تاثیر وردپرس در سئو سایت | 6 راهکار برای بهینه سازی

تاثیر سئو سایت در وردپرس و نکات مهم بهبود سئو در وردپرس

برای راه‌اندازی سایت، سیستم مدیریت محتواها (CMS) بسیاری وجود دارد که از آن استفاده کرد اما چرا وردپرس؟ آیا واقعا وردپرس در سئو تأثیرگذار است که بسیاری از مدیران استفاده می‌کنند؟ تاثیر وردپرس در سئو سایت چیست؟ این موضوع بسیار مهمی است که از کدام CMS ها استفاده شود تا در بهینه سازی سایت با مشکل روبرو نشویم. در این مطلب بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

وردپرس (WordPress) چیست؟

قبل بکارگیری هر ابزاری، باید اطلاعات کاملی از آن داشته باشید. وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است. همچنین بخش عمده‌ای از کدهای بک‌اند (Back End) سایت را ساخته تا در ساده‌ترین حالت ممکن سایت خود را راه‌اندازی کنید. همچنین کمک می‌کند با نصب قالب و تعدادی از افزونه‌ها بتوان سایت خود را راه‌اندازی کنید. قالب‌هایی که برای وردپرس طراحی‌شده‌اند، با استفاده از توابع (Function) و هوک‌ها (Hooks) ساخته می‌شوند؛ بنابراین وردپرس تنها یک واسطه است و در ساخت سایت دخالتی ندارد، قالب‌ها بخش عمده‌ای از ساختار سایت را تشکیل می‌دهند.

وردپرس چگونه می‌تواند روی سئو تاثیر بگذارد؟

همان‌طور که به آن اشاره شد، تاثیر وردپرس در سئو سایت به نحوه استفاده از وردپرس بستگی دارد، زیرا قالب تعیین‌کننده یک سایت با سئو، خوب است. همان‌طور در آموزش قالب سئو شده توضیح داده شد، قالبی که بهینه نباشد می‌تواند ساختار کدهای سایت را بی‌نظم کند؛ بنابراین اگر قالب مناسبی انتخاب نکنید، بخش تکنیکال دچار مشکل می‌شود و این موضوع در سئو سایت تاثیر می‌گذارد.

دیگر تاثیر وردپرس در سئو سایت همچنان مرتبط به وردپرس نیست؛ بلکه افزونه‌ها در این موضوع دخالت دارند. افزونه‌های بسیار زیادی برای سئو سایت‌های وردپرسی وجود دارد که باید، بهترین آن‌ها را انتخاب کنید. در غیر این صورت ساختار سایت را به هم می‌ریزند و نمی‌توانید نتیجه خوبی را از سایت دریافت کنید.

وردپرس چگونه میتواند روی سئو تاثیر بگذارد,تاثیرات وردپرس بر سئوی سایت

بهبود سئو سایت‌های وردپرسی

همان‌طور که بیان کردیم وردپرس در سئو سایت‌ها نمی‌تواند تاثیر گذار باشد، اما شیوه استفاده از آن می‌تواند در بهینه سازی سایت تاثیرگذار باشد؛ بنابراین بهتر است کارهایی که در بهبود سئو سایت وردپرسی تاثیر گذارند را انجام دهید.

1- میزبانی (Host) مناسب

در سایت‌های وردپرسی، هاست (Host) بسیار مهم است. برای سایت خود باید میزبانی (Host) مناسبی را انتخاب کنید. به تعدادی از نشانه‌های هاست باکیفیت می‌پردازیم.

  1. امنیت و سرعت خوبی را ارائه دهد.
  2. دسترسی آسان به کنترل پنل.
  3. هاست موردنظر، مناسب وردپرس باشد. (Linux)
  4. کش سرور و GZIP عادی را نصب داشته باشد.
  5. هاست UpTime باشد. (قطعی کمتری داشته باشد)

در هاست هایی که برای وردپرس استفاده می‌کنید، سعی کنید نکات بالا را فراموش نکنید؛ زیرا باکیفیت بودن هاست، ماندگاری و اعتماد کاربر را چندین برابر می‌کند.

2- قالب سایت

در ابتدای راه‌اندازی کسب‌وکارها به دلیل هزینه‌های بالا نمی‌توان برای سایت از قالب اختصاصی استفاده کرد؛ اما در هنگام انتخاب قالب‌ها باید بهترین قالب را برای خود انتخاب کنید. به‌طور مثال اگر قالب شما از صفحه ساز استفاده کرده است، پیشنهاد می شود صفحه سازی را انتخاب کنید که کدهای آن بهینه‌سازی شده باشد.

قالب‌هایی که استفاده می‌کنید بهتر است که از کدنویسی استاندارد پیروی کند. همچنین سورس (Source) قالب‌ها بسیار مهم است و نقش اساسی در سئو سایت دارد.

همان‌طور که قبلاً به آن اشاره شد، قالب‌ها ساختار کلی سایت شما را می‌سازند؛ بنابراین دقت کنید که سازنده قالب نکات مهم سئو تکنیکال را در قالب رعایت کرده باشد و همچنین به‌درستی از تگ‌های مهم برای جستجوگرها استفاده کند.

3- افزونه‌های سایت

افزونه‌هایی که در سایت خود نصب می‌کنید همه آن‌ها در قالب سایت شما تاثیرگذار هستند. همچنین در سرعت سایت نیز می‌تواند اثرگذار باشد. سرعت خوب و بهینه بودن کدهای سایت به‌صورت غیرمستقیم روی سئو تاثیر گذارند بنابراین شما با نصب افزونه‌ها باید دقت کنید که تغییراتی در زیرساخت سایت آنجا نشود.

برای کاهش تعداد افزونه‌ها بهتر است قالبی را تهیه کنید که امکانات موردنیاز شما را تأمین کند و نیاز نباشد که افزونه‌های زیادی در سایت نصب کنید.

4- افزونه سئو

بیشترین کاربرد افزونه‌های سئو در درج متاتگ‌ها است. در حال حاضر، سایت‌های بزرگ وردپرسی در دنیا از افزونه Yoast SEO استفاده می‌کنند. پیشنهاد می‌شود افزونه‌های دیگر را حتی به‌صورت آزمایشی در سایت خود نصب نکنید. زیرا در ساختار سایت ممکن است مشکلاتی ایجاد کند که خوشایند نباشد. پیشنهاد می شود برای آزمایش افزونه، از سایت های Demo استفاده کنید و اگر مورد تایید بود، روی سایت اصلی نصب کنید.

5- بهینه بودن دیتابیس

برخی از افزونه‌ها بعد از حذف بر روی سایت جداولی را که در دیتابیس ساخته‌اند را حذف نمی‌کنند. بنابراین باید هر سه ماه یک‌بار دیتابیس سایت خود را پاک‌سازی کنید و از آن به‌خوبی نگهداری کنید. دیتابیس در سئو سایت تاثیر مستقیم ندارد؛ تنها در سرعت سایت اثرگذار است.

پاک‌سازی دیتابیس در تمامی CMSها اجباری نیست بلکه در وردپرس به دلیل نصب افزونه‌های مختلف این امر مهم و ضروری است. درست است که دیتابیس مستقیم بر سئو تاثیر ندارد اما عملکرد سایت را بهتر می کند و با این روش به صورت غیرمستقیم بر روی کاربران تاثیر می‌گذارد.

دقت کنید که پاک‌سازی دیتابیس نیاز به تخصص بسیار بالایی دارد، بنابراین اگر به کدنویسی و ساختار دیتابیس آشنا نیستید، از انجام این کار پرهیز کنید.

6- استفاده درست از تگ‌ها

هنگامی‌که از قالب‌های وردپرسی استفاده می‌کنید، دقت کنید که متا تگ‌ها یا تگ‌های هدینگ (Heading) سایت باید در جای مناسب استفاده شود. همچنین استفاده درست از تگ‌ها در سایت‌های وردپرسی بسیار حائز اهمیت است و باید حتماً سایت خود را آنالیز کنید تا مشکلات را رفع کنید.

بهبود سایت های وردپرسی, نکات سئو سایت های WordPress

WordPress.org در مقابل WordPress.com

اگر تازه وارد وردپرس شده اید، ممکن است از خود سوال کنید که چگونه از وردپرس استفاده کنیم؟ یا برخورد با دو نسخه از آن در دامنه های مختلف، شما را گیج کند.

  • org: نسخه خود میزبان وردپرس
  • com: نسخه میزبانی شده وردپرس

نسخه خود میزبان وردپرس که در WordPress.org یافت می شود، محبوبیت بیشتری دارد و به طور کلی بسیار انعطاف پذیر است. هیچ محدودیتی در مورد نحوه استفاده از نسخه میزبانی وردپرس وجود ندارد، بنابراین می توانید وب سایت خود را به دلخواه خود سفارشی کرده و کنترل کامل بر محتوای خود را حفظ کنید.

در این نسخه علاوه بر نصب وردپرس، باید بروزرسانی های آن و تم ها و افزونه های نصب شده وردپرس خود را نیز مدیریت کنید. همچنین باید پشتیبان وب سایت را حفظ کرده و وب سایت خود را ایمن نگه دارید تا از نفوذ هکرها به آن جلوگیری شود.

در مقابل، WordPress.com یک سرویس نشر میزبان است که وردپرس را برای شما میزبانی می کند. این به شما امکان می دهد تمام وقت خود را بر روی بروزرسانی و بازاریابی وب سایت خود متمرکز کنید.

نسخه میزبانی شده وردپرس انعطاف پذیری کمتری دارد و از شما می خواهد هزینه بیشتری برای باز کردن قفل ویژگی هایی که استفاده از آنها در نسخه میزبان وردپرس رایگان است، بپردازید.

به همین دلیل است که در دراز مدت، اکثر کاربران WordPress.com به سمت نسخه خود میزبان وردپرس متمایل می شوند.

سؤالات متداول

از CMS اختصاصی استفاده کنیم یا وردپرس؟

امروزه سایت‌های زیادی با وردپرس راه اندازی شده اند، اما این حوزه فعالیت کاری شماست که تعیین کننده نوع CMS وب سایت است؛ بنابراین اگر امکان استفاده از هر نوع سیستم مدیریت محتواها را دارید، پیشنهاد ما به شما استفاده از وردپرس است.

بدون استفاده از افزونه سئو می‌توان در وردپرس رتبه‌های خوب کسب کرد؟

افزونه‌های سئو برای سئوکاران یک ابزار است. شما می‌توانید الگوریتمی که افزونه‌ها اجرا می‌کنند را در سایت خود استفاده کنید. افزونه‌ها کمک می‌کنند که متاتگ‌های مهم در سایت قرار بگیرند. همچنین مدت‌زمان زیادی نیاز دارد تا بتوان این امکانات را به سایت اضافه کرد، بهتر است از افزونه‌های سئو استفاده کنید. افزونه‌ها هرچند وقت یک‌بار به‌روزرسانی می‌شوند و سایت شما دچار مشکل نمی‌شود.

کلام آخر

تاثیر وردپرس در سئو سایت تقریباً نزدیک به صفر است، این نحوه استفاده از وردپرس است که روی سئو اثر می گذارد. استفاده اشتباه از افزونه یا قالب‌ها می‌تواند خسارت‌های جدی به سایت وارد کند. با کمک توابع می‌توانید تمامی بخش‌های وردپرس را مدیریت کنید. مدیریت کردن وردپرس می‌تواند به سود شما باشد و تأثیری خوبی در سئو سایت بگذارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود