یکی از سوالاتی که در بخش سوالات متداول نیوسئو مطرح شده، این است که الگوریتم EAT چیست و چطور روی سئو سایت تاثیر گذار است؟
الگوریتم EAT از جمله دستورالعمل های ارزیابی کیفیت است که توسط موتور جستجوی گوگل مطرح شده و برای سنجش اعتبار محتوای سایت ها به کار می رود. EAT مخفف سه واژه Expertise به معنای تخصص، Authority به معنای اعتبار و Trust به معنای اعتماد است.
این الگوریتم بر اصالت مقاله ها تاکید دارد و بیان می کند که محتواهای هر وب سایت باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشند تا گوگل آن ها را یک مطلب مفید و ارزشمند تلقی کند.
در ادامه بیشتر با مفهوم الگوریتم EAT آشنا می شویم و بررسی می کنیم که این دستورالعمل چگونه می تواند به ما در افزایش رتبه سایت کمک کند.
منظور از الگوریتم EAT چیست؟
مفهوم E-A-T برای اولین بار در سال ۲۰۱۴ مطرح شد. این الگوریتم یکی از دستورالعمل هایی است که موتور جستجوی گوگل از آن برای سنجش کیفیت سایت ها استفاده می کند. برای اینکه گوگل مشخص کند آیا محتوای یک صفحه برای کاربران اینترنت مفید است یا خیر، الگوریتم E-A-T را به کار می گیرد.
این الگوریتم به مواردی مثل تخصص تولیدکننده محتوا، اعتبار مطالب و قابل اعتماد بودن وب سایت توجه می کند.
در نهایت با یک بررسی همه جانبه موتور جستجو می تواند تعیین کند که کدام صفحات باکیفیت بوده و برای کاربران موثر هستند. به طور مثال در سایت های خبری، مقاله ها باید با پیروی از اصول EAT تهیه شده و مطابق با واقعیت باشند تا مخاطب را به یک جواب صحیح و منطقی برای جستجوی خود برسانند.
آیا EAT یک فاکتور رتبه بندی گوگل است؟
با تعاریفی که ارائه شد حالا به صورت اجمالی می دانیم که الگوریتم EAT چیست.
اما ممکن است سوال دیگری برای شما پیش آمده باشد که کارکرد این الگوریتم چگونه است؟
آیا EAT یکی از فاکتورهای رتبه بندی گوگل محسوب می شود؟
در واقع از نظر فنی اینطور نیست. الگوریتم EAT مستقیما گوگل را برای رتبه بندی سایت ها هدایت نمی کند، اما می تواند بر آن تاثیر بگذارد.
اگرچه برخی از متخصصان سئو معتقدند این الگوریتم اهمیت چندانی در رتبه گیری محتوای سایت ها ندارد، ولی بهتر است جانب احتیاط را حفظ کرده و به این موضوع توجه نشان دهیم. کیفیت و اعتبار مقاله هایی که در سایت خود منتشر می کنید از چند جهت اسکن شده و رتبه بندی می شود؛ بنابراین می تواند به صورت غیرمستقیم باعث افزایش اعتبار و تجربه کاربری سایت شما شود.
چرا الگوریتم EAT برای سئو مهم است؟
همه ما می دانیم که رمز موفقیت سایت های معتبر و پربازدید، تولید محتوای قوی و باکیفیت است. با داشتن محتوایی که مخاطب را مجذوب خود می کند، می توانید ترافیک سایت بیشتری دریافت کنید و کاربران را متقاعد نمایید که از شما خرید کنند.
حال مسئله اینجاست که گوگل چه نوع محتوایی را باکیفیت و مفید تلقی می کند؟
چطور باید با استانداردهای موتور جستجو هماهنگ شویم؟
از آنجا که گوگل با بررسی هزاران سایت در اینترنت به رتبه بندی آن ها می پردازد، برای پیشی گرفتن از رقبا باید به خوبی با نحوه کار موتور جستجو آشنا باشید.
الگوریتم EATتعیین می کند که گوگل دقیقا چه نوع محتوایی را ارزشمند می شناسد. این دستورالعمل در مراحل بعدی اولویت بندی سایت ها کمک می کند که صفحات مختلف، بر اساس کیفیت و اعتبار محتوای خود رتبه بندی شده و در نتایج جستجوی گوگل نمایش داده شوند. بر اساس الگوریتم EAT یک محتوای عالی شامل خصوصیات و ویژگی های زیر است:
- پاسخی که کاربر به دنبال آن می گردد را دربر داشته باشد.
- توسط یک فرد متخصص یا باتجربه تهیه شده باشد.
- در یک سایت معتبر منتشر شود.
- به صورت منظم بروزرسانی شود و اطلاعات منسوخ شده مورد ویرایش قرار بگیرند.
- صفحاتی که مطالب نامربوط، محتواهای غیراخلاقی و توهین آمیز یا متن های فریب کارانه را نشر می دهند رتبه پایینی در الگوریتم EAT دریافت می کنند.
7 راهکار مهم برای بهبود سئو سایت با E-A-T
اکنون به خوبی می دانیم که چرا الگوریتم EAT برای سئوکارها از اهمیت بالایی برخوردار است. تاثیراتی که این الگوریتم بر رتبه بندی سایت دارد، شما را مجاب خواهد کرد که توجه بیشتری به بهینه سازی محتوای صفحات خود نشان دهید. در زیر به ۷ راهکار مهم برای بهبود سئو سایت بر اساس اصول EAT اشاره شده است:
1- خود را به بازدیدکنندگان معرفی کنید
هدف اساسی الگوریتم EAT این است که بداند محتواهای سایت دقیقا توسط چه اشخاصی تولید می شوند و تا چه میزان اعتبار دارند؛ بنابراین یک راه ساده برای جلب اعتماد موتور جستجو این است که خود را به طور کامل معرفی کنید. ایجاد صفحه «درباره ما» یا صفحات نویسنده می تواند به این کار کمک کند.
2- برای تولید محتوا با افراد متخصص همکاری کنید
استخدام یک کارشناس برای پست مهمان، مصاحبه با متخصص و همکاری با شرکت های فعال در یک زمینه باعث می شود محتوایی که تولید می کنید از کیفیت و اعتبار بیشتری برخوردار باشد.
الگوریتم EAT گوگل به دنبال مطالبی می گردد که به لحاظ علمی و فنی مفید باشند؛ بنابراین در تولید محتوا آنچه که در کنار تحقیق کلمات کلیدی و بهره گیری از آن ها باید مورد توجه قرار بگیرد، بروز بودن و تخصص در تولید محتوا است.
حالا وقتشه! اینو بخون: آموزش تولید محتواپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.
3- هدف محتوای خود را مشخص کنید
قصد شما از تولید محتوا چیست؟
آیا می خواهید جدیدترین خبرها را به گوش دیگران برسانید، یک موضوع علمی را توضیح دهید یا محصولی را برای خرید پیشنهاد کنید؟
عناوین و سرفصل هایی که برای محتوای خود به کار می برید، می تواند هدف شما از انتشار آن مطلب را به خوبی منتقل کند. محتوای خود را بیش از حد طولانی و پیچیده ننویسید. مستقیما سر اصل مطلب بروید و تا جای ممکن واضح و قابل فهم صحبت کنید.
4- محتوای صفحات خود را آپدیت کنید
روزانه هزاران صفحه جدید با محتواهای مختلف در بستر اینترنت ایجاد می شوند. تغییر در اطلاعات و دانش ها، بروز شدن آمارها و ارقام، ایجاد الگوریتم های جدید توسط گوگل و همه پیشرفت هایی که رخ می دهد سبب می شود برخی از مطالب منسوخ شوند.
طول عمر محتوای آنلاین در مشاغل مختلف ممکن است متفاوت باشد اما به طور کلی همه مطالب با گذشت زمان نیازمند ویرایش و آپدیت کردن هستند؛ بنابراین در کنار ایجاد صفحات جدید و بهینه سازی سایت خود، صفحات قدیمی تر را نیز به روزرسانی کرده و از حذف شدن آن ها جلوگیری کنید.
5- از منابع قدرتمند کمک بگیرید
اگر می خواهید به عنوان یک متخصص به نظر برسید لازم است از داده های واقعی و آمار منطقی استفاده کنید. در محتوای خود به جدیدترین داده های مرتبط با آن حوزه استناد کنید تا گوگل متوجه شود که شما به طور حرفه ای درباره آن موضوع آگاهی دارید.
به منابع رسمی، مقالات معتبر، اظهارات قابل اعتماد و گفته های اشخاص سرشناس پیوند دهید. با این روش می توانید محتوایی با اعتبار و کیفیت بیشتر تولید نمایید.
6- محتوا را بر اساس دیدگاه های متنوع ایجاد کنید
افراد سلیقه ها، اعتقادات و طرز تفکرهای متعددی دارند که ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. برای جلب اعتماد مخاطبان خود بهتر است یک موضوع را از چندین دیدگاه مختلف بررسی کنید. مطالب سایت شما باید برای همه افراد قابل درک و مفید باشد. نقش هر دیدگاه را در آن مسئله تشریح کنید و خود را به یک زاویه دید محدود نکنید. اگر درباره نظرات مختلف در یک زمینه اطلاعات داشته باشید بیشتر مانند یک متخصص به نظر خواهید رسید.
7- به اعتبار برند خود توجه داشته باشید
شهرت و اعتبار برند شما در سطح اینترنت و فضای مجازی باعث می شود موتور جستجوی گوگل و همینطور کاربران اینطور راحت تر به شما اعتماد کنند. به این ترتیب مطالب سایت شما به عنوان یک محتوای مفید و کاربردی شناخته خواهد شد.
در ضمن لازم است از شهرت برند خود محافظت کنید و اجازه ندهید نظرات منفی کیفیت محتوای شما را زیر سوال ببرند. به طور مداوم سطح مطالب و خدمات خود را ارتقا داده و تجربه کاربری مطلوب تری را برای مخاطبان خود ایجاد کنید. با ایجاد نمایه های اجتماعی می توانید مشتریان را تشویق کنید که درباره کسب وکار شما نظرات مثبتی را ثبت کرده و به اعتبار شما کمک کنند.
نتیجه گیری
در حوزه سئو و مشاغل مرتبط با اینترنت زیاد این جمله را می شنویم: «محتوا، پادشاه است».
علت چنین گفته ای اهمیت فوق العاده محتوای صفحات یک سایت در کسب رتبه از گوگل، افزایش بازدید و جلب اعتماد مخاطبان است. داشتن یک محتوا که با کلمات کلیدی و لینک های متعدد اشباع شده اما به لحاظ دانش و اطلاعات فاقد ارزش است، هیچ کمکی به ارتقای رتبه سایت شما نخواهد داشت.
این مسئله مهم ترین هدف الگوریتم EAT به شمار می رود و سئوکارها را تشویق می کند تا محتوای مفید و ارزشمند تولید کنند. موتور جستجو برای رتبه بندی محتواهای باکیفیت ملاک های مختلفی را ارزیابی می کند که در این مطلب به همه آن ها اشاره شد؛ همچنین ۷ راهکار عملی برای ایجاد محتواهای خوب و کاربردی ارائه شده است که می توانید از آن ها برای بهبود سئو سایت خود بهره بگیرید.