نرخ بازگشت سرمایه چست؟

دوره بازگشت سرمایه,شاخص نرخ بازگشت سرمایه,کمپین بازاریابی

نرخ بازگشت سرمایه در بازاریابی دیجیتال و کسب و کارهای آنلاین نیز مانند سایر بیزینس ها، اهمیت ویژه ای دارد. یکی از بهترین ابزارهای موجود جهت محاسبه نرخ بازگشت سرمایه (ROI) و نرخ تبدیل بازدید کننده به مشتری (CRO)، گوگل آنالیتیکس است که اطلاعات بی نظیری را در ارتباط با مباحث مختلف دیجیتال مارکتینگ یک وب سایت ارائه می دهد.

هر کاربری که به تازگی با گوگل آنالیتیکس آشنا شده باشد نسبت به حجم زیاد اطلاعات موجود در این سرویس شگفت زده می شود؛ به بیان ساده می توان گفت که باید صبر و توانایی زیادی داشته باشید که بتوانید همه اطلاعات موجود در گوگل آنالیتیکس را کنکاش کنید.

نرخ بازگشت سرمایه چیست؟

به عبارت ساده، برای پاسخ به سوال نرخ بازگشت سرمایه چیست می توان گفت این اصطلاح به معنای میزان سود حاصل شده از یک کمپین تبلیغاتی، نسبت به هزینه های انجام شده برای آن کمپین می باشد.

بنابراین هر چه بتوانیم از سرمایه گذاری انجام شده، سود بیشتری کسب کنیم و روش های مقرون به صرفه ولی پر بازده را مورد استفاده قرار دهیم، می توان گفت احتمال افزایش نرخ بازگشت سرمایه را افزایش داده ایم. در واقع باید بررسی کنیم که هزینه ها دقیقا برای چه مواردی صرف شده اند و آیا عملکرد ما در این کمپین مطلوب بوده یا خیر.

به عبارت دیگر، نرخ بازگشت سرمایه یا ROI) Return on Investment)، یکی از شاخص های مهم سنجش عملکرد و میزان موفقیت یک کمپین تبلیغاتی است. حتی بسیاری از کارشناسان، بر این باورند که هنگام تدوین استراتژی های بازاریابی و تبلیغات (بخصوص در زمینه دیجیتال مارکتینگ)، باید نرخ بازگشت سرمایه را به عنوان اصلی ترین معیار دانست و استراتژی را براساس آن تدوین کرد.

به کمک سنجش نرخ بازگشت سرمایه، علاوه بر این که می توان فهمید مخارج تبلیغات دقیقا صرف چه مواردی شده است، می توان میزان کیفیت عملکرد تیم بازاریابی را نیز بررسی قرار داد و فهمید که تا چه اندازه خوب عمل کرده اند.

منظور از نرخ بازگشت سرمایه سئو چیست؟

همان طور که گفتیم نرخ بازگشت سرمایه یا ROI مهم ترین شاخصی است که بازدهی و سود به دست آمده از یک کسب و کار را گزارش می کند. سئو و بهینه سازی سایت برای مدیران سایت ها هزینه هایی را به دنبال دارد و علاوه بر آن نیازمند صرف زمان و انرژی نسبتا زیادی است؛ بنابراین این افراد انتظار دارند که وب سایت آن ها پس از مدتی به سود دهی برسد و هزینه ها را جبران کند. درصورتی که درآمد شما بیش از مخارج سایت باشد، می توان گفت کسب و کار شما سوددهی مثبتی دارد. اگرچه سود به دست آمده از سئو سایت فوری نبوده و زمان بر است اما با رعایت شیوه های اصولی و به کارگیری استراتژی های مناسب در جای درست، می توانید به کسب درآمد بیشتر از این طریق امیدوار باشید.

نرخ بازگشت سرمایه به شما کمک می کند درآمدها و هزینه های سایت را تحت نظر بگیرید و نحوه صحیح به کار بردن منابع برای سئو سایت را مدیریت کنید. هرچه نرخ بازگشت سرمایه سئو بیشتر باشد سود دهی کسب و کار اینترنتی شما بالاتر است و پتانسیل سرمایه گذاری های بیشتر در آینده را نیز خواهد داشت؛ بنابراین شاخص نرخ بازگشت اینگونه تصویر کاملی از میزان پیشرفت سایت به شما ارائه می کند تا سرمایه خود را در زمینه پرسودتری به کار بگیرید.

اهمیت اندازه گیری بازگشت سرمایه

هنگامی که فردی اقدام به ایجاد سایت و راه اندازی کسب و کار اینترنتی می کند، طبیعتا می خواهد به سود و درآمد دست پیدا کند. اگر این کسب و کار آنلاین علیرغم هزینه زیاد، سودی به دنبال نداشته باشد، احتمالا مدیر سایت تمایلی به ادامه سرمایه گذاری خود برای سئو و بهینه سازی سایت نخواهد داشت. بنابراین مسلم است که کسب و کار بدون سود ارزشی برای افراد ندارد و از انجام آن صرف نظر می کنند.

نرخ بازگشت سرمایه گذاری در سئو به همین دلیل به اندازه گیری می شود تا بازدهی سایت را به طور دقیق محاسبه کرده و میزان سود و زیان سئو سایت را اعلام کند. ROI SEO تمام فعالیت هایی که برای سئو سایت انجام داده اید را زیر نظر داشته و میزان بازگشت سرمایه آن ها را تخمین می زند.

به کمک نتایجی که از این شاخص به دست می آورید قادر خواهید بود تلاش خود را با اهداف تجاری تان مرتبط کنید و عملکرد سئو سایت را بهبود ببخشید. یک کسب وکار به طور متوسط ۵۳ درصد از ترافیک خود را از طریق جستجوی ارگانیک به دست می آورد؛ به همین خاطر مدیران سایت ها برای پیشرفت فروشگاه آنلاین خود ناچار هستند هزینه ای را برای بهینه سازی سایت صرف کنند تا بتوانند به نتایج مطلوب تری برسند. با این توضیحات مشخص می شود که چرا تمام مبالغی که برای سئو خرج می کنید اهمیت دارند. سئو سایت ارزش مالی کسب وکارشما را بالا می برد پس برای افزایش ترافیک و دستیابی به فروش بیشتر باید بدانید چه میزان از سرمایه خود را برای چه فعالیتی در وب سایت استفاده می کنید.

چگونگی محاسبه نرخ بازگشت سرمایه سئو

نرخ بازگشت سرمایه سئو به شما کمک می کند تا منابع خود را بهتر مدیریت کنید و سوددهی سایت خود را بالا ببرید. علاوه بر این هرچقدر نرخ بازگشت سرمایه سئو یک سایت بیشتر باشد، ارزش آن نیز بیشتر است و در متقاعد کردن سهامداران قوی تر عمل می کند. به همین دلیل است که تعداد زیادی از بازاریابان دیجیتال تلاش می کنند با شرکت در دوره آموزش سئو این مهارت را فرا بگیرند.

برای اینکه موفقیت سایت خود را به سهامداران اثبات کرده و آن ها را برای خرید تشویق کنید، باید بتوانید نرخ بازگشت سرمایه سئو را به درستی محاسبه کنید. انجام این کار بسیار ساده است و فقط باید مطابق فرمول کلی ROI سئو پیش بروید. با تقسیم سود خالص بر هزینه های خالص می توانید نرخ بازگشت سرمایه سئو سایت خود را به دست آورید. مراحل محاسبه نرخ بازگشت سرمایه در زیر به ترتیب ذکر شده است:

  1. پیش از اینکه محاسبه کردن را شروع کنید باید بدانید دقیقا چه چیزهایی هزینه خالص را تشکیل می دهند. اولین دسته از هزینه های سرمایه گذاری سئو مبالغی است که به افرادی مثل توسعه دهندگان یا کپی رایترها برای تولید محتوا می پردازید. دستمزد این اشخاص را با جزئیات لیست کنید؛ سپس به سراغ آژانس های دیجیتال مارکتینگ و فریلنسرها رفته و هزینه ماهانه ای که بر اساس قرارداد موظف به پرداخت آن ها هستید را یادداشت کنید. چنانچه از ابزارهای پولی مثل Semrush استفاده می کنید لازم است هزینه آن را نیز در لیست خود لحاظ کنید.
  2. درآمد کسب وکار خود از جستجوی ارگانیک را اندازه بگیرید. برای اینکه متوجه شوید فروش و درآمد خالص سایت شما چقدر بوده است می توانید از Google Analytics یا ابزارهای مشابه کمک بگیرید. این ابزارها توانایی استخراج داده های فروش را دارند و گزارش کاملی از تراکنش های سایت را در اختیار شما می گذارند. انجام این مرحله برای سایت هایی که کار فروشندگی انجام نمی دهند ممکن است کمی چالش برانگیز باشد. به هرحال این سایت ها نیز باید به ازای هر فعالیتی که در وب سایتشان انجام می شود، مبلغ معینی را اختصاص دهند. اگر یک رویداد خاص مثل بازدید از یک صفحه مهم در سایت برایتان ارزشمند است می توانید آن را تبدیل به واحدهای پولی کنید. برای این کار در گوگل آنالیتیکس وارد بخش رویدادها (Events) شوید و روی گزینه ایجاد رویداد جدید کلیک کنید. سپس رویداد مورد نظر خود را انتخاب کرده و آن را تبدیل به ارز کنید. آسان ترین راه برای تبدیل یک رویداد به ارز، استفاده از فرمول «ارزش طول عمر مشتری (LTV) x نرخ تبدیل سرنخ» است.
  3. بازده سرمایه گذاری خود را محاسبه کنید. اکنون با داشتن ارقام دقیق هزینه ها و درآمد می توانید به کمک فرمولی که ذکر شد نرخ بازگشت سرمایه سئو را به دست آورید.

پیش بینی نرخ بازگشت سرمایه سئو

بعد از اینکه نحوه محاسبه نرخ بازگشت سرمایه سئو را به خوبی درک کردید می توانید برای سایت خود برنامه ریزی کنید و میزان رشد و درآمدی که انتظار دارید به آن برسید را پیش بینی نمایید. به این ترتیب تصمیم گیری منطقی تری برای تخصیص منابع خود در بخش های مختلف سایت خواهید داشت. با در نظر گرفتن رتبه و ترافیکی که خواهان آن هستید، نرخ بازگشت سرمایه سئو را پیشبینی کرده و بر اساس اولویت بندی سرمایه خود را برای ارتقای سئو سایت پخش کنید. در هنگام پیش بینی نرخ بازگشت سرمایه سئو بهتر است واقع بین باشید و بر اساس آمار واقعی مثل عملکرد سئو سایت شما در گذشته، پتانسیل ترافیک سایت و میانگین نرخ تبدیل خود عمل کنید.

معیارهای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه

برای سنجش نرخ بازگشت سرمایه در زمینه بازاریابی دیجیتال، باید با چند معیار اصلی آشنا شوید؛ زیرا بدون این ابزارهای کارآمد نمی توانید هیچ اطلاعات دقیق و معتبری در ارتباط با نرخ بازگشت سرمایه به دست آورید.

1. نسبت هزینه بر مشتری هدایت شونده (Cost per Lead)

اگر وب سایت شما برای تیم فروش مشتری هدایت شونده جذب می کند تا تیم فروش، محصولات شما را به آن ها بفروشد، باید دقیقا بدانید که برای هر مشتری هدایت شونده چقدر هزینه می پردازید. اگر هزینه هر مشتری هدایت شونده بیشتر از پولی باشد که با فروش محصول به آن ها در می آورید، این مسئله نشان دهنده بازگشت منفی سرمایه است.

2. نرخ فروش به مشتری هدایت شونده (Lead Close Rate)

چگونه مقدار فروش به مشتری های هدایت شونده را متوجه می شوید؟ این فرآیند اغلب به صورت آفلاین انجام می شود به همین دلیل داده ها با تحلیل ها یا دیتای آنلاینی که دریافت کرده اید، یکپارچه نمی شوند. دنبال کردن این خط مشی مشکلی ندارد ولی باید میزان فروش به مشتری های هدایت شونده خود را مدنظر بگیرید تا از این طریق بتوانید این عامل را نسبت به مشتری های هدایت شونده جذب شده بسنجید.

این امر باعث می شود اطمینان یابید که اقدامات شما در زمینه بازاریابی دیجیتال، محصولاتتان را به صورت سودآوری به مشتری های هدایت شونده ارائه می کنند. از این عامل همچنین می توانید به عنوان یک شاخص برای کنترل اقدامات جدیدتان در زمینه بازاریابی دیجیتالی استفاده کنید. اگر به طور ناگهانی با مجموعه ای از مشتری های هدایت شونده مواجه شدید ولی نرخ فروش به این مشتریان پایین است، باید تغییراتی را در زمینه اقدامات هدفمند خود اعمال کنید.

3. نسبت هزینه به درآمد (Cost per Acquisition)

شما باید بتوانید با استفاده از اطلاعات فوق، نرخ هزینه برای کسب درآمد خود را بدانید. برای پیدا کردن این نسبت تنها باید هزینه های بازاریابی خود را بر تعداد فروش محصولتان تقسیم کنید. حال شما می دانید که برای فروش یک محصول چقدر باید هزینه کنید و از این طریق اطلاعات دقیق تری را نسبت به نرخ بازگشت سرمایه خود کسب می کنید.

4. مقدار متوسط سفارش (Average Order Value)

هر مدیر کسب و کاری می خواهد میزان سفارش محصولاتش افزایش یابد، با این حال مدنظر قرار دادن مقدار متوسط هر فاکتور فروش می تواند نتایج مثبت زیادی را به دنبال داشته باشد.

افزایش کمی در مقدار متوسط سفارش، می تواند چندین برابر به درآمد شما اضافه کند. شما می توانید به سادگی با ارتقاء و بهبود تجربه مشتریان و ایجاد فرصت هایی برای متقاعد کردن خریدار به خرید محصولات بیشتر، به این افزایش درآمد برسید.

5. نرخ های تبدیل بر روی کانال های مختلف 

باید بدانید که ترافیک خود را از کجا دریافت می کنید. این ترافیک از هر کانالی (طبیعی، پولی، شبکه های اجتماعی یا …) که باشد، اطلاعات مرتبط به آن به شما می گوید که بیشتر مشتریان شما در چه مکانی هستند و اقدامات مرتبط با بازاریابی در چه زمینه هایی بیشترین سود را برای شما به دنبال دارند.

البته این معیارها، تنها معیارهای لازم و کافی برای محاسبه نرخ بازگشت سرمایه نیستند؛ نرخ های تبدیل شاخص بهتری برای سنجش موفقیت یک کسب و کار و محاسبه نرخ بازگشت سرمایه آن هستند و به شما می گویند که بهترین فرصت ها در چه موقعیت هایی قرار دارند.

فرض کنید که 75 درصد ترافیک شما از اقدامات مرتبط با ترافیک طبیعی و 25 درصد آن از PPC نشات می گیرد. باید به این نکته توجه کنید که نرخ های تبدیل PPC دو برابر نرخ های تبدیل کسب شده از ترافیک طبیعی است به همین دلیل باید بیشتر بر اقدامات مرتبط با بازاریابی PPC سرمایه گذاری کنید. اگر بتوانید ترافیک PPC خود را به اندازه ترافیک سازمانی خود برسانید، نرخ بازگشت سرمایه یا همان ROI خود را دو برابر کرده اید.

دوره بازگشت سرمایه,شاخص نرخ بازگشت سرمایه,کمپین بازاریابی

6. نرخ تبدیل بر روی دستگاه های مختلف

نرخ های تبدیل (CRO) بر روی دستگاه های مختلف (موبایل، دسکتاپ و …) را هم باید مانند نرخ های تبدیل بر روی کانال های مختلف بسنجید. اگر دستگاهی کارایی تبدیل کمی داشته باشد، باید دوباره بر روی آن سرمایه گذاری و وب سایت خود را برای آن دستگاه خاص بهینه تر کنید، مخصوصا هنگامی که ترافیک شما از طریق آن دستگاه افزایش می یابد.

7. کارایی صفحه فرود (Landing Page Performance)

زمانی که صحبت از کارایی صفحات فرود به میان می آید، باید عوامل زیادی مورد سنجش قرار گیرد. نرخ بازگشت سرمایه، نرخ کلیک (CTR)، نرخ تبدیل، اقدامات انجام شده برای افزایش تبدیل و … برخی از این عوامل هستند.

هر صفحه فرودی که نرخ تبدیل ندارد باید بهینه سازی شده یا حذف شود؛ در غیر این صورت باید در فعالیت های بازاریابی خود را تغییر ایجاد نمایید. در هر صورت باید کاری کنید که صفحه فرود شما کارایی مطلوبی داشته باشد و بازگشت سرمایه قابل قبولی را ارائه دهد.

شما همیشه باید به دنبال روش های جدیدی جهت تحلیل عملکرد صفحات فرود (لندینگ پیج) باشید تا فرصت های پیشرفت را پیدا کنید، مشتری هدف خودتان را بهتر بشناسید و کسب و کار مناسب و پرسودی در اینترنت داشته باشید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: اصول طراحی و ساخت صفحه فرودپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

8. نرخ های کلیک در بلاگ (Blog Click-Through Rates)

بلاگ ها واسطه های بسیار خوبی برای افزایش ترافیک وب سایت شما هستند؛ ولی سوال مهم این است که چه رابطه ای بین این واسطه ها و ترافیک وجود دارد؟ بلاگ ها نرخ برگشت و خروج بسیار بالایی دارند، با این حال شما نباید خودتان را به ارقام بی ارزش ارائه شده در رابطه با آن ها محدود کنید.

باید از این ارقام برای هدایت ترافیک از بلاگ به وب سایت و لندینگ پیج های خود استفاده کنید. افزایش کوچکی در نرخ کلیک وبلاگ ها، می تواند ورودی های ارزشمند جدیدی را برای شما به ارمغان بیاورند.

9. ارزش طول عمر مشتری (Customer Lifetime Value)

محاسبه نرخ بازگشت سرمایه roi,نرخ بازگشت سرمایه,نرخ بازگشت سرمایه چیست

 تا زمانی که درک خوبی از این نداشته باشید که یک مشتری به طور متوسط در طول عمرش چقدر پول خرج می کند، نمی توانید به درستی شاخص ROI و عملکرد اقدامات بازاریابی خود را درک کنید.

اگر برای مثال 500 هزارتومان هزینه کنید تا مشتری جدیدی را جذب نمایید یا کالای جدیدی را بفروشید، در حالی که این کالا تنها به مبلغ 500 هزارتومان فروخته شود یا مشتری جدید شما تنها کالایی را با ارزش 500 هزارتومان از شما خریداری کند، به نظر می رسد شما ضرر کرده اید؛ زیرا ارزش بیشتری برای بازاریابی خود نسبت به سود آن سرمایه گذاری کرده اید.

ولی در صورتی که مطمئن باشید یک مشتری به مدت 5 سال هر شش ماه یک بار 500 هزارتومان از شما خرید می کند، ارزش طول عمر مشتری (CLV) در این بازه زمانی برای شما بسیار بیشتر خواهد بود. در چنین موقعیتی بد نیست که چنین مبالغی بپردازید تا این مشتری را جذب کنید.

یکی از روش های تبلیغاتی که نرخ بازگشت سرمایه مناسبی را ارائه می دهد، استفاده از سئو سایت و قرار گرفتن در نتایج برتر جستجو گوگل می باشد. با سرمایه گذاری روی سئو می توانید روش های مختلف بازگشت سرمایه را تجربه کنید. اما جهت بهره گیری از این روش قدرتمند تبلیغاتی ابتدا باید آموزش سئو ببینید و به اصول آن مسلط شوید. 

اگر سرمایه گذاری اولیه، سود بلند مدت زیادی داشته باشد و بدانید که سود بیشتری نیز در آینده برای شما به دنبال دارد، راحت تر می توانید به آن کالایی که برای اولین بار به شخصی فروخته اید به چشم یک هزینه بازاریابی نگاه کنید.

10. فاکتورهای برند یا غیر برندی

جستجوهایی را که با برندتان در ارتباط هستند و جستجوهایی را که ربطی به برند شما ندارند، مدنظر بگیرد. جستجوهای مرتبط با برند در مقایسه با جستجوهایی که ربطی به برند ندارند، نرخ کلیک و نرخ تبدیل بالاتری دارند. با جدا سازی اطلاعات مرتبط با این دو جستجو می فهمید که چه اقدامی برای شما سود بیشتری دارد.

11. مقایسه های سالانه

هنگام مقایسه اطلاعات، داده های موجود را به طور ماهیانه مقایسه نکنید؛ زیرا در چنین مقایسه ای فصلی بودن بازار فروش برخی از کالاها و ناهنجاری های فروش مربوط به برخی ماه ها، نادیده گرفته می شوند. مقایسه های خود را به صورت سالانه انجام دهید تا بدانید که کمپین های فروش شما چه پیشرفتی داشته اند.

آیا به شاخص ROI رسیده اید؟ برای این که به این سوال یک پاسخ دقیق بدهید، باید معیارهای فوق را در نظر بگیرید. بگذارید این معیارها داستان کمپین بازاریابی شما را بازگو کنند و سپس متناسب با آن ها اقدامات خود را تنظیم کنید.

سخن پایانی

از جمله مهم ترین مطالبی که در محتواهای آموزش سئو به آن پرداخته می شود محاسبه نرخ بازگشت سرمایه سئو است. این مفهوم از آن جهت اهمیت دارد که یک راه عالی برای اثبات کارآمد بودن فعالیت های سئو سایت شما محسوب می شود. نتایجی که از نرخ بازگشت سرمایه سئو به دست می آورید شما را برای مدیریت منابع و برنامه های آینده سئو سایت راهنمایی می کند. به عبارت دیگر استراتژی سئوی سایت های معتبر از شاخص های مختلفی مثل ترافیک سایت، رتبه سایت، نرخ پرش و مواردی از این قبیل تاثیر می پذیرد. در کنار این شاخص ها نباید نقش نرخ بازگشت سرمایه سئو را نادیده بگیرید؛ چرا که وظیفه اساسی مدیریت سرمایه و منابع را به عهده دارد.

2 نظر در مورد مقاله “ نرخ بازگشت سرمایه چست؟ ” ثبت شده است
  1. سارا

    درود بر آقای امیر قمصری ،من کارشناس فروش یه شرکت بازرگانی هستم. می خواهم با seo و بازاریابی اینترنتی بیشتر آشنا بشم لطفا راهنمایی کنید. وب سایت هنوز آماده نشده


    • محمد نصیری

      درود بر خانم سارا
      یکی از بهترین روش ها برای فروش و جذب مشتری که نرخ بازگشت سرمایه آن بسیار بالا می باشد مسئله بهینه سازی سایت است که شما با یادگیری این مهم، می توانید قدم بزرگی برای ایجاد فروش کسب و کار انجام دهید.
      به شما میکنم برای اطلاع گرفتن از دوره آسمان خراش آموزش سئو با همکاران بنده تماس بگیرید و مشاوره ای بابت سئو و تاثیر آن بر کسب کار داشته باشید. موفق باشید.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود