تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو

آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی,آموزش بهینه سازی سایت,آموزش سئو

تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو چقدر است؟ آیا اصلا شبکه های اجتماعی تاثیری بر روی سئو سایت شما دارند؟ آیا توییت، اشتراک گذاری و لایک های یک صفحه در شبکه های اجتماعی واقعا باعث می شوند یک صفحه سایت در نتایج موتور جستجو، قدرت بگیرد و ارتقاء رتبه پیدا کند؟

تحقیقاتی زیادی در زمینه اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو انجام شده است. مانند مطالعه انجام شده توسط HootSuite که بیان کرده است یک همبستگی بین اشتراک گذاری ها در شبکه های اجتماعی و رتبه بندی بالاتر صفحات وب در موتورهای جستجو وجود دارد.

همچنین گمانه زنی های زیادی در سال های اخیر مطرح شده است در مورد اینکه آیا شبکه های اجتماعی در الگوریتم جستجو گوگل نقشی دارند یا خیر و در صورت وجود، میزان آن چقدر است. در حالی که برخی از سئوکاران حرفه ای به شبکه های اجتماعی به صورت یک پتانسیل در افزایش رنک نگاه می کنند، سایرین به شدت در این شبکه ها به دنبال ترافیک، شهرت و سایر مزایای غیرمستقیم آن هستند.

شاید شما خودتان هم متوجه این موضوع شده باشید: محتوایی که رتبه بندی خوبی در گوگل دریافت می کند معمولا اشتراک گذاری ها، توییت های مجدد و لایک های زیادی را نیز در شبکه های اجتماعی به خود اختصاص داده است. این امر می تواند نشان از ارتباط بین شبکه های اجتماعی و سئو سایت باشد. 

بیشتر متخصص ها با این موضوع موافق هستند، اما رتبه بندی سایت به صورت مستقیم، تحت تاثیر سیگنال های اجتماعی قرار ندارند (و یکی از متخصص های سابق گوگل با نام Matt Cutts هم چند سال پیش همین نظر را در این زمینه مطرح کرده بود).

به گفته مت کات سرپرست بخش webspam گوگل؛ “فیس بوک و توئیتر در ایندکس کردن مطالب در موتور جستجو گوگل، مانند دیگر صفحات اینترنتی نقش ایفا می کنند. بنابراین اگر اتفاقی در فیسبوک یا توئیتر رخ دهد ما آن را ردیابی می کنیم و در نتیجه می توانیم آن را در نتایج جستجو خود بیاوریم. اما اینگونه نیست که پست های این شبکه ها با توجه به میزان لایک یا پیگیری از اهمیت بیشتری در الگوریتم جستجوی وب ما برخوردار باشند.”

Google+ که زمانی نشان گذاری امید بخش Authorship را در خودش داشت، به صورت کامل قطع شد. پس چه اتفاقی در حال رخ دادن است؟ چرا پست هایی که اشتراک زیادی به دست می آورند معمولا پست هایی هستند که رتبه بندی بالاتری هم در صفحه نتایج جستجو به کسب می کنند؟

ارتباط شبکه های اجتماعی و سئو سایت

در حالی که اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی ممکن است با رتبه بندی بالاتر صفحات سایت در نتایج جستجو ارتباط داشته باشد، اما این بدین معنی نیست که اشتراک گذاری در رسانه های اجتماعی باعث رتبه بندی بهتر می شود. به عبارت دیگر تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو به صورت غیر مستقیم است. این نکته مهم باید در تمام کلاس های آموزش سئو بیان شود.

بنابراین یک محتوای شما ممکن است هزاران دفعه بر روی توییتر اشتراک گذاشته شود بدون این که حتی در نتایج موتور جستجوی گوگل، نمایش داده شود. در نتیجه می توان گفت، تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو، در واقع نتیجه یکی از رویدادهای زیر است:

  • محتوایی که زیاد اشتراک گذاری شود، زیاد دیده می شود.
  • محتوایی که بیشتر دیده شود احتمالا از وبسایت های دیگر هم لینک به دست می آورد.
  • این بک لینک های اضافی باعث می شوند که رتبه بندی بهتری ایجاد شود.
  • این رتبه بندی بهبود یافته باعث می شود که فعالیت شبکه های اجتماعی نیز بیشتر شود.

همانطور که AJ Kohn می گوید: “در واقع این خود فعالیت های رسانه های اجتماعی نیستند که اهمیت دارند، بلکه چیزی که در نتیجه این فعالیت ها ایجاد می شود مهم است”.

همچنین متخصصین بهینه سازی سایت در کلاس های آموزش سئو خود می گویند که: “ما نباید نگران این باشیم که آیا لینک های ایجاد شده در بستر شبکه های اجتماعی هم ارزش لینک های به دست آمده از وب سایت های با کیفیت و معتبر هستند یا خیر. بلکه ما باید به مزایای رسانه های اجتماعی دقت کنیم که باعث می شوند سیگنال های رتبه بندی که موتورهای جستجو نسبت به آن اهمیت می دهند، تقویت شوند.”

در مقالات آموزش سئو که در رابطه با Social Media هستند، به بررسی موضوعاتی مانند کسب لینک، هم نشری، هم رخدادی، اعتبار برند و CTR پرداخته شده است. اگر شما هم می خواهید به صورت دقیق تر تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو سایت را درک کنید، بهتر است این مقاله را تا انتها مطالعه کنید.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: نقش شبکه های اجتماعی در سئوپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

مزایا و اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو

آموزش بازاریابی در شبکه های اجتماعی,آموزش بهینه سازی سایت,آموزش سئو

در هر صورت، در این مقاله ترجیح بر این است که بر موارد خاص تمرکز شود: با استفاده از شبکه های اجتماعی شما به چه چیزی در سئو سایت می رسید و چگونه باید این کارها را انجام دهید؟

  1. تولید محتوا ارزشمند برای جذب لینک

در صورتی که سایت شما محتوای بسیار کمی دارد و یا محتوای شما به صورت ضعیف و بدون جذابیت نوشته شده باشد، چرا باید کسی بخواهد از لینک محتوای شما در سایت خودش استفاده کند؟بنابراین تولید محتوا جذاب و ارزشمند برای کاربران، می تواند تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو را افزایش دهد.

یکی از عوامل مقصر در زمینه به اشتراک گذاشته نشدن محتوا، تولید محتوای کم کیفیت یا  تبلیغی می باشد. صفحات استاندارد وب سایت ها که سرویس و یا محصولات شما را تبلیغ می کنند و یا این که فقط در رابطه با شرکت شما به مخاطبین اطلاعات می دهند، برای سئو سایت شما اهمیت زیادی دارند اما احتمالا نمی توانند موفقیت زیادی در شبکه های اجتماعی جهت اشتراک گذاری به دست بیاورند.

به جای تولید کردن یک نوع محتوا به صورت مکرر و در وبلاگ خودتان، باید روی تولید محتوایی تمرکز داشته باشید که آموزنده تر بوده و جنبه تبلیغاتی آن کمتر باشد. شاید بتوانید یک مقاله آموزشی ارائه دهید تا خواننده ها بتوانند کاری را یاد بگیرند، می توانید مجموعه ای از نکات آموزشی را ارائه کنید، یک اینفوگرافیک زیبا ارائه کنید و یا چیزی را ارائه کنید که افراد مایل باشند با دیگران به اشتراک بگذارند.

نیازی نیست که شما حتما زمان زیادی برای این کار صرف کرده و یا حتما از مطالب خاص آموزشی استفاده کنید (اگرچه اگر شما زمان کافی دارید، بهتر است برای خودتان یک استراتژی بازاریابی محتوایی کامل را مشخص کنید). شما به سادگی می توانید چند پست وبلاگ کاملا عمقی داشته باشید و یا این که داده های جذاب و مفید ارائه کنید. در این صورت این فرصت را دارید که نه تنها در شبکه های اجتماعی به اشتراک گذاشته شوید، بلکه لینک های مفیدی از سایت های قوی به دست خواهید آورد.

  1. تاثیر لینک شبکه های اجتماعی در سئو

اگر شما می خواهید با هدف ارتقاء سئو سایت، بر روی شبکه های اجتماعی لینک سازی کنید، احتمالا کارتان چندان موثر نخواهد بود. سایت هایی مانند فیسبوک، توییتر، و لینکدین خودشان سایت های معتبری هستند؛ اما لینک هایی که از این سایت ها (از حساب های شخصی) ایجاد می شوند، لینک های چندان معتبری نیستند.

نخست، بیشتر لینک ها از حساب های شخصی شبکه های اجتماعی به صورت “no-followed” هستند که این یعنی آن ها نمی توانند در رتبه بندی موتورهای جستجو تاثیر زیادی داشته باشند.

دوم این که، نظر موتورهای جستجو، حتی در صورتی که آن لینک ها بتوانند باعث انتقال اعتبار شوند، بیشتر از طرف کاربران شخصی می باشد نه سایت شبکه اجتماعی (در نتیجه اگر کاربر فرد موثری نباشد، لینک ایجاد شده تاثیر زیادی نیز نخواهد داشت).

مهمترین نکته با توجه به دوره های آموزش سئو این است که لینک هایی که در شبکه های اجتماعی ایجاد می شوند معمولا در اخباری قرار می گیرند که تنها چند دقیقه یا چند ساعت جذابیت و تاثیر دارند؛ در نتیجه خیلی مانند لینک های موجود بر روی وبسایت، قابلیت رویت بالایی ندارند.

اما اگر نمی خواهی از تاثیر کم لینک های شبکه های اجتماعی صرف نظر کنید، بهتر است بدانید برای مثال اشتراک گذاری در فیسبوک، به دلیل شباهت به بک لینک، می تواند تاثیر گذار باشد. همچنین اگر تعداد لایک این پست ها بالا برود، احتمال افزایش این تاثیر مثبت بیشتر خواهد شد.

به جای تلاش برای ایجاد لینک بر روی شبکه های اجتماعی، شما باید به دنبال روشی باشید تا دیگران شما را دنبال کنند. اما منظور ما این نیست که فقط سعی کنید کمیت افرادی که شما را دنبال می کنند را افزایش دهید.

  1. ایجاد طرفدار واقعی در شبکه های اجتماعی

آموزش سئو سایت,استراتژی شبکه های اجتماعی,اهمیت شبکه های اجتماعی در سئو

داشتن طرفداران گسترده در شبکه های اجتماعی احتمالا ضرری به شما نمی زند، اما ممکن است آن قدر که شما انتظار دارید نیز موثر نباشد. به جای تمرکز تنها روی کمیت افرادی که شما را دنبال می کنند، بهتر است به کیفیت طرفداران خودتان هم دقت داشته باشید و دنبال کنندگان هدفمند را جذب کنید.

اگر تنها 100 نفر شما را دنبال کنند، از نظر سئو گاهی ممکن است این 100 نفر بهتر از 10.000 نفر باشند زیرا شاید 5 فرد موثر  هدفمند در زمینه کاری شما در این 100 نفر وجود داشته باشد که به صورت منظم، محتوا منتشر می کنند. درنتیجه می توان گفت داشتن فالوورهای هدفمند تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو را بهبود می بخشد.

برای مثال، برخی از کارشناسان بر این باورند که لینک های موجود در توییت های یک اکانت قدیمی و قدرتمند با هزاران دنبال کننده، می تواند تاثیر بیشتری نسبت به لینک های یک توییت در اکانت جدید باشد. 

برای این که این افراد شما را دنبال کنند، بهتر است که:

  • به منظور ایجاد لینک آن ها را تحت فشار قرار ندهید: شما باید زمان بگذارید تا یک رابطه ایجاد کنید و باید این رابطه را به صورت یک شراکت در نظر بگیرید که بیشتر به صورت یک مشارکت دو طرفه عمل می کند.
  • محتوای آن ها را به اشتراک بگذارید. برای مثال، شما نباید در توییتر بدون ارائه نظر، محتوای آن ها را ریتوییت کرده و یا اشتراک بگذارید. بلکه باید توییت خودتان را بنویسید و در رابطه با کیفیت محتوای آن ها و علت اهمیت آن، صحبت کنید. این موضوع باعث می شود که تاثیر بیشتری بر روی فرد موثر موردنظر ایجاد شود.
  • با استفاده از لینک آن ها در پست های مهمان بر روی وبلاگ های بزرگ، سعی کنید به آن ها در کسب لینک کمک کنید. همانطور که Darren Rowse از ProBlogger می گوید: “چند سال پیش، یک وبلاگ نویس که اصلا در رابطه با او نشنیده بودم، یک مقاله برای نشریات کسب و کارهای بزرگ نوشت که باعث شد ترافیک بسیار زیادی برای من ایجاد شود. همین موضوع باعث شد که توجه من به آن ها جلب شود.”

اگر شما می خواهید از تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو برای سایت خودتان استفاده کنید، باید تلاش کنید محتوای ارزشمند و جذاب ایجاد کرده، طرفداران درست و هدفمند در رسانه های اجتماعی به دست بیاورید و به طرفداران خودتان کمک کنید. ( بدون این که انتظار خاصی از آن ها داشته باشید.)

شما احتمالا خواهید دید که به صورت طبیعی بک لینک های خوبی به دست می آورید و محتوا و سایت شما به صورت کلی، رتبه بندی بهتری را دریافت خواهد کرد.

یک نظر در مورد مقاله “ تاثیر شبکه های اجتماعی در سئو
  1. اتاق فرار

    شبکه‌های اجتماعی روی چی تاثیر ندارن؟
    مرسی از مطالب خوبتون


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود