الگوریتم RankBrain گوگل

RankBrain چیست,الگوریتم RanBrain گوگل,الگوریتم RankBrain

همانطور که می دانید گوگل در سال های اخیر بیش از پیش اقدام به بروزرسانی الگوریتم های خود کرده است و به سرعت درصدد این است تا الگوریتم های سئوی خود را با استفاده از تکنیک های جدید آپدیت نماید و هر دوره، از نسخه های جدید آنها رونمایی کند.

در سال های اخیر تکنیک های AI یا Artificial Intelligence بیش از پیش گسترش یافت اما با ظهور پدیده ای به نام سئو سایت و اهمیت رنکدهی توسط الگوریتم های گوگل در سال های اخیر، شاهد ظهور نسل جدیدی از تکنیک های هوش مصنوعی با نام AIO یا Artificial Intelligence Optimization هستیم.

اخیرا گوگل اعلام کرده است که عملیات رنکدهی با استفاده از تکنیک های AI دیگر صورت نمی گیرد و به جای آن از فراهوش مصنوعی AIO استفاده می شود.

الگوریتم RankBrain نیز یکی از تکنیک های AIO می باشد که گوگل بارها اقدام به آپدیت آن کرده است.

HTTPS و سئو موبایل در ابتدای معرفیشان بسیار مورد توجه قرار گرفتند اما با ظهور الگوریتمی مانند RankBrain تمامی توجهات به سمت این الگوریتم جلب شد.

برای اینکه مفهوم AIO را بهتر درک نمایید در ادامه مثالی برایتان می آورم. فرض کنید گوگل مانند یک بچه باشد. این بچه نیاز به آموزش، مراقبت و پرستاری دارد. همچنین نیازمند کسب علم و دانش است و می بایست منابع و کتاب هایی در اختیارش قرار بگیرد. حال تصور کنید که اگر منابعی که در اختیار این کودک هستند مناسب نباشند، آنگاه چه اتفاقی برای این کودک خواهد افتاد؟ آیا این کودک قادر خواهد بود خود را اصلاح و با در اختیار گذاشتن اطلاعات و منابع جدید خودش را بروز کند؟

AIO نیز دقیقا به مانند این کودک عمل کرده و اطلاعات خود را از منابع گوگل دریافت می کند.

Gary Illyes، یکی از مدیران ارشد گوگل در تاریخ 27 ژوئن 2017 در توییتی عنوان کرد که بیشتر سایت ها می توانند توسط این الگوریتم سئو شوند، زیرا آنها می دانند که چگونه از این الگوریتم استفاده کنند (البته مثل همیشه نامفهوم صحبت کرد).

بهینه سازی توسط این الگوریتم کار جدید و پیچیده ای نیست. در این مقاله به بررسی الگوریتم RankBrain پرداخته می شود تا ببینیم چیست و چه کاری انجام می دهد.

RankBrain چیست,الگوریتم RanBrain گوگل,الگوریتم RankBrain

RankBrain چیست؟

در گذشته برای اینکه یک صفحه خاص، با کلمه کلیدی مورد نظر در گوگل جایگاه کسب کند، از تکرار کلمه کلیدی در متن استفاده می شد. با این کار سعی می کردیم تا گوگل را ترغیب کنیم و بگوییم که بهترین نتیجه ممکن ما هستیم. این روش امروز به keyword stuffing معروف است و دیگر کارایی گذشته را ندارد. اما امروزه گوگل توانایی تشخیص کلمات و جملات درون متن ها را دارد و این موهبت را مدیون الگوریتم رنک برین است.

در واقع الگوریتم رنک برین بهتر است به صورت زیر تعریف شود:

یک سیستم یادگیری ماشینی است که از هوش مصنوعی برای بهبود نتایج جستجو و تفسیر نمایش داده های جدید استفاده می کند.

پس از معرفی الگوریتم Rank Brain در سال 2015 بلومبرگ اولین ویدئو را درباره آن منتشر کرد که توسط یکی از محققان ارشد گوگل ارائه شده بود. در این ویدئو greg corrado تعریف دقیقی از رنک برین داشت:

سیستم رنک برین در واقع سخت ترین و پیچیده ترین عبارات جستجو شده را گرفته و سعی می کند تا بهترین و مرتبط ترین نتیجه را به مخاطب نشان دهد.

در واقع این سیستم با اتصال به سایر جستجوهای مرتبط، سعی می کند تا ارتباط معنایی و الگوی مشخصی را بین آن ها پیدا کرده و بهترین نتیجه را نشان کاربر دهد. این کار باعث می شود تا درک گوگل از مفاهیم و کلمات جستجو شده در سایت عمیق تر شده و علاوه بر این باعث بهتر شدن نتایج ارائه شده توسط گوگل به کاربر می شود.

بگذارید الگوریتم رنک برین را با یک مثال توضیح دهیم:

حدود 2 سال پیش فیلم اینتراستلار را دیده بودم و می خواستم این فیلم را دوباره و با دید بهتری تماشا کنم. پس سعی کردم نکاتی که درباره فیزیک کوانتوم در فیلم از آن استفاده شده است را بیشتر و عمیق تر درک کنم. در گوگل عبارت پیچیده ای همچون:

«قبل از دیدن فیلم اینتراستلار چه چیزهایی باید درباره فیزیک بدانیم» را جستجو کردم. قطعا این بدترین نوع سرچ در گوگل است و به نظر من کسی نمی تواند از این افتضاح تر در گوگل جستجو کند!

اما نتیجه ای که گوگل به من نشان داد بسیار جذاب بود. گوگل منظور من را از این جستجو به خوبی درک کرد و بهترین نتیجه را نشان داد.

در این جستجو من دقیقا به دنبال قوانین و ساختار های فیزیکی بودم که در فیلم اینتراستلار مرا گیج کرده بود.

الگوریتم جدید گوگل,الگوریتم رنک برین,بررسی الگوریتم RankBrain

بیایید کمی عمیق تر شویم. الگوریتم رنک برین در ابتدا سعی می کند تا محتواهای متنوعی را درباره موضوع جستجو شده به کاربر نشان دهد. سپس اجازه می دهد تا کاربر گزینه مدنظر را انتخاب کند. پس از انتخاب گوگل اقدام به بررسی دقیق صفحه مورد نظر می کند و می فهمد با توجه به جستجو انجام شده بهترین گزینه برای کاربر کدام است.

الگوریتم RankBrain گوگل و نحوه پیدایش و تکامل آن را در بخش بالایی این مقاله مطرح کردیم و در ادامه این مقاله آموزش سئو، می خواهم نکات کلیدی الگوریتم RankBrain را از دیدگاه سئو سایت برای شما دوستان عزیزم بررسی و آنالیز نمایم.

RankBrain و سئو

الگوریتم RankBrain، هزاران زبان از انگلیسی گرفته تا هندی را می فهمد و هدف اصلی آن کمک به گوگل برای ارائه نتایج صحیح بوده و به طور کلی می خواهد تجربه بهتری را برای کاربرانی که عبارتی را جستجو می کنند فراهم آورد.

تفاوت اصلی دنیای قبل و بعد از الگوریتم RankBrain این است که قبل از آن، تیم مهندسین نرم افزار گوگل، به نحوی در پی تغییر و اصلاح الگوریتم های ریاضی بودند که این الگوریتم ها نتایج جستجو و رنک ها را تشخیص دهند و از این الگوریتم نیز تا زمانی که آپدیت جدیدی ارائه شود استفاده خواهد شد. با اینکه RankBrain بخشی از الگوریتم اصلی بوده و گوگل برای تمامی جستجوها از آن استفاده می کند (از سال 2016) اما باز هم شاهد تغییرات و نوساناتی در این الگوریتم هستیم. این بدین معناست که هم اکنون نیز نتایج جستجو منطبق با رویدادهای واقعی دنیا هستند.

بهینه سازی سایت برای الگوریتم RankBrain

دوستان عزیزم، با آنکه RankBrain به هسته الگوریتم های دیگر تشابه دارد، اما بهتر است بر روی تغییر استراتژی خود متمرکز شوید (مخصوصا اگر استراتژی شما بیشتر بر پایه بک لینک است). چرا که RankBrain یک الگوریتم کلاسیک مثل الگوریتم های پاندا و پنگوئن نیست.

ما پیش از این یاد گرفته بودیم چگونه با الگوریتم های قبلی برخورد کنیم. برای مثال می دانستیم چطور از گیر جریمه های الگوریتم پنگوئن بگریزیم و به لطف راهنماهای موجود، می دانستیم چطور باید الگوریتم پاندا را راضی نگه داریم. اما RankBrain مدلی است که نمی شود به طور خاص آنرا بهینه کرد. 

قوانین الگوریتم RankBrain

تکنیک صفحات Doorway را فراموش کنید

روش تولید محتوا با تمرکز بر روی کلمات کلیدی و تولید صفحه ای به منظور جایگذاری یک کلمه کلیدی خاص، دیگر منسوخ شده است. آپدیت الگوریتم مرغ مگسخوار (Hummingbird) در سال 2013 این روش را نابود کرد و الگوریتم RankBrain حتی از آن هم فراتر رفته است.

متاسفانه من هنوز هم میبینم از این تکنیک استفاده می شود. در زمان تولید محتوا و ساختار URLها، باید به هر دو بعد تجربه کاربری (UX) و کلمات کلیدی توجه شود و تمرکز باید بر روی تولید صفحات باارزش و با کیفیت باشد.

به دلیل اینکه الگوریتم RankBrain میزان تاثیر فاکتورهای رنک دهی برای هر عبارت جستجو را تغییر داده است، دیگر برای تمام عبارت هایی که جستجو می شوند، یک روش خاص برای رنک دهی استفاده نمی شود. به عبارت دیگر در این الگوریتم به هر کلمه یک وزن خاص اختصاص می دهد و بر مبنای آن مطابق با جستجوهای صورت گرفته، عملیات رنکدهی انجام میشود.

برخی کاربران در جستجوهای خود به دنبال اطلاعات اساسی مثلا درباره شهر خاصی می گردند و برخی دیگر نیاز به محتوای تازه، محتوای خلاصه، محتوای طولانی، تعداد زیادی لینک و غیره دارند. مدل جدیدی که RankBrain برای وزن دهی به فاکتورهای مختلف ارائه کرده است، تقسیم بندی های استاندارد قدیم را دستخوش تغییر کرده است.

ساختار لینک های داخلی

از قوانینی که گوگل برای کیفیت جستجوها معرفی کرده متوجه می شویم که گوگل در زمان رنک دادن به یک صفحه، محتوای اصلی و مکمل را مدنظر قرار می دهد. همچنین زیرشاخه URLها و صفحاتی که در محتوای اصلی لینک آنها درج شده نیز حائز اهمیت هستند.

بهینه سازی ساختار لینک های داخلی برای انتقال اعتبار و رنک صفحات قوی به صفحات ضعیف، یکی از روش های استاندارد سئو کردن صفحه بوده است. اما مسئله ای که اهمیت دارد این است که تعداد مناسبی از لینک ها را در صفحه درج کنیم تا به تجربه کاربری آسیبی وارد نشود.

آینده RankBrain چه خواهد بود؟

در ابتدا که در سال 2015 الگوریتم RankBrain ارائه شد، تنها 15% جستجوهای صورت گرفته با این الگوریتم کار می کردند. اما درست در سال 2016، اعتماد به نفس گوگل برای این الگوریتمش افزایش یافت و این الگوریتم جدید گوگل به تمامی جستجوهای صورت گرفته اعمال شد. بسیاری از تغییراتی که در سال 2016 شاهد آن بودیم، به دلیل همین امر بود.

الگوریتم رنک برین در حال پیشرفت است و در درک مفاهیم، ارتباطات معنایی و ارتباط بین عبارت های جستجو شده و موضوع صفحات بهتر شده است. این پیشرفت علاوه بر جستجوی معمولی، بر روی جستجوی صوتی نیز تاثیر می گذارد.

RankBrain چیست,الگوریتم RanBrain گوگل,الگوریتم RankBrain

5 نظر در مورد مقاله “ الگوریتم RankBrain گوگل ” ثبت شده است
  1. مهدی

    همانطور که میدونیم گوگل همه‌ی کاربرانش رو رصد میکنه و با پردازش این اطلاعات میدونه که شما به چه چیزهایی گرایش دارید.
    برداشتی که من این AIO داشتم اینه که گوگل میخواد با توجه به ترجیحات کاربری که جستجو رو انجام داده نتایج رو لیست کنه.
    یک مثال ساده میزنم من به عنوان مخاطب همیشگی خبرآنلاین وقتی موضوع خبری رو توی گوگل سرچ میکنم گوگل سایت خبرآنلاین رو بهم پیشنهاد میده. اما یکی دیگه که طرفدار مشرق‌نیوزه و اون سایت خبری رو پیگیری میکنه با همون موضوع خبری که من سرچ کردم ابتدا سایت مشرق‌نیوز برای ایشون نمایش داده میشه!
    و این یعنی هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه!
    آینده نزدیک گوگل: من از علایق تو خبر دارم و تو رو بهتر از خودت میشناسم پس به من دروغ نگو!


  2. شیخی

    مقاله خوبی بود ولی هیچی نفهمیدم
    تویه یه خط خلاصه بگید که کار این الگوریتم چیه و برای نتیجه بهتر وبمسترها باید چیکار کنند


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      دوست عزیزم مباحث مرتبط با این الگوریتم پیچیده است و این مقاله برای متخصصین نگاشته شده است.
      به هر حال این الگوریتم به افزایش هوش مصنوعی الگوریتم گوگل اشاره دارد و در واقع به صورت غیر مستقیم به مباحث Structured Data اشاره می کند


  3. عرفان رحیمی

    سلام و احترام جناب قمصری:

    ابتدا ممنون بابت تولید این مقالات ارزشمند و دوم اینکه:

    در جایی از مقاله نوشتید این الگوریتم به سه بخش خلاصه میشه:
    تفسیر پژوهش های کاربران
    بررسی گرایشات جستجوی کاربران
    انتخاب نتایج (آیتم ها) از پایگاه داده

    سوالم اینه مگر گوگل پیش از این چنین اقداماتی را انجام نمی داده ؟
    مگر با توجه به نوه عباراتی که ما در گذشته جست و جو کرده بودیم نتایج کنونی را لیست نمی کرد؟

    ممنون میشم یک توضیحی در این باره بفرمایید

    تشکر از شما


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      گوگل پیش از این (در سالهای گذشته) بیشتر به کمیت ها دقت می کرد و حال به کیفیت دقت می کند. تفسیر جستجوهای کاربران کاری است که گوگل به تازگی شروع به انجام ان کرده است. این پروژه به انجا می کشد که گوگل پیشبینی کرده است در چند سال آینده می تواند حدس بزند که کاربر به دنبال چه چیزی می گردد …


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود