رپورتاژ آگهی چیست؟

انواع رپورتاژ آگهی,چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم,رپورتاژ آگهی

رپورتاژ آگهی چیست؟ این سوالی است که احتمالا همه مدیران سایت ها و بازاریابان دیجیتال در ابتدای کار با آن مواجه می شوند. در دنیای امروز که عصر ارتباطات نامیده می شود، آنچه باعث پیشرفت و موفقیت یک کسب وکار می گردد، روابط عمومی بالا و ارتباط نزدیک با مشتریان است. به عبارت دیگر استفاده از سناریو ها و مطالبی که سبب جلب اعتماد مخاطبان شده و آن ها را به طور غیرمستقیم به سوی اهداف تجاری شما هدایت کند، نقش موثری در رشد کسب وکارتان خواهد داشت.

رپورتاژ آگهی در حوزه دیجیتال مارکتینگ چنین کاربردی دارد و با ارائه گزارش های بی طرفانه موجب می شود کاربران نسبت به کسب وکار شما علاقه مند شوند. در نتیجه میزان فروش محصولات و خدمات شما افزایش خواهد یافت؛ اما این تمام کاری که رپورتاژ آگهی می کند نیست! اگر می خواهید با بقیه مزیت های رپورتاژ آگهی و علت ضروری بودن آن برای سئو سایت آشنا شوید، ادامه این مطلب را از دست ندهید.

رپورتاژ آگهی چیست؟

رپورتاژ آگهی در یک تعریف ساده عبارت است از هر نوع مطلبی که در ازای پرداخت پول منتشر می شود، تا خبر و گزارشی را به مردم منتقل کند. رپورتاژ آگهی در قالب های مختلفی مثل آگهی چاپی، نشریه اینترنتی یا محتوای صوتی و تصویری تهیه می شود.

شیوه نگارش رپورتاژ آگهی غالبا مثل داستان، مقاله، گزارش و خبر است. به طور کلی می توان گفت رپورتاژ آگهی به دو دسته تجاری و سیاسی تقسیم می شود. قالب کلی نگارش در هر دو رپورتاژ تقریبا به هم شباهت دارد، با این تفاوت که هر رپورتاژ آگهی کاربرد خاص خود را دارد.

رپورتاژ تجاری اغلب توسط فروشندگان یا نمایندگی های فروش محصولات تهیه می شود و هدف از آن جذب مشتری و ارتباط با مصرف کنندگان بیشتر است. در حالی که رپورتاژ سیاسی با هدف تغییر یا اصلاح دیدگاه افراد در خصوص یک موضوع سیاسی تنظیم می شود. بنابراین می توان رپورتاژ آگهی را نوعی آگهی دانست که در قالب گزارش تهیه شده و با اهداف مختلفی به کار گرفته می شود.

برای اینکه بهتر درک کنیم رپورتاژ آگهی چیست، بد نیست نگاهی به تاریخچه شکل گیری آن بیندازیم. اولین بار در سال ۱۹۴۵ و پس از اتمام جنگ جهانی دوم بود که مسئله ساخت رپورتاژ آگهی مطرح شد. کلمه رپورتاژ از واژه ی «Report» به معنای گزارش گرفته شده و نوع کارکرد آن نیز با همین معنا مطابقت دارد. این نوع آگهی در ابتدا یک گزارش بی طرفانه بود که از تلویزیون پخش می شد و به معرفی چند کالا و مقایسه آن ها با یکدیگر می پرداخت. در این رپورتاژ آگهی تمام ویژگی های محصول با جزئیات برای مخاطب شرح داده می شد و این حس را منتقل می کرد که نویسنده رپورتاژ خیرخواه مشتریان است و قصد دارد به آن ها در خرید یک کالا کمک کند. به این ترتیب اعتماد مخاطبان جلب می شد و آن ها را برای خرید محصولی که هدف رپورتاژ بوده است ترغیب می کرد.

مزایای رپورتاژ آگهی چیست؟

پس از اینکه به خوبی دریافتیم رپورتاژ آگهی چیست و چطور شکل گرفته است، باید نسبت به مزایای استفاده از آن اطلاعاتی را کسب کنیم. به عقیده بسیاری از کارشناسان سئو، استفاده از رپورتاژ آگهی سئو سایت را بهبود می بخشد، اما باید ببینیم علت آن چیست و چگونه رپورتاژ آگهی بر سئو تاثیر می گذارد. نوشتن رپورتاژ آگهی همزمان به دو تخصص تولید محتوا و بازاریابی نیاز دارد.

یک بازاریاب از طرق مختلفی مثل تماس چشمی، مکالمه تلفنی، زبان بدن و مکالمه دوستانه با مشتری می تواند او را برای خرید یک محصول متقاعد کند. این کار برای نویسنده رپورتاژ آگهی کمی سخت تر است، زیرا ارتباط مستقیمی با افراد ندارد، بلکه مخاطبان او را گروهی از افراد تشکیل می دهند که قرار است رپورتاژ را مطالعه کنند. بنابراین برای نوشتن رپورتاژ آگهی علاوه بر تسلط بر فنون بازاریابی باید از نحوه نگارش متن نیز آگاه باشید تا رپورتاژ شما جذاب بوده و بیشترین تاثیر را بر مخاطب بگذارد. بسیاری از مدیران سایت ها و فروشگاه های آنلاین برای افزایش فروش خود اقدام به انتشار رپورتاژ آگهی می کنند که اقدامی موثر در جذب مشتریان محسوب می شود. در ادامه مهم ترین مزایای رپورتاژ آگهی ذکر شده است:

تاثیر رپورتاژ آگهی در افزایش بازدید

رپورتاژ آگهی ها از آنجا که ماهیت گزارشی و خبری دارند به راحتی می توانند در سایت های پربازدید معرفی شوند. اگر یک رپورتاژ آگهی در سایت خود منتشر کرده اید، می توانید از سایت ها خبری محبوب یا سایر شبکه های اجتماعی مرتبط با کسب و کارتان برای معرفی رپورتاژ استفاده کنید.

با کمک بک لینک و معرفی رپورتاژ آگهی خود در سایت هایی که کاربران زیادی دارند، قادر خواهید بود بازدید سایت خود را افزایش دهید. بنابراین در این مرحله رپورتاژ آگهی موجب بهبود سئو سایت شما خواهد شد.

تاثیر رپورتاژ آگهی در برندسازی

همانطور که گفته شد در حوزه دیجیتال مارکتینگ با دو دسته رپورتاژ آگهی مواجه هستیم. یکی از انواع رپورتاژ آگهی، نوع تجاری آن است که با اهداف مختلفی مثل جذب مشتری، افزایش فروش، معرفی محصولات، مقایسه محصولات و بررسی مزایا و معایب و… نوشته می شود. همچنین گاهی ممکن است انتشار رپورتاژ آگهی با هدف معرفی یک محصول یا خدمات جدید صورت بگیرد.

فرض کنید به تازگی یک کالای جدید را به فروشگاه آنلاین خود اضافه کرده اید و می خواهید به مشتریان اطلاع دهید. بهترین راه برای این کار نوشتن یک رپورتاژ آگهی است که علاوه بر اطلاع رسانی به مشتریان شما، مخاطبان جدیدی را نیز از برند و کسب و کارتان مطلع سازد.

البته پیش از نوشتن رپورتاژ آگهی لازم است به یاد داشته باشید که محتوای شما حالت تبلیغاتی نداشته باشد بلکه آن را مانند سایر مقالات سایت خود به نگارش درآورید تا کاربران آن را به عنوان یک مطلب خبری و جالب مطالعه کنند. با منتشر کردن رپورتاژ آگهی اصولی و جذاب بهتر به مخاطبان معرفی می شوید و برند کسب و کار شما در خاطر آن ها ثبت می شود.

تاثیر رپورتاژ آگهی در سئو سایت

داشتن رپورتاژ آگهی که با به کارگیری اصول سئو و کلمات کلیدی نوشته شده باشد، می تواند توجه موتورهای جستجو را جلب کند. همچنین انتشار محتوای جذاب موجب می شود مخاطبان از مطالعه آن لذت ببرند و نرخ اشتراک گذاری نیز بالا برود. اما مهم ترین تاثیری که رپورتاژ آگهی بر سئو سایت می گذارد این است که امکان دریافت لینک های خارجی را برای شما فراهم می کند.

در حقیقت با انتشار رپورتاژ آگهی در قالب مقاله ای مفید و کاربردی می توانید با سایت های دیگر همکاری کنید و با استفاده از لینک سازی خارجی، سئو سایت خود را بهبود ببخشید. زمانی که یک وب سایت معتبر به رپورتاژ آگهی شما لینک دهد، سبب افزایش اعتبار سایت شما شده و موتور جستجو را برای رتبه بندی کسب و کارتان راهنمایی می کند.

تاثیر رپورتاژ آگهی در افزایش فروش

هنگامی که به خوبی درک کردیم رپورتاژ آگهی چیست قادر خواهیم بود از قابلیت ها و مزایای متعدد آن بهره مند شویم. یکی از مهم ترین مزیت هایی که استفاده از رپورتاژ آگهی به همراه دارد، نقش موثر در جهت افزایش فروش است. همانطور که در تاریخچه پیدایش رپورتاژ آگهی خواندیم، مخاطب اغلب به فردی اعتماد می کند که خیرخواه او باشد و به صورت بی طرفانه راجع به جوانب مختلف یک کالا به او اطلاعاتی را ارائه دهد. این روش به عنوان کارکرد اصلی رپورتاژ شناخته می شود که منجر به ایجاد حس اطمینان در مشتری می گردد. به همین دلیل با معرفی محصولات و خدمات خود به شیوه ای که مخاطبان می پسندند و به آن اعتماد می کنند، می توانید اثر متقاعدکنندگی بیشتری داشته باشید.

در نهایت هنگامی که مشتری احساس کند مطلب منتشر شده در سایت شما یک تبلیغ اغراق آمیز و چاپلوسانه برای فروش محصول نیست، بلکه نوعی راهنمایی و مشورت خیرخواهانه و صمیمی است، تمایل بیشتری به خرید خواهد داشت. در نتیجه مهم است چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم تا چنین احساساتی را به مخاطب القا کنیم.

اثرگذاری رپورتاژ آگهی بر سئو چیست؟

اکثر افراد مطالب بیان شده در تبلیغات را جدی نمی گیرند و آن ها را غیرواقعی یا اغراق آمیز می دانند. به همین دلیل کمتر به تبلیغات تجاری اعتماد می کنند. اساس رپورتاژ آگهی نیز بر همین مبنا شکل گرفته است. به عبارت بهتر هدف از نوشتن رپورتاژ آگهی این است که کسب و کار خود را در قالب مقاله های معمولی شرح دهیم تا مخاطب تصور نکند که با یک تبلیغ روبرو است. در نتیجه فورا از صفحه خارج نمی شود و برای مطالعه ادامه رپورتاژ مشتاق تر خواهد بود. به همین دلیل بسیاری از مدیران سایت ها و بازاریابان دیجیتال تلاش می کنند به جای پر کردن صفحات سایت از تبلیغات مختلف، محصولات و خدمات خود را به شکل یک محتوای مفید و دوستانه معرفی کنند.

طبق تحقیقاتی که در علم بازاریابی صورت گرفته است، افراد تحت تاثیر «پدیده نابینایی در برابر بنرها» به صورت ناخوداگاه از توجه به تبلیغات سایت ها که همگی از شکل ظاهری یکسانی تبعیت می کنند، خودداری می نمایند. بنابراین اگر می خواهید محتوای مربوط به کسب و کار شما توسط مخاطبان نادیده گرفته نشود، باید سبک خود را تغییر داده و متمایز عمل کنید.

نوشتن رپورتاژ آگهی با رعایت استانداردها و اصول سئو داخلی از قبیل به کار بردن کلمات کلیدی، مشخص کردن برچسب های عنوان، مفید بودن محتوا و… می تواند سبب بهبود سئو سایت شود. همچنین برخی اقدامات مثل لینک سازی که در راستای سئو خارجی سایت صورت می گیرد، با داشتن رپورتاژ آگهی مناسب امکان پذیر است. تمامی این فاکتورها باعث می شود به کمک رپورتاژ آگهی بتوانید رتبه سایت خود را در نتایج جستجوی گوگل بالا ببرید.

چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم؟ (نکات مهم هنگام نوشتن رپورتاژ)

تا اینجا متوجه شدیم که رپورتاژ آگهی چیست و چرا باید از رپورتاژ آگهی برای تبلیغ کسب و کار خود استفاده کنیم. در گام بعدی باید بیاموزیم که چگونه رپورتاژ آگهی بنویسیم. برای کسب مهارت در نوشتن رپورتاژ راهکارهای مختلفی وجود دارد از جمله اینکه می توانید در دوره آموزش سئو ثبت نام کرده و توسط اساتید باسابقه آموزش ببینید. همچنین با جستجو و مطالعه چند نمونه رپورتاژ آگهی باکیفیت می توانید از آن ها الگو بگیرید و رپورتاژ خود را بنویسید. در زیر برخی نکات کلی که در هنگام نوشتن رپورتاژ باید به آن ها توجه داشته باشید، قید شده است:

  • اندازه مطلب را در حد متوسط نگه دارید. متن رپورتاژ نباید خیلی طولانی یا خیلی کوتاه باشد. محتوای متنی بین 800 الی 1000 کلمه برای یک رپورتاژ مطلوب به نظر می رسد.
  • متن رپورتاژ آگهی را ساده و روان بنویسید و از به کارگیری کلمات دشوار بپرهیزید.
  • در رپورتاژ آگهی نباید به طور مستقیم بر تبلیغ محصول تاکید کنید، بلکه لازم است به سبک گزارش و مصاحبه بنویسید.
  • نیازی نیست در متن رپورتاژ تمام جزئیات محصول یا خدمت را توضیح دهید. بهتر است برخی موارد را به صورت اجمالی معرفی کنید تا مخاطب برای دریافت اطلاعات بیشتر به سایت شما مراجعه کند.
  • از عناوین جذاب و ساده استفاده کنید. درباره کلماتی که کاربران با آن ها محصول موردنظر خود را جستجو می کنند، تحقیق کنید.
  • متن رپورتاژ آگهی را طوری بنویسید که مشتریان را درباره آن محصول کنجکاو کند.
  • از عکس ها و فیلم های مرتبط با رپورتاژ برای جذابیت بیشتر متن و خارج شدن از حالت یکنواختی کمک بگیرید.
  • لینک های مرتبط را در رپورتاژ بگنجانید. در ضمن توجه داشته باشید تعداد این لینک ها بیش از حد معمول نشود.

عوامل موثر بر قیمت رپورتاژ آگهی

گاهی اوقات در هنگام جشنواره های مختلف، برخی از سایت ها اقدام به انتشار رایگان رپورتاژ می کنند و شرایط ویژه ای را برای وبمسترها قرار می دهند تا رپورتاژ آگهی خود را با تخفیف سفارش دهند. در سایر اوقات برای اینکه بتوانید یک رپورتاژ آگهی باکیفیت دریافت کنید، باید هزینه ای را بپردازید. قیمت رپورتاژ آگهی در سایت های مختلف با هم تفاوت دارد و از عوامل زیر تاثیر می پذیرد:

  • امتیاز اسپم: سایت هایی که اسپم اسکور آن ها نزدیک به صفر باشد، کمتر احتمال اسپم بودن دارند و فعالیت های لینکی آن ها مجاز شناخته می شود. در نتیجه هزینه رپورتاژ آگهی در این سایت ها بیشتر است.
  • اعتبار سایت: درجه اعتبار و شهرت سایت ها با هم فرق می کند و طبیعتا هرچه یک وب سایت شناخته شده  تر باشد، قیمت رپورتاژ آگهی در آن ها بالاتر خواهد بود.
  • ترافیک سایت: وب سایت هایی که ترافیک بالایی دارند و نرخ بازدید آن ها زیاد است، هزینه بیشتری را برای انتشار رپورتاژ آگهی دریافت می کنند.

از آنجا که رپورتاژ آگهی از عوامل مهم در جذب مشتری و بهبود رتبه سایت محسوب می شود، همواره در مطالب آموزش سئو به آن اشاره می شود. به همین دلیل توصیه می شود از اهمیت رپورتاژ آگهی غافل نشوید و به اندازه کافی برای آن هزینه کنید.

برخی افراد به اشتباه و برای کاهش هزینه های خود رپورتاژ آگهی را در سایت های ارزان قیمت ثبت می کنند؛ درحالی که باید دقت داشته باشید کیفیت سایت برای عملکرد موفق رپورتاژ شما بسیار موثر است. تلاش کنید از سایت های معروف و باسابقه تر برای درج رپورتاژ خود کمک بگیرید چرا که این مسئله در نتایج سئو سایت شما نقش مهمی را ایفا خواهد کرد.

انواع رپورتاژ آگهی

رپورتاژها بنابر معیارهای مختلف به انواع گوناگونی تقسیم می شوند و ممکن است از جهت کاربرد، مخاطبان و نحوه انتشار متفاوت باشند. اگر چند نمونه رپورتاژ آگهی را با هم مقایسه کنید، احتمالا متوجه تفاوت آن ها خواهید شد. در ادامه شاخص ترین انواع رپورتاژ آگهی به همراه ویژگی های آن ها معرفی شده است:

رپورتاژ  خبری

این نوع رپورتاژ در قالب معرفی خدمات و محصولات نوشته شده و معمولا در سایت های خبری منتشر می شود. رپورتاژ خبری نسبت به سایر انواع رپورتاژ آگهی نامحسوس تر است و مخاطب کمتر احساس می کند که پس از مطالعه مطلب به خرید محصول یا خدمات خاصی متمایل خواهد شد. اگرچه هدف از نوشتن این رپورتاژ پنهان کردن قصد تبلیغات نیست اما شما باید محصول خود را طوری در لا به لای متن معرفی کنید که مخاطب مستقیما در شرایط تبلیغات قرار نگیرد. به عنوان مثال می توانید رپورتاژ را با صحبت کردن درباره یک مشکل رایج افراد شروع کنید و در ادامه قابلیت های کالای جدید خود را برشمارید. در نهایت می توانید محصولتان را معرفی کنید و با پیش زمینه ای که در طول متن ایجاد کرده اید، مخاطب را برای خرید آن تشویق کنید.

رپورتاژ مولتی مدیا

یکی از انواع پرکاربرد رپورتاژها، رپورتاژ مولتی مدیا است که تنها به متن نوشتاری متکی نبوده و از عناصر سمعی و بصری نیز برای تبلیغات استفاده می کند. برنامه های تلویزیونی که چند دستگاه کامپیوتر مختلف را معرفی کرده و به مقایسه آن ها می پردازند یا برنامه هایی که در خصوص مزایا و معایب نوعی خودرو صحبت می کنند نمونه هایی از رپورتاژ مولتی مدیا هستند. نباید این نوع رپورتاژ را با تبلیغات تجاری تلویزیون اشتباه بگیرید زیرا در پیام های بازرگانی هدف تهیه کننده که فروش یک محصول خاص است، صراحتا بیان می شود و ابزارهای مختلفی برای اقناع مخاطب به کار می رود.

ولی زمانی که در حال تماشای یک رپورتاژ مولتی مدیا هستید اینطور به نظر می رسد که یک برنامه کاملا بی طرف است و صرفا خصوصیات چند محصول را با هم مقایسه می کند. اما با کمی دقت متوجه خواهید شد که همین برنامه روی ویژگی های مثبت برخی محصولات تاکید بیشتری دارد و به طور غیرمستقیم به مخاطب القا می کند که این محصول بهتر است. به همین خاطر رپورتاژ مولتی مدیا موفق ترین نوع رپورتاژ به حساب می آید.

رپورتاژ تبلیغاتی

ساختار رپورتاژ تبلیغاتی به این نحو است که ابتدا یک مشکل یا مسئله ناخوشایند را مطرح می کنید و سپس به بررسی و معرفی ویژگی های محصول خود می پردازید تا به مخاطب اثبات کنید که این کالا مشکل را برطرف خواهد کرد. شیوه دیگری از رپورتاژ تبلیغاتی که حرفه ای تر بوده و آثار نامحسوسی دارد، بررسی محصولات شما توسط شخص ثالث است.

زمانی که شخص ثالثی از محصول شما استفاده می کند و شروع به نظر دادن درباره ویژگی های مثبت و منفی آن می کند، مخاطب می پذیرد که این فرد یک بررسی بی طرفانه را ارائه می دهد. بنابراین در چنین روشی به دست آوردن اعتماد مشتریان ساده تر است و فرد ثالث می تواند با ابراز رضایت خود از محصول، دیگران را به خرید آن کالا سوق دهد.

سخن پایانی

رپورتاژ آگهی شیوه ای نوین برای تبلیغ کسب و کار است که با هدف جذب مشتریان بیشتر صورت می گیرد. انتشار رپورتاژ آگهی جزو تاکتیک های قدیمی بازاریابی محسوب می شود و حداقل یک قرن قدمت دارد. اگرچه امروزه شیوه های جدیدتری مثل نشریات اینترنتی و شبکه های مجازی نیز امکان انتشار رپورتاژ آگهی را فراهم کرده اند و بستر گسترده ای برای تبلیغ محصولات و خدمات شرکت ها وجود دارد.

برای اینکه رپورتاژ آگهی نتیجه ای که به دنبال آن هستید را به همراه داشته باشد، باید با اصول نوشتن رپورتاژ آشنا باشید و سایت های معتبر را برای درج رپورتاژ خود انتخاب کنید. در این مقاله از وب سایت نیوسئو سعی کردیم به سادگی تعریف کنیم که رپورتاژ آگهی چیست و چه انواعی دارد. همچنین راهکارهایی برای نوشتن یک رپورتاژ موثر و مفید پیشنهاد شد. امیدواریم این مطلب شما را در بهبود سئو سایت خود از طریق انتشار رپورتاژ آگهی راهنمایی کرده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود