ضروری

روش های سئو تصاویر وب سایت

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

سئو تصاویر و آموزش سئو ممکن است موضوع پیچیده ای به نظر برسد. زیرا جزییات بسیار زیادی دارد مانند بهینه سازی کلمات کلیدی، سرعت سایت، لینک سازی، بهینه سازی متاتگ ها و… . در صورتی که بتوانید آن را درک کنید، خیلی هم پیچیده نیست.

در سطح بنیادی، شما می توانید سئو را به این صورت در نظر بگیرید:

هر چیزی که در اینترنت است، محتوا و یا یک لینک است (بین تکه های مختلف محتوا)

هر محتوایی که بک لینک با کیفیت بیشتری دارد، توانایی افزایش رتبه سئو سایت در گوگل را دارد. این محتواها بیشترین ترافیک را برای انواع کلمات کلیدی مختلف بدست می آورند و باعث افزایش رتبه بندی نیز می شوند.

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

صفحه A لینک های بیشتری از صفحاتی با کیفیت مشابه نسبت به صفحه B دارد؛ ازین رو، اعتبار رتبه بندی بالاتری دارد

کمیت و کیفیت بک لینک های یک صفحه٬ یکی از مهمترین عوامل خارجی موثر بر روی اعتبار و رتبه بندی صفحه در موتورهای جستجو می باشد. اما همچنین بازه گسترده ای از عوامل داخلی نیز بر روی عملکرد صفحه تاثیر دارد. سئو تصاویر وردپرس نیز یکی از آن ها می باشد.

بهینه سازی عکس یکی از المان هایی از سئو داخلی سایت است که کمتر به آن توجه می شود. اما این موضوع بدین معنی نیست که سئو عکس اهمیت زیادی ندارد. در واقع، اگر شما دقیق نباشید، سئو ضعیف تصاویر می تواند توانایی صفحه شما برای دریافت لینک، ایندکس شدن و در نهایت به دست آوردن ترافیک ارزشمند ارگانیک٬ با مشکل رو به رو کند.

منظور از سئو تصاویر چیست؟

سئو تصویر به بهینه سازی تصاویر برای دریافت ترافیک بیشتر از موتورهای جستجو اشاره دارد. به عنوان مثال، بهینه سازی سئو تصویر می تواند به رتبه بالاتر سایت شما در تصاویر گوگل کمک کند. همانطور که در زیر می بینید، نیوسئو در رتبه چهارم Google Images برای عبارت کلیدی “آموزش سئو” قرار دارد:

بهینه سازی تصاویر وب سایت,سئو تصاویر,سئو تصاویر وردپرس

سئو تصاویر همچنین می تواند دسترسی به سایت شما را بهبود بخشد، که اکنون در بسیاری از کشورها به یک الزام قانونی تبدیل شده است.

در این مقاله، ما به شما به سوالات زیر پاسخ خواهیم داد:

مهم ترین اقدامات در سئو تصاویر چیست؟

هر تصویر را به چه اندازه باید بهینه سازی کنیم؟

تگ آلت تصاویر چیست و برای بهینه سازی آن باید چه اقداماتی را در نظر بگیریم؟

به طور کلی برای بهینه سازی تصاویر باید یکسری مراحل را طی کنید، در بازه های زمانی مختلف، با ابزارهای تست سرعت سایت خطاهای مربوط به تصاویر را بررسی و مشکلاتشان را رفع کنید و… .

چرا سئو تصاویر اینقدر مهم است؟

جستجوی تصویر گوگل 22.6 درصد از کل جستجوها را تشکیل می دهد. به همین دلیل است که توجه به سئو تصاویر وردپرس و دیگر Cmsها بسیار مهم است. اگر این کار را نکنید حجم زیادی از ترافیک را از دست خواهید داد.

سئو تصویر می تواند ترافیک قابل توجهی را به دو روش مختلف به سایت شما برساند:

  1. اول، استفاده از تصاویر بهینه شده، شانس رتبه بندی در تصاویر گوگل را افزایش می دهد. در نتیجه بیشتر کاربرانی که بدنبال تصاویر جذاب در حوزه کاری شما باشند، خیلی راحت شما را پیدا می کنند.
  2. دوم، تصاویر بخش مهمی از سئو داخلی سایت هستند و همچنین بخش مهمی در سرعت لود صفحات که فاکتور بسیار مهم در تجربه کاربری، سئو تکنیکال و… است.

گوگل به طور فزاینده ای تصاویر را در نتایج جستجوی معمولی نشان می دهد که اغلب بالاتر از نتایج معمولی ارگانیک است. شما به سادگی می توانید در Google Images رتبه خوبی کسب کنید و البته ورودی قابل توجهی را به سایت خود جذب کنید.

در نتایج serp گوگل، تنها 10 لینک در صفحه اول نمایش داده می شود. اما در Google Images بین 15 تا 20 تصویر. این یعنی اگر تصاویر محتواهای شما بر اساس الگوهای سئو تصاویر وردپرس بهینه سازی شوند، احتمال افزایش ورودی و جذب کاربر بیشتر از دیگر نتایج سرچ گوگل است.

7 گام بسیار مهم در سئو تصاویر

خبر خوب این است که شما می توانید در این قسمت از آموزش سئو تصاویر، تنها با چند گام، تاثیر بسیار زیادی بر روی بهینه سازی تصاویر سایت خودتان ایجاد کنید. ما در ادامه هفت گام بسیار مهم را به شما معرفی می کنیم که باعث بهینه سازی سئو تصاویر می شود.

مواردی که در ادامه بررسی می کنیم، به شما کمک می کنید تا به پاسخ سوال سئو تصاویر چیست برسید و به خوبی بهینه سازی تصاویر سایت را بیاموزید:

1- کاهش حجم عکس و فشرده سازی آنلاین تصاویر

حجم عکس ها به تنهایی تاثیر زیادی روی سرعت لود سایت دارند و این موضوع بر روی توانایی کلی صفحه برای رتبه بندی و دریافت ترافیک، تاثیر دارد. سرعت سایت نه فقط بر روی توانایی کاربر برای جابجایی بین صفحات در مسیر تبدیل تاثیر دارد، بلکه یک عامل فعال برای رتبه بندی می باشد. در صورتی که صفحه شما کند باشد، گوگل با دیدگاه مثبتی نسبت به آن نگاه نمی کند. به همین دلیل شما حتما باید از فشرده سازی تصاویر استفاده کنید.

شما ممکن است با PageSpeed Insights آشنا نباشید. این ابزار بسیار مفید است. شما می توانید URL وب سایت خودتان را وارد کنید و گوگل ارزیابی های بسیار خوبی را به شما ارائه میدهد که نشان دهنده مشکلات مرتبط با سرعت صفحه سایت می باشد. شما می توانید چند مورد از این تست ها را اجرا کرده و متوجه یک طرح مشترک در این تست ها شوید.

سئو عکس های سایت

تصاویری که سایز نامناسبی دارند٬ معمولا مهمترین عامل کندی سرعت سایت هستند. به دلیل اینکه سئو تصاویر و سرعت صفحه ارتباط نزدیکی با هم دارند، فشرده سازی تصاویر یکی از مهمترین اقدامات در سئو عکس می باشد.

شما می توانید به راحتی بین سربرگ های مختلف این ابزار جابجا شوید و تصاویری را مشاهده کنید که باعث کندی وب سایت شما شده اند. همچنین می توانید ببینید که با فشرده سازی تصاویر، چقدر فضا صرفه جویی می کنید.

شما می توانید از ابزاری مانند TinyPNG استفاده کرده تا تصاویر خود را در یک مرتبه فشرده کنید و یا مبتنی بر CMS خودتان، شما می توانید از ابزار یا پلاگین های مختلف به منظور بهینه سازی تصاویر برای سئو و فشرده سازی تصاویر استفاده کنید.

2- آپلود کردن تصاویر در فرمت های next-gen (نسل جدید)

یکی دیگر از پیشنهاداتی که برای سئو تصاویر در گزارش PageSpeed Insights بیان می شود، استفاده از فرمت های نسل جدید برای تصاویر می باشد. این گزینه به صورت “Serve images in next-gen formats” نشان داده می شود.

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

فرمت هایی که نسل جدید که در سئو تصاویر وردپرس و دیگر سایت ها، باید به آن اشاره کنیم، موارد زیر هستند:

  1.  JPEG 2000
  2. JPG XR
  3. WebP

در صورتی که شما تا کنون در رابطه با این فرمت ها چیزی نشنیده اید، حس نکنید که خیلی از دیگران عقب افتاده اید!!

این ها فرمت های رایج مثل JPG یا PNG می باشند. در حالی که JPG و PNG هنوز فرمت های رایج تصویری هستند؛ فرمت های نسل جدید نیز JPEG 2000 کاربرد بسیاری در بهینه سازی تصاویر دارد. بهینه سازی عکس و کد کردن تصاویر با این فرمت ها به جای فرمت های قدیمی به شما کمک می کند که زمان بارگذاری صفحات و میزان استفاده از داده ها را کاهش دهید.

در صورتی که شما می خواهید از این فرمت ها استفاده کنید، مبدل های رایگان آنلاین بسیار زیادی وجود دارد که به شما کمک می کند.

3- استفاده از مقیاس تصویر مناسب برای وب سایت خودتان

سایز مناسب عکس برای سایت (منظورمان سایز ابعادی می باشد نه سایز فایل)، بر اساس CMS شما و فرمت صفحه ای که قرار است تصویر در آن آپلود شود، تغییر می کند. شما باید از بهترین سایز برای CMS خودتان استفاده کنید (مثلا Shopify سایز 2048 * 2048 را برای تصاویر مربعی محصولات پیشنهاد می کند). تصویری که آپلود می کنید، باید به خوبی در بستر محتوا قرار بگیرد.

ممکن است تصویر به صورت خودکار در CMS شما تغییر سایز پیدا نکند تا متناسب باشد. این تغییر سایز باعث می شود که سایز تصویر برای صفحه نمایش اصلاح شود اما باعث کاهش سایز فایل نمی شود.

اگر بخواهیم به صورت کلی بگوییم، تصاویری که پیکسل های بیشتری دارند، سایز حجمی بیشتری دارند.

این یعنی که مطمئن ترین روش برای حصول اطمینان نسبت به سایز صحیح تصویر، این است که خودتان بهینه سایز تصاویر را انتخاب کرده و قبل از این که تصویر خودتان را آپلود کنید، آن را Crop کنید. اگر شما تصویر را از اینترنت دریافت کرده باشید شاید نیاز باشد که اصلاح زیادی بر روی سایز آن انجام دهید. اما اگر که شما تصویر مناسبی دانلود کرده باشید و یا اینکه تولید تصاویر را به یک طراح سپرده باشید، به راحتی می توانید سایز مناسبی را برای تصاویر به دست بیاورید که خاص سایت شما باشد.

4- ساخت تصویر جدید

تصاویر Stock، معمولا به راحتی سایز بندی می شوند. بیشتر تصاویری که شما از Adobe Stock یا Shutterstock یا از دیگر فروشنده ها دانلود می کنید، سایزهایی مطابق با بیشتر سایت ها دارند. اما این تصاویر همیشه مثل تصاویر اصیل و برند شما در بهینه سازی تصاویر برای سئو سایت موثر نیستند.

تصاویر تولید شده بر اساس داده های داخلی و یا تصویرهای با کیفیت از محصولات خودتان در شرایط عملی٬ تصاویری هستند که در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند و حتی در جستجوی تصاویر، مورد جستجو قرار می گیرند.

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

مهمتر از آن تصاویر زیبا و منحصر به فرد، باعث می شود صفحه شما صفحه ای اصیل و با ارزش برای کاربران باشد.

گاه به گاه، زمانی که متخصص ها در گوگل در رابطه با توصیف سئو قوی و بهینه سازی عکس صحبت می کنند و یا وقتی می خواهند در رابطه با یک تغییر در الگوریتم های گوگل صحبت کنند که باعث کاهش رتبه بندی شده است، آن ها این گونه می گویند: صفحه هایی ایجاد کنید که برای تمام مخاطبین ارزشمند باشد.

این یعنی شما باید از تصاویری استفاده کنید که بهترین تجربه ممکن را در اختیار کاربران قرار دهد.

5- متن جایگزین با تگ alt تصاویر

یکی از مهم ترین مواردی که در سئو تصاویر وردپرس باید درباره آن بدانید، ایجاد تگ آلت تصاویر است. تگ alt تصاویر زمانی که گوگل می خواهد مشخص کند در جستجوی تصاویر کدام تصویر را نمایش دهد، تاثیر زیادی دارد. اطلاعات گوگل از عکس نسبت به تمام المان های دیگری که در صفحات ایندکس شده وجود دارند کمتر است. برای سئو تصاویر، این یعنی که شما باید تمام اطلاعات در رابطه با تصاویر خودتان را در فضای مناسب، به گوگل ارائه کنید. سه مکان اصلی برای انجام این کار وجود دارد:

متن جایگزین عکس یا تگ alt: متن جایگزین تصویر برای افرادی که از screenreader استفاده می کنند و یا در شرایطی که سرور شما دچار مشکل می شود و نمی تواند تصاویر را بارگذاری کند٬ بسیار مفید است (در این شرایط متن جایگزین تصویر بر روی صفحه نمایش دیده می شود).

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایتاما از نظر رتبه بندی، متن جایگزین تصویر روش اصلی مورد استفاده گوگل برای درک تصاویر می باشد. در نتیجه به صورت طبیعی این متن اهمیت بسیار زیادی دارد. به عنوان بهترین روش، شما باید کلمه کلیدی هدف در صفحه و یا کلمات کلیدی ضروری که ممکن است برای یک تصویر خاص مورد استفاده قرار بگیرند را در این متن قرار دهید و هر لحنی که توصیف خوبی از تصویر ارائه نمی کند را حذف کنید (مثل حروف اضافه و …).

تیترها: مباحث بسیار زیادی وجود داشته است که آیا تیتر تصاویر نسبت به متن جایگزین تصویر، اهمیت دارد یا خیر. ضرورت این تیترها در سئو تصاویر چیست؟ این تیترها یکی از عوامل رتبه بندی هستند. زیرا گوگل از آن ها در تعیین ترتیب ارائه تصاویر در نتایج جستجوی تصویری استفاده می کند.

شرح (Caption): گوگل در رابطه با متن شرح تصویر برای بهینه سازی عکس این گونه می گوید:

«گوگل در رابطه با موضوع تصویر، از محتوای صفحه که شامل شرح ارائه شده برای تصویر و تیتر آن می باشد، اطلاعاتی را استخراج می کند».

در نتیجه، شما باید متنی مرتبط با تصویر خودتان ارائه کنید تا گوگل بتواند مشخص کند که تصویر چه چیزی است. استفاده از این شرح ها یکی از بهترین روش ها برای توصیف مناسب تصویر و تناسب آن با زمینه می باشد.

روش های مختلفی ایجاد تگ آلت و نوشتن متن جایگزین تصویر، وجود دارد. برای سایت های وردپرسی می بایست از بخش جزییات پیوست، متن جایگزین را پر کنید تا متن جایگزین تصویر و تگ آلت ایجاد شود. در این محتوا برای سئو تصاویر وردپرس به طور کامل توضیح خواهیم داد.

6- بهینه سازی تصاویر برای اشتراک گذاری در شبکه های اجتماعی

حالا در این بخش از آموزش سئو تصاویر می خواهیم در رابطه با تگ های Open Graph و Twitter Card ها صحبت کنیم. این موارد تگ هایی در HTML صفحه شما هستند که تضمین می کنند وقتی کسی این صفحه را بر روی فیسبوک و یا توییتر به اشتراک می گذارد، تصاویر و چکیده های توصیفی آن به صورت صحیح نمایش داده می شوند. در حالت طبیعی، اگر شما می خواهید تصویر شما بتواند در شبکه های اجتماعی نیز به اشتراک گذاشته شود و ترافیک به دست بیاورید، اهمیت بسیار زیادی دارند.

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

اگر مطمئن نیستید که آیا از این تگ ها استفاده کرده اید٬ می توانید در کد منبع خودتان جستجو کنید. می توانید به صورت امتحانی پست خودتان را در توییتر یا فیسبوک نشر دهید تا ببینید که آیا به درستی نمایش داده می شود یا خیر. تفاوت این کار با نشر لینک ساده این است که به جای یک لینک متنی، شما یک تصویر بزرگ را ارائه می کنید که یک کارت توصیف در رابطه با صفحه مربوطه را با خودش دارد و افراد با کلیک کردن روی آن، به صفحه شما منتقل می شوند.

اجرای تگ های Open Graph مجدد مبتنی بر CMS شما می باشد. اگر مثلا از BigCommerce استفاده می کنید، می توانید قسمت Open Graph را در تمام لیست بندی محصولات خودتان در تنظیمات نهایی، مشاهده کنید (اما متاسفانه شما نمی توانید از این گزینه در صفحه اصلی خودتان استفاده کنید).

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

اگر از WordPress و سئو تصاویر وردپرس اطلاعات داشته باشد، احتمالا این تنظیمات را در Yoast (یک پلاگین بسیار قدرتمند برای سئو برای کاربران وردپرس) مشاهده می کنید. شما میتوانید تمام صفحه هایی که ترافیک بالایی دارند و یا از نظر کسب و کار برای شما ارزشمند هستند را با استفاده از این ابزار بررسی کرده تا مطمئن شوید که این صفحه ها قابلیت اشتراک گذاری بر روی شبکه های اجتماعی را دارند.

7- استفاده از روش lazy loading

بهینه سازی سرعت سایت، موضوع مهمی است که در دوره های آموزش سئو نیز در سرفصلی جداگانه به آن پرداخته می شود. جدا از نام بامزه ای که این روش دارد، بهینه سازی تصاویر برای سئو با استفاده از lazy loading می تواند تاثیر بسیار زیادی بر روی سرعت سایت شما داشته باشد. زیرا تصاویری را که در نیمه پایینی صفحه هستند و هنوز کاربر صفحه را به سمت آن ها اسکرول نکرده، بارگذاری نمی کند.

گوگل این گونه می گوید: lazy loading می تواند به صورت محسوس باعث افزایش سرعت بارگذاری سایت شما در صفحات طولانی که شامل تصاویر زیادی زیر قسمت میانی صفحه هستند بشود. زیرا زمانی این تصاویر را بارگذاری می کند که کاربر نیاز داشته باشد و یا محتوای اصلی بارگذاری یا رندر شده باشد. این روش بسیار مفید است.

گوگل همچنین از lazy loading در PageSpeed Insight خودش هم استفاده می کند. وقتی که شما تحلیل سرعت صفحه را بر روی سایت خودتان انجام میدهید، می توانید از این پیشنهادات بهره ببرید.

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

مثلا در سناریو بالا مشاهده می کنید که گوگل به شما می گوید lazy loading می تواند به شما کمک کند. در صورتی که شما کاربر وردپرس هستید، چند پلاگین lazy loading وجود دارد که می توانید از آن استفاده کنید. برای تمام کاربران دیگر، شما باید رهنمودهای کاری گوگل را در این رابطه بررسی کنید.

تا اینجای کار به خوبی متوجه شدیم که سئو تصاویر چیست و فهمیدیم که چگونه عکس را سئو کنیم ، در ادامه 7 تجربه کاربردی مجموعه نیوسئو از بهینه سازی تصاویر را برای شما شرح می دهیم.

5 تجربه کاربردی نیوسئو در سئو تصاویر

آمارهای گوگل نشان می دهد که تصاویر می تواند ترافیک سایت را تا 12 درصد افزایش دهند. طبیعی است که بروز رسانی های شبکه های اجتماعی نیز اگر بدون تصویر باشد، بازخورد بسیار کمتری نسبت به موارد دارای تصویر خواهد داشت. حال اگر می خواهید که تصاویر سایت شما به خوبی در افزایش ترافیک نقش داشته باشد، پیشنهاد می کنیم که از نکات مهم آموزش بهینه سازی تصاویر که در ادامه برای شما ارائه کرده ایم، به خوبی استفاده کنید تا نتیجه مطلوبی کسب نمائید.

1- ایجاد تصاویری که بقیه می خواهند از آن ها استفاده کنند

اگر یک بازاریاب اینترنتی هستید، نمی توانید در روند کاری خود از تصاویر استفاده نکنید. استفاده از عکس هایی که افراد را تشویق به استفاده کردن از آن بکند، کار آسانی نیست. بهترین روشی که می توانید این کار را انجام دهید این است که تصاویری تولید کنید که کاربران علاقه مند به موضوع آن هستند. تصویر مدنظر شما باید شامل موضوعاتی باشد که مشکلات مخاطبین وب سایتتان را برطرف بکند.

تصاویر را به صورت ساده ارائه کنید به شکلی که همه مردم بتوانند به راحتی مفهوم آن را درک کنند. تصاویری ارتباط بیشتری را افراد برقرار می کنند که شامل مواردی مثل حقایق، راهنمایی ها، نکات و … باشند. در ارسال مقاله های خود به شکل منظمر رفتار کنید و بررسی کنید که با هر بروز رسانی که در روند کار خود ایجاد می کنید، مخاطبین وب سایت شما چه واکنشی از خود نشان می دهند. مواردی که بیشترین به اشتراک گذاری یا دانلود را دارند، عناوینی هستند که باید بیشتر از بقیه به آن ها متمرکز شوید.

کسانی که می دانند سئو تصویر چیست اهمیت کیفیت و جذابیت عکس را در رابطه با بهینه سازی آن می دانند.

2- از ابزارهای ایجاد کننده و منابع تصویر استفاده کنید

اول از همه نیاز است بدانید سئو تصاویر چیست تا بتوانید تصاویری انتخاب کنید که مقاله ها، محتوای سایت، بروز رسانی محتوای شبکه های اجتماعی و … را بهبود بخشید. بعد از آن باید اصول بهینه سازی تصاویر برای سئو را به خوبی و با استراتژی های مناسب انجام دهید.

ShutterStock ،iStockPhoto و adobeStock از مهم ترین پلتفرم هایی هستند که برای کسب تصاویر و طرح های با کیفیت می توانید از آن ها استفاده کنید. اگر می خواهید در عین حالی که تصاویر با کیفیت به دست می آورید، هزینه چندان زیادی هم برای کسب و کار خود رقم نزنید، Pexeles ،Pixabay ،StockSnap و Unsplash مواردی هستند که می توانند به شما در این زمینه به خوبی کمک کنند.

برای تولید و ویرایش، می توانید از Canva استفاده کنید. Canva بهترین پلتفرم آنلاینی است که برای ایجاد تصاویر و طرح های گرافیکی با کیفیت مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود قالب های از قبل بارگذاری شده این ابزار، می توانید تغییرات بسیار خوبی در عکس های خود به وجود بیاورید. برخی دیگر از ابزارهای ویرایش و بهینه سازی تصاویر عبارت اند از AdobeSpark ،Fotor و Pixlr.

در استفاده از این ابزارها فراموش نکنید که کیفیت و جذابیت تصاویر فاکتور مهمی در سئو تصاویر وردپرس و cmsهای دیگر است.

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

3- برای درک بهتر محتوای سایت از اینفوگرافیک ها استفاده کنید

با اینکه در قبل چندین بار به اینفوگرافیک ها و نکات سئو تصاویر آن اشاره کردیم، اما بهتر است که این مورد را جداگانه مورد بررسی قرار داده تا اهمیت و شرایط استفاده آن را متوجه شویم.

در دیجیتال مارکتینگ امروزی، استفاده از اینفوگرفیک به بازاریابان این اجازه را می دهد که قابلیت خوانایی متن محتوای خود را شدیدا بهبود بخشند. اینفورگرافیک ها در واقع توجه کاربران بیشتری را به خود جذب می کنند.

به بیان دیگر یک کاربر شاید بتواند یک اینفوگرافیک را چندین مرتبه بخواند، اما مطالعه کردن محتوای متنی به طور مداوم، امکان پذیر نیست؛ چراکه برای ذهن خواننده خسته کننده است.

آمارها نشان می دهد که 65 درصد از بازاریابان در روند تولید محتوا سایت خود از اینفوگرافیک ها استفاده می کنند اما تنها 30 درصد از آن ها اینفوگرافیک یونیک و مخصوص کسب و کار خود استفاده می کنند. ایجاد و تولید اینفوگرافیک نیازمند ساعت ها و یا حتی روزا جستجو در زمینه موضوع مورد نظر می باشد و همچنین شما باید در این زمینه ذهنی خلاق داشته باشید.

برای انجام این کار به صورت حرفه ای پیشنهاد می کنیم که از ابزارهایی زیر استفاده کنید:

  • Piktochart
  • Venngage
  • Visme
  • Easel.ly

پاورپویت نیز یکی از اصلی ترین انتخاب های بازاریابان دیجیتال محسوب می شود. برای اینکه به درستی بدانید سئو تصویر چیست بهتر است که از تمامی تکنیک ها و تجربیات ما در پروژه های مختلف، بهره مند شوید.

4- تولید تصاویر با قابلیت دیده شدن بالا

یک موضوع مهم دیگر در سئو عکس در وردپرس استفاده از تصاویری است که جذاب و کنجکاو کننده باشند.

اکنون فرض کنیم که شما با استفاده از نکات بالا که از اصلی ترین موارد آموزش سئو تصاویر است، توانستید عکس هایی بسازید که کیفیت و ارزش بالایی دارند. اما تصور کنید که مردم نتوانند به این عکس های مورد نظر دسترسی داشته باشند؛ در این زمینه باید چه کاری انجام دهید؟

بنابراین شما می دانید که وقتی کسی نتواند در صورت نیاز تصاویر صفحات سایت شما را ببیند، دیگر اهمیتی ندارد چه کیفیتی داشته باشند. برای افزایش بازدید و سئو تصاویر سایت، می بایست در مرحله اول تصاویر خود را برای خزنده های موتورهای جستجو آماده کنید. از آنجایی که این خزنده ها نمی توانند عکس ها را به شکل مستقیم رمزگشایی کنند، شما باید برخی از تنظیمات جایگزین را انجام دهید تا خزنده ها و ربات های موتورهای جستجو، تصاویر وب سایت شما را به خوبی درک کرده و آن ها را ایندکس کنند.

در شبکه های اجتماعی نیز قسمتی وجود دارد تا متن یا مطلبی به تصویر مدنظر خود اضافه کنید. شما به عنوان مثال می توانید از هشتگ های معروف و پربازدید استفاده کنید تا به راحتی مخاطبینتان را افزایش دهید.

5- سعی کنید بفهمید چه کسی از تصاویر شما استفاده می کند

به عنوان یک بازاریاب باید بدانید که چه افرادی از عکس های وب سایت شما استفاده می کنند؛ در صورتی که از شما برای انجام این کار اجازه ای نگرفته اند. این یک معیار مهم برای استراتژی بازاریابی و کسب و کار شما می باشد. اگر شما تصویری را در اینترنت بارگذاری کردید، شما نمی توانید افراد را از استفاده کردن از آن منع کنید و یا نمی توانید کنترلی داشته باشید که چه افرادی می توانند از این محتوا استفاده کنند و کدام دسته از کاربران این اجازه را ندارند. با این حال راه هایی وجود دارد که با استفاده از آن ها می توانید متوجه شوید که چه کسانی از تصاویر صفحات سایت شما استفاده می کنند.

دقت داشته باشید که هیج مشکلی ندارد اگر از تصاویر سایت شما در روند بک لینک یا دادن اعتبار استفاده شود. اما اگر کسی از تصاویر شما استفاده کند و اجازه شما را برای انجام این کار نداشته باشد، این موضوع می تواند در رنک شما از نظر موتورهای جستجو تاثیر بگذارد و از نظر سئو تصاویر نیز اصلا قابل قبول نمی باشد.

جستجوی تصاویر گوگل را باز کنید و لینک عکس مورد نظر خود را وارد کنید. احتمالا شما در این قسمت تصاویر مشابهی که در حال استفاده توسط وب سایت های دیگر می باشد، را مشاهده می کنید. البته ابزارهایی وجود دارد که این عملیات را برای شما انجام می دهد؛ مثل Tineye و ImageRaider.

در صورت پیدا کردن موارد کپی شده از سایت شما، می توانید به صاحبان وب سایت های مورد نظر درخواست دریافت مبلغ یا لینک های با ارزش را بدهید و یا می توانید بخواهید تا تصویر کپی شده را از متن محتوای خود پاک کنید.

تاثیر SVG در سئو

عناصر زیادی وجود دارد که در بهینه سازی وب سایت باید به آن ها توجه داشته باشید. فاکتورهایی چون سرعت وب سایت و سرعت بارگذاری صفحه های وب سایت از مهم ترین عوامل می باشند که در بهینه سازی وب سایت تاثیر می گذارند. هر وب سایت که باید قادر باشد که در کمتر از 4 ثانیه مطالب خود را بارگذاری نماید تا بتواند تعداد بازدیدکنندگان بیشتری را به دست آورد.

عوامل مختلفی وجود دارند که بر روی سرعت بارگذاری مطالب وب سایت تاثیر می گذارند، یکی از این عوامل SVG است. حال این سوال مطرح می شود که SVG چیست و ارتباط آن با سئو تصویر چیست.

به هر اندازه که عناصر موجود در وب سایت زیاد باشد، از سرعت بارگذاری پایین تری برخوردار خواهد بود. یکی از این عوامل تصاویر موجود در وب سایت ها هستند. تصاویر معمولا از حجم بسیار بالایی برخوردار هستند، بنابراین ممکن است سرعت لود صفحه را پایین آورند. برای حل این مشکل از تصاویر SVG استفاده خواهیم کرد.

مفهوم SVG

برای پاسخ به این سوال که “SVG چیست” باید بگوییم SVG به تصاویری گفته می شود که دارای پسوند SVG هستند و آن ها را به صورت برداری ذخیره می کنند. به همین علت بارگذاری این تصاویر در وب سایت ها نیاز به زمان خیلی کمی دارد. تصاویری که به صورت پیکسلی قرار داده می شوند، از هزاران پیکسل مربعی ایجاد می شوند. به همین علت وقتی بر روی این عکس ها کلیک می کنید کیفیت خود را از دست می دهند، اما در تصاویر برداری برای ایجاد عکس فقط از پیکسل های مربعی استفاه نشده، بلکه فرمول های ریاضی را درون آن ها به کار برده اند، به همین علت هنگام زوم کیفیت خود را از دست نخواهند داد.

مزیت های استفاده از تصاویر SVG

گاهی اوقات برای محتواهایی که بارگذاری می شوند یا اینکه زمانی که درون وب سایت خود باید از تصاویر زیادی استفاده کرد، این تصاویر اگر به صورت JPG ارائه شوند سرعت بارگذاری مطالب را پایین خواهند آورد، بنابراین همان طور که در این مبحث آموزش سئو تصاویر گفته شد می توان از تصاویر برداری استفاده کرد که از کیفیت بالاتری هم هستند.

گاهی اوقات ممکن است در وب سایت خود محتواهایی را قرار دهید که دارای تصاویر گرافیکی باشند، بنابراین استفاده از این تصاویر می تواند از لحاظ ظاهری وب سایت شما را جذاب تر نشان دهد و کاربران بیشتری را جذب نماید. استفاده از تصاویر SVG دارای مزایایی می باشد که در ادامه آن ها را برای شما شرح خواهیم داد.

شاید تصور کنید که هنگام استفاده از این نوع تصاویر با محدویدت هایی رو به رو هستید، اما لازم به ذکر است که بگوییم به راحتی می توانید تصاویر SVG را دانلود نمایید و آن ها را فشرده سازی کنید، از طرفی به راحتی می توان تصاویر برداری را جستجو کرد.

گاهی اوقات استفاده از گیفت ها برای محتواها مورد نیاز می باشد در این شرایط به راحتی می توانید تصاویر برداری را به صورت تصاویر متحرک ایجاد نماید، از طرفی هم حجم کمتری را دارا هستند و هنگام بارگذاری سرعت وب سایت را پایین نخواهند آورد.

تصاویری که به صورت JPG ارائه می شوند، زمانی که قصد پرینت گرفتن آن ها را دارید، ممکن است با کیفیت پایینی چاپ شوند، اما با توجه به مطالبی که در این مبحث سئو تصاویر بیان شد می توان گفت که نسخه چاپی عکس های SVG بسیار با کیفیت‌تر هستند.

از مهم ترین مزیت هایی که می توان در مورد تصاویر SVG بیان کرد این است که این نوع از تصاویر در بهینه سازی وب سایت تاثیر مثبتی را ایجاد خواهند کرد، چرا که با توجه به حجم کمی که دارند، سرعت بارگذاری مطالب را پایین نخواهند آورد. از طرفی هم این نوع از تصاویر را به راحتی می توان ایندکس کرد، چرا که به صورت XML ارائه می شوند، بنابراین تا حد امکان در محتواهای خود از تصاویر برداری استفاده نمایید.

همان طور که در مطالب بالاتر ذکر شد، اگر بخواهید تصاویر پیکسلی را دانلود نمایید نیازی به صبر کردن ندارید. به راحتی این تصاویر در اختیار شما قرار خواهند گرفت. برای اینکه بتوان تصاویر برداری را ذخیره کرد، باید فرمول ریاضی آن را ذخیره نمایید، اما هنگام ثبت تصاویر پیکسلی باید پیکسل های عکس را به صورت کام دانلود شوند.

نرم افزار های زیادی هستند که می توانند تصاویر برداری را ایجاد نمایند و اجازه ویرایش این نوع از تصاویر را به شما خواهند داد. با استفاده از این نوع از تصاویر می توانید وب سایت خود را در کمترین زمان ممکن به کاربران معرفی نمایید و رتبه قابل قبولی را دریافت کنید.

آموزش سئو عکس,اهمیت سئو عکس,بهینه سازی تصاویر سایت

منظور از تگ html در سئو تصویر چیست؟

در ابتدای شکل گیری اینترنت، صفحات وب تنها شامل متن بودند. این قالب بندی باعث شده بود تا صفحات وب به شدت خسته کننده و یکنواخت باشند. خوشبختانه این شرایط برای مدت زیادی ادامه پیدا نکرد و طولی نکشید که توانایی افزودن سایر انواع محتوا ها به صفحات وب فراهم شد.

شاید اولین محتوای که بعد از متن به صفحات وب اضافه شد، محتوای تصویری و عکس بود. به تدریج میزان استفاده از تصاویر به قدری زیاد شده که اکنون کمتر صفحه وب را می توان مشاهده کرد که از تصویر در آن استفاده نشده باشد.

راه حل اصلی که برنامه نویسان برای اضافه کردن تصاویر مورد استفاده قرار دادند، استفاده از تگ html تصاویر بود. اما تگ html تصاویر چیست؟

برای پاسخ به این سوال ابتدا باید بگوییم که تگ html چیست؟ این تگ ها، مجموعه ای از کاراکترهایی است که نشان دهنده یک دستور از قبل تعریف شده برای صفحات وب هستند. به عبارت دیگر، تگ ها دستورالعمل ها و اطلاعات مورد نیاز برای نمایش انواع مختلف محتوای به جز متن در صفحات وب هستند.

به این ترتیب می توان گفت که تگ ها، همان مرکز و محوری هستند که صفحات وب با تکیه بر آنها فعالیت می کنند. از انواع مختلف تگ های html می توان به تگ مرجع، تگ جدول، تگ عنوان و مانند آنها اشاره کرد.

بنابراین اکنون در پاسخ به این سوال که “تگ html در سئو تصویر چیست؟” می توانیم بگوییم که این تگ، دستوری است که به صفحه وب اطلاعات مورد نیاز در مورد محل ذخیره سازی تصاویر، نحوه انتقال این تصاویر به صفحه و نمایش آنها و همچنین اطلاعات مورد نیاز برای تنظیمات عکس در html را می دهد.

اگر بخواهیم به این سوال که “تگ html تصاویر چیست؟” به شکل کاملتری پاسخ بدهیم، باید بگوییم که تصاویر عملا در خود صفحات وب قرار داده نمی شوند، بلکه توسط تگ img، لینک های بیرونی تصاویر به این صفحات پیوند داده شده و در نتیجه امکان نمایش تصاویر در صفحات فراهم می شود.

تگ img دارای دو ویژگی و صفت اصلی است که عبارتند از alt و data-src

  • منظور از data-src بخشی از تگ است که مسیر دستیابی به تصویر را برای صفحه مشخص می کند. به عبارت دیگر data-src آدرس محل ذخیره سازی تصاویر در فضای وب را به مرورگر می دهد تا مرورگر با مراجعه به آن آدرس، تصویر را در صفحه لود کند.
  • ویژگی دوم تگ img، ویژگی alt است. این تگ یک متن جایگزین یا کناری را برای عکس تعریف می کند. به عبارت دیگر اگر تصویر مشخص شده در تگ img به هر دلیلی در صفحه بارگذاری نشود، عبارت مشخص شده در ویژگی alt در محل خالی تصویر در صفحه نمایش داده می شود.

البته تگ img ویژگی های دیگری مانند title، width، height و border هم دارد. توضیح این ویژگی ها از حوصله این مقاله خارج است اما طراحان صفحات باید برای دستیابی به تصاویری با کیفیت بهتر در صفحات وب خود به این ویژگی ها هم توجه کنند.

اکنون که به این پرسش که “تگ html تصاویر چیست؟” پاسخ داده ایم، اجازه دهید تا به بررسی موضوع اهمیت تگ img در سئو بپردازیم.

اهمیت تگ img در سئو تصاویر

بهینه سازی تگ img به خصوص ویژگی alt این تگ، تاثیر مستقیم در بهینه سازی سئو دارد. کلید واژه هایی که طراحان صفحات می توانند در قسمت alt تگ وارد کنند، در زمان رتبه بندی سایت توسط موتورهای جستجو مد نظر قرار داده می شوند.

نکته دیگر، اهمیت زیادی تصاویر در زمینه ایجاد ترافیک برای سایت ها از طریق ابزارهایی مانند بخش جستجوی تصاویر در موتورها جستجو است.

علاوه بر این تعریف ویژگی alt باعث می شود تا قابلیت خوانش عکس برای افرادی که دارای مشکلات دیداری هستند هم فراهم شود و این به معنای جلب توجه بخش فراموش شده ایاز کاربران اینترت است.

اندازه تصویر در تگ html

یکی از موضوعات مهمی که در زمان استفاده از تصاویر در صفحات وب باید در نظر داشت، عدم استفاده از عکس هایی با حجم بالا است، زیرا این نوع عکس ها به زمان زیادی برای لود شدن نیاز دارند که این تاخیر زمانی باعث کند شدن صفحه می شود.

نکته ای که باید آن به اشاره کنیم، اشتباهی است که بسیاری از طراحان در بارگذاری تصاویر انجام می دهند. این طراحان به جای استفاده از ویژگی alt در تگ img، مطالب مورد نیاز خود را به صورت متن در داخل خود تصویر وارد می کنند.

اگرچه وارد کردن متن در داخل تصویر راهکاری برای انتقال اطلاعات به بازدیدکنندگان از صفحه باشد، اما باید به خاطر داشت که موتورهای جستجو این متن ها را لحاظ نمی کنند.

بهترین کار این است که صرفنظر از استفاده یا عدم استفاده از متن در تصویر، کلید واژه های مناسب در بخش alt از تگ img استفاده شود تا شانس بالا رفتن رتبه عکس در موتورهای جستجو افزایش یابد.

🔵 مهم ترین نکات برای سئو تصاویر

در حالی که تگ های alt به عنوان مهم ترین بخش سئو تصاویر محسوب می شوند، در آموزش سئو عکس نکات زیادی وجود دارد که در ادامه برای شما شرح می دهیم.

1- نامگداری صحیح نام فایل عکس

با توجه به راهنمای سئو تصاویر جهت قرار گرفتن در بخش Image سایت گوگل، بهتر است که از نام های توصیفی به عنوان نام فایل عکس استفاده کرد. به عنوان مثال اگر قصد دارید در محتوای “بهترین جاهای دیدنی شهر مشهد” عکسی از یک جاذبه گردشگری شهر مشهد، قرار دهید، حتما نام آن جاذبه و در صورتی که قصد داریم چندین تصویر از آن جاذبه قرار دهید، حتما یک عبارت توصیفی نیز آن جاذبه گردشگری در نام فایل تصویر بنویسید.

مثال: “پارک ملت مشهد – درب بلوار امامت”

البته نکته مهمی که نباید فراموش کنید، این است که باید نام فایل عکس انگلیسی باشد. در صورت روند ایندکس صفحات، با سرعت بیشتری انجام می شود.

2- ابعاد تصویر متناسب با ابعاد قابل نمایش در سایت

وقتی صحبت از تجربه کاربر می شود، سرعت لود شدن صفحه بسیار مهم است و اگر به ابعاد فایل توجه نکنید، به راحتی سرعت بارگزاری عکس و کلا سرعت بارگزاری صفحه را کاهش دادید.

فرض کنید با گوشی خود عکس می گیرید. اکثر گوشی های هوشمند پرچمدار عکس هایی با ابعاد حداقل 4032 پیکسل در 3024 پیکسل می گیرند.

اگر حداکثر عرض تصویر در وب سایت شما 600 پیکسل باشد، آن تصویر بسیار بزرگتر از آن چیزی است که باید باشد. در صورتی بارگزاری چنین تصویری، سرعت لود عکس و بارگزاری آن برای کاربران، به شدت پایین خواهد آمد.

برای جلوگیری از این مشکل، اندازه تصاویر را به حداکثر ابعاد نمایشی مورد نیاز در سایت، قبل از آپلود تغییر دهید. می توانید اندازه تصاویر را به صورت دستی با فتوشاپ یا ابزار ساده تری مانند Canva تغییر دهید یا اگر هم سایت وردپرسی دارید، می توانید از افزونه های سئو تصاویر وردپرس استفاده کنید و بعد از بارگزاری تصویر در سایت، آن را بهینه کنید.

البته پیشنهاد می شود که قبل از بارگزاری در سایت، کار کاهش حجم و ابعاد تصویر را انجام دهید. گاهی اوقات برخی افزونه های سئو عکس تصویر اصلی را در هاست، ذخیره می کنند. این موضوع باعث می شود که غیرمستقیم سرعت کلی وب سایت کم شود.

3- حجم تصاویر

سومین نکته آموزش سئو عکس توجه به حجم کلی فایل تصویر است. تغییر ابعاد تصاویر تنها راه کاهش حجم فایل آن ها نیست. شما همچنین می بایست تصاویر خود را فشرده کنید. این موضوع می تواند به کاهش زمان لود صفحه کمک کند.

فشرده سازی یک تصویر به این معنی است که شما حجم فایل را بدون افت کیفیت تا حد قابل قبولی به حداقل می رسانید. اساساً، هدف به حداقل رساندن هرگونه افزونگی در داده های تصویر به نفع کارایی و سرعت بارگزاری سریعتر هنگام استفاده از تصویر در صفحه سایت است.

چگونه می توانیم حجم فایل تصاویر خود را کاهش دهید؟

شما می توانید از انواع ابزارهای کاربردی ساده مانند Optimizilla، TinyPNG یا ImageOptim برای فشرده سازی تصاویر خود استفاده کنید یا اگر از وردپرس استفاده می کنید، افزونه Smush را نیز برای کاهش حجم تصاویر پیشنهاد می کنند.

گوگل گزینه های زیر را به عنوان ابزارهای open-source برای کاهش حجم تصاویر، پیشنهاد کرده است:

  • guetzli
  • mozjpeg
  • pngquant

4- توجه به قوانین کپی رایت

متاسفانه در ایران توجه خاصی به قوانین کپی رایت در ویدیوها و ساخت تصاویر نیست، اما گوگل اهمیت ویژه ای به قوانین کپی رایت می دهد. در نتیجه به تصاویر یونیک نیز توجه ویژه ای دارد و وب سایت هایی که از تصاویر یونیک استفاده می کنند، ارزش بیشتری، قائل می شود.

نکته مهمی که در این بخش از سئو تصاویر باید به شما بگوییم این است که برای محتواهای شاخص خود مانند صفحات لندینگ، از تصاویری استفاده کنید که خودتان آن را ساخته اید (اصطلاحا تصاویر یونیک). این موضوع برای بات های گوگل، بسیار اهمیت دارد و غیرمستقیم روی افزایش رتبه صفحه در نتایج گوگل، کمک می کند.

5- استفاده از نام های متنوع برای تصاویر یک محتوا

اگر به خوبی بدانید که سئو تصویر چیست متوجه می شوید که نکات ریز زیادی هست که به بهینه سازی تصاویر یک محتوا کمک می کند. بگذارید در قالب یک مثال، این موضوع را برای شما بررسی کنم. تصور کنید که می خواهید برای محتوا، 5 تصویر در نظر بگیرید. بسیاری از سئوکاران، تنها یک نام را برای تصاویر یک محتوا در نظر گرفته و معمولا کلیدواژه محتوا را برای تمامی تصاویر در نظر گرفته و با اعداد، نام ها را از یکدیگر متفاوت می کنند.

این موضوع از لحاظ سئو موردی ندارد، اما اگر قصد دارید که سئو تصاویر وب سایت شما به درستی، انجام بگیرد، بهتر است هر تصویر یک نام یکتا داشته و در یک عبارت، شرح دهد که تصویر چیست و چه چیزی را به کاربران نشان می دهد.

6- اضافه کردن تصویر به نقشه سایت

چه تصاویر خود را به نقشه سایت خود اضافه کنید یا یک نقشه سایت جدید برای تصاویر ایجاد کنید، باید تصاویر شما به نقشه سایت اضافه شود. بسیاری از وب سایت های ایرانی، به نکته بسیار مهم، توجه نمی کنند. در صورتی که برای تصاویر محتوای خود یا محصولات وب سایت خود، نقشه سایت داشته باشید، یا آدرس تصاویر را به نقشه سایت، اضافه کنید، سرعت ایندکس و کراول شدن آن توسط بات های گوگل را افزایش داده و به دنبال آن، بهتر در نتایج گوگل ایمیج، رتبه بندی می شوید.

اگر تصاویر برای موضوع وب سایت شما بسیار اهمیت دارد (مانند سایت های دکوراسیون داخلی یا سایت های فروشگاهی)، حتما این نکته سئو عکس در وردپرس یا CMS اختصاصی خود در نظر بگیرید.

اگر از CMS وردپرس استفاده می کنید، این سیستم به راحتی برای تصاویر شما نقشه ایجاد می کند و شما نیز می توانید این نقشه را به سرچ کنسول سایت خود (ابزار تحلیل سئو سایت اختصاصی گوگل) اضافه کنید.

این مقاله ادامه دارد…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود