اشتباهات رایج در انتخاب نام برند

اشتباهات رایج در انتخاب نام تجاری,انتخاب نام برند,انتخاب نام تجاری حتما در کانال تلگرام نیوسئو عضو شوید (در کانال محتوایی هست که در سایت نیست!)
لطفا به این مطلب رای دهید
[رای ها : 10 امتیاز : 4.6]

انتخاب نام برند یکی از اولین مراحل در ایجاد کسب و کار و مهم ترین بخش آن است. در واقع انتخاب نامی به یادماندنی، یکی از عناصر کلیدی در موفقیت محصول، سرویس و کسب و کار شما در بازار رقابت می باشد و امروزه در حوزه بازاریابی اینترنتی نیز بسیار تاثیر دارد.

نام تجاری که شما انتخاب می کنید جوهر کسب و کار است و به نوعی بیزینس شما را تعریف می کند (مانند نیوسئو). بنابراین برای افرادی که قصد دارند یک کسب و کار جدید راه اندازی کنند، نام تجاری یک چالش دلهره آور خواهد بود. همانطور که می دانید یک انتخاب ضعیف می تواند در آینده باعث محدود شدن و جلوگیری از بهبود کسب و کار شما شود.

در این پست چند نمونه از نام های تجاری که می توانند در آینده باعث شکست شرکت و ناکامی در حوزه بازاریابی و فروش شوند، خدمتتان معرفی می کنم:

نام تجاری مبتنی بر مکان

فرض کنید که شما پنجره های دو جداره در مشهد به فروش می رسانید و نام انتخابی شما “مشهد پنجره” می باشد. در واقع شما با انتخاب این اسم موقعیت جغرافیایی را تحت پوشش قرار داده اید. اما اگر فرض کنیم که مردم شهری دیگر مانند تهران نیز به دلیل کیفیت مناسب پنجره ها تقاضای خرید داشته باشند، چه اتفاقی می افتد؟

اگر شما قصد داشته باشید که کسب و کار خود را کوچک نگه دارید، آنگاه انتخاب نام تجاری براساس مکان جغرافیایی کاری بسیار معقول و درست خواهد بود. اما اگر قصد دارید که کسب و کار خود را به فراتر از مکان جغرافیایی خود توسعه بدهید، آنگاه انتخاب یک اسم که در آن نام شهر یا مکان جغرافیایی وجود دارد؛ کاری اشتباه خواهد بود. زیرا مشتریان بالقوه در مناطق دیگر تصور می کنند که شما خدمات و سرویس خود را در منطقه ای خاص ارائه می دهید.

نام تجاری مبتنی بر کسب و کار خانوادگی

در انتخاب نام برند برای کسب و کار خانوادگی به موضوعات عجیب و جالبی برخورد می کنیم. به عنوان مثال این نام ها بیشتر نشان دهنده افتخار، محبت و چیزی آشنا است. مانند عظیمی و پسران، که نشان دهنده پیوند پدرانه، سنت و نوستالژی می باشد.

با این حال نام تجاری خانوادگی می تواند اشکالاتی داشته باشد. شاید فرزندان شما در آینده تصمیمی برای ادامه کسب و کار خانوادگی نداشته باشند، که باعث فرو ریختن و نابودی امپراطوری کسب و کار خانوادگی شما خواهد شد و یا این که در صورت اجرا ممکن است با اشکالات قانونی در ثبت آن مواجه شوید.

نام تجاری شما باید تمام اتفاقات و تغییر و تحولات آینده را پوشش دهد. همچنین باید معرف توانایی ها و خدماتی باشد که کسب و کارتان ارائه می دهد. در نهایت آن که نام تجاری باید به گونه ای انتخاب شود که در صورت هر تغییر و یا توسعه ای در کسب و کار بتوان باز هم از آن استفاده کرد.

اشتباهات رایج در انتخاب نام تجاری,انتخاب نام برند,انتخاب نام تجاری

نام های نشان دهنده جمعیتی خاص

فرض کنید در اصفهان شرکتی وجود دارد که دوچرخه کرایه می دهد. این شرکت با هدف فرهنگ سازی بین دانش آموزان، نام “دوچرخه دانش آموز” را انتخاب می کند. اما بعد از مدتی متوجه می شود که گردشگران نیز به استفاده از دوچرخه تمایل دارند ولی به دلیل اسم انتخابی از این شرکت دوچرخه کرایه نخواهند کرد. در این صورت شرکت دو راه بیشتر ندارد، اول این که قید این مشتریان بالقوه را بزند و کسب و کار خود را توسعه ندهد و یا این که برای توسعه و ارائه خدمات به گردشگران نام خود را تغییر دهد. فکر نمی کنید که این انتخاب اشتباه باعث صدمه خوردن به اعتبار کسب و کار شود؟

دوستان عزیزم بخاطر بسپارید که انتخاب نام تجاری که در آن از یک جمعیت خاص نام برده می شود باعث محدود شدن شما در آینده خواهد شد و به کسب و کارتان نیز لطمه می زند.

نام تجاری مبتنی بر محصولی خاص

در این مرحله می توان دوباره به همان اسم “مشهد پنجره” نگاه کرد. این نام نشان می دهد که کسب و کار تنها مبتنی بر فروش و ارائه خدمات برای پنجره است. همان طور که می بینید نمی توان با این اسم کسب و کار را توسعه و محصول دیگری را ارائه داد. به عنوان مثال اگر روزی مالک کسب و کار تصمیم بگیرد که علاوه بر پنجره به فروش درب نیز اقدام کند، آنگاه با این اسم دیگر قادر به انجام این کار نخواهد بود، زیرا در صورت فروش درب نیز مشتریان تصور می کنند به دلیل نام انتخابی کسب و کار فقط پنجره می فروشد.

بنابراین در انتخاب نام نهایت دقت را داشته باشید و تمام موارد از جمله توسعه و ارائه خدمات جدید را در نظر بگیرید.

انتخاب نام های منحصر به فرد

به عنوان یک مثال بسیارخوب می توانید برند اپل را در نظر بگیرید. همانطور که مشخص است، این برند در اصل هیچ رابطه ای با تکنولوژی ندارد. به همین دلیل انتخاب این گونه از نام ها می تواند چالش هایی را برای شما در صورت غیرمرتبط بودن، ایجاد کند. ابتدا باید بتوانید این نام را به کسب و کار خود مرتبط و بعد از آن فرایند برند سازی را شروع کنید. طبیعتا انجام این کار با توجه به نام انتخاب شده کار چندان راحتی نخواهد بود و نیازمند تلاش بیش از حد و صرف هزینه های هنگفت است. یعنی همان کاری که شرکت اپل انجام داد. اما باز هم ممکن است که به دلیل انتخاب یک نام منحصر به فرد کاربران و مشتریان برداشت اشتباهی از کسب و کار شما داشته باشند.

در این مقاله سعی کردم اشتباهات رایج در انتخاب نام برند و نکاتی کلیدی درباره این موضوع را با شما دوستان عزیزم مطرح کنم. در نظر گرفتن این نکات باعث می شود که یکی از مراحل اساسی در رسیدن به موفقیت در کسب و کار و به دست آوردن نام و نشانی در حوزه بازاریابی اینترنتی را به درستی انجام دهید و فرآیند برندینگ را راحت تر پیش ببرید. امیدوارم این مقاله مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

من به همراه تیم همراهم، آماده پاسخگویی به سوالات شما عزیزان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *