بازاریابی چریکی چیست؟

انواع بازاریابی چریکی,بازاريابي چريكي,بازاریابی پارتیزانی

بازاریابی چریکی روشی است برای ایجاد تبلیغات و در نتیجه آگاهی از برند با استفاده از روش‌ های غیر متعارفی که جهت برانگیختن شگفتی و ایجاد شوک طراحی شده است. در واقع بازاریابی پارتیزانی یا همان چریکی یک شکل بسیار غیر متعارف بازاریابی است که باعث افزایش آگاهی از برند در طیف وسیعی از مخاطبان می شود.

تاریخچه بازاریابی چریکی

 اصطلاح بازاریابی چریکی در اوایل دهه 1980 میلادی توسط نویسنده تجاری فقید جی کنراد لوینسون بیان شد که چندین کتاب در مورد تاکتیک های چریکی در تعدادی از زمینه های حرفه ای نوشت. البته، با این که در آن زمان علم بازاریابی بسیار متفاوت نسبت به نوع کنونی خود بود، اما بازاریابی پارتیزانی هنوز هم توسط بسیاری از افراد مورد استفاده قرار می گیرد. در این مقاله بازاریابی چریکی به توضیح کامل روش های مدرن این نوع بازاریابی خواهیم پرداخت.

بازاریابی چریکی چگونه است؟

هنگامی که اصطلاح “بازاریابی چریکی” را می شنویم، طبیعی است که ذهنمان به سمت و سوی جنگ و غافلگیری های جنگی برود؛ زیرا نام این سبک بازاریابی از آنجا گرفته شده است. در زمینه جنگ، تاکتیک های چریکی تا حد زیادی به عنصر غافلگیری بستگی دارد.

در بازاریابی نیز، تکنیک های چریکی بیشتر بر اساس عنصر غافلگیری می باشند. هدف این بازاریابی ایجاد کمپین های بسیار غیر متعارف است که افراد را به طور غافلگیرانه در جریان کارهای روزمره یک برند و کسب و کار قرار می دهد.

یکی از دلایل محبوبیت بازاریابی چریکی نزد بازاریابان، هزینه نسبتا کم در مقایسه با بازدهی آن است. سرمایه گذاری در این سبک بازاریابی، بر اساس خلاقیت است و اجرای آن نیازی به هزینه های زیاد ندارد.

انواع بازاریابی چریکی

انواع بازاریابی چریکی,بازاریابی چریکی,بازاریابی پارتیزانی

در بازاریابی پارتیزانی یا چریکی، چندین زیر مجموعه وجود دارد که در ادامه به معرفی این زیرمجموعه ها و انواع بازاریابی چریکی خواهیم پرداخت و روش های آن را بیان خواهیم کرد.

بازاریابی محیطی

شاید محبوب ترین رویکرد در این سبک بازاریابی، بازاریابی محیطی باشد. این کار به روشی مشابه تبلیغات آفلاین و سنتی، مانند تبلیغات در مجله یا تلویزیون، صورت می گیرد که در آن عنصری غافلگیر کننده سبب جلب توجه شدید مخاطبان می شود.

تفاوت اصلی آن با بازاریابی سنتی این است که پیام مورد نظر در جایی از محیط که فضای معمولی برای تبلیغات نیست و غیرمنتظره می باشد، قرار می گیرد. بهترین کمپین‌ های بازاریابی محیطی، تأثیر ماندگاری بر مصرف‌کنندگان بالقوه می‌گذارند.

ارسال انبوه تبلیغات (وحشیانه)

این تکنیک بی شباهت به انتشار بروشورهای معمولی نیست. همچنین از شکل سنتی تر تبلیغات سرچشمه می گیرد. این روش از ارسال تصاویر به صورت وحشیانه و تکرارهای چشمگیر انجام می شود تا در انتقال پیام تاثیر گذار باشد، بیشتر جلب توجه کند و احتمال واکنش بیشتری را برانگیزد.

راز یک کمپین پست وحشی موفق این است که رنگ و بافت مثبت را به یک محیط شهری، به طور بی‌ رحمانه ای اضافه کند و در نتیجه فضای تبلیغاتی را تقویت کند. با این روش، می‌توانید از عناصر مختلف برای جلب توجه به هر محصول، رویداد یا برندی که قصد تبلیغ آن را دارید، استفاده کنید. اما باید مراقب باشید که به محیط آسیب وارد نکنید یا تأثیر نامطلوبی بر آن نگذارید.

بازاریابی مخفیانه

بازاریابی چریکی,بازاریابی چریکی در ایران,مقاله بازاریابی چریکی

بازاریابی مخفیانه یک استراتژی بازاریابی است که در آن یک شرکت محصول خود را به شیوه ای ظریف و پنهان به بازار عرضه می کند، به طوری که مصرف کنندگان متوجه نمی شوند که این یک ترفند بازاریابی است.

این روش بازاریابی و تبلیغات محصولات به شیوه ای غیر آشکار و با استفاده از تاکتیک های غیر متعارف اشاره دارد که یکی از انواع بازاریابی چریکی نیز محسوب می شود. بازاریابی مخفیانه بر تصمیمات مصرف کننده تأثیر می گذارد، بدون اینکه آن ها متوجه این امر شوند.

بازاریابی مردمی

بازاریابی مردمی به استراتژی های بازاریابی اطلاق می شود که سعی می کنند ابتدا مخاطبان بسیار خاص را هدف قرار دهند و سپس پیام برند را به مخاطبان بیشتری منتقل و آگاهی افراد را نسبت به آن در بازار تقویت کنند.

چالش سطل آب سرد را بخاطر دارید که در آن افراد قرار بود یک سطل آب سرد روی سرشان بریزند و سپس دیگران را به انجام همین کار دعوت کنند؟ این چالش نمونه‌ای از  بازاریابی مردمی بود که یک واکنش زنجیره‌ای را آغاز کرد و در گسترش آگاهی مردم در مورد بیماری‌ای خاص اثر گذار بود و آن ها را تشویق کرد تا به این بیماران کمک کنند.

بازاریابی کمینی

کمین دقیقا به معنای حمله غافلگیرانه توسط کسی است که در یک موقعیت پنهان، در انتظار نشسته است. در بازاریابی کمینی، یک بازاریاب از «کمین» استفاده می‌کند تا با ربودن کانون توجه از رقبای خود، برگ برنده را از آن ها بگیرد. این یکی از ابزارهای کلیدی مورد استفاده در جنگ های برندی است؛ زیرا باعث می شود یک برند خاص در معرض دید بیشتری قرار بگیرد.

برای مثال، در جام جهانی 2010، نایک از بازاریابی کمینی استفاده کرد تا بر رقیب خود، آدیداس، پیروز شود. آدیداس حامی رسمی مسابقات بود و هزینه بسیار زیادی را بابت آن پرداخت می کرد، در حالی که نایک محصولات خود را از طریق تبلیغات تلویزیونی و بازیکنان محبوب فوتبال، تبلیغ می کرد.

بازاریابی ویروسی

هدف روش بازاریابی ویروسی، به حداکثر رساندن پتانسیل های بازاریابی دهان به دهان برای یک محصول یا کمپین تبلیغاتی است و موجب جلب توجه شدید مردم می شود، به طوری که مردم همواره در مورد آن صحبت کنند. این روش سبب می شود تبلیغات مخاطب هدف بیشتری را شامل شوند و به ایجاد سر و صدا در مورد محصول یا برند کمک می کند.

بازاریابی خیابانی

ویژگی های بازاریابی چریکی

بازاریابی خیابانی شامل استفاده از استراتژی های بازاریابی غیر متعارف برای تبلیغ یک برند در خیابان ها و سایر مناطق عمومی است. هدف اصلی، ایجاد یک اثر ماندگار در انظار عمومی با استفاده از ایده های خلاقانه و مختلف می باشد.

برخی از فعالیت ها عبارتند از شخصی سازی عناصر خیابانی، توزیع محصولات یا افزایش آگهی های مربوط به آن، که به روش های خلاقانه و سازماندهی بنر های جاده ای و خیابانی صورت می گیرد. در تصویر بالا ایجاد خط عابر پیاده خیابان توسط مک دونالد را که نمونه ای از بازاریابی خیابانی است، مشاهده می کنید.

بازاریابی تجربی

استراتژی های بازاریابی تجربی یا تعاملی، مشتریان را با مشارکت در کمپین های بازاریابی برند، درگیر می کنند. هدف اصلی این روش، گسترش آگاهی از برند است و باعث می شود مصرف کنندگان با برند ارتباط برقرار کنند. محوریت بازاریابی تجربی بر رویداد های خاص می باشد.

به عنوان مثال، ماشین فروش شادی کوکاکولا در روز ولنتاین، که در خیابان بر سر راه زوج ها ظاهر می شد و به آن ها هدایایی را مرتبط با محصولات خود اهدا می کرد، یک استراتژی بسیار خلاقانه بود که به این برند کمک کرد دل مردم را به دست آورد!

ویژگی های بازاریابی چریکی

مهمترین موارد از انواع بازاریابی چریکی را بیان کردیم، این روش در هر نوعی که باشد و از طریق هر استراتژی‌ای اجرا شود باز هم برخی از ویژگی ها در آن ثابت می مانند. در ادامه ویژگی های بازاریابی چریکی را بیان خواهیم کرد:

  • دارای عنصر غافلگیر کننده خارج از انتظار: استراتژی های بازاریابی پارتیزانی منحصر به فرد و خلاقانه هستند و به یک برند کمک می کنند تا برجسته شود.
  • مقرون به صرفه بودن: استراتژی های بازاریابی چریکی اغلب نیازمند هزینه های زیادی نیستند زیرا عامل کلیدی آن ایده است، نه پول و سرمایه.
  • تعاملی بودن: استراتژی های بازاریابی چریکی به برندها این فرصت را می دهد تا با مخاطبان هدف خود تعامل داشته باشند و نیاز های آن را بهتر درک کنند.
2 نظر در مورد مقاله “ بازاریابی چریکی چیست؟ ” ثبت شده است
  1. بهنام عادل

    سلام وقت بخیر،از خوندن محتواهای سایتتون لذت میبرم امیدوارم همیشه همین طور با قدرت ادامه بدید


    • ناظر سایت

      درود بر شما
      خوشحالیم که مطالب براتون مفید واقع شدند.


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود