اهمیت سئو سایت برای کسب و کار اینترنتی

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

اهمیت سئو سایت را باید بدانید و از معیارهای مهم سئو استفاده کنید. شما خواه مالک کسب و کار، مدیر بازاریابی و یا تنها فردی باشید که به دنیای تجارت الکترونیک علاقه داشته باشد، 

کسانی که در این زمینه فعال هستند، سطح درک متفاوتی نسبت به سئو دارند. بعضی به صورت کاملا دقیق نسبت به موضوعات فنی آگاه هستند و برخی نیز فقط ضروریات آن را می شناسند و نیاز به آموزش سئو دارند.

در تمام سطوح، اندازه گیری و درک داده های جستجو، معیار بسیار مهمی می باشد. این داده ها می تواند شامل رتبه بندی و جزییات دقیق تر از اهداف و سرعت صفحه باشد.

همانطور که ممکن است بدانید، شما نمی توانید صرفا بر اساس رتبه بندی، پیشرفت خودتان را ارزیابی کنید. بلکه روش های ساده دیگری نیز وجود دارد که میتواند بر روی سئو کسب و کار اینترنتی شما تاثیر داشته باشد.

در یک Ask Me Anything جدید در Reddit، Gary Illyes از گوگل بر روی این موضوع تاکید کرد که متخصص های گوگل باید مبانی سئو را حتما در نظر داشته باشند. همین تفکر را باید در رابطه با اندازه گیری عملکرد جستجوی ارگانیک داشته باشند.

در این مقاله، ما می خواهیم بهترین معیارهای تاثیر سئو و ارزیابی آن ها از نظر فنی و تجاری را به شما ارائه کنیم. قبل از شروع، باید به این نکته اشاره کنیم که این مقاله از حساب آزمایشی خود گوگل برای اسکرین شات ها استفاده کرده است. در صورتی که اطلاعات بیشتری نیاز دارید، می توانید از منابع دیگر استفاده کرده و یا از نسخه آزمایشی Google Analytics استفاده کنید.

هر کدام از این موارد، معیارهای تجاری سئو هستند؛ داده هایی که برای تمام کسانی که در کسب و کاری فعالیت می کنند، اهمیت دارند.

ترافیک ارگانیک سایت

ترافیک ارگانیک یکی از ساده ترین روش ها و شاید ساده ترین روش برای درک بازدهی سئو سایت شما می باشد. ترافیک روز به روز از موتورهای جستجو یکی از مهمترین معیارها برای هر بازاریاب است و هرگونه افزایش ترافیک هدفمند، باعث افزایش رتبه سئو سایت شما در جستجو می شود (فارغ از تغییرات فصلی).

در دنیایی که داده ها عامل اصلی تصمیم گیری هستند، این ویژگی ها اهمیت بسیار زیادی دارند و یکی از بخش های اصلی session های اینترنتی کاربران می باشد؛ این session ها می توانند برای یافتن پاسخ، خرید و یا هر کار دیگری باشند.

در Google Analytics، شما باید به این مسیر بروید : Acquisition -> All Traffic -> Channels. از این قسمت می توانید ترافیک ارگانیک دریافت شده در بازه زمانی مشخص را مشاهده کنید.

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

ممکن است از خودتان بپرسید چطور میتوانید اطلاعات بیشتری دریافت کنید؟

گوگل قبلا دسترسی به داده های کلمات کلیدی را در سال 2011 مسدود کرده بود اما حالا شما می توانید جزییات بیشتری در رابطه با ترافیک جستجوی ارگانیک به دست آورده و مکان ها و صفحه های فرود مختلف را بررسی کنید.

داده های ترافیک ارگانیک – فیلتر شده بر اساس صفحه فرود

تمام ترافیک سایت شما از صفحه اصلی به دست نمی آید. بلکه بعضی از کاربران مستقیم به وبلاگ شما و یا صفحه های فرود خاصی وارد می شوند. اما برای بعضی از جستجوها، مانند جستجوهای انجام شده برای نام شرکت شما، صفحه اصلی احتمالا مهمترین گزینه می باشد.

برای درک تفاوت ترافیک بین قسمت های مختلف در سایت خودتان، می توانید بعد اولیه “Landing Page” را انتخاب کرده و داده های جدیدی را بررسی کنید که بر اساس URL صفحه دسته بندی شده اند.

معیار های سئو سایت,معیار های سئو فنی

داده های ترافیک ارگانیک – فیلتر شده بر اساس مکان

در همین قسمت، داده های جستجوی ارگانیک را می توان بر اساس مکان تقسیم کرد. مثلا بر اساس شهرهای مختلف؛ بر این اساس شما می توانید در رابطه با ترافیک جستجوی خودتان اطلاعات بیشتری را به دست بیاورید. بر اساس نحوه عملکرد کسب و کارتان، مکان های نمایش داده شده ممکن است از یک کشور یا از کشورهای مختلف باشد. در صورتی که شما سایت خودتان را برای کاربران خاص در یک منطقه بهینه سازی کرده اید، می توانید از این قسمت بازدهی تلاش خودتان را بررسی کنید.

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

درآمد، تبدیل و اهداف کسب و کار اینترنتی شما

در بیشتر موارد سایت شما برای تبدیل کردن کاربران عادی به مشتریان شما مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا سایت شما ممکن است برای فروش محصولات، دانلود فایل و یا به دست آوردن مشتری احتمالی طراحی شده باشد.

درک بخشی از موفقیت سئو، تاثیر آن بر روی اهداف تجاری شما می باشد، خواه این اهداف، اهداف مالی باشند و صرفا برای به دست آوردن مشتری های احتمالی طراحی شده باشند.

برای داده های مبتنی بر درآمد، شما باید به بخش conversions در Google analytics رفته و سپس عملکرد محصول را بررسی کنید. در این قسمت، شما می توانید بر اساس source/medium، بعد مورد نظر خودتان را انتخاب کرده تا فروش هایی که از ترافیک موتور جستجو به دست آمده است را شناسایی کنید.

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

در صورتی که هدف شما صرفا مبتنی بر درآمد نیست، مثلا هدف شما ممکن است دریافت فرم ثبت نام از کاربر و یا مجاب کردن او برای دانلود یک سند باشد، سپس تحلیل های سفارشی می تواند به شما کمک کند تا فعالیت بازدیدکننده هایی که از موتور جستجو وارد سایت شما شده اند را شناسایی کنید.

در قسمت conversions، منبع تکمیل هدف شما می تواند بر اساس منابع مختلف ترافیک دسته بندی شود و به این روش میتوانید مثلا صرفا جستجوی ارگانیک خودتان را ارزیابی کنید.

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

در صورتی که یک بازدیدکننده سایت شما را از جستجو پیدا کند و سپس چیزی بخرد و یا جزییات اطلاعاتی خودش را در اختیار شما قرار دهد، مشخص می شود که شما توانسته اید به مخاطب صحیح دست پیدا کنید.

اما در صورتی که شما به صورت دائم ترافیک ارگانیک دریافت می کنید و این مخاطبین کار خاصی را انجام نمی دهند، مشخص می شود که کلمات کلیدی که برای آن ها رتبه بندی شده اید برای خود شما و یا مخاطب شما مناسب نمی باشد.

فعالیت های سئو باید متمرکز بر روی رسیدن به مخاطب صحیح باشد؛ زیرا ممکن است که شما برای یک عبارت مثلا غذای گربه در جستجو رتبه اول را پیدا کنید اما خودتان فروشنده غذای سگ باشید! در این صورت بهینه سازی های شما اصلا فایده ای نداشته است.

قابلیت رویت در جستجو و نتایج محلی

در موردی که کسب و کار شما دارای یک وب سایت و یا فروشگاه فیزیکی است، شما می توانید از این ابزار در Google My Business استفاده کرده تا بتوانید عملکرد خودتان را در نتایج جستجو و حتی فراتر از آن بررسی کنید. به صورت خاص، شما می توانید موارد زیر را درک کنید:

  • نحوه جستجوی مشتریان برای کسب و کار شما
  • حالتی که کسی کسب و کار شما را می بیند
  • فعالیت های خاصی که انجام میدهند

شما هر چه سئو بهتری انجام دهید، کاربران فعالیت هایی را انجام می دهند که مطابق میل شما می باشد! تصویر زیر را مشاهده کنید!

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

میانگین رتبه سایت در جستجو

رتبه بندی برای عبارات کلیدی بر روی موتورهای جستجو معمولا یک روش راحت برای ارزیابی کلی عملکرد سایت تان می باشد. اما صرفا این که خیلی راحت سایت خودتان را در گوگل جستجو کنید و در رابطه با عملکرد خودتان جمع بندی کنید، شاید خیلی دقیق نباشد. جستجوی شخصی بر اساس تاریخچه جستجو و مکان شما الزاما نشان دهنده جایگاه دقیق شما در نتایج جستجو نیست.

ابزار بسیار متنوعی وجود دارد که به شما کمک می کند تا جایگاه میانگین خودتان را برای یک عبارت خاص شناسایی کنید. روش رایگان برای انجام این کار استفاده از Google Search Console با یک ابزار رایگان مانند SEMRush یا Ahrefs می باشد که شما را قادر می سازد تا توزیع رتبه بندی میانگین خودتان را هم بررسی کنید.

حالا که ردگیری رتبه بندی در نتایج جستجو سخت تر شده است؛ اندازه گیری جایگاه میانگین٬ بهترین روش برای درک ارتباط تاثیر و رتبه بندی جستجو با کسب و کار شما می باشد.

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

معیارهای فنی سئو – معیاری مهم که خیلی افراد نسبت به آن غافل اند

زمانی که بحث فنی سئو مطرح می شود، شما باید لایه های سطحی را کنار زده و کلیک و ترافیک را بررسی کنید. این موضوع باعث می شود شما تصویر کلی تری از عمکلرد سئو خودتان به دست بیاورید. همچنین می توانید فرصت های بیشتری را برای بهبود سئو سایت شناسایی کنید.

ایندکس جستجو – از طریق سرچ کنسول و ابزار دیگر

تضمین این که ایندکس صحیحی از وب سایت شما وجود دارد، یکی از مهمترین معیارهای سئو است. به دلیل این که اگر تنها بخشی از سایت شما و یا صفحه های اشتباه ایندکس شده باشند، سپس عملکرد کلی شما تا حد زیادی کاهش پیدا می کند.

با وجود این که بخش کوچکی از کار کلی سئو مرتبط با بررسی ایندکس است، اما بعضی می گویند این قسمت مهمترین قسمت کار می باشد.

یکی از سریع ترین روش ها برای این کار، نوشتن دستور «:site » و قرار دادن URL صفحه اصلی سایت خودتان در ادامه آن می باشد. به این صورت شما می توانید تعداد صفحه هایی که در ایندکس موتور جستجو قرار دارد را مشاهده کنید.

برای بررسی وضعیت یک صفحه خاص در گوگل، سرچ کنسول گوگل بهترین گزینه است. جدیدترین نسخه سرچ کنسول، یک روش سریع برای ارزیابی نتایج را در اختیار شما قرار می دهد.

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

خطای کراول جستجو

همراه با بررسی این که چه صفحه هایی کراول شده اند، هر مالک وب سایت باید همیشه به دنبال این باشد که چه صفحه هایی در ایندکس قرار ندارند. همچنین باید بررسی کند که چه خطاهای کراولی توسط گوگل گزارش شده است. این خطاها معمولا به این دلیل رخ می دهد که دسترسی به یک صفحه مسدود شده و یا قالب صفحه به صورتی است که قابل کراول نیست.

شما می توانید به سربرگ “Coverage” در سرچ کنسول گوگل بروید تا ماهیت خطاها و ارتباط آن با صفحات خودتان را بررسی کنید. در صورتی یک صفر بزرگ را مشاهده کرید؛ یعنی اصلا هیچ چیزی برای نگرانی وجود ندارد.

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

نرخ کلیک ورودی (CTR) و نرخ پرش (bounce rate)

به علاوه بررسی شرایط رتبه بندی سایت تان، معیار دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که چند مرتبه بر روی سایت شما در SERP ها کلیک شده است. در اصل، این موضوع نشان دهنده درصد impression از سایت شما می باشد که منجر به نمایش سایت شما در نتایج جستجو شده است.

این درصد نشان می دهد که رتبه بندی شما نسبت به عبارت جستجوی اصلی چقدر مرتبط می باشد و نتایج شما در مقایسه با رقبایتان، در چه سطحی رتبه بندی شده است.

در صورتی که افراد چیزی که می بینند را دوست داشته باشند و بتوانند به راحتی سایتتان را پیدا کنند، احتمالا بازدید سایت شما افزایش پیدا می کند.

سرچ کنسول گوگل یکی از بهترین منابع برای به دست آوردن داده های صحیح است. شما باید سربرگ performance را انتخاب کنید و سپس قسمت CTR را بررسی کنید تا داده ها را بر اساس عبارت جستجو، صفحه فرود، کشور منبع و یا دستگاه های مورد استفاده کاربران بررسی کنید.

بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

در صورتی که فردی وارد وب سایت شما بشود، شما باید اطمینان ایحاد کنید که صفحه ای که برای آن ها نمایش داده می شود مرتبط با جستجوی آن ها است. زیرا الگوریتم های جستجو عاشق این هستند که به ارتباط موضوعی پاداش بدهند! در صورتی که این صفحه شامل اطلاعات موردنیاز کاربر نبوده و یا با او سازگار نباشد، احتمالا کاربر سایت شما را ترک کرده و یک منبع بهتر را پیدا می کند. بدون اینکه کاری انجام دهد. این موضوع با مفهوم پرش یا bounce rate معرفی می شود.

در بعضی از موارد ممکن است بازدیدکننده تنها نیازمند یک بازدید از سایت شما باشد. در نتیجه bounce rate در این شرایط اهمیت ندارد. شما باید مطمئن شوید که همیشه معیارها را با در نظر داشتن زمینه کلی بررسی کرده تا بتوانید اطلاعات دقیقی را به دست بیاورید.

سازگاری با موبایل

در سال 2015 به صورت گسترده بیان شد که سازگاری با موبایل یک عامل رتبه بندی است. این موضوع برای تکامل رفتار مرورگرها در رابطه با ترافیک موبایل می باشد. زیرا حالا ترافیک ایجاد شده از دستگاه های موبایل بیشتر از دستگاه های دسکتاپ است.

یک گزارش دیگر در سرچ کنسول گوگل، یک تصویر شفاف از سازگاری سایت شما نسبت به موبایل را ارائه می کند و مشکلات آن را هم شناسایی میکند. باید در نظر داشته باشید که این معیار نشان نمی دهد که سایت شما از نظر تبدیل کاربران موبایل موثر است یا خیر؛ بلکه فقط سازگاری سایت با موبایل را بررسی می کند.بررسی سئو کسب و کار,تحلیل سئو کسب و کار,سئو کسب و کار اینترنتی

معیارهای خودتان را دنبال کرده و به داده ها گوش کنید

همانطور که در ابتدای این مقاله گفته شد، تصمیم گیری ها بر اساس داده ها شکل می گیرند. در تمام حوزه های کسب و کار، همیشه داده ها اهمیت دارند. از نظر سئو، درک کامل تنها از طریق استفاده از داده های مختلف ایجاد می شود و می توان نکات مثبت و منفی زیادی را از داده ها شناسایی کرد.

در نهایت، معمولا داده هایی مانند ترافیک، رتبه بندی و نرخ تبدیل اهمیت بسیار زیادی دارند. شما همیشه باید در تصمیم گیری های خودتان این معیارها را در نظر داشته باشید.

به عنوان یک سئوکار یا بازاریاب دیجیتال، باید بدانید که داده ها چطور باعث تکامل یک کسب و کار می شوند و چطور می توان بر اساس آن ها، موفقیت ها و فرصت ها را شناسایی و گزارش کرد.

4 نظر در مورد مقاله “ اهمیت سئو سایت برای کسب و کار اینترنتی ” ثبت شده است
  1. zakaria

    سلام استاد عزیز یک سوال داشتم من قبلا وبلاگ ها رو بدون درد سر داخل گوگل ثبت می کردم ولی الان مثل قبل نیست و نمیشه از ادرس زیر وبلاگ ها رو ثبت کرد و باید اکانت گوگل وب مستر ثبت کرد ولی مشکله چون باید سایت مپ ساخت و به گوگل معرفی کرد ولی بعضی وبلاگ مثل پارسی بلاگ سایت مپ ندارند ایا راه حلی وجود داره که بشه وبلاگ ها رو الان بدون گوگل وب مستر ثبت گوگل بشه و ایندیکس بشه یا نه ممنون میشم راهنمایی کنید .


    • محمد نصیری

      درود بر شما
      برای ثبت آدرس در Search Console نیازی به مواردی که کفتید نیست و اگر هم وبلاگ خود را ثبت نکنید هم باز ایندکس می شوید و دلیل ثبت در این سامانه سرعت بیشتر و انجام عملیات رفع ایرادهای احتمالی هست.


  2. zakaria

    بدون ثبت در گوگل چطوری ایندکس میشه من وبلاگ هایی دارم 3 ماهه مطلب می زارم ولی ایندکس نشده ؟


    • محمد نصیری

      درود بر شما
      همانطور که بهتون توضیح دادم گوگل به صلاح دید خودش شما رو ایندکس میکنه و اگر میخاید سرعت ایندکس افزایش پیدا کنه مقاله افزایش سرعت ایندکس مطالب در گوگل رو مطالعه کنید.


پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود