سایت whois چیست؟

بررسی اطلاعات سایت,بررسی دامنه یک سایت,بررسی مالکیت دامنه

سایت whois چیست و چه اطلاعاتی را می توان از طریق آن به دست آورد؟ به طور خلاصه برای پاسخ به این سوال می توان گفت این سایت ها، سایت هایی هستند که در آن ها سرویس whois ارائه می شود؛ کاربران با استفاده از این سرویس، می توانند دامنه یا آدرس یک سایت را وارد کرده و اطلاعات زیادی مانند تاریخ ثبت دامنه، نام صاحب آن و برخی اطلاعات دیگر مربوط به دامنه مدنظر را دریافت نمایند.

شرکت های ICANN (شرکت های اصلی ثبت دامنه های اینترنتی) اطلاعات مربوط به مالکین حقیقی یا حقوقی دامنه های اینترنتی را ثبت کرده و در صورت تغییر، آن ها را به روزرسانی می کنند. سایر افراد با استفاده از سرویس whois می توانند جهت بررسی دامنه یک سایت به این اطلاعات دسترسی داشته باشند. در ادامه این مقاله توضیحات بیشتری را در مورد این سرویس ارائه می دهیم و بیان خواهیم کرد که کاربرد سایت whois چیست.

وب سایت whois چیست؟

در بخش بالا به طور خلاصه بیان کردیم که بررسی اطلاعات سایت whois چیست، حال به پاسخ کامل تری برای این پرسش خواهیم پرداخت. همانطور که بیان شد، شرکت های اصلی ثبت دامنه که تحت عنوان ICANN هستند، در یک دیتابیس غیر متمرکز به نام whois database، اطلاعات زیادی را در رابطه با دامنه های اینترنتی ثبت شده، اطلاعات مربوط به مالک آن ها، راه های ارتباط و تماس با مالکان، نحوه ثبت نام، شرکت واسط ثبت کننده دامنه و… را به منظور بررسی اطلاعات سایت ها ذخیره سازی می کنند.

بررسی اطلاعات سایت,بررسی دامنه یک سایت,بررسی مالکیت دامنه

در پاسخ به سوال سایت whois چیست می توان گفت به سایت هایی گفته می شود که به این دیتابیس دسترسی داشته و یا به عبارت دیگر دارای سرویس whois می باشند.

این سایت ها می توانند اطلاعات موجود در دیتابیس whois را در اختیار کاربران خود قرار دهند. توسط این سایت ها می توانید جهت گرفتن اطلاعات دامنه مدنظر خود اقدام نمایید.

داده های سرویس Whois شامل تمام اطلاعات تماس مرتبط با شخص، گروه یا شرکتی است که یک نام دامنه خاص را ثبت کرده‌اند و اطلاعات هاست دامنه مدنظر می شود. به طور معمول، هر رکورد Whois حاوی اطلاعاتی مانند نام و اطلاعات مالک دامنه، نام و اطلاعات شرکت ثبت کننده (سازمان یا نهاد تجاری که نام دامنه را ثبت کرده است)، تاریخ ثبت و انقضا دامنه است. همچنین تاریخ آخرین بروزرسانی اطلاعات نیز توسط سرویس whois قابل مشاهده می باشد.

توجه داشته باشید که قابل مشاهده بودن برخی از اطلاعات موجود در سایت های whois، نه تنها ضرورتی ندارد، بلکه ممکن است معایبی نیز داشته باشد؛ به همین دلیل شما می توانید هنگام ثبت دامنه خود، نمایش برخی از اطلاعات را غیر فعال نمایید. اما به هیچ وجه هنگام ثبت دامنه اطلاعات نادرست درج نکنید؛ زیرا در صورت نیاز به احراز هویت، به مشکل برخواهید خورد.

کاربرد سایت whois چیست؟

استفاده از سایت whois معمولا برای گرفتن اطلاعات دامنه انجام می شود. برای مثال اگر می خواهید متوجه شوید که یک دامنه آزاد یا ثبت شده است، می توانید از سرویس whois استفاده کرده و بررسی اطلاعات سایت مدنظر را در صورت ثبت بودن دامنه آن انجام دهید.

سایت whois چیست,سرویس Whois,کاربرد سایت whois چیست

همچنین ممکن است بخواهید یک دامنه ثبت شده را از صاحبش خریداری نمایید، در این صورت نیز می توانید توسط سایت های whois اطلاعات تماس مالک آن را مشاهده و جهت خرید با او تماس حاصل کنید. علاوه بر موارد بالا، اگر بخواهید از تاریخ انقضا یک دامنه مطلع شوید، سایت whois این اطلاعات را در اختیار شما قرار می دهد.

کاربرد سایت whois در سئو سایت

در بخش بالا، کاربردهای عمومی اطلاعات whois دامنه را بیان کردیم، اما بهتر است بدانید این اطلاعات در زمینه آنالیز سایت ها برای سئو نیز کاربرد دارد؛ به همین دلیل است که معمولا آموزش کار با سایت های whois در مباحث آموزش سئو سایت نیز وجود دارد.

کاربرد whois در سئو هنگامی است می خواهید یک سایت را تحلیل و بررسی کنید. با whois  گرفتن از یک دامنه، علاوه بر مواردی که تا به اینجا ذکر شدند، مواردی مانند موقعیت مکانی هاست و وب سرور سایت موردنظر، اشتراکی یا اختصاصی بودن هاست، استفاده یا عدم استفاده از CDN ها و… در اطلاعات سایت های whois قابل دسترسی هستند.

اطلاعات مذکور، می تواند کمک زیادی به سئو کاران کرده تا در رقابت با سایت های دیگر موفق شوند.

کدهای وضعیت در سرویس whois

پس از گرفتن اطلاعات دامنه توسط سایت های whois، کدهای وضعیتی را در گزارش مربوطه مشاهده خواهید کرد، برخی از این کدها مربوط به سرور و برخی نیز مربوط به مالک دامنه می باشند. در ادامه برخی از مهمترین کدهای وضعیت whois را شرح می دهیم.

گرفتن اطلاعات دامنه

کدهای وضعیت مربوط به سرور

  • کد وضعیت OK: این کد نشانه فعال بودن دامنه است و بیان می کند مشکلی در روند کار دامنه وجود ندارد.
  • کد وضعیت pending Transfer: این کد هنگامی نمایش داده می شود که دامنه مدنظر در حال انتقال مالکیت باشد.
  • کد وضعیت redemption Period: این کد نشان دهنده این است که دامنه منقضی شده، اما صاحب آن همچنان فرصت تمدید آن را دارد. این حالت حداکثر تا 30 روز پس از اتمام تاریخ انقضا دامنه فعال بوده و پس از آن وارد وضعیت pending Delete خواهد شد. (مدت زمان حالت redemption Period بر اساس پسوند دامنه مدنظر متغیر است. برای مثال پسوند دامنه های عمومی مانند com، تنها 5 روز در این حالت خواهند بود)
  • کد وضعیت pending Delete: این کد وضعیت بیان کننده این است که مهلت تمدید دامنه رو به اتمام است و در صورت تمدید نشدن، به زودی جهت ثبت مجدد، آزاد خواهد شد.

کدهای وضعیت مربوط به مالک

این کدها توسط شرکت های زیرمجموعه ICANN بر روی دامنه مدنظر ثبت می شوند. این اطلاعات مربوط به مشتری این شرکت ها بوده و ارتباطی با سرور و شرکت ثبت کننده دامنه ها ندارد.

  • کد وضعیت client Hold: این کد نشان می دهد دامنه مدنظر ثبت شده اما فعال نیست. در این حالت دلیل عدم فعالیت دامنه، به همراه کد مخصوص به خود در کنار کد client Hold نمایش داده خواهد شد.
  • کد وضعیت client Renew Prohibited: این کد هنگامی نمایش داده می شود که مالک دامنه مدنظر، اجازه تمدید آن را نداشته باشد.
  • کد وضعیت client Update Prohibited: در این حالت، مالک دامنه اجازه ایجاد هیچگونه بروزرسانی و تغییر را روی دامنه خود نخواهد داشت.
  • کد وضعیت client Transfer Prohibited: این کد نشان دهنده این است که مالک، امکان انتقال دامنه را ندارد.

بهترین سایت whois کدام است؟

همانطور که بیان شد، سایت های زیادی ممکن است به سرویس whois برای بررسی دامنه یک سایت دسترسی داشته باشند و بتوانند اطلاعات مربوطه را به شما ارائه دهند. در ادامه چند گزینه که بین کاربران محبوب تر هستند را به عنوان بهترین سایت whois معرفی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که به دلیل تفاوت دامنه های اینترنتی، جهت بررسی دامنه سایت با پسوند ir و پسوند های بین المللی، باید به وب سایت های متفاوتی مراجعه کنید.

بهترین سایت whois برای دامنه های بین المللی

  • com/Whois.aspx
  • com/whois
  • is
  • com/whois
  • com/whois
  • com/whois-lookup

بهترین سایت whois برای دامنه های ir

  • nic.ir
  • ir
  • com/whois

در این صفحه بیان کردیم که سایت whois چیست و جهت بررسی اطلاعات سایت یا گرفتن اطلاعات دامنه چگونه باید اقدام نمایید. توجه داشته باشید که هنگام بررسی دامنه یک سایت حتی از طریق بهترین سایت whois، ممکن است اطلاعات چندانی را مشاهده نکنید. دلیل این امر مسدود کردن اطلاعات جهت نمایش در سرویس whois، توسط مالک دامنه می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود