الگوریتم مرغ مگس خوار و نقش آن در سئو

الگوریتم مرغ مگس خوار

الگوریتم مرغ مگس خوار یا Hummingbird در واقع عنوانی است که برای بروز رسانی الگوریتم گوگل که در سال 2013 اتفاق افتاد، به کار برده می شود. به گفته Matt Cutts، این بروز رسانی 90 درصد کل جستجوها را تحت تاثیر قرار داده است. البته این تغییرات انجام شده در الگوریتم رتبه بندی گوگل، به هیچ وجه باعث ایجاد بی نظمی در روند جستجوهای انجام شده، نشده است؛ بلکه تمامی بروز رسانی های انجام شده تا به امروز، برای بهبود نتایج ارائه شده برای جستجوها و در نهایت افزایش رضایت کاربران به وجود آمده اند.

روزانه حدود 4 میلیارد جستجو در گوگل انجام می شود؛ با در نظر گرفتن این تعداد جستجو، می توان به راحتی متوجه اهمیت الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل شد. در نتیجه، پیاده سازی الگوریتم مرغ مگس خوار به هیچ عنوان نباید تاثیری بر نظم کلی جستجوهای گوگل بگذارد؛ به این دلیل که از بین رفتن نظم 90 درصد از جستجوها، می تواند به طور کلی آسیب های اساسی به این موتور جستجو وارد کرده یا اینکه برای همیشه محبوبیت آن را از بین ببرد.

از سال 2001 تا 2013، الگوریتم مرغ مگس خوار چالش برانگیزترین و اساسی ترین بروز رسانی بود که این موتور جستجو در الگوریتم رتبه بندی خود، آن را ایجاد کرده بود. در این مقاله نیوسئو، هدف ما این است که در ابتدا متوجه شویم که الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و پیاده سازی الگوریتم مرغ مگس خوار چه اثراتی بر روند سئو سایت داشته است.

وقتشه اینو بخونیحالا وقتشه! اینو بخون: مفاهیم اولیه الگوریتم RankBrain گوگلپیشنهاد نویسنده این است که اول مقاله بالا را خوانده و سپس ادامه این مقاله را بخوانید.

الگوریتم مرغ مگس خوار چیست

به طور فنی، بهتر است که این الگوریتم را با عنوان بروز رسانی کلی الگوریتم گوگل بشناسیم؛ چراکه این بروز رسانی بر خلاف دیگر بروز رسانی ها که بر یک بخش از کل جستجوها اثر می گذارند، تقریبا تمام روند جستجو را در بر می گیرد. در ادامه سعی کرده ایم با روشی نوین به شما آموزش دهیم که الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و دقیقا چه ماهیتی دارد.

الگوریتم مرغ مگس خوار و جستجوی معنایی

ویژگی اصلی این بروز رسانی، پرداختن آن به جستجوی معنایی است. حتی پیشرفته ترین کامپیوترها هم نمی توانند مانند انسان تفکر داشته باشند. انسان ها می توانند بین دو مفهوم، تمایز قائل شوند (در عین حالی که دو مفهوم کاملا شبیه به هم باشند)؛ اما کامپیوترها نمی توانند به هوشمندی ما انسان ها عمل کنند.

در گذشته، وقتی فردی در گوگل عبارت کلیدی را جستجو می کرد، این موتور جستجو تنها صفحاتی که عبارت کلیدی مورد نظر را بیشتر از بقیه تکرار کرده بودند، در SERP ها نشان می داد که این مسئله موجب شده بود تکنیک های سئو کلاه سیاه محبوبیت زیادی پیدا کنند.

جستجوی معنایی در واقع مفهومی است که نتایج جستجو را با توجه به هدف جستجو کاربر، ارتقا می دهد. در این سبک از جستجوها، هدف این است که یک ارتباط بین موضوع جستجو با اطلاعاتی گسترده برقرار شود یا اینکه یک نسبت متنی بین آن ها ایجاد شود. اساسا، جستجوی معنایی متمرکز بر این است که معنای جستجویی که کاربر انجام داده چیست و چه هدفی در پشت این متن جستجو شده وجود دارد. در جستجوی معنایی، اصل بر این نیست که یک عبارت کلیدی جستجو شده خاص، در بین صفحات جستجو به نمایش در بیاید.

به عنوان مثال، وقتی یک کاربر در گوگل عبارت “آب و هوا” یا “وضعیت هوا” را جستجو می کند، طبیعتا هدفش بررسی وضعیت و پیش بینی هوای منطقه سکونت خود می باشد و قطعا نمی خواهد مفهوم، اساس و تعریف عبارت آب و هوا را مورد بررسی قرار دهد. بروز رسانی الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، این زمینه را برای بهبود جستجوها فراهم کرده است.

آموزش الگوریتم مرغ مگس خوار,الگوریتم کبوتر,الگوریتم گوگل

البته دقت کنید که گوگل هنوز هم نمی تواند مثل یک انسان متوجه شود که دقیقا هدف اصلی ما از جستجو کردن عبارت “آب و هوا” چه بوده است. بنابراین محض احتیاط، گوگل علاوه بر اینکه اطلاعاتی در زمینه وضعیت آب و هوا ارائه می کند، بلکه در ادامه SERP ها، نتایجی در ارتباط با ماهیت و اساس آب و هوا برای ما نشان خواهد داد.

الگوریتم مرغ مگس خوار,الگوریتم مرغ مگس خوار چیست,الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل

برای درک بهتر این مسئله، پیشنهاد می کنیم که موضوعاتی مثل سن بازیگران، آهنگ جدید یک خواننده خاص و مواردی از این قبیل را جستجو کنید؛ نتایجی که مشاهده خواهید کرد بر اساس پیاده سازی الگوریتم مرغ مگس خوار تعیین شده اند.

وب معنایی

حال که جستجوی معنایی به بررسی هدف و اساس یک جستجو می پردازد، پس عبارت وب معنایی هم باید عملکردی شبیه این مسئله داشته باشد؟ پاسخ منفی است. درست که جستجوی معنایی و وب معنایی در لغت شبیه به هم هستند؛ اما تفاوت های اساسی زیادی با یکدیگر دارند.

وب معنایی یا semantic web یک دید عمدتا غیر واقعی از یک اینترنت می باشد که بر اساس استانداردهای رایج ساخته شده است. به این معنا که تمامی structured data و نشانه گذاری های schema وب سایت ها قابل مطالعه کردن برای همه افراد می بود؛ قطعا با این دید، وضعیت خوبی برای SERP ها به وجود نخواهد آمد.

در واقع یک وب معنایی باید یک فضای اینترنتی باشد که در آن کامپیوترها بخش اعظم جستجوها را با درک پرسش های کاربران پاسخ می دهند و این پاسخ ها را برای مطالعه داده های ساختار یافته وب سایت ها به دست می آورند.

تمامی مفاهیمی که ارائه شد، برای این بود که شما به خوبی درک کنید هدف الگوریتم مرغ مگس خوار چیست و این الگوریتم چه عملکردی در بهبود جستجوها دارد.

الگوریتم مرغ مگس خوار و سئو سایت

اموزش الگوریتم مرغ مگس خوار,پیاده سازی الگوریتم مرغ مگس خوار,مقاله الگوریتم مرغ مگس خوار

بهینه سازی صفحات سایت های مختلف بر اساس الگوریتم مرغ مگس خوار گوگل، کار دشواری نیست. اولین کاری که باید انجام دهید، این است که محتواهایی بسیار ارزشمند تولید کنید که کاربران گوگل به دنبال اطلاعات آن باشند. در واقع باید تلاش کنید که وقتی یک کاربرد می خواهد از وب سایت شما خارج شود، با ذهنی غنی شده از اطلاعاتی مفید سایت را ترک کند.

در ادامه چند تکنیک سئو که مطابق با بروز رسانی مرغ مگس خوار هستند را برای شما ارائه کرده ایم.

متنوع سازی طول محتوا سایت

با توجه به نکات آموزش الگوریتم مرغ مگس خوار و همچنین آموزش سئو سایت، انتشار محتواهای طولانی مزیت های بسیار زیادی برای شما خواهد داشت که در مقاله های پیشین نیوسئو در مورد آن ها به خوبی نکاتی را ارائه کرده ایم.

اما نکته اینجا است که اگر تمام محتواهای سایت شما، به عنوان مثال 2000 کلمه باشند، شما با اینکار ممکن است نتوانید تمامی خواسته های کاربران خود را برآورده سازید. در نتیجه برای بهبود وضعیت سایت، بهتر است که تنوعی مناسب بین پست های سایت، برقرار کنید. بهتر است به طور کلی خیلی در مورد طول محتوای سایت خود وسواس به خرج ندهید.

تولید محتواهای بصری

مقالات با عمق و طول زیاد که برای بررسی موضوعات پیچیده طراحی شده اند، طبیعتا جذابیت خاصی برای خوانندگان نخواهند داشت. امروزه بسیاری از افراد به دنبال مطالعه مقاله های متنی نیستند یا اینکه به طور کلی وقت کافی برای مطالعه 3000 کلمه پیدا نمی کنند. در این حالت، بهترین کار این است که محتواهایی تولید کنید که جذابیت بصری فوق العاده ای داشته باشند.

ویدئوهای آموزشی بهترین راهکار موجود در این زمینه هستند. اگر بتوانید برای موضوعی که مدنظر دارید، ویدئوهای آموزشی خوبی بسازید، طبیعتا میزان بازدید و ترافیک سایت شما نیز به شدت افزایش پیدا خواهد کرد.

از زبان نوشتاری مناسب استفاده کنید

مسئله ای که بسیاری از سایت ها در مورد آن عملکرد خوبی ندارند، درک جایگاه زبان نوشتاری است. طبیعتا نوع نوشتاری که یک مطلب آموزشی دارد با مقاله های سرگرم کننده تفاوت های زیادی باید داشته باشد.

زبان نوشتاری با توجه به نوع مخاطبین سایت نیز تغییر خواهد کرد. به همین منظور، شما قبل از اینکه تولید محتوای سایت را شروع کنید، بهتر است که کاربران سایتتان را به خوبی بشناسید و درک کنید که آن ها دقیقا به دنبال چه محتواهایی هستند.

نکته مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در هر نوع زبان نوشتاری، جذاب بودن متن باید وجود داشته باشد. جذابیت متن نیز با توجه به نوع کاربران تغییر خواهد کرد.

پیاده سازی میکرودیتاهای schema

گوگل چندین مرتبه اعلام کرده است که نشانه گذاری های schema جزو فاکتورهای رنکینگ به شمار نمی روند. این مسئله کاملا درست است؛ اما به هیچ وجه به این معنا نیست که پیاده سازی میکرودیتاهای این چنینی هیچ تاثیری در روند سئو سایت شما ندارند.

استفاده از این دسته از نشانه گذاری ها می تواند بسیار تاثیر گذار باشد؛ مخصوصا با توجه به اینکه الگوریتم مرغ مگس خوار اهمیت زیادی به جستجوی معنایی می دهد. ما در نیوسئو به طور مفصل در مورد نشانه گذاری schema صحبت کرده ایم که می توانید از آن ها به خوبی استفاده کنید.

آینده الگوریتم مرغ مگس خوار چیست؟

بسیاری از کارشناسان بر این باورند که در آینده ای نه چندان دور، کامپیوترها می توانند به خوبی زبان ما انسان ها را تجزیه و تحلیل کنند. امروزه با گذشت چندین سال از این بروز رسانی Hummingbird گوگل، شاهد پیشرفت های زیادی در دیگر بخش های الگوریتم رتبه بندی این موتور جستجو بوده ایم که همه آن ها هدفشان بهبود وضعیت جستجوها است. اگر بخواهیم منصفانه به این قضیه نگاه کنیم، گوگل عملکردی بی نظیر در این زمینه داشته است و همچنین انتظار می رود که در سال های آینده، پیشرفت های بهتری نیز در مورد جستجوی معنایی از خود ارائه کند.

امیدواریم که از این مقاله آموزش الگوریتم مرغ مگس خوار نهایت استفاده را کرده باشید و با داشتن درکی درست از ماهیت این بروز رسانی الگوریتم گوگل، روند فعالیت های خود را به بهترین شکل ممکن، بهینه کنید.

4 نظر در مورد مقاله “ الگوریتم مرغ مگس خوار و نقش آن در سئو ” ثبت شده است
  1. حامد

    الگوریتم مرغ مگس خوار همونطور که اشاره کردید پس اهمیت زیادی داره. در صورتی که گوگل الگوریتم جدیدی قرار بده آیا اطلاع میده؟ از کجا باید مطلع شد؟
    سپاس فراوان


    • مهدی گنجعلی

      شما می تونید از اعلامیه های خود گوگل استفاده کنید. همچنین مقاله زیر به طور مداوم بروز رسانی خواهد شد که میشه ازش برای اطلاع از الگوریتم های گوگل استفاده کنید:
      بروز رسانی های اخیر گوگل


  2. علی

    ممنون از شما مطلب مفیدی بود. سوالی که دارم اینه که متنوع سازی محتوا محدوده خاصی نداره!؟!؟ یک حداقل یا حداکثر اگه بگین خیلی خوبه


    • امیر قمصری

      هیچ محدودیتی نداره. بسته به موضوع و توانایی شما در تولید محتواست


دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیام شما بلافاصله پس از ثبت برای مدیران سایت ارسال می شود