آموزش سئو برای موبایل – قسمت اول

آموزش بهینه سازی سایت برای موبایل,آموزش سئو سایت,بهینه سازی برای موبایل

آموزش سئو سایت برای موبایل، همواره یکی از مهم ترین سرفصل های آموزش سئو در کلاس های امیر قمصری بوده که تاکید بسیاری نیز بر آن داشته است.

ما در این راهنمای جامع و جدید، به شما تمام موضوعات مرتبط با سئو موبایلی را ارائه می کنیم.

نخست، ما به شما نشان می دهیم که چرا بهینه سازی موبایل حالا نسبت به هر زمان دیگری، مهم تر می باشد.

سپس، به شما کمک می کنیم که سایت خودتان را برای mobile-first index گوگل آماده کنید.

به نظر جالب است نه؟ خب پس بیایید شروع کنیم …

سرفصل های آموزش بهینه سازی سایت برای موبایل

فصل اول : مفاهیم بهینه سازی موبایل 

فصل دوم : نحوه اجرای یک وب سایت موبایل که در گوگل رتبه بندی شود

فصل سوم : نحوه سئو سایت برای موبایل

فصل چهارم : نحوه بهینه سازی سایت برای موبایل از نظر سیگنال های تجربه کاربری (UX)

فصل  پنجم : نکات پیشرفته سئو برای موبایل و بهترین روش های اجرا

فصل اول :

مقدمه بهینه سازی موبایل

در این بخش از نیوسئو، هدف ما کمک به مبانی بهینه سازی موبایل است.

بنابراین اگر شما مطمئن نیستید که سایت شما از نظر موبایل بهینه سازی شده است، این بخش می تواند بسیار به شما کمک کند.

سپس در این بخش، بعضی از استراتژی ها یا تکنیک های پیشرفته را در اختیار شما قرار می دهیم.

  • مفهوم سئو برای موبایل

سئو موبایل، یعنی بهینه سازی وب سایت برای کاربرانی که از تلفن های هوشمند و تبلت ها استفاده می کنند. بهینه سازی موبایل همچنین شامل ایجاد دسترسی برای منابع سایت خودتان در اختیار خزنده های موتور های جستجو می باشد.

  • اهمیت سئو سایت برای موبایل

به صورت کلی میتوان گفت تعداد کسانی که از جستجوهای موبایل استفاده می کنند، در حال انفجار می باشد!

در حقیقت، 58% از تمام جستجوها در گوگل حالا با استفاده از دستگاه های موبایل انجام می شود و این میزان، رو به افزایش می باشد.

آموزش بهینه سازی سایت برای موبایل,آموزش سئو سایت,بهینه سازی برای موبایل

بر اساس گوگل، 27.8 میلیون جستجو بر روی دستگاه های موبایل بیشتر از دستگاه های دسکتاپ انجام می شود.

کاملا مشخص است که موبایل، آینده جستجو می باشد و به همین دلیل هم گوگل کل الگوریتم های خودش را به صورتی طراحی کرده است که بر روی جستجوی موبایل متمرکز شده است.

آیا اکنون سئو به طور کلی بر سئو در موبایل متمرکز شده است؟

تقریبا می توان گفت بلی. حداقل وقتی که شما می خواهید سایت خودتان را برای گوگل بهینه سازی کنید، شما باید بهینه سازی موبایل را در نظر داشته باشید.

امروزه، 95% از جستجوی موبایل بر روی گوگل انجام می شود و برای این که گوگل بتواند سلطه همیشگی خودش را حفظ کند، کل الگوریتم های خودش را به صورتی تغییر داده است تا بهینه سازی برای موبایل به اولویت اول آن ها تبدیل شود.

بهینه سازی سایت برای موبایل,ریسپانسیو بودن سایت,سئو برای موبایل

در حقیقت، آن ها این کار را از قبل انجام داده اند …

نخست، گوگل به روز رسانی سازگار با موبایل (Mobile-Friendly Update) را منتشر کرد (یک به روز رسانی که خیلی از افراد، آن را با نام Mobilegeddon می شناسند)

سئو سایت برای موبایل,سئو موبایل,طراحی واکنش گرا

این به روز رسانی، سایت هایی که سازگار با موبایل نبودند را جریمه کردند (به خاطر جستجوهایی که بر روی تلفن های هوشمند انجام شده بود).

اما در صورتی که مخاطبین هدف شما خیلی با موبایل جستجو نمی کردند، این موضوع مشکل خاصی نبود.

اما این حالت تا زمانی صدق می کرد که گوگل تمام جستجوهای خودش را مبتنی بر اولویت جستجوی موبایل انجام نمی داد. چطور؟ چون گوگل کل الگوریتم خودش را مبتنی بر موبایل نوشت و آن را الگوریتم Mobile-First نامید.

  • Mobile-first Index گوگل چیست؟

این الگوریتم، نتایج جستجو را تنها بر اساس نسخه موبایل آن صفحه، رتبه بندی می کند. بله، حتی اگر شما جستجوی خودتان را از دسکتاپ هم انجام دهید، باز هم اولویت گوگل برای ایندکس کردن صفحات، نسخه موبایل آن ها می باشد.

قبل از این به روز رسانی، ایندکس گوگل، از ترکیبی از نتایج مرتبط با موبایل و دسکتاپ استفاده می کرد.

بنابراین اگر کسی از یک آیفون جستجو می کرد، گوگل نتایج موبایل را به آن ها نشان می داد و اگر کسی هم با استفاده از دسکتاپ برای چیزی جستجو می کرد، آن ها نتایج دسکتاپ را برای او به نمایش می گذاشتند.

آموزش بهینه سازی سایت برای موبایل,آموزش سئو سایت,بهینه سازی برای موبایل

امروز، دیگر مهم نیست که شما از چه دستگاهی استفاده می کنید، گوگل در هر صورت نتایج را از ایندکس موبایل خودش نمایش می دهد.

در بخش های سوم و چهارم و پنجم، ما موضوعات بیشتری را در رابطه با این مسئله شرح می دهیم که چطور می توان متوجه شد که آیا سایتی برای موبایل بهینه سازی شده است یا خیر.

  • اهمیت Mobile-first Index گوگل

آیا Mobile-first Index گوگل، موضوع مهمی است؟

بستگی دارد.

در صورتی که سایت شما از قبل برای موبایل به خوبی بهینه سازی شده است، این موضوع خیلی مهم نیست.

بنابراین اگر سایت شما…

  • می تواند منابع را برای تمام دستگاه ها بارگذاری کند.
  • محتوایی را در نسخه موبایل سایت، پنهان نمی کند.
  • خیلی سریع مطابق با انتظار کاربران موبایل بارگذاری می شود.
  • دارای لینک های داخلی و ریدایرکت های سالم می باشد.
  • UX را ارائه می کند که برای تمام دستگاه های مورد استفاده کاربران مناسب و بهینه می باشد.

در این صورت جای نگرانی وجود ندارد.

در غیر این صورت، ممکن است شما متوجه شوید که به خاطر این به روز رسانی گوگل، رتبه سایت شما کاهش پیدا کرده است.

به همین دلیل در ادامه این راهنمای جامع، ما به شما کمک می کنیم که سایت خودتان را برای موبایل بهینه کنید.

اما اول از همه…

گوگل چه چیزی را به عنوان “موبایل” می شناسد؟

برای بیشتر افراد، دستگاه موبایل به معنی یک تلفن هوشمند یا تبلت است.

اما گوگل، تبلت را در دسته بندی خودشان قرار می دهد و بیان می کند “وقتی ما در رابطه با دستگاه های موبایل صحبت می کنیم، ما معمولا منظورمان تبلت ها نمی باشد.”

به بیان دیگر برای گوگل، موبایل به معنی تلفن های هوشمند می باشد.

در واقع، این خیلی بر روی سئو شما تاثیری نمی گذارد.

منظور اصلی ما از این مبحث این است که شما باید سایت خودتان را برای هر دستگاهی، بهینه سازی کنید.

این دستگاه ها شامل تلفن های هوشمند، تبلت ها و … و یا هر چیز دیگری است که Elon Musk در آینده اختراع می کند.

بخش دوم:

نحوه پیاده سازی وب سایت در موبایل 

نحوه پیاده سازی یک وب سایت موبایل که موجب رتبه بندی خوب در گوگل می شود، چگونه است؟

برای این که امروز بتوانید در زمینه سئو برای موبایل موفق شوید، سایت شما حداقل باید بر روی دستگاه های موبایل کار کند.

در نتیجه اگر بازدید کننده های موبایل نتوانند نسخه کامل سایت شما را دریافت کنند، قطعا با مشکل رو به رو می شوید.

خوشبختانه، اجرا کردن یک وبسایت موبایل، خیلی کار سخت یا پیچیده ای نیست.

و در این بخش من می خواهم به صورت کلی چند روش مختلف که با استفاده از آن ها شما می توانید یک نسخه موبایل از وبسایت خودتان را اجرا کنید را نمایش می دهم (با تمرکز بر روی بهینه سازی سایت برای موبایل).

  • چگونه نسخه موبایل سایت بسازیم؟

در آموزش طراحی سایت نسخه موبایل، شما سه گزینه پیش روی خودتان دارید.

سه روش مختلف برای پیکربندی سایت برای موبایل وجود دارد.

  1. استفاده از URL های مختلف (این موضوع با نام یک پیکربندی M هم شناخته می شود).

در این گام، شما یک نسخه اصلی دسکتاپ از سایت خودتان دارید. همچنین شما یک نسخه M از سایت خودتان هم دارید.

آموزش بهینه سازی سایت برای موبایل,آموزش سئو سایت,بهینه سازی برای موبایل

به بیان دیگر، سایت شما مشخص می کند که بازدید کننده از چه دستگاهی استفاده می کند و سپس آن ها را به URL انتقال می دهد که برای دستگاه آن ها بهینه سازی شده است.

URL های مختلف قبلا یک روش مناسب بود. اما امروز؟ خیلی دیگر این روش موثر نیست.

چرا؟ نخست به این دلیل که مدیریت این روش خیلی سخت است.

همچنین، سایت های M مشکلات سئو مختلفی دارند (مثلا این که شما باید برای هر محتوا یک URL جداگانه بر روی سایت خودتان داشته باشید و باید از تگ های “rel=canonical” و “rel=alternate” به صورت پیچیده استفاده کنید).

به صورت خلاصه، من پیشنهاد نمی کنم که شما سایت خودتان را به دو قسمت دسکتاپ و موبایل تقسیم بندی کنید. تقریبا می توان گفت این بدترین راه برای پیکربندی سایت در زمینه سئو سایت موبایلی می باشد.

  1. طراحی سایت داینامیک

زمانی که شما محتوا را به صورت پویا ارائه می کنید، تمام محتوای شما بر روی یک URL می باشد. اما شما مبتنی بر دستگاهی که کاربر ها استفاده می کنند، HTML/CSS مختلفی را به آن ها ارائه می کنید.

آموزش بهینه سازی سایت برای موبایل,آموزش سئو سایت,بهینه سازی برای موبایل

به عنوان مثال، اگر شما backlinko.com/seo-tools را بر روی دسکتاپ نگاه کنید، شما یک نسخه از پیش آماده شده از سایت برای دسکتاپ را مشاهده خواهید کرد.

اما در صورتی که شما این صفحه را از iPhone 8 نگاه کنید، شما باز هم همین صفحه را خواهید دید، اما یک نسخه مطابق با “iPhone 8” را می بینید.

سرویس دهی به صورت پویا قطعا بهتر از استفاده از نسخه M در وبسایت می باشد. اما این روش هم یک مشکل دارد. به عنوان مثال، سایت هایی که به صورت پویا سرویس می دهند، معمولا نسخه های دسکتاپ را به کاربران موبایل نمایش می دهند.

شما همچنین باید به صورت مداوم نسخه های مختلف از محتوای خودتان را برای دستگاه های جدیدی که منتشر می شوند، ایجاد کنید. در صورتی که شما این کار را نکنید، سایت شما ممکن است یک دستگاه جدید را شناسایی نکند… و به آن ها نسخه ای را نمایش دهد که بر روی دستگاه آن ها اصلا خوب باز نمی شود.

به صورت خلاصه، من استفاده از نسخه پویا را هم برای دستگاه های موبایل پیشنهاد نمی کنم. به جای آن، پیشنهاد می کنم از روش سوم استفاده کنید …

  1. طراحی وب سایت واکنشگرا

من همیشه بهترین گزینه را در آخر ارائه می کنم.

با استفاده از طراحی واکنش گرا، طرح کلی صفحه و محتوای شما مطابق با هر کاربر می باشد.

آموزش بهینه سازی سایت برای موبایل,آموزش سئو سایت,بهینه سازی برای موبایل

بهترین بخش این قضیه چیست؟ برای واکنش گرا بودن سایت دیگر نیازی به URL های مختلف یا HTML های مختلف برای هر دستگاه ندارد.

از نظر سازگاری با سئو، طراحی های واکنش گرا نسبت به همه طراحی های قبلی، بهتر عمل می کند.

چرا؟ به صورت خلاصه مزایای طراحی واکنش گرا یا ریسپانسیو بودن سایت:

  • تمام محتوای شما فقط بر روی یک URL قرار می گیرد (این موضوع برای دریافت لینک و اشتراک گذاشتن لینک ها بسیار خوب است).
  • دیگر لازم نیست تمام نسخه های وبسایت خودتان را از نظر سئو بررسی کنید (دیگر نیازی به استفاده از تگ های rel=canonical و نگرانی در رابطه با مشکلات محتوای تکراری وجود ندارد)
  • کاملا مطابق و سازگار با کاربر می باشد (UX یکی از مهم ترین بخش های سئو می باشد و RankBrain ارزش زیادی برای آن قائل است)
  • دیگر نیازی به ریدایرکت وجود ندارد (زیرا ریدایرکت باعث شکل گیری مشکلات سئو و کند شدن سایت شما می شود)

در نهایت اگر هنوز قانع نشده اید، خیلی راحت بگویم! گوگل می گوید بهتر است شما از طراحی های کنش گرا استفاده کنید! این هم ختم کلام!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود