آموزش سئو برای موبایل – قسمت سوم

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 5 امتیاز : 5]

آموزش سئو سایت برای موبایل، یکی از مهم ترین موضوعات سئو در روزهای اخیر می باشد. در سایت نیوسئو تاکنون به چهار بخش مفاهیم بهینه سازی موبایل، نحوه پیاده سازی وب سایت در موبایل، نحوه بهینه سازی سایت برای موبایل و نحوه بهینه سازی سایت برای موبایل با سیگنال های UX، در دو مقاله زیر پرداختیم:

آموزش سئو برای موبایل – قسمت اول

آموزش سئو برای موبایل – قسمت دوم

دراینجا قصد داریم راهنمای جامع سئو برای موبایل را کامل نموده و نکات آموزش سئو پیشرفته در موبایل و بهترین روش های اجرای آن را مطرح کنیم:

بخش 5 :

آموزش نکات سئو سایت پیشرفته برای موبایل

حالا که سایت شما برای موبایل بهینه سازی شده است، زمان آن رسیده است که همه چیز را به سطح بعدی ببریم.

در آخرین فصل در این راهنمایی، ما می خواهیم چند نکته پیشرفته و استراتژی عملی و بهترین روش های اجرای آن را در اختیار شما قرار دهیم.

  • CTR موبایل خودتان را تثبیت کنید و ترافیک بیشتری را به دست بیاورید

احتمالا نیازی نیست که بگویم نرخ کلیک ارگانیک شما، یکی از مهم ترین عوامل رتبه بندی گوگل می باشد!

و در صورتی که گوگل ببیند که کاربران موبایل بر روی نتایج شما کلیک نمی کنند، آن ها رتبه شما را کاهش می دهند.

اما شما چطور می توانید متوجه شوید که CTR شما در سطح خوبی است؟ روش دقیق انجام این کار، به این صورت است:

نخست، شما باید Performance Report سرچ کنسول گوگل خودتان را بررسی کنید.

سپس، بر روی “New +” کلیک کنید.

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

سپس بر روی “Device” کلیک کنید.

بهینه سازی سایت برای موبایل,سئو سایت برای موبایل,سئو سایت پیشرفته

و سپس بر روی دکمه “Compare” کلیک کنید تا نسخه دسکتاپ و موبایل را مقایسه کنید.

طراحی نسخه amp وب سایت

در نهایت، شما باید نگاهی به این موضوع بیندازید که چطور CTR موبایل و دسکتاپ خودتان را بهبود دهید.

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

در صورتی که شما متوجه شوید که CTR دسکتاپ شما برای یک کلمه کلیدی خاص، از CTR موبایل شما بیشتر است، برای آن کلمه کلیدی در گوگل سرچ کنید (با استفاده از تلفن همراه).

ممکن است تگ title شما موجب کاهش این نرخ کلیک شده است (بعدا این حالت را توضیح میدهیم) و یا ممکن است مشکل این باشد که SERP های موبایل دارای ویژگی هایی می باشد که باعث می شود میزان نتایج ارگانیک شما کاهش پیدا کند (مثلا تبلیغات بیشتر).

در هر صورت، شما با استفاده از این ابزار، می توانید متوجه شوید که چطور می توانید CTR موبایل خودتان را افزایش دهید.

  • الاغ های موبایل خودتان را به اسب تک شاخ تبدیل کنید!

Mobile-first index در گوگل به این معنی است که گوگل، اهمیت بسیار بیشتری به سیگنال های UX موبایل می دهد.

به بیان دیگر، در صورتی که جستجو کننده های موبایل از سایت شما خیلی سریع خارج شوند، قطعا رتبه بندی شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

به همین دلیل پیشنهاد من این است که بانس ریت دسکتاپ و موبایل خودتان را با هم مقایسه کنید و زمان ماندن بازدید کننده ها (dwell time) را در Google Analytics بررسی کنید.

در واقع، این کار خیلی ساده است اما ارزش بسیار زیادی دارد.

برای انجام این کار، شما باید وارد حساب Google Analytics خودتان شوید. سپس بر روی “Site Content”–>”Landing Pages” کلیک کنید.

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

این کار باعث می شود که شما محبوب ترین صفحه های سایت خودتان را مشاهده کنید. شما می توانید بر روی یک صفحه که می خواهید ترافیک بیشتری برای آن دریافت کنید، کلیک کنید.

سپس می توانید بر روی “Secondary Dimension” –> “Device Category” کلیک کنید.

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

این قسمت به شما نشان می دهد که سیگنال های UX شما در مقایسه دسکتاپ و موبایل، به چه صورت است.

به عنوان مثال برای این صفحه، بانس ریت و dwell time تقریبا مشابه می باشد. بنابراین این صفحه احتمالا برای کاربران موبایل، به خوبی بهینه سازی شده است.

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

اما در صورتی که GA به شما می گوید که یک تفاوت بزرگ بین بازدید کننده های دسکتاپ و موبایل وجود دارد، باید این صفحه را در تلفن همراه خودتان بررسی کنید.

شما احتمالا متوجه می شوید مشکلی در صفحه شما وجود دارد که باعث می شود کاربران موبایل شما زمان کمتری را در صفحه شما، سپری کنند.

سپس، وقتی که شما کارتان را انجام دادید، باید به سراغ نکته بعدی بروید.

  • سرعت صفحه موبایل خودتان را با سه نکته، سرعت ببخشید

مانند هر چیز دیگری در به روز رسانی Mobile First، گوگل حالا سرعت موبایل سایت شما را بررسی می کند. آیا هنوز سرعت دسکتاپ شما اهمیت دارد؟ شاید.

اما قطعا سرعت دسکتاپ سایت شما مثل سرعت بارگذاری سایت شما بر روی موبایل، اهمیت ندارد.

در این قسمت، شما می توانید با استفاده از نکات زیر، کمی سوخت موشک در سایت خودتان بریزید تا با سرعت نور بر روی موبایل، بارگذاری شود.

نخست، شما باید یک تست سرعت موبایل را با استفاده از سایت ThinkWithGoogle.com استفاده کنید:

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

این تست مشابه با هر ابزار تست سرعت دیگر می باشد، به جز این که این سایت اختصاصی فقط سرعت بارگذاری سایت بر روی موبایل را بررسی می کند. این سایت حتی می تواند سایت شما را بر روی شبکه 3G نیز بارگذاری کند تا دقیقا محیط موبایل را شبیه سازی کند.

و سپس شما یک گزارش بسیار مفید دریافت می کنید که به شما نشان می دهد که سایت شما چقدر زمان لازم دارد تا بر روی یک دستگاه موبایل، بارگذاری شود…

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

همچنین این سایت به شما نشان می دهد که چه چیزهایی بر روی سرعت سایت شما، تاثیر منفی دارد.

همچنین نکات سریع دیگری وجود دارد که می توانید آن ها را بررسی کنید:

  1. تصاویر خودتان را کوچک کنید: در صورتی که شما از وردپرس استفاده می کنید، پیشنهاد من این است که یک بهینه ساز تصویر را بر روی وردپرس خودتان نصب کنید، مانند Smush Image Compression. این پلاگین به صورت محسوس می تواند سایز تصاویر شما را کاهش دهد که این موضوع باعث می شود زمان بارگذاری سایت شما تا حد محسوسی، کاهش پیدا کند.
  2. کش مرورگر را اجرا کنید: گوگل خودش پیشنهاد می کند که سایت خودتان را کش کنید تا زمان بارگذاری سایت شما، تا حد محسوس کاهش پیدا کند.
  3. یک CDN اجرا کنید: CDN ها می توانند باعث شوند المان های صفحه (به خصوص تصاویر) دو تا سه برابر، سریع تر بارگذاری شوند.
  • تگ های title و description را برای SERP های موبایل، بهینه سازی کنید

آیا شما بیشتر ترافیک خودتان را از دستگاه های موبایل دریافت می کنید؟

در این صورت، شما باید تگ های title و description خودتان را به صورت خاص برای نتایج جستجوی موبایل، بهینه سازی کنید.

انجام این کار به صورت زیر است:

باور داشته باشید یا خیر، اما گوگل کاراکترهای تگ title بیشتری در اختیار شما قرار می دهد تا برای موبایل، بهینه سازی کنید.

روند دقیق انجام این کار، به صورت زیر است:

دسکتاپ:

title: تقریبا 70 کاراکتر

description: تقریبا 155 کاراکتر

موبایل:

title: تقریبا 78 کاراکتر

description: تقریبا 155 کاراکتر

به بیان دیگر، در صورتی که تگ title شما 69 کاراکتر یا کمتر باشد، در این صورت title شما بر روی دسکتاپ و موبایل، قطع نمی شود و به صورت کامل نمایش داده می شود.

اما فرض می کنیم که شما ترافیک موبایل بیشتری دریافت می کنید. خب، شما ممکن است بخواهید تگ title خودتان را بیشتر بنویسید تا بتوانید از فضای بیشتری که در اختیار شما قرار گرفته است استفاده کنید… حتی، شاید بخواهید از حد تگ title دسکتاپ هم بیشتر بنویسید.

به عنوان مثال، فرض می کنیم که تگ title شما به صورت زیر می باشد:

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

این عنوان 66 کاراکتر دارد. بنابراین، این title به صورت کامل در موبایل و دسکتاپ نمایش داده می شود.

اما فرض می کنیم که شما می خواهید کلمه یا عباراتی را استفاده کنیم که باعث جذابیت و افزایش CTR شود. تگ title شما حالا ظاهری مانند زیر خواهد داشت:

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

این تگ به صورت 78 کاراکتر می باشد.

بله، 78 کاراکتر به این معنی است که گوگل تگ title شما را در جستجوی دسکتاپ به صورت ناقص نمایش میدهد. اما این تیتر به صورت مناسب بر روی موبایل نمایش داده می شود.

اما اگر دسکتاپ فقط بخش محدودی از ترافیک شما را ایجاد کند، چطور؟ در این صورت، شما می توانید با نوشتن یک عنوان طولانی تر بر روی سایت خودتان، CTR بیشتری را به دست بیاورید.

  • آیا شما می خواهید از AMP استفاده کنید؟

صفحات سریع موبایل یا AMP ها، نسخه هایی از سایت هستند که به صورتی طراحی شده اند که تنها قسمت های ضروری سایت بر روی آن ها اجرا شده اند و به صورتی هستند که بر روی دستگاه های موبایل، سریع تر بارگذاری می شوند. در حقیقت، صفحات AMP تقریبا 4 برابر نسبت به صفحات غیر AMP، سریع تر بارگذاری می شوند.

همانطور که ممکن است شما بدانید، گوگل هم بر روی AMP تاکید دارد.

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

و به دلیل این که AMP یک پروژه گوگل است، بسیاری از سئو کارها خیلی سریع AMP را بر روی سایت های مشتریان خودشان اجرا کردند.

(فرض این است که گوگل سایت های سازگار با AMP را با رتبه بندی بالاتر، پاداش می دهد)

به جز رتبه بندی بالاتر، گوگل همچنین یک آیکن کنار نتایج شما در نتایج جستجو نشان می دهد که باعث می شود CTR شما افزایش یابد:

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

با در نظر داشتن این موضوع، سوال این است که:

  • آیا استفاده از AMP، منطقی است؟

انتخاب بر عهده شماست، اما به نظر من، استفاده از AMP خیلی هم نمی تواند مفید باشد.

دلیل آن به صورت زیر است:

نخست این که، طراحی نسخه amp وب سایت، محدودیت های زیادی بر روی عملکرد صفحه شما می گذارد.

آیا شما می خواهید نسبت به تبلیغات صفحه خودتان کنترل کامل داشته باشید؟ خب این هم اتفاق نمی افتد.

در رابطه با پاپ آپ یا لایت باکس چطور؟ این هم نه!

خب، شما حداقل می توانید هر جور که می خواهید سایت خودتان را طراحی کنید مگر نه؟ خب این هم نه! AMP محدودیت های زیادی را بر روی CSS شما ایجاد می کند. این موضوع باعث می شود که سایت شما سریعتر بارگذاری شود… اما کاری می کند که محتوای شما خیلی عادی و بی روح نمایش داده شود.

دوم این که، AMP می تواند بر روی لینک سازی شما تاثیر داشته باشد.

زمانی که کسی از لینک محتوای شما استفاده می کند، این لینک ها به صورت مستقیم به سایت شما اشاره دارند. این خیلی واضح است، من هم می دانم.

اما قرار ما این است:

زمانی که کسی به صفحه های AMP شما لینک می شود، این لینک به دامنه Google.com می رود!

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

به بیان دیگر، AMP می تواند باعث شود لینک های شما صدمه ببینند.

بنابراین، حداقل برای الان، لینک هایی که به صفحه های AMP می روند باعث می شوند که دامنه اعتبار گوگل افزایش یابد نه دامنه اعتبار شما!

در نهایت، AMP ممکن است آخرین گزینه نباشد.

LTE در شبکه های موبایل خیلی سریع است و همین چند روز دیگر خواهیم شنید که نسل 5 اینترنت همراه ارائه می شود.

بنابراین ایده استفاده از AMP یا تکنیک های این چنینی تنها برای افزایش اندک در سرعت بارگذاری موبایل، امروز قطعا تاثیر بسیار کمی دارد… حتی حرکت رو به جلو باعث می شود که این روش ها تاثیر کمتری هم داشته باشند.

لب کلام؟ اگر شما دلیل خاصی برای استفاده از AMP ندارید، پیشنهاد ما این است که تا حد امکان از AMP استفاده نکنید.

  • استفاده از داده های ساختار یافته Schema برای برجسته شدن در SERP های موبایل

همانطور که احتمالا شما می دانید، SERP های موبایل، نتایج جستجو را به صورت کارت نشان می دهد:

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

و این کارت ها باعث می شود که داده های ساختار یافته Schema.org بسیار موثر شوند.

چرا؟

داده های ساختار یافته (structured data) می تواند با امتیازات ستاره ای، تصاویر دستور غذا و تاریخ رویدادهای مختلف در SERP ها باعث می شود که شما بتوانید نسبت به بقیه برجسته تر باشید و همین موضوع می تواند CTR ارگانیک شما را به صورت محسوس، افزایش دهد.

به عنوان مثال، ببینید که نتایج موبایل Downshiftology نسبت به ToddyCafe.com متفاوت است. این تمایز، در دسکتاپ خیلی متفاوت نمی باشد:

آموزش سئو پیشرفته,آموزش سئو سایت,آموزش نکات سئو

لب کلام؟ اگر شما می خواهید از جستجوگرهای گوگل، کلیک های بیشتری دریافت کنید، حتما باید از structured data استفاده کنید.

حالا نوبت شماست

این هم از راهنمای جامع من برای بهینه سازی موبایل.

امیدوارم که شما از این مطلب لذت برده باشید.

حالا دوست دارم نظرات شما را بدانم:

شما چه کاری انجام میدهید تا سئو سایت شما برای موبایل، بهینه شود؟

و شاید هم شما سوالی در رابطه با راهنمای امروز داشته باشید.

در هر صورت، بهتر است نظرات عالی خودتان را با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود