مهم‌ترین نکات در بکارگیری کلیدواژه‌ های long-tail

ارتقا کلمات کلیدی,ارزش کلمات کلیدی,انتخاب کلمات کلیدی برای سئو

در فرآیند تحقیق کلیدواژه برای بهینه سازی سایت با کلمات کلیدی مختلف، با کمی بررسی متوجه می شوید که انواع مختلفی از کلیدواژه ها وجود دارد که هر کدام می بایست با یک استراتژی مشخص برای بهینه سازی سایت، استفاد شود. یکی از این نوع کلیدواژه ها، کلیدواژه های long-tail یا به اصطلاح دم بلند است. ما در این محتوا قصد داریم شما را به طور کامل با این موضوع آشنا کنیم.

چندی پیش ویدیویی با این مضمون برای شما آماده کردیم اما اینجا قصد داریم در کنار آشنایی شما با این کلیدواژه ها، راه های تحقیق آن، شناسایی بهترین ها و… را نیز به شما آموزش دهیم.

کلیدواژه‌های long-tail چه نوع کلیدواژه‌هایی هستند؟

کلمات کلیدی دم بلند سری عبارت هایی هستند که در موضوعات مختلف توسط کاربران جستجو می شود. معمولا این کلمات کمتر جستجو شده اما کسانی که این موارد را سرچ می کنند، مخاطبان هدفی هستند که احتمال خرید از سایت یا استفاده از خدمات شما، بسیار بیشتری از دیگران است.

سایت آمازون در یک گزارش اعلام کرد کسانی که با جستجو عبارات کلیدی دم بلند (طولانی) به محصولات وب سایت ما میرسند، احتمال خرید کردن آن ها، بسیار بیشتر از دیگران است که کلمات کلیدی عادی را جستجو می کنند.

به مثال زیر توجه کنید:

کلمات زیر کلمات کلیدی معمولی هستند:

  • خرید گوشی
  • خرید تلویزیون
  • میز ناهارخوری

کلمات زیر کلمات کلیدی دم بلند (کلیدواژه های long-tail) هستند:

  • خرید گوشی سامسونگ s22
  • خرید تلویزیون ال جی 42 اینچ
  • میز ناهارخوری 8 نفره چوبی

چرا کلیدواژه های long-tail بسیار مهم هستند؟

ما اهمیت استفاده از کلمات کلیدی دم بلند را در 2 بخش زیر برای شما شرح می دهیم:

راحت‌تر در نتایج گوگل رتبه می‌گیرند

یکی از مهم ترین دلایلی که باید از سری کلیدواژه ها استفاده کرد، راحت تر رتبه گرفتن آن هاست. شما تصور کنید می خواهید برای کلیدواژه “خرید گوشی” به رتبه های برتر گوگل برسید:

ارتقا کلمات کلیدی,ارزش کلمات کلیدی,انتخاب کلمات کلیدی برای سئو

همان طور که مشاهده میکنید، برای این عبارت حدود 106 میلیون لینک در نتایج گوگل پیدا شد. یعنی شما باید با این 106 میلیون لینک رقابت کنید. قطعا کار بسیار دشواری است.

حال به تصویر زیر دقت کنید:

انتخاب کلمات کلیدی برای سایت,کلمات کلیدی دم بلند,کلیدواژه دم بلند

همان طور که می بینید برای جستجو عبارت “خرید گوشی سامسونگ S22” تنها 1 میلیون لینک وجود دارد. با اینکه رقابت برای این ساده نیست اما نسبت به عبارت “خرید گوشی” بهتر و راحت‌تر در نتایج به رتبه های برتر می رسد.

اگر سختی این کلیدواژه را با ابزارهای مختلف نیز بررسی کنید متوجه می شوید که چه تفاوت فاهشی با یکدیگر دارند.

در استراتژی سئو نیز ما همیشه در دوره سئو به دانشجویان گفته این که ابتدا رتبه گرفتن برای کلیدواژه های دم بلند را در برنامه خود بگذارید تا به مرور زمان برای کلیدواژه های کوتاه‌تر نیز رتبه مناسبی کسب کنید.

جذب ترافیک هدفمند

یکی دیگر از دلایل اهمیت استفاده از کلمات کلیدی طولانی در وب سایت، جذب ترافیک هدفمند است. معمولا کسانی عبارت “خرید تلویزیون” را جستجو می کنند که هیچ اطلاعاتی درباره این کالا نداشته و قصد دارند با نگاهی به لینک های اول گوگل، تلویزیون مدنظر خود را انتخاب کنند.

بعد از اینکه تلویزیون مناسب خود را انتخاب کردند، سپس برای کسب اطلاعات بیشتر و حتی خرید، در فیلد جستجو گوگل، عبارت “خرید تلویزیون سامسونگ 42 اینچ هوشمند” را جستجو می کنند.

در نتیجه کسانی که عبارت های لانگ تیل را جستجو می کنند، بیشتر هدفشان خرید است و جز ترافیک های هدفمند، محسوب می شوند.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: آموزش سئو داخلیپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

مهم ترین نکته در استفاده از کلمات کلیدی طولانی

بهینه سازی صفحات سایت با کلیدواژه های دم بلند و رتبه گرفتن آن ها، شاید ساده به نظر برسد اما نکته مهمی که در استفاده از این کلیدواژه ها باید در نظر داشته باشید، این است که باید حجم زیادی از این کلیدواژه ها را برای یک صفحه یا چندین صفحه در نظر بگیرید.

بهینه سازی یک سایت برای کلیدواژه “خرید موبایل سامسونگ” مخاطبانی که به دنبال گوشی سامسونگ هستند را هدف قرار می دهد. تعداد مخاطبان این کلیدواژه بسیار زیاد است.

اما تعداد کسانی که به دنبال “خرید گوشی سامسونگ S22” هستند، بسیار کمتر از کلیدواژه بالاست. این مشکل را می توان به سادگی حل کرد.

برای وب سایت خود صفحات متعددی در نظر بگیرید که هر کدام با یک مدل گوشی سامسونگ، بهینه شده باشد. در این صورت شما همان حجم جستجو “خرید گوشی سامسونگ” را دریافت می کنید اما با این تفاوت که ترافیک های جذب شده برای کلیدواژه های long-tail هدفمندتر از کلیدواژه بالاست.

نحوه پیدا کردن کلیدواژه های دم بلند

برای پیدا کردن این دسته کلیدواژه ها روش های مختلفی وجود دارد:

استفاده از ابزار Google Suggests:

یکی از بهترین و کاربردی ترین ابزارها برای سایت های ایرانی، ابزار Google Suggests است که به صورت پیش فرض در search box صفحه جستجو گوگل، قرار دارد. به مثال زیر توجه کنید:

کلیدواژه‌های long-tail

این نمونه ای از پیدا کردن کلیدواژه های لانگ تیل است. اما ترفندی وجود دارد که به شما کمک می کند کلیدواژه های بیشتری با این ابزار پیدا کنید.

کافیست هر بار یک space (دکمه مستطیلی بزرگ روی کیبورد PC) بین دو واژه عبارت “خرید موبایل” یا قبل از شروع عبارت و یا بعد از نوشتن عبارت، بزنید. در این سه حالت، معمولا کلیدواژه های مختلفی را به شما نمایش می دهد.

در ادامه کلیدواژه های long-tail مرتبط با عبارت “خرید موبایل” را برایتان با تکنیک بالا، پیدا کردیم:

ارتقا کلمات کلیدی,ارزش کلمات کلیدی,انتخاب کلمات کلیدی برای سئو

ارتقا کلمات کلیدی,ارزش کلمات کلیدی,انتخاب کلمات کلیدی برای سئو

ارتقا کلمات کلیدی,ارزش کلمات کلیدی,انتخاب کلمات کلیدی برای سئو

ارتقا کلمات کلیدی,ارزش کلمات کلیدی,انتخاب کلمات کلیدی برای سئو

استفاده از ویژگی PAA نتایج گوگل (Google’s People Also Ask)

یکی از انواع کلیدواژه های دم بلند، کلیدواژه های از نوع سوالی هستند. کاربران در جستجو این کلیدواژه ها معمولا به دنبال حل یک مشکل، خرابی یا کسب اطلاعات درباره یک کالا است. در مثال زیر چند نمونه را برای شما آورده ایم:

  • هتل آزاده چند ستاره است
  • چرا گوشی آیفون داغ میکند
  • چرا تلویزیون سیگنال ندارد
  • چگونه ایمیل بسازیم

به عنوان تمرین کافیست واژه های “چرا” یا “چگونه” را قبل از عبارت مدنظر خود بیاورید تا با سوالاتی روبرو شوید که هر کدام می تواند یک محتوا یا یک صفحه جداگانه برای سایت شما باشد.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود