ایجاد وفاداری در مشتری

افزایش وفاداری مشتریان,ایجاد وفاداری به برند,ایجاد وفاداری در مشتری

ایجاد وفاداری در مشتری می تواند به تجارت و کسب و کار شما حتی در بهترین مواقع رونق بیشتری ببخشد، همچنین می تواند به شما کمک کند در شرایط سخت و چالش برانگیز سرپا بمانید، این مقاله برای صاحبان مشاغل است که می خواهند وفاداری مشتریان به برند خود را افزایش دهند، به عنوان صاحب یک کسب و کار، می دانید که مشتریان شما دلیل تجارت و درآمد شما هستند، به همین دلیل مهم است که در هر کاری مشتریان خود را در نظر بگیرید، نیازهای مشتریان شما باید سرلوحه کار شما قرار گیرد. این امر نه تنها فروش بیشتری را به دنبال خواهد داشت، بلکه وفاداری مشتریان را برای مدت طولانی ایجاد می کند.

اهمیت ایجاد وفاداری مشتریان به برند

افزایش وفاداری مشتریان,ایجاد وفاداری به برند,ایجاد وفاداری در مشتری

وفاداری مشتری به معنای تمایل زیاد مشتری برای خرید مجدد محصول یا خدمات شما است و این که در زمینه تجارت شما هیچ نامی بجز نام برند شما در ذهن او نیاید. این امر از رضایت بالای مشتری ناشی می شود، عواملی مانند میزان سهولت در دسترسی، قیمت و سایر عواملی که به طور معمول بر تصمیمات منجر به خرید تأثیر می گذارند، بر میزان وفاداری مشتری هم اثر گذار هستند.

هنگامی که یک مشتری به یک محصول، خدمات یا برند وفادار است، در صورت نیاز مجدد به محصول یا خدمات آن برند تمایل دارد خرید خود را از همان برند انجام دهد، گاهی اوقات حتی در صورت عدم نیاز مجدد، علاقه و وفاداری به برند خاص می تواند موجب خرید مجدد مشتری از آن برند شود.

وفاداری مشتریان در بازاریابی تفاوت بین مشتری ای است که یکبار برای اولین و آخرین بار از شما خرید می کند و مشتری دائمی ای که تا آخر عمر به شما مراجعه می کند، اگر برای ایجاد وفاداری در مشتری اقدامات لازم را انجام دهید، آن مشتریان در کسب و کار شما تبدیل به سرمایه می شوند و هنگامی که تجارت شما دچار مشکل می شود، این مشتریان وفادار هستند که به شما کمک می کنند تا سرپا بمانید.

مهمترین دلایل اهمیت ایجاد وفاداری مشتریان

ایجاد وفاداری مشتری,ایجاد وفاداری مشتریان,برنامه های ایجاد وفاداری

مشتریان دائمی و قدیمی بیشتر از مشتریان جدید هزینه می کنند: آن ها از قبل با کسب و کار، محصولات یا خدمات شما آشنا هستند و به شما اعتماد دارند، مشتریان فعلی تمایل بیشتری نسبت به مشتریان جدید برای خرید دارند، در حقیقت با گذشت زمان، معمولاً میزان خرید آن ها از برند شما افزایش می یابد.

مشتریان قدیمی و وفادار نرخ تبدیل بالاتری دارند: میانگین نرخ تبدیل مشتریان قدیمی در حدود ۶۰ تا ۷۰ درصد است، در حالی که مشتریان جدید دارای نرخ تبدیل ۵ تا ۲۰ درصدی هستند. به عبارت دیگر، هنگامی که مشتریان قدیمی مجددا به وب سایت شما مراجعه می کنند احتمال خرید آن ها بسیار بالاتر از احتمال خرید مشتریان جدید است.

وفاداری مشتری سود را افزایش می دهد: هرچه وفاداری مشتریان بیشتر باشد، سود شما نیز بیشتر خواهد بود، تنها افزایش 5 درصدی در حفظ مشتری می تواند سود کسب و کار را ۲۵ تا ۹۵ درصد افزایش دهد.

حفظ مشتری هزینه کمتری نسبت به جذب مشتری دارد: جذب مشتریان جدید مهم است ولی ممکن است هزینه های زیادی مانند هزینه تبلیغات در پی داشته باشد، در واقع جذب مشتری جدید ۵ برابر هزینه بیشتری نسبت به حفظ مشتریان قبلی دارد، حفظ مشتریان وفادار بسیار مقرون به صرفه تر است، زیرا با هزینه کمتر سود بیشتری را به همراه خواهد داشت، پس باید تمام تلاشمان را جهت ایجاد وفاداری در مشتری بکار بگیریم.

مشتریان وفادار همیشه خرید می کنند: از آنجا که مشتریان قدیمی و وفادار قبلاً تجربه و ذهنیت مثبتی نسبت به برند شما داشته اند، بیشتر از مشتریان جدید خرید می کنند. این امر به ویژه در روزهای تعطیل صادق است، زمانی که افراد هدیه می خرند و بیشتر از سایر روز های سال خرج می کنند.

وفاداری مشتری به شما کمک می کند تا از قبل برنامه ریزی کنید: هنگامی که مشتریان وفاداری دارید، می توانید تصمیمات و پیش بینی های بهتری اتخاذ کنید و به طور منظم برنامه ریزی مالی داشته باشید و اقدامات مربوط به بازاریابی خود را انجام دهید.

روش های ایجاد وفاداری در مشتری

برنامه وفاداری مشتریان,وفاداری مشتری,وفاداری مشتریان به برند

وفاداری مشتری چیزی نیست که بدون تلاش عمدی اتفاق بیفتد، در اینجا ۶ مرحله برای ایجاد وفاداری مشتریان را شرح می دهیم.

مشتریان خود را بشناسید

برای افزایش وفاداری مشتریان، باید با آن ها ارتباط برقرار کنید، نام آن ها، سلیقه، علایق و عادات خرید آن ها را بیاموزید. با هرکدام به عنوان یک شخص رفتار کنید، نه به عنوان یک مشتری دیگری که قرار است صرفا مبلغی را پرداخت کند، به عنوان مثال، در روز تولد مشتری می توانید برای او پیام تولد شخصی با یک پیشنهاد ویژه جهت خرید، ارسال کنید، همچنین باید به آن ها ایمیل هایی ارسال کنید که می دانید برایشان جذابیت خاصی دارد.

باید بتوانید نیازهای مشتریان را پیش بینی کنید، مشکلات آن ها را حل کنید تا محصولات و خدمات با کیفیتی را ارائه دهید، همچنین باید بتوانید توصیه های بهتری ارائه دهید و در ایجاد سهولت بیشتر در زندگی آن ها کمک کنید.

جهت ایجاد وفاداری به برند، باید اطلاعات مربوط به خود و کسب و کار خود را نیز به اشتراک بگذارید. به عنوان مثال، مشتریان خود را در جریان اخبار تجاری کسب و کارتان قرار دهید، این امر به مشتریان کمک می کند تا با برند شما بیشتر آشنا شوند و در تعامل با شما راحت تر باشند.

همه ما دوست داریم مشتریان بارها و بارها از ما خرید کنند و به نام برند ما عشق بورزند، و این تنها در صورتی ممکن است که شما با ارزش ترین مشتریان خود را بشناسید و با آن ها در ارتباط باشید.

برنامه های ایجاد وفاداری مشتریان

وفاداری مشتریان در بازاریابی

برنامه های ایجاد وفاداری راهی عالی برای تشویق و پاداش به مشتریان وفادار است. این برنامه ها معمولاً معیارهایی برای پاداش دارند، به عنوان مثال، مشتری باید X مبلغ ماهانه هزینه کند اما مزایایی که به او تعلق خواهد گرفت به طور قابل قبولی افزایش می یابد. مانند طرح اشتراک ویژه در خیلی از وبسایت ها.

انواع مختلفی از برنامه وفاداری مشتریان وجود دارد، مانند برنامه های کارت اعتباری و سیستم امتیاز. وجه مشترک همه این برنامه ها این است که مشتریان هزینه بیشتری را برای محصولات یا خدمات شما می پردازند و در قبال آن از مزایای بیشتری برخوردار می شوند.

به عنوان مثال برنامه دریافت کد تخفیف در ازای خرید بیشتر را در نظر بگیرید، هنگامی که مشتریان به مقدار مشخصی خرید کنند و به امتیاز تعیین شده برسند، یک خرید رایگان یا یک کد تخفیف دریافت می کنند، این امر به مشتریان کمک می کند تا در خرید خود احساس توجیه کنند، زیرا در تلاش برای دریافت پاداشی هستند که ممکن است در جای دیگری آن را دریافت نکنند.

برنامه پاداش معرفی تنظیم کنید

مانند برنامه ایجاد وفاداری، یک برنامه پاداش معرفی تنظیم کنید که توسط آن به مشتریان در قبال معرفی کسب و کار شما به دیگران پاداش و مزایا بدهید. طبق این برنامه،اگر مشتریان شرکت شما را به دوستان و آشنایان خود معرفی کنند و آن ها از شما خرید کنند، مشتری معرفی کننده، مزایا و پاداش خاصی دریافت می کند. این امر نه تنها به جذب مشتریان جدید کمک می کند، بلکه باعث می شود مشتریان فعلی شما برای کسب سود بیشتر به وب سایت یا پیج شما بازگردند، زیرا آن ها انگیزه هایی برای همکاری با شما دارند. این روش یک روش بسیار مقرون به صرفه و پر بازده بازاریابی و یکی از بهترین برنامه های ایجاد وفاداری مشتری است.

استفاده از شبکه های اجتماعی جهت ایجاد وفاداری مشتریان

افزایش وفاداری مشتریان,ایجاد وفاداری به برند,ایجاد وفاداری در مشتری

شبکه های اجتماعی یک راه عالی برای ایجاد ارتباط و ایجاد وفاداری در مشتری هستند. در واقع اگر در شبکه های اجتماعی حضور نداشته باشید، بسیاری از افراد شما را معتبر تلقی نمی کنند. داشتن صفحات مفید و فعال در بسترهای مختلف شبکه های اجتماعی بسیار مهم است.

به اشتراک گذاشتن اطلاعات پشت صحنه در مورد کسب و کار، محصولات یا خدمات شما و همچنین تعامل با همکارنتان، یک شعبه آنلاین قوی برای برند شما ایجاد می کند که مشتریان را تشویق می کند تا بیشتر به شما سر بزنند و از فعالیت هایتان مطلع شوند که در نهایت به ایجاد علاقه و وفاداری به برند شما منجر می شود.

به نظرات و بازخورد مشتریان اهمیت دهید

جهت ایجاد وفاداری مشتری باید نشان دهید چقدر برای آن ها ارزش قائل هستید و تا چه حد مایل اید رضایتشان را جلب کنید، نظرسنجی کنید و نظرات و بازخوردهایشان را بخوانید، در برابر بازخوردهایی که دریافت می کنید دید باز داشته باشید، مشتریان تمایل بیشتری برای خرید و تعامل از مشاغلی دارند که به نظرات و بینش آن ها اهمیت می دهند. فقط در سخن به رضایت مشتری اهمیت ندهید بلکه در عمل هم اینگونه باشد. واقعاً بازخورد مشتری را در نظر بگیرید و آن را به عنوان اثبات تعهد خود به آن ها معرفی کنید. برای ایجاد وفاداری در مشتری ابتدا باید خودمان به مشتریان وفادار باشیم، پس به بازخورد مشتریان گوش دهید، از این بازخورد جهت بهبود کسب و کار خود استفاده کنید و سپس آن هارا از نتایجی که با بکار بستن نظراتشان به دست آمده مطلع سازید، این امر می تواند به میزان قابل توجهی در ایجاد وفاداری مشتری کمک کند.

ذخیره اطلاعات مشتریان

افزایش وفاداری مشتریان,ایجاد وفاداری به برند,ایجاد وفاداری در مشتری

مدیران و متصدیان مشاغلی که اطلاعات مشتریان را ذخیره می کنند، خرید های آینده را برای مشتریان آسان تر می کنند. به عنوان مثال، می توانید امکانی برای مشتریان در اپلیکیشن یا وب سایت جهت ایجاد حساب کاربری فراهم کنید که اطلاعاتی نظیر آدرس، پرداخت ها ،شماره کارت و… را برای خرید سریع ذخیره کند. به این ترتیب، آن ها در خرید های مجدد بسیار راحت تر هستند و تجربه بهتری خواهند داشت و نیازی نیست هر بار که می خواهند خریدی انجام دهند، اطلاعاتی مانند شماره کارت خود را دوباره وارد کنند. این روش میتواند موجب خرید های پیاپی شود و در نتیجه افزایش وفاداری مشتریان و همچنین ایجاد وفاداری به برند را در پی داشته باشد.

برخی از روش های ایجاد وفاداری در مشتری، ممکن است هزینه بر باشند، اما یک روش آسان و مقرون به صرفه این است که تنها کمی در مورد خواسته های مشتری فکر کنید. کاری که می تواند در این امر به شما کمک کند ایجاد امکان سهولت خرید برای مشتریان از هر طریق است. هر اقدامی که در جهت آسان تر کردن عمل خرید انجام شود، می تواند سبب افزایش وفاداری مشتریان شود.

رقابت در وفاداری مشتری

همیشه این را در نظر داشته باشید که هیچ کس کامل نیست. اگر در کسب و کار خود رقیبی قدر دارید که مشتریان وفادار زیادی دارد، مطمئن باشید راه و روشی برای رقابت با آن وجود دارد. هر کسب و کاری در هر مرحله ای تعداد زیادی مشتری ناراضی و منتقد دارد.

تنها کافی است شما به خوبی رقبای خود را تحلیل کرده و نقاط ضعفی که موجب نارضایتی مشتریان آن ها شده اند را شناسایی کنید، پس از شناسایی این نقاط ضعف، آن ها را در کسب و کار خود برطرف کرده و به نقاط قوتتان تبدیل کنید، سپس مواردی را که در رقبا نقاط ضعف محسوب می شوند و شما آن ها را در کسب و کار خود برطرف ساختید، در تبلیغات خود بگنجانید تا مشتریان منتقد رقبا، به سوی کسب و کار شما و خرید از آن سوق پیدا کنند.

درنهایت می توان نتیجه گرفت ایجاد وفاداری در مشتری امری بسیار مهم است که از طریق روش هایی مثل پیام های شخصی سازی شده و مختص به اشخاص، همچنین کسب نظرات مشتریان و سپس بررسی اطلاعات به دست آمده و اعمال آن ها قابل تحقق است.

2 نظر در مورد مقاله “ ایجاد وفاداری در مشتری ” ثبت شده است
  1. متین

    مقالاتی که در مورد رشد کسب و کار قرار میدید بسیار برام جذاب هستن سپاسگزارم


    • سیدمجتبی پورموسوی

      درود
      ممنون از همراهی شما


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود