حجم جستجو کلمات کلیدی (Search Volume) چیست؟

Search Volume,جستجوی کلمات کلیدی,جستجوی کلمات کلیدی در گوگل

یکی از سوالات چالش برانگیز کاربران سئو این است که حجم جستجو کلمات کلیدی چیست و چگونه می توان آن را به طور دقیق اندازه گیری کرد؟

در اصل حجم جستجو به شما نشان می دهد مشتریان شما برای دسترسی به محصولات مورد نیازشان یا سوالات خود، چه کلمات و جملات کلیدی را سرچ می کنند. با تحلیل و بررسی حجم جستجو کلمات کلیدی (Search Volume) شما خواهید فهمید که چطور باید در دنیای وب در سریع ترین زمان به مشتری های خود دست پیدا کنید. در این بخش ما شما را با صفر تا صد این موضوع آشنا خواهیم کرد.

حجم جستجو کلمات کلیدی چیست؟

در حقیقت باید بدانید که حجم جستجو کلمات کلیدی یا سرچ والیوم به تعداد جستجوهایی اشاره دارد که افراد در موتورهای جستجوی اینترنتی مانند گوگل، بینگ و غیره انجام می دهند تا اطلاعات موردنیاز یا محصولات و خدمات مشخصی را پیدا کنند. امروزه این مفهوم در زمینه دیجیتال مارکتینگ و بهینه سازی وب سایت ها برای موتورهای جستجو بسیار مهم و کلیدی است. در اصل باید بدانید که حجم جستجو کلمات کلیدی اطلاعات مهمی ارائه می دهد که به کسب و کارها این امکان را می دهد که با دقت به نیازها و خواسته های مخاطبان خود پاسخ دهند و بدانند که مخاطبانشان به دنبال چه چیزی هستند.

بنابراین حجم جستجو کلمات کلیدی نشان می دهد که یک کلمه کلیدی چقدر در گوگل توسط مخاطبان سرچ می شود. این مفهوم به شما کمک می کند تا بدانید که در زمان راه اندازی وب سایتتان بر روی چه کلمات کلیدی، عملیات سئو سایت را انجام دهید.

بطور مثال فرض کنید هدف شما راه اندازی یک وب سایت در زمینه خرید و فروش ارزهای دیجیتال باشد. در چنین شرایطی باید بررسی کنید که چه کلمات کلیدی مناسب چنین کسب و کاری است و توسط کاربران جستجو می شوند. در این زمینه می توان حجم جستجو کلمات کلیدی مانند صرافی ارز دیجیتال، خرید ارز دیجیتال، خرید بیت کوین و خرید تتر را در نظر گرفت.

Search Volume,جستجوی کلمات کلیدی,جستجوی کلمات کلیدی در گوگل

در تصویر بالا میزان اهمیت این کلمات نشان داده شده اند و اینکه کدام یک از کلمات کلیدی بیشتر توسط کاربران جستجو شده است. بررسی این مورد به شما کمک خواهد کرد با انتخاب بهترین کلمات کلیدی به کاربران بیشتری در فضای نت دسترسی پیدا کنید.

حجم جستجو کلمات کلیدی چگونه تعیین می شود؟

احتمالاً این سوال برای شما پیش آمده است که حجم جستجوی کلمات کلیدی بر چه اساسی در نظر گرفته می شود. در جواب باید گفت که حجم جستجوی کلمات کلیدی بر اساس تعداد جستجوهایی که افراد در موتورهای جستجوی اینترنتی برای یک کلمه یا عبارت خاص انجام می دهند، تعیین می شود. این حجم از جستجو، بیانگر تقاضای موجود در بازار آنلاین برای اطلاعات یا محصولات مشخص است.

بنابراین حجم جستجو نشان می دهد که کاربران یک کلمه کلیدی را در یک بازه زمانی یک ماهه تا چند ساله چه مقدار جستجو کرده اند. این جستجو می تواند منجر به کلیک بر روی وب سایت مشخصی شده باشد یا خیر. در هر دو صورت به عنوان حجم جستجوی کلمه کلیدی در نظر گرفته می شود.

چطور می توان حجم جستجوی کلمات کلیدی را محاسبه کرد؟

برای محاسبه یا تحلیل اطلاعات مربوط به حجم جستجو کلمات کلیدی ابزارهای زیادی در دسترس هستند که می توانید از آنها استفاده نمایید. یکی از بهترین ابزارهای رایگان در این زمینه “Google Trends” می باشد.

در کنار این ابزار بهترین ابزارهای پولی برای تحقیق و آنالیز حجم جستجو کلمات کلیدی مواردی مانند “ Semrush” و “ Ahrefs” می باشند که با تهیه نسخه های پولی به اطلاعات دقیقی در زمینه حجم جستجوی کلمات کلیدی دست پیدا می کنید. با وارد شدن به این وب سایت ها، هم می توانید حجم جستجو یا سرچ والیوم کلمات کلیدی مورد نظر خود را پیدا کنید و هم با وارد کردن آدرس وب سایت رقبای رتبه های برتر گوگل، خودتان درک بهتری از اهمیت و نحوه استفاده از کلمات کلیدی به دست آورید.

اهمیت حجم جستجو کلمات کلیدی در سئو

جالب است بدانید که سرچ والیوم یا حجم جستجو کلمات کلیدی بیشترین کاربردش به سئو مربوط می شود. افرادی که وظیفه انجام عملیات سئو یک سایت را بر عهده دارند، در اولین قدم باید کلمات کلیدی مرتبط با کسب و کار و میزان حجم جستجوی آنها را پیدا کنند. اگر میزان جستجو در حد معقولی بود، می توان بر روی آن کار کرد. در غیر اینصورت، باید کلمات بهتری را در نظر گرفت.

بطور مثال، شما حجم جستجوی دو کلمه “خرید بیتکوین” و “خرید بیت کوین” را در نظر بگیرید. اگر تحلیل و بررسی حجم جستجوی کلمات کلیدی در این زمینه صورت نگیرد و تصادفاً کلمه اشتباهی برای یک وبسایت در نظر گرفته شود، ترافیک زیادی از کاربران را از دست می دهید.

حجم جستجو,حجم جستجو کلمات کلیدی,حجم جستجو کلمات کلیدی چیست

در تصویر بالا به اهمیت حجم جستجو کلمات کلیدی در سئو یک سایت خیلی واضح اشاره شده است. حجم جستجو به شما نشان می دهد که چه کلمات کلیدی ارزش وقت گذاشتن و برنامه ریزی برای انجام عملیات سئو دارند. همچنین می توانید بررسی کنید که حجم جستجو کدام حالت کلمه توسط کاربران بیشتر است. مثلا با بررسی انجام گرفته، “آموزش زبان” بیشتر از “اموزش زبان” جستجو می شود و کاربران امروزه شکل درست عبارت را در نتایج گوگل، سرچ می کنند.

در نهایت باید بدانید که اگر تحقیقات لازم برای حجم جستجو کلمات کلیدی در سئو انجام نشود، شما ممکن است بر روی کلمات کلیدی کار کنید که برای کاربران هیچ اهمیتی ندارد و تمام هزینه و سرمایه خود را به هدر دهید.

استراتژی استفاده از حجم جستجو کلمات کلیدی در سئو

یکی از چالش های کاربران و کارشناسان سئو بعد از بررسی سرچ والیوم یا حجم جستجو کلمات کلیدی این است که چطور می توان از آن برای بهبود سئو سایت استفاده کرد. در جواب باید گفت که اگر حجم جستجو یک کلمه کلیدی بالا باشد، به این معنی است که افراد زیادی آن را جستجو می کنند و کارکردن بر روی آن کلمه، ترافیک بیشتری را روانه سایتتان خواهد کرد. همچنین در این زمینه باید این موضوع را هم در نظر بگیرید که وقتی حجم جستجوی یک کلمه کلیدی بالا باشد، سختی آن کلمه هم بیشتر است. چرا که وب سایت های زیادی برای رتبه گرفتن و افزایش ترافیک خودشان سایتشان را با آن عبارت کلیدی، سئو می کنند.

نکته بسیار مهم: اگر به تازگی قصد دارید سایت خود را با اصول سئو بهینه سازی کنید، بهتر است که به سراغ کلمات کلیدی با حجم جستجو Search Volume بالا نروید. این کلمات همان قدر که حجم جستجو بالایی دارند، همان طور که گفتیم، سختی کلمه بیشتری نیز دارند. در نتیجه بهتر است که با کلمات کلیدی Long tail یا به اصطلاح کلمات کلیدی طولانی شروع کنید. این کلمات حجم جستجو کمتری دارند، ورودی های که با این عبارات جذب می شوند، معمولا هدفمند‌تر هستند.

بطور مثال می توانید به جای کار بر روی کلمه کلیدی “خرید گوشی موبایل” با سختی کلمه بالا، بر روی کلمه کلیدی “خرید گوشی موبایل در مشهد” کار کنید. بعد از نتیجه گرفتن با این کلمه، کم کم می توانید فرآیندهای لازم برای بهینه سازی سایت با کلمات کلیدی حجم جستجو بالا را اجرایی کنید.

واقعیت هایی درباره حجم جستجو کلمات کلیدی

درباره اینکه حجم جستجو کلمات کلیدی چیست، باید نکات زیر را همیشه در نظر داشته باشید.

  • هیچ وقت به دنبال کلمات کلیدی با حجم جستجوی صفر و یا خیلی کم برای سئو نباشید.
  • همیشه کلمات کلیدی با حجم جستجوی بالا برای شما فروش بالاتری را به همراه نخواهند داشت.
  • حجم جستجو کلمات کلیدی در طول زمان و با تغییرات در رفتار کاربران و رقابت در بازار آنلاین تغییر می کند.
  • کلمات کلیدی با حجم جستجو بالا معمولاً رقابت بیشتری دارند. انتخاب کلمات کلیدی با حجم جستجو کمتر ممکن است به کسب و کارها امکان بیشتری برای رتبه بندی در موتورهای جستجو دهد.
  • تأثیر عوامل متعددی مانند فصل ها، رویدادها، تغییرات اقتصادی و اجتماعی بر حجم جستجو کلمات کلیدی نباید نادیده گرفته شود.
  • تعیین حجم جستجو کلمات کلیدی بر اساس ترجیحات و عادات کاربران در زمینه جستجوی اطلاعات را فراموش نکنید. این جریان به شما کمک می کند تا نیازهای واقعی مخاطبان خود را پیدا کنید و براساس آن، پاسخ هایی را در نظر بگیرید.

نتیجه گیری

به طور خلاصه، برای تمامی کسب و کارهایی که می خواهند در بستر اینترنت به فروش محصولات و خدمات خود بپردازند، بررسی و تحلیل حجم جستجو کلمات کلیدی از اهمیت زیادی برخوردار است. شما با انجام سئو سایت بر اساس حجم جستجو کلمات کلیدی، به نیازها و علایق مخاطبان خود اهمیت می دهید. این کار ترافیک بیشتر و در نهایت موفقیت بیشتری را به سمت شما خواهد آورد.

امیدواریم مطالب ذکر شده در زمینه اینکه حجم جستجو کلمات کلیدی چیست، برای شما مفید بوده باشد. لطفاً نظرات و پیشنهادات خود را در این زمینه با ما در میان بگذارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود