
در این مقاله در ارتباط با بهینه سازی url بحث خواهیم کرد. همچنین بهترین نحوه آدرس دهی صفحات وب (url) را برای سئو بررسی می کنیم. url ها ،جدا از بحث جذابیت برای افراد، باید برای موتورهای جستجوگر نیز به شکلی مناسب طراحی شده باشند. به عبارت دیگر برای موتورهای جستجو نیز جذاب باشند.
URL به عنوان هویت اینترنتی برای تمام محتوای موجود در یک سایت به شمار می آید؛ زیرا کاربران در نگاه اول، آدرس URL شما را می بینند و اولین برداشت آن ها را از URL شما حاصل خواهد شد. اگر یک URL باعث گمراهی موتورهای جستجو شود، ممکن است ربات های جستجوگر نتوانند به محتوای سایت شما آن طور که باید دسترسی پیدا کنند.
بنابراین، ایجاد URL بدون دانش و معماری مناسب، مشکلات زیادی را در موتورهای جستجو و سئو، برای وب سایت شما ایجاد می کند. انتخاب URL مناسب که حاوی کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه شما باشد، علاوه بر اینکه رتبه شما را در صفحه نتایج جستجو بالا خواهد برد، قطعا کاربران را جذب وب سایت شما می کند.
موضوع اصلی این مقاله، سئو آدرس سایت است و ما تمامی آنچه که شما در این باره نیاز دارید، را به شما شرح می دهیم:
تاثیر url در سئو
تاثیر url در سئو چگونه مشخص می شود یا به طور کلی برای سئو آدرس صفحات باید به چه نکاتی توجه کنیم؟
آیا طول و اندازه url یا همان آدرس صفحات سایت بر سئو تاثیر مستقیم دارد؟
url کوتاه در ظاهر زیباتر به نظر می رسد، اما آیا کوتاه بودن آن تاثیری در رنکینگ و رتبه بندی گوگل دارد؟ بهینه سازی url برای سئو چگونه صورت می گیرد؟
سال های زیادی است که متخصصان سئو، قرار دادن عبارات کلیدی مرتبط با محتوای سایت را در URL ها توصیه می کنند، زیرا همان طور که ذکر شد و خودتان نیز می دانید، اولین نقطه ی تاثیرگذاری یک صفحه سایت در ذهن مخاطبین شما، آدرس یا URL آن صفحه است. پس تاثیر آدرس در سئو، بیش آنچه که در ابتدا به نظر می آید اهمیت دارد. بنابراین برای بهینه سازی url باید به نکات زیر دقت داشته باشید.
- URL های مناسب تاثیر نسبتا خوبی در رتبه بندی سایت شما دارند.
- URL های مناسب، نشان دهنده محتوای سایت شما هستند.
- داشتن کلمه کلیدی مناسب و مرتبط در URL، به کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو کمک خواهند کرد.
توجه داشته باشید که سئو آدرس صفحه به عنوان یک سرفصل مشخص، در دوره های آموزش سئو به دانشجویان آموزش داده می شود.
3 مزیت اصلی سئو آدرس صفحات سایت
در ادامه قصد داریم مهم ترین مزیت های بهینه سازی url را به شما شرح دهیم:
1- بهبود تجربه کاربری
یک آدرس صفحه بهینه شده با توجه به نکات سئو آدرس صفحه، به کاربر و موتور جستجو گوگل نشان می دهد که موضوع اصلی صفحه چیست. به طور کلی اگر عبارت url را درست انتخاب کنید، کاربران و ربات های گوگل نیز هدف شما از ارائه این صفحه را متوجه می شوند. کاربران اگر زودتر متوجه هدف شما از ارائه صفحه، شوند، کمتر با مشکلات ناشی از بانس ریت مواجه می شوید و از طرفی، ربات های گوگل به درستی و به موقع صفحه شما را ایندکس کرده و آن را در لیست رتبه بندی صفحات، قرار می دهند.
گاهی اوقات تگ عنوان و توضیحات دیسکریپشن، به خوبی موضوع صفحه را مشخص نمی کنند. اینجاست که کاربر، آدرس صفحه را بررسی می کند.
بهتر است بدانید گوگل در نمایش اسنیپت ها، صفحاتی که دارای آدرس بهینه شده هستند، را بهتر نمایش می دهد.
2- رتبه بندی بهتر صفحه در نتایج گوگل
آدرس صفحات نه خیلی زیاد ولی تا حدودی یک عامل رتبه بندی شناخته می شوند. گوگل برای تعیین رتبه یک صفحه با عبارات کلیدی مشخص، حتما آدرس صفحه را نیز بررسی خواهند کرد. شما برای این مورد بهتر است که عبارت کلیدی خود را در آدرس صفحه استفاده کنید. پیشنهاد می شود که عبارت کلیدی خود را به صورت انگلیسی در آدرس استفاده کنید تا کار را برای ایندکس و کراول صفحات سایت، آسان شود.
3- کاربردی تر برای به اشتراک گذاری
یک آدرس صفحه، زمانی که به درستی بهینه سازی شود، برای به اشتراک گذاری نیز مناسب تر است. در نتیجه اگر همیشه هدفتان به اشتراک گذاری آدرس صفحات سایت است، حتما به نکات مانند کوتاه بودن url و عدم استفاده از حروف اضافه و برای سایت های ایرانی، عدم استفاده از زبان فارسی، برای نوشتن Url موارد مهمی است که نباید از آن، غافل شوید.
حالا با توجه به اهمیت بهینه سازی url و مواردی که در این بخش گفتیم برای بهینه سازی و سئو آدرس صفحات سایت خود، به نکات زیر توجه کنید. این نکات هم روی افزایش رتبه سایت در گوگل و هم روی بهبود اعتبار صفحه، اثرگذار است.
حالا وقتشه! اینو بخون: 11 نکته سئو آدرس صفحات سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
نکات بهینه سازی url
همانطور که ذکر شد، تاثیر آدرس در سئو مشهود است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. بنابراین هنگام ساخت آدرس اینترنتی صفحات سایت خود باید به نکاتی که در ادامه ذکر می شوند، توجه ویژه ای داشته باشید.
ما در ادامه تمام نکات تئوری بهینه سازی url را ذکر خواهیم کرد، اما اگر تمایل دارید به صورت کاملا عملی موراد سئو آدرس صفحات و تمامی نکات دیگر سئو را فرا بگیرید، می توانید از دوره آموزش سئو استفاده نمایید.
1- ساده و خوانا بودن url ها
یکی از مهم ترین نکاتی که در بهینه سازی url یک صفحه، باید در نظر بگیرید، ساده و خوانا بودن آن است. ساختار قرارگیری واژگان و نگارش آن ها برای ایجاد یک URL می بایست ساده، قابل خواندن و حتی الامکان تک سیلابی باشد.
مانند شکل درست: www.example.com/seo-advice-for-beginners
شکل نادرست: www.example.com/index.php?id_sezione=360&sid=4j3898enno0223bns983201djis03
2- استفاده از خط فاصله در جداسازی کلمات URL
گوگل پیشنهاد می کند برای سئو آدرس صفحه و به منظور جداسازی کلمات در آدرس URL خود از خط فاصله استفاده کنید.
به طور مثال: www.example.com/seo-advice-for-beginners
دقت داشه باشید که استفاده از علائم در بحث بهینه سازی به هیچ وجه توصیه نمی شود و فقط مجاز به استفاده از کارکترهای حروف و اعداد هستید. تنها کارکتر علائم مجاز همان طور که ذکر شد، خط فاصله (-) است که آن هم فقط جهت جداسازی کلمات (بجای Space) استفاده می شود.
3- استفاده از حروف کوچک در url برای بهینه سازی url
اگر در آدرس های URL خود حروف بزرگ انگلیسی قرار دارد، بهتر است تمامی آن ها به حروف کوچک تبدیل شوند؛ گوگل به حروف بزرگ و کوچک حساس است و با این اشتباه، ممکن است سایت خود را بی دلیلی دچار چالش کنید. این اشتباه از موارد مهم تاثیر آدرس در سئو است و منجر به خطا Duplicate URL شده و در نهایت مشکلات زیادی را برای سئو سایت در پی خواهد داشت.
خطای Duplicate URL بدان معنا است که 2 آدرس اینترنتی (URL) متفاوت، به یک صفحه از وب سایت برسند.
به طور مثال آدرس example.com/webpage
با آدرس example.com/WebPage
از نظر گوگل دو آدرس کاملا متفاوت هستند و نباید با وارد کردن آن ها در آدرس بار مرورگر به یک صفحه رسید؛ زیرا از دید گوگل هر کدام به تنهایی می توانند یک صفحه مجزا باشند.
4- بهینه سازی url با قرار دادن کلمات کلیدی در ابتدای URL
پیشنهاد گوگل قرار دادن کلمات کلیدی مهم و مرتبط در ابتدای URL است (تا حد ممکن)؛ زیرا این کار کمک به جذب ترافیک در سایت شما می کند. وجود عبارات کلیدی در url، سبب می شوند خزنده های موتورهای جستجو زودتر موضوع صفحه مورد نظر را درک نمایند.
5- استفاده از دامنه و زیر دامنه های تک سیلابی
براساس گزارشی از سایت moz به منظور افزایش رنکینگ، بهتر است از دامنه ها و زیر دامنه های تک سیلابی استفاده کنید. همچنین شواهد نشان می دهد در انتقال محتوا از دامنه اصلی به زیر دامنه، میزان ترافیک بیشتری جذب سایت شده است و در افزایش خوانایی از دیدگاه گوگل بسیار تاثیرگذار می باشد.
این بدان معناست که اگر شما در زیردامنه های سایت خود محتوای باکیفیت و ارزشمندی قراردهید که ارزش ساخت یک زیردامنه را داشته باشد، از دید گوگل بسیار تاثیرگذار است.
6- استفاده کمتر از زیر پوشه و اسلش (/)
براساس گزارشی دیگر از سایت Moz و مقالات معتبر، بهتر است در URL از تعداد کمتری اسلش استفاده کنید؛ زیرا استفاده تعداد زیادی اسلش سبب درهم آشفتگی و ایجاد ابهام در ایندکس کردن صفحات توسط خزندگان یا ربات های گوگل خواهد شد. اسلش معمولا برای پوشه بندی های
7- آدرس URL ها باید از فعل ساده تشکیل شوند
جهت بهینه سازی url ها، بهتر است در آدرس url ها از افعال ساده استفاده کنید. به طور مثال از apply بجای applying استفاده کنید.
8- از داشتن URL هایی با محتوای یکسان پرهیز کنید
ایجاد URL ها با محتوای یکسان باعث ایجاد مشکلاتی سخت برای گوگل خواهد شد. به طور مثال گوگل نمی تواند در ایندکس کردن آدرس ها درست عمل کند. در نتیجه صفحه شما در نتایج جستجو ظاهر نخواهد شد. لذا به منظور جلوگیری از این مشکل حتما باید از url ها متفاوت از یکدیگر بوده و هرکدام محتوای متفاوت استفاده کنید.
در اینجا اگر مجبورید برای دو یا چند url متفاوت، محتوای یکسان یا خیلی شبیه هم داشته باشید، می بایست یکی از url ها را به عنوان صفحه اصلی و مرجع انتخاب کرده و سایر صفحاتی که محتوای نزدیک به آن دارند را به صفحه مرجع کنونیکال دهید.
حالا وقتشه! اینو بخون: SLUG در سئو چیست؟پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
9- تعداد کاراکترهای مجاز برای url
گوگل url طولانی را ترجیح می دهد یا کوتاه؟ این سوالی است که همیشه در حوزه سئو مطرح می شود. یکی از شرکت کنندگان در جلسه اخیر پرسش و پاسخ جان مولر(یکی از مدیران ارشد گوگل)، این سوال را مطرح کرد که: “آیا url های کوتاه در مقایسه با url های بلند تاثیر متفاوتی در سئو دارند؟”
جان مولر در پاسخ به تاثیر url در سئو اینگونه پاسخ می دهد که: “برخلاف تصوری که برخی از افراد دارند، کوتاه یا بلند بودن url تاثیری در سئو ندارد. جان مولر عنوان کرد که بر اساس ترجیح شخصی، url های کمتر از 1000 کاراکتر را مناسب می داند؛ زیرا در این حالت ردیابی داده ها بسیار ساده تر می شود.
طبق گفته جان مولر، تنها در یک موقعیت طول url بسیار مهم است و آن هم هنگام استفاده از کنونیکال (متعارف سازی) است. یعنی هنگامی که صفحات مشابه، محتوای یکسانی داشته باشند، گوگل تمامی سیگنال هایی که از این صفحات دریافت می کند را به یک صفحه انتقال می دهد و آن را از نظر رنک قوی تر می کند.
به این صفحات در واقع url کنونیکال شده گفته می شود و آدرس اینترنتی صفحه ای است که در نتایج گوگل به کاربر نمایش داده می شود. در هنگام فرایند انتخاب url مناسب در نتایج جستجو، گوگل طول آدرس اینترنتی یا همان url را یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در نظر می گیرد. استفاده به موقع و درست از ویژگی کنونیکل، یکی از نکات مهم در بهینه سازی url و جلوگیری از مشکلات احتمالی می باشد.
به چه صورت می توان مشکلات URL ها را حل کرد؟
گوگل پیشنهاد می کند که مشکلات URL را با به کار بردن نکات زیر مرتفع کنید:
- استفاده از فایل robots.txt به منظور جلوگیری از دسترسی گوگل به آدرس های خاص.
- جلوگیری از دسترسی گوگل به Ids ها
- کوتاه کردن URL ها به وسیله حذف پارامترهای غیر ضروری
- بررسی سایت از نظر وجود لینک های شکسته در آن
در این مقاله تمام نکات سئو URL و بایدها و نبایدهای آدرس دهی صفحات وب را مطرح کردیم. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد و با استفاده از مطالب این صفحه بتوانید به راحتی فرآیند بهینه سازی url های سایت خود را انجام دهید.
کوتاه بودن url در چه شرایطی مزیت محسوب می شود؟
تنها در یک موقعیت طول url بسیار مهم است و آن هم هنگام استفاده از کنونیکال (متعارف سازی) است. یعنی هنگامی که صفحات مشابه، محتوای یکسانی داشته باشند، گوگل تمامی سیگنال هایی که از این صفحات دریافت می کند را به یک صفحه انتقال می دهد و آن را از نظر رنک قوی تر می کند.
به این صفحات در واقع url کنونیکال شده گفته می شود و آدرس اینترنتی صفحه ای است که در نتایج گوگل به کاربر نمایش داده می شود. در هنگام فرایند انتخاب url مناسب در نتایج جستجو، گوگل طول آدرس اینترنتی یا همان url را یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در نظر می گیرد.
صحبت صریح جان مولر در خصوص کنونیکال:
تنها در فرآیند کنونیکالیزیشن است که طول آدرس اینترنتی نقش پررنگی را ایفا می کند. کنونیکالیزیشن زمانی اتفاق می افتد که ما در وبسایت شما تعدادی صفحات کپی می بینیم و می خواهیم تنها یک url برای ایندکس کردن انتخاب کنیم. هر یک از url ها که کوتاه تر و شفاف تر باشد، از طرف سیستم انتخاب می شود. مولر صراحتا اعلام می کند که کنونیکال هیچ ارتباطی با رنکینگ ندارد. به عبارت دیگر، طول url تنها می تواند بر روی ظاهر سرچ اسنیپ ها تاثیر بگذارد، نه رتبه بندی جستجو!
پارامترهای URL چیستند؟
پارامترهای URL می توانند یک کابوس برای سئو باشند. در ادامه این مقاله آموزش سئو بخوانید چگونه می توانید آن ها را مدیریت کنید تا به بهبود خزیدن و ایندکس شدن توسط گوگل کمک کنید.
وقتی پارامترهای مختلفی به URLها اضافه می شوند، یک صفحه یا هدف مشابه ممکن است در هزاران نسخه مختلف به نمایش درآید. این کار می تواند باعث مشکلاتی در روند خزیدن موتورهای جستجو، ایندکس کردن صفحات، و دیده شدن صحیح صفحات در نتایج جستجو شود. در نهایت، این مشکلات می تواند منجر به کاهش ترافیک سایت شود. بنابراین، مدیریت درست و بهینه این پارامترها برای بهینه سازی URL و بهبود سئو سایت بسیار ضروری است.
پارامترهای URL، که به عنوان رشته های کوئری یا متغیرهای URL نیز شناخته می شوند، بخشی از URL هستند که پس از نماد «؟» قرار می گیرند. آن ها از یک جفت کلید و مقدار تشکیل شده اند که با علامت «=» از هم جدا می شوند. پارامترهای متعدد می توانند به یک صفحه اضافه شوند که با علامت «&» از یکدیگر جدا می شوند.
رایج ترین کاربردهای پارامترها عبارتند از:
- پیگیری، به عنوان مثال:
?utm_medium=social، ?sessionid=123 یا ?affiliateid=abc
- مرتب سازی مجدد، به عنوان مثال:
?sort=lowest-price، ?order=highest-rated یا ?so=latest
- فیلتر کردن، به عنوان مثال:
?type=widget، colour=purple یا ?price-range=20-50
- شناسایی، به عنوان مثال:
?product=small-purple-widget، categoryid=124 یا itemid=24AU
- صفحه بندی، به عنوان مثال:
?page=2، ?p=2 یا viewItems=10-30
- جستجو، به عنوان مثال:
?query=users-query، ?q=users-query یا ?search=drop-down-option
- ترجمه، به عنوان مثال:
?lang=fr یا ?language=de
چالش های سئویی پارامترهای URL و راهکارهای بهینه سازی urlها
1. پارامترهای URL، محتوای تکراری ایجاد می کنند
اغلب، پارامترهای URL باعث ایجاد تغییرات معناداری در محتوای صفحه نمی شوند. در واقع، نسخه های مختلف یک صفحه معمولاً تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. مثلاً یک URL با شناسه جلسه یا برچسب های پیگیری، همان محتوای اصلی صفحه را نشان می دهد، فقط برای اهداف خاص.
به عنوان مثال، URLهای زیر همه به مجموعه ای از ویجت ها اشاره دارند که محتوای مشابهی را نمایش می دهند:
- URL ایستا: https://www.example.com/widgets
- URL با پارامتر پیگیری: https://www.example.com/widgets?sessionID=32764
- URL با پارامتر مرتب سازی مجدد: https://www.example.com/widgets?sort=latest
- URL با پارامتر شناسایی: https://www.example.com?category=widgets
- URL با پارامتر جستجو: https://www.example.com/products?search=widget
تمام این URLها به محتوای مشابهی اشاره دارند، اما با پارامترهای مختلف برای اهداف خاص. حالا تصور کنید این اتفاق برای هر دسته بندی یا بخش مختلف سایت شما بیافتد. این امر می تواند به سرعت تعداد زیادی URL اضافی ایجاد کند.
موتورهای جستجو هر URL مبتنی بر پارامتر را به عنوان یک صفحه جدید در نظر می گیرند. به همین دلیل، موتورهای جستجو ممکن است چندین نسخه از همان صفحه را شناسایی کنند که تماماً محتوای تکراری دارند. این مشکل ممکن است باعث keyword cannibalization (رقابت بین صفحات برای یک کلمه کلیدی مشابه) شود.
برای بهینه سازی URL، باید از ایجاد URLهای تکراری جلوگیری کرد. پارامترهای غیرضروری مانند sessionID یا sort ممکن است محتوای مشابهی ایجاد کنند که باعث تکرار و کاهش اعتبار سایت می شود. برای حل این مشکل، می توان از برچسب های rel=canonical یا noindex استفاده کرد تا موتورهای جستجو URL اصلی را شناسایی و از تکرار جلوگیری شود. این کار به بهبود سئو و جلوگیری از مشکلات کانیبالیزه شدن کلمات کلیدی کمک می کند.
جمع بندی نهایی از بهینه سازی url و سئو سایت
هنگامی که صحبت از رتبه بندی در نتایج جستجو است، طول url و تعداد اسلش های مورد استفاده، مهم نیست! برای url های خود از ساختاری استفاده کنید که در دراز مدت بتوانید آن را حفظ کنید.
تاثیر url در سئو همانطور که اشاره شد، زمانی رخ می دهد که محتوای تعدادی از صفحات شما بسیار به یکدیگر شبیه باشند. نحوه نوشتن url در سایت خود را به گونه ای انتخاب کنید که تا پایان راه مشکلی برای نوشتن آن نداشته باشید.
11 نظر در مورد مقاله “ آموزش بهینه سازی url صفحات سایت ” ثبت شده است