الگوریتم RankBrain گوگل

حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 19 امتیاز : 3.9]

همانطور که می دانید گوگل در سال های اخیر بیش از پیش اقدام به بروزرسانی الگوریتم های خود کرده است و به سرعت درصدد این است تا الگوریتم های سئوی خود را با استفاده از تکنیک های جدید آپدیت نماید و هر دوره، از نسخه های جدید آنها رونمایی کند.

در سال های اخیر تکنیک های AI یا Artificial Intelligence بیش از پیش گسترش یافت اما با ظهور پدیده ای به نام سئو سایت و اهمیت رنکدهی توسط الگوریتم های گوگل در سال های اخیر، شاهد ظهور نسل جدیدی از تکنیک های هوش مصنوعی با نام AIO یا Artificial Intelligence Optimization هستیم.

اخیرا گوگل اعلام کرده است که عملیات رنکدهی با استفاده از تکنیک های AI دیگر صورت نمی گیرد و به جای آن از فراهوش مصنوعی AIO استفاده می شود.

الگوریتم RankBrain نیز یکی از تکنیک های AIO می باشد که گوگل بارها اقدام به آپدیت آن کرده است.

HTTPS و سئو موبایل در ابتدای معرفیشان بسیار مورد توجه قرار گرفتند اما با ظهور الگوریتمی مانند RankBrain تمامی توجهات به سمت این الگوریتم جلب شد.

برای اینکه مفهوم AIO را بهتر درک نمایید در ادامه مثالی برایتان می آورم. فرض کنید گوگل مانند یک بچه باشد. این بچه نیاز به آموزش، مراقبت و پرستاری دارد. همچنین نیازمند کسب علم و دانش است و می بایست منابع و کتاب هایی در اختیارش قرار بگیرد. حال تصور کنید که اگر منابعی که در اختیار این کودک هستند مناسب نباشند، آنگاه چه اتفاقی برای این کودک خواهد افتاد؟ آیا این کودک قادر خواهد بود خود را اصلاح و با در اختیار گذاشتن اطلاعات و منابع جدید خودش را بروز کند؟

AIO نیز دقیقا به مانند این کودک عمل کرده و اطلاعات خود را از منابع گوگل دریافت می کند.

Gary Illyes، یکی از مدیران ارشد گوگل در تاریخ 27 ژوئن 2017 در توییتی عنوان کرد که بیشتر سایت ها می توانند توسط این الگوریتم سئو شوند، زیرا آنها می دانند که چگونه از این الگوریتم استفاده کنند (البته مثل همیشه نامفهوم صحبت کرد).

بهینه سازی توسط این الگوریتم کار جدید و پیچیده ای نیست. در این مقاله به بررسی الگوریتم RankBrain پرداخته می شود تا ببینیم چیست و چه کاری انجام می دهد.

RankBrain چیست؟

RankBrain چیست,الگوریتم RanBrain گوگل,الگوریتم RankBrain

الگوریتم رنک برین، یک الگوریتم پیچیده یادگیرنده به زبان ماشین است که توسط گوگل برای پردازش داده های کیفی (محتوای نوشته شده) به داده های کمی (محتوای ریاضیات) و تبدیل آنها به زبان قابل فهم برای کامپیوتر، مورد استفاده قرار می گیرد.

15 درصد پروسه های بازجست گوگل، جدید هستند؛ لذا کاملا مشهود است که از این الگوریتم قبلا در بازجست های گوگل استفاده نشده و کاملا ایده ای بکر می باشد. همچنین این الگوریتم پس از اعلام رسمی شرکت گوگل به طور آزمایشی برای مدتی مورد استفاده قرار گرفت.

از سوی دیگر، تعداد بازجست (Query) ها به نسبت سال 2007 میلادی 25 درصد کاهش یافته است. اما با افزایش استفاده از تلفن های هوشمند، میزان نفوذ اینترنت در سراسر جهان افزایش و رشد چشمگیری داشته است.

الگوریتم RanBrain گوگل در سه قسمت خلاصه می گردد:

  • تفسیر پژوهش های کاربران
  • بررسی گرایشات جستجوی کاربران
  • انتخاب نتایج (آیتم ها) از پایگاه داده

یادگیری ماشین یا Machine Learning چیست؟

الگوریتم جدید گوگل,الگوریتم رنک برین,الگوریتم های سئو

یادگیری ماشین یکی از علوم کامپیوتر محسوب می شود و در سال 1959 میلادی توسط آرتور ساموئل تعریف شد. یادگیری ماشین این قابلیت را به رایانه ها می دهد که بدون استفاده از تکنیک های برنامه نویسی قادر باشند برنامه ریزی کنند و یاد بگیرند.

ساموئل تحقیقات گسترده ای در این زمینه انجام داد که منجر به کشف الگوهای جدید و ارائه نظریه یادگیری محاسباتی تکامل یافته شد.

ماهیت یادگیری ماشین به طور خلاصه براساس الگوریتم، پیش بینی الگوهای داده ای و فرکانس های آماری می باشد. قبلا الگوریتم RankBrain از تعداد زیادی نرم افزار جهت رتبه بندی استفاده می کرد که این نرم افزارها به صورت یک سیستم جامع اطلاعاتی و یکپارچه عمل می کردند اما درست از زمانیکه رویه الگوریتم RankBrain با توجه به فرمت جدید AIO رونمایی شد نحوه رنکدهی و شناسایی داده ها کاملا دچار تغییر شد.

برخی از این نرم افزارها در ذیل آمدند:

  • Spam E-mail
  • Filtering
  • Intruder Detection
  • OCR یا Optical Character Recognition
  •  و …

در حالیکه این یک تکنیک هوش مصنوعی است اما با دیدن این نرم افزارها متوجه می شوید که تکنیک های قبل چندان در مقایسه با هوش مصنوعی جدید عملکرد بالایی نداشته اند.

قوانین یادگیری ماشین:

بررسی الگوریتم RankBrain,قوانین الگوریتم RankBrain

ARL یا Association Rule Learning یک روش یادگیری ماشین برای کشف روابط میان متغیرها در پایگاه داده های بزرگ با استفاده از معیارها و الگوهای پیشنهادی جدید می باشد.

در گذشته این روش عموما برای بازاریابان و برای تعیین رفتار خرید مصرف کنندگان مورد استفاده قرار می گرفت. همچنین این روش میزان وفاداری آنها را مشخص می کرد.

برای مثال این روش اکنون از طرق گوناگون بررسی می شود؛ مثلا با اهدای کارت وفاداری به مشتریان و تعیین میزان مصرف در بازه های زمانی مختلف الگوهای رفتار خرید مشتریان را بررسی می کردند.

همچنین ARL را می توانید برای پیش بینی اشتراک پذیری (Association) مورد استفاده قرار دهید. برای درک بهتر این مفهوم فرض کنید کاربری محصولاتی از قبیل پیاز، گوجه و … را خریده است، می توان پیش بینی کرد این کاربر به محصولات دیگری از جمله خیار یا کاهو نیز نیاز دارد. زیرا ما پیش بینی کردیم که کاربر مثلا با داشتن پیاز و گوجه می خواهد سالاد درست کند …

در این حالت ما اشتراک پذیری محصولات خریداری شده را برای درخواست خرید محصولاتی دیگر در آینده بررسی و پیش بینی کردیم. این را به طور کلی اصل اشتراک پذیری یا Association Rule می نامند.

الگوریتم RankBrain از این اصل در ارائه نتایج جستجوی هوشمند خود استفاده می نماید، به ویژه زمانی که این الگوریتم ارزش واقعی خود را نشان می دهد که یک عبارت معنایی چندگانه داشته باشد و کار پیش بینی و جستجو در بازجست ها مشکل گردد.

مفهوم ARL یا Association Rule Learning:

RankBrain چیست,الگوریتم RanBrain گوگل,الگوریتم RankBrain

مهمترین ایده و مفهوم اصلی ARL پشتیبانی و اعتماد است.

پشتیبانی:

پشتیبانی در ARL به منظور اندازه گیری المان ها و معیارهایی است که در پایگاه داده مورد استفاده قرار می گیرند. البته به این نکته توجه کنید که این معیار کاملا متفاوت با بحث چگالی کلمات کلیدی است همچنین کاملا متفاوت با بحث تعداد نمایش کلمات کلیدی می باشد.

اعتماد:

اعتماد در ARL فاکتوری است که به بررسی درستی قوانین در یک بازه زمانی خاص گفته می شود. به طور مثال ممکن است قانونی در یک بازه زمانی دستخوش تغییر شود. برای اطمینان از درستی قوانین، آنها را در بازه های زمانی مشخص و یا تصادفی بررسی می نمایند.

این فاکتور گاها می تواند بسیار پیچیده باشد و کاربران را در رسیدن به جواب درست کمی با پیچیدگی مواجه سازد. مثلا:

وقتی در پایگاه داده آیتمی (مثلا X) را مورد جستجو قرار می دهید در پاسخ ممکن است چندین جواب برای مسئله شما یافت شود، (مثلا Y، Z) به عبارت دیگر چندین جواب درست برای یک مسئله درست به نظر می رسد.

ارتباطات و قوانین الگوریتم RankBrain خاص هستند که برای ارتباط با کاربران خود نیز از آنها استفاده می کند. RankBrain، الگوریتم جدید گوگل در قسمت پشتیبانی به دو فرآیند اساسی تقسیم بندی می شود:

الف) حداقل پشتیبانی برای آیتم هایی که به صورت مکرر در پایگاه داده ایجاد شده است.

ب ) حداقل اعتماد برای آیتم هایی که به صورت مکرر از قوانین تبعیت می کنند.

استفاده از این دو قانون باعث می شود یکپارچگی و اعتماد کاربران افرایش یابد. البته حداقل پشتیبانی و اعتماد به منظور آیتم های تکراری است که این کار باعث افزایش سرعت در دسترس پذیری و یکپارچگی سایر اطلاعات پایگاه داده می شود.

مقاله سنگینی بود نه؟! اگر سوالی برایتان پیش آمده، پیشنهاد می کنم دوباره مقاله را به دقت مطالعه کنید و در صورت رفع نشدن سوالتان، در قسمت نظرات آنرا بپرسید.

5 نظر در مورد مقاله “ الگوریتم RankBrain گوگل ” ثبت شده است
  1. عرفان رحیمی

    سلام و احترام جناب قمصری:

    ابتدا ممنون بابت تولید این مقالات ارزشمند و دوم اینکه:

    در جایی از مقاله نوشتید این الگوریتم به سه بخش خلاصه میشه:
    تفسیر پژوهش های کاربران
    بررسی گرایشات جستجوی کاربران
    انتخاب نتایج (آیتم ها) از پایگاه داده

    سوالم اینه مگر گوگل پیش از این چنین اقداماتی را انجام نمی داده ؟
    مگر با توجه به نوه عباراتی که ما در گذشته جست و جو کرده بودیم نتایج کنونی را لیست نمی کرد؟

    ممنون میشم یک توضیحی در این باره بفرمایید

    تشکر از شما


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      گوگل پیش از این (در سالهای گذشته) بیشتر به کمیت ها دقت می کرد و حال به کیفیت دقت می کند. تفسیر جستجوهای کاربران کاری است که گوگل به تازگی شروع به انجام ان کرده است. این پروژه به انجا می کشد که گوگل پیشبینی کرده است در چند سال آینده می تواند حدس بزند که کاربر به دنبال چه چیزی می گردد …


  2. شیخی

    مقاله خوبی بود ولی هیچی نفهمیدم
    تویه یه خط خلاصه بگید که کار این الگوریتم چیه و برای نتیجه بهتر وبمسترها باید چیکار کنند


    • امیر قمصری

      درود بر شما

      دوست عزیزم مباحث مرتبط با این الگوریتم پیچیده است و این مقاله برای متخصصین نگاشته شده است.
      به هر حال این الگوریتم به افزایش هوش مصنوعی الگوریتم گوگل اشاره دارد و در واقع به صورت غیر مستقیم به مباحث Structured Data اشاره می کند


  3. مهدی

    همانطور که میدونیم گوگل همه‌ی کاربرانش رو رصد میکنه و با پردازش این اطلاعات میدونه که شما به چه چیزهایی گرایش دارید.
    برداشتی که من این AIO داشتم اینه که گوگل میخواد با توجه به ترجیحات کاربری که جستجو رو انجام داده نتایج رو لیست کنه.
    یک مثال ساده میزنم من به عنوان مخاطب همیشگی خبرآنلاین وقتی موضوع خبری رو توی گوگل سرچ میکنم گوگل سایت خبرآنلاین رو بهم پیشنهاد میده. اما یکی دیگه که طرفدار مشرق‌نیوزه و اون سایت خبری رو پیگیری میکنه با همون موضوع خبری که من سرچ کردم ابتدا سایت مشرق‌نیوز برای ایشون نمایش داده میشه!
    و این یعنی هوش مصنوعی به معنای واقعی کلمه!
    آینده نزدیک گوگل: من از علایق تو خبر دارم و تو رو بهتر از خودت میشناسم پس به من دروغ نگو!


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *