
لینک سازی داخلی محتوای وب سایت شما را به هم متصل و مرتبط می کند و به گوگل ایده ای از ساختار وب سایت می دهد. این لینک ها می توانند سلسله مراتبی را در سایت شما ایجاد کرده و به شما این امکان را می دهند که به صفحات مهم سایت خود ارزش بیشتری نسبت به سایر صفحاتی که اهمیت کمتری دارند، بدهید. بنابراین استفاده از برنامه ی لینک سازی مناسب می تواند سئو سایت شما را تقویت کند. استراتژی های لینک سازی ورودی معمولاً در سئو توجه زیادی را به خود جلب می کنند. اما استراتژی لینک دهی داخلی، یعنی نحوه لینک دهی بین صفحات یک سایت می تواند تأثیر زیادی بر سئو سایت و تجربه کاربری داشته باشد.
لینک سازی داخلی چیست؟
لینک های داخلی پیوندهایی بین صفحات سایت شما می باشند که هم کاربران و هم موتورهای جستجو از این لینک ها برای یافتن محتوای موجود در سایت استفاده می کنند. کاربران از این پیوندها برای پیمایش بین صفحات سایت و یافتن محتوایی که به آن نیاز دارند استفاده می کنند.
موتورهای جستجو نیز از این لینک ها برای پیمایش سایت و بررسی و دسترسی راحت تر به صفحات استفاده می کنند. اگر یک صفحه از هیچ یک از صفحات دیگر سایت شما لینک نگرفته باشد، ربات های موتورهای جستجو نمی توانند آن را پیدا کنند.
لینک سازی داخلی انواع متفاوتی دارد. علاوه بر لینک های موجود در صفحه اصلی، منو و…، می توانید پیوندهایی را نیز در محتوای خود اضافه کنید که تحت عنوان لینک های متنی شناخته می شوند. پیوندهای متنی کاربران شما را به محتوای جالب و مرتبط راهنمایی می کنند.
همچنین، این لینک ها به موتورهای جستجو اجازه می دهند تا دریابند کدام از یک از محتواهای سایت به یکدیگر مرتبط هستند و ارزش آن ها را تعیین کنند. هر چه یک صفحه لینک های بیشتری دریافت کند، برای موتورهای جستجو مهم تر به نظر می رسد. بنابراین، لینک داخلی در سئو بسیار حائز اهمیت است.
هر وب سایت می تواند دارای لینک های داخلی و خارجی باشد. لینک سازی داخلی، صفحات و پست های مربوط به یک وب سایت و لینک های خارجی صفحات آن را به وب سایت های دیگر متصل می کنند. در این مقاله قصد داریم به آموزش لینک سازی داخلی و نکات مرتبط به آن بپردازیم.
لینک سازی داخلی از نگاه گوگل بسیار مهم است!
لینک های داخلی هدف اصلی ایجاد صفحات مختلف در یک سایت است که مسیر را از صفحه A به B ایجاد می کند. شاید برای همه سوال باشد که چرا لینک سازی داخلی بین صفحات، اینقدر برای گوگل، سئو و کاربران اهمیت دارد.
زمانی که در مورد لینک سازی داخلی و اهمیت آن برای سئو از جان مولر سوال پرسیدند، پاسخ وی این چنین بود:
لینک سازی داخلی برای سئو بسیار بسیار مهم و کاربردی است. تسک لینک سازی داخلی، یکی از بزرگترین اقداماتی است که در راستای سئو یک سایت، باید انجام دهید تا گوگل و بازدید کنندگان سایت خود را به صفحاتی که مدنظرتان هست (که معمولا صفحات هدف و لندینگ ها هستند) راهنمایی کنید. حال با توجه به این موضوع، اهمیت لینک داخلی در سئو را خودتان متوجه خواهید شد.
بنابراین اگر لینک های داخلی به صورت استراتژیک در سئو استفاده شوند، می توانند به افزایش عملکرد صفحاتی که به آنها لینک می دهید کمک کنند.
لینک های داخلی این کار را با انتقال اعتبار صفحه که زمانی با ابزار PageRank قابل اندازه گیری بود، انجام می دهد. درست است که ابزار PageRank اکنون در دسترس نیست اما همچنان اعتبار صفحه با لینک های داخلی منتقل می شود.
اکنون برای اندازه گیری اعتبار یک صفحه یا لینک از فاکتور URL Rating استفاده می کنند. این فاکتور را می توانید با ابزار تحلیل سئو سایت Ahref اندازه گیری کنید.
به طور کلی، هر چه یک صفحه لینک های داخلی بیشتری داشته باشد، رتبه صفحه آن بالاتر است. با این حال، همه چیز در مورد کمیت نیست، کیفیت لینک نیز نقش حیاتی ایفا می کند.
لینک های داخلی علاوه بر اعتبار، به بازدیدکنندگان این امکان را می دهند که مستقیماً به محتوایی که می خواهید به آنها نشان دهید منتقل شوند و به شما این امکان را می دهد که تا حدودی تجربه کاربری را نیز بهبود بخشید.
به عنوان مثال، اگر یک فروشگاه اینترنتی دارید، ممکن است بخواهید مستقیماً از صفحه اصلی خود به پرفروش ترین محصولات یا یک محصول هدف، لینک دهید. این کار به سادگی با لینک داخلی قابل انجام است. همچنین این مورد برای بازدیدکنندگانی که می خواهند مستقیماً به صفحه خرید محصولات بروند و آنها را خریداری کنند، کاملا کاربردی و قابل استفاده است.
یکی از تکنیک های فروشگاه های اینترنتی، این است که راهنمای خرید برای محصولات خود در بخش بلاگ ایجاد می کنند و از راهنمای خرید، به صفحه محصول معرفی شده، لینک می دهند. این بهترین ساختار و استراتژی لینک سازی داخلی است که با راهنمای کامل یک کاربر، وی را به صفحه محصول برده و به سادگی، آن را به یک مشتری تبدیل کنید.
مزایای لینک های داخلی و لینک سازی داخلی
لینک سازی داخلی نقش مهمی هم برای بازدیدکنندگان سایت و هم برای موتورهای جستجو دارد. لینک های داخلی:
- به افراد کمک می کنند تا محتواهای دیگر را در سایت پیدا کنند.
- به موتورهای جستجو نشان می دهند که سایت در مورد چه موضوعی است.
- به موتورهای جستجو این امکان را می دهند که صفحات بیشتری از سایت را کشف کنند.
- اعتبار لینک را از یک صفحه به صفحه دیگر در سایت منتقل می کنند.
لینک سازی داخلی و کمک به کاربران در یافتن محتوا
لینک سازی داخلی کمک می کند تا بازدیدکنندگان را به صفحات مهم سایت هدایت کنید، چه این لینک ها لینک های اصلی ناوبری، لینک های متنی یا هر نوع دیگری باشند. ایده آل این است که خوانندگان علاقه مند از لینک ها پیروی کنند تا به عمق بیشتری در هر موضوعی که سایت شما پوشش می دهد برسند و از صفحه ای به صفحه دیگر به طور منطقی حرکت کنند.
کمک به موتورهای جستجو برای درک محتوای سایت
زمانی که لینک دهی داخلی به خوبی انجام شود، به موتورهای جستجو کمک می کند تا درک کنند سایت شما در مورد چه موضوعی است. سازماندهی محتوا از طریق لینک ها کمک می کند تا سایت شما به عنوان مرجعی معتبر در یک موضوع شناخته شود.
کمک به موتورهای جستجو برای کشف صفحات بیشتر با لینک سازی داخلی
خزنده های موتورهای جستجو از لینک های داخلی که پیدا می کنند استفاده می کنند تا صفحات بیشتری از سایت شما را کشف و بررسی کنند. هرچه صفحات بیشتری در یک سایت کشف، بررسی و ایندکس شوند، بهتر است.
انتقال اعتبار از یک صفحه به صفحه دیگر به کمک لینک سازی داخلی
الگوریتم PageRank گوگل، اعتبار یک صفحه وب را ارزیابی می کند. اگر یک صفحه وب به عنوان یک صفحه با اعتبار بالا در نظر گرفته شود (معمولاً به دلیل لینک های خارجی باکیفیت که به آن اشاره می کنند) و آن صفحه به صفحه دیگری لینک دهد، قسمتی از اعتبار خود را به صفحه مقصد منتقل می کند.
اهمیت لینک سازی داخلی
اهمیت لینک سازی داخلی نزد گوگل و سایر موتورهای جستجو بسیار بالاست، اما دلیل این اهمیت چیست؟ گوگل برای کشف محتواها در وب سایت ها و رتبه بندی آن ها در نتایج جستجو خود، لینک ها را دنبال کرده و صفحات مقصد آن ها را بررسی می کند.
اگر یک پست یا صفحه لینک های زیادی دریافت کند، برای گوگل نشانه ای مبنی بر این است که یک مقاله مهم یا با ارزش در آن صفحه قرار دارد. این موضوع هم برای لینک های داخلی صادق است و هم برای لینک های خارجی.
شما به عنوان مالک سایت این امکان را دارید که لینک های داخلی سایت خود را کنترل کنید و با لینک سازی داخلی مناسب، می توانید بازدیدکنندگان و گوگل را به مهم ترین صفحات خود هدایت کنید. در ادامه دو مورد مهم در ارتباط با اهمیت لینک سازی داخلی و کاربرد آن را بیان می کنیم.
1. ایجاد ارتباط بین مقالات
گوگل وب سایت ها را با دنبال کردن لینک های داخلی و خارجی به وسیله ربات های خود (خزنده ها) بررسی می کند. هنگامی که این ربات ها به صفحه اصلی یک وب سایت می رسند، شروع به بررسی صفحه کرده و لینک های موجود در آن را دنبال می کنند. با دنبال کردن این لینک ها، گوگل می تواند رابطه بین صفحات مختلف، پست ها و سایر محتواها را بررسی کند. به این ترتیب گوگل متوجه می شود که کدام صفحات در سایت شما موضوعات مشابهی را پوشش می دهند.
2. افزایش ارزش صفحات
گوگل علاوه بر درک رابطه بین محتوا ها، ارزش و رنک را بین تمام لینک های موجود در یک صفحه وب تقسیم می کند. اغلب صفحه اصلی یک وب سایت بیشترین ارزش لینک را دارد زیرا این صفحه معمولا بیشترین بک لینک و بازدید را به خود اختصاص می دهد. این مقدار ارزش لینک بین تمام پیوندهای موجود در صفحه اصلی به اشتراک گذاشته خواهد شد.
بنابراین، جدیدترین پست های سایت شما ارزش لینک بیشتری را دریافت می کنند، البته اگر از صفحه اصلی به آن ها لینک داده شود، نه فقط در صفحه دسته بندی. همچنین اگر پست های جدید از صفحه اصلی به آن ها پیوند داده شوند، گوگل سریع تر می تواند آن ها را پیدا کند.
هرچه تعداد لینک هایی که به یک صفحه خاص می رسند بیشتر باشد، ارزش آن صفحه بالاتر می رود و گوگل صفحه ای که لینک های ارزشمند زیادی را دریافت می کند، مهم تر می داند و شانس ایندکس شدن آن صفحه افزایش می یابد.
آموزش لینک سازی داخلی (مراحل + نکات ارزشمند)
ارزیابی و بهبود لینک سازی داخلی برای سئوی سایت شما بسیار مهم است. با افزودن لینک های داخلی مناسب، می توانید موارد زیر را محقق کنید:
- متصل و مرتبط کردن صفحات به یکدیگر
- انتقال و افزایش ارزش صفحات
برای تدوین استراتژی سئو و ساخت لینک داخلی، چندین نکته وجود دارد که باید آن ها در نظر بگیرید. البته اینکه دقیقاً چگونه این موارد را انجام می دهید به سایت و اهداف شما بستگی دارد، اما راهکارها و تکنیک های زیر قوانین کلی محسوب می شوند.
1- ساختار ایده آل سایت خود را تعیین کنید
به صاحبان وب سایت ها توصیه می شود که وب سایت خود را به صورت یک هرم تصور کنند. در بالای آن صفحه اصلی قرار دارد، در زیر آن برخی بخش ها یا دسته بندی ها وجود دارند، و در پایین تر، پست ها، مقالات و صفحات جداگانه قرار می گیرند. معمولا هرچه صفحات در قسمت های پایین تر این هرم قرار بگیرند، تعداد لینک های ورودی آن ها کمتر می شود.
شما باید این ساختار را به خوبی اجرا کنید و منوی سایت باید به خوبی آن را منعکس کند و نمایش دهد.
2- مهمترین محتوای خود را انتخاب کنید
باید تعیین کنید که مهمترین محتوا های شما کدامند. این مورد به موضوع و هسته کسب و کار شما بستگی دارد. محتوا هایی که می خواهید افراد هنگام جستجوی موضوعات یا محصولاتی که شما در آن ها تخصص دارید مشاهده کنند، محتوا های مهم سایت شما می باشند.
اگر می خواهید به گوگل اطلاع دهید که این صفحات، محتوا های ضروری و مهم شما می باشند، باید لینک های زیادی برای آن ایجاد کنید. نقاط مختلف زیادی وجود دارند که از آنجا می توانید به محتوای های مهم خود لینک دهید اما فراموش نکنید که باید از محتوا های مهم نیز به صفحات و مقالات زیرمجموعه، لینک دهید.
3- ایجاد لینک بین صفحات والد و فرزند
مجددا ساختار هرمی سایت را تصور کنید. اگر صفحات دسته بندی را به عنوان والد و صفحات زیرمجموعه آن را صفحات فرزند در نظر بگیریم، صفحات والد باید به صفحات فرزند خود لینک داخلی داشته باشند. علاوه بر آن صفحات فرزند باید به یکدیگر و همچنین صفحات والد خود لینک دهند. با توجه به ارتباط موضوعی بین این صفحات، وجود لینک های داخلی بین آن ها کاملا منطقی است.
4- افزودن لینک داخلی به مقالات مرتبط
طبقه بندی ها، مانند دسته ها و برچسب ها، به شما کمک می کنند تا سایت خود را سازماندهی کنید و به کاربران و گوگل کمک می کند تا متوجه شوند محتوای شما در مورد چیست. ساخت لینک داخلی برای طبقه بندی ای که پست به آن تعلق دارد می تواند مفید باشد. افزودن لینک به دسته و برچسب ها به گوگل کمک می کند ساختار وبلاگ شما را بهتر درک کرده و به بازدیدکنندگان کمک می کند راحت تر به پست های مرتبط دسترسی داشته باشند.
5- ساخت لینک داخلی برای پست های جدید
آخرین مرحله از مراحل لینک سازی داخلی، ایجاد لینک به محبوب ترین یا جدیدترین پست ها در وب سایت شما است. ترجیحاً این بخش ها را در نوار کناری (سایدبار) قرار دهید تا در تمامی صفحات نمایش داده شوند.
همانطور که ارزش و رنک توسط لینک ها به محبوب ترین و جدید ترین پست ها منتقل می شود، ارزش آن ها افزایش می یابد. علاوه بر این، دسترسی بازدیدکنندگان به پست ها آسان تر خواهد شد، که این مسئله باعث افزایش ترافیک می شود و ترافیک بیشتر نشانه مثبتی برای گوگل و سئو سایت شما است.
نکته بسیار مهم: بهتر است برای ساخت لینک داخلی در پست ها و صفحات جدید، اندکی صبر کنید و بگذارید صفحه با کلمه کلیدی هدف خود، در نتایج به رتبه و جایگاه ایده آل برسد، سپس کار لینک سازی داخلی را انجام دهید.
6- استفاده از بهترین انکرتکست ها برای لینک سازی داخلی
ممکن است برای همه شما این سوال ایجاد شود که بهترین انکرتکست برای لینک سازی داخلی صفحات چیست. بهترین و استانداردترین انکرتکست برای لینک ساخت لینک داخلی، کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد است.
به عنوان مثال: ما برای ایجاد یک لینک داخلی در این محتوا به صفحه آموزش سئو اکنون از کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد یعنی آموزش سئو استفاده کردیم.
برخی از منابع آموزشی مانعی برای استفاده از دیگر کلمات کلیدی مرتبط با صفحه مقصد به عنوان انکرتکست نمی بینند، اما تجربه به ما ثابت کرده است که بهترین گزینه، کلمه کلیدی اصلی صفحه مقصد است.
7- عدم استفاده از یک انکرتکست برای دو صفحه متفاوت
این موضوع در آموزش لینک سازی داخلی بسیار مهم است. گوگل زمانی که لینک های داخلی را بررسی می کند، در صورتی که با این موضوع روبرو شود، سردرگم شده و متوجه نمی شود که کلمه کلیدی انتخابی برای انکرتکست، کلمه کلیدی اصلی کدام صفحه است.
به عنوان مثال: شما یک صفحه برای خرید گوشی سامسونگ A52S با حافظه 128 و یک صفحه برای خرید گوشی سامسونگ A52S با حافظه 256 و رم 12 دارید. حال اگر در یکی از صفحات بلاگ لینک داخلی که به این صفحات می دهید، با انکرتکست “خرید گوشی سامسونگ A52S” باشد، گوگل در انتخاب این کلمه کلیدی به عنوان کلمه کلیدی اصلی این صفحات و مقصد لینک داخلی، سردرگم می شود.
8- بررسی لینک های داخلی با ابزار Google Search Console
به تصویر بالا توجه کنید. تصویر بالا بخش Links سایت نیوسئو در ابزار Google Search Console را نشان می دهد. شما در این بخش متوجه می شوید که برای هر صفحه، چه تعداد لینک داخلی ساخته شده است.
این مورد می تواند در ساختن استراتژی لینک سازی داخلی به شما کمک کرده و صفحات هدف پروژه را به شما نشان دهد.
سعی کنید در بازه های زمانی مختلف، بخش Links ابزار سرچ کنسول را تحلیل و بررسی کنید. این بخش به شما کمک می کند که صفحات مهم که لینک داخلی کمی دارند را بیابید و با یک استراتژی مشخص، لینک سازی داخلی برای آن را شروع کنید.
چندتا لینک داخلی برای هر صفحه، بسازیم؟
یکی از متداول ترین سوالات کاربران و کارشناسان سئو این است که هر صفحه، باید چندتا لینک داخلی داشته باشد. همان طور که می دانید، یک صفحه به صورت پیش فرض لینک های داخلی زیادی در بخش هدر، سایدبار و فوتر دارد، حالا با توجه به این حجم از لینک داخلی در این بخش ها، در متن محتوا، چه تعداد لینک داخلی، ایجاد کنیم؟
به طور کلی برای هر 1000 کلمه محتوا بهتر است که دو لینک داخلی در نظر بگیرید. حالا با توجه به این میزان، برای محتواهای با حجم بیشتر و کمتر، لینک های داخلی بیشتر و کمتری در نظر بگیرید.
البته ساخت 2 لینک داخلی برای صفحات با محتوای کمتر از 600 کلمه، نیز ایرادی ندارد.
توجه داشته باشید که اگر بیش از حد این استاندارد، لینک داخلی ایجاد کنید، صفحه به مرور زمان، اعتبار کلی خود را از دست داده و در نتایج گوگل، دیگر رتبه بندی نمی شود. اگر نیز در رتبه های برتر باشد، کم کم رتبه صفحه کاهش پیدا می کند.
روش های لینک سازی داخلی برای سئو
زمانی که ساختار لینک دهی داخلی خود را درست تنظیم کنید، نه تنها یک سایت سازمان یافته دارید که بازدیدکنندگان به راحتی می توانند در آن جابه جا شوند، بلکه سایتی خواهید داشت که برای سئو آماده است. در واقع، با استفاده از آموزش سئو و تنظیم لینک های داخلی به طور صحیح، می توانید تجربه کاربری بهتری ارائه دهید و موتورهای جستجو را برای ایندکس کردن صفحات مهم سایت خود ترغیب کنید. این کار باعث افزایش اعتبار صفحات و بهبود رتبه سایت شما در نتایج جستجو می شود.
SEO Siloing مهمترین روش لینک سازی داخلی
در واقع SEO siloing یک روش لینک سازی داخلی است که در سال 2000 بوجود آمد. می توان گفت SEO siloing روشی است برای سازماندهی محتوای سایت از طریق لینک ها. هدف SEO siloing این است که سایت شما را برای یک جستجو، مرتبط تر کند تا شانس صفحه برای رتبه بندی بالاتر برود.
گوگل این را یک روش خوب می داند:
ناوبری یک سایت در کمک به بازدیدکنندگان برای یافتن سریع محتوای مورد نظرشان اهمیت دارد. همچنین می تواند به موتورهای جستجو کمک کند تا بفهمند صاحب سایت چه محتوایی را مهم می داند. اگرچه نتایج جستجوی گوگل به صورت صفحه ای ارائه می شود، اما گوگل دوست دارد بداند هر صفحه چه نقشی در کل سایت ایفا می کند.
گوگل این نکته را در راهنمای شروع سئو خود نیز تأکید می کند:
ساختار سایت خود را طوری تنظیم کنید که در حد امکان برای کاربران آسان باشد. ساختار سایت به گونه ای باشد که کاربران از محتوای عمومی به محتوای خاص تری که می خواهند، در سایت شما منتقل شوند. مطمئن شوید که تمام صفحات سایت شما از طریق لینک ها قابل دسترسی هستند و نیازی به عملکرد جستجوی داخلی برای یافتن آن ها نیست. به صفحات مرتبط لینک دهید و به کاربران این امکان را بدهید که محتوای مشابه را کشف کنند.
سیلوینگ فیزیکی
سیلوینگ فیزیکی به معنای لینک دهی صفحات وب از طریق ساختار URL به دایرکتوری ها است. در اینجا یک نمونه از سیلوینگ فیزیکی در سایت ما تحت ناوبری “آنچه ما انجام می دهیم” آمده است:
– newseo.com/seo/
– newseo.com /seo/training
– newseo.com /seo/tools
و به همین ترتیب.
برای تقویت سیلوهای خود، مطمئن شوید که صفحه اصلی هر سیلو به صفحات اصلی سطح بعدی آن لینک دهد. همچنین هر صفحه فرعی در داخل دایرکتوری باید به صفحه اصلی دایرکتوری لینک دهد.
قانون کلی در خصوص لینک سازی به سبک سیلویینگ
برای ایجاد تم سیلو یا دایرکتوری، شما به حداقل پنج صفحه محتوایی نیاز دارید. گاهی یکی از این پنج صفحه (یا بیشتر) ممکن است به عنوان صفحه فرود یک زیرمجموعه جدید خدمت کند.
سیلوینگ مجازی (Virtual Siloing)
سیلوینگ مجازی به معنای ایجاد یک سیلو اطلاعاتی از طریق لینک های متنی و صفحات وب مرتبط است. صفحاتی که به یکدیگر لینک می شوند لزوماً در یک دایرکتوری قرار ندارند، اما به یکدیگر مرتبط هستند. سیلوینگ مجازی برای زمانی که دایرکتوری فیزیکی گزینه مناسبی نیست، مفید است.
فرض کنید شما دو سیلوی فیزیکی مختلف دارید، هر کدام شامل پنج صفحه فرعی پشتیبان. اگر بخواهید به صفحه ای در سیلوی دیگر لینک بدهید، باید به صفحه فرود اصلی آن سیلو لینک دهید، نه به یک صفحه فرعی. دلیل این کار این است که موضوع سیلو دچار تداخل نشود.
یکی از دلایل لینک سازی داخلی این است که موضوعات مشابه را گروه بندی کنیم و به موتورهای جستجو کمک کنیم تا درک کنند هر بخش در مورد چه چیزی است. اگر تعداد زیادی صفحه فرعی به صفحات فرعی دیگر لینک دهند، می تواند گیج کننده باشد.
انواع لینک داخلی در صفحات سایت
در ادامه مقاله آموزش لینک سازی داخلی قصد داریم انواع لینک داخلی را به شما معرفی کنیم. قطعا تا اینجای کار، تصورتان از لینک داخلی یک نوع بوده است، اما در ادامه نظرتان عوض می شود:
لینک های ناوبری (Navigational links)
منظور از لینک ناوبری لینک هایی است که معمولا در منو سایت ها، قرار می گیرند. به عنوان مثال منو سایت دیجی کالا که به شما نشان می دهد که برای خرید لپ تاپ برند سامسونگ باید وارد چه صفحه ای شوید، دارای لینک داخلی از نوع ناوبری است.
لینک های ناوبری اصلی راه هایی هستند که بازدیدکنندگان از طریق آن در یک سایت جابه جا می شوند. این لینک ها می توانند به صورت افقی یا عمودی در منوهای اصلی سایت قرار بگیرند. لینک های ناوبری اصلی به مهم ترین صفحات سایت اشاره می کنند. این لینک ها معمولاً در کل سایت پیاده سازی می شوند، بنابراین از هر صفحه ای در دسترس هستند. منوهای ناوبری می توانند شامل فهرست های طولانی از لینک ها به صفحات اصلی و فرعی باشند.
لینک های متنی (Contextual links)
یکی از متداول ترین مواردی که آموزش لینک سازی داخلی نیز با محوریت بکارگیری این نوع لینک های داخلی، آموزش داده می شود، لینک های متنی است. یعنی لینک هایی داخلی متن به وسیله یک انکرتکست به صفحه دیگری لینک می شود. این لینک برای انتقال اعتبار یک صفحه بسیار کاربردی تر از دیگر لینک های داخلی است، چون به گونه ای، کلمه کلیدی هدف صفحه مقصد را معرفی می کند و همین جریان باعث بهبود سئو صفحه مقصد خواهد شد.
لینک های بردکرامپ (Breadcrumb links)
یکی از مهم ترین کاربردهای لینک های داخلی، نشان دادن ارتباط بین صفحه و از همه مهم تر، نوع ارتباط بین این صفحات است. لینک های بردکرامپ به خوبی ارتباط بین صفحات را به کاربران نشان می دهد. به نمونه زیر توجه کنید:
همان طور که می بینید، بردکرامپ و لینک هایی که در عبارات آن قرار دارد، نشان می دهد که این محصول در صفحه دسته بندی محصولات ساعت هوشمند قرار دارد و دسته بندی محصولات ساعت هوشمند خود زیردسته صفحه دسته بندی محصولات ” ساعت و مچ بند هوشمند” قرار دارد.
لینک های فوتر (Footer links)
قطعا در بخش پایین وب سایت، لینک ها را دیده اید که با یک آیتم یا انکرتکست، به صفحه ای دیگر لینک شده اند. این یکی از انواع لینک است که باید در آموزش لینک سازی داخلی به آن اشاره کنیم. تقریبا تمامی سایت ها، این نوع لینک داخلی را داشته و این لینک ها، تقریبا در بیشتر صفحات سایت، موجود هستند.
تصویر بالا انبوهی از لینک های داخلی در بخش فوتر سایت هاست دی ال را نشان می دهد. معمولا در تمامی سایت ها، از بخش فوتر به صفحه اصلی، صفحه بلاگ، صفحه تماس با ما، سوالات متداول، درباره ما لینک می دهند.
برخی نیز لینک صفحات لندینگ را نیز در این بخش قرار می دهند (کاری که هاست دی ال در بخش فوتر انجام داده است).
لینک های محتوای مرتبط (Contextual Links)
لینک های محتوای مرتبط داخلی معمولاً در انتهای یک مقاله ظاهر می شوند. این لینک ها به بازدیدکنندگان پیشنهاد می دهند که چه محتوای دیگری ممکن است علاقه مند به خواندن آن باشند.
بهترین شیوه های لینک دهی و لینک سازی داخلی
علاوه بر سیلوینگ، شیوه های دیگری برای لینک دهی و لینک سازی داخلی وجود دارند که تجربه کاربری و سئو سایت را بهبود می بخشند. در اینجا فهرستی از این شیوه ها آورده شده است که در ادامه این مقاله از آموزش سئو سایت به توضیح هرکدام خواهیم پرداخت:
- بررسی ساختار لینک های موجود: بررسی کنید که لینک های داخلی فعلی چگونه هستند و آیا نیاز به اصلاح دارند یا خیر.
- تعیین عمق کلیک: عمق کلیک یعنی تعداد کلیک هایی که برای رسیدن به یک صفحه خاص از صفحه اصلی لازم است.
- از صفحه اصلی فقط به صفحات مهم لینک دهید: از صفحه اصلی فقط به صفحات مهم لینک دهید تا ساختار سایت منطقی و مرتب باشد.
- استفاده از لینک های مسیر نمای (Breadcrumb Links): این لینک ها کمک می کنند تا کاربران راحت تر مسیر حرکت خود را در سایت دنبال کنند.
- استفاده هوشمندانه از انکرتکست (Anchor Text): اطمینان حاصل کنید که انکرتکست دقیق و مرتبط با محتوای لینک شده باشد.
- استفاده از ویژگی nofollow در صورت نیاز: در موارد خاص، از ویژگی nofollow برای لینک ها استفاده کنید تا به موتور جستجو بگویید که آن لینک نباید تاثیرگذار باشد.
- استفاده از چندین لینک به یک صفحه: می توانید از چندین لینک برای هدایت کاربران به یک صفحه خاص استفاده کنید.
- داشتن نقشه سایت HTML و XML: نقشه سایت به موتورهای جستجو کمک می کند تا ساختار سایت شما را به راحتی درک کنند.
- مدیریت صفحات 404: اطمینان حاصل کنید که صفحات خراب یا 404 به درستی مدیریت شوند.
- مدیریت لینک های داخلی به صورت منظم: به طور منظم لینک های داخلی سایت خود را بررسی و مدیریت کنید تا از عملکرد بهتر سایت اطمینان حاصل کنید.
بررسی ساختار لینک های داخلی موجود
اگر سایت شما تازه کار نیست، احتمالاً ساختار لینک های داخلی دارید. برای بهتر درک کردن اینکه این ساختار چگونه است، می توانید از ابزارهای سئو مانند:
- ابزار بررسی سایت Ahrefs
- ابزار بررسی سایت Semrush
- Google Search Console
با استفاده از این ابزارها، لینک های داخلی خود را بررسی کنید تا مشکلاتی مانند موارد زیر را پیدا کنید:
- لینک های خراب (مثلاً لینک به صفحه ای که دیگر وجود ندارد)
- لینک هایی که به صفحات 301 هدایت شده اند
- لینک های ساخته شده به صفحات کم اهمیت
- عمق کلیک خیلی زیاد ( تعداد لینک های زیاد برای رسیدن به یک صفحه خاص)
- صفحاتی که هیچ لینکی به آنها داده نشده است
- تعداد زیادی لینک در یک صفحه
- مشکلات Nofollow
- صفحاتی که بیشترین PageRank را منتقل می کنند
تعیین عمق کلیک (Click Depth) در لینک سازی داخلی
در گذشته اینطور گفته می شد که صفحات مهم سایت باید به راحتی و با حداکثر سه کلیک از صفحه اصلی قابل دسترسی باشند. گوگل تأیید کرده که مهم است دسترسی به صفحات مهم راحت باشد، اما اشاره ای به عمق دقیق کلیک ها نداشته است.
در ویدیویی، جان مولر از گوگل می گوید:
چیزی که برای ما اهمیت دارد این است که چقدر راحت می توانیم محتوای مورد نظر را پیدا کنیم. بنابراین، اگر صفحه اصلی سایت شما قوی ترین صفحه باشد و برای دسترسی به صفحات مهم نیاز به چندین کلیک از صفحه اصلی باشد، این موضوع می تواند نشان دهد که آیا این صفحات واقعا اهمیت دارند یا خیر.
به عبارت دیگر، شما باید عمق کلیک را هنگام ساخت سیلوها در نظر بگیرید و معمولاً توصیه می شود که اگر ممکن است، عمق کلیک سایت بیشتر از دو یا سه پرش از صفحه اصلی نباشد.
فقط به صفحات مهم از صفحه اصلی لینک دهید
صفحه اصلی سایت شما معمولاً صفحه ای است که بیشترین اعتبار را دارد. بنابراین لینک هایی که در صفحه اصلی قرار می دهید را با دقت انتخاب کنید. فقط به مهم ترین صفحات (معمولاً صفحات فرود اصلی سیلوها) لینک دهید.
استفاده از لینک های مسیر نما (Breadcrumb Links) در بخش مربوطه قرار بگیرد
لینک های مسیر نما به کاربران کمک می کنند تا متوجه شوند در کجای سایت قرار دارند و به راحتی به بخش های قبلی یا صفحه اصلی بازگردند. گوگل نیز این کار را به عنوان بهترین شیوه توصیه می کند:
مسیر نما یک ردیف از لینک های داخلی است که در بالای صفحه یا پایین صفحه قرار دارد و به بازدیدکنندگان این امکان را می دهد که سریعاً به بخش قبلی یا صفحه ریشه بازگردند. بسیاری از مسیر نماها، صفحه عمومی ترین (معمولاً صفحه اصلی) را به عنوان اولین لینک در سمت چپ نمایش می دهند و بخش های خاص تر را به سمت راست لیست می کنند. ما توصیه می کنیم که هنگام نمایش مسیر نما از داده های ساختاری شده برای نشانه گذاری استفاده کنید.
پیشنهاد تیم نیوسئو به شما این است که از لینک های مسیر نما در بالای صفحات خود استفاده کنید.
استفاده از انکرتکست (Anchor Text) به طور هوشمند
یکی از عوامل مهم در تعیین کیفیت لینک، انکرتکست آن است. باید انکرتکست را به گونه ای انتخاب کنید که معنی دار و مرتبط با لینک های داخلی سایت باشد.
بله، استفاده از انکرتکست غنی از کلمات کلیدی در سایت بلامانع است و هیچ جریمه ای برای لینک دهی داخلی وجود ندارد. پس از این فرصت استفاده کنید و لینک های داخلی خود را به گونه ای طراحی کنید که موضوع هر صفحه را تقویت کنند. معمولاً بهتر است از یکی از کلمات کلیدی اصلی صفحه مقصد به عنوان انکرتکست استفاده کنید.
گوگل هم با این نظر موافق است:
لینک ها در صفحه می توانند داخلی (به صفحات دیگر سایت شما اشاره کنند) یا خارجی باشند (به محتوای سایت های دیگر لینک دهند). در هر دو حالت لینک سازی داخلی یا خارجی هرچه انکرتکست مرتبط تر باشد، کاربران راحت تر در سایت گردش می کنند. با انتخاب انکرتکست مناسب گوگل بهتر می تواند متوجه شود که صفحه ای که به آن لینک می دهید، درباره چه موضوعی است.
استفاده از چندین لینک به یک صفحه
بحث بر سر این موضوع وجود دارد که آیا می توانیم در یک صفحه از سایت به یک صفحه داخلی بیش از یک بار لینک بدهیم یا نه. برخی معتقدند که این کار ممکن است باعث کاهش اعتبار لینک (PageRank) شود.
در سال 2019، جان مولر از گوگل گفت:
با خیال راحت می توانید از یک صفحه به یک صفحه داخلی بیش از یک بار لینک دهید، وقتی که این کار طبیعی و ضروری باشد. فقط در نظر داشته باشید که گوگل ممکن است تنها اولین لینک را که در صفحه با آن مواجه می شود، شمارش کند.
داشتن نقشه سایت HTML و XML
نقشه سایت HTML یک مکان مرکزی برای تمام لینک های مهم سایت شما است. نقشه سایت می تواند به بازدیدکنندگان کمک کند که راحت تر به آنچه دنبالش هستند، دسترسی پیدا کنند.
در این مورد، گوگل می گوید:
یک صفحه ساده ناوبری برای کل سایت خود (یا مهم ترین صفحات در صورتی که صدها یا هزاران صفحه دارید) برای کاربران اضافه کنید. یک فایل XML Sitemap ایجاد کنید تا اطمینان حاصل شود که موتورهای جستجو صفحات جدید و به روز سایت شما را کشف کنند. همچنین موتورهای جستجو به کمک نقشه سایت می توانند تمام URLهای مرتبط را همراه با تاریخ آخرین تغییر محتوای اصلی آنها فهرست کنند.
نقشه سایت XML، از طرف دیگر، فقط برای موتورهای جستجو است و به آن ها کمک می کند که صفحات بیشتری را برای خزیدن و ایندکس کردن شناسایی کنند. این نقشه باید تمام صفحات قابل ایندکس سایت شما را شامل شود.
همچنین، طبق Sitemaps.org، فایل XML شما نباید بیشتر از 50MB باشد. اگر لازم است، می توانید چندین فایل XML را به هم پیوند دهید.
همین موضوع برای نقشه سایت های HTML هم صدق می کند که نباید بیشتر از حدود 100 لینک داشته باشند. اگر نیاز دارید، می توانید نقشه سایت های مختلفی برای هر سیلو ایجاد کنید و سپس آنها را با استفاده از لینک به هم پیوند دهید.
بهترین راهکارها برای رفع مشکلات لینک های داخلی
برای اینکه بهترین عملکرد را در سئو داشته باشید، باید در همه چیز بهترین بوده و همیشه حواستان به همه فاکتورهای سئو باشد. بررسی لینک های داخلی یک سایت کار ساده ای نیست. اینکه تک تک لینک های داخلی یک صفحه را بخواهید چک کنید، مخصوصا برای وب سایت ها با بیش از 700 صفحه، تقریبا غیرممکن است.
بهترین راهکار برای بررسی لینک های داخلی که در ادامه آموزش لینک سازی داخلی به شما شرح می دهیم، استفاده از بخش site audit ابزار ahrefs است. البته برای استفاده از این ابزار باید اکانت ahrefs تهیه کنید که امروزه کار ساده ایست و به راحتی می توانید از پکیج های اشتراک ویژه ابزارهای سایت های مختلف استفاده کنید.
به وسیله این بخش از ابزار، می توانید:
- لینک های 404 داخلی سایت خود را بیابید و آن ها را با لینک های صحیح، جایگزین کنید.
- صفحات معتبر جدید برای لینک سازی داخلی در سایت خود می یابید.
- مشکل یتیم بودن صفحات را برطرف می کنید.
پیدا کردن لینک های داخلی 404 یا 4xx و لینک سازی مجدد
به تصویر زیر دقت کنید. همان طور که می بینید، بخش Reports این ابزار، گزارش های مربوط به لینک های داخلی خراب یا به اصطلاح شکسته را به شما نشان می دهد.
اینجا برای شما این سوال ایجاد می شود که چرا این لینک ها 404 شده اند. مهم ترین دلیل این رخداد، حذف صفحات از سایت است که دارای لینک داخلی از دیگر صفحات هستند. تصور کنید که شما یک روستا را به کل خراب کنید، اما مسیرهای منتهی به آن را جایگزین نکنید. هر فردی که این مسیر به روستای مخروبه را طی کنید، به بن بست می رسد.
وضعیت صفحات حذف شده و لینک های داخلی ایجاد شده به آن ها، نیز دقیقا همین است.
بهترین راهکار این است که پس از حذف یک صفحه، لینک های داخلی آن را بیابید و آن ها اصلاح کنید.
هر کدام از خطاها یعنی 404 و 4xx یک یا چندین صفحه را به شما نشان می دهد. با کلیک روی آن، در ستون No. of all inlinks به شما می گوید که چه تعداد لینک داخلی به این صفحه وجود دارد. به تصویر زیر دقت کنید:
حالا می توانید این لینک های داخلی را در سایت خود مسیریابی کنید و آن ها را اصلاح کنید.
رفع مشکل صفحات یتیم
صفحات یتیم صفحاتی هستند که هیچ لینک داخلی ندارند. اگر صفحات مهمی در سایت خود دارید که در گزارش بدست آمده از ابزار Ahrefs به عنوان صفحات یتیم طبقه بندی می شوند، به راحتی می توانید این مشکل را رفع کنید.
در بخش Report کافیست روی گزینه Links کلیک کنید. در بین گزارش ها، یک بخش اختصاصی، لیست صفحات یتیم سایت یا به اصلاح orphan page را به شما نشان می دهد.
هیچ صفحه ای در وب سایت ها نباید صفحه یتیم باشند. به خاطر اینکه:
- Google نمی تواند آنها را پیدا کند (مگر اینکه نقشه سایت خود را از طریق کنسول جستجوی Google آماده سازی کنید یا آنها بک لینک هایی از صفحات اینکدس شده در سایر سایت ها داشته باشند).
- هیچ رنکی از این صفحات منتقل نمی شود.
ممکن د راین لیست صفحاتی باشند که هیچ ارزش وقت گذاشتن، ندارند. هدف ما از بررسی صفحات یتیم، این است که صفحه مهمی در این لیست نباشد.
این مقاله ادامه دارد…
سلام
از آنجایکه لینک های داخلی هر صفحه مقداری اعتبار رو به صفحه مقصد انتقال می دهند
می خواستم بدونم که لینک های داخلی از نوع ساید بار ، منو ، فوتر و لینک های مرتبط چقدر اعتبار رو به صفحه مقصد انتقال میدن ؟
جایی خوندم که فقط لینک های داخلی داخل محتوا فقط اعتبار صفحه رو به صفحه مقصد انتقال می دهند
می خواستم در این مورد راهنمایی فرمایید
ممنون
درود
بله درسته. فقط لینک های داخل متن محتوا، کمی از اعتبار صفحه را به صفحه مقصد منتقل می کند.
سلام وقت شما بخیر. مرسی از توضیحاتتون.
من سه تا از صفحاتم باهمدیگه کنیبالیزیشن شدن، از دو صفحه دیگه لینک داخلی دادم به صفحه ای که واسمون مهم تر بود. درست انجام دادم یا باید از صفحه مهم تر به اون ها لینک می دادم؟
هیچ کدومشون هم صفحه دسته بندی یا مادر نیستن، هر سه صفحات محصول هستن.
متشکرم.
سلام روزتون بخیر
ممنون از توضیحات شما
بله. درست انجام دادین
سلام خدمت امیر قمصری عزیز یه سوال من از صفحه اصلی سایت در پست های سایتم که آگهی مغازه ها است به صفحه more لینک دادم قبلا با سرچ مغازه صفحه more تو نتایج گوگل میومد و مستقیم میتونستم به صفحه more مربوط به مغازه موردنظر برم
ولی بعد از استفاده از تغییر url برای صفحه more یعنی به جای more.php توی لینک more نوشتم و لینک درست کار میکنه
دیگه این اتفاق نمیفته و صفحه اصلی سایت که همه پست ها توی اون هست تو نتایج گوگل میاد
برای اینکه دوباره صفحه more تو نتایج بیاد باید تغییر url رو حذف کنم
آیا به خاطر تغییر url این اتفاق میفته
سپاس از راهنمایی تون موفق باشید
درود بر شما دوست عزیز سوال شما واضح نیست.
ولی اگر آدرسی و تغییر دادید باید ریدایرکت 301 بزنید که بعدا دچار مشکل و جریمه از سمت گوگل نشید.
تغییر آدرس بدون ریدایرکت میتونه یکی از این دلایل باشه.