
آموزش ساخت لینک داخلی یکی از مباحث داغ آموزش سئو می باشد. اما هنوز هم تعداد زیادی از دانشجویان، ارزش لینک های داخلی را نمی دانند. بله درست است که بک لینک ارزش بسیاری زیادی دارد و 30 درصد از سئو را تشکیل می دهد اما بهینه سازی ساختار لینک های داخلی نیز به همان اندازه تاثیر گذار است.
شاید به نظر شما لینک سازی داخلی برای سایت، کاری بیهوده و خسته کننده است. آیا نوشتن مقالات با کیفیت بدون ارتباط با بخش های دیگر ارزشمند است؟ اگر شما نقاش بسیار چیره دستی باشید. بهترین اثرهای هنری را خلق کرده باشید ولی به دیگران معرفی نکنید آیا ارزش این آثار دیده می شود!
آموزش لینک سازی داخلی به همین دلیل بسیار اهمیت دارد که شما با لینک سازی داخلی اعتبار را از صفحات به یکدیگر انتقال می دهید. پس نتیجه میگیریم همانقدر که خرید بک لینک و لینک سازی خارجی اهمیت دارد لینک سازی داخلی نیز مهم است.
در ابتدای این مقاله جا دارد که بگوییم این محتوا سنگین است. لطفا با دقت بخوانید، سوالات خود را یادداشت کنید و حتما پس از اتمام اگر به پاسخ سوالات خود نرسیدید، آن را از بنده بپرسید.
حالا وقتشه! اینو بخون: آموزش لینک سازی داخلیپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
چرا لینک سازی داخلی در سئو مهم است؟
راه سازی بین صفحات سایت همانند راه سازی بین شهرها و بخش های مختلف یک شهر، اهمیت بسیار زیادی دارد. در صورتی که این مسیرسازی ها به درستی صورت نگیرد، قطعا کسانی که به عنوان گردشگر وارد شهر شده، گمراه شده و کمتر تمایل پیدا می کنند که این شهر را دوباره به عنوان مقصد گردشگری، انتخاب کنند. برای مردم یک شهر نیز به همین صورت، اگر راه سازی بین شهرک ها و محله های به درستی صورت نگیرد، نارضایت ها به جای می رسد که حتی ممکن است مردم یک شهر را وادار به مهاجرت کند.
در بحث سئو نیز دقیقا همین است، اگر راهسازی بین صفحات مختلف سایت مخصوصا صفحات هدف، به خوبی شکل نگیرد، قطعا آثار مخربی روی سئو سایت دارد. لینک سازی داخلی نیز به همین صورت روی کاربران و ربات های گوگل، اثرگذار خواهد بود و روی تبدیل کاربران به دانشجویان دائمی شما و رتبه گرفتن در نتایج گوگل، اثر مستقیم می گذارد.
حال سوال اینجاست که برای لینک سازی داخلی باید چه اقداماتی انجام دهیم و چه نکاتی را در نظر بگیریم
مهم ترین نکته ای که برای ساخت لینک داخلی باید بدانید این است که به وسیله شبکه سازی در لینک سازی داخلی باید کاربران را به صفحات هدف برسانید. در غیر این صورت، لینک سازی اثرگذاری کمتری روی سئو سایت می گذارد.
در ادامه این محتوا 9 نکته ارزشمند و تجربی برای لینک سازی داخلی را برای شما بررسی می کنیم.
9 نکته ارزشمند برای ایجاد یک ساختار کشنده لینک داخلی
همانطور که گفته شد بسیاری لینک دهی داخلی را کم اهمیت ترین تکنیک در روش های بهینه سازی سایت برای موتور جستجو (سئو سایت) می دانند. مسئله بسیاری مهمی که برخی از کارشناسان سئو فراموش می کنند این است که لینک های داخلی می توانند ارزشی برابر با لینک های خارجی داشته باشند.
لینک دهی داخلی همچنین باعث توزیع برابر لینک های سالم در سایت می شود که به شما اجازه می دهد بصورت هدفمند لینک ها را به بخش های دیگر متصل سازید، صفحات قدیمی و پایین سایت را بالا بکشید و عملکرد آرشیو را بطور کلی برای کاربران و موتورهای جستجو بهینه کنید. همچنین ساده تر می توانید anchor text موردنظرتان را ساختار بدهید و به شیوه مطمئنی اولویت را به لینک داخلی خود بدهید و سپس به لینک های ورودی.
هنگامی که کار را با سایت جدیدی آغاز می کنید و یا شروع به تحلیل سئو سایت می کنید، یکی از اولین مواردی که بایستی انجام شود، ایجاد و توسعه یک استراتژی لینک سازی داخلی است. در اینجا روش های خوبی برای شروع آمده است.
1- تعیین صفحات با بیشترین لینک ورودی
برای آغاز استراتژی لینک دهی داخلی، به سایت Open Site Explorer مراجعه کنید. لیستی از بیشترین صفحات لینک شده در سایت مذکور تهیه کنید. علی القاعده این صفحات بزرگترین مخازن دارای سهم از لینک هستند و هدف شما باید مهار و توزیع موثر جریان لینک موجود در این صفحات باشد.
2- متصل کردن تمامی صفحات موردنظر برای سئو به یکدیگر
بسیار خوب است که میزان تلاشتان برای ساخت لینک را تا جایی که ممکن است بالا ببرید. در سایت متصل کردن تمامی صفحات با سئو ضعیف، روشی عالی است چرا که هرزمان لینکی درونی برای یک صفحه ضعیف بسازید، متعاقباً سهم لینک به سمت دیگر صفحات ضعیف سایت شما سرازیر می شود، که باعث چندین برابر شدن ثمره تلاش شما می شود.
آسانترین راه برای متصل کردن صفحات با سئوی ضعیف، اضافه کردن لیستی از “لینک های مرتبط” در پایین هر صفحه یا در حاشیه آن است.
3- لینکها را درون صفحه اول سایت قرار دهید.
صفحه اول سایت اغلب بیشترین لینک ورودی را دارد. بنابراین بایستی توجه ویژه ای به سهم لینک آن شود. همچنین هرچیزی که از صفحه اول به صفحات داخل سایت لینک می شود، تضمینی قوی و مطمئن برای موتورهای جستجو می فرستد که سایت شما ارزش زیادی برای آن صفحات قائل است.
با اضافه کردن لینک های پیشنهادی در بلوک هایی در زیر یا حاشیه صفحه با نام “پربازدیدترین ها” و “پرطرفدارترین ها” ارزش آنها را بالا می برید.
4- قرار دادن لینک ها در صفحاتی با معماری اطلاعات عالی
صفحاتی که معماری اطلاعات قوی دارند (IA) شاید بیشترین لینک ورودی را در سایت نداشته باشند (بطور قطع نمی توان گفت) اما آنها فقط یک کلیک از صفحه اصلی فاصله دارند. این به آن معناست که درصد بالایی از سهم لینک در صفحه اول سایت به سمت این صفحات سرازیر می شود. به بیان دیگر اضافه کردن لینک ها در اینجا کمک می کند که صفحات قدیمی تر به پله های بالاتری از نردبان IA برسند. (شاید همین الآن این سوال پیش آید که منظور از این صفحات کدامند؟ به عنوان مثال منظور صفحه ای مثل تماس با ما یا ارتباط با ما و یا تبلیغات است که تنها با یک کلیک از صفحه اصلی وارد آن ها می شویم)
5- توجه به بخش های غیر معمول برای اضافه کردن لینک ها
تعدادی از بهترین صفحات برای تقسیم سهم لینک، صفحات با بیشترین بازدید و کلیک هستند، مانند رهبران کمپانی ها، قوانین حریم شخصی، قوانین خدمات، ارتباط با ما و غیره. تا زمانیکه مشتری مخالف اضافه کردن لینکهای داخلی به این صفحات است (و بله بایستی حتما با مشتری هماهنگ باشید و بدون گرفتن چراغ سبز حرکت نکنید!)، این صفحات بسیار عالی هستند چرا که نه تنها در معماری خوب هستند بلکه اغلب از دیگر لینک ها جدا و آزاد هستند، یعنی شما با دوجین لینک داخلی یا خارجی برای کش صفحه لینک مواجه نیستید.
6- از پاورقی فوتر استفاده کنید.
بحثی وجود دارد که آیا گوگل لینک های پاورقی را کم ارزش تر در نظر می گیرد یا خیر. به نظر من، لینک های پاورقی ذاتاً با توجه به موقعیتشان در صفحه “کم ارزش تر” هستند و به این دلیل سیگنالی به سمت کاربران و موتورهای جستجو فرستاده می شود که این صفحات کم اهمیت تر هستند.
پاراگراف بالا می گوید که درحالیکه لینک به “سایت های خارجی” در پاورقی ممکن است بی ارزش باشد، اما لینک به “صفحات داخلی” مطمئنا با ارزش است (چقدر این موضوع جای بحث دارد و از سایتی به سایتی دیگر متفاوت است). از پاورقی های متحرک در سایتتان استفاده کنید تا این منطقه را برای موتورهای جستجو جذابتر کنید.
7- استفاده از ریزه کاری ها
موارد کوچکی هستند که نقش راهبردی دارند و به کاربران اجازه می دهند تا به صفحه قبل بازگردند بدون اینکه روی دکمه back کلیک کنند یا لینک نوار آدرس را کوتاه کنند. با اینحال، این موارد برای لینک دهی داخلی عالی هستند. نه فقط می توانید سهم صفحات را به یکدیگر وصل کنید که می توانید از anchor text استفاده کنید تا سیگنالی مثبت برای نشان دادن با معنی بودن صفحات بفرستید.
8- از وبلاگ صرفنظر نکنید!
وبلاگ ها و مطالب آنها یکی از منابع اصلی تقسیم سهم لینک هستند، بنابراین مهم است که در استراتژی لینک دهی داخلی تان از وبلاگ صرفنظر نکنید. برای تقسیم سهم در سراسر وبلاگ، می توانید از related post plugins، ویجت پست های خوب در sidebar، دسته بندی ها، breadcrumbs، و better pagination استفاده کنید. (دقت داشته باشید منظور از بلاگ ها بخش های گوناگون سایت شما با موضوعیت های خاص است، مثلا بخش اخبار.)
9- کنترل پنلی از لینک های داخلی بسازید
گزارشی از همه فعالیت های لینک سازی داخلی تان داشته باشید. تمامی فعالیت هایتان در زمینه لینک دهی را بصورت صادقانه ضبط کنید تا هر زمان خواستید مجدد آنها را ببینید و در صورت لزوم در لینک موجود در سایت تجدیدنظر کنید (به عنوان مثال تصمیم می گیرید سیاست های کلمات کلیدی هدف را برای دسته ای از صفحات جابجا کنید و…).
گزارش لینک نیز به شما کمک می کند تا دنبال کنید کدام صفحات بروز شده اند و کدامیک همچنان بروز رسانی نشده اند. تعدادی از داده های مهم که می توانید در گزارش لینکتان بررسی کنید:
- به کدام صفحات در یک سایت لینک داخلی اضافه کرده اید.
- چه تعداد از لینک های داخلی را به یک صفحه متصل کرده اید.
- از چه تنوعی برای anchor text و link text استفاده شده است.
- تعداد دفعاتی که هر link text استفاده شده است.
98 نظر در مورد مقاله “ آموزش ساخت لینک های داخلی فوق العاده ارزشمند ” ثبت شده است