تفاوت AMP و صفحات موبایل فرندلی

amp چیست,ایجاد نسخه موبایل سایت,تست موبایل فرندلی

متاسفانه هیچ یک از شرکت های کسب و کار نمی توانند اهمیت نمایش صحیح و سریع سایت در دستگاه های تلفن همراه را به خوبی درک کنند. اما مانند دیگر متغیرها مثل سرعت اینترنت و  سایزهای مختلف صفحه نمایش، دسترسی صحیح سایت در موبایل نیز یک کار چالش برانگیز است.

دوستان عزیزم همانطور که می دانید، گوگل همیشه بر روی کاربر متمرکز است. به همین منظور تجربه کاربری (UX) در حال حاضر یکی از مهمترین فاکتورهای رنکینگ می باشد. مهمترین نکته در تجربه کاربری سرعت بارگذاری صفحات وب است.

در برخی از کشورها که در سرعت اینترنت مشکلی ندارند، زمان بارگذاری صفحات وب به طور کلی به تکنیک های استفاده شده در طراحی صفحه توسط توسعه دهنده آن بستگی دارد. هر زمانی که بارگذاری صفحه بیش از حد معمول طول بکشد، سایت مشتریان و بازدیدکنندگان خود را از دست خواهد داد. در نتیجه فرصت به دست آوردن درآمد از طریق تبلیغات، فروش اشتراک و فروش کالا نیز از دست خواهد رفت.

در سال های گذشته، گوگل برچسب “موبایل فرندلی” را برای نتایج جستجوی موبایل معرفی کرد. از این برچسب برای نشان دادن این که وب سایت تجربه موبایلی خوبی را از طریق ریسپانسیو شدن ارائه می دهد، استفاده می شد. این برچسب در حال حاضر حذف شده است، به این دلیل که گوگل معتقد است 85 درصد صفحات نمایش داده شده در نتایج جستجوی موبایلی تمام معیارهای موبایل فرندلی را رعایت می کنند و دیگر دلیلی برای استفاده از این برچسب وجود ندارد.

آخرین تغییرات برای بهبود نتایج جستجوی موبایلی و تجربه کاربری موبایلی، معرفی پروژه صفحات پرشتاب موبایلی یا همان AMP است. در واقع AMP یک روش منبع بازِ ساخت صفحه وب برای محتوای ثابت است که به سرعت بارگذاری می گردد.

amp چیست,ایجاد نسخه موبایل سایت,تست موبایل فرندلی

تفاوت بین یک صفحه موبایل فرندلی و AMP را می توانید با مشاهده پاسخ سوالات زیر، متوجه شوید.

موبایل فرندلی چیست؟

صفحات موبایل فرندلی، صفحات وب واکنش گرا هستند. این صفحات یک تجربه مطلوب از صفحات نسخه دسکتاپی سایت را در دستگاه های مختلف اعم از تبلت و موبایل ارائه می دهند. در واقع، این صفحات در قسمت عرضی پنجره مرورگر اندازه صفحه را تغییر می دهند و در برخی از مواقع جنبه های طرح بندی صفحه نیز با تغییر مواجه می شود.

صفحات پرشتاب موبایل (AMP) چیست؟

Accelerated Mobile Pages یا صفحات پرسرعت موبایلی یک ابتکار منبع باز است که توسط گوگل در ماه اکتبر سال 2015 معرفی شد. صفحات AMP بسیار سبک هستند و برای بارگذاری سریع صفحه در دستگاه های تلفن همراه طراحی شده اند و از یک زیر مجموعه از HTML با تعدادی افزونه استفاده می کنند. صفحات پرشتاب موبایلی، یک فریم ورک عالی و در دسترس برای ایجاد صفحات وب موبایلی با سرعت بارگذاری بسیار بالا می باشند.

چگونه می توان یک صفحه موبایل فرندلی ایجاد کرد؟

با اضافه کردن چند Media Query می توان یک وب سایت را ریسپانسیو (واکنشگرا) یا موبایل فرندلی کرد.

Media Query اجازه نمایش محتوا را براساس دستگاه کاربر بدون تغییر در محتوای آن می دهد. Media Query یکی از تکنیک های CSS است که در CSS3 معرفی شد. این تکنیک به شما اجازه می دهد که از سبک های مختلف CSS بر پایه ویژگی های متفاوت مانند طول، عرض و رنگ استفاده کنید. درواقع یک Media Query عبارتی منطقی است که مقدار صحیح یا غلط به آن نسبت داده می شود.

به عنوان مثال:




هنگامی که به یک Media Query مقدار صحیح نسبت داده شود، سبک مرتبط با صفحه یا قانون های سبک پذیرفته می شود.

چگونه می توان از AMP در یک وب سایت استفاده کرد؟

یک وب سایت را می توان از طریق دستورالعملی که در https://www.ampproject.org/docs/tutorials/create آمده است با AMP سازگار کرد. برای راحتی کار می توانید این مقاله را نیز مطالعه کنید.

آیا مشکل محتوای تکراری در وب سایت های واکنشگرا وجود دارد؟

به هیچ وجه مشکلی از نظر محتوای تکراری در تکنیک موبایل فرندلی یا موبایل ریسپانسیو وجود ندارد.

آیا مشکل محتوای تکراری در تکنیک AMP وجود دارد؟

یک صفحه موبایل فرندلی یا ریسپانسیو، یک صفحه شبیه با صفحه اصلی وب سایت اما با طرحی متفاوت است و صفحات براساس صفحه نمایش دستگاه های مختلف نمایش داده می شوند. اما صفحات AMP به کاربر با استفاده از Google AMP Cache خدمات می دهند.

AMPها دارای URL متفاوتی هستند. به همین دلیل، مشکل محتوای تکراری ممکن است برای وب سایت پیش بیاید. Google AMP Cache یک شبکه تحویل محتوا، مبتنی بر پروکسی برای تحویل اسناد معتبر AMP است. GAC صفحات AMP را واکشی کرده و سپس کَش می کند و عملکرد صفحات را به صورت خودکار بهبود می دهد.

چگونه مشکل محتوای تکراری در AMP را حل کنیم؟

اگر شما از تکنیک AMP استفاده کرده اید و صفحات وب سایت شما دارای هر دو نسخه AMP و بدون AMP است، مراحل زیر را دنبال کنید:

هر یک از صفحات بدون AMP را با استفاده از دستورالعمل های زیر به نسخه AMP ارجاع دهید تا گوگل از وجود نسخه AMP آگاه شود:

اضافه کردن قطعه کد زیر به صفحات بدون AMP:

اضافه کردن قطعه کد زیر در نسخه AMP صفحات برای ارجاع دادن آن به نسخه فاقد AMP:

صفحات AMP مستقل (منظور آن صفحاتی است که فاقد نسخه بدون AMP هستند) باید خود را به عنوان نسخه استاندارد معرفی کند:

چگونه می توانیم صفحات AMP وب سایت را معتبر کنیم؟

شما می توانید با مراجعه به لینک زیر نسبت به معتبر ساختن صفحات AMP اقدام کنید:

https://validator.ampproject.org/

چطور می توانیم موبایل فرندلی بودن سایت را بررسی کنیم؟

برای تست موبایل فرندلی بودن سایت تان می توانید از ابزار Mobile Friendly Test گوگل استفاده کنید.

آیا موبایل فرندلی یکی از فاکتورهای رده بندی گوگل است؟

بله. از تاریخ 21 آوریل 2015، گوگل از قابلیت موبایل فرندلی به عنوان یکی از فاکتورهای رده بندی استفاده می کند.

آیا از AMP به عنوان یک فاکتور رده بندی استفاده می شود؟

خیر، براساس گفته های جان مولر، تحلیل گر معروف گوگل وبمسترتولز، هنوز از AMP به عنوان یک فاکتور رده بندی استفاده نمی شود.

صفحات موبایل فرندلی و AMP چگونه در نتایج جستجو تمایز داده می شوند؟

در تاریخ 18 نوامبر 2014 گوگل برچست موبایل فرندلی را به نتایج جستجوی موبایلی اضافه کرد. اما اخیرا گوگل بیان کرده است که:

برای حفظ نتایج جستجو به شکل منظم، ما این برچسب را حذف خواهیم کرد، هرچند که همچنان موبایل فرندلی به عنوان یکی از فاکتورهای رده بندی در نظر گرفته خواهد شد.

در ماه آگوست سال 2016 بود که گوگل شروع به اشتراک گذاری یک پیش نمایش از توسعه AMP و نحوه پشتیبانی از آن در صفحه نتایج جستجو کرد و آنرا برای نتایج جستجوی گوگل معرفی نمود.

در مورد اندازه صفحه و زمان بارگذاری چه تفاوتی با هم دارند؟

طبق تصویر زیر AMP اندازه صفحات را تا حد بسیار زیادی کاهش می دهد. به همین دلیل تعداد درخواست هایی که به این صفحات ارسال می شود بسیار کم است. AMP، اقدام به واکنش را بهبود و نرخ بازگشت بازدیدکننده را نیز افزایش داده است.

طبق گفته یکی از کارکنان واشنگتن پست، جارود دیکر که مسئول انتشار آگهی است، AMP نرخ کلیک بر روی آگهی ها را تا 50 درصد افزایش داده است. او همچنین ادامه می دهد که:

رزوانه بیش از 1000 مقاله در نسخه AMP که مزایای بسیار زیادی را برای ما به ارمغان آورده است، منتشر می شود. ما مشاهده کردیم که متوسط زمان بارگذاری به 400 میلی ثانیه رسیده که 88 درصد نسبت به نسخه های سنتی موبایلی بهبود داشته است. این بهبود خوانندگان را بیش از پیش ترغیب کرده که به سایت واشنگتن پست مراجعه کنند، زیرا آنها می دانند که مقالات ما بلافاصله و به سرعت بارگذاری می شوند.

AMP در حفظ کاربران نیز بسیار عالی عمل کرده است. نسخه های سنتی موبایلی 51 درصد از مخاطبان را در طی یک هفته حفظ کرده اند. اما نسخه AMP این میزان را تا 61 درصد بهبود داده است. موارد ذکر شده به علاوه پیاده سازی ساده صفحات پرشتاب موبایل از جمله مزایای AMP هستند.

در این قسمت می توانید یک مثال از نحوه عملکرد نسخه موبایل فرندلی و نسخه AMP که مربوط به یک صفحه است را مشاهده کنید:

عملکرد صفحه موبایل فرندلی

صفحات پرشتاب موبایل,مزایای amp,موبایل ریسپانسیو

عملکرد نسخه AMP

موبایل فرندلی,موبایل فرندلی چیست,نتایج جستجوی موبایل

آیا گوگل گزارشی در ارتباط با موبایل فرندلی و AMP در اختیار ما قرار می دهد؟

بله، گوگل گزارش مسائل مربوط به موبایل فرندلی را در گوگل سرچ کنسول در بخش Mobile Usability از زیر مجموعه Search Traffic قرار می دهد:

amp چیست,ایجاد نسخه موبایل سایت,تست موبایل فرندلی

گزارش مشکلات مربوط به AMP نیز در گوگل سرچ کنسول در زیر مجموعه Search Appearance در دسترس خواهد بود. همچنین گوگل آنالیتیک نیز می تواند گزارش هایی در رابطه با AMP را به شما ارائه دهد:

amp چیست,ایجاد نسخه موبایل سایت,تست موبایل فرندلی

در این مقاله تفاوت AMP با دیگر تکینک های موبایل فرندلی را بیان کردم. شما می توانید از هر دو برای ایجاد نسخه موبایلی سایت خود استفاده کنید.

درست است که گوگل هنوز از AMP به عنوان یک فاکتور رنکینگ بهره نمی برد، اما عملکرد خارق العاده آن باعث شده است که تا به امروز بیش از 150 میلیون صفحه AMP در گوگل ایندکس شوند و هر هفته 4 میلیون صفحه جدید به این آمار اضافه شود. علاوه بر آن مطمئن باشید که گوگل بی دلیل قابلیت جدیدی را معرفی نمی کند و حتما از آن استفاده خواهد کرد. بنابراین واضح است که AMP روز به روز اهمیت بیشتری پیدا خواهد کرد و چه بسا تبدیل به یک فاکتور بسیار مهم رتبه بندی گوگل شود. لذا با توجه به مزایا و دلایل گفته شده، توصیه من استفاده از تکنیک AMP در صفحات وب برای موبایل است.

3 نظر در مورد مقاله “ تفاوت AMP و صفحات موبایل فرندلی ” ثبت شده است
  1. مرسی موزیک

    ببخشید ارتباط با ما سایت شما کجاست ؟ ببخشید که سوالمو اینجا مطرح می کنم … شما اکانت ahrefs اشتراکی ندارید؟


    • ناظر سایت

      با سلام
      – صفحه تماس با نیوسئو:
      https://www.newseo.ir/contact-us
      – خیر


  2. مرسی موزیک

    من از amp برای سایتم استفاده می کردم ولی … خب مشکلی در amp وجود داره این هستش که هیچ آمارگیری نمیتونه . صفحات amp را آنالیز کنه .. حتی گوگل آنالتیک هم نمیتونه افرادی که از طریق amp وارد سایت می شوند را آنالیز کنه ..


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود