ضروری

آموزش بهینه سازی url صفحات سایت

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

در این مقاله در ارتباط با بهینه سازی url بحث خواهیم کرد. همچنین بهترین نحوه آدرس دهی صفحات وب (url) را برای سئو بررسی می کنیم. url ها ،جدا از بحث جذابیت برای افراد، باید برای موتورهای جستجوگر نیز به شکلی مناسب طراحی شده باشند. به عبارت دیگر برای موتورهای جستجو نیز جذاب باشند.

URL به عنوان هویت اینترنتی برای تمام محتوای موجود در یک سایت به شمار می آید؛ زیرا کاربران در نگاه اول، آدرس URL شما را می بینند و اولین برداشت آن ها را از URL شما حاصل خواهد شد. اگر یک URL باعث گمراهی موتورهای جستجو شود، ممکن است ربات های جستجوگر نتوانند به محتوای سایت شما آن طور که باید دسترسی پیدا کنند.

بنابراین، ایجاد URL بدون دانش و معماری مناسب، مشکلات زیادی را در موتورهای جستجو و سئو، برای وب سایت شما ایجاد می کند. انتخاب URL مناسب که حاوی کلمات کلیدی مرتبط با محتوای صفحه شما باشد، علاوه بر اینکه رتبه شما را در صفحه نتایج جستجو بالا خواهد برد، قطعا کاربران را جذب وب سایت شما می کند.

موضوع اصلی این مقاله، سئو آدرس سایت است و ما تمامی آنچه که شما در این باره نیاز دارید، را به شما شرح می دهیم:

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

تاثیر url در سئو

تاثیر url در سئو چگونه مشخص می شود یا به طور کلی برای سئو آدرس صفحات باید به چه نکاتی توجه کنیم؟

آیا طول و اندازه url یا همان آدرس صفحات سایت بر سئو تاثیر مستقیم دارد؟

url کوتاه در ظاهر زیباتر به نظر می رسد، اما آیا کوتاه بودن آن تاثیری در رنکینگ و رتبه بندی گوگل دارد؟ بهینه سازی url برای سئو چگونه صورت می گیرد؟

سال های زیادی است که متخصصان سئو، قرار دادن عبارات کلیدی مرتبط با محتوای سایت را در URL ها توصیه می کنند، زیرا همان طور که ذکر شد و خودتان نیز می دانید، اولین نقطه ی تاثیرگذاری یک صفحه سایت در ذهن مخاطبین شما، آدرس یا URL آن صفحه است. پس تاثیر آدرس در سئو، بیش آنچه که در ابتدا به نظر می آید اهمیت دارد. بنابراین برای بهینه سازی url باید به نکات زیر دقت داشته باشید.

  • URL های مناسب تاثیر نسبتا خوبی در رتبه بندی سایت شما دارند.
  • URL های مناسب، نشان دهنده محتوای سایت شما هستند.
  • داشتن کلمه کلیدی مناسب و مرتبط در URL، به کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو کمک خواهند کرد.

توجه داشته باشید که سئو آدرس صفحه به عنوان یک سرفصل مشخص، در دوره های آموزش سئو به دانشجویان آموزش داده می شود.

3 مزیت اصلی سئو آدرس صفحات سایت

در ادامه قصد داریم مهم ترین مزیت های بهینه سازی url را به شما شرح دهیم:

1- بهبود تجربه کاربری

یک آدرس صفحه بهینه شده با توجه به نکات سئو آدرس صفحه، به کاربر و موتور جستجو گوگل نشان می دهد که موضوع اصلی صفحه چیست. به طور کلی اگر عبارت url را درست انتخاب کنید، کاربران و ربات های گوگل نیز هدف شما از ارائه این صفحه را متوجه می شوند. کاربران اگر زودتر متوجه هدف شما از ارائه صفحه، شوند، کمتر با مشکلات ناشی از بانس ریت مواجه می شوید و از طرفی، ربات های گوگل به درستی و به موقع صفحه شما را ایندکس کرده و آن را در لیست رتبه بندی صفحات، قرار می دهند.

گاهی اوقات تگ عنوان و توضیحات دیسکریپشن، به خوبی موضوع صفحه را مشخص نمی کنند. اینجاست که کاربر، آدرس صفحه را بررسی می کند.

بهتر است بدانید گوگل در نمایش اسنیپت ها، صفحاتی که دارای آدرس بهینه شده هستند، را بهتر نمایش می دهد.

2- رتبه بندی بهتر صفحه در نتایج گوگل

آدرس صفحات نه خیلی زیاد ولی تا حدودی یک عامل رتبه بندی شناخته می شوند. گوگل برای تعیین رتبه یک صفحه با عبارات کلیدی مشخص، حتما آدرس صفحه را نیز بررسی خواهند کرد. شما برای این مورد بهتر است که عبارت کلیدی خود را در آدرس صفحه استفاده کنید. پیشنهاد می شود که عبارت کلیدی خود را به صورت انگلیسی در آدرس استفاده کنید تا کار را برای ایندکس و کراول صفحات سایت، آسان شود.

3- کاربردی تر برای به اشتراک گذاری

یک آدرس صفحه، زمانی که به درستی بهینه سازی شود، برای به اشتراک گذاری نیز مناسب تر است. در نتیجه اگر همیشه هدفتان به اشتراک گذاری آدرس صفحات سایت است، حتما به نکات مانند کوتاه بودن url و عدم استفاده از حروف اضافه و برای سایت های ایرانی، عدم استفاده از زبان فارسی، برای نوشتن Url موارد مهمی است که نباید از آن، غافل شوید.

حالا با توجه به اهمیت بهینه سازی url و مواردی که در این بخش گفتیم برای بهینه سازی و سئو آدرس صفحات سایت خود، به نکات زیر توجه کنید. این نکات هم روی افزایش رتبه سایت در گوگل و هم روی بهبود اعتبار صفحه، اثرگذار است.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: 11 نکته سئو آدرس صفحات سایتپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

نکات بهینه سازی url

همانطور که ذکر شد، تاثیر آدرس در سئو مشهود است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. بنابراین هنگام ساخت آدرس اینترنتی صفحات سایت خود باید به نکاتی که در ادامه ذکر می شوند، توجه ویژه ای داشته باشید.

ما در ادامه تمام نکات تئوری بهینه سازی url را ذکر خواهیم کرد، اما اگر تمایل دارید به صورت کاملا عملی موراد سئو آدرس صفحات و تمامی نکات دیگر سئو را فرا بگیرید، می توانید از دوره آموزش سئو استفاده نمایید.

1- ساده و خوانا بودن url ها

یکی از مهم ترین نکاتی که در بهینه سازی url یک صفحه، باید در نظر بگیرید، ساده و خوانا بودن آن است. ساختار قرارگیری واژگان و نگارش آن ها برای ایجاد یک URL می بایست ساده، قابل خواندن و حتی الامکان تک سیلابی باشد.

مانند شکل درست: www.example.com/seo-advice-for-beginners

شکل نادرست: www.example.com/index.php?id_sezione=360&sid=4j3898enno0223bns983201djis03

2- استفاده از خط فاصله در جداسازی کلمات URL

گوگل پیشنهاد می کند برای سئو آدرس صفحه و به منظور جداسازی کلمات در آدرس URL خود از خط فاصله استفاده کنید.

به طور مثال: www.example.com/seo-advice-for-beginners

دقت داشه باشید که استفاده از علائم در بحث بهینه سازی به هیچ وجه توصیه نمی شود و فقط مجاز به استفاده از کارکترهای حروف و اعداد هستید. تنها کارکتر علائم مجاز همان طور که ذکر شد، خط فاصله (-) است که آن هم فقط جهت جداسازی کلمات (بجای Space) استفاده می شود.

3- استفاده از حروف کوچک در url برای بهینه سازی url

اگر در آدرس های URL خود حروف بزرگ انگلیسی قرار دارد، بهتر است تمامی آن ها به حروف کوچک تبدیل شوند؛ گوگل به حروف بزرگ و کوچک حساس است و با این اشتباه، ممکن است سایت خود را بی دلیلی دچار چالش کنید. این اشتباه از موارد مهم تاثیر آدرس در سئو است و منجر به خطا Duplicate URL شده و در نهایت مشکلات زیادی را برای سئو سایت در پی خواهد داشت.

خطای Duplicate URL بدان معنا است که 2 آدرس اینترنتی (URL) متفاوت، به یک صفحه از وب سایت برسند.

به طور مثال آدرس  example.com/webpage با آدرس example.com/WebPage از نظر گوگل دو آدرس کاملا متفاوت هستند و نباید با وارد کردن آن ها در آدرس بار مرورگر به یک صفحه رسید؛ زیرا از دید گوگل هر کدام به تنهایی می توانند یک صفحه مجزا باشند.

4-  بهینه سازی url با قرار دادن کلمات کلیدی در ابتدای URL 

پیشنهاد گوگل قرار دادن کلمات کلیدی مهم و مرتبط در ابتدای URL است (تا حد ممکن)؛ زیرا این کار کمک به جذب ترافیک در سایت شما می کند. وجود عبارات کلیدی در url، سبب می شوند خزنده های موتورهای جستجو زودتر موضوع صفحه مورد نظر را درک نمایند.

5- استفاده از دامنه و زیر دامنه های تک سیلابی

براساس گزارشی از سایت moz به منظور  افزایش رنکینگ، بهتر است از دامنه ها و زیر دامنه های تک سیلابی استفاده کنید. همچنین شواهد نشان می دهد در انتقال محتوا از دامنه اصلی به زیر دامنه، میزان ترافیک بیشتری جذب سایت شده است و در افزایش خوانایی از دیدگاه گوگل بسیار تاثیرگذار می باشد.

این بدان معناست که اگر شما در زیردامنه های سایت خود محتوای باکیفیت و ارزشمندی قراردهید که ارزش ساخت یک زیردامنه را داشته باشد، از دید گوگل بسیار تاثیرگذار است.

6- استفاده کمتر از زیر پوشه و اسلش (/)

براساس گزارشی دیگر از سایت Moz و مقالات معتبر، بهتر است در URL از تعداد کمتری اسلش استفاده کنید؛ زیرا استفاده تعداد زیادی اسلش سبب درهم آشفتگی و ایجاد ابهام در ایندکس کردن صفحات توسط خزندگان یا ربات های گوگل خواهد شد. اسلش معمولا برای پوشه بندی های 

7- آدرس URL ها باید از فعل ساده تشکیل شوند

جهت بهینه سازی url ها، بهتر است در آدرس url ها از افعال ساده استفاده کنید. به طور مثال از apply بجای applying  استفاده کنید.

تاثیر url در سئو,سئو url,سئو آدرس سایت

8- از داشتن URL هایی با محتوای یکسان پرهیز کنید

ایجاد URL ها با محتوای یکسان باعث ایجاد مشکلاتی سخت برای گوگل خواهد شد. به طور مثال گوگل نمی تواند در ایندکس کردن آدرس ها درست عمل کند. در نتیجه صفحه شما در نتایج جستجو ظاهر نخواهد شد. لذا به منظور جلوگیری از این مشکل حتما باید از url ها متفاوت از یکدیگر بوده و هرکدام محتوای متفاوت استفاده کنید.

در اینجا اگر مجبورید برای دو یا چند url متفاوت، محتوای یکسان یا خیلی شبیه هم داشته باشید، می بایست یکی از url ها را به عنوان صفحه اصلی و مرجع انتخاب کرده و سایر صفحاتی که محتوای نزدیک به آن دارند را به صفحه مرجع کنونیکال دهید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: SLUG در سئو چیست؟پیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

9- تعداد کاراکترهای مجاز برای url

گوگل url طولانی را ترجیح می دهد یا کوتاه؟ این سوالی است که همیشه در حوزه سئو مطرح می شود. یکی از شرکت کنندگان در جلسه اخیر پرسش و پاسخ جان مولر(یکی از مدیران ارشد گوگل)، این سوال را مطرح کرد که: “آیا url های کوتاه در مقایسه با url های بلند تاثیر متفاوتی در سئو دارند؟”

جان مولر در پاسخ به تاثیر url در سئو اینگونه پاسخ می دهد که: “برخلاف تصوری که برخی از افراد دارند، کوتاه یا بلند بودن url تاثیری در سئو ندارد. جان مولر عنوان کرد که بر اساس ترجیح شخصی، url های کمتر از 1000 کاراکتر را مناسب می داند؛ زیرا در این حالت ردیابی داده ها بسیار ساده تر می شود.

طبق گفته جان مولر، تنها در یک موقعیت طول url بسیار مهم است و آن هم هنگام استفاده از کنونیکال (متعارف سازی) است. یعنی هنگامی که صفحات مشابه، محتوای یکسانی داشته باشند، گوگل تمامی سیگنال هایی که از این صفحات دریافت می کند را به یک صفحه انتقال می دهد و آن را از نظر رنک قوی تر می کند.

به این صفحات در واقع url کنونیکال شده گفته می شود و آدرس اینترنتی صفحه ای است که در نتایج گوگل به کاربر نمایش داده می شود. در هنگام فرایند انتخاب url مناسب در نتایج جستجو، گوگل طول آدرس اینترنتی یا همان url را یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در نظر می گیرد. استفاده به موقع و درست از ویژگی کنونیکل، یکی از نکات مهم در بهینه سازی url و جلوگیری از مشکلات احتمالی می باشد.

به چه صورت می توان مشکلات URL ها را حل کرد؟

گوگل پیشنهاد می کند که مشکلات URL را با به کار بردن نکات زیر مرتفع کنید:

  • استفاده از فایل robots.txt به منظور جلوگیری از دسترسی گوگل به آدرس های خاص.
  • جلوگیری از دسترسی گوگل به Ids ها
  • کوتاه کردن URL ها به وسیله حذف پارامترهای غیر ضروری
  • بررسی سایت از نظر وجود لینک های شکسته در آن

در این مقاله تمام نکات سئو URL و بایدها و نبایدهای آدرس دهی صفحات وب را مطرح کردیم. امیدواریم این مقاله مورد توجه شما دوستان عزیز قرار گرفته باشد و با استفاده از مطالب این صفحه بتوانید به راحتی فرآیند بهینه سازی url های سایت خود را انجام دهید.

نحوه آدرس دهی صفحات

کوتاه بودن url در چه شرایطی مزیت محسوب می شود؟

تنها در یک موقعیت طول url بسیار مهم است و آن هم هنگام استفاده از کنونیکال (متعارف سازی) است. یعنی هنگامی که صفحات مشابه، محتوای یکسانی داشته باشند، گوگل تمامی سیگنال هایی که از این صفحات دریافت می کند را به یک صفحه انتقال می دهد و آن را از نظر رنک قوی تر می کند.

به این صفحات در واقع url کنونیکال شده گفته می شود و آدرس اینترنتی صفحه ای است که در نتایج گوگل به کاربر نمایش داده می شود. در هنگام فرایند انتخاب url مناسب در نتایج جستجو، گوگل طول آدرس اینترنتی یا همان url را یکی از فاکتورهای تاثیر گذار در نظر می گیرد.

صحبت صریح جان مولر در خصوص کنونیکال:

تنها در فرآیند کنونیکالیزیشن است که طول آدرس اینترنتی نقش پررنگی را ایفا می کند. کنونیکالیزیشن زمانی اتفاق می افتد که ما در وبسایت شما تعدادی صفحات کپی می بینیم و می خواهیم تنها یک url برای ایندکس کردن انتخاب کنیم. هر یک از url ها که کوتاه تر و شفاف تر باشد، از طرف سیستم انتخاب می شود. مولر صراحتا اعلام می کند که کنونیکال هیچ ارتباطی با رنکینگ ندارد. به عبارت دیگر، طول url تنها می تواند بر روی ظاهر سرچ اسنیپ ها تاثیر بگذارد، نه رتبه بندی جستجو!

پارامترهای URL چیستند؟

پارامترهای URL می توانند یک کابوس برای سئو باشند. در ادامه این مقاله آموزش سئو بخوانید چگونه می توانید آن ها را مدیریت کنید تا به بهبود خزیدن و ایندکس شدن توسط گوگل کمک کنید.

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

وقتی پارامترهای مختلفی به URLها اضافه می شوند، یک صفحه یا هدف مشابه ممکن است در هزاران نسخه مختلف به نمایش درآید. این کار می تواند باعث مشکلاتی در روند خزیدن موتورهای جستجو، ایندکس کردن صفحات، و دیده شدن صحیح صفحات در نتایج جستجو شود. در نهایت، این مشکلات می تواند منجر به کاهش ترافیک سایت شود. بنابراین، مدیریت درست و بهینه این پارامترها برای بهینه سازی URL و بهبود سئو سایت بسیار ضروری است.

پارامترهای URL، که به عنوان رشته های کوئری یا متغیرهای URL نیز شناخته می شوند، بخشی از URL هستند که پس از نماد «؟» قرار می گیرند. آن ها از یک جفت کلید و مقدار تشکیل شده اند که با علامت «=» از هم جدا می شوند. پارامترهای متعدد می توانند به یک صفحه اضافه شوند که با علامت «&» از یکدیگر جدا می شوند.

رایج ترین کاربردهای پارامترها عبارتند از:

  • پیگیری، به عنوان مثال:

 ?utm_medium=social، ?sessionid=123 یا ?affiliateid=abc 

  • مرتب سازی مجدد، به عنوان مثال:

 ?sort=lowest-price، ?order=highest-rated یا ?so=latest 

  • فیلتر کردن، به عنوان مثال:

 ?type=widget، colour=purple یا ?price-range=20-50 

  • شناسایی، به عنوان مثال:

 ?product=small-purple-widget، categoryid=124 یا itemid=24AU 

  • صفحه بندی، به عنوان مثال:

 ?page=2، ?p=2 یا viewItems=10-30 

  • جستجو، به عنوان مثال:

 ?query=users-query، ?q=users-query یا ?search=drop-down-option 

  • ترجمه، به عنوان مثال:

 ?lang=fr یا ?language=de

چالش های سئویی پارامترهای URL و راهکارهای بهینه سازی urlها

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

1. پارامترهای URL، محتوای تکراری ایجاد می کنند 

اغلب، پارامترهای URL باعث ایجاد تغییرات معناداری در محتوای صفحه نمی شوند. در واقع، نسخه های مختلف یک صفحه معمولاً تفاوت زیادی با یکدیگر ندارند. مثلاً یک URL با شناسه جلسه یا برچسب های پیگیری، همان محتوای اصلی صفحه را نشان می دهد، فقط برای اهداف خاص.

به عنوان مثال، URLهای زیر همه به مجموعه ای از ویجت ها اشاره دارند که محتوای مشابهی را نمایش می دهند:

  1. URL ایستا: https://www.example.com/widgets
  2. URL با پارامتر پیگیری: https://www.example.com/widgets?sessionID=32764
  3. URL با پارامتر مرتب سازی مجدد: https://www.example.com/widgets?sort=latest
  4. URL با پارامتر شناسایی: https://www.example.com?category=widgets
  5. URL با پارامتر جستجو: https://www.example.com/products?search=widget

تمام این URLها به محتوای مشابهی اشاره دارند، اما با پارامترهای مختلف برای اهداف خاص. حالا تصور کنید این اتفاق برای هر دسته بندی یا بخش مختلف سایت شما بیافتد. این امر می تواند به سرعت تعداد زیادی URL اضافی ایجاد کند.

موتورهای جستجو هر URL مبتنی بر پارامتر را به عنوان یک صفحه جدید در نظر می گیرند. به همین دلیل، موتورهای جستجو ممکن است چندین نسخه از همان صفحه را شناسایی کنند که تماماً محتوای تکراری دارند. این مشکل ممکن است باعث keyword cannibalization (رقابت بین صفحات برای یک کلمه کلیدی مشابه) شود.

برای بهینه سازی URL، باید از ایجاد URLهای تکراری جلوگیری کرد. پارامترهای غیرضروری مانند sessionID یا sort ممکن است محتوای مشابهی ایجاد کنند که باعث تکرار و کاهش اعتبار سایت می شود. برای حل این مشکل، می توان از برچسب های rel=canonical یا noindex استفاده کرد تا موتورهای جستجو URL اصلی را شناسایی و از تکرار جلوگیری شود. این کار به بهبود سئو و جلوگیری از مشکلات کانیبالیزه شدن کلمات کلیدی کمک می کند.

2. پارامترهای URL، کارایی خزیدن را کاهش می دهند 

خزیدن در صفحات اضافی با پارامترهای تکراری حواس گوگل بات را پرت می کند و توانایی سایت شما برای ایندکس کردن صفحات مرتبط با سئو سایت را کاهش می دهد و بار سرور را افزایش می دهد.

گوگل این نکته را به خوبی جمع بندی کرده است:

URLهای پیچیده، به ویژه آن هایی که حاوی پارامترهای متعدد هستند، می توانند برای خزنده ها مشکل ایجاد کنند، چرا که تعداد زیادی URL که به محتوای مشابه یا یکسان اشاره دارند، به طور غیرضروری تولید می شود. در نتیجه، گوگل بات ممکن است پهنای باند بیشتری از آنچه که لازم است مصرف کند، یا ممکن است نتواند تمام محتوای سایت شما را به طور کامل ایندکس کند.

بهینه سازی URL با حذف پارامترهای غیرضروری و استفاده از روش هایی مانند ریدایرکت 301 یا استفاده از rel=canonical می تواند به خزنده ها کمک کند تا به طور مؤثرتر محتوای اصلی را شناسایی کرده و ایندکس کنند. این امر نه تنها به بهبود رتبه سایت کمک می کند، بلکه بار سرور را کاهش می دهد و از مشکلات ایندکس شدن جلوگیری می کند.

3. پارامترهای URL، سیگنال های رتبه بندی صفحه را تقسیم می کنند 

اگر شما نسخه های مختلفی از محتوای یک صفحه داشته باشید، ممکن است لینک ها و اشتراک های اجتماعی بر روی نسخه های مختلف وارد شوند.

درسته، برای بهینه سازی URL، مهم است که لینک ها و اشتراک های اجتماعی بر روی نسخه های مختلف از یک صفحه وارد نشوند. اگر نسخه های مختلف صفحه با پارامترهای متفاوت وجود داشته باشند، این لینک ها و اشتراک ها ممکن است بین آن ها پراکنده شوند و سیگنال های رتبه بندی را ضعیف کنند. این امر می تواند باعث گیج شدن خزنده ها شود و آن ها نمی دانند کدام نسخه از صفحه را برای ایندکس کردن انتخاب کنند.

برای حل این مشکل و بهینه سازی URL، باید از تکنیک هایی مثل استفاده از `rel=canonical` برای تعیین صفحه اصلی و جلوگیری از ایندکس شدن نسخه های تکراری استفاده کرد. این به موتورهای جستجو کمک می کند تا لینک ها و سیگنال های اجتماعی را به صفحه اصلی هدایت کنند و در نتیجه، از رقیق شدن سیگنال های رتبه بندی جلوگیری می شود.

4. پارامترها، URLها را کمتر قابل کلیک می کنند 

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

URLهای طولانی و پیچیده که حاوی پارامترهای زیادی هستند، برای کاربران جذابیت کمتری دارند. این نوع URLها معمولاً سخت خوانده می شوند و به نظر قابل اعتماد نمی آیند، بنابراین احتمال کلیک کردن روی آن ها کاهش پیدا می کند. این مسئله به طور مستقیم بر تجربه کاربری تاثیر می گذارد و در نهایت می تواند رتبه بندی صفحه در نتایج جستجو را تحت تاثیر قرار دهد.

این موضوع ممکن است تاثیر کوچکی بر گسترش یک صفحه داشته باشد، اما هر کلیک، اشتراک گذاری یا اشاره ای که به صفحه شما می شود، برای رشد برند و دامنه سایت شما اهمیت زیادی دارد. در نتیجه، بهینه سازی URL برای سئو و تجربه کاربری بسیار مهم است. برای این کار، باید از URLهای کوتاه، ساده و قابل فهم استفاده کرد و از پارامترهای غیرضروری اجتناب کرد.

مدیریت بهینه پارامترهای URL برای سئو

برای بهینه سازی URL و جلوگیری از مشکلات سئو سایت ناشی از پارامترها، پنج گام زیر را دنبال کنید:

  1. استفاده از ابزار خزنده: با ابزارهایی مانند Screaming Frog به دنبال “?” در URLها بگردید.
  2. بررسی فایل های لاگ: چک کنید که آیا گوگل بات صفحات پارامتری را خزیده است.
  3. گزارش ایندکس در گوگل سرچ کنسول: برای «؟» جستجو کنید تا ببینید پارامترها چگونه ایندکس می شوند.
  4. جستجو با site: در URL: استفاده از عملگر پیشرفته site: برای شناسایی نحوه ایندکس شدن پارامترها.
  5. گزارش گوگل آنالیتیکس: بررسی کنید که کدام پارامترها بیشترین بازدید را دارند.

با این داده ها می توانید URL های سایت خود را بهینه سازی کرده و به ایندکس بهتر و تجربه کاربری مطلوب تری دست یابید.

راه حل های سئو برای بهینه سازی URL

برای بهینه سازی پارامترهای URL و بهبود عملکرد سئو، چندین روش وجود دارد که می تواند به طور استراتژیک به شما کمک کند:

1. حذف پارامترهای غیرضروری: شناسایی پارامترهای اضافی که دیگر استفاده نمی شوند، مانند sessionID یا فیلترهای ناوبری کم کاربرد، می تواند تأثیر زیادی بر بهبود سئو داشته باشد.

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

2. جلوگیری از مقادیر خالی: از افزودن پارامترهای بدون مقدار به URL جلوگیری کنید، زیرا این پارامترها هیچ ارزشی ندارند و فقط فضای خزیدن را هدر می دهند.

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

3. استفاده از یک کلید برای هر پارامتر: از تکرار پارامترها با مقادیر مختلف جلوگیری کنید تا از ایجاد صفحات مشابه جلوگیری شود.

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

4. ترتیب دهی یکسان پارامترها: اطمینان حاصل کنید که پارامترهای URL همیشه به ترتیب یکسان قرار گیرند تا از مشکلات تکراری جلوگیری کنید.

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

5. ویژگی rel=”Canonical” لینک: برای جلوگیری از مشکلات محتوای تکراری، می توانید از این ویژگی برای اشاره به URL اصلی استفاده کنید، به ویژه در پارامترهای ردیابی و فیلترها.

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

6. تگ Meta Robots Noindex: برای صفحاتی که به دلیل پارامترها ارزشی برای ایندکس شدن ندارند، از این تگ استفاده کنید تا موتورهای جستجو از ایندکس کردن آن ها جلوگیری کنند.

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

7. استفاده از تگ Disallow در robots.txt: با مسدود کردن خزیدن URLهای مبتنی بر پارامترها از طریق فایل robots.txt، می توانید از هدر رفتن پهنای باند و مشکلات محتوای تکراری جلوگیری کنید.

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

این راه حل ها به شما کمک می کنند تا URLهای سایت خود را بهینه سازی کنید، از مشکلات محتوای تکراری جلوگیری کنید و خزیدن مؤثرتر را تضمین کنید.

انتقال از URLهای داینامیک به استاتیک و بهینه سازی URL

برای بسیاری از  سایت ها، اجتناب از پارامترهای URL به طور کامل ممکن نیست، اما می توان آن ها را به شیوه ای مدیریت کرد که هم تجربه کاربری بهتری ایجاد شود و هم سئو سایت بهینه شود. یکی از بهترین روش ها، تبدیل URLهای داینامیک به URLهای استاتیک است. این کار نه تنها باعث بهبود تجربه کاربری می شود، بلکه بهینه سازی URL به رتبه بندی بهتر سایت نیز کمک می کند.

مزایای URLهای استاتیک

URLهای استاتیک که شامل کلمات کلیدی مرتبط هستند، به موتورهای جستجو کمک می کنند تا ساختار سایت را بهتر درک کنند و قابلیت رتبه بندی بیشتری داشته باشند. برای مثال، URLهایی مثل:

www.example.com/view-product?id=482794

می توانند به صورت زیر بازنویسی شوند:

www.example.com/widgets/purple

این روش برای پارامترهایی مانند شناسایی دسته بندی ها یا ویژگی های محصولات مؤثر است، اما برای مواردی که به کلمات کلیدی مرتبط نیستند (مانند قیمت ها یا فیلترهای خاص)، ایجاد URLهای استاتیک به طور معمول نتیجه مطلوبی نخواهد داشت. بهینه سازی URL با استفاده از کلمات کلیدی مناسب می تواند نقش زیادی در جذب ترافیک ارگانیک ایفا کند.

این رویکرد برای صفحاتی که از پارامترهای جستجو، صفحه بندی یا مرتب سازی مجدد استفاده می کنند، مناسب نیست، زیرا می تواند مشکلات محتوای تکراری و مصرف بی رویه بودجه خزیدن ایجاد کند. به ویژه اگر فیلترهای چندانتخابی در سایت وجود داشته باشد، این می تواند منجر به مشکلات محتوای کم ارزش شود.

آدرس دهی صفحات وب,بهینه سازی url,بهینه سازی آدرس سایت

راه حل ها برای استفاده از URLهای استاتیک:

  • پارامترهایی که باید ایندکس شوند (مانند دسته بندی ها یا ویژگی های کلیدی) باید به URLهای استاتیک تبدیل شوند.
  • برای پارامترهایی که نباید ایندکس شوند (مانند صفحه بندی یا فیلترهای ردیابی)، بهتر است از query string استفاده شود.

مزایای استفاده از URLهای استاتیک:

  • تمرکز خزنده ها بر روی URLهای استاتیک که امکان رتبه بندی بالاتری دارند.
  • URLهای استاتیک می توانند به رشد ترافیک طبیعی سایت کمک کنند و الگوریتم های گوگل آن ها را اولویت می دهند.

چالش های استفاده از URLهای استاتیک:

  • نیاز به بازنویسی URLها و استفاده از ریدایرکت 301.
  • این روش نمی تواند مشکلات محتوای تکراری را به طور کامل حل کند و ممکن است برخی از انواع پارامترها را شامل نشود.

نتیجه گیری:

انتقال از URLهای داینامیک به استاتیک می تواند به بهبود سئو سایت کمک کند، اما باید به طور هدفمند و برای پارامترهای خاص انجام شود. استفاده از روش های ترکیبی، مانند استفاده از تگ noindex و rel=canonical برای صفحاتی که نیاز به ایندکس شدن ندارند، می تواند مؤثر باشد. بهترین روش این است که نیات کاربران را تحلیل کرده و بر اساس آن پارامترهای مناسب را به طور صحیح مدیریت کنید. بهینه سازی URL در آموزش سئو به شما کمک می کند که ساختار سایت تان را به طور مؤثر برای موتورهای جستجو بهینه کنید و در نتیجه، رتبه بهتری کسب کنید.

جمع بندی نهایی از بهینه سازی url و سئو سایت

هنگامی که صحبت از رتبه بندی در نتایج جستجو است، طول url و تعداد اسلش های مورد استفاده، مهم نیست! برای url های خود از ساختاری استفاده کنید که در دراز مدت بتوانید آن را حفظ کنید.

تاثیر url در سئو همانطور که اشاره شد، زمانی رخ می دهد که محتوای تعدادی از صفحات شما بسیار به یکدیگر شبیه باشند. نحوه نوشتن url در سایت خود را به گونه ای انتخاب کنید که تا پایان راه مشکلی برای نوشتن آن نداشته باشید.

11 نظر در مورد مقاله “ آموزش بهینه سازی url صفحات سایت ” ثبت شده است
  1. شایان

    مقاله خیلی خوبی بود


    • سیدمجتبی پورموسوی

      ممنون از همراهی شما


  2. مهدی

    سلام وقت بخیر
    چطور میشه در وردپرس کاری کرد که Url ان مثل سایت شما باشد یعنی این شکل باشد : نام دامنه / اسم دسته بندی / ادامه url باشه
    ایا افزونه خاصی داره یا ...


    • محمد نصیری

      سلام و درود بر مهدی عزیز
      برای اینکار باید سورس سایت خود را بهینه کنید کنید و بهینه سازی url و آدرس سایت باید از قالب انجام شود که در آینده خدمات بهینه سازی سورس انحام خواهد شد.


  3. appogame

    بسیار عالی ممنون از مطال خوبتون حتما در سایتم اعمال میکنم.


  4. عرفان

    سلام خسته نباشید.
    یک سوال الان برای من پیش اومد که در ادرس از متن فارسی استفاده کنیم یا انگلیسی الان شما برای همین صفجه از این url استفاده کردید که انگلیسیه ! seo-learning/optimize-url
    ؟


    • ناظر سایت

      با سلام
      انگلیسی


  5. علی مرادی

    سلام ممنون از مطالب مفیدتون


  6. میثم

    تشکر از مطالب خوب شما برای من خیلی تاثیر گذار بود ممنون.


  7. لابراسئو

    ممنون از مقاله ی خوبتون


  8. عرفان رحیمی

    سلام ودرود جناب قمصری عزیز:

    مثل همیشه : دقیق ، کامل و پر از تجربیات ارزشمند.

    ممنون از شما


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود