وقتی به یک سئوکار در مورد عوامل تاثیرگذار بر سئو یک سایت صحبت کنید، در اولین قدم صحبت از تولید محتوا، سئو آف پیج و موارد مرتبط با این موارد صحبت خواهد کرد. کمتر در مورد ایموجی ها و تاثیر آن بر سئو شنیده ایم. بیشتر فکر می کنیم ایموجی ها برای چت های روزانه و استوری های اینستاگرام تأثیر دارند تا سئوی سایت. اما در این بخش می خواهیم در مورد ایموجی برای عناوین سایت، تأثیر آنها بر سئو و همچنین نحوه ایجاد ایموجی برای سایت صحبت کنیم.
توصیه می کنیم برای تسلط بر این موضوع، مقاله آموزش سئو نیوسئو را تا انتها مطالعه نمایید.
گوگل چگونه ایموجی ها را درک می کند؟
اکثر ما، با ایموجی ها سروکار داشته ایم و می دانیم آنها بخشی از مکالمات روزمره ما را در دنیای وب و شبکه های اجتماعی شکل می دهند. اما نمایش و درک ایموجی ها در گوگل تا حدودی متفاوت بوده و در حقیقت ایموجی ها را در محتواهایی که منتشر می کنیم و یا در متادیسکریپشن، درک کرده و مطابق تصویر زیر در نتایج جستجو شده به عنوان بخشی از محتوا نمایش می دهد.
در تصویر پایین از ایموجی پیتزا در عنوان و توضیحات متادیسکریپشن استفاده شده و در نتایج جستجو به نمایش درآمده است.
نکته مهمی که باید در این زمینه بدانید، این است که ایموجی ها تأثیر مستقیم بر سئو سایت ندارند. در حقیقت ایموجی ها تنها کاری که می کنند، نمایش بهتر محتوا در نتایج گوگل می باشند.
جان مولر به عنوان یکی از مدیران رده بالای گوگل در این زمینه اعتقاد دارد که ممکن است گوگل ایموجی ها را در نتایج SERP نمایش دهد. اما ایموجی ها تأثیر آنچنانی بر رتبه بندی نتایج ندارند.
ایموجی ها چه تأثیری روی سئو می گذارند؟
در بالا تا حدودی شما را با نحوه درک گوگل از ایموجی ها آشنا کردیم و بطور مختصر اهمیت ایموجی ها در مباحث سئو را توضیح دادیم. در این بخش به شکل بهتری این موضوع را توضیح خواهیم داد که ایموجی برای عناوین سایت و سئو تأثیرات منفی دارند یا مثبت.
در بالا به این موضوع اشاره شد که ایموجی ها هیچ تاثیر مستقیمی بر رتبه بندی های کلمات کلیدی در گوگل ندارند. اما در زمینه سئو می توان آنها را در موارد زیر مورد بررسی قرار داد:
ایموجی های مرتبط با صفحه
امروزه گوگل می تواند معنای پشت پرده ایموجی ها را تا حدودی درک کند. بطور مثال اگر به جای سفارش پیتزا در گوگل از کلمه سفارش و ایموجی پیتزا استفاده کنید، گوگل نتایج مرتبط با پیتزا را به شما نمایش خواهد داد. در تصویر زیر می توانید این مورد را مشاهده نمایید. بنابراین استفاده از ایموجی های مرتبط می تواند شانس نمایش شما در صفحات جستجو در چنین مواردی را افزایش دهد.
تأثیر ایموجی بر نرخ کلیک
ایموجی ها می توانند CTR سایت را در مواردی بهبود بخشند. ولی در بسیاری از موارد هم استفاده از آنها باعث کاهش نرخ کلیک شده است. بنابراین به ایموجی ها به عنوان یک راه حل جادویی برای افزایش ترافیک سایت، نباید نگاه کرد. در بسیاری از موارد استفاده از ایموجی ها نرخ کلیک سایت را کاهش داده اند و در کل نباید استفاده از آنها به صورت روتین در سایت باشد.(یعنی نباید برای همه عناوین و دیسکریپشن ها، از ایموجی استفاده کنیم.)
معمولا وب سایت های مطرح در دنیای وب، از ایموجی فقط برای برخی از صفحات لندینگ استفاده می کنند.
تأثیر ایموجی بر تجربه کاربری کاربران
شاید تنها نکته مثبت ایموجی ها را بهبود تجربه کاربری در نظر بگیریم. در حقیقت، استفاده درست و به جا از ایموجی ها می توانند محتوای شما را در نتایج گوگل جذاب تر نشان دهند. همچنین درک مطالب و یا عنوان شما را می توانند راحت تر کنند. این کار می تواند در میزان کلیک یک موضوع توسط کاربرها تأثیرگذار باشد.
نمایش در نتایج گوگل
در این زمینه می توانید ایموجی ها را در عنوان اصلی سایت قرار دهید و یا حتی گاهی برخی از وبسایت ها آن را در URL اصلی سایت هم قرار می دهند. همچنین می توان در توضیحات متا از آنها استفاده کرد. اما در این زمینه این مورد را بدانید که امکان دارد ایموجی استفاده شده به راحتی توسط گوگل و یا حتی بیشتر موتورهای جستجوی دیگر نادیده گرفته شوند.
گاهی دیده شده که گوگل در نتایج جستجو، کلمات قبل از ایموجی به همراه خود آن را در نتایج جستجو نشان نمی دهد و یا آن را نادیده می گیرد. در چنین شرایطی، احتمال از دست دادن کلی رتبه وجود دارد. چرا که کلمه کلیدی و یا عنوان اصلی مقاله شما ممکن است قبل از ایموجی قرار گیرد.
گوگل چه زمانی ایموجی ها را نشان نمی دهد؟
در ابتدا باید این موضوع را در نظر داشته باشید که اضافه کردن ایموجی ها به عنوان و یا متادیسکریپشن محتوای سایت، به این معنی نیست که حتماً در نتایج گوگل نمایش داده خواهند شد. در این بخش باید موارد زیر را در نظر داشته باشید:
- اگر چنانچه از شکلک های بی ربط و یا گمراه کننده در مطالب خود استفاده کنید، گوگل به سادگی آنها را نادیده می گیرد. بطور مثال، اگر چنانچه در یک وبسایت فروش پیتزا، به جای ایموجی پیتزا از ایموجی های نامربوط مانند پول و غیره استفاده شود، نمایش داده نمی شوند.
- اگر چنانچه از ایموجی ها بطور رندوم و تصادفی در محتوای خود استفاده کنید، احتمال نادیده گرفته شدن توسط گوگل در چنین شرایطی زیاد است.
- همچنین در مواردی اگر چنانچه کاربرها از دستگاه های قدیمی و یا نرم افزارهای آپدیت نشده استفاده کنند، ایموجی های شما به شکل مربع های توخالی برای آنها نمایش داده خواهند شد.
نحوه ایجاد ایموجی برای سایت و عناوین
تا به اینجا متوجه شدید که ایموجی ها تأثیر آنچنانی بر نتایج جستجوی شما در گوگل نخواهند داشت. حتی در مواردی ممکن است توسط خود گوگل نادیده گرفته شوند.
نکته مهم: رقبای خود را در نظر داشته باشید. اگر آنها از ایموجی در عنوان نوشته ای خود استفاده کرده باشند و توسط گوگل برای آنها نمایش داده شوند، برای شما هم در صورت استفاده نمایش داده خواهند شد.
نکته مهم: از ایموجی های مرتبط با موضوع و محتوای خود استفاده کنید. ما در بالا به این موضوع اشاره کردیم که گوگل ایموجی ها را درک می کند. بنابراین از ایموجی هایی در محتوای خود استفاده کنید که دقیقاً منعکس کننده همان مطالب باشند.
در وردپرس به راحتی می توانید با افزونه های Yoast SEO یا AIO SEO در بخش عنوان و یا توضیحات متا ایموجی ها را کپی و پیست نمایید. اما چنانچه از وبسایت های غیروردپرسی استفاده می کنید، می توانید ایموجی ها را در بخش HTML وبسایت خود پیاده کنید. برای این کار می توانید کدهای مربوط به هر ایموجی را در سایت amp-what.com
پیدا کرده و بعد تگ مربوط به هر ایموجی را به صورت دستی در بخش متادیسکریپشن و یا عنوان سایت قرار دهید.
نتیجه گیری
در این بخش سعی کردیم شما را با مفهوم استفاده ایموجی برای سایت و تأثیر آن بر سئو آشنا کنیم. اگر چنانچه از ایموجی های مرتبط با نوشته ها و محتوای خود استفاده کنید، شانس این را خواهید داشت که در نتایج گوگل هم ایموجی ها را به کاربرها نشان دهید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از ایموجی ها تأثیر آنچنانی بر نتایج شما در گوگل نخواهند داشت و عملاً بر سئوی سایت بی تأثیر هستند. حتی استفاده زیاد و نادرست از آنها می تواند بر کاهش ترافیک سایت شما هم تأثیرگذار باشد. امیدواریم مطالب ذکر شده در این بخش بتوانند به شما کمک کنند. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در مورد ایموجی برای سایت و استفاده از آنها با ما در میان بگذارید.