
اسپم در سئو مسئله مهمی است که همواره بخشی از سوالات شما در دوره جامع آموزش سئو نیوسئو را به خود اختصاصی می دهد. مسئله مهم اینجاست که هم شما می توانید باعث اسپم سایت خود شوید و هم رقبای عزیز شما می توانند باعث اسپم سایت شما شوند. بنابراین اینکه شما بدانید چه عواملی باعث اسپم سایت شما می شود و در کنار آن یادگیری حرفه ای سئو، سبب جلوگیری از اسپم شدن سایت شما می شود.
در دنیای سئو، بیشتر در مورد چیزهایی صحبت می شود که نباید در مورد سایت و استراتژی سئو انجام دهید. دلیل خوبی هم برای این کار وجود دارد: اسپم در سئو می تواند توانایی سایت در رتبه بندی، جذب ترافیک و درآمدزایی را آسیب بزند.
بیشتر ناشران سایت ها عمداً اسپم انجام نمی دهند (چون این یک تاکتیک پایدار نیست). اما بسیاری از سایت ها به طور ناخواسته درگیر رفتارهای اسپم می شوند یعنی رتبه بندی نمی شوند یا در نتایج جستجو سقوط می کنند. همچنین رفتارهای اسپم می توانند منجر به جریمه دستی یا حذف از فهرست نتایج موتور جستجو شوند.
گوگل همیشه در تلاش است تا سایت های اسپم را از نتایج جستجو خارج کند. آن ها حتی در ماه ژوئن یک الگوریتم جدید اسپم را به روزرسانی کردند که آن را بروزرسانی اسپم نامیدند. گوگل فناوری جدیدی همراه با هوش های تشخیص بسیاری را در این راستا به کار گرفت. بنابراین کسانی که تمایل به استفاده از اسپم دارند، دیگر نمی توانند پنهان شوند.
با این حال، آیا ممکن است شما به طور ناخواسته اسپم سایت انجام دهید؟ امروز در این مقاله از آموزش سئو سایت توضیح خواهیم داد که اسپم چیست و چه اتفاقی می تواند بیفتد اگر شما این کار را انجام دهید.
پادکست آموزشی بالا حاوی نکات بسیار مهمی در مورد این مقاله است. حتما گوش کنید.اسپم چیست؟
اسپم در اشکال مختلفی وجود دارد و ویژگی اصلی آن تمایل به دستکاری رتبه بندی های موتور جستجو با شیوه های فریبکارانه است. قاعده کلی برای درک اسپم این است: آیا رتبه های خود را به دست آورده اید؟ اگر نه، پس احتمالاً اسپم است.
برخی از سئوکاران به طور عمدی از شیوه های اسپم در سئو برای تقویت سایت های خود (یا سایت های مشتریانشان) استفاده می کنند. همچنین از اسپم برای تأثیر منفی بر سایت رقبا (که به آن سئو منفی گفته می شود) نیز استفاده می کنند.
اسپم برای بسیاری از صنایع در طول سال ها سود زیادی به همراه داشته است (به عنوان مثال کازینوها، پورنوگرافی و داروسازی). موتورهای جستجو مدت هاست که هدفشان این بوده که این نوع سایت ها را از نتایج جستجو حذف کنند.
گوگل در اینجا بیشتر در مورد اسپم توضیح داده است:
از زمان وجود موتورهای جستجو، افرادی بوده اند که برای فریب دادن سیستم و رسیدن به صدر صفحه نتایج، تلاش کرده اند. این برای کاربران بد است زیرا صفحات مرتبط تر زیر نتایج نامربوط دفن می شوند. وجود سایت های اسپم همچنین برای سایت های معتبر نیز بد است چون این سایت ها سخت تر پیدا می شوند. به همین دلایل، از روزهای ابتدایی گوگل، ما در حال مبارزه با اسپمرها بوده ایم. ما می خواهیم به مردم کمک کنیم پاسخ هایی که به دنبال آن ها هستند را پیدا کنند و به سایت های معتبر کمک کنیم که از جستجو، ترافیک دریافت کنند.
گوگل در ادامه می گوید:
الگوریتم های ما در شناسایی اسپم بسیار خوب هستند. در بیشتر موارد به طور خودکار سایت های اسپم را شناسایی کرده و از نتایج جستجو حذف می کنند. با این حال، برای حفظ کیفیت فهرست خود، آماده ایم که اقدام دستی انجام داده و اسپم را از نتایج جستجو حذف کنیم.
چه عواملی باعث اسپم شدن می شود؟
مجازات پاندا: سایت هایی که محتوای کم کیفیت دارند (خصوصا مطالب بند تنبونی)، با اعمال مجازات پاندا کمتر در جستجوها دیده می شوند.
لینک دهی به سایت های مرتبط بد: لینک دهی به سایت های مرتبط ضعیف و بی کیفیت مانند سایت های پرداخت وام می تواند به سئو سایت شما لطمه وارد کند.
ریدایرکت ها: ریدایرکت های مرموزانه شدیدا قدغن است. اگر گرفتار خزنده شوند نه تنها باعث مجازات سایت می شوند که حتی به خروج از ایندکس می انجامد.
سایت های بیش از حد سئو شده: شامل فاکتورهای درون صفحه مانند کلمات کلیدی، تگ هدر، لینک داخلی، لینک خارجی و حتی دکوراسیونی از کلمات کلیدی بیش از حد.
تبلیغات روی محتوای بی ارزش: گوگل سایت هایی که تعداد زیادی تبلیغ روی لینک ها و سایت های بی ارزش (و نه تعداد زیادی محتوا) دارند را مجازات می کند.
پنهان کردن لینک های کوتاه کننده: زیاده روی برای پنهان نمودن لینک های وابسته (خصوصا با پنهان کاری) می تواند به مجازات منجر شود. شکی وجود ندارد که گوگل طرفدار لینک های کوتاه کننده نیست و بسیاری فکر می کنند که سایت های طراحی شده برای کسب درآمد همراه با لینک های کوتاه شده بسیار بیشتر بررسی می شوند!!
تولیدکننده خودکار محتوا: یکی از مواردی که باعث اسپم در سئو می شود، تولید محتوا ماشینی یا به اصطلاح رباتی است. گوگل به محتوایی که به صورت خودکار تولید می شود علاقه ای ندارد. اگر آنها به این نتیجه برسند که سایت شما بصورت کامپیوتری تولید محتوا (تولید محتوا با هوش مصنوعی) می کند، امکان دارد باعث مجازات یا خروج از SERP شود.
وررفتن بیش از حد با پارامترهای رنک صفحه: ور رفتن بیش از حد با پارامترهای رنک صفحه (با nofollow کردن همه لینک های خروجی یا بیشتر لینک سازی داخلی ها) می تواند نشانه ای از به سخره گرفتن ساختار هوش مصنوعی گوگل باشد.
آدرس های آی پی شناخته شده به عنوان اسپم: اگر آدرس آی پی سرور شما به عنوان اسپم شناخته شده است، امکان دارد به همه سایت های روی آن سرور آسیب برساند. البته این مورد را من با امکان دارد نوشتم اما شخصا تست کرده ام و مطمئن هستم که آیپی اسپم روی سئو سایت شما اثر منفی می گذارد.
اسپم متا تگ: سیخ کاری کلمات کلیدی می تواند در متا تگ ها رخ دهد. اگر گوگل فکر کند شما برای بازی با الگوریتم به متا تگ خودتان کلمه کلیدی اضافه می کنید (پا رو دم شیر می گذارید)، ممکن است سایت شما را تنبیه کند.
هجوم ناگهانی بک لینک: هجوم ناگهانی (غیر طبیعی) حجم بالایی از لینک به سایت نشان دهنده ی بک لینک های ساختگی است.
پروفایل لینک با درصد بالایی از لینک های کم کیفیت: بسیاری از لینک ها از منابعی که معمولا سئوکاران غیرقانونی از آن ها استفاده می کنند (مانند کامنت های بلاگ ها و پروفایل های انجمن ها)، می تواند نشانه ای از شورشو درآوردن در ساخت بک لینک باشد و در ادامه جریمه گوگل را به همراه داشته باشد.
ارتباط دامنه لینک دهنده: آنالیز معروفی توسط سایت MicroSiteMasters.com انجام شد که نشان می دهد سایت هایی که با حجم بالا و بی ربطی از سایت های دیگر بک لینک می گیرند؛ به شدت در تیررس الگوریتم پنگوئن گوگل هستند.
لینک های ارسالی از سرور یکسان: داشتن حجم بالایی از لینک های غیرطبیعی و از آی پی سرور مشابه، می تواند نشانه ای از شبکه بلاگ تولید لینک باشد.
فروختن بک لینک: فروختن لینک قطعا به رنک صفحه آسیب می رساند و می تواند روی بازدید نتایج جستجو شما اثر منفی بگذارد.
اگر به خوبی بدانید که اسپم در سئو چیست متوجه می شوید که همه موارد بالا، باعث اسپم شدن صفحات سایت خواهد شد.
انواع اسپم در سئو سایت
در دستورالعمل های وبمستر گوگل، راهنمایی های واضحی در مورد چگونگی اجتناب از تاکتیک های رایج اسپم ارائه شده است. در ادامه هرکدام از این راهنمایی ها را مرور می کنیم.
برنامه های همکاری (Affiliate Programs)
برنامه های همکاری می توانند مشکل ساز باشند. گوگل می گوید:
سایت های همکاری ارزش اضافی برای کاربران ایجاد نمی کنند. به ویژه اگر از برنامه های همکاری باشند که محتوای خود را در سراسر شبکه ای از همکاری ها توزیع می کند.
عکس*
نمونه ی سایت های همکاری که گوگل به عنوان اسپم در نظر گرفته می گیرد عبارتند از:
- صفحات با لینک های همکاری محصول: یعنی صفحاتی که در آن توضیحات و بررسی های محصول به طور مستقیم از فروشنده اصلی کپی شده اند بدون هیچ محتوای اوریجینال یا ارزش افزوده.
- سایت هایی که فقط به قصد همکاری ساخته باشند: این سایت ها محتوای اصلی یا ارزش افزوده کمی برای کاربران دارد.
گوگل اشاره می کند:
“هر سایتی که در یک برنامه همکاری شرکت می کند، یک سایت همکاری ضعیف نیست. همکاری های خوب ارزش افزوده ایجاد می کنند، به عنوان مثال از طریق ارائه بررسی های اوریجینال محصول، رتبه بندی ها، ناوبری محصولات یا دسته ها و مقایسه محصولات.”
محتوای تولید شده به طور خودکار از انواع اسپم در سئو
محتوای تولید شده به طور خودکار به محتوایی اطلاق می شود که به صورت برنامه ریزی شده و با هدف رتبه بندی تولید می شود و نه برای ارائه ارزش به کاربر. گوگل مثال هایی از این نوع محتوا ارائه داده است:
- متنی که برای خواننده بی معنی است ولی ممکن است شامل کلمات کلیدی جستجو باشد.
- متنی که توسط ابزارهای خودکار ترجمه شده است بدون بررسی یا ویرایش انسانی قبل از انتشار.
- متنی که از طریق فرایندهای خودکار مانند زنجیره های مارکوف تولید می شود. نکته: این ها خوب هستند اما قابل شناسایی هستند.
- متنی که با استفاده از تکنیک های هم معنایی خودکار یا مبهم سازی تولید می شود.
- متنی که از استخراج فیدهای Atom/RSS یا نتایج جستجو تولید می شود.
- ترکیب یا اتصال محتوا از صفحات مختلف وب بدون افزودن ارزش کافی.
کلوکینگ (Cloaking) یکی از انواع اسپم
کلوکینگ به شیوه ای گفته می شود که محتوای مختلف یا URLها به موتورهای جستجو و کاربران به طور متفاوت ارائه می شود. کلوکینگ همیشه بد نیست و در برخی موارد معمولی استفاده می شود. اما زمانی که از Cloaking برای فریب دادن استفاده شود، اسپم در سئو محسوب می شود. به عنوان مثال: صفحه ای در مورد پتوهای نوزاد به گوگل نشان داده می شود اما سایت پورن به کاربران نمایش داده می شود. تکنیک های کلوکینگ که از نظر گوگل، اسپم هستند:
- نمایش صفحه ای با متن HTML به موتورهای جستجو و نمایش صفحه ای با تصاویر به کاربران.
- وارد کردن متن یا کلمات کلیدی به صفحه تنها زمانی که درخواست صفحه از یک موتور جستجو است، نه یک بازدیدکننده انسانی.
- ارائه محتوا یا URLها مختلف به موتورهای جستجو و کاربران به طور متفاوت.
صفحات دروازه ای (Doorway Pages)
صفحات دروازه ای که یکی از انواع اسپم در سئو هستند عبارتند ازصفحاتی که صرفاً برای موتورهای جستجو ساخته شده و به منظور رتبه بندی با کلمات کلیدی پر شده اند. اما زمانی که فردی تلاش می کند به این صفحات دسترسی پیدا کند، به طور خودکار به صفحه ای دیگر هدایت می شود. مثال های گوگل عبارتند از:
- داشتن چندین دامنه یا صفحات هدفمند برای مناطق خاص یا شهرها که کاربران را به یک صفحه هدایت می کنند.
- صفحاتی که برای هدایت بازدیدکنندگان به بخش اصلی یا مرتبط سایت شما تولید شده اند.
- صفحاتی که به طور چشمگیری مشابه هم هستند و نزدیک به نتایج جستجو قرار دارند تا یک سلسله مراتب واضح و قابل مرور.
متن و لینک های پنهان از دیگر انواع اسپم در سئو
هیچگاه متن یا لینکی را در یک صفحه وب پنهان نکنید. پنهان کردن متن یا لینک ها در یک صفحه نوعی اسپم در سئو محسوب می شود. گوگل مثال هایی از پنهان کردن متن یا لینک آوره است:
- استفاده از متن سفید روی پس زمینه سفید.
- قرار دادن متن پشت تصویر.
- استفاده از CSS برای قرار دادن متن خارج از صفحه.
- تنظیم اندازه فونت به صفر (0).
- پنهان کردن لینک با لینک دادن به یک حرف کوچک، به عنوان مثال، یک خط تیره در وسط یک پاراگراف.
کلمات کلیدی بی ارتباط (Irrelevant Keywords)
کلمات کلیدی بی ارتباط از نظ گوگل یعنی “پرکردن صفحه با کلمات کلیدی” برای دستکاری رتبه ها. گاهی یک سایت تعداد زیادی کلمه کلیدی را به طور غیرطبیعی در صفحه قرار می دهد تا سعی کند رتبه ها را دستکاری کند. گوگل مثال هایی از این موارد ارائه داده است:
- لیست های شماره تلفن بدون ارزش افزوده قابل توجه.
- بلوک های متنی که شامل شهرها و ایالت هایی هستند که یک صفحه وب قصد دارد برای آن ها رتبه بندی کند.
- تکرار مکرر همان کلمات یا عبارات به طوری که غیرطبیعی به نظر برسد، به عنوان مثال:
ما سیگارهای سفارشی را می فروشیم. سیگارهای سفارشی ما دست ساز هستند. اگر به خرید سیگار سفارشی فکر می کنید، لطفاً با متخصصین سیگار سفارشی ما در custom@example.com تماس بگیرید.
طرح های لینک (Link Schemes) یا اسپم لینک
راه های زیادی وجود دارد که افراد تلاش می کنند با لینک ها فریب بدهند، بنابراین گوگل جزئیات زیادی در مورد اسپم لینک ارائه می دهد. لینک هایی که به منظور دستکاری رتبه بندی ها به یک سایت ارسال یا از آن دریافت می شوند، به عنوان طرح های لینک یا اسپم لینک محسوب می شوند. گوگل مثال هایی از این طرح های لینک اسپم آورده است.
- خرید یا فروش لینک هایی که پیج رنک را منتقل می کنند. مثال های گوگل:
- تبادل پول برای لینک ها یا پست هایی که شامل لینک هستند.
- تبادل کالا یا خدمات برای لینک ها.
- ارسال یک محصول “رایگان” به کسی در ازای نوشتن مطلبی و گنجاندن لینک.
- تبادل لینک های زیاد (“به من لینک بده و من به تو لینک می دهم”) یا صفحات شریک فقط برای تبادل لینک.
- کمپین های گسترده بازاریابی مقاله یا پست مهمان با لینک های متنی غنی از کلمات کلیدی.
- استفاده از برنامه ها یا خدمات خودکار برای ایجاد لینک ها به سایت شما.
- درخواست لینک به عنوان بخشی از شرایط خدمات، قرارداد یا توافق مشابه بدون این که به مالک محتوای شخص ثالث این اختیار داده شود که لینک خروجی را تأیید کند.
- لینک های غیرطبیعی نیز در دسته اسپم لینک قرار می گیرند. گوگل مثال هایی از این لینک ها آورده است:
- تبلیغات متنی که پیج رنک را منتقل می کنند.
- مقالات یا تبلیغاتی که شامل لینک های پولی هستند و برای افزایش رتبه سایت در گوگل استفاده می شوند.
- لینک هایی با انکرتکست بهینه شده در مقالات یا بیانیه های خبری که در سایت های دیگر منتشر می شوند.
- لینک های کم کیفیت از دایرکتوری ها یا سایت های بوکمارک.
- لینک های غنی از کلمات کلیدی پنهان یا کم کیفیت که در ویجت هایی گنجانده شده اند و در سایت های مختلف توزیع می شوند،
- لینک های توزیع شده در فوتر یا قالب های سایت های مختلف.
- نظرات در انجمن ها با لینک های بهینه شده در پست یا امضاء.
گوگل توضیح می دهد که برخی از لینک های پرداختی قابل قبول هستند، اما باید به طور واضح مشخص شوند. در نهایت، تبلیغات بخشی طبیعی از اقتصاد اینترنت است. اما تلاش برای افزایش اعتبار سایت از طریق لینک های دنبال شده، نباید از طریق خرید یا فروش انجام شود؛ این اسپم است.
67 نظر در مورد مقاله “ نکات شگفت انگیز اسپم در سئو ” ثبت شده است