
Accelerated Mobile Pages که به نام AMP هم شناخته می شود و به زبان فارسی آن را صفحات موبایلی سریع می نامیم بخشی است که مدتی از رونمایی آن توسط گوگل در بخش webmaster tools گوگل می گذرد.براساس تجربه همواره اعلام کرده ام که وقتی گوگل در وب مستر چیزی را رونمایی می کند به زودی استفاده از آن را اجباری خواهد کرد.
پس لطفا حواستان باشد!
درچند ساله گذشته تعداد جستجوها از طریق موبایل بالاتر رفته است و بسیاری از افراد برای جستجو در سایت ها و به دست آوردن اطلاعات در زمینه های گوناگون از موبایل خود استفاده می کنند، بنابراین سازگار بودن صفحات وب با گوشی های هوشمند موبایل از اهمیت بسیار بالایی برخوردار شده است و در واقع به همین سبب است که گوگل پروژه صفحات موبایلی پرشتاب (AMP) را راه اندازی کرده است.
پروژه صفحات سریع موبایل چیست ؟
پروژه صفحات پرشتاب موبایل یک فریم ورک متن باز است (دوستان برنامه نویس دقت کنند) که هدف آن بهبود و افزایش سرعت نمایش صفحات وب در گوشی های تلفن همراه تمام مردم جهان است.
AMP چیست و چه کاری انجام می دهد؟
می توان گفت که صفحات موبایلی پرشتاب، در واقع نسخه ای از صفحات وب موبایل هستند که بر روی یک نسخه ابداعی HTML اجرا می شوند که در این HTML اکثر عناصری که باعث کاهش سرعت بارگذاری صفحات وب در گوشی های تلفن همراه می شوند (مانند Java Script و …) را حذف می کند. در این نسخه از صفحات وب، تنها استفاده از تگ های خاصی از HTML مجاز است و نمی توان از همه تگ ها استفاده کرد. به طور کلی در صفحات پرشتاب موبایل استفاده از کدهایی که حجم صفحات را افزایش می دهند غیر مجاز است.
AMP بهینه سازی وب سایت شما را در نتایج جستجو گوگل بهبود خواهد بخشید.
از زمان مطرح شدن الگوریتم Mobilegeddon در سال گذشته، سازگاری صفحات وب با گوشی های تلفن همراه، به یکی از مهمترین فاکتورهای رتبه بندی تبدیل شده است. بنابراین AMP که با هدف بارگذاری سریع صفحات وب در گوشی های تلفن همراه، ایجاد شده است می تواند در زمینه دستیابی وبسایت ها به رتبه بندی بهتر بسیار موثر باشد.
لطفا به خاطر داشته باشید که هرچند Accelerated Mobile Pages سرعت بارگذاری صفحات وب را افزایش می دهد و از این جهت در بهبود سئو سایت مهم است اما نسبت به سایر فاکتورهای بهینه سازی سایت از اولویت خاصی برخوردار نیست و فقط می توان آن را به عنوان یکی از تاکتیک های سئو مد نظر قرار داد.
باید خود را برای این دگرگونی آماده کنید
گوگل تلاش می کند تا با ارائه Accelerated Mobile Pages رفتار و عادات جستجو را در میان کاربران تلفن همراه تغییر دهد. دوستان عزیزم دیگر توجیه زیادی برای عدم استفاده از صفحات موبایلی پرشتاب وجود ندارد. زیرا با افزایش کاربران گوشی های تلفن همراه در دنیای وب، سایت هایی که با این تغییر هماهنگ نباشند به احتمال زیاد بخش بزرگی از ترافیک خود را از دست خواهند داد (تاکید می کنم به احتمال زیاااد)
اجرای صفحات موبایلی پرشتاب آسان است و گوگل تمامی موارد مورد نیاز را به صورت یک فریم ورک متن باز فراهم آورده تا صاحبان سایت ها را به پذیرش هر چه بیشتر آن تشویق کند.
به هر حال به همه برنامه نویسان محترم که می خواهند سورس سایت آنها در سئو سایت وضعیت مناسبی داشته باشد، پیشنهاد اکید می کنم که از این پس حواسشان بیشتر به کد نویسی هایشان باشد !!!
یادگیری کدهای amp بسیار بسیار ساده است اما کلا گوگل دنبال چیز دیگری است …
ادامه…
صفحات موبایلی پرشتاب (AMP): یکسالگی – آمار و اینفوگرافیک
تاثیرات AMPها برای بازاریان، توسعه دهندگان (خرد و کلان) و دست اندرکاران تجارت الکترونیک خارج از تصور است. پیاده سازی سریعتر صفحات وب موبایلی باعث رضایت کاربران می شود چرا که انتظار برای باز شدن صفحات باعث سرخوردگی آنها از جستجوی موبایلی میشود. تحقیقات اخیر گوگل نشان می دهد که 53 درصد کاربران زمانیکه از سرعت لود صفحات وب راضی نیستند و این زمان بیش از 2 یا 3 ثانیه طول میکشد از سایت موردنظر خارج میگردند.
اما AMP به زودی به ابزاری کلیدی در این عرصه تبدیل خواهد شد. چرا که در حال حاضر لیست AMP بصورت گسترده ای به عنوان نتیجه اصلی جستجوی موبایلی ارائه می شود. توسعه دهندگان و سازمان ها بزودی به اهمیت استفاده از AMP پی خواهند برد (نگران نباشید حداکثر تا سال 2017). همچنین شاید در حال حاضر AMP یک فاکتور برای رنکینگ بشمار نمیرود ولی زمان به شما نشان خواهد داد که همیشه اینگونه نخواهد ماند.
از طرف امیر قمصری به شما قول خواهم داد آنقدر سریع استفاده از AMP برای سایت های شما اجبار شود که حتی فکر آن را هم نکنید …
به مناسبت گرامیداشت یک سالگی AMP، دیوید بسریس، از مهندسین گوگل در ادامه لیستی از مواردی که شما را به استفاده از این سیستم ترغیب خواهد کرد، آورده است.
بزرگترین سازمانهایی که در حال حاضر از AMP استفاده میکنند:
- WordPress : AMP برای ده ها میلیون وبسایت و همینطور توسط توسعه دهندگان خاص استفاده میگردد.
- Reddit : اعلام کرده است که ده ها میلیون صفحه در سیستم AMP دارد.
- Bing : آی او اس و اندروید AMP را پشتیبانی میکنند.
- Ebay : پانزدهم میلیون صفحه مشخصات محصول، بصورت AMP ارائه کرده است.
- Pinterest : از AMP برای پین کردن استفاده میکند.
- Google : خود گوگل هم از AMP در نتایج جستجو استفاده میکند.
نتایجی که برای استفاده کنندگان AMP به ارمغان آمده است:
- Washington Post : بیست و سه درصد افزایش در تعداد کاربران جستجوی موبایلی که ظرف مدت 7 روز بازگشته اند.
- Slate : چهل و چهار درصد افزایش بازدید کاربران یکتای ماهیانه و 73 درصد افزایش در بازدید ماهیانه توسط کاربر واحد.
- Gizmodo : هشتاد درصد از ترافیک اخیر گیزمد از طریق AMP می باشد، 50 درصد افزایش پیش بینی شده.
- Wired : بیست و پنج درصد افزایش کلیک بدست آمده از نتایج جستجو.
- Relay Media : در 30 روز اخیر فقط بیش از 2.5 میلیون صفحه توسط ویرایشگران به AMP تبدیل شده اند. مانند Daily Dot، Hearst Television ، The Miami که اعتقاد دارند کاربران موبایلی که جستجو مطالب را از طریق AMP انجام میدهند 10 درصد بیشتر از صفحات رایج موبایلی زمان صرف میکنند.
عملکرد تبلیغات
در تحقیقاتی که اوایل امسال در خصوص عملکرد تبلیغات در صفحات با سیستم AMP و بدون آن توسط 150 توسعه دهنده وب انجام شد. نتایج بصورت زیر بدست آمد:
- بیش از 80 درصد توسعه دهندگان به نرخ بازدید بالاتری دست یافتند.
- بیش از 90 درصد توسعه دهندگان به CTR های بالاتری رسیدند.
- اکثر توسعه دهندگان CPM های بالاتری را مشاهده کردند (میزان ایمپکت در مناطق محلی و بهینه سازی سایت های بدون AMP).
البته تمامی دستاورد های بالا کمی خوشبینانه اند چون توسط تیم AMP گوگل جمع آوری شده است. اجرای AMP به سادگی برای همه جا جواب خوبی نمیدهد و در بعضی موارد CTR پایینتری را نشان داده است. همچنین ضمانتی وجود ندارد که گوگل این فرمت را در 12 ماه گذشته به عنوان تله بکار نبرده باشد، همانند کاری که با داستان نویسندگی محتوا انجام داد. و اما در پایان این مقاله اینفوگرافی برای شما تهیه کرده ام که تمامی نگرانی هایتان را از بین ببرد … (پایین تصویر را بخوانید!)
در هر حال باید به قطع اعلام کنم، به زودی سایت هایی که دارای الگوریتم AMP نیستند رتبه های خوب خود را از دست خواهند داد و الآن زمان بسیار خوبی برای کسانی است که می خواستند در سایت خود تکنیکی را ایجاد یا رعایت کنند که هر کسی آن را انجام نداده است …
ادامه…
صفحات amp صفحاتی هستند که در یک وب سایت جهت سازگاری بیشتر با دستگاه موبایل ایجاد می شوند و هدف آن ها بهبود تجربه کاربری بازدید کنندگانی است که از تلفن همراه برای مشاهده سایت استفاده می کنند. amp یک فریم ورک اوپن سورس (متن باز) است که به عنوان یک ابتکار مشترک توسط گوگل و چندین شرکت دیگر ارائه شده است.
“پروژه صفحات موبایلی تسریع شده” یا همان صفحات amp، در سال 2015 توسط گروهی از شرکت ها از جمله گوگل، وردپرس و غول نرم افزاری Adobe، راه اندازی شد.
Amp مخفف چیست؟
amp مخفف سه کلمه Accelerated Mobile Pages به معنای صفحات موبایل شتاب گرفته است. با AMP می توان نسخهای ساده از وب سایت ایجاد کرد که با سرعت بسیار زیادی در موبایل بارگیری شود. مشخصه AMP کاهش عناصر جاوا اسکریپت، CSS و استفاده از شبکه تحویل محتوا (CDN) می باشد.
اهمیت استفاده از AMP
این روز ها تعداد جستجوهای انجام شده از طریق دستگاه های تلفن همراه، نسبت به دسکتاپ بسیار بیشتر شده است. به همین دلیل تقاضای زیادی مبنی بر افزایش سرعت بارگذاری صفحات وب در موبایل، از سوی کاربران مطرح شد و در پی آن، صفحات amp با هدف برطرف کردن این نیاز ارائه شدند.
گوگل نمایش سایت های استفاده کننده از صفحات amp را برای کاربران در نتایج جستجو موبایلی، در اولویت قرار می دهد. از سوی دیگر همانطور که گفته شد امروزه تعداد کاربرانی که از طریق تلفن همراه خود جستجو می کنند بسیار زیاد شده است؛ پس اگر می خواهید این کاربران را از طریق گوگل به وبسایت خود جذب کنید، داشتن استاندارد amp در وب سایت، امری ضروری است.
امروزه تقریباً تمام رسانه های آنلاین بزرگ از صفحه AMP استفاده می کنند؛ زیرا آن ها ارزش بارگذاری سریع وب سایت در موبایل را درک کردهاند. در وردپرس نیز با کمک افزونه amp وردپرس، کاربران می توانند از طریق AMP سایت را مشاهده کنند.
در دهه گذشته، استفاده از تلفن های همراه هوشمند، در بسیاری از کشورها نسبت به کامپیوتر ها رایج تر شده است. مردم برای جستجوی رستورانی که در نزدیکی آن ها است، خرید، خواندن اخبار و… از تلفن همراه خود استفاده می کنند.
پس به ویژه برای کاربران تلفن همراه، مهم است که وب سایت ها به سرعت بارگذاری شوند. همچنین گفته می شود استاندارد amp سه ثانیه است و اگر بارگذاری یک صفحه وب سایت بیشتر از 3 ثانیه طول بکشد، اکثر کاربران تلفن همراه، صفحه را ترک خواهند کرد.
نحوه کار amp
سرعت بارگیری محتوای وب، به سرعت اینترنت و حجم فایل های موجود در صفحه بستگی دارد. اگر حجم فایل هایی که باید بارگذاری شوند خیلی زیاد باشد، ممکن است برخی از صفحات به کندی بارگیری شوند، حتی اگر سرعت اتصال اینترنت بالا باشد. به طور متقابل، اگر یک صفحه از نظر فنی بهینه شده باشد و فایل های آن حجم کمی داشته باشند، ولی سرعت اینترنت کم باشد، باز هم سرعت بارگذاری صفحه کاهش می باید.
AMP نمی تواند بر سرعت اتصال اینترنت تأثیر بگذارد، اما می تواند عناصر موجود در صفحه را جهت افزایش سرعت بارگذاری، بهینه کند. نحوه کار amp به گونه ای است که بهترین شرایط را برای بارگیری سریع یک وب سایت در تلفن همراه ایجاد کند، حتی زمانی که سرعت اینترنت کند باشد. برای انجام این کار، تعداد عناصر جاوا اسکریپت و CSS موجود را تا حد ممکن کاهش داده و فقط منابع ضروری در بارگذاری صفحه را حفظ می کند.
کلید کاهش زمان بارگذاری توسط AMP، در درجه اول کاهش تعداد فایل هایی است که بارگذاری می شوند و عامل مهم دیگر یک سرور پروکسی است که کش صفحه مورد نظر را آماده نگه می دارد. این محتوا کش شده از طریق یک شبکه تحویل محتوا (Content Delivery Network) منتقل میشود، که مزیت آن این است که صفحه همیشه میتواند با همان سرعت در مرورگر کاربر مجددا ساخته شود.
ساخت صفحه amp
برای ساخت صفحه amp تعدادی ویژگی خاص HTML باید در سورس صفحه وجود داشته باشند تا صفحه بتواند روی AMP اجرا شود. تگ های AMP خاص، به عنوان مثال amp-img ،amp-video ،amp-audio یا amp-iframe در HTML وجود دارند که نمونه ای از آن ها را در ادامه ذکر خواهیم کرد:
علاوه بر این، برچسب های زیر باید در هر صفحه گنجانده شوند تا بتوانند با استفاده از AMP به درستی نمایش داده شوند:
مزایای amp
- برای سایت هایی که تبلیغات دارند: برای درج تبلیغات می توان از AMP با انواع فرمت های تبلیغاتی مختلف استفاده کرد. در این حالت محتوای تبلیغاتی به صورت غیر همزمان بارگیری شده که موجب می شود بارگذاری صفحه به دلیل وجود تبلیغ مختل نشود.
- برای صاحبان وب سایت ها: سایت ها از قرارگیری صفحات AMP خود در نتایج برتر جستجو موبایلی بسیار سود می برند. همچنین قابلیت استفاده بالای وب سایت برای موبایل نیز به بهبود تجربه کاربری کمک می کند.
- برای کاربران: وب سایت هایی که از AMP استفاده می کنند برای کاربران عالی هستند؛ زیرا آن ها مجبور نیستند برای بارگیری صفحات به مدت طولانی منتظر بمانند و حتی می توانند هنگام کند بودن سرعت اینترنت، صفحات را با سرعت بالا بارگیری کنند.
همچنین علاوه بر AMP، استراتژیهای دیگری به منظور بهینه سازی سایت برای موبایل وجود دارند، از جمله طراحی وب واکنشگرا (Responsive) یا استفاده از URL های مجزای تلفن همراه.
شاید AMP بودن سایت ها تو سرچ با موبایل بیشتر تاثیر بزاره و نوسان ایجاد کنه ولی فک کنم سایت های ایرانی همین که تو موبایل درست نمایش داده بشن کافیه و گوگل تا همین جاش کلی خوشحال میشه حالا اصراری نیست با سرعت لود بشن .
سلام آقای قمصری
ممنونم از شما که به این مسئله با اهمیت پرداختید . بارگذاری سریع تر و بهتر سایت ها تو موبایل واقعا یه ضرورتیه که گوگل به اون گیر داده . فک می کنم این موضوع در تکمیل بحث Mobile Friendly بودن سایت هاست .
تو سئو سایت ها تغییرات بزرگی در پیش داریم که باید براشون آماده بشیم .
مقالات تون مثل همیشه عالی بود . متشکرم
سلام من بیشتر مقالات سایت شما رو دنبال می کنم . دیدم تو سایت شما زیاد از سازگاری با موبایل در راستای سئو سایت ها صحبت کردید سایت خودم رو رسپانسیو کردم ولی راستش این مقاله شما کمی سنگین بود .
به نظر من با توجه به رویکردی که گوگل در پیش گرفته صفحات وب به سمت ساده و سبک شدن پیش خواهند رفت و شاید روزی برسه که دیگه از افزونه های حجیم و سنگین به صورت کلی در سایتها خبری نباشه
واقعا باید از گوگل تشکر کرد که سعی داره خواسته کاربران رو برآورده کنه و تبلیغات مزاحم رو از وبسایتها حذف کنه. سایتهای سریع و کم حجم و در عین حال با کیفیت از نظر محتوا بسیار ایده آل هستند
سلام با توجه به رشد استفاده از گوشی ها و تبلت این مورد یکی از مهمترین فاکتور های بهینه سازی برای گوگل به شمار می رود . متشکرم از شما
سلام و تشکر بایت این مقاله عالی فقط متوجه خط اخر نشدم “یادگیری کدهای amp بسیار بسیار ساده است اما کلا گوگل دنبال چیز دیگری است …”؟؟