گوگل تگ منیجر چیست؟ | آموزش کار با Google Tag Manager

Google Tag Manager,آموزش کار با Google Tag Manager,ابزارهای گوگل

در پاسخ به سوال گوگل تگ منیجر چیست می توان گفت؛ این یک ابزار ساده و کاربردی است که به عنوان واسطه ای برای مدیریت تگ ‌ها، از آن استفاده می شود. تگ‌ نیز تکه کدی است که از آن بیشتر برای انجام کارهای خاص در اپلیکیشن و وب سایت یا جمع‌ کردن اطلاعات، بهره می گیرند. ما در این محتوای از بلاگ نیوسئو قصد داریم به طور کامل این ابزار را برای شما بررسی کنیم تا متوجه شویم که این ابزار چه کاربردی برای بهینه سازی وب سایت (سئو سایت) دارد.

قبل از پیدایش تگ منیجر؛ تمام تگ های ضروری را تک به تک و مستقیم، با برنامه ‌نویسی به وجود می آوردند اما در حال حاضر با استفاده از گوگل تگ منیجر، دیگر نیازی به برنامه ‌نویسی نخواهید داشت و استفاده کردن از چندین تگ برای هر ابزار، ضروری نیست.

گوگل تگ منجر (google tag manager) چیست؟

شرکت گوگل، سرویس گوگل منیجر را برای مدیریت تگ ها ایجاد کرده است، به طور کلی می توان گفت که گوگل تگ به عنوان یک واسطه بین سایت های شما و تگ ها عمل خواهد کرد. این نوع از ابزار به عنوان یکی از ابزارهای رایگان گوگل معرفی می شود که می توان با قرار دادن کدهای مخصوص در سایت مبدا دیتاها را از طریق گوگل آنالیتکس مورد بررسی قرار داد.

مهم ترین بخش های گوگل تگ منیجر چیست؟

حال که با کاربرد گوگل تگ آشنا شدید در آموزش گوگل تگ منیجر باید با بخش هایی که این بازار دارد، آشنایی پیدا نمایید. به طور کلی می توان گفت که گوگل تگ به سه بخش اصلی تقسیم بندی می شود که شامل متغییرها، تگ ها و محرک ها می شود. شما برای اینکه با این ابزار کار کنید باید با این سه مورد آشنایی داشتنه باشید.

متغییرها: مقادیری که برای تگ ها و متحرک ها مورد استفاده قرار می گیرد و بر اساس آن ها می توان مشخص کرد که تگ ها چه زمانی اجرا شوند، به متغییر نام دارند. با استفاده از گوگل تگ منیجر می توانید از متغییرهای شخصی سازی هم استفاده نمایید.

تگ ها: کد هایی که در صفحه های وب سایت قرار داده می شود و کار های ردیابی را انجام می دهند به تگ ها معروف هستند.

محرک ها: شرط هایی که برای اجرای تگ ها مد نظر قرار داده می شوند را محرک می نامند، به عبارتی دیگر محرک ها گزارش هایی می باشند که از تگ ها در اختیار مدیران وب سایت قرار داده می شوند. به عنوان مثال مدت زمان ماندن یک کاربر در صفحه های وب سایت شامل محرک ها می شود.

مهم ترین کاربردهای گوگل تگ منیجر

ابتدا باید بدانیم که این ابزار گوگل چه کاربردهایی دارد:

  • ثبت کردن بازگشت و خروج کاربران از سایت
  • رصد رفتار کاربران و اتصال سرویس ‌های آمارگیری
  • افزودن کدهای اسکیما به شکل خودکار
  • زیر نظر داشتن رفتار کاربران، اپلیکیشن ها و خطای اپ
  • ثبت اطلاعات از پخش ویدیو
  • رصد تعامل کاربران مانند زمان حضور پیدا کردن در صفحه
  • ثبت تعداد کلیک ها بر روی دکمه ‌ها
  • رصد فرم ها از اطلاعات خروجی
  • فعال ‌سازی سرویس‌ چت
  • افزودن تگ هایی نظیر noindex به صفحه
  • فعال سازی نوتیفیکیشن
  • فهمیدن اندازه اسکرول صفحه توسط کاربران
  • شناسایی افزونه‌ ها و فناوری ‌های مورد استفاده توسط کاربران

Google Tag Manager,آموزش کار با Google Tag Manager,ابزارهای گوگل

نحوه استفاده از گوگل تگ منیجر

راه اندازی Google Tag manager اصلا کار دشواری نیست و نیاز به شرایط خاصی هم ندارد. گوگل تگ نیز مانند تمام سرویس‌ های دیگر گوگل با اکانت جیمیل فعال می شود. توجه داشته باشید بعد از وارد شدن به پنل کاربری، با در نظر گرفتن نیاز خود، ابتدا تگ اصلی را از تگ منیجر دریافت کنید و سپس آن را در اپلیکیشن یا وب سایت جایگذاری نمایید.

زمانی که تگ منیجر را راه‌ اندازی کردید؛ می ‌توانید هر تگ مربوط به ابزار یا سرویس ‌های دیگر را نیز به آن اضافه کنید و بعد از آن دیگر هیچ گونه نیازی به تغییر یا افزودن تگ به وب سایت خود ندارید. گوگل تگ منیجر یک ظرف دارد که باید آن را خودتان با دقت در صفحه های وب سایت تان قرار دهید و بعد از آن؛ کدهای جاوا اسکریپتی و HTML که از طریق محیط کاربری تگ منیجر، از طریق این ظرف اجرا خواهد شد.

مزایای استفاده از گوگل تگ منیجر

اگر می خواهید بدانید مزیت های گوگل تگ منیجر چیست، در ادامه این محتوا با ما همراه باشید:

رایگان بودن

کاربران می توانند در هر زمان و مکانی که خواستند؛ به صورت رایگان از گوگل تگ منیجر به صورت رایگان استفاده کنند. در واقع استفاده از این ابزار؛ به شما کمک می کند در هزینه های تان تا حدود زیادی صرفه جویی کنید و استفاده بدون محدودیتی داشته باشید. این ابزار همانند گوگل ترندز، سرچ کنسول و… به صورت رایگان قابل استفاده است.

سرعت بسیار بالا

اگر آموزش گوگل تگ منیجر را به خوبی دنبال کنید؛ می دانید که مهم ترین ویژگی آن، افزایش دادن سرعت کار شما است. در واقع با استفاده از این ابزار؛ دیگر نیازی نیست هر بار برای اضافه کردن یک تگ به اپلیکیشن، وارد کدهای سایت خودتان بشوید. با تگ منیجر برای راه‌ اندازی کردن انواع تگ‌ ها؛ تنها به چند کلیک ساده احتیاج خواهید داشت و همه مراحل، در کمتر از چند دقیقه انجام می شود.

امنیت بالا

تگ ‌ها و کدهایی که توسط شما در اپلیکیشن و وب ‌سایت قرار می ‌‌گیرند؛ به هیچ عنوان مشکل امنیتی را برای شما ایجاد نمی کند و همه سطوح امنیتی در اختیارتان قرار می گیرد.  

استفاده آسان

استفاده از گوگل تگ منیجر، اصلا سخت نیست و همه کاربران می ‌توانند بدون تغییر در کدهای وب ‌سایت خود؛ کدهای آن را در صفحات سایت وارد نمایند. همچنین مدیریت تگ ‌ها در گوگل آنالیتیکس، به مهارت زیادی احتیاج ندارد.

کاربردهای گوگل تگ منیجر,گوگل تگ منیجر,گوگل تگ منیجر چیست

امکان ویرایش کدها، قبل از انتشار

بعد از راه اندازی Google Tag manager اگر فکر کردید که کدهای شما اشتباه هستند؛ می توانید از طریق قسمت پیش نمایش گوگل تگ منیجر، این عملکردها را بازبینی کنید و هر کدام از آن ها که مشکل داشتند را پیش از انتشار دادن، اصلاح و ویرایش کنید.

رو به راه بودن اوضاع سایت

برخی مواقع ممکن است تگ مورد نظرتان، سایت و اپلیکیشن‌ شما را دچار اختلال کند. اما تگ منیجر در این زمینه از بروز هرگونه مشکل یا اختلال در سایت، جلوگیری می کند و اجازه نمی ‌دهد برای سایت تان مشکلی پیش بیاید.

انجام فرایند بروز رسانی سایت بدون مشکل

یکی دیگر از ویژگی ‌های عالی و ممتاز گوگل تگ منیجر؛ جدا بودن از وب ‌سایت و اپلیکیشن است. از این رو می توانید هر کاری که لازم باشد را بدون مشکل در محیطی دیگر انجام دهید. از این رو می توانید به ‌روزرسانی سایت، نصب افزونه ها، تغییر رابط کاربری و دیگر کارهای لازم را به راحتی انجام دهید.

نحوه استفاده از گوگل تگ منیجر 

هماهنگ بودن با همه سرویس‌ های موردنیاز و قابلیت اتصال راحت

با استفاده از گوگل تک می توانید ابزارهای مختلفی نظیر؛ هات جار، گوگل آنالیتیکس، گوگل ادز، فایربیس و ابزارهای بسیار زیاد دیگر را در دل یک تگ، به سایت خود اضافه کنید.

اگر کارکردن با گوگل منیجر را بلد نیستید؛ می توانید به راحتی آموزش گوگل تگ منیجر را دنبال کنید و به خوبی با نحوه کارکرد آن، آشنا شوید. گوگل تگ با قابلیت های ویژه ای که دارد؛ می تواند به شما کمک کند تا کارهای زیادی را انجام دهید.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود