همانطور که همه شما دوستان عزیزم می دانید، امروزه یکی از مهمترین راه های تبلیغات اینترنتی و برندینگ کسب و کارها، استفاده از شبکه های اجتماعی است و یا به عبارتی دیگر هر استراتژی موثر بازاریابی دیجیتال شامل یک جزو جدایی ناپذیر تحت عنوان رسانه های اجتماعی می باشد که در حین استفاده از آن ها حتما باید از اشتباهات شبکه های اجتماعی مطلع بوده و از رخداد آن ها جلوگیری نماییم.
برای تازه واردان به صنعت بازاریابی اینترنتی، اولین برداشت خوب و یا سودآور در رسانه های اجتماعی بسیار مهم است، بطوریکه در واقع آنها فقط یک فرصت دارند و باید آن را به درستی استفاده کنند. البته این به آن معنا نیست که اگر در اولین اقدام موفق نشدید، ول کنید و برید! بلکه هدف من از نوشتن خط بالا این است که به شما بگویم در شروع بی گدار به آب نزنید.
از دست دادن این فرصت به معنای عقب ماندن از رقبا و از بین رفتن شهرت است که در نوع خود سخت و طاقت فرسا بوده و آسان نیست.
لطفا به دام رسانه های اجتماعی نیفتید. شروع کنیم:
اشتباهات رایج کسب و کارها در شبکه های اجتماعی
نداشتن هیچگونه استراتژی در رسانه های اجتماعی
شرکت های فاقد استراتژی در رسانه های اجتماعی نمی توانند هرگز تاثیر پیام به مخاطبانشان را دریافت نمایند. برای اجرای یک برنامه موفق بازاریابی شبکه های اجتماعی، بایستی یک استراتژی مشخص تعریف شده باشد.
در واقع شما برای ارسال پیغام هایی حاوی مطالب گوناگون به مخاطبانتان که مشتریان احتمالی شما هستند باید یک برنامه از پیش تعیین شده داشته باشید.
ارسال مطلب به صورت کوکورانه، برند شما را به بیراهه خواهد برد. بنابراین باید هرچه سریعتر استراتژی بازاریابی مشخصی را تنظیم کنید.
این بعنی همینجوری هر روز صبح هرچی به ذهنتون میرسه رو نزارید تو اینستاگرام یا توییتر !! باید برنامه از پیش تبیین شده داشته باشید که درش هدف نهایی هم مشخص باشه.
قطعا شما می توانید با داشتن بهترین و جذاب ترین محتوا برای وبسایت خود به موفقیت برسید (که البته این از اصول اصلی سئو سایت است).
ساخت حساب کاربری همزمان در بیشتر شبکه های اجتماعی
اکثر افراد به صورت ناگهانی در چندین شبکه اجتماعی عضو می شوند و اینگونه به دلیل عدم توانایی و مدیریت صحیح نمی توانند همه آن ها را به درستی بروز کنند و در نتیجه فقط لحظاتی را برای فیسبوک، توئیتر و اینستاگرام خود گذاشته و سبب کاهش اطمینان همان چند کاربر اولیه خود می شوند.
تازه مورد مهم این است که بدانید این افراد از رسانه هایی که در دسترس عموم نباشد اصلا استفاده نمی کنند!
هر حساب کاربری در شبکه های اجتماعی با تعدادی پست از ماه ها یا سال ها قبل روی دیدگاه کاربران تاثیر منفی خواهد گذاشت و بی نظم بودن سایت شما را نشان می دهد.
تمرکزتان را به استراتژی خود بر شبکه های اجتماعی محدود کنید، سپس به سادگی آن قسمت را زمانی که مطمئن شدید می توانید محتوای با کیفیت و مرتبط برای هر کانال به طور منظم ارائه دهید گسترده کنید.
در واقع دارم تلاش میکنم به شما گوشزد کنم، قبل از شروع باید یک تایم روزانه برای فعالیت در شبکه های اجتماعی در نظر داشته باشید. مسئله بسیار مهم دیگری که همین جا باید به آن فکر کنید این است که در حال حاضر سایت و سئو سایتتان بیشتر برایتان اهمیت دارد و پولسازی می کند یا شبکه های اجتماعی!
نکنه اون چیزی که سود بیشتری برات داره رو بزاری کنار!!!!
هزینه کردن برای مخاطبین فیک و جعلی
در حالی که میلیون ها فالوور، لایک، و طرفداران ممکن است به قدرت یک کسب و کار، و ارزیابی ثبات اجتماعی آن کمک کنند، به افزایش نرخ بازگشت سرمایه و همینطور تعامل کاربر کمک نخواهند کرد و فقط شما در واقع خود و مشتریانتان را گول زدید.
اخیرا، اینستاگرام میلیون ها حساب کاربری را حذف کرد تا از کاربرانی که با پرداخت پول فالوور بیشتری جذب می کنند جلوگیری نماید. که این عمل باعث شد بسیاری از افراد مشهور و شخصیت های برجسته عرصه کسب و کار، بسیاری از فالوورهای خود را از دست دادند.
نکته کلیدی این است که هدف، ایجاد رابطه با مصرف کننده واقعی، به جای تمرکز بر روی تعداد افراد می باشد.
من بارها و بارها در جلسات آموزشی و مشاوراتم اشاره کرده ام که شما اول خودتان را گول می زنید و سپس دیگران را و کسی که خودش را گول بزند هرگز موفق نخواهد شد.
بیش از حد برای نام تجاری صحبت کردن
اینکه شما در پیامهایتان بارها نام تجاری خود را اعلام کنید اشتباهی است که باعث خسته شدن مخاطبانتان خواهد شد. هر چیزی اندازه ای دارد دیگر !!!
بگذارید آنها خودشان برند شما را به خاطر بسپارد نه به زور! وقتی محتوای خوبی داشته باشید قطعا به مرور زمان مخاطبان برند و دامنه شما را به خاطر خواهند سپرد. در برند شدن نیوسئو به عنوان مرجع سئو ایران مهمترین عامل قطعا محتواهای آموزشی در مورد سئو بود که در آن زمان در هیچ سایت دیگری به زبان فارسی وجود نداشت.
استفاده از هشتگ های فراوان و غیرمرتبط
هیچ شکی وجود ندارد که استفاده از هشتگ در رسانه های اجتماعی می تواند به شدت به مطرح شدن کسب و کار شما کمک کند.
هشتگ های مفید خود را، به هشتگ های قابل توجه و معقول، محدود نمایید. مطمئن شوید که آنها با محتوا و کسب و کار شما مرتبط هستند. اینگونه با یک تیر ده ها نشان زده اید که یکی از آن ها هم سئو است.
البته متاسفانه یا خوشبختانه به تازگی اثر هشتگ گذاری در اینستاگرام به صورت کامل از بین رفته است.
ارسال مطالب فراوان در بازه زمانی کوتاه
ارسال یک مطلب پس از مطلب دیگری در چند دقیقه یا حتی چند ساعت استراتژی بسیار خوبی است. اما هدف شما در اصل این است که از کاهش فالوور جلوگیری نمایید پس باید مراقب باشید که آن ها از مطالب شما خسته نشوند.
تا حد امکان، برای انتشار مطالب بطور مداوم و منظم تلاش نمایید.
ویرایش صفحات اجتماعی خود را فراموش نکنید
آیا تا به حال متوجه یک توییت بدون یک یا دو علامت نشانه گذاری مانند “!?;():\ ” شده اید؟
در پست های Facebook با چندین غلط املایی چطور؟
گاهی ممکن است که اشتباهات کوچکی به نظر برسد اما دستور زبان و تلفظ به هم ریخته می تواند به حضور آنلاین شما صدمه بزند و اعتبار شما را خدشه دار نماید.
اگر یادتان باشد قبلا چندین بار عرض کرده بودم که ویرایش پست ها برای سئو و گوگل هم بسیار مفید است پس علاوه بر اینکه پست هایتان در شبکه های اجتماعی را بروز و ویرایش می کنید سایت را نیز فراموش نکنید …
غفلت از جنبه های اجتماعی یک رسانه اجتماعی
مردم در رسانه های اجتماعی انتظار پاسخ از کارشناسان شرکت ها را دارند، و می خواهند به این احساس که با افراد حقیقی در تعامل هستند نه ربات شرکت ها دست پیدا کنند. شما لزوما نیازی به پاسخ دادن تمامی نظرات ندارید، اما پاسخ دادن به آنها سبب اعتماد سازی و دوستی میان شما و مشتریان می گردد.
خسته نباشید استاد بنده هم با نظر شما موافقم که ارسال یک مطلب پس از مطلب دیگری در چند دقیقه یا حتی چند ساعت استراتژی بسیار خوبیه. اما هدف ما در اصل اینه که از کاهش فالوور جلوگیری کنیم پس باید مراقب باشیم که کاربران از مطالب ما خسته نشن
سلام از بزرگترین اشتباهات شبکه های اجتماعی که می توان انجام داد همین گزینه است که اگر شما کسب و کار اینترنتی انجام می دهید حتما باید با استفاده از قوانین سئو صفحات شبکه اجتماعی خود را پشتیبانی کنید …
یکی از اشتباهات شبکه های اجتماعی حذف نظرات منفی کاربرانه این کار یکی از غیرحرفهایترین کارهایی است که میشه انجام داد.زمانی که یک کامنت منفی دریافت میکنیم باید به مخاطب خودمون واکنش صحیح نشون بدیم
سلام یکی از اشتباهات شبکه های اجتماعی زیاده روی در معرفی محصولات و خدمات هست برای موفقیت در شبکههای اجتماعی باید مخاطب رو مدنظر قرار بدیم و باید آنچه را که کاربرانمون میخوان ارائه کنیم.و محتوایی که منتشر میکنیم باید باکیفیت باشه
خداقوتت اگر کسی به پستهای شما واکنشی نشون نده یا پاسخی نده، تلاش شما برای بازاریابی شبکههای اجتماعی بیفایده میشه. پستها و محتوا های شما باید به گونهای آماده بشن که واکنش مخاطب رو دریافت کنه ..
سلام استاد یکی از اشتباهات شبکه های اجتماعی از جمله اینستاگرام که این روزها زیاد دیده میشه استفاده بیش از حد بعضی از پیج ها از ربات هایی است که در کامنت و دایرکت پاسخ یکسانی میدن به همه سوالات نظر شما چیه ؟
درود. نه والا سینا جان. این کار در اینستاگرام هیچ ایرادی نداره و هیچ مشکلی هم ایجاد نمیکنه. کلا ساختار شبکه های اجتماعی با موتورهای جستجو متفاوته
سلام وقت بخیر یکی از اشتباهات شبکه های اجتماعی انتشار مطالب و کپی از سایر کانال های تلگرامیه که بشدت به اون کانال ضربه میزنه و به مرور زمان سبب ریزش مخطبان اون کانال میشه
سلام انتشار مطالب خشک و غیر جذاب در شبکه های اجتماعی یکی از اشتباهات بد در شبکه های اجتماعیه که مخاطب رو از مطالعه و بررسی مطالب ما دور میکنه ..
خسته نباشید ممنون از مطالب مفیدتون ، یکی از اشتباهات شبکه های اجتماعی اینه که برخی افراد تصور میکنند هرچه تعداد فالوور های فیک و کاربران صفحات اجتماعییشون بیشتر باشه اعتبارشون بیشتره
سلام یکی از اشتباهات شبکه های اجتماعی کپی برداری از سایر شبکه هاست که به این معنیه که مدیر شبکه اجتماعی مدنظر مسئولیت پذیر نیست واین اشتباهات و به مرور زمان سبب از دست رفتن مخاطب میشه .
ارسال و انشتار مطالب بدون برنامه و هدف خاصی یکی از اشتباهات شبکه های اجتماعی هست که باعث debranding میشه وسایت رو به مسیر اشتباهی میبره لذا باید برای وبسایتمون استراتژی بازاریابی دقیقی رو تعریف کنیم
سلام به نظر بنده یکی دیگه از اشتباهات شبکه های اجتماعی استفاده بیش از حد از برند در پلتفرم های مختلفه قطعا اگر محتوای خوبی برای ارائه داشته باشیم مخاطب خود به خود به سمت برند ما میاد
ممنون از توضیحاتتون موردی دیگه ای که از اشتباهات شبکه های اجتماعی به حساب میاد هزینه کردن برای دنبال کننده فیک و جعلیه که جز ضرر معمولا برای شبکه های اجتماعی عایدی نداره …
سلام مورد خوبی که اشاره کردید و یکی از اشتباهات شبکه های اجتماعی اینه که اکثر افراد به صورت ناگهانی در چندین شبکه اجتماعی فعالیت میکنن و به این شکل به دلیل عدم توانایی و مدیریت صحیح نمی تونن همه آن ها را به درستی مدیریت کنن
سلام یکی از مسائل که برخی کسب و کارها مرتکب میشن نداشتن هیچگونه استراتژی هست که این اشتباهات در شبکه های اجتماعی و متکی بودن به تنها یک بسترخاص فرصت کسب درآمد بیشتر رو با استفاده از سئو سایت رو از دست میدن
هشت اشتباه که مطرح کردید خیلی برام جالب بود خیلی هاش رو منم انجام میدم . مثلا اسم برندم رو زیاد تو شبکه های اجتماعی میارم و تند تند پست میزارم .
شبکه های اجتماعی و جامعه مجازی ایرانی ها اصلا به درد نمی خورن بیشتر توش جنگ و دعواهای سیاسی و اعتقادی و اینا پر شده .
مطالبی که توی بعضی شبکه های اجتماعی از طرف یک نفر پشت سر هم ارسال میشن واقعا خسته کنندن و معلومه که چه هدفی دارن . من هم با ارسال منظم و پیوسته پست ها تو شبکه های اجتماعی موافقم .
به روز رسانی پست شبکه اجتماعی نکته ای بود که تا به حال جایی ندیده بودم .
پست خیلی خوبی بود من از ارتباط هشتگ ها با سئو اطلاعی نداشتم . ممنونم
داشتن یک استراتژی خاص در شبکه های اجتماعی باعث رشد برند میشه و روی کسب و کار اینترنتی ما خیلی تاثیر گذاره . ممنونم از مقاله خوب تون .
موفق باشید
سلام.مقالتون عالی بود.آقای قمصری در مورد ویرایش پست میخواستم یه نکته ای رو بگم.من توی پست های خودتون دیدم که بعضی از پست ها رو update میکنید. من خودم چندبار قسمت های کوچکی از پست های سایتم رو تغییر دادم اما در گوگل کاملا با افت رتبه مواجه شدم! باید چطور ویرایش کنیم که مشکلی پیش نیاد؟ خیلی مقاله ها رو خوندم که شدیدا مخالف این کار هستن.نظر شما چیه؟
سلام
آخه در چه سایتی شما مقاله خوندید که با آپدیت مخالف بوده ؟!!!!
لطفا دیگه وارد اون سایت ها نشید
دبیر گوگل بارها و بارها گفته که پست هاتون رو بروز کنید