنید. همان کاری که من در مثال قانون شماره یک انجام دادم:
دو عدد شلوار جین بخرید، یک عدد تی شرت رایگان هدیه بگیرید. پیشنهاد ویژه برای تمامی اعضای باشگاه طلائی فروشگاه باما فقط تا آخر این هفته در محل فروشگاه واقع در بازار بین المللی مشهد. این پیام را برای استفاده از پیشنهاد به مسئول فروش نشان دهید. با سپاس از توجه شما، گروه صنعتی آریان.
قانون شماره سه: منحصر و ویژه بودن
برای رسیدن به موفقیت بیشتر در کمپین بازاریابی پیامکی خود، حتما پیشنهادی را که برای مخاطبان خود ارسال می کنید ویژه و منحصر برای یک گروه خاص باشد. زیرا مخاطبان واقعا عاشق آن هستند که جزئی از یک گروه خاص باشند. اگر یک پیشنهاد برای همه افراد در دسترس باشد، آن پیشنهاد جذابیت کمتری برای مخاطب خواهد داشت. بنابراین مطمئن شوید که پیشنهاد شما با ارزش و ویژه است. اگر به مثالی که مطرح کردم دقت کنید به منحصر بودن آن پی خواهید برد:
دو عدد شلوار جین بخرید، یک عدد تی شرت رایگان هدیه بگیرید. پیشنهاد ویژه برای تمامی اعضای باشگاه طلائی فروشگاه باما فقط تا آخر این هفته در محل فروشگاه واقع در بازار بین المللی مشهد. این پیام را برای استفاده از پیشنهاد به مسئول فروش نشان دهید. با سپاس از توجه شما، گروه صنعتی آریان.
قانون شماره چهار: ایجاد حس فوریت
ایجاد حس فوریت در مخاطب به رشد درآمد شما کمک بسیار زیادی خواهد کرد. اگر پیشنهاد شما در تاریخ خاصی به پایان نرسد، مخاطب این اطمینان را پیدا می کند که برای گرفتن تصمیم زمان کافی را در اختیار دارد. بنابراین برای پیشنهاد با ارزش خود تاریخی را برای انقضاء تعیین کنید تا هم پیشنهاد ارزشمندتر و جذاب تر شود و هم مخاطب به سرعت تصمیم بگیرد.
دوباره به مثال برمی گردیم:
دو عدد شلوار جین بخرید، یک عدد تی شرت رایگان هدیه بگیرید. پیشنهاد ویژه برای تمامی اعضای باشگاه طلائی فروشگاه باما فقط تا آخر این هفته در محل فروشگاه واقع در بازار بین المللی مشهد. این پیام را برای استفاده از پیشنهاد به مسئول فروش نشان دهید. با سپاس از توجه شما، گروه صنعتی آریان.
قانون شماره پنج: ذکر مکان فروشگاه
اشاره به مکان یکی از مهمترین قسمت های یک متن پیامکی است. مخاطبان شما باید بدانند که برای استفاده از این پیشنهاد باید به کجا مراجعه کنند. حتی اگر کسب و کار شما به صورت تجارت الکترونیک است، باز هم از اشاره به محل دقیق فیزیکی فروشگاه خود غافل نشوید. مخاطبان شما حس احترام و تعامل با برند شما را از دست خواهند داد اگر توجه آن ها به یک پیشنهاد جلب شود، اما به آن ها گفته نشود که در چه محلی می توانند از این پیشنهاد استفاده کنند.
برای روشن شدن موضوع به مثال نگاهی دوباره می اندازیم:
دو عدد شلوار جین بخرید، یک عدد تی شرت رایگان هدیه بگیرید. پیشنهاد ویژه برای تمامی اعضای باشگاه طلائی فروشگاه باما فقط تا آخر این هفته در محل فروشگاه واقع در بازار بین المللی مشهد. این پیام را برای استفاده از پیشنهاد به مسئول فروش نشان دهید. با سپاس از توجه شما گروه صنعتی آریان.
قانون شماره شش: درخواست اقدام به واکنش
اقدام به واکنش یک امر بسیار حیاتی برای هدایت مشتری به فرآیند خرید است. بنابراین درخواست خود را کاملا روشن و واضح مطرح کنید. همچنین درخواستی را مطرح کنید که انجام آن ساده باشد. اگر به مثال نگاهی دوباره بیاندازیم، متوجه سادگی درخواست خواهیم شد:
دو عدد شلوار جین بخرید، یک عدد تی شرت رایگان هدیه بگیرید. پیشنهاد ویژه برای تمامی اعضای باشگاه طلائی فروشگاه باما فقط تا آخر این هفته در محل فروشگاه واقع در بازار بین المللی مشهد. این پیام را برای استفاده از پیشنهاد به مسئول فروش نشان دهید. با سپاس از توجه شما، گروه صنعتی آریان.
قانون شماره هفت: قرار دادن نام برند به صورت دقیق و کامل
راه های مختلفی برای اینکه مخاطبان شما آگاه شوند که پیامک از کجا ارسال می شود، وجود دارد. یکی از روش های آن قرار دادن نام برند تجاری در انتهای پیامک است. این مسئله هم به برندسازی شما کمک می کند و هم اینکه به مخاطب این اطمینان را خواهد داد که پیامک ارسالی کاملا واقعی است. دوباره به مثال توجه کنید:
دو عدد شلوار جین بخرید، یک عدد تی شرت رایگان هدیه بگیرید. پیشنهاد ویژه برای تمامی اعضای باشگاه طلائی فروشگاه باما فقط تا آخر این هفته در محل فروشگاه واقع در بازار بین المللی مشهد. این پیام برای استفاده از پیشنهاد به مسئول فروش نشان دهید. با سپاس از توجه شما، گروه صنعتی آریان.
در پایان به این نکته توجه شما را جلب می کنم که برای بهبود وضعیت کسب و کار خود و افزایش فروش نباید از هیچ کدام از روش های بازاریابی غافل شوید و باید از همه روش ها نهایت استفاده را ببرید.
شما دوستان عزیزم می توانید تمامی سوالات، نظرات و پیشنهادات خود را در رابطه با این مقاله مطرح کنید.
عالیه
سلام
ممنون از بازخورد مثبت شما